آموزش روش های پس انداز کردن در زندگی

پس انداز کردن از عادات قدیمی و پسندیده انسان است . معمولاً همه ما از دوران کودکی با مفهوم و روش های پس انداز کردن و اهمیت آن به کمک والدین آشنا شده ایم . مقوله پس انداز مربوط به افراد آینده نگر است که به فکر فردای مالی خود و خانواده شان هستند . به عبارتی، کسانی که برای زندگی و آینده خود اهداف روشن و دقیقی مشخص کرده اند، برای زندگی بهتر پس انداز را گزینه مناسبی می دانند .

در شرایط تورمی امروز کشور که قیمت ها روزانه تغییرات چشمگیری دارند، پس انداز می تواند راهکار مناسبی برای ایجاد امنیت اقتصادی نسبی باشد . البته تنها پس انداز کردن راهگشای این عدم ثبات در قیمت ها و هزینه ها نیست . درکنار پس انداز باید به فکر سرمایه گذاری مناسب نیز بود تا بتوان ارزش پول پس انداز شده را همگام با تورم حفظ کرد .

پس انداز و حتی میزان پول پس انداز شده به شرایط فعلی زندگی افراد بستگی دارد . گروهی هستند که از رفاه مالی نسبتا خوبی برخوردار بوده و پول مورد نیاز برای خرید هرآنچه نیاز دارند را به راحتی می توانند از درآمد ماهیانه خود کسب کنند . مسلماً این افراد دلیلی برای پس انداز کردن پول از درآمد ماهیانه نمی بینند . اما همه اینگونه نیستند .

در این مقاله سایت پول یابی ضمن پرداختن به آموزش روش های پس انداز کردن در زندگی به راه حل ها و شیوه های ساده آن پرداخته می شود . امیدوارم مورد استفاده مخاطبان سایت قرار گیرد.

اهمیت داشتن برنامه پس‌انداز در زندگی

داشتن برنامه منظم پس‌انداز به‌معنای داشتن یک منبع مالی مطمئن است که می‌تواند در شرایط مالی سخت به داد افراد برسد . برخی پس‌انداز را معادل خرج نکردن پول می‌دانند و اگر کسی بگوید در حال پس‌انداز کردن است، فکر می‌کنند فرد هیچ هزینه‌ای نمی کند یا اینکه زندگی اش به سختی می گذرد .

باید توجه کرد که پس‌انداز کردن به‌نوعی مدیریت کردن مخارج زندگی برای دست یافتن به اهداف بزرگ و کوچک در یک مدت معین است . این مسئله هیچ ارتباطی به میزان درآمد اشخاص ندارد و حتی می‌توان با درآمد اندک نیز پس‌انداز داشت . اگر به درستی این کار را انجام دهید می‌توانید برای خرید وسایل مورد علاقه خود برنامه‌ریزی کنید .

اکثر افراد جامعه قلک‌های کوچک فلزی، سفالی و پلاستیکی را در دوران کودکی به یاد دارند . آن قلک یکی از راههای آموزش پس‌انداز به کودکان در دهه‌های گذشته بود . اما این مسئله امروز در بین کودکان بسیار کمرنگ شده و کودکان هر آن چیزی را که بخواهند به سرعت توسط خانواده برایش تهیه می‌شود و نمی‌توانند این کار را فرا بگیرند .

اما هنوز هم راهکارهای ساده برای مدیریت هزینه، مخارج و پس‌انداز وجود دارد . ثبت درآمدها و هزینه‌های جاری ماهانه یک روش برای اشرافیت بر منابع مالی و هزینه‌کرد خانواده است . مشخص کردن هدف برای پس‌انداز به انسان انگیزه می‌دهد . برای مثال خرید یک تلفن همراه، لپ تاپ، تعویض وسایل منزل، ازدواج، خرید خودرو و خانه می‌تواند از اهداف پس‌انداز باشد . گاهی این اهداف در کوتاه مدت تحقق پیدا می‌کند و گاهی این اهداف بلندمدت است و باید مدت زمان بیش‌تری به پس‌انداز اختصاص دهید . پس‌انداز کار سختی نیست، اما این فرهنگ باید از دوران کودکی و نوجوانی در بین افراد جامعه نهادیه شود . توجه کنید که داستان موفقیت در کار و زندگی به انجام این امور ساده می باشد .

روش های پس انداز کردن , بهترین روش های پس انداز کردن , پس انداز پول

 روش های پس انداز کردن در زندگی

اگر تمرکزتان فقط روی پرداخت بدهی‌ها باشد، همیشه فقط بدهی‌ها تسویه می‌شود و حتی ممکن است پول کم بیاورید . ولی اگر تصمیم بگیرید همزمان با پرداخت بدهی‌ها، به صورت ماهیانه یا هفتگی مبلغی را برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارید، کاری هوشمندانه انجام داده اید . چون پس از مدتی می‌توانید با سودی که از سرمایه‌گذاری‌هایتان بدست می‌آورید، سرعت تسویه بدهی‌ها را افزایش دهید .

برای افرادی که درآمد کمی دارند و یا حتی افرادی با درآمد بالاتر، می توان از روش های ساده اقدام به پس انداز کرد . برخی از راه حل های ساده پس انداز کردن عبارتند از :

۱ – اول به خودتان پرداخت کنید

وقتی پولی به دست آوردید، از همان ابتدا تا جایی که می‌توانید مبلغی از این پول را کنار بگذارید . این پول برای شماست و وقتی این پول را کنار گذاشتید باید فرض کنید اصلا وجود ندارد . فرقی نمی‌کند این پول از شغل اصلی شما به دست آمده، سود سهام باشد یا از یک معامله کوچک یا از هر طریق دیگر… . زمانی که پول را گرفتید باید به صورتی سخت‌گیرانه درصدی مشخص از این مبلغ را بردارید و دور از دسترس خودتان در جایی پس‌انداز کنید .

این گام و راه حل ساده و از روش های پس انداز کردن موثر در زندگی است . بسیاری از افراد، سرمایه اولیه خودشان را از این طریق تامین می کنند .

۲ – کاهش هزینه‌های اضافی

صرفه جویی هر چندهزار تومان در هر هفته در طول زمان اضافه خواهد شد . سعی کنید هزینه های زندگی را کاهش دهید . خود را از ضروریات محروم نسازید، اما از تجملات و هر چیزی که به آن نیاز ندارید بکاهید . کاهش هزینه های اضافی به مفهوم کم کردن از تجملات و خرج های بیهوده در طول هفته و ماه می باشد .

۳ – توجه ویژه به آموزش و یادگیری

کسب مهارت‌های مهمی مانند بازاریابی و فروش ، تبلیغات ، مذاکره ، مدیریت مالی ، توانایی تحلیل اقتصادی ، می‌تواند در افزایش درآمد چاره‌ساز باشد . البته بستگی دارد که شغل شما چیست و به دنبال چه چیزی هستید . مهارتی که در شغل‌تان موجب ایجاد تحول می‌شود را فرابگیرید و متعهد به پیشرفت ویادگیری بیشتر باشید . در زمینه شغلی همیشه به روز باشید و بر میزان علم و دانش خود بیفزایید . با یادگیری و افزایش اطلاعات ، اگر بر فرض در زمینه کسب و کار آنلاین فعالیت می کنید می توانید با رفع موانع موفقیت در کسب درآمد اینترنتی به کامیابی برسید .

۴- پرهیز از خیال‌پردازی و مشخص کرن اهداف

مقدار واقعی دارایی‌های خودتان را محاسبه کنید . تا ندانید کجا هستید و به کجا می‌خواهید بروید، طی کردن مسیر بیهوده و حتی غیر ممکن است . دقیقا مشخص کنید اگر دارایی‌های فعلی‌تان از قبیل پول نقد، وسیله نقلیه، سرمایه‌گذاری‌ها و … را همین الان بفروشید، چقدر پول نقد خواهید داشت . بعد از اینکار، هدف مالی خودتان را برای ماه‌ها و سال‌های آینده تعیین کنید . این کار ترسیم برنامه برای آینده کاری و مالی را ساده تر خواهد کرد .

۵ – خودداری از حمل پول زیاد

همان طور که خساست موجب رنج و عذاب می شود ولخرجی زیاد هم موجب پشیمانی است . اگر ولخرجی معضل زندگیتان شده و هر ماه برای پولهای زیادی که هدر می دهید غصه می خورید، اگر کنترل خرج هایتان از دستتان خارج شده ، اولین و ساده ترین راهکار این است که به اندازه نیاز هر روزتان پول حمل کنید . این طوری هم دزدان احتمالی کیف تان را ناامید می کنید، هم از خرج های زیادی جلوگیری خواهید کرد . این قانون شامل کارت های بانکی هم می شود . لازم نیست همیشه کارت بانکی شما در جیبتان باشد .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصول موفقیت در کسب و کار

۶ – عدم دوستی با ولخرج‌ها

تاثیر کمال همنشین در آدم ها را هیچ وقت فراموش نکنید . دوستان ولخرج و بی برنامه شما را ولخرج می کنند، لذا از آنها فاصله بگیرید . اشتباه نکنید حرف خسیس ها این نیست که دوستان ولخرجتان را رها کنید بلکه با آنها در مکانهایی قرار بگذارید که امکان ولخرجی کمتر است . یک مرکز خرید و یا یک رستوران گران قیمت محل مناسبی برای قرار گذاشتن با ولخرج ها نیست . قرار ملاقات در این نوع مکان ها موجب افزایش بی دلیل مخارج زندگی تان می شود .

۷ – گذاشتن سقف مشخص برای خرید

یکی از روش های پس انداز کردن در زندگی تعیین سقف برای خرید می باشد . برای هر نوع خریدی از لباس و تفریح گرفته تا مسافرت رفتن ، قاعده و قانون تعریف کنید . این به معنی خودآزاری و یا خساست نیست . دقت کنید این توصیه ها برای کسانی است که از اعتدال خارج شده اند و نیاز به کنترل دقیق هزینه ها دارند . اگر جزو ولخرج ها نیستید و می توانید تعادل را رعایت کنید لازم نیست خیلی سخت بگیرید . اما برای ولخرج ها تا بازگشتن به مسیر درست این یک راهکار ضروری است .

۸ – رها کردن تب مارک‌ها

کالاهای مارکدار با کلاس هستند و زندگی بدون مارک غیر ممکن است را کلا کنار بگذارید . سراغ کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب بروید . کسی تاکنون بدون کالاهای مارک دار نمرده و یا دچار مشکل نشده است . این تب و علاقه مفرط به محصولات مارک دار و برند را فراموش کنید . چیزی بخرید که نیازتان را برطرف کند . ظریفی به طنز می گفت دنبال برند و مارک نباش بلکه خودت ویژگی برند شخصی را در فکر و اندیشه ات ایجاد کن .

۹ – داشتن دلیل برای هر خرجی

برای هر خرجی دلیلی قانع کننده  داشته باشید . یعنی هر وقت می خواهید برای هر کاری پولی خرج کنید اول از خودتان سوال کنید چرا دارم این پول را خرج میکنم . یا اینکه در مقابلش چه چیزی به دست می آورم . این طرح پرسش ، اگر با جواب قانع کننده ای همراه بود اقدام به خرید کنید .

۱۰ – چانه زدن را فراموش نکنید

هرچیزی را که فروشنده ها می گویند قبول نکنید . حتما تا جایی که راه دارد چانه بزنید .  در ایران برای هر کالایی امکان چانه زنی وجود دارد . پس از فرصتتان استفاده کنید . قدرت چانه زنی ، به دنبال خود تخفیف در خرید را داشته و در نهایت از هزینه های جاری می کاهد .

۱۱ – کنار کذاشتن تنبلی و سستی

ولخرج ها همیشه منتظرند تا از اول ماه دیگر از ولخرجی دست بردارند . تصمیم می گیرند از ماه بعد یا هفته بعد ، رویه منطقی برای خرج کردن در پیش بگیرند . اما متاسفانه اول ماه شان هیچ وقت نمی آید . برای موفقیت و پس انداز کردن ، باید از همین امروز شروع کنید و کار امروز را به فردا نیندازید .

۱۲ – داشتن حساب و کتاب پول

باید به دخل و خرج توجه خاص داشت . همیشه باید بدانید که موجودی حسابتان چقدر است و جیب تان چقدر پول دارد . خیلی از افراد هستند که از موجودی حسابشان بی اطلاعند . این امر موجب می شود که کنترل مخارج و درآمدها دشوار شود . باید همیشه حساب و کتاب موجودی حساب را داشت و با برنامه پیش رفت .

۱۳ – خرید عمده یک راهکار ساده

مواد شوینده گالنی به صرفه تر از ظرف های کوچک است . یک جعبه ۱۰ تایی دستمال کاغذی یک بسته جایزه دارد . علاوه بر این هر روز کالاها گران می شوند . خرید عمده به معنای خرید زیاد نیست بلکه به این معنی است که کالاهای مصرفی که هر روز به آنها احتیاج دارید را به شکل عمده و مصرف چند ماه بخرید . این نوع خریدها ضمن به صرفه بودن ، همراه با تخفیف و جایزه (اشانتیون) هستند .

معرفی روش های ساده و موثر پس انداز کردن پول

در بالا به ۱۳ تا از روش های پس انداز کردن در زندگی اشاره شد . در ادامه به روش های بسیار ساده و کاربردی پس انداز پول و سرمایه  پرداخته می شود . این روش ها عبارتند از :

۱- ثبت تمام مخارج

گام اول در پس انداز پول این است که بدانید چقدر پول خرج می کنید . برای یک ماه تمامی خرج هایتان را ثبت کنید . به این شکل که بهای هر چیزی حتی یک لیوان چای، هر نخ سیگار، روزنامه و هر هله هوله ای که عصرها می خورید را طی یک ماه کامل ثبت کنید . بر اساس آنچه ثبت کرده اید ارقام مخارج تان را بر اساس طبقه بندی شان سازماندهی کنید . مثلا بنزین، خواروبار، حمل و نقل و در آخر هزینه کل هر یک از آنها را ثبت کنید . این کار یک برنامه مدون و یک دید کلی نسبت به تمام مخارج ریز و درشت زندگی می دهد .

۲- نامیدن یک روز هفته با نام «روز بدون خرج‌کردن»

هفته‌ای یک شب را بدون هیچ‌ خرجی تعیین کنید و فقط داخل منزل دور هم لذت ببرید . اگر عادت دارید هر روز بیرون غذا بخورید، این بار داخل منزل غذا تهیه کنید، فیلم ببینید و نهایتا در پارک پیاده‌روی کنید . هیچ هزینه ای را در این روز انجام ندهید .

۳- بودجه بندی کردن

حالا که تصویر واضحی از مخارج تان در یک ماه دارید، می توانید برای مخارج تان بودجه بندی کنید . خرج هایتان را محدود کنید و مطمئن شوید که پول برای روز مبادا و ضروری کنار گذاشته اید . به خاطر داشته باشید که بودجه بندی تان شامل تمامی مخارج تان می شود . مخارجی که معمولاً واقع می شوند ولی نه هر ماه مانند هزینه تعمیر وسایل خانگی و نگهداری ماشین .

۴- برنامه ریزی برای پس اندازتان

با توجه به دخل و خرج ماهانه خودتان، در داخل بودجه بندی پس اندازهایان را طبقه بندی کنید و تلاش کنید پس اندازتان حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد درآمد خالص تان باشد . اگر خرج هایتان اجازه نمی دهند که چندان پس انداز کنید، زمان آن است که از خرج هایتان بکاهید . قبل از اینکه بخواهید به کم کردن از خرج خانه و وسیله نقلیه تان برای پس انداز فکر کنید، دنبال کاستن از مخارجی غیر ضروری باشید . مواردی مانند : تفریح، رستوران و مانند آنها را محدود کنید .

۵- مشخص کردن اهداف تان

تعیین دقیق اهداف پس انداز شروع آن را بسیار راحت تر می کند . با این نکته تعیین کننده شروع کنید که چقدر طول می کشد تا به هدف تان برسید . بعضی از این هدف ها کوتاه مدت هستند ( که معمولاً بین یک تا سه سال طول می کشند) . مواردی مانند :

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد میلیاردی با فرمول یک

– پس انداز برای مخارج فوق العاده که شامل مخارج شش ماه تا یک سال شما شود (مانند پس انداز برای بیکاری و وقایع ضروری دیگر) .

– ذخیره برای خرید ماشین .

– پس انداز برای سفر در تعطیلات .

در مقابل آن ، سرمایه گذاری بلند مدت وجود دارد که می تواند شامل چندین سال یا حتی  چندین دهه شود . مواردی پس اندازی مانند :

– پس انداز برای بازنشستگی .

– جهت خرج تحصیل و دانشگاه فرزندان .

– پس انداز برای خرید خانه یا بازسازی خانه ی فعلی .

۶- امتحان قانون ۵۰/۲۰/۳۰

حالا که فهرست مخارج‌تان را نوشته‌اید می‌دانید که هر ۱۰۰۰ تومانی از پولتان کجا باید خرج شود . به این ترتیب با توجه به قاعده ۵۰/۲۰/۳۰ باید عمل کنید .

– ۵۰ درصد ، نیازهای ضروری: این نیازها شامل اجاره مسکن، غذا و قبوض آب و برق هستند .

– ۲۰ درصد، تعهدات مالی: وام‌های دانشجویی، وام مسکن، بیمه یا سایر تعهدات مالی که دارید .

– ۳۰ درصد: خریدهای شخصی: خرید هر آنچه که برای تان ضروری است را در این فهرست بنویسید .

فرمول پس انداز ۵۰ ۲۰ ۳۰ , روش ها و گام های موثر پس انداز کردن , چگونه پس انداز کنیم ؟

۷- مشخص کردن اولویت ها

موقعی که زمان پس انداز می شود، افراد مختلف اولویت های مختلفی دارند . پس عاقلانه است که تصمیم بگیرید که کدام یک از هدف های پس اندازهایتان بیشترین اهمیت را دارد . بخشی از این پروسه تعیین مدت زمانی است که می توانید برای رسیدن به هدفتان صبر کنید . کنار گذاشتن ماهیانه چه مقدار پول، به دستیابی به هدف تان کمک می کند .

چنانکه این کار را برای اهدافتان انجام می دهید، آنها را بر اساس اولویت شان مرتب کنید و بر مبنای بودجه ماهیانه تان مبلغش را کنار بگذارید . به خاطر داشته باشید که رتبه بندی اولویت ها بدین معنی است که شما انتخاب کرده اید . اگر می خواهید بر پس انداز دوران بازنشستگی تمرکز کنید، اهداف دیگران تان در حاشیه قرار خواهد گرفت در حالیکه مطمئن هستید به مهم ترین هدف هایتان خواهید رسید .

۸- پس اندازهای مختلف و راهبردهای سرمایه گذاری برای اهداف متفاوت

اگر برای اهداف کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنید این روش های مطمئن را امتحان کنید:

– افتتاح حساب کوتاه مدت عادی .

– افتتاح حساب بلند مدت که نرخ بهره بالاتری از حساب های عادی دارد .

چنانچه برای سرمایه گذاری های بلند مدت برنامه ریزی می کنید موارد زیر را لحاظ کنید :

– خرید بیمه های عمر و سرمایه گذاری .

– خرید سهام و اوراق مشارکت .

۹- نظارت بر رشد پس انداز

هر ماه رشد پس اندازتان را بررسی کنید . این کار نه تنها به تثبیت برنامه پس اندازیتان کمک می کند بلکه منجر به اطلاع از مشکلات و رفع فوری آنها خواهد شد . این روش های پس انداز کردن ساده پول، ممکن است حتی این انگیزه را ایجاد کند که بیشتر پس انداز کنید تا سریع تر به اهدافتان برسید .

۱۰- بردن ناهارتان به سر کار

حتما خیلی‌ها را دیده‌اید که ناهارشان را با خود به سر کار می‌برند . یا به این دلیل که دست‌پخت همسر یا مادرشان را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنند و یا می‌خواهند پول غذا را پس‌انداز کنند . مثلا اگر یک ظرف غذای بیرون ۵۰ هزار تومان برای‌تان تمام می‌شود، غذای داخل منزل ۲۰ هزار تومان می شود . با خوردن غذای خانگی در سر کار ، طی چند سال مبلغ زیادی پس‌انداز خواهید کرد . دیگران به دنبال پس انداز کردن و کسب درآمد اینترنتی با آشپزی و غذا هستند و  شما چطور نمی توانید پس انداز کردن را بیاموزید ؟ پول با این کارهای ساده جمع می شود .

۱۱- دنبال تفریحات رایگان باشید

یکی از سخت‌ترین بخش‌های بودجه‌بندی و پس انداز کردن پول این است که بعد از اختصاص پول کافی برای هزینه‌های ماهیانه به فهرست بودجه بندی نگاه کنید و ببینید چیز زیادی برایتان نمانده است . این اتفاق خیلی بدی است اما نباید موجب شود از تفریحات خود غافل شوید .

تفریح کردن بسیار خوب است اما نباید موجب شود به حساب پس اندازتان دستبرد بزنید . پس باید چه کار کرد؟ چاره کار استفاده از تفریحات رایگان است . مثلا به جای رفتن به کنسرت گرانقیمت خواننده محبوب تان برنامه کوهنوردی بگذارید . به جای رفتن به مجموعه ورزشی گرانقیمت با دوستان تان اطراف دریاچه چیتگر یا پارک ها دوچرخه سواری کنید .

۱۲- خرج نکردن تمام حقوق ماهیانه

یکی از راههای ذخیره و کسب پول سریع و راحت ، پس انداز قسمتی از درآمد ماهیانه است . هر ماه سعی کنید تا  ۱۰ تا ۲۰ درصد از حقوق دریافتی تان را کنار بگذارید . این کار را در هر ماه ادامه دهید تا پس اندازتان افزایش یابد . بعد از چند ماه مشاهده می کنید مبلغ مناسبی را پس انداز کرده اید .

سخن پایانی روش های پس انداز کردن در زندگی

پس انداز پول همواره یکی از چالش های بزرگ پیش روی زندگی انسان ها بوده است . پس انداز کردن سنتی است که از پدرانمان می آموزیم و در زندگی خود به کار می گیریم . غافل از اینکه در هر دوره ای روش ها و اصول مشخصی برای پس انداز پول وجود دارد . اصل پس انداز کردن برای تهیه امکانات بهتر و رسیدن به استقلال مالی در آینده لازمه زندگی امروزی است . هر چند همه ما به این اصل مهم واقف هستیم اما یا آن را به کار نمی گیریم و یا با روش های امروزی پس انداز آشنا نیستیم .

افزایش سطح آگاهی و اطلاعات، اولین قدم برای داشتن یک پشتوانه مالی خوب برای آینده و پس انداز کردن است . در گام اول ، مشخص کنید که برای چه چیزی پس انداز می کنید . تا زمانیکه نقشه راه نداشته باشید، نمی توانید به مقصد برسید . در واقع داشتن هدف مشخص برای پس انداز، از خود پس انداز کردن مهم تر است . اینکه فقط بدانید باید پس انداز کنید، کافی نیست . اگر بتوانید اهداف مالی خود را تجسم کنید، به شما کمک های زیادی خواهد کرد .

نکته پایانی روش های پس انداز کردن اینکه، تعیین مقدار پس اندازی که خواهید داشت، وابسته به اندازه بودجه ای است که می توانید کنار بگذارید .  توصیه می شود راه حل های مناسب را انتخاب کنید . روش های زیادی برای پس انداز و سرمایه گذاری پول وجود دارد که بسیاری از اینها در این مقاله سایت پول یابی معرفی شد . انتخاب نوع پس انداز مناسب، به میزان پس انداز، تعداد دفعاتی که قصد دارید به پس انداز خود اضافه کنید و سرعت دسترسی به این پول ، بستگی دارد .

مطلب پیشنهادی

ویژگی افراد پولدار موفق ، عادت افراد ثروتمند ، رمز موفقیت ، راه ثروتمند شدن

ویژگی افراد پولدار موفق

به قول رابرت کیوساکی اگر نتوانید قاطعانه تصمیم بگیرید، آن‌وقت هرگز پول درآوردن را یاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.