یکی از زمینه های موفقیت در اینترنت ، رعایت اصول طراحی فروشگاه اینترنتی به عنوان محل کسب و کار آنلاین می باشد . همان طور که یک فرد در راه اندازی فروشگاه فیزیکی و یا سنتی باید اصول و قواعدی را رعایت کند در طراحی سایت فروشگاهی باید الزاماتی را مدنظر بگیرد تا سایتی موفق در فروش اینترنتی و خلاق در ارائه خدمات داشته باشد.
در واقع یک مدیر فروشگاه اینترنتی با رعایت اصول مهم و بنیادی در طراحی وبسایت ، مزیت رقابتی خود را در کسب و کار نشان می دهد . رعایت برخی موارد در طراحی سایت، استراتژیک بوده و در آینده کاری تاثیر گذار است و عدم رعایت آنها می تواند دلایل فروش کم در فروشگاه اینترنتی باشد
به دلیل اهمیت موضوع در این مقاله قصد دارم تا مفاد بنیادین و اصول طراحی فروشگاه اینترنتی را بر اساس تجربیات شخصی و نیز توصیه کارشناسان بیان کنم.
اصول طراحی فروشگاه اینترنتی
قبل از پرداختن به اصل موضوع یعنی شیوه طراحی یک فروشگاه خوب و مناسب ، باید به این نکته کلیدی توجه کنید که سایت را بر اساس نیاز و خواسته مشتری و نوع کسب و کاری که دارید طراحی و پیاده سازی کنید . ممکن است شما به چیزی خاص و ویژه علاقه داشته و یا از چیزی بدتان بیاید دلیلی نمی شود که این خواسته شخصی را به مشتریان و کاربران اینترنتی هم تعمیم دهید.
سایت فروشگاهی زمانی موفق است که برای مشتریان طراحی شده باشد و نه برای سلیقه شخصی خود و یا موتورهای جستجو و یا هر چیزی دیگری که مدنظر باشد. در وهله اول مشتری از خرید در آن لذت برده و بتواند به آنچه که می خواهد در کمترین زمان ممکن دسترسی داشته باشد.
به دلیل اهمیت فروشگاه اینترنتی و اینکه محل مبادلات مالی می باشد باید از نظر درگاه پرداخت ، حفظ حریم خصوصی و هویت کاربران ، افزایش سرعت لود ، مناسب بودن با نوع کسب و کار و… در سطح بالا و مناسب باشد علاوه بر مسائل امنیتی و فنی ،در اصول طراحی فروشگاه اینترنتی باید موارد زیر که در عین سادگی بسیار مهم و بنیادی هستند حتما لحاظ شود:
امکان انتخاب راحت و آسان برای مشتری
در طراحی سایت باید تجربه خریدی راحت و آسوده را به مشتری هدیه داد. هر مدیر فروشگاهی ممکن است گزینه های متعددی برای طراحی سایت فروشگاهی در اختیار داشته باشد ولی یکی از مهم ترین امکانات برای بازدیدکنندگان ، راحتی خرید می باشد طوری که مشتریان در کمترین زمان ممکن ( یک دقیقه ) بتوانند محصول و کالای دلخواه خود را بیابند.
در عین خرید هم بتوانند با توجه به نوع کالا و خدمات، امکان انتخاب گزینه های مختلف را داشته و با توجه به نیاز ، خواسته و یا سلیقه خود بتوانند رنگ ، اندازه و کیفیت کالا را انتخاب کنند .هر چه فرایند انتخاب و خرید ساده و راحت باشد حس خوبی به مشتری داده و خاطره خوشی در ذهنش به جا می گذارید طوری که احتمال بازگشت مجدد و خریدهای بعدی وجود دارد.
مهیا کردن خریدی سریع و بدون دردسر
حال که مرحله اول را به خوبی رعایت کردید زمانی که کاربری وارد مرحله خرید می شود باید فرایند خرید در عین سادگی و راحتی ، سریع انجام شود. این فرایند باید امن ، ساده و بسیار راحت باشد. اگر نیازی به دریافت اطلاعات شخصی و یا ذخیره آن هست حتما با رضایت و اطلاع مشتری و اینکه برای سهولت در خریدهای بعدی می باشد.
مرحله خرید باید ساده و سریع باشد و با ارائه ماژول سبد خرید می توان به ساده سازی فرایند خرید کمک شایانی کرد. همان طور که مشتریان در فروشگاههای فیزیکی دوست دارند تا محصولات را مشاهده و بعد انتخاب و بردارند، مشتریان در فروشگاه اینترنتی هم علاقه دارند که نوع ، تعداد و ویژگی های کالا و خدمات را ببینند و در سبد خرید اضافه و یا از آن حذف کنند .
ارائه اطلاعات مفید و مختصر از محصولات
فقط یک عکس شیک و یا چند خط نوشته اغراق آمیز برای فروش محصول کافی نیست باید محصول را به درستی و در عین اختصار معرفی کنید مشتری حوصله و فرصت خواندن مقالات طولانی و خسته کننده را ندارد باید معرفی مختصر و مفید باشد و همه آنچه که خریدار باید درباره محصول را بداند، در اختیارش گذاشته شود.
برای نمونه وقتی مشتری قصد خرید یک کفش را دارد باید عکس مناسب از کفش ، اندازه های موجود در فروشگاه ، رنگ بندی، جنس کفش ، قیمت و دلیل خاص بودن را در کمتر از چند ثانیه در اختیار مشتری قرار داد . این اطلاعات که برخی بسیار جزیی هم می باشد موجب می شود تا مشتری برای خرید، راحت تر تصمیم گیری کند.
البته گاهی لازم است برای برخی محصولات فرضا تلفن همراه، اطلاعات تکمیلی ، نقد و بررسی، مقایسه با برندهای دیگر، معایب و مزایای آن، برای کمک کردن به مشتری درج شود.
پیشنهاد محصولات مرتبط به مشتریان
زمانی که مشتریان در حال مشاهده کالا و محصولات هستند ممکن است تمایل داشته باشند تا محصولات مشابه و مرتبط را هم ببینند برای همین در طراحی سایت این موارد را لحاظ کنید . نمایش محصولات مرتبط و مشابه به دو صورت است فرضا زمانی که در حال مشاهده یک مدل خاص تلفن همراه است شما نمونه های دیگر از همان موبایل را برایش نمایش و پیشنهاد می دهید و یا زمانی که قصد خرید موبایل دارد وسایل جانبی مثل قاب ، محافظ صفحه و سایر لوازم جانبی را نمایش می دهید.
پیشنهاد محصولات مرتب چند حسن و خوبی دارد اول اینکه اگر همان محصول را نپسندید شما فرصت دیدن سایر محصولات را به مشتری می دهید و اگر هم آن محصول را خریداری کرد در کنارش لوازم جانبی را می فروشید و این یعنی کسب درآمد بیشتر برایتان اتفاق می افتد و سوم اینکه، به مشتری خود در خرید کمک کرده و فرایند انتخاب و خرید را برایش ساده و زمان خرید را کاهش می دهید.
واکنش گرا بودن فروشگاه برای موبایل و تبلت
در طراحی سایت فروشگاهی اگر ده یا پانزده سال قبل بود واکنش گرا بودن ، یعنی مناسب بودن برای نمایش در موبایل و تبلت شاید زیاد مهم نبود ولی امروزه بیشتر کاربران با موبایل و تبلت وارد فروشگاههای اینترنتی می شوند. فروشگاهی موفق است که متناسب با موبایل و تبلت طراحی شده باشد. امروزه اگر در طراحی فروشگاه اینترنتی ، نمایش مناسب در همه دستگاهها و مرورگرها لحاظ نشود با مشکل مواجه خواهد شد.
برای افزایش فروش دو یا سه برابری حتما باید مشاهده درست و بهینه در موبایل و تبلت لحاظ شود تا موفقیت کسب و کار اینترنتی تضمین شده باشد.
سخن آخر اینکه فروشگاهی موفق است که علاوه بر رعایت اصول فنی و امنیتی ، نیاز و سلیقه مشتری را مدنظر داشته تا مشتریان و کاربران اینترنتی در فضایی راحت ، آسوده و با فراق بال اقدام به خریدی لذتبخش کنند.