اهمیت هوش تجاری در کسب درآمد

یکی از چیزهایی که اخیرا به آن نگاه ویژه می شود درک اهمیت هوش تجاری در کسب درآمد اعم از اینترنتی یا واقعی می باشد . هوش تجاری BI یک ابزار قدرتمند در اختیار مدیران و صاحبان کسب و کار اینترنتی است تا آنچه را که لازم دارند در کمترین زمان ممکن و با بهترین برآیند در اختیارشان قرار دهد. البته هوش تجاری تعریف خاصی دارد که در ادامه خواهد آمد.

تصور کنید با ماشین زمان می توانستید به گذشته بروید و خطاهای گذشته اعم از زندگی شخصی و یا کسب و کار را جبران کنید چه حسی به شما دست می داد؟ حالا تصور کنید با همین ماشین زمان ببینید که عده ای افراد فاقد تخصص بالا و غیر فنی ، در پشت سیستم های بسیار پیشرفته و هوشمند، تنها با چند کلیک ساده ، گزارش های پیچیده و تخصصی استخراج کنند. این موضوع بیانگر رشد هوش تجاری است که در سایت پول یابی قصد دارم به آن بپردازم

عدم استفاده از هوش تجاری یک از اشتباهات افراد در کسب درآمد اینترنتی می باشد برای اطلاع از سایر اشتباهات در کسب درآمد از اینترنت می توانید به مقاله ( بزرگترین اشتباهات در کسب درآمد اینترنتی ) مراجعه کنید.

اهمیت هوش تجاری در کسب درآمد

باز هم تصور کنید در یک شرکت ، اداره و یا کمپانی بزرگ تجاری مشغول کار هستید و اطلاعات و داده های ارزشمند زیادی در آنجا وجود دارد که ممکن است در هر جا و مکان ذخیره شده باشد حالا سوال این است که مدیران چگونه می تواند از این حجم وسیع اطلاعات استفاده کنند؟ اصلا امکان استفاده از این اطلاعات وسیع برای تصمیم گیری وجود دارد؟ چگونه می توان از آنها بهره برداری کرد؟

بر فرض اگر مدیر چیزی را بخواهد آیا امکان استخراج سریع آنها وجود دارد؟ اگر با امکانات عادی بخواهیم این اطلاعات را جمع بندی و یک گزارش تحلیلی آماده کنیم زمان زیاد و هزینه فراوانی تحمیل خواهد کرد. در اینجاست که هوش تجاری به داد ما می رسد و تنها با چند کلیک ساده ، هر آنچه را که بخواهید و یا نیاز دارید برایتان آماده می کند. لذا هوش تجاری در تحلیل سریع و دقیق ، کوتاه کردن زمان و کم کردن هزینه تاثیرگذار است.

تعریف هوش تجاری BI

تعاریف مختلفی از هوش تجاری ارائه شده که هر کدام به زاویه ای از آن پرداختند از مجموعه این تعاریف می توان اینگونه استنباط کرد که ، هوش تجاری Business Intelligence مجموعه ای از روش ها ، متدولوژِی و ابزارهاست که یک سازمان و یا شرکت اعم از دولتی یا خصوصی برای گرفتن و استخراج اطلاعات و دانش مفید مورد نیازش از داده های خام اولیه به کار می گیرد.

طبق این تعریف هوش تجاری BI در سه موضوع : ۱- گزارش نویسی ۲- تحلیل آماری و ۳- تصمیم گیری به سازمان و نهاد مربوطه کمک می رساند. برای اهمیت کار هوش تجاری کافیست تا گزارش نویسی امروز را با گذشته مقایسه کنید تا تفاوت و تفوق به دستتان بیاید. در گذشته داده ها همه بر روی کاغذ بوده و جمع بندی آنها زمانبر و مشکل بود و امروز که بر روی پایگاه های داده ذخیره شده و ابزار مهندسی کامپیوتر به کمک استخراج آمده است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ایده های نامناسب کسب درآمد اینترنتی
هوش تجاری ، Business Intelligence ، اهمیت هوش تجاری، کارکرد هوش تجاری در کسب درآمد
اهداف هوش تجاری BI گزارش دهی به روز ، افزایش سرعت ، کاهش هزینه ، شناسایی تهدیدها و فرصت ها و بالا بردن سودهی می باشد.

با این مقدمه حالا به اهمیت هوش تجاری در کسب درآمد و رفع مشکلات خواهم پرداخت . مشکلاتی وجود دارد که هوش تجاری به راحتی همه آنها را حل می کند . این موارد عبارتند از:

۱- نظم داده ها و اطلاعات

مجموعه اطلاعات تجاری مثل : سفارش خرید ، امور مالی ومالیات ، بازاریابی ، حقوق و دستمزد کارکنان ، کارهای روزانه شرکت و وبسایت ، تعاملات پایگاه اینترنتی با کاربران ، نظرسنجی های اینتنرنتی ، ورود و خروج کاربران اینترنتی، تعداد کلیک ها و… همه در پایگاه داده سازمان و شرکت ذخیره می شود . تصور کنید اگر بخواهید از تمام این داده ها به صورت دستی گزارش و تحلیل ارائه دهید چقدر زمان و انرژی می برد؟

پایگاه داده در واقع وسیله ای برای ذخیره حجم بالا و بسیار زیاد است که برای تجزیه و تحلیل و گزارش نویسی استفاده می شود. خوب سوال این است که با این حجم زیاد، متنوع و گاه آشفته چگونه باید برخورد کرد؟ و اصلا استفاده کاربردی دارد یا نه ؟ در اینجا هوش تجاری به تمام این اطلاعات ظاهرا آشقته و درهم ، نظم می دهد و آنچه را می خواهید به شما می دهد، لذا تصمیم گیری و برنامه ریزی را راحت می کند.

۲- سختی تحلیل داده ها برای کارکنان عادی

معمولا در یک سازمان و شرکت ،کارکنان بسیار کم و محدودی هستند که می توانند اطلاعات و داده ها را تحلیل کنند. به عبارتی اگر بخواهید با کارکنان عادی درباره تحلیل داده ها صحبت کنید متوجه منظورتان نخواهند شد . آنچه را که کاربر عادی در طرح ها و واسطه های گرافیکی نرم افزار می بینند با آنچه که پشتیبان فنی اطلاعات در پایگاه داده ها مشاهده می کند تفاوتش از زمین تا آسمان است.

این تفاوت و اختلاف بین زبان ماشین و زبان خوانای کسب و کار را باید یک واسطه حل کند تا مفاهیم و گزاره ها برای کارکنان عادی شرکت و سازمان قابل فهم باشد. هوش تجاری نقش این واسطه را بازی می کند و مشکل فهم اطلاعات داده را با زبانی خوانا و گویا حل می کند.

۳- خواندن ذهن و صرفه جویی در زمان

اگر از کارمند شرکت و یا وبسایتی خواسته شود تا گزارشی از عملکرد و شیوه کسب درآمد ماهیانه و سالیانه تهیه کند باید ساعتها وقت و انرژی بگذارد تا آن گزارش را تهیه شود. حال معلوم نیست که گزارش کسب درآمد از اینترنت و یا کسب و کار واقعی مورد قبول قرار گیرد. شاید منظور مدیر چیز دیگری بوده و کارمند مسیری اشتباه را رفته و کلی وقت و هزینه هدر رفته است.

شاید تهیه گزارش آن قدر طول بکشد که دیگر به کار نیاید و یا اثرش کم شده بود در هر حال، امکان اشتباه ، تهیه مطالب غیر ضروری و عدم فهم درست از دستور مدیر و… وجود دارد، ضمن اینکه شما نمی توانید ذهن دیگران را بخوانید تا دقیقا بدانید چه چیزی مدنظرش هست تا دقیقا همان را آماده کنید.

اگر از هوش تجاری به شکل درست و بهینه استفاده کنید و در تهیه گزارش تعامل خوبی با سایر کارکنان دخیل در کسب و کار داشته باشید به راحتی می توانید تصمیمات درستی گرفته و از میزان خطا در گزارش نویسی بکاهید. هوش تجاری کمک می کند تا درک درستی از آنچه که نیاز است در تهیه گزارش لحاظ شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مراحل فروش در کسب و کار اینترنتی و بازاریابی

۴- ضرورت هوش تجاری به دلیل پیشرفت کسب و کار

کسب و کاری موفق است که همیشه در حال رشد باشد و بتواند دائم خود را به روز کرده و از قافله تکنولوژی عقب نماند وقتی کسب و کاری در حال رشد باشد بزرگتر و پیچیده شده و حجم انبوهی از اطلاعات در اختیار دارد، ضمن اینکه باید رقیبان خود را دائم تجزیه و تحلیل کند تا همیشه از آنان جلوتر باشد. کسب درآمد اینترنتی و واقعی زمانی موفق است که بتواند برای یک دهه نیاز کاربران را پیش بینی و برطرف کند.

 حال سوال این است که این همه حجم اطلاعات ، داده و پیش بینی چطور امکان دارد همیشه در اختیار و یا به روز شود؟ پاسخ همه اینها استفاده درست از فناوری اطلاعات است. کسب و کارهای آینده به سمت کسب درآمد اینترنتی و مجازی می روند لذا فناوری اطلاعات با هوشمندسازی کسب درآمدها، ضمن حفظ و ارائه داده های امن، دقیق و قابل اتکا، ساخت گزارش را هم راحت می کنند امری که به عنوان کلید موفقیت در کسب و کار محسوب می شود.

۵- توانایی بالای هوش تجاری

در تهیه یک گزارش باید چهارویژگی و شاخص یعنی : ۱- ساده و سریع بودن، ۲- ایمن بودن، ۳- قابل فهم بودن و ۴- منعطف بودن ، لحاظ شود و تهیه یک گزارش با این ویژگی ها توسط کاربران و به صورت دستی کار آسانی نیست البته محال نیست ولی بسیار وقتگیر و هزینه بر می باشد به دلیل اینکه کاربر عادی در مقابل هوش تجاری دارای محدودیت می باشد.

هوش تجاری در کمترین زمان ممکن و شاید در عرض چند ثانیه با در نظر گرفتن تمام ویژگی های چهار گانه بالا، گزارش مبسوط خود را استخراج و سریع ارائه دهد.

سخن پایانی هوش تجاری

آینده کسب و کارهای اینترنتی متعلق به کسانی است که علاوه بر شناخت بازار ، مشتری، ارائه ایده های جذاب و خلاقانه ، تولید محصول و خدمات با کیفیت ، بتوانند گزارش و تحلیل درست و مناسبی از کسب و کار در اختیار داشته باشند، کسانی که علاوه بر تجزیه و تحلیل گذشته ، بتوانند آینده کسب و کار خود را هم ببینند. این کار با استفاده از هوش تجاری امکان پذیر است ابزاری کارآمد و کاملا تاثیرگذار در اختیار مدیران کسب و کار آنلاین که آینده را جلوی چشمانشان مجسم می کند.

هوش تجاری گزارش آنچه که انجام داده اید و آنچه در حال انجام دادن هست و نیز آنچه را که باید در آینده انجام دهید با تحلیل سریع ، دقیق و امن داده ها، فراهم می کند. کسب و کارهایی موفق هستند که از هوش تجاری استفاده درستی کنند . کمپانی های بزرگ جهانی حاضرند برای تهیه و یا دسترسی به برخی از گزارش های کسب و کارها که توسط هوش تجاری تهیه می شود میلیون ها و حتی میلیاردها دلار پول بپردازند و این اهمیت هوش تجاری را می رساند.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.