باورهای اشتباه درباره بک لینک

حدیث و حدیث درباره بک لینک ، اهمیت و جایگاه لینک سازی در افزایش رتبه سایت زیاد است و این موضوع موجب رواج باورهای اشتباه درباره بک لینک در بین وبمستران شده است که برخی از آنها نتیجه عدم آگاهی و برخی دیگر به دلیل آموزش های اشتباه و یا تلقی نادرست از قواعد و اصول بک لینک می باشد. آنچه مسلم است قوانین لینک و لینک سازی از طرف موتورهای جستجو دائما در حال تغییر و تحول است و وبمستران باید خودشان را با علم روز هماهنگ کنند.

البته خود اعمال این تغییرات توسط موتورهای جستجو هم در ایجاد تردید و شک بین کاربران به دلیل عدم آگاهی بی تاثیر نیست. در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا برخی از باورهای اشتباه درباره بک لینک را فهرست کنم امیدوارم در افزایش آگاهی وبمستران تاثیرگذار باشد.

دلیل باورهای اشتباه درباره بک لینک

موتورهای جستجو و به ویژه گوگل همواره در حال تغییر و به روز رسانی های متعدد هستند و گاهی این به روز رسانی ها را اطلاع رسانی می کنند و گاهی در لفافه و به صورت کنایه و یا کاملا مخفی می کنند که البته دلایل خود را دارند تا مثلا سئوکاران ، طراحان سایت و وبمستران به فکر دور زدن و یا انجام کارهای غیر قانونی جهت گمراه کردن این موتورهای جستجو نروند.

برای نمونه ، با تغییرات گوگل و تغییر برخی راهنمایی های گوگل در بخش راهنمای مدیران وب سایت ها google webmaster guideline ، باورهای غلط و اشتباه بین وبمستران و سئوکاران رواج یافت که شاید دلیل آن این بود که گوگل صراحتا مواردی را در این قسمت نوشته بود که در نگاه اول و یا با  نگاه بی دقت و سطحی، نشان از بد بودن بک لینک ها می داد.

البته اگر واقعا با نگاه منصفانه هم نگاه کنیم شاید گوگل حق داشته باشد که این گونه بنویسید. زیرا کافیست گوگل بنویسد فرضا : « بک لینک خوب است » و یا « رپورتاژ آگهی یا رپرتاژ خبری موجب رشد سریع سایت می شود»، آنوقت در کمتر از چند روز، کل وب دنیا پر از لینک های اسپم می شود ، که البته الان هم اینگونه هست و اسپم سراسر وب را فرا گرفته است.

دلایل دیگر باورهای اشتباه درباره بک لینک ، عدم آگاهی مدیران سایت ها، آموزش های غلط ، مطالعات سطحی سئوکاران ، درک نادرست از قواعد بک سازی و رپورتاژ آگهی ، طمع و تبلیغات سودجویانه برخی افراد و… می باشد.

باورهای اشتباه درباره بک لینک ، تفکر غلط درباره بک لینک ، لینک سازی غلط
بسیاری از باورهای غلط درباره بک لینک ریشه در عدم آگاهی افراد دارد.

فهرست باورهای غلط درباره بک لینک

موتور جستجوی گوگل در راهنمای خود اعلام کرده است که بجای لینک سازی و توجه زیاد به آن، محتوای مناسب ، تخصصی و مفید تولید کنید تا دیگران خودشان شما را لینک کنند که این البته حرف درست و کاملا منطقی می باشد. اما واقعیت دنیای وب این است که لزوما با محتوای خوب وتخصصی، دیگران خود به خود به شما لینک نمی دهند.

مجموعه این سخنان موجب شد تا باورهای اشتباه درباره بک لینک رواج یابد. اکثر این باورهای غلط و اشتباه بین وبمستران و طراحان آماتور وب سایت ها رسوخ یافته است.در اینجا ضمن بیان این باورهای اشتباه درباره بک لینک ، سعی می شود تا با دلایلی منطقی به رد آن پرداخته شود.

مهم ترین باورهای بی اساس درباره بک لینک و همچنین دلایل رد این باورهای اشتباه عبارتند از:

۱- بد بودن کلی بک لینک

اولین باور اشتباه این که بک لینک کلا بد است و سایت شما نباید بک لینک دریافت کند وگرنه رتبه وب سایتتان آسیب می بیند و یا از سوی گوگل جریمه خواهید شد.

در رد این ادعا باید گفت که، بک لینک نه تنها بد نیست که اعتبار هر سایتی از بک لینک های او بدست می آید. یک وب سایت بدون بک لینک، سایت فوق العاده ضعیفی است. اگر هم اکنون سایتی بدون بک لینک، رتبه خوبی در گوگل و یا آلکسا دارد، موضوع آن سایت بی رقابت یا کم رقابت است و یا بسیار قدیمی می باشد یعنی آن سایت در موضوع خود پیشکسوت است و امکان برتری رقبا بر او بسیار زیاد است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ایجاد بک لینک های خوب

۲- بد بودن ، داشتن بک لینک زیاد

اشتباه غلط دیگر این است که می گویند بک لینک زیاد بد است لذا بک لینک باید کم باشد. البته کم و زیاد داشتن بک لینک خود تعریف جداگانه ای دارد.

در جواب باید گفت که ، بک لینک ، زیاد بد نیست. البته قبول داریم که کیفیت بر کمیت برتری دارد لذا بک لینک زیاد و بی کیفیت واقعا بد و تاثیر سوء می گذارد. اما بک لینک زیاد و باکیفیت چرا باید بد باشد؟ به طور کلی بک لینک زیاد بد نیست، مگر اینکه بی کیفیت باشد. بک لینک کم و بی کیفیت هم بد است.

۳- رشد سریع با بک لینک ماندگار نیست

برخی به اشتباه می گویند چون سایت A با بک لینک بالا آمده و رشد زیادی داشته پس به زودی افت می کند و در واقع سقوط خواهد کرد.

در جواب این افراد باید گفت ، با موارد بالا، طبیعی است، که اگر سایتی با بک لینک بالا بیاید و حداقل های on page seo و تولید محتوا را داشته باشد، بالا می آید. چرا نیاید؟ و چرا افت کند؟ اصلا چه دلیلی وجود دارد سایتی که با بک لینک موثر و مفید ، رشد طبیعی داشته ، به یک باره و بی دلیل و فقط به صرف داشتن بک لینک ، سریع سقوط کند؟

۴- رفتن به صدر نتایج گوگل

برخی به اشتباه تصور می کنند که با بک لینک خیلی راحت می توان وب سایت را به صدر نتایج گوگل آورد و سایر رقبا را به راحتی پشت سر گذاشت.

واقعیت این است که رشد سایت به این سادگی ها نیست که فقط صرف ایجاد یا خرید بک لینک و یا حتی رپورتاژ آگهی، سایت را به صدر نتایج گوگل بیاورید. لینک سازی در سطوح رقابتی به شدت پیچیده و دشوار است و باید یک متخصص بروز این کار را انجام دهد. صرف ایجاد یا خرید لینک ، با عبارتی که دوست دارید با آن در گوگل بالا بیایید، سایت رشد نخواهد کرد حتی ممکن است افت کند و اخطار هم بگیرید

اینجاست که عده ای با ضربه خوردن از بک لینک و لینک سازی، کلا این اعتقاد را پیدا می کنند که بک لینک بد می باشد. اما واقعیت این است که این افراد قوانین لینک سازی را درست نمی دانند و یا حداقل در سطح رقابت سایت خودشان، دچار خطا می شوند. لینک سازی پیشرفته و بدون ریسک، موضوعی به شدت گسترده و وسیع و دارای صدها احتمال و فاکتور است و چیزی نیست که در یک جمله بتوان آن را آموزش داد.

علاوه بر این در ایران، افراد بسیار کمی هستند که به لینک سازی بدون ریسک و تضمینی مسلط هستند. دقیقا همینجاست که اشخاصی نا آگاه با لینک سازی بد، صاحبان وب سایت ها را از سئوکاران ناامید و دلسرد می کنند.

۵- خوب بودن لینک فالو و به درد نخور بودن لینک نوفالو

یکی دیگر از باورهای غلط درباره لینک و بک لینک این است که می گویند، بک لینک فالو خوب است و بک لینک نوفالو به هیچ دردی نمی خورد.

در جواب این افراد باید بگویم که، بک لینک های فالو بسیار مفید و موثر هستند و تاثیر زیادی دارند ولی لازم است که بک لینک های نوفالو هم داشته باشید تا گوگل تصور کند که روند لینک سازی وب سایت طبیعی می باشد . ضمن اینکه لینک های نوفالودر معرض کلیک خوری کاربران قرار می گیرند و موجب ارتقای سئوی سایت هم خواهند شد. پس بالاخره لینک نوفالو به یک دردی می خورد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تاثیر بک لینک در کسب درآمد

۶- خوب بودن لینک نوفالو و خطرناک بودن لینک فالو

برخی به اشتباه تصور می کنند که بک لینک نوفالو خوب است و بک لینک فالو خطرناک است.

وبمستران باید توجه کنند که به طور کلی ، بک لینک فالو خطرناک نیست، ولی اگر همه بک لینک های سایت شما فالو باشد، بله، این کار خطرناک است. به عبارتی به این معنی می باشد که بک لینک گرفتن سایت غیر طبیعی و مصنوعی است. بک لینک گیری باید آمیزه ای از فالو و نوفالو باشد تا در نگاه موتور جستجو کاملا طبیعی و قانونی جلوه کند.

۷- اثر نداشتن بک لینک در رتبه سایت

برخی به اشتباه معتقدند که بک لینک دیگر اثری در رتبه سایت ندارد چون شرایط عوض شده و تغییرات گوگل این پیام را می رساند.

البته قبول داریم که فقط با بک لینک سایت بالا نمی آید و رشد نمی کند بلکه فاکتورهای دیگری هم در رشد وب سایت  موثر هستند. درست است که بک لینک مهم است اما محتوا و بهینه سازی داخلی سایت، پایه های سئو هستند و مانند چرخ اتومبیل عمل می کنند. یک اتومبیل بدون چرخ حرکت نمی کند. لذا بک لینک به تنهایی و بدون تولید محتوا و بهنیه سازی داخلی کارساز نخواهد بود.

۸- رشد سایت فقط با بک لینک

در مقابل مخالفان سرسخت بلک لینک برخی می گویند که ، فقط با بک لینک سایت بالا می آید. اینها از آن طرف بام به پایین می افتند.

بک لینک و لینک سازی با گذشت سالها ،هنوز هم یکی از اصول اساسی سئو محسوب می شود. البته گوگل گفته و سعی کرده است که با اهمیت بیشتر به تولید محتوا و جلب رضایت کاربران، جایگاه تعداد بک لینک نسبت به گذشته را کم کرده است، اما همچنان بک لینک ها مهم هستند و به نظر می رسد که مهم خواهند ماند.

شاید در سال ۲۰۰۹ میلادی، بک لینک ها ۹۰ درصد سئو را معنا می بخشیدند. اما اکنون لینک سازی به ۱۰ درصد نرسیده است. شاید این عدد از ۹۰ درصد به ۵۰ یا ۶۰ درصد (فرض کنید ۵۰ درصدشده که این هم درصد کمی نیست) اهمیت در سئو رسیده باشد ولی در عوض فرایند های آن سخت تر شده است. اکنون لینک سازی به شدت دشوار تر از دو سال پیش است و به نظر می رسد همچنان در حال سخت تر شدن باشد.

نتیجه گیری از باورهای اشتباه درباره بک لینک

از مجموع ۸ باور غلط که درباره بک لینک وجود دارد می توان اینگونه استنباط کرد که بک لینک سازی علیرغم فراز و فرودهای فراوانش همچنان دارای ارزش و اعتبار بوده و تاثیر خوبی در رشد سایت دارد. لذا توصیه می شود که حرف و حدیث های اشتباه در این مورد را کنار گذاشته و به سراغ لینک سازی معقول بروید.

البته موارد ذکر شده  در بالا ، به معنی فاصله گرفتن از تولید محتوای تخصصی ، مفید و جذب کاربر نیست. منظور این نیست که فقط به لینک سازی و یا رپورتاژ آگهی هجوم بیاورید و محتوا را فراموش کنید. محتوا پادشاه است و جایگاه رفیع خود را همچنان دارد.

همچنین منظور این نیست که توصیه های کلیدی گوگل را هم نادیده بگیریم. موارد گفته شده در بالا برای افزایش آگاهی و نگاه باز و درست به شرایط بک لینک سازی می باشد شعار سئوکاران همیشه این است که در سئو هیچ چیز مطلق نیست زیرا همه فاکتورها به هم پیچیده شده است. ممکن است در شرایطی واقعا اثر لینک سازی کمتر از ۵۰ درصد باشد و ممکن است گاها بیش از ۹۰ درصد باشد. لذا نمی توان به صورت قطعی متر و معیاری را مشخص کرد.

مطلب پیشنهادی

سایت های کوتاه کننده لینک برای لینک سازی , سرویس کوتاه کننده لینک , برترین سایت های کوتاه کننده لینک

فهرست سایت های کوتاه کننده لینک برای لینک سازی

اگر به دنبال رشد کسب و کار اینترنتی خودتان هستید از گرفتن بک لینک رایگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.