بررسی زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶

بررسی زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶

کنکور سال ۹۷ نزدیک است لذا تصمیم گرفتیم تا بررسی زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶ را برای کنکوریها ارائه بدهیم. البته در این بررسی و به عبارتی بهتر تحلیل، قصد داریم تا از نگاه داوطلبان تجربی به این موضوع نگاه کنیم . به عقید بیشتر داوطلبان کنکور سال ۹۶ ، سوالات زیست شناسی نسبت به سال قبل ساده تر شده بود . ( نگاه کنید به مقاله مشابه: اهمیت زیست شناسی در کنکور)

افزون بر اینها، طراحان سوالات درس زیست شناسی به مباحثی که تصور کنکوریها بود کمتر از انها سوال طرح می زشود، بیشتر معطوف بود و علاوه بر اینها سوالات وقتگیر نسبت به پارسال بیشتر شده است.

افزایش سوالات وقتگیر درس زیست شناسی

در بررسی سوالات زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶ باید به این نکته مهم توجه کرد که سخت ترین سوالات زیست شناسی که سوالات شمارشی هستند افزایش یافته است. دو مشخصه مهم سوالات شمارشی وقتگیر بودن و دشواری آنها است. سال قبل سوالات شمارشی زیست شناسی ۵ عدد بود که در سال ۹۶ با افزایش دو سوال به ۷ عدد رسید.

این افزایش سوال را دواطلب باید مدنظر داشته باشد چه بسا که امسال هم اینگونه شاید باشد و لذا در محاسبه وقت کنکور باید به ان توجه خاص کند.

طرح سوالات مخفی یا کمتر دیده شده زیست شناسی

در تحلیل و بررسی زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶ نکته جالب، طرح سوالات کاز مباحث کمتر دیده شده و یا مخفی کتاب است. بالاخره برخی مباحث کتاب است که به طور طبیعی نادیده گرفته می شوند و داوطلبان و طراحان سوال در ادوار گذشته کمتر به ان توجه می کنند ولی در کنکور ۹۶ این مباحث مورد توجه قرار گرفتند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ویژگی برنامه ریزی خوب روزانه برای کنکور

برای نمونه طرح چهار سوال کنکور از فصول ۳ و ۴ کتاب پیش دانشگاهی نمونه مشخص و بارز این نوع سوالات می باشد.در واقع در سال ۹۶ سوالاتی از مباحث کتاب طرح شد که در سال های گذشته کمتر مورد توجه بوده است. نمونه از این نوع می توان با بررسی سوالات زیاد پیدا کرد. مثلا، سوال ۱۶۵ که از فصل ۱ زیست یک طرح شده بود و سوال ۱۶۸ که مربوط به رده ‏بندی جانوران هست. لذا باید تمام کتاب را دقیق خواندتا اینگونه غافگیر نشوید.

مشاهده انواع قیدها در بررسی زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶

اغراق نخواهد بود اگر گفته شود که بدترین نوع قید‌ها در طراحی سوالات زیست شناسی سال ۹۶ استفاده شده است.در واقع مانند کنکور ۹۵ «هر ، همه و به طور معمول» بیشترین تعداد قیدهای سوالات کنکور زیست شناسی را شامل می شدند.

در ظاهر شاید به نظر برسد که وجود این نوع قیدها تاثیر چندانی در پاسخوگیی داوطلبان ندارد ولی در عمل وجود این قیدها پاسخ گویی را برای داوطلبان کنکور سخت کرده و او را به اشتباه می اندازد ضمن اینکه در خواندن و پاسخ دادن باید تمرکز خود را کامل حفظ کرده تا در درک مفهوم سوالات دچار اشتباه نشود.

افزایش سوالات ژنتیک درس زیست شناسی

در بررسی زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶ تعداد سوالات و مسائل ژنتیک افزایش چشمگیری داشته است. مسائل ژنتیک به پنج سوال افزایش داشته است و کسانی که ژنتیک درس زیست شناسی را کمتر خواندن و یا نادیده گرفتند آسیب و خسران دیدند.

البته طرح این نوع سوالات بیانگر دو موضوع است اول اینکه داوطلب کنکور باید تمام مباحث و مسائل زیست شناسی را دقیق مطالعه کند و نکته دوم اینکه طراحان سوال هر سال نسبت به سالهای قبل ، شیوه طراحی سوالات را تغییر داده و سعی می کنند خارج از چارچوب معمول و یا شناخته شده به طراحی سوالات بپردازند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور

طرح سوال اشکال و فعالیت های درسی

و نکته آخر در بررسی زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶ این است که در طراحی سوالات به اشکال و فعالیت های کتاب درسی توجه بیشتری شده است. طرح چند سوال از این فعالیت ها و اشکال کتاب زیست شناسی ، بیانگر توجه به تمام مباحث می باشد و اینکه داوطلب کنکور برای قبوی و درصد بالا، نباید هیچ نکته ای را نادیده بگیرد.

سخن پایانی بررسی زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶

در تحلیل و بررسی زیست شناسی امتحان کنکور ۹۶ نسبت به سال قبل و حتی سالهای پیش تر کنکور، توجه به این نکته مهم ضروری است : داوطلبی موفق است که تمام مباحث کتاب زیست شناسی را به طور دقیق ، ریز و مرتب بخواند . چه بسا با نادیده گرفتن نکته ای در حین مطالعه، همان مبحث در کنکور بیایید. ( مقاله مشابه: موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور)

داوطلب کنکور زیست شناسی باید تمام مسائل و مباحث کتاب را کلیدی و مهم بداند و به عنوان اولویت طراحان سوال کنکور لحاظ کند.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.