شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی

شناخت و آگاهی از شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی از این نظر اهمیت دارد که تبلیغ کنندگان و نیز سرویس دهندگان تبلیغات کلیکی بتوانند جلوی تقلب را بگیرند و از طرفی ناشران تبلیغات کلیکی از انجام این کارهای غیر اخلاقی پرهیز کنند. انواع تبلیغات کلیکی ، تبلیغات کلیکی سایت ، کسب درآمد از تبلیغات کلیکی ، تبلیغات کلیکی گوگل و… هنوز از عبارات پر جستجو در گوگل می باشند که نشان از اهمیت این نوع تبلتغات اینترنتی تاکنون دارد.

واقعیت انکار ناپذیری به نام تقلب در تبلیغات کلیکی از طرف ناشران و نیز سرویس دهندگان تبلیغات کلیکی وجود دارد و در این میان حق تبلیغ دهندگان که پول پرداخت می کنند، ضایع می شود. در این مقاله سایت پول یابی به معرفی شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی اشاره می شود و اینکه تبلیغ دهندگان بدانند ممکن است از چه راههایی ناشران و سرویس دهندگان تبلیغات کلیکی تقلب کنند.

تعریف تبلیغات کلیکی PPC

تبلیغات کلیکی PPC یعنی  Pay Per Click، به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است. در واقع به تبلیغاتی اشاره دارد که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای کلیک انجام شده بر روی تبلیغاتشان در رسانه‌های ناشر، هزینه پرداخت می‌کنند. در این روش تبلیغ‌دهندگان برای نمایش‌هایی که منجر به کلیک نمی‌شود، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

در این روش، به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغات‌، مبلغ مشخصی پرداخت می‌شود. در واقع تبلیغات کلیکی روشی است که می‌توانید به جای گرفتن بازدید کننده طبیعی و ارگانیک، برای وب‌سایت و فروشگاه خود بازدید «بخرید» و مستقیما بابت بازدید پول پرداخت می کنید.تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز Google Adwords محبوب‌ترین روش تبلیغات کلیکی یا PPC می باشد.

تبلیغات کلیکی یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های انجام تبلیغات در فضای آنلاین می باشد که از سال ۱۹۹۶ برای اولین بار معرفی شد. شرکت‌ها و برندهای مشهور و شناخته شده سهم بزرگی از هزینه‌های بازاریابی خود را به تبلیغات کلیکی اختصاص می‌دهند. برای نمونه شرکت آمازون سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار از بودجه بازاریابی خود را صرف تبلیغات کلیکی می‌کند.

در بین کسب و کارهای ایرانی هم، تبلیغات کلیکی یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات اینترنتی محسوب می شود و برندهای بزرگ ونامداری ، کار تبلیغ خود را به شرکت های تبلیغات کلیکی واگذار می کنند.

تفاوت تبلیغات PPC و تبلیغات CPC

زمانی که از تبلیغات کلیکی صحبت می‌شود معمولا دو عبارت CPC  وPPC  مشابه یکدیگر تصور می‌شوند و برداشت اشتباه از این دو عبارت می‌تواند موجب سردرگمی تبلیغ‌دهندگان شود.

پرداخت به ازای کلیک PPC

تبلیغات PPC کوتاه شده جمله Pay Per Click یا پرداخت به ازای کلیک است و به شیوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره دارد. در این شیوه پرداخت، تبلیغ‌دهندگان به ازای هر کلیک انجام شده در رسانه‌های ناشر به روی تبلیغاتشان به ناشر مبلغ مشخص و تعیین شده ای را پرداخت می‌کنند.

هزینه هر کلیک CPC

تبلیغات CPC کوتاه شده جمله Cost Per Click  و به معنای هزینه هر کلیک است. هزینه هر کلیک زمانی به کار می‌رود که شما در حال برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) هستید و هزینه‌ای که در نظر دارید برای هر کلیک بپردازید را CPC می گویند.

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی انواع و اقسامی دارد که معروف ترین انواع تبلیغات کلیکی اینترنتی عبارتند از:

۱- تبلیغات کلیکی همسان Native

برای برندهای تجاری بزرگ در ایران تبلیغات همسان از جمله محبوب ترین شکل های انجام تبلیغات اینترنتی می باشند. تبلیغات همسان معمولا در ایران در محیط سایت ها و به شکل مطالب پیشنهادی Recommendation Ads به کاربران نمایش داده می شوند.

۲- تبلیغات کلیکی در جستجو Search ads

یکی دیگر از محبوب ترین روش های تبلیغ در ایران تبلیغات در جستجو می باشد. این نوع از تبلیغات در نتیجه جستجوی کاربران اینترنت بوده و به این شکل است که محتوای تبلیغاتی تبلیغ دهندگان، در صورتی که با عبارت مورد جستجو توسط کاربران مرتبط باشد، به آن ها نمایش داده می شود. تبلیغات گوگلGoogle Ads  یکی از بهترین مثال ها برای تبلیغات در جستجو می باشد.

گوگل با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی محتواهای تبلیغاتی تبلیغ دهندگان را به کاربرانی که در حال جستجو هستند نمایش می دهد. به این شکل که تبلیغ دهندگان در محتوای خود از کلمات کلیدی که با کسب و کار و حرفه آن ها مرتبط می باشد، استفاده می کنند و گوگل با توجه به این کلمات کلیدی و ارتباط آن ها با عبارات و کلمات مورد جستجو توسط کاربران، محتواهای تبلیغاتی را که توسط تبلیغ دهندگان تولید می شود، به آن ها نمایش می دهند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تبلیغات کلیکی PPC

نوع دیگری از تبلیغات جستجوی محبوب در ایران در کنار تبلیغات گوگل، که مورد استفاده برندهای معروف و بزرگ می باشد، تبلیغات جستجوی کافه بازار CafeBazaar Search Adsاست. صاحبان اپلیکیشن در تبلیغات جستجوی کافه بازار، با ثبت محتواهای تبلیغاتی و تعیین کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کار خود، به نمایش تبلیغات در نتیجه جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارشان توسط کاربران در بخش جستجوی اپلیکیشن در کافه بازار می پردازند.

۳- تبلیغات کلیکی ریتارگتینگ Retargeting

نوع سوم از تبلیغات کلیکی موسوم به تبلیغات ریتارگتینگ است که در طی سالیان گذشته به محبوبیت فراوانی در میان تبلیغ دهندگان دست یافته است، چون عملکردش مناسب بوده و نتایج مطلوبی برای تبلیغ دهندگان و صاحبان برندهای تجاری در پی داشته است.

تبلیغ دهندگان در تبلیغات ریتارگتینگ، با شناسایی بازدیدکنندگان تبلیغ در محیط اینترنت، توسط بازدید حداقل یک بار آن ها از سایت تبلیغ دهنده، تبلیغات مرتبط با آن بازدید کننده و کاربر به او نشان داده می شود. قابلیت بهینه سازی پیشرفته، قابلیت هدف گیری دقیق و بهبود تصویر برند از جمله قابلیت های کلیدی تبلیغات ریتارگتینگ می باشد.

۴- تبلیغات کلیکی ریتارگتینگ محصول  Product Retargeting

نوع پیشرفته تری از تبلیغات ریتارگتینگ، تبلیغات ریتارگتینگ محصول می باشد. تبلیغ دهندگان در این نوع از تبلیغات، بازدیدکنندگان قبلی و کاربران سایت خود را در محیط اینترنت شناسایی کرده و محصولی را به او نمایش می دهند که کاربر قبلا در سایت تبلیغ دهنده آن را مشاهده کرده است.

تبلیغات ریتارگتینگ محصول بیشترین استفاده را در میان تبلیغ دهندگان مالک سایت های فروشگاهی دارد، چون کارکرد اصلی آن نشان دادن دوباره آن محصولی است که قبلا توسط کاربر در محیط اینترنت دیده شده است.

۵- تبلیغات کلیکی بنری Banner Ads

از جمله قدیمی ترین ، ساده ترین و ابتدایی ترین نوع از تبلیغات اینترنتی تبلیغات بنری می باشد. این نوع از تبلیغات در ابتدا به شکل اجاره ای Rent و پرداخت به ازای نمایش CPM قابل ارائه به تبلیغ دهندگان بوده است. رسانه های ناشر تبلیغات در طی سال های گذشته به ارائه تبلیغات بنری به صورت پرداخت به ازای کلیک PPC پرداخته اند.

همانگونه که از نام تبلیغات بنری بر می آید، این نوع از تبلیغات به شکل بنری و معمولا در ستون های کناری و بالای سایت های ناشر تبلیغات ارائه می شود.

شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی

انواع فراد Fraud یا تقلب در تبلیغات به ویژه در تبلیغات کلیکی وجود دارد. شاید در دنیای تبلیغات کلیکی، یکی از مهم ترین نگرانی ها و دغدغه‌های تبلیغ دهندگان وجود کلیک‌های بی اثر، نامعتبر و تقلبی است که موجب هدر رفتن بودجه‌ تبلیغاتی آنان می‌شود.

این تقلب‌ها از دو طریق: ۱-  ربات‌ها و ۲- خود انسان ها انجام می شود که در این میان نقش ربات‌ها در سالهای اخیر روز به روز در حال پر رنگ‌تر شدن است چون با توسعه و پیشرفت این ربات‌ها به راحتی می‌توانند رفتار‌های انسانی مانند حرکت دادن نشانگر موس، اسکرول کردن صفحات، بازکردن چندین صفحه و کلیک کردن را به راحتی انجام دهند.

با این پیشرفت منفی تکنولوژی، شناسایی اینگونه از تقلب ها بسیار سخت شده و برای جلوگیری از روی دادن چنین تقلب هایی باید ابتدا انواع آن‌ را شناخت و متناسب با هرکدام راهکارهایی مناسب در نظر گرفت. همه سیستم های تبلیغات کلیکی باید به روز بوده و هوشمندانه عمل کنند تا با تشخیص کلیک های تقلبی Fraud موجب جلب رضایت تبلیغ کنندگان شوند.

شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی ، فراد یا تقلب در تبلیغات کلیکی،آشنایی با تبلیغات کلیکی ، تقلب در تبلیغات اینترنتی

در مجموع شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی بسیار زیاد است که تعدادی از آنها به صورت فهرست وار عبارتند از:

۱- Click Farms

این نوع تقلب در واقع به محلی فیزیکی اشاره دارد که در آن تعداد بسیار زیادی از دستگاه‌های موبایل به یک یا چند کامپیوتر متصل می باشند و از آن‌ها برای شبیه سازی کلیک‌ به صورت تقلبی استفاده می‌شود. با تکرار کلیک روی تبلیغات توسط این دستگاه‌های موبایل، نتیجه کمپین تبلیغاتی تغییر زیادی می‌کند.

این کار موجب می‌شود تبلیغ دهنده بابت کلیک‌های غیرواقعی نیز هزینه پرداخت کند. کشورهایی مانند هند، چین، بنگلادش بالاترین میزان چنین تقلب‌هایی را دارند. بسیاری از افراد آدرس IP خود را تغییر می‌دهند که به نظر برسد این اتفاق در منطقه ای اتفاق افتاده است تا شناسایی آن دشوارتر شود.

۲- Click Flooding

یکی دیگر از راههای رایج و شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی Click Flooding می باشد که تحت عنوان Click Spamming نیز شناخته می شود. این نوع تقلب مربوط به زمانی است که فرد متخلف (ناشر یا شبکه تبلیغات کلیکی) کلیک کاربرانی که موجب ایجاد آن ها نشده را به خود نسبت می‌دهد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  همکاری در فروش اینترنتی راه کسب درآمد

این نوع تقلب در ۲ حالت mobile-web  و app-in اتفاق می‌افتد. این فرآیند زمانی شروع می‌شود که یک کاربر وارد یک صفحه موبایل-وب یا اپلیکیشنی شود که ناشر متخلف نیز در آن فعالیت می‌کند.

۳- Click Hijacking

نوعی تقلب موبایلی است که در آن متقلب گزارشی ساختگی مبنی بر رخداد کلیک را بلافاصله پس از یک کلیک واقعی ارسال می‌کند و از این طریق، کلیک های واقعی شبکه تبلیغاتی رقیب را می دزدد. برای شناسایی این دزدی باید گزارش داده‌های خام را مشاهده کنید.

۴- Click Injection

تزریق کلیک، روش تقلب جدیدتر و پیشرفته تری از روش click spam محسوب می شود. این نوع تقلب، اغلب در اپلیکیشن های اندرویدی که به سادگی و با استفاده از install broadcast ایجاد شده، اجرا می شود. هر app broadcast در اپلیکیشن های اندروید، وضعیت تمامی تغییرات اپلیکیشن را به موبایل و سایر اپلیکیشن های موجود در موبایل منتقل می کند. این نوع تقلب، مشابه  click hijack، دزدی نصبهای اپلیکیشن محسوب می شود.

۵- Web Crawler

خزنده‌های (کرالرهای) موجود در سطح وب، هنگام دریافت اطلاعات از وب و بررسی و گزینش آن‌ها، بطور اتوماتیک بر روی تبلیغات موجود نیز کلیک می‌کنند و این خود موجب ایجاد کلیک‌های غیرواقعی و رواج یک راه متقلبانه و شیوه کلاهبرداری در کسب درآمد کلیکی می شود.

برای عدم شمارش و جلوگیری از این نوع کلیک ها راه حل هایی وجود دارد از جمله می‌توان با تنظیم بازه زمانی کلیک‌ها، کلیک‌هایی که برای مثال زیر ۲ ثانیه پس از بارگذاری کامل صفحه شده‌اند را شمارش نکرد.

۶- Ad Stack

نوعی تقلب در صنعت تبلیغات دیجیتال به خصوص تبلیغات نمایشی است. در این روش، چند آگهی را در زیر یک آگهی تبلیغاتی مخفی می کنند و با هر بار نمایش آگهی رویین، یک impression برای هر یک از آگهی های زیرین هم ثبت می شود. در این صورت، تنها یک impression واقعی اتفاق افتاده اما تبلیغ دهندگان زیادی بدون بدست آوردن هیچ impression ای هزینه پرداخت می کنند.

۷- Fraud Distribution Modeling

نوعی تجزیه و تحلیل است که در آن از مدل های توزیع آماری برای شناسایی رفتارهای مشکوک و غیرعادی استفاده می‌شود. رایج ترین معیار مورد استفاده برای ترسیم مدل توزیع، برای مثال فاصله زمانی بین کلیک تا نصب است. در صورتی که فاصله زمانی بین کلیک روی تبلیغ و نصب یک اپلیکیشن بیش از حد کوتاه باشد و غیرعادی به نظر برسد، می‌توان با ترسیم نمودار توزیع آن به تقلب بودن نصب‌ها پی برد.

۸- Fraudulent Device

دستگاه‌های موبایل که ترافیک تقلبی بسیار زیادی ایجاد می‌کنند. سرویس‌هایی نظیر DeviceRank  می‌توانند چنین دستگاه‌هایی را شناسایی و به صورت خودکار مسدود کنند.

سخن پایانی شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی از شیوه های قدیمی و پرطرفدار کسب درآمد اینترنتی محسوب می شود که در سالیان گذشته بسیار رواج داشت ولی به دلیل تقلب کاربران اینترنتی از یک طرف و بد حسابی مدیران سایت های تبلیغات کلیکی از طرف دیگر ، دچار افت شدید شد. اما با ورود شرکت ها و موسسات قوی تبلیغاتی و به روز کردن سیستم ها ، تقلب کلیکی بسیار کمتر شد ضمن اینکه شرکت ها در پرداخت ها بهتر عمل کردند.

با وجود تمام تمهیدات لازم ، باز هم کلیک تقلبی وجود دارد که ضروریست تا مدیران سایت های کلیکی با شناخت شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی آن را رفع و همواره خود را به روز کنند. به طور کلی کلاهبرداری کلیکی یک تکنیک کلاه سیاه است که به صورت کاذب، تعداد کلیک های تبلیغاتی را زیاد می‌کند و سرویس های تبلیغات کلیکی برای بقای کسب و کارشان و جلب رضایت مشتری باید این تقلب ها را به حداقل ممکن برسانند.

نکته آخر درباره شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی اینکه بسیاری از کسب و کارها از ترس کلاهبرداری کلیکی اقدام به سفارش و هزینه برای تبلیغات کلیکی نمی‌ کنند، که واقعا در این موضوع حق هم دارند چون موجب هدر رفت سرمایه شان می شود. اما  تا زمانی که سیستم های تبلیغات کلیکی خود را دائم به روز کنند و از انواع کلیک تقلبی آگاه باشید، و از حسابتان مراقبت کنید ، مجموعه این اقدامات پیشگیرانه، موجب کاهش تقلب و افزایش کارایی تبلیغات کلیکی خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

ابزار اصلی برای همکاری در فروش , کسب درآمد اینترنتی راحت با افیلیت مارکتینگ

۲ ابزار اصلی برای همکاری در فروش

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یکی از شیوه های قدیمی کسب درآمد اینترنتی محسوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.