مزایا و معایب فعالیت در بورس

به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی مزایا و معایب فعالیت در بورس بسیار زیاد است که هم برای شرکت های تولیدی و خدماتی عرضه شده در بورس و هم برای سرمایه گذار و نیز تولید کشور و ایجاد اشتغال مزایا و معایبی دارد ولی در اینجا منظورمان بیشتر شخص سرمایه گذار است و اینکه چه مزایا و معایبی برایش دارد.

ورود به بورس سهل و ممتنع است یعنی هم ساده و هم بسیار سخت، لذا افرادی بودند که به دلیل عدم دانش و اطلاعات کافی تمام سرمایه خود را از دست دادند و در مقابل افرادی با اندک سرمایه، به سودهای هنگفت و سرمایه های بزرگ رسیدند. با این مقدمه به مزایا و معایب فعالیت در بورس در سایت پول یابی می پردازیم

همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره بورس و کار در آن نگاه کنید به مقاله : (چشم انداز کسب درآمد از بورس)

بررسی مزایا و معایب فعالیت در بورس

طبیعی است که بازار سرمایه گذاری در بورس مثل هر کسب و کار و سرمایه گذاری دارای مزایا و معایب خاص خود بوده و ضرورت دارد تا افراد قبل از ورود به این کار، مزایا و معایب فعالیت در بورس را بشناسند تا با علم و دانش عمل کنند و متضرر نشوند.

برای سرمایه گذاری معقول این است که محل سرمایه گذاری را دقیق شناخته و با سبک سنگین کردن مزایا و معایبش در صورت صرفه داشتن و مناسب بودن وارد شوید با این مقدمه مزایا و معایب فعالیت در بورس در دو بخش مختلف و به صورت فرصت وار مورد بررسی قرار می گیرد تا یادگیری آن راحت تر و ملموس تر باشد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس
هر سرمایه گذاری قبل از ورود به بورس، باید مزایا و معایب آن را بررسی کرده و با آگاهی کامل وارد شود تا سود بالایی کسب کند.

مزایای فعالیت و سرمایه گذاری در بورس

عده زیادی از کارشناسان و اقتصاد دانان، سرمایه‌گذاری در بورس را یکی از بهترین روش های افزایش سرمایه و رسیدن به سود بالا می دانند و معتقدند به دلیل مزایای فراوانی که دارد یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری می باشد از دید موافقان سرمایه گذاری در بورس، مزایای بورس و خرید سهام عبارتند از :

۱-  کسب سود مناسب

بورس از دو طریق یا محل برای شخص سرمایه گذار سود دهی دارد یکی از طریق دریافت سود نقدی و راه دوم افزایش قیمت سهام می باشد. این مزیت می تواند سود هنگفتی به ارمغان بیاورد. اگرچه پتانسیل مالی بالایی دارد و حتی در ایجاد ثروت زیاد آن شک نیست ولی این کار نیاز به تجربه و مهارت بالا دارد.

بورس مثل شمشیر دو لبه بران می باشد از یک طرف سود بالا و از طرفی غیر قابل پیش بینی و احتمال افت شدید قیمت هم دارد. افرادی که به دلیل سود بالایش جذب آن می شوند باید مواظب لبه تیز ریسک و افت فراوانش باشند تا متحمل ضرر سنگین نشوند. پتانسیل سود بالا در بورس بسیار عالی و فریبنده است.

راه چاره این است که با علم و دانش و کسب آموزش وارد بورس شوید و اگر بدون آموزش وارد شوید سرمایه تان به خطر می افتد.

۲- داشتن حمایت قانونی

سرمایه گذاری در بورس و سود حاصل از آن کاملا قانونی و مجاز بوده و تمام افرادی که در آن وارد می شوند و سرمایه گذاری می کنند از حمایت قانونی برخوردار هستند. سازمان بورس بر مجموعه فعالیت های مالی نظارت کامل داشته و اجازه فعالیت به هیچ فرد حقیقی و حقوقی متخلف را نمی دهد .

این حمایت و پشتیبانی قانونی ضمانت اجرای درست قوانین و مقررات در بورس می باشد.

۳- انجام معامله در هر زمان و مکان

یکی از مزایای بورس این است که شخص سرمایه گذار می تواند در هر نقطه ای از جهان و در هر زمان (البته ساعت مجاز فعالیت ) اقدام کند تنها باید به وسیله یک کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و یا موبایل به اینترنت وصل شده و اقدام به خرید و فروش کند.

این سادگی ورود و انجام معاملات دلخواه از طریق پلتفرم های معاملاتی متنوع یکی از مزایای شاخص بورس می باشد ضمن اینکه ابزارها و امکانات متنوعی برای تحلیل و بررسی بازار هم وجود دارد. به این دلیل است که شغل معامله کردن سهام و سادگی کارش، به آرزو و رویای برخی افراد تبدیل شده و آزادی عملشان موجب حسرت دیگران است چون به آنها آزادی عمل می دهد.

۴- عدم نیاز به سرمایه زیاد

بورس جایی است که برای کار و سرمایه گذاری اصلا نیازی به سرمایه زیاد نیست و با هر مقدار پول می توان شروع به کار کرد حتی می توان با نیم میلیون و حتی خیلی کمتر از آن هم شروع کرد ولی بهتر است برای اینکه فعالیت و زمانی را که صرف می کنید بازدهی لازم را داشته باشد با سرمایه بالاتری شروع کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  برند سازی شخصی در کسب درآمد اینترنتی

به طور کلی برخی افراد هستند که فرضا سه یا پنج میلیون و یا ده میلیون سرمایه راکد و پس انداز دارند که نمی شود با آن کسب و کاری راه اندازی کرد ولی با همین سرمایه می توان در بورس کار کرد. به طور کلی محدودیت ریالی برای کار در بورس معنایی ندارد.

این امکان سرمایه گذاری با هر مقدار پول و سرمایه موجب شده تا تمام اقشار امکان کار و فعالیت در بورس را داشته باشند و به این دلیل بورس جایش را در میان همه اقشار جامعه باز کرده است.

۵- حفظ ارزش پول در مقابل تورم

جامعه ای که دچار تورم است روز به روز از ارزش پول و سرمایه افراد کاسته می شود ولی با سرمایه گذاری منطقی و معقول در بورس ضمن حفظ ارزش دارایی، موجب رشد سرمایه در مقابل تورم هم می شود.چون فرد با سهیم شدن در سرمایه و داشتن سهام، در دارایی شرکت های فعال و سود رسان و افزایش ارز سهام شریک می شود و متناسب و حتی بیشتر از تورم ارزش پولش حفظ می شود.

بورس می تواند ثروت بزرگی به همراه داشته باشد و کارشناسان در پتانسیل مالی بالای آن و افزایش ثروت شکی ندارند به شرطی که مهارت و تجربه لازم را داشته باشید.

۶- نقد شوندگی بالای بورس

هر لحظه که بخواهید و اراده کنید می توانید سهام خود را تبدیل به پول کنید تنها کافیست در ساعت کاری وارد شده و سهام خود را برای فروش عرضه کنید. هر کسب و کاری که راه اندازی کنید و بخواهید بعد از مدتی آن را تعطیل کنید مقدار زیادی اسباب و وسایل (مثل ابزار آلات، میز و صندلی، مغازه و…) روی دستتان می ماند که باید به دنبال خریدار برایش بگردید.

اما بورس این مشکلات را ندارد نهایت یک برگه سهام و یا محلی در سایت بورس است که باید آن را برای فروش بگذارید و کارگزارتان بستگی به خریدارتان سه روز بعد پول را به حسابتان واریز می کند. سرمایه گذار بورس در هر زمانی اراده کند می تواند سهم خود را بفروشد و به پولش در کوتاه ترین زمان ممکن برسد.

۷- سهم و مشارکت در فعالیت شرکت

وقتی فردی سهم شرکتی را می خرد به اندازه میزان سهم خود در اداره شرکت مشارکت می کند. در واقع دارنده سهام شرکت به میزان تعداد سهم مالک آن شرکت محسوب شده و می تواند در تصمیم گیریها، انتخاب مدیران و… شرکت مشارکت کند.

البته باید توجه کرد که میزان سرمایه در میزان تصمیم گیری تاثیر دارد و یقینا به اندازه سهامداران عمده و بزرگ نمی تواند دخالت کند ولی خوب خرید سهام شرکت به مفهوم مالکیت بخشی از آن شرکت است حالا هر چند اندک باشد و تا زمانی که این سهم را در اختیار دارد حق و حقوق یک سهامدار برایتان لحاظ می شود.

یک مزیت دیگر این است که افراد درست است نمی توانند با سرمایه ای کلان مثلا پروژه بزرگی مثل پالایشگاه و یا شرکت پتروشیمی را راه اندازی کنند ولی با خرید سهمی می توانند در توسعه و رشد آن و نیز دریافت سود از درآمدش، سهیم باشند.

به دلیل مجموع این مزایا و محاسن است که افرادی زیادی شغل معامله گری سهام و فعالیت در بازارهای مالی را به عنوان رویا و آرزو خود می بینند چون به آنها آزادی عمل در کار می دهد و به نوعی سبک زندگی خاص با جایگاه متفاوت با اشخاص شاغل را تجربه می کنند.

معایب فعالیت و سرمایه گذاری در بورس

هر کسب و کاری با وجود مزایا و فواید فراوان، یقینا دارای معایبی بوده و اگر در حوزه سرمایه گذاری باشد ریسک و خطر خاص خودش را دارد و افراد برای سرمایه گذاری فقط به آن فواید نگاه نکنند و حواسشان باشد که ریسک آن را هم در نظر بگیرند. فعالیت و سرمایه گذاری در بورس خطرات خودش را دارد که مهمترنی آن عبارتند از :

۱- تاثیر پذیری از اوضاع سیاسی

بورس همیشه درگیر خطرهای سیاسی داخلی و بین المللی بوده و هست در واقع چالش مهم بورس به مجموعه عملکرد سیاستمدار در عرصه داخل و خارج مرتبط است. کافیست سیاستمداران آن کشور، و یا در عرصه بین الملل رهبران بزرگ جهان اقدام یا عکس العملی نشان دهند سریع بر روی شاخص های بورس تاثیر می گذارد.

سخنرانی یک وزیر یا مسئول و یا یک نماینده مجلس و یا اظهار نظر یک رجل سیاسی صاحب نفوذ، جنگ و شورش، اعتصابات و درگیری های سیاسی و نظامی، اختلافات سیاسی و قومیتی و… می تواند ارزش سهام را جابجا کند. لذا همواره بورس چه در داخل و چه خارج درگیر و متاثر از خطرات سیاسی می باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب و کار تولید محتوا

۲- تاثیر پذیری از ارزهای خارجی

به طور کلی بورس ریسک زیادی دارد و از نوسانات قیمت ارز هم تاثیر می پذیرد. ریسک های شدیدی که در نرخ ارز به وجود می آید در ارزش سهام به شدت تاثیر گذاشته و پیش بینی امور مالی شرکت ها برای اهداف بودجه را تحت الشعاع قرار می دهد.

بسیاری از شرکت ها و کارخانجات هستند که بازار و یا مواد اولیه آنها به ارز خارجی وابسته است و با ارزان و یا گران شدن آن، ارزش سهام این شرکت ها هم افزایش یا کاهش می یابد.

۳- بالا بودن میزان ریسک پذیری

ضرر سهام در مقابل اوراق قرضه بسیار بالاست چون سهام هیچ تضمینی برای بازگشت پول و سرمایه ندارد . همان طور که سود بورس بالاست امکان از دست دادن قسمت اعظم و حتی کل سرمایه هم وجود دارد. حتی اگر شرکتی ضعیف عمل کند چه بسا که کل سرمایه نابود شود.

اگر شرکتی ورشکسته شود پرداختی ابتدا به سهامداران ترجیحی، صاحبان اوراق قرضه و طلبکاران می باشد لذا خطر از دست رفتن کل سرمایه در بورس هم تهدید جدی است.

۴- تاثیرپذیری از شایعات

میزان تاثیر پذیری بورس از اخبار جعلی و شایعات بسیار بالاست و حتی این ترفند برخی از سهامداران برای کسب درآمد و خرید سهام هم می باشد. شایعات موجب ایجاد هیجانات کوتاه مدت و مقطعی شده و اجازه تصمیم گیری درست و منطقی را از سرمایه گذاران می گیرد.

چه بسا افرادی که با تاثیر پذیری از شایعات سهام خود را به قیمت های پایین فروختند و ضررهای فراوانی کردند و افرادی سودجو هم با خرید این سهام، پول ها کلان به جیب زدند. لذا باید از منابع رسمی و مورد اعتماد،  اخبار را دنبال کرد.

۵- امکان خطای تحلیل گران و کارشناسان

افراد تازه کار و یا عجول که به تازگی وارد بورس شدند به دلیل تحلیل های اشتباه و با تگرفتن صمیم های هیجانی و یا بی تجربگی مرتکب خطا و ضررهای فراوانی می شوند . ضمن اینکه بازار بورس ممکن است چنان باشد که حتی تحلیل گران و کارشناسان زبده و خبره را هم گمراه کند و دچار خطا در تحلیل شوند.

یکی از ریسک های بورس امکان خطا در تحلیل سرمایه گذاری می باشد که برای کم کردن آن باید با دقت و استفاده از افراد آگاه و باتجربه و مشاوره با کارشناسان زبده و با احتیاط کامل وارد شد تا دارایی خود را از دست ندهید و یا کمتر دچار خطا شوید.

۶- سایر معایب سرمایه گذاری در بورس:

– امکان وجود رانت اطلاعاتی در بازار و سوء استفاده برخی از افراد از این اطلاعات.

– امکان انتشار صورتهای مالی غیر واقعی و دروغین با هدف فریب سرمایه گذاران.

– وجود دلالان بی مسئولیت که گاهی هیجانات مقطعی کاذب ایجاد می کنند.

– بی توجهی برخی از سهامداران و فعالان بازار سرمایه به هشدارهای بورس و همچنین وجود سرمایه گذاران بی دقت و غیر حرفه ای در معاملات بازار.

– امکان سفته بازی در بازار بورس

– امکان تغییر مالکان حرفه‌ای شرکت‌های بورسی و همچنین امکان تغییر مدیران مجرب شرکت‌های بورسی.

– خرید تک سهمی سرمایه گذار. بهتر است از چندین سبد مختلف اقدام به خرید سهام کنید تا کمتر متضرر شوید.

اگر به معایب بورس که فهرست وار ارائه شد دقت کنید مشاهده می کنید زیان دیدن از بورس فقط در نتیجه عملکرد نادرست و ناآگاهانه افراد می باشد تنها با کسب اطلاعات درست و آگاهی از شرایط واقعی بازار و آموزش بورس بصورت اصولی، می توان از این خطرات در امان بود.

سخن پایانی مزایا و معایب فعالیت در بورس

اگر شما جزو افرادی هستید که علاقمند به سرمایه گذاری در بورس هستید و یا می خواهید سهم بیشتری در آن داشته باشید باید مزایا و معایب فعالیت در بورس را درست بشناسید و به صورت آگاهانه و با دانش لازم وارد شوید حتی می توانید در آغاز با عرضه اولیه شروع کنید و یا با مشورت با کارشناسان خبره این کار را انجام دهید.

می توانید برای جلوگیری از متحمل شدن ضرر از طریق صندوق های سرمایه گذاری هم اقدام کنید. با این حال آموزش های بورس را فرا بگیرید و با افراد خبره و کاردان مشورت کنید تا به جای ضررهای میلیونی، سودهای میلیاردی نصیبتان شود. اگر با درایت وارد شوید هرگز متضرر نشده و سودهای سرشاری نصیتان می شود.

مطلب پیشنهادی

تولید محتوا چیست ؟ چگونه تولید محتوا کنیم ؟ , پنل تولید محتوا , پکیج تولید محتوا

۵ گام تولید محتوای موثر و سریع

امروزه کمتر صاحب کسب و کار اینترنتی پیدا می شود که به اهمیت تولید محتوای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.