منشور کسب درآمد و معامله گری

در ادامه آموزش سرمایه گذاری در بازار این بار با منشور کسب درآمد و معامله گری (قسمت دوم) در سایت پول یابی در خدمتتان هستیم. در قسمت اول (قوانین کسب درآمد و معامله گری ) اشاره کردیم که برای موفقیت در معامله گری به ویژه بورس، باید با یادگیری اصول معامله، پرهیز از هیجان، با صبر و حوصله وارد شد و همه سرمایه خود را وارد نکرد.

بازار از هر نوعش اعم از بورس ، بازار و تجارت آنلاین و اینترنتی و یا بازار واقعی، از قواعد و قوانین نوشته و نانوشته خاصی پیگیری می کند و کسی موفق است که ضمن فراگیری اصول و شیوه معامله کردن، از تجربه و توصیه افراد موفق در این زمینه استفاده کند و با درایت و احتیاط کامل وارد آن شده و به دور از هیجانات سود خود را کسب کند.

منشور کسب درآمد و معامله گری

هدف اصلی از معامله در قدم اول باید حفظ سرمایه اصلی و اولیه و در مرحله بعد سود باشد لذا باید با احتیاط وارد شد و اصول معامله کردن را کامل رعایت کرد. عده ای معنقدند که سرمایه گذاری یک روش اصولی و بلندمت با اهداف ، نگهداری و افزایش ارزش دارایی در طول زمان می باشد لذا سرمایه گذاری چند پله بالاتر از تجارت است.

تاجر به فکر گرفتن سود خود از خرید و فروش و به مانند یک دلال یا واسطه گر عمل می کند در حالی که سرمایه گذار به فکر ارتقای خود و جامعه از نظر اقتصادی است. تاجر کوتاه مدت فکر می کند و سرمایه گذار یک پروژه بلندمت در سر دارد.

منشور کسب درآمد و معامله گری ، آموزش بورس و سرمایه گذاری
با آموزش و یادگیری اصول بازار مالی و آشنایی با قوانین و نوساسات بازار معاملات، می توان هوشمندانه سرمایه گذاری کرد و میزان ریسک را کاهش داد.

در هر حال با این مقدمه کوتاه ، قسمت دوم قواعد و منشور کسب درآمد و معامله گری در بازار سرمایه و به ویژه بورس عبارتند از:

۱- ذات بازار سرمایه تغییرات است

بازار سرمایه و حتی بورس تغییرات دائمی و نوسانات زیاد دارد. یعنی بازارها به ویژه بورس می توانند به راحتی و بدون هیچ دلیل و مبنای خاصی، خیلی پرشتاب و سریع به مسیر خود ادامه دهند و یا از حرکت بایستند و یا کلا از مسیر حرکت خود منحرف شوند. این موضوع نباید موجب تعجب و یا شگفتی سرمایه گذاران شود ذات بازار سرمایه اینگونه است.

کسانی که وارد بازار می شوند باید با این ذات بازار همراهی کرده و هیچ نوع تعصبی روی آن نداشته باشند و فقط توجهشان به تغییرات باشد تا تصمیم مناسب و شایسته را بگیرند.

۲- محدود کردن ساعات ترید

ترید (trade) به معامله یا خرید ( ارز دیجیتال ، بورس ، سرمایه گذاری و…) گفته می شود که با هدف کسب سود انجام می گیرد. تریدر یا معامله گر فردی است که در بازارهای مالی به دنبال خرید و فروش هر نوع دارایی مالی می باشد . این فعالیت می تواند توسط یک شخص برای خودش یا فردی دیگری و یا سازمان انجام گیرد. یک معالمه گر ساعات ترید خود را محدود انجام می دهد.

اگر ضرورت داشته باشد دو یا سه بار در طول روز در نهایت معامله انجام می گیرد ولی افراد حرفه ای و بزرگان ، شاید هفته ای یک بار هم معامله نمی کنند. آنها به معامله ورود می کنند و تا هفته ها و ماهها صبر می کنند و بعد سود خود را برداشت می کنند مثل آماتورها هر لحظه و دقیقه وارد نمی شوند و اصطلاحا نوک نمی زنند.

البته عدم مراجعه و نگرفتن پوزیشن های مرتب و روزانه در معامله برای آماتورها سخت هست ولی باید یاد بگیرند که حوصله داشتن و انتظار کشیدن یکی از رموز موفقیت محسوب می شود.

۳- عادی بودن سود و زیاد در معاملات

در بازار سرمایه گذاری با یک سود، هر چند هنگفت هم باشد نباید مغرور شد، همان طور که با یک ضررر نباید مایوس شد و خود را شکست خورده دانست. طبیعت بازار به ویژه بورس اینگونه است که سود و زیانش قابل پیش بینی نیست و ممکن است برای همه اتفاق بیفتد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصول نوشتن مقاله برای سایت

در کوتاه مدت نمی توان سود و زیان را درست بررسی کرد حداقل در یک دوره شش ماهه ، بازدهی بازار سرمایه برایتان روشن می شود و اینکه در کجای بازار قرار دارید.

۴- توجه به کسب دانش و تجربه به جای دعا کردن

درست است که دعا کردن موجب آرامش و اطمینان خاطر می شود چون دل ها با یاد خدا آرام می گیرد ( الا بذکر الله تطمئن القلوب) ولی این موضوع نباید دستاویزی برای رسیدن به سود زیاد و پرهیز از ضرر کردن باشد چون تاثیری نداشته و خداوند متعال کاری به بازارهای مالی ندارد. خداوند، پروردگار همه است و نه فقط شما.

پس به جای دعا کردن، به افزایش علم و دانش خود بیندیشید و این را بپذیرید که مسئول اصلی سود و زیان در معاملات خود شما هستید و کسی دیگر نمی باشد. اگر ضرر کردید به جای دعا کردن، قبول کنید که خودتان مقصر هستید و به بررسی علت آن بپردازید تا تکرار نشود.

۵- بازار مالی قانون ثابتی ندارد

درست است که بازارهای مالی از یک اصول و قوانین کلی که مدون شده است پیروی می کنند ولی در کل برای فعالیت در بازار، هیچ قانون ثابت و صد در صدی وجود ندارد. شاید بهتر است گفته است قانون بازار از جنس خودش دارد که با مطالعه، تمرین، کسب تجربه و استفاده از هوش و شم مالی به دست می آید.

باید این قانون از جنس خود بازار را درک کنید و آگاه باشید که چیزی در این بازار مالی همیشگی و ثابت نمی باشد و حداقل اگر نمی توانید کنترلی بر این بازار داشته باشید می توانید بر خویشتن در مسیر معاملات کنترل داشته باشید.

۶- استفاده محدود از اندیکاتورها

اندیکاتورها اطلاعات مناسبی در مورد سهم ها با استفاده از محاسبات ریاضی بر روی قیمت سهم و حجم معاملات بورس ارائه می دهند در واقع معیارهایی مثل شتاب قیمتی، روند حرکتی و… را می دهند. برخی با استفاده از تایید و اعتبار سنجی روند سهم، برای خرید و فروش استفاده می کنند. اگر قصد استفاده از اندیکاتورها دارید به صورت محدود بهره ببرید.

بیشتر معامله گران حرفه ای معتقدند اجازه دهید چشمان شما روی چارت chart (نموداری که در بازارهای مالی برای ثبت نوسان قیمت بکار می رود. که دارای دو بخش زمان و قیمت می باشد.) عریان قدم بزند. این کار برای شما سودمند تر خواهد بود.

 نگاه خود را به قله ها و دره های سهام معطوف کنید و شکست آنها از بالا یا پایین، تا کم کم با مفهوم روند قیمت های سهام آشنا شوید.

۷- خانواده خود درگیر معاملات نکنید.

اگر ازدواج کرده اید و دارای همسر و فرزند هستید و یا در کنار پدر و مادرتان زندگی می کنید، بدانید آنان بهترین و بیشترین خوشبختی شما در زندگی هستند پس لطفا آنان را در گیر بازارهای مالی به ویژه سود و زیان بورس نکنید بگذارید زندگی عادی خودشان را داشته باشند و آن ادامه دهند.

برخی از معامله گران بازار سرمایه تا کمی سود می کنند حاتم طائی شده و شروع به بذل و بخش های بی حساب و کتاب می کنند. اعضای خانواده را رستوران می برند به خرید در فروشگاههای بزرگ می روند بار و بنه سفر را می بندند و هزار و یک کار دیگر انجام می دهند. وای به حال روزی که این نوع افراد دچار ضرر شوند تمام خانواده دچار سختی می شوند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ده راز بزرگ ثروتمند شدن

در معاملات باید حد میانه و اعتدال را رعایت کرد، چه در سود و یا ضرر بزرگ، خانواده را درگیر نکرد و بگذارید آنان زندگی عادی خود را داشته باشند.

۸- استفاده درست از تعطیلات بازارهای مالی

معمولا و بر اساس استاندارد، تمام بازارهای مالی دو روز در هفته تعطیل می باشد البته گاهی ممکن است به خاطر وجود برخی تعطیلات رسمی و مذهبی بیشتر از دو روز باشد ولی معمولا تعطیلات دو روزه کاملا عادی می باشد. در این روزهای تعطیل بازار مثل مار به خودتان نپیچید و آرامش و زندگی عادی خود را مختل نکنید.

در روزهای تعطیل بازارهای مالی، می توانید به زندگی عادی خود بپردازید در کنار خانواده خودتان باشید به گردش و تفریح بپردازید و یا از این فرصت تعطیلی، برای مطالعه، افزایش دانش نسبت به معامله گری اقدام کنید.

۹- پرهیز از خرید و فروش های سرخطی

بیشتر معامله گران حرفه ای توصیه می کنند از خرید و فروش های سرخطی پرهیز کنید. سرخطی زدن یا سفارش سرخطی به ثبت سفارش معاملات سهام بورس با قیمت های آنی و لحظه ای بازار می گویند. لذا با ثبت سرخطی سفارش در بورس و بازارهای مالی، خرید یا فروش سهام در قیمت همان لحظه و به صورت فوری و بدون تاخیر صورت می گیرد.

توصیه می شود به جای خرید و فروش سرخطی، با مفهوم خرید و فروش شرطی آشنا شود. فرضا بگوید اگر این عدد امروز یا این هفته شکست، من سهام می خرم یا سهام می فروشم. بسیاری درک این مفهوم در سهام را نیمی از هنر معامله می دادند.

سفارش شرطی (pending order)  در واقع ایجاد قیمتی در بازار سهام است که وجود ندارد و معامله گر برای خرید یا فروش برای خود ایجاد می کند که اگر به فلان قیمت رسید سهم خود را می فروشم و یا می خرم. در واقع یک ابزار مالی در قیمت از پیش تعیین شده محسوب می شود.

۱۰- پرهیز از اضافه کردن و میانگین گیری در هنگام ضرر

طبیعت بازارهای مالی و بورس نوسانات زیاد و ضرر و سود کردن ها می باشد و این کاملا طبیعی می باشد. زمانی که معامله شما به هر دلیلی در ضرر فرو می رود از اضافه کردن یا میانگین گیری اجتناب کنید. ولی زمان که به طرف سود رفت مجاز هستید که حجم اضافه کنید.

سخن پایانی کسب درآمد و معامله گری

بارها در سایت پول یابی و در مقالات متعدد اشاره کردیم که بازارهای مالی و بورس، پرتلاطم و دارای نوسانات زیاد می باشند و کسانی در این بازار موفق هستند که با مطالعه و افزایش دانش، تمرین و کسب تجربه و داشتن صبر و حوصله قدم بگذارند و با دیدی بلندمدت در آن به فعالیت بپردازند. و از سود زیادش در کوتاه مدت مغرور نشوند و از ضررهای کوتاه مدتش هم مایوس نشوند.

مجموعه توصیه ها و منشور کسب درآمد و معامله گری ، نتیجه سالها تجربه و دانش معامله گران بزرگ و بورس بازان حرفه ای جهان است که عمر خود را در این بازار گذراندند و هر کدامشان ارزشمند و کاملا کاربردی می باشد.

باز تاکید می شود فردی در بازار معاملاتی موفق است که ضمن یادگیری دانش کار، از تجربه مفید دیگران نهایت بهره را ببرد و با کوله باری از اطلاعات و تجربه وارد آن شود چنین فردی یقینا موفق خواهد و کسب درآمد خوبی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.