نقش سایت در رشد کسب و کار

برخی از کاربران معتقدند که با بودن شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی پرمخاطب و فعالیت در آن ، نقش سایت در رشد کسب و کار اینترنتی کم رنگ شده و یا ضرورتی به وجود وب سایت برای کسب درآمد اینترنتی وجود ندارد و پلتفرم های اجتماعی این نیاز را مرتفع کرده اند. در مقابل این دیدگاه، عده ای معتقدند علیرغم جایگاه شبکه های اجتماعی، کسب و کارها نیاز ضروری و حتمی به وب سایت برای رشد و توسعه دارند.

به نظر این افراد هیچ چیزی نمی تواند به اندازه وب سایت در رشد و توسعه کسب و کار تاثیر بگذارد و همچنان برای برندسازی و استمرار کسب درآمد از اینترنت راه اندازی وب سایت ضروری و حتی حیاتی می باشد. در این مقاله سایت پول یابی به اهمیت و نقش سایت در رشد کسب و کار اینترنتی و همچنین تاثیر آن در برند سازی پرداخته می شود.

نقش سایت در رشد کسب و کار اینترنتی

مقاله را با طرح دو سوال کلیدی : چرا داشتن وب سایت برای کسب و کار اینترنتی مهم است؟ و اینکه نقش سایت در رشد کسب و کار چیست ؟ شروع می کنم. بر اساس قرائن و شواهد موجود ، نقش وب سایت در کسب و کار اینترنتی و توسعه آن بسیار مهم و حیاتی است.  اگر کسب و کار اینترنتی دارید ولی وب سایت متخص آن را ندارید باید بدانید که فرصت های عالی و زیادی از نظر کسب درآمد اینترنتی را از دست خواهید داد.

توجه کنید که نقش وب سایت در کسب و کار آنلاین در انجام بسیاری از استراتژی های بازاریابی مختلف جهت رشد و توسعه کسب و کارها مشخص می شود. وب سایت ها یکی از بهترین ابزارهای دسترسی مشتریان به محصولات و خدماتتان هستند و در صورت نداشتن وب سایت ممکن است در کسب و کار خود ضررهای زیادی ببینید.

اهمیت و نقش سایت در رشد کسب و کار به اندازه ای است که امروزه همه مدیران و کارفرمایان برای پیشرفت در کسب و کارشان، به طراحی وب سایت اقدام کرده اند. به دلیل امکاناتی که یک وب سایت اینترنتی برایتان فراهم می کند در هیچ بستر اینترنتی دیگری نمی توان آنها را فراهم کرد.

نقش سایت در رشد کسب و کار ، اهمیت داشتن برای کسب و کار اینترنتی ، تاثیر وب سایت در افزایش کسب درآمد اینترنتی

البته کسب و کارهای زیادی در شبکه های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند که بدون هیچ وب سایت، و به صورت کاملا رایگان کسب درآمد خوبی دارند، اما هیچ شبکه اجتماعی نمی تواند جای وب سایت را پر کند. دلایل زیادی وجود دارد که داشتن وب سایت را برای کسب و کارهای آنلاین الزامی می کند که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

۱- دسترسی دائمی مشتریان

فرض کنید قصد خرید محصول خاصی را دارید و برای خرید آن کارهای لازم برای رفتن به فروشگاه را انجام می دهید. اما به محض رسیدن، می بینید فروشگاه تعطیل است. در این حالت قطعا احساس بدی به شما منتقل می شود و ممکن است محصول مورد نیاز خود را از فروشگاه دیگری خریداری کنید.

اگر می خواهید مشتریان بیشتری در اینترنت جذب کنید، بهتر است همیشه در دسترس باشید. اما در دسترس بودن دائمی میسر نمی شود مگر اینکه یک وب سایت داشته باشید. از آنجایی که وب سایت در هر زمان و مکانی در دسترس مشتریان قرار دارد، آن ها می توانند در منزل، روی مبل یا تخت خود از فروشگاه شما بازدید کرده و محصولات مورد نیازشان را خریداری کنند.

در واقع وب سایت یکی از بهترین ابزارهایی است که در کسب و کار اینترنتی به آن احتیاج دارید. چون از طریق سایت می توانید به راحتی با کاربران و مشتریان در تعامل باشید. به راحتی می توانید روی آن ها عملیات بازاریابی را انجام دهید و آن ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

از طریق سایت هر زمانی که دوست داشته باشید می توانید با کاربرانتان در ارتباط باشید. هر زمانی که بخواهید می توانید آن ها را به دیدن سایت و محصولاتتان دعوت کنید. از طریق ارسال ایمیل به آن ها می توانید پیشنهاد های ویژه ارائه دهید و فروش های چند ده میلیونی را طی بازه زمانی کوتاهی ایجاد کنید.

۲- امکانات بی نظیر وب سایت

امکاناتی که وب سایت می دهد، شما را قادر می سازد تا هرچه راحت تر و بهتر کسب درآمد اینترنتی را تجربه کنید. با داشتن یک سایت می توانید همه چیز را اتوماتیک و خودکار انجام دهید. از عضویت در سایت گرفته تا فرایند خرید از سایت. همه چیز طبق میل شما انجام می شود. ارائه این امکانات بی نظیر ضرورت و اهمیت سایت برای کسب درآمد اینترنتی را بیشتر نشانه می دهد.

۳- برند سازی

اکثر برندهای موفق در اینترنت ، دارای وب سایت و فروشگاه اینترنتی هستند. حتی می توان ادعا کرد که بدون سایت برندسازی امکان پذیر نیست و اصلا فایده ای هم ندارد. از طریق سایت تان می توانید برندسازی خود را انجام دهید. هر چیزی که در سایت شما منتشر می شود و یا هر خدمت و یا محصولی که ارائه می دهید موجب ارتقاء برندتان می شود.

در واقع می توان یکی از تکنیک های برندسازی اینترنتی را طراحی وب سایت و سئو آن دانست. زمانی که در اینترنت حضور داشته باشید و توسط مخاطبانتان دیده شوید، به توسعه نام تجاری خود و یا برندسازی سازمانتان کمک کرده اید.

۴- سرمایه گذاری در دراز مدت

در واقع می توان گفت سرمایه هر کسب و کار اینترنتی وب سایتش می باشد. هر چه از عمر یک سایت بگذرد قدرت و اهمیتش بالا می رود. مسلما هر چه بگذرد تعداد کاربرانتان بیشتر شده و این به سودتان است.

از طرفی هر چه روی سایت خود کار کنید به نفع شماست. هم از لحاظ قدمت در حوزه کاریتان و هم از لحاظ جایگاه در گوگل. فراموش نکنید که گوگل همیشه سر جایش باقی می ماند و این دقیقا یک سرمایه گذاری برای شما محسوب می شود.

۵- گوگل و موتورهای جستجو

زمانی که سایت خود را برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو بهینه کنید می توانید کاربران و مشتریان هدفمند را جذب کنید، رقابت و جنگ امروز کسب و کارهای اینترنتی بر سر همین است. هر کسب و کاری می کوشد تا بهترین جایگاه را در گوگل از آن خود کند. هیچ منبعی بهتر از گوگل نمی تواند برای شما افرادی را به سایت تان هدایت کند که واقعا به دنبال کسب و کارتان هستند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد با طراحی سایت

این در صورتی است که هیچگاه بدون داشتن سایت نمی توانید از گوگل بهرمند شوید. اگر کانال تلگرامی داشته باشید یا پیج اینستاگرامی هرگز نباید به گوگل فکر کنید. چون نمی توانید روی آن سرمایه گذاری کنید و از طریق آن مخاطبانتان را به کسب و کارتان هدایت کنید. علاوه بر اینها ، هرگز از اهمیت وبسایت با وجود تلگرام و اینستاگرام ، کاسته نمی شود.

۶- مقرون به صرفه بودن وب سایت

طراحی وب سایت هزینه زیادی ندارد، اما می تواند مشتری و فروش را تا حد زیادی بیشتر کند. همچنین در صورت پیشرفت در فروش اینترنتی می توانید فروشگاه فیزیکی خود را تعطیل کرده و همه وقت و انرژی خود را صرف وب سایت کنید. هزینه ها و مخارج مدیریت یک وب سایت به مراتب کم هزینه تر از یک فروشگاه سنتی و واقعی می باشد.

۷- گسترش بازار

نقش سایت در رشد کسب و کار اینترنتی را باید در گسترش بازار از نظر محدودیت جغرافیایی جستجو کرد. چون طراحی وب سایت اجازه می دهد تا با شکستن مرزهای جغرافیایی و جذب مشتری از نقاط مختلف، بازار خود را گسترش دهید و فروش محصولات خود را به صورت آنلاین و به کسانی که به اینترنت دسترسی دارند، آغاز کنید.

۸- راحتی مشتریان

مشتریان می توانند بدون صرف وقت و هزینه و در منزل از وب سایت خرید کنند و در صورت تجربه خوب از این خرید، به مشتریان دائمی و وفادارتان تبدیل شوند. البته ممکن است که برخی از افراد به خرید حضوری علاقه داشته باشند، این افراد نیز می توانند قبل از مراجعه به فروشگاه ، در وب سایتتان محصولات را ببینند، سپس برای خرید به فروشگاهتان مراجعه کنند.

۹- افزایش اعتبار

زمانی که افراد می خواهند محصولات یا خدماتی را خریداری کنند، به احتمال زیاد ابتدا به جستجو در اینترنت می پردازند و به این ترتیب به کسب و کارهایی که وب سایت دارند بیشتر اعتماد می کنند. می توانید توضیحات کافی درباره نوع فعالیت، محصولات و خدمات و شیوه ارائه آن ها در وب سایت خود قرار دهید تا از این طریق موجب افزایش اعتبار خود نزد مخاطبان شوید.

۱۰- نامحدود بودن

محدودیت های فروشگاه حقیقی به ویژه محدودیت در محل فروشگاه، برای وب سایت های فروشگاهی وجود ندارد. به عبارت دیگر زمانی که فروشگاه سنتی را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کنید، ممکن است بخشی از مشتریان خود را که در نزدیکی فروشگاه سکونت داشتند، از دست بدهید. اما یک وب سایت همیشه ثابت بوده و مشتریان بالقوه هرگز تغییر نخواهند کرد.

۱۱- تعامل با مشتریان

در صورت عدم وجود وب سایت برای کسب و کارتان ، تنها زمانی می توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید که آن ها به فروشگاه سنتی شما مراجعه کنند، اما در صورتی که یک وب سایت طراحی کنید، هر زمان که لازم باشد می توانید با مخاطبانتان تعامل داشته و آن ها را به خرید محصولات جدید یا استفاده از تخفیف ها دعوت کنید.

۱۲- بازاریابی اینترنتی

نقش سایت در رشد کسب و کار را می توان در بازاریابی اینترنتی به خوبی مشاهده کرد چون بسیاری از استراتژی های بازاریابی از طریق وب سایت ها قابل اجرا است. سئو SEO یا بهینه سازی موتورهای جستجو  و بازاریابی موتورهای جستجو SEM به بازاریابی کسب و کارتان از طریق وب سایت کمک زیادی می کند.

۱۳- افزایش فروش

در عصری که همه مردم برای برطرف کردن نیازهای خود به اینترنت مراجعه می کنند، داشتن یک وب سایت برای افزایش سطح فروش الزامی است. امروزه تعداد افرادی که به خرید آنلاین می پردازند، نسبت به افرادی که خرید حضوری را ترجیح می دهند، بیشتر است. بنابراین اگر می خواهید به روز باشید و فرصت فروش آنلاین را از دست ندهید، پیشنهاد می شود حتما یک وب سایت برای کسب و کارتان طراحی کنید.

۱۴- اطلاع رسانی وسیع

اگر وب سایت ندارید تخفیف ها، پیشنهادات و فرصت های ویژه را از چه طریقی به اطلاع مخاطبانتان می رسانید؟ اگر انتخاب شما برای اطلاع رسانی به مخاطبانتان ویترین فروشگاه است، بهتر است از خودتان بپرسید ممکن است چند نفر از مخاطبان شما در این بازه زمانی، به فروشگاه شما مراجعه نکنند و از این تخفیف ها و پیشنهادات بی اطلاع باشند. تراکت ها ممکن است انتخاب بهتری باشند، اما آیا تراکت ها به دست همه مخاطبان شما خواهد رسید؟ در صورتی که طراحی یک بنر تبلیغاتی کوچک و قرار دادن آن در وب سایت می تواند این اطلاعیه را به دست تعداد زیادی از مخاطبانتان برساند.

۱۵- کسب درآمد اینترنتی بیشتر

علاوه بر فروش محصولات و خدمات می توانید در وب سایتتان تبلیغات انجام دهید و از این طریق نیز درآمد اینترنتی بالایی کسب کنید. بسیاری از وب سایت های فروشگاهی بزرگ، این کار را برای کسب درآمد اینترنتی بیشتر انجام می دهند. تبلیغات بنری یکی از راه های کسب درآمد آنلاین از طریق وب سایت است.

ریسک بالای راه اندازی کسب و کار در شبکه های اجتماعی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی در شبکه های اجتماعی مثل ساختن خانه روی آب و یا لب پرتگاه است، چون هیچگاه نمی توان به شبکه های اجتماعی اعتماد کرد. چند سال پیش فیسبوک بود و الان اینستاگرام پرطرفدار است معلوم نیست شبکه اجتماعی بعدی محبوب در کشورمان کدام است. از طرفی هر لحظه ممکن است با فیلتر شدن شبکه های اجتماعی رو به رو شویم. همانطور که بارها این اتفاق افتاده است.

درک این ریسک و استرس بالا برای کسانی که کسب و کارشان را  روی شبکه های اجتماعی راه اندازی کرده اند، خیلی ساده است. تصور کنید وقت زیادی برای افزایش دنبال کنندگان خود در شبکه های اجتماعی گذاشته باشید که در واقع این دنبال کنندگان جزئی از کاربران و مشتریان شما بوده اند. بعد از اینکه شبکه اجتماعی محبوبی که شما در آن فعالیت می کنید به هر دلیلی دیگر طرفدار نداشته باشد، تکلیف هست؟

این همه زحمت یک شبه از بین می رود. دیگر به مشتریان و کاربرانی که جزء دنبال کنندگان شما بوده اند دسترسی نخواهید داشت. یا ممکن است دنبال کنندگان شما که به هر طریقی عاملی برای کسب درآمد اینترنتی شما بودند، الان دیگر وجود ندارند.

اگر وب سایت داشته باشید هیچ وقت مشتریان و کاربران کسب و کار خود را از دست نخواهید داد. کاربران همیشه در دسترس شما هستند. به راحتی هر وقت که اراده کنید می توانید با آن ها در ارتباط باشید و به آن ها پیشنهاد خرید محصولات و خدماتتان را ارائه دهید. توجه کنید که از شبکه های اجتماعی فقط می توان به عنوان ابزاری برای بازاریابی اینترنتی استفاده کرد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت سایت برای کسب درآمد

ضرورت داشتن وب سایت شخصی

کاربران اینترنتی زیادی کسب و کارهایی دارند که صاحب اصلی این کسب و کارها خودشان نیستند. در واقع برخی وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی دارند که به واسطه همکاری در فروش محصولات یا افیلیت مارکتینگ، راه اندازی شده اند. اکثر آنها زیر مجموعه سایت یا فروشگاه اصلی هستند یا اینکه به صورت پارک دامنه با دامنه ای مجزا راه اندازی شده اند.

در نگاه اول شاید کار خوبی به نظر برسد چون بدون هیچ هزینه ای دارای یک فروشگاه اینترنتی شده اید. اما واقعیت چیز دیگریست، سایت یا فروشگاهی که در اختیارتان نباشد، اصلا به دردتان نمی خورد. اول اینکه نمی توانید سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را ارتقا دهید. همچنین، نمی توانید محصولات جدید در آن قرار دهید. اگر بخواهید محصول یا مطلب جدیدی در آن قرار دهید این کار امکان پذیر نیست.

از نظر سئو سایت هم نمی شود روی آن کار کرد. چون پارک دامنه است و متصل به دامین اصلی وب سایت است. در واقع سایتی دارید که کپی آن قبلا توسط شخص دیگری راه اندازی شده است. البته یک کپی از سایت شما با تمام محصولات و محتوایش در اختیار افراد زیادی است که دارند همکاری در فروش انجام می دهند.

با همکاری در فروش مخالف نیستم اما تا زمانی که مالک اصلی سایت، نباشید کار کردن روی آن هیچ فایده ای برایتان ندارد. همچنین در درازمدت کسب درآمد اینترنتی از طریق راه اندازی وبلاگ در سرویس های وبلاگدهی هم اصلا توصیه نمی شود. بهتر است از همان اول کارتان را با راه اندازی یک سایت، قوی شروع کنید.

هزینه راه اندازی و طراحی سایت

در ادامه بحث نقش سایت در رشد کسب و کار آنلاین ، دغدغه بسیاری از کاربران اینترنتی، هزینه ای است که باید بابت طراحی و راه اندازی سایت خود پرداخت کنند. در بسیاری از مواقع به خاطر هزینه های سنگین طراحی سایت افراد زیادی از راه اندازی کسب و کار اینترنتی دست بر می دارند و یا تمایلی برای انجام این کار ندارند.

اگرچه شرکت های زیادی در زمینه طراحی سایت فعالیت می کنند که هزینه های سنگینی را بابت خدمات شان دریافت می کنند و انواع و اقسام تبلیغات این شرکت های طراحی وبسایت در اینترنت وجود دارد ولی ضرورتی برای سفارش طراحی سایت به این شرکت های وجود ندارد. خودتان می توانید با کمترین هزینه وبسایتی که دقیقا مد نظرتان است را طراحی کنید. اصلا نیاز نیست چند میلیون را خرج راه اندازی و طراحی سایت خود کنید.

به لطف سیستم های مدیریت محتوای رایگانی که وجود دارد می توانید با کمترین هزینه خودتان دست به کار شوید و سایت مدنظرتان را راه اندازی کنید. فقط باید مبلغ ناچیزی بابت ثبت دامنه و گرفتن هاست بپردازید سایر موارد را می توانید رایگان انجام دهید.

امکان راه اندازی وب سایت برای همگان

راه اندازی سایت برای همه امکان پذیر است. همان طور که در بالا اشاره شد با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا می توان به راحتی تمام مراحل راه اندازی سایت را انجام داد. در واقع سیستم های مدیریت محتوا کار را برای همه آسان کرده اند. وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا است که سایت های بزرگی از این سیستم مدیریت محتوای رایگان ، استفاده می کنند.

با وردپرس هر کسی که از برنامه نویسی و طراحی سایت سر رشته ای ندارد می تواند سایت خود را به میل شخصی خود راه اندازی کند. توسط وردپرس و افزونه هایی که ارائه کرده ، هر چیزی که در تصورتان از یک سایت بی نظیر است را می توانید در سایت خود پیاده سازی کنید. با سیستم رایگان وردپرس می توانید همه چیز را در کنار هم داشته باشید. هم سایت مجزا، هم وبلاگ و هم فروشگاه اینترنتی خاص خودتان را.

یکی از بهترین مزیت های وردپرس این است که منبع باز بوده و برنامه نویسان زیادی در حال توسعه آن هستند. روز به روز نسخه های جدیدی از افزونه هایی که واقعا به درد کسب و کارهای اینترنتی می خورد ارائه می شود. وردپرس افزونه هایی دارد که مختص عملیات بازاریابی و حتی می توان ادعا کرد که بعضی از افزونه هایی که ارائه شده، مستقیما موجب افزایش تعداد کاربران و افزایش فروش سایت و در نهایت افزایش کسب درآمد اینترنتی می شوند.

سخن پایانی نقش سایت در رشد کسب و کار

با توجه به اهمیت و نقش سایت در رشد کسب و کار اینترنتی که در این مقاله به آن اشاره شد، اگر تا کنون برای کسب و کار و تجارت آنلاین خود وب سایت طراحی نکرده اید، همین الان اقدام کرده و یک وب سایت متناسب با کسب و کارتان ایجاد کنید.

افرادی که واقعا می خواهند با کسب و کار اینترنتی برای آینده خود سرمایه گذاری بلندمدت و همیشگی داشته باشند ، باید حتما به فکر راه اندازی یک سایت مناسب باشند. اگرچه ایجاد وبلاگ بدون هزینه و راحت بوده و یا فعالیت در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی به دلیل مخاطبان زیاد، راهکار ساده ای می باشد ولی این ابزارها، پتانسیل این را ندارند که شما را برای همیشه در کسب و کارتان موفق کنند.

اگر وب سایتی ندارید و فعلا در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی پرطرفدار فعالیت می کنید، و یا از طریق سیستم های همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ کسب درآمد اینترنتی می کنید ، همین حالا به وسیله سیستم وردپرس وب سایتی راه اندازی کنید. هر کسب و کار اینترنتی که دارید را به سایت تان منتقل کنید. با این کار پایه های کسب و کارتان را مستحکم می کنید و خیالتان برای همیشه راحت است.

نکته آخر نقش سایت در رشد کسب و کار اینترنتی اینکه ، اگر به دنبال کسب درآمد از اینترنت پایدار ، مستمر و زیاد هستید باید وب سایت خودتان را راه اندازی کنید و از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار بازاریابی اینترنتی در کنار وب سایت بهره ببرید.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.