استراتژی موبایل مارکتینگ

اتخاذ استراتژی موبایل مارکتینگ از این نظر مهم است که رقابت تنگاتنگ و بسیار نزدیکی بین کسب و کارها برای جذب مشتری از یک طرف و معرفی برندشان از طرف دیگر وجود دارد. با رشد فزاینده گوشی های هوشمند تلفن همراه ، برندها به استفاده از این ابزار برای افزایش کسب درآمد اینترنتی نگاه می کنند و تلاش دارند تا دارندگان موبایل را به طرف کسب و کارشان بکشانند.

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ یکی از شیوه های نوین بازاریابی اینترنتی و از روش های تاثیرگذار و پرطرفدار آن می باشد. برندها و کسب و کارها برای افزایش کسب درآمد از اینترنت و توسعه کارشان به هر ترفند و هنری برای ظاهرا شدن بر روی موبایل کاربران و مخاطبان دست می زنند. به دلیل اهمیت و جایگاه استراتژی موبایل مارکتینگ در توسعه کسب و کارها ، در این مقاله سایت پول یابی به این مقوله مهم پرداخته می شود.

استراتژی موبایل مارکتینگ

از بخش‌های مهم مارکتینگ بررسی و شناخت بازار است. بازار را نمی توان محدود به جای خاصی است و در واقع بازار می‌تواند شامل هر جایی باشد که مخاطب و مشتری در آن حضور فعال دارد. در عصر فناوری و دیجیتال، بازارها روز به روز در حال تغییر هستند و برندها و کسب و کارها باید همگام با آن‌ها تغییر کنند.

بر اساس آمارها نزدیک ۹۰ درصد جمعیت ایران یعنی بالای ۷۴ میلیون نفر به انحای مختلف به اینترنت دسترسی دارند که در این بین ، بیش از ۶۰ میلیون نفر از اینترنت موبایلی استفاده می‌کنند. با توجه به این آمارهای خیره کننده صاحبان کسب و کارها باید چه نگاهی به موبایل مارکتینگ داشته باشند؟

آیا صرفا برای ارتباط‌های شخصی از آن استفاده می‌کنید؟ و یا به عنوان ابزاری برای کسب‌وکار و افزایش کسب درآمد اینترنتی به آن نگاه می‌کنید؟ سوالات بعدی این است که چقدر این بازار بزرگ مارکتینگ را مورد بررسی قرار داده‌اید؟ آیا به استراتژی موبایل مارکتینگ توجه دارید ؟ گوگل در چند سال قبل تغییرات بنیادی در سیستم رتبه بندی خود داده است؟ آیا با مفهوم Mobile-first گوگل آشنا هستید؟

مفهوم Mobile-first از نظر گوگل

موتور جستجوی گوگل، در سال ۲۰۱۷ با توجه به نتایج یک سال و نیم قبل خود، اعلام کرد که درصد جستجو از طریق سیستم‌های موبایلی، بیشتر از جستجو از طریق کامپیوترها شده است و باید بابت این موضوع ، ملاحظات و تغییراتی را در نظر بگیرد.

موضوع این است که قبل از به دست آمدن این نتایج، رتبه بندی گوگل با توجه به نسخه دسکتاپ وبسایت‌ها انجام می‌گرفت اما گوگل با توجه به اوضاع جدید ، تصمیم گرفت تغییراتی در الگوریتم‌های خود دهد و تمرکز خود را بر روی نسخه موبایلی وبسایت‌ها قرار دهد.

البته توجه کنید که در این تصمیم، شاخص ارائه نتایج جستجو هیچ تغییری نکرده است ، بلکه گوگل ابتدا نسخه‌های موبایلی را بررسی می‌کند و سپس به سراغ نسخه دسکتاپ می‌رود، یعنی اولویت تغییر کرده است. در این صورت اگر شما فقط محتوای مناسب کامپیوتر داشته باشید همچنان در سرچ گوگل نمایش داده می‌شوید اما در رقابت با وبسایت‌های مشابه که دارای نسخه موبایلی هستند، احتمال کاهش رتبه سایتتان وجود دارد.

هدف از این تصمیم گوگل برای تشویق وبمسترها به  استفاده از محتوای سازگار با موبایل یا واکنشگرا کردن وب سایت هامعطوف شده است تا با توجه به افزایش روز افزون کاربران موبایل، مشکلی در استفاده از وبسایت‌ها وجود نداشته باشد.

تعریف موبایل مارکتینگ

ممکن است که برای مخاطبان این سوال مطرح شود که موبایل مارکتینگ چیست؟ موبایل مارکتینگ ، به هر گونه فعالیت بازاریابی در جهت رسیدن به مخاطب هدف از طریق دستگاه موبایل گفته می شود. هدف از استراتژی موبایل مارکتینگ، رسیدن به کاربران از طریق تبلیغات شخصی سازی شده است.

در بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ از طریق یکی از راه‌های زیر می‌توانید توجه مخاطب را به برند و کسب و کار خود جلب کنید:

– وبسایت ‌: وبسایت‌های شرکت و برند تجاری باید طوری طراحی شود که از نظر بصری برای مخاطب جذاب باشد و در صفحه نمایش کوچک موبایل به خوبی قابل استفاده باشد.

– پیام‌های متنی : ارسال متون شخصی سازی شده برای مشتریان بالقوه جهت تبلیغ محصولات و خدمات.

– ایمیل موبایل : فرستادن ایمیل به اکانت‌های شخصی مشتریان که در صفحه موبایل به خوبی قابل استفاده باشد.

– اپلیکیشن‌ها : بسیاری از شرکت ها اپلیکیشن هایی طراحی می کنند تا در دید مخاطبان قرار گرفته و ترافیک بیشتری به دست آورند.

– جستجوهای موبایلی: شبیه جستجوی معمول اینترنت است با این تفاوت که می‌توانید مکان کاربران را ببینید.

– رسانه‌های اجتماعی موبایلی: یکی از بخش‌های مهم در موبایل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی است.

استراتژی موبایل مارکتینگ ، بازاریابی موبایلی ، موبایل مارکتینگ چیست ؟ ، بازاریابی با موبایل ، تبلیغات تلفن همراه

اقدامات ضروری برای موبایل مارکتینگ

مجموعه اقدامات و فعالیت های ضروری برای موبایل مارکتینگ و جهت بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی عبارتند از :

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل

۱- موبایل فرندلی کردن سایت

قبل از اینکه کمپین موبایل مارکتینگ خود را شروع و راه اندازی کنید، باید وب سایت خود را موبایل فرندلی کنید. باید مطمئن باشید که منو و محتوای صفحه برای کاربران موبایلی مناسب بوده و بدون هیچ ایرادی قابل نمایش می باشد. برای بررسی موبایل فرندلی بودن سایت می‌توانید از دو راه استفاده کنید:

– استفاده از ابزار موبایل فرندلی بودن گوگل mobile-friendly test که با سایت شما با توجه به میزان موبایل فرندلی بودن نمره می‌دهد.

– استفاده از سایت mobile phone emulator که سایت شما را در فرمت تلفن‌های مختلف نشان می‌دهد.

۲- توجه به تولید محتوای موبایل فرندلی

تولید محتوای موبایل فرندلی از بخش‌های مهم در موبایل مارکتینگ است. یعنی محتوا را بر اساس نیاز کاربران تلفن همراه بنویسید. اگر از کامپیوتر شخصی برای نوشتن محتوا استفاده می‌کنید، به نظرتان می‌آید که تمام تب‌ها، صفحات و لینک‌ها مرتبط هستند اما شاید در موبایل اینطور نباشد.

توجه کنید که بیشتر موبایل‌ها صفحه نمایش کوچکی دارند و برای کاربران سایت، برخی بخش‌های سایت، به طور مثال درباره شما، زیاد اهمیتی ندارد. آنچه برای کاربران تلفن همراه اهمیت دارد، محتوایی است که به دنبال آن هستند، پس باید تمرکز خودتان را بر روی آن حوزه ها معطوف کنید.

لذا در تولید محتوای موبایل فرندلی رعایت موارد زیر توصیه می شود :

الف : نوشتن عناوین مناسب

یکی از راههای جذب کاربر و مخاطب ، نوشتن عناوین مناسب موبایل است. عناوین خود را کوتاه و متقاعد کننده بنویسید تا مزایای نوشته را به صورت مختصر و مفید به کاربر نشان دهید. به طور مثال، اگر عنوان مقاله شما در دسکتاپ چنین است: « چگونه با سرمایه‌ای کم یا بدون سرمایه، کسب درامد اینترنتی خود را راه اندازیی کنید؟» حال برای موبایل فرندلی بودن باید عنوان شما به این شکل تغییر کند: « چگونه بدون سرمایه کسب درآمد اینترنتی داشته باشید؟»

ب : سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو

مطالعات جدید نشان می‌دهد که افراد در زمانی‌که از طریق موبایل جستجو می‌کنند، بیشتر از جستجو از طریق رایانه ، تمایل به خرید دارند. پس سئوی سایت خود را دست کم نگیرید. سهم جستجوی ارگانیک از طریق موبایل به طور روز افزون در حال افزایش است و این افزایش ادامه خواهد داشت. بنابراین جستجوی گوگل را به عنوان یکی از ابزارهای موثر موبایل مارکتینگ دست کم نگیرید.

از طرفی رفتار افراد در زمان جستجو در موبایل نیز متفاوت است. زمانی‌که افراد در جستجوی محصولی از طریق موبایل هستند، بیشتر آن‌ها برای مدل خاصی سرچ می‌کنند زیرا قبلا درباره آن خوانده‌اند. پس زمانی که محتوای خود را برای کاربران موبایل بهینه می‌کنید، باید عمیق‌تر شوید و از کلمات کلیدی آشناتر برای کاربران استفاده کنید. فرضا، اگر عکاس هستید و محتواهای شما به بررسی دوربین‌های دیجیتالی مختلف می‌پردازد، عنوان خود را از بررسی دوربین دیجیتالی برتر به بررسی دوربین کانن SX520 تغییر دهید.

۳- یافتن کاربران محلی با استفاده از بیزینس من گوگل

بیزینس خود را به طور رایگان بر روی گوگل قرار دهید. google My Business مستقیم شما را به مشتریان و افرادی که در جستجوی گوگل و یا نقشه به دنبال شما می گردند، وصل می کند. با استفاده از قابلیت بیزینس‌من گوگل Google My Business کاربران محلی را پیدا کنید.

کاربران موبایل معمولا به دنبال اطلاعات محلی هستند. کسب‌وکار خود را در نقشه محلی علامت گذاری کنید. گوگل با استفاده از قابلیت بیزینس‌من، این امکان را به شما می‌دهد  پس نهایت بهره را از آن ببرید. در این صورت شما در دسترس هر دو دسته کاربران موبایلی و دستکتاپ قرار می‌گیرید. زمانی‌که این کار را انجام دهید خیلی زود، متوجه بهبود ترافیک سایت خود می‌شوید. زیرا کاربران موبایل سریع‌تر می‌توانند کسب‌وکار شما را در هنگام جستجو پیدا کنند.

۴- ضرورت بردن برندتان به سمت کاربران موبایل

یکی از اهداف مهم در استراتژی موبایل مارکتینگ ، آگاهی دادن به کاربران موبایلی درباره برند است و یکی از راه‌های آگاهی دادن درباره برند، استفاده از تبلیغات موبایلی از طریق رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر است. برای استفاده از تبلیغات تلفن همراه، اولین کاری که باید انجام دهید، شناسایی مخاطبان اصلی خود است. وقتی برند شما به اندازه ال جی بزرگ نیست، نمی‌توانید برای همه بازاریابی کنید.

۵- استفاده از پیام متنی SMS در موبایل مارکتینگ

با توجه به تحقیقات ، به طور متوسط  ۵۸ درصد کاربران موبایل، هر ساعت یک یا چند بار گوشی خود را چک می‌کنند. آن‌ها موبایل را همیشه در نزدیکی خود قرار می‌دهند و هر لحظه آماده پاسخگویی به آن هستند. از طرفی بسیاری از کاربران تلفن همراه، ترجیح می‌دهند به جای تماس تلفنی، پیام خود را به صورت SMS ارسال کنند. پس موبایل مارکتینگ از طریق پیام کوتاه می‌تواند بسیار مفید باشد.

این سوال مطرح می شود که مزایای SMS مارکتینگ چیست ؟ مهم ترین مزایای اس ام اس مارکتینگ عبارتند از:

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

– استفاده از نتایج: به راحتی می‌توانید پیگیری کنید که چه کسانی پیام شما را باز کرده اند؟ بر روی کدام لینک‌ها کلیک شده‌است؟ و چه کسانی پیام شما را نادیده گرفته‌اند؟

– ایجاد تعامل: پیام‌های متنی موبایل این امکان را می‌دهد که فیدبک سریعی از دکمه پاسخ reply در اختیار کاربران به دست آورید.

– تحویل فوری: SMS مارکتینگ بسیار سریع اتفاق می‌افتد. از زمانی‌که شما دکمه ارسال را فشار می‌دهید تا زمانی‌که پیام به مخاطبتان می‌رسد لحظه‌ای بیشتر طول نمی‌کشد. پس با تنظیم کمپینی می‌توانید طی ۵ دقیقه صدها کلیک و عکس العمل دریافت کنید.

– شخصی سازی: پیام متنی امکان شخصی سازی را در اختیارتان قرار می‌دهد. می‌توانید یک داستان کوتاه یا لینکی را در SMS مارکتینگ خود قرار دهید تا گیرندگان بتوانند به آن مراجعه و مطالعه کنند.

۶- ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی

در اجرای استراتژی موبایل مارکتینگ یکی از روش ها از طریق ساخت اپلیکیشن های موبایلی است. به دلیل اهمیت بازاریابی موبایلی ، برندهای مختلف اپلیکیشن‌هایی را طراحی و روانه بازار کرده‌اند. برخی، اپلیکیشن‌هایی مختص به برند و کسب و کار خودشان عرضه کرده‌اند. به طور مثال اپ‌های فروشگاه‌ها و مارکت‌ها، تاکسی‌های آنلاین، شرکت‌های گردشگری، سفارش غذا و غیره.

اما برخی برندها اپلیکیشن‌هایی طراحی کرده‌اند که در ظاهر ربطی به فعالیت آن‌ها ندارد و اپ کاربرد دیگری دارد. به طور مثال شرکت خودرو سازی آئودی اپلیکیشن شروع و پایان (star,stop) را به بازار ارائه کرده است که ربطی به فروش خودرو ندارد. این اپلیکیشن به منظور حفظ باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که برخی از اپلیکیشن‌ها بر روی موبایل شما استفاده‌ای ندارند، از این اپ اعلانی فرستاده می‌شود که اجازه بستن آن‌ها را بگیرد و بدین صورت باتری حفظ شود. اما در واقع این اپ به ویژگی خودروی آئودی اشاره دارد که در زمان توقف، خود به خود موتور ماشین را خاموش می‌کند و زمانی که راننده کلاچ را می‌گیرد تا ماشین را در دنده قرار دهد، موتور را روشن می‌کند.

۷- ایجاد تعامل اجتماعی

در رشد و تاثیرگذاری خیره کننده شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی و اقبال کاربران به این آنها هیچ شکی وجود ندارد. نکته مهم اینکه ، تعامل در شبکه ‌های اجتماعی بیشتر از طریق موبایل انجام می‌شود. بنابراین باید رسانه‌های اجتماعی را در استراتژی موبایل مارکتینگ قرار دهید.

۸- استفاده از کمپین‌های چند کانالی

توجه کنید که نباید فقط به یک یا دو کانال موبایل مارکتینگ توجه کنید. باید در اتخاذ استراتژی موبایل مارکتینگ ، روش‌های مختلف و متنوع بازاریابی موبایلی را با هم ترکیب کنید تا به تعامل بیشتری با مخاطبانتان برسید. تنها از یک یا دو راه استفاده نکنید آن‌ها مکمل هم هستند. کمپین‌های چند کانالی می‌تواند شامل اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پلت فرم‌های پیامی همچون تلگرام و غیره باشد. کاربران شیوه زندگی چند کاناله دارند پس مارکتینگ شما هم باید منطبق با این شیوه ها باشد.

وبلاگ نویسی می‌تواند یکی دیگر از استراتژی‌های کلیدی بازاریابی باشد که در صورت موبایل فرندلی بودن وبلاگ ، نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. شما می‌توانید در منوی وبلاگ یا سایت خود، کانال‌های اصلی برای کاربران تلفن همراه (پادکست‌ها ، فیلم‌ها ، وبلاگ‌ها ، کتاب‌های الکترونیکی ، دوره‌های آنلاین و غیره) را قرار دهید.

سخن پایانی استراتژی موبایل مارکتینگ

برای موفقیت در کسب وکارتان و افزایش کسب درآمد اینترنتی باید موبایل را در قلب و مرکز مارکتینگ خود قرار دهید. سرعت بازاریابی  تلفن های همراه بسیار بالاست و میزان عکس العمل آن نیز ۵ برابر بازاریابی ایمیلی است. دستگاه‌های تلفن همراه بیش از ۸۰ درصد از زمان در دسترس هستند. پس وقتی تبلیغات موبایل قابل اعتماد، ردیابی و مقرون به صرفه هستند، چرا از آن برای معرفی برند و جذب مشتری استفاده نکنید؟

تمام آمارها و تحقیقات و حتی گزارش های گوگل بیانگر این است که موبایل مارکتینگ رو به پیشرفت است. برای دستیابی به موقعیت بهتر برای کسب و کار ، جذب مشتری‌های هدفمند در تجارت آنلاین و افزایش کسب درآمد اینترنتی پایدار، حتما محتوای مفید تولید کنید، به اشتراک بگذارید و از موبایل مارکتینگ نهایت بهره را ببرید.

نکته آخر استراتژی موبایل مارکتینگ اینکه ، کسب و کارها به همان دلیلی که به کامپیوتر و اینترنت نیاز دارند، به استراتژی بازاریابی موبایل نیاز دارند تا بتوانند ضمن بقا ، درآمد اینترنتی بیشتری کسب کنند و با افراد جدیدتری آشنا شوند و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند، این عصری است که ما در آن زندگی می کنیم. در هر شهر بزرگ و کوچک و یا هر جای این جهان پهناور که قدم بگذارید افرادی را می بینید که مشغول کار با گوشی همراه خودشان هستند. پس برای عقب نماندن از این کسب و کار پرسود ، نباید از موبایل مارکتینگ غافل شوید.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.