اصول طراحی فروشگاه اینترنتی

یکی از زمینه های موفقیت در اینترنت ، رعایت اصول طراحی فروشگاه اینترنتی به عنوان محل کسب و کار آنلاین می باشد . همان طور که یک فرد در راه اندازی فروشگاه فیزیکی و یا سنتی باید اصول و قواعدی را رعایت کند در طراحی سایت فروشگاهی باید الزاماتی را مدنظر بگیرد تا سایتی موفق در فروش اینترنتی و خلاق در ارائه خدمات داشته باشد.

در واقع یک مدیر فروشگاه اینترنتی با رعایت اصول مهم و بنیادی در طراحی وبسایت ، مزیت رقابتی خود را در کسب و کار نشان می دهد . رعایت برخی موارد در طراحی سایت، استراتژیک بوده و در آینده کاری تاثیر گذار است و عدم رعایت آنها می تواند دلایل فروش کم در فروشگاه اینترنتی باشد

به دلیل اهمیت موضوع در این مقاله قصد دارم تا مفاد بنیادین و اصول طراحی فروشگاه اینترنتی را بر اساس تجربیات شخصی و نیز توصیه کارشناسان بیان کنم.

اصول طراحی فروشگاه اینترنتی

قبل از پرداختن به اصل موضوع یعنی شیوه طراحی یک فروشگاه خوب و مناسب ، باید به این نکته کلیدی توجه کنید که سایت را بر اساس نیاز و خواسته مشتری و نوع کسب و کاری که دارید طراحی و پیاده سازی کنید . ممکن است شما به چیزی خاص و ویژه علاقه داشته و یا از چیزی بدتان بیاید دلیلی نمی شود که این خواسته شخصی را به مشتریان و کاربران اینترنتی هم تعمیم دهید.

سایت فروشگاهی زمانی موفق است که برای مشتریان طراحی شده باشد و نه برای سلیقه شخصی خود و یا موتورهای جستجو و یا هر چیزی دیگری که مدنظر باشد. در وهله اول مشتری از خرید در آن لذت برده و بتواند به آنچه که می خواهد در کمترین زمان ممکن دسترسی داشته باشد.

طراحی فروشگاه اینترنتی ، اصول طراحی فروشگاه ، فروشگاه اینترنتی
در طراحی فروشگاه اینترنتی علاوه بر رعایت اصول فنی ، باید سادگی فرایند خرید و راحتی فعالیت برای کاربران مدنظر باشد.

به دلیل اهمیت فروشگاه اینترنتی و اینکه محل مبادلات مالی می باشد باید از نظر درگاه پرداخت ، حفظ حریم خصوصی و هویت کاربران ، افزایش سرعت لود ، مناسب بودن با نوع کسب و کار و… در سطح بالا و مناسب باشد علاوه بر مسائل امنیتی و فنی ،در اصول طراحی فروشگاه اینترنتی  باید موارد زیر که در عین سادگی بسیار مهم و بنیادی هستند حتما لحاظ شود:

امکان انتخاب راحت و آسان برای مشتری

در طراحی سایت باید تجربه خریدی راحت و آسوده را به مشتری هدیه داد. هر مدیر فروشگاهی ممکن است گزینه های متعددی برای طراحی سایت فروشگاهی در اختیار داشته باشد ولی یکی از مهم ترین امکانات برای بازدیدکنندگان ، راحتی خرید می باشد طوری که مشتریان در کمترین زمان ممکن ( یک دقیقه ) بتوانند محصول و کالای دلخواه خود را بیابند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش کسب درآمد اینترنتی از وبلاگ

در عین خرید هم بتوانند با توجه به نوع کالا و خدمات، امکان انتخاب گزینه های مختلف را داشته و با توجه به نیاز ، خواسته و یا سلیقه خود بتوانند رنگ ، اندازه و کیفیت کالا را انتخاب کنند .هر چه فرایند انتخاب و خرید ساده و راحت باشد حس خوبی به مشتری داده و خاطره خوشی در ذهنش به جا می گذارید طوری که احتمال بازگشت مجدد و خریدهای بعدی وجود دارد.

مهیا کردن خریدی سریع و بدون دردسر

حال که مرحله اول را به خوبی رعایت کردید زمانی که کاربری وارد مرحله خرید می شود باید فرایند خرید در عین سادگی و راحتی ، سریع انجام شود. این فرایند باید امن ، ساده و بسیار راحت باشد. اگر نیازی به دریافت اطلاعات شخصی و یا ذخیره آن هست حتما با رضایت و اطلاع مشتری و اینکه برای سهولت در خریدهای بعدی می باشد.

مرحله خرید باید ساده و سریع باشد و با ارائه ماژول سبد خرید می توان به ساده سازی فرایند خرید کمک شایانی کرد. همان طور که مشتریان در فروشگاههای فیزیکی دوست دارند تا محصولات را مشاهده و بعد انتخاب و بردارند، مشتریان در فروشگاه اینترنتی هم علاقه دارند که نوع ، تعداد و ویژگی های کالا و خدمات را ببینند و در سبد خرید اضافه و یا از آن حذف کنند .

ارائه اطلاعات مفید و مختصر از محصولات

فقط یک عکس شیک و یا چند خط نوشته اغراق آمیز برای فروش محصول کافی نیست باید محصول را به درستی و در عین اختصار معرفی کنید مشتری حوصله و فرصت خواندن مقالات طولانی و خسته کننده را ندارد باید معرفی مختصر و مفید باشد و همه آنچه که خریدار باید درباره محصول را بداند، در اختیارش گذاشته شود.

برای نمونه وقتی مشتری قصد خرید یک کفش را دارد باید عکس مناسب از کفش ، اندازه های موجود در فروشگاه ، رنگ بندی، جنس کفش ، قیمت و دلیل خاص بودن را در کمتر از چند ثانیه در اختیار مشتری قرار داد . این اطلاعات که برخی بسیار جزیی هم می باشد موجب می شود تا مشتری برای خرید، راحت تر تصمیم گیری کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب و کار آنلاین

البته گاهی لازم است برای برخی محصولات فرضا تلفن همراه، اطلاعات تکمیلی ، نقد و بررسی، مقایسه با برندهای دیگر، معایب و مزایای آن، برای کمک کردن به مشتری درج شود.

پیشنهاد محصولات مرتبط به مشتریان

زمانی که مشتریان در حال مشاهده کالا و محصولات هستند ممکن است تمایل داشته باشند تا محصولات مشابه و مرتبط را هم ببینند برای همین در طراحی سایت این موارد را لحاظ کنید . نمایش محصولات مرتبط و مشابه به دو صورت است فرضا زمانی که در حال مشاهده یک مدل خاص تلفن همراه است شما نمونه های دیگر از همان موبایل را برایش نمایش و پیشنهاد می دهید و یا زمانی که قصد خرید موبایل دارد وسایل جانبی مثل قاب ، محافظ صفحه و سایر لوازم جانبی را نمایش می دهید.

پیشنهاد محصولات مرتب چند حسن و خوبی دارد اول اینکه اگر همان محصول را نپسندید شما فرصت دیدن سایر محصولات را به مشتری می دهید و اگر هم آن محصول را خریداری کرد در کنارش لوازم جانبی را می فروشید و این یعنی کسب درآمد بیشتر برایتان اتفاق می افتد و سوم اینکه، به مشتری خود در خرید کمک کرده و فرایند انتخاب و خرید را برایش ساده و زمان خرید را کاهش می دهید.

واکنش گرا بودن فروشگاه برای موبایل و تبلت

در طراحی سایت فروشگاهی اگر ده یا پانزده سال قبل بود واکنش گرا بودن ، یعنی مناسب بودن برای نمایش در موبایل و تبلت شاید زیاد مهم نبود ولی امروزه بیشتر کاربران با موبایل و تبلت وارد فروشگاههای اینترنتی می شوند. فروشگاهی موفق است که متناسب با موبایل و تبلت طراحی شده باشد. امروزه اگر در طراحی فروشگاه اینترنتی ، نمایش مناسب در همه دستگاهها و مرورگرها لحاظ نشود با مشکل مواجه خواهد شد.

برای افزایش فروش دو یا سه برابری حتما باید مشاهده درست و بهینه در موبایل و تبلت لحاظ شود تا موفقیت کسب و کار اینترنتی تضمین شده باشد.

سخن آخر اینکه فروشگاهی موفق است که علاوه بر رعایت اصول فنی و امنیتی ، نیاز و سلیقه مشتری را مدنظر داشته تا مشتریان و کاربران اینترنتی در فضایی راحت ، آسوده و با فراق بال اقدام به خریدی لذتبخش کنند.

مطلب پیشنهادی

فروش اینترنتی محصولات و خدمات

آموزش فروش اینترنتی محصولات و خدمات

بهترین ، مناسب ترین و پولساز ترین شیوه کسب درآمد اینترنتی ، فروش اینترنتی محصولات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.