راه اندازی سایت یا وبلاگ

یکی از پرتکرارترین سوال هایی که از طرف مخاطبان سایت پول یابی در موضوع کسب درآمد اینترنتی مطرح می شود راه اندازی سایت یا وبلاگ می باشد و اینکه کدام بهتر بوده و بر دیگری برتری دارد؟ کسانی که به دنبال راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستند و قصد دارند تا یک کسب درآمد از اینترنت پایدار و مستمر داشته باشند ،باید حتما جواب این پرسش را بدانند.

به طور کلی راه اندازی سایت یا وبلاگ هر کدام مزایا و معایبی دارد که قبل از آغاز درآمد اینترنتی باید به آن واقف باشید. در این مقاله سایت پول یابی ضمن پرداختن به تعریف سایت و وبلاگ ، به صورت اجمالی به کارکرد هر کدام و همچنین راه اندازی سایت یا وبلاگ و تاثیر آن در میزان افزایش کسب درآمد اینترنتی اشاره خواهد شد.

تعریف وب سایت website

وب سایت به مکانی در اینترنت گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. به عبارتی، به مجموعه ای از صفحات در اینترنت که متعلق به مکان خاصی هستند، وب سایتکفته می شود. در واقع، یک وب سایت مجموعه ای از اسناد، اطلاعات و پرونده هایی است که از متن، گرافیک، رنگ، لینک و قالب بندی تشکیل شده است که برای ایجاد ارتباط با کاربران و مخاطبان تشکیل می شود.

وب سایت با یک نام که به آن دامنه Domain می گویند فراخوانی می شود و نوشتن آن با http یا www  شروع شده و با  com یا ir یا org و… تمام می شوند مانند: www.poolyabi.ir که آدرس دامنه آن را می توان هم به صورت ir و هم به صورت com و… نوشت. البته www و http جزو دامنه محسوب نمی شود و دامنه به صورت poolyabi.ir است.

برای نظم دادن به فضای کل اینترنت مرسوم است که سایت ها را با www شروع می کنند و دلایلی دیگری هم وجود دارد که تخصصی بوده و از موضوع بحث ما در اینجا خارج است. توجه کنید که www مخفف World Wide Web به معنای « وب جهان‌گستر» می باشد.

استفاده از www در ابتدای نام دامنه وب سایت های اینترنتی توافقی است، به این منظور که در بین سازمان‌های ارائه دهنده خدمات وب، تمامی نام‌ها از یک پروتکل تبعیت کنند.Com  نیز مخفف کلمه Commercial  به معنی تجاری است. هر کشوری در جهان، یک دامنه ملی و خاص خودش را دارد و دامنه ملی اصلی ایرانir  است.

راه اندازی سایت یا وبلاگ ، بهترین وبلاگ ، ساخت وبلاگ ، راه اندازی سایت تبلیغاتی ، سرویس وبلاگ

شیوه کارکرد وب سایت

محتویات وب سایت ها عموما بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار دارد و مجموعه بزرگی از سرورها، شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند. هر سرور می تواند یک یا تعداد بیشتری از سایت ها را درون خود جای دهد. همانند دنیای واقعی که هر انسانی برای خود یک نام منحصر بفردی دارد، در دنیای مجازی یا اینترنت نیز اوضاع به همین منوال است. هر سرور ( یا کامپیوتر) برای آنکه از سرورهای دیگر متمایز شود و نیز هر وب سایت برای آنکه از وب سایت های دیگر متمایز شود، توسط یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP مشخص می شود.

وب سایت از صفحات کاملا جداگانه ای طراحی شده است و به صورت ایستا می باشد و در داخل این صفحات است که مطالب و محتواهای متفاوتی قرار می گیرد. راه اندازی و ساخت سایت در زبان های متفاوتی راه اندازی می شود و از نظر کارکرد هیچ گونه محدودیتی ندارد. بیش از ۶۰ درصد از سایت ها دارای قسمت وبلاگ هستند.

سایت ها به دلیل طراحی های جداگانه و بدون محدودیت در محیط های شرکتی ، سازمانی و فروشگاهی متفاوت بوده و با زبان های مختلفی راه اندازی می شوند. ساخت سایت زمان بر است چون به صورت کاملا ایستا طراحی و راه اندازی می شود.

البته سایت سازهای زیادی طراحی شده که کار را آسان کرده اند. وردپرس یکی از محبوب ترین سایت سازها در دنیا محسوب می شود که در این حوزه فعالیت دارد. اگر تازه کار هستید و قصد راه اندازی سایت دارید، بهترین انتخاب راه اندازی سایت توسط وردپرس است چون با این پلتفرم می توانید به راحتی یک کسب و کار یا حتی یک وبلاگ راه اندازی کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  عادت مالی دوران جوانی

تعریف وبلاگ یا بلاگ

بعد از به وجود آمدن و رشد وب Web در بستر اینترنت، وب سایت ها هم شکل گرفتند. امروزه اصطلاح بلاگ Blog بسیار رایج است که به نوعی مختصر شده‌ web log می باشد. وبلاگها بعد از وبسایت‌ها به وجود آمدند. اصطلاح Log  به معنای ثبت کردن است و وبلاگ، برای ثبت رویدادها و اتفاق‌ها و حرف‌های روزانه به وجود آمده است. در واقع، نخستین وبلاگ ها، وب‌سایت‌هایی بودند که نویسندگان‌شان آن‌‌ها را به سرعت به‌روز می‌کردند و هر بار، مطلبی درباره‌ روزمرگی‌های خود در‌ آن منتشر می‌کردند.

وبلاگWeblog  ، تار نوشت ، وب نوشت ، تارنگار و یا بلاگ واژه ای است که توسط یک وبلاگ نویس آمریکایی جرن یا جورن بارگر Jorn Barger ابداع شد . وبلاگ یا بلاگ که در ابتدا به معنی دفترچه خاطرات آنلاین معرفی شد، از دو واژه Web  که شبکه جهانی اطلاعات معنی می شود و Log  که به فایل هایی گفته می شود که تمام اتفاقاتی که در یک کامپیوتر می افتد را ثبت می کند.

واژه بلاگBlog  توسط Peter Merholz  ابداع شد. پس از آنEvan Williams  که برنامه نویس مشهوری است، درسیستم وبلاگدهی مشهور گوگل واژهBlogger  را خلق کرد و پس از آن سیستم وبلاگ نویسیBlogger  را نوشت.

شیوه کارکرد وبلاگ

بسیاری از افراد بر این باورند که وبلاگ متصل و وابسته به یک وب سایت دیگر است و نمی توان به عنوان یک سایت به صورت مستقل بر روی آن کار کرد. در گذشته به دلیل پایین بودن سطح اطلاعات افراد در طراحی وب سایت ، افراد برای راه اندازی کسب و کار سراغ وبلاگ های مثل پرشین بلاگ، بلاگ اسکای، ایرانبلاگ، میهن بلاگ ، بلاگفا و… می رفتند

دلیل اصلی رجوع به این نوع وبلاگها علاوه بر نداشتن دانش لازم ، ساخت سایت از نوع وبلاگی اش، بسیار راحت و ساده بود و تنها با تغییر قالب و نوشتن اسم وبلاگ می توانستند صاحب یک سایت (یا در واقع وبلاگ ) شوند و در آن شروع به فعالیت و یا کسب درآمد اینترنتی کنند. البته کسب درآمد با وبلاگ نویسی هنوز هم رایج بوده و افراد زیادی از این طریق پول خوبی به دست می آورند

بعد از مدتی سیستم مدیریت محتوای وردپرس وارد دنیای اینترنت و طراحی سایت شد و الان طبق بررسی های انجام شده بیش از ۴۰ درصد از وبسایت ها با این پلتفرم راه اندازی شده اند و می توان گفت که پرطرفدارترین سرویس در بین طراحان سایت به شمار می آید. به دلیل اینکه، کاملا رایگان بوده و منبع زیادی برای یادگاری دارد و جهت طراحی نیاز به دانش خاصی ندارد.

در حال حاضر وب‌نوشت‌ها به صورت‌های مختلفی مانند وب‌نوشت عکسی یا فتوبلاگ یا فلش بلاگ ، ویدئو بلاگ، پادکست یا صدا بلاگ نیز وجود دارند.

تفاوت وبلاگ و سایت

وبلاگ در ابتدا به عنوان دفترچه خاطرات آنلاین معرفی شد و پس از آن از وبلاگ استفاده های کاربردی تری شد و در موضوعات مانند، آموزش ، اخبار ، قرار دادن اطلاعات ، کسب و کار ، راه اندازی کسب درآمد اینترنتی و… استفاده شده است.

با این حال نباید وبلاگ و وب سایت را با هم اشتباه کرد و یکی دانست چون این دو تفاوت اساسی با یکدیگر دارند. وبلاگ صرفا و با تاکید فراوان با هدف اطلاع رسانی ساخته می شود، اما وب سایت اینگونه نیست. از وب سایت علاوه بر اطلاع رسانی با هدف ارائه خدمات استفاده می شود . وبلاگ ها قابلیت این را ندارند که خدمات آنلاین را انجام دهند اما وب سایت ها به منظور ارائه خدمات و کاتالوگ های آنلاین ساخته می شوند .

وبلاگ رسانه ای است که در بازه زمانی کوتاه و سریع آپدیت می شود ولی وب سایت  در بازه زمانی مشخص و یا نامشخص مطالبش به روز می شود. وبلاگ زیر نظر یک سایت دیگر است ولی سایت با استفاده از کد و برنامه نویسی طراحی می شود. در وبلاگ هیچ گونه برنامه نویسی وجود ندارد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  نوشتن محتوا برای سایت

از نظر کارکرد تجاری و کسب درآمد اینترنتی ، وبلاگ برای معرفی و شروع کسب وکار بزرگ به درد نمی خورد و مناسب نیست و باید از وب سایت که به صورت پویا طراحی می شود، استفاده کرد. می توانید وب سایت اختصاصی سفارش دهید و یا از وردپرس به صورت رایگان استفاده کنید. به طور کلی راههای کسب درآمد از سایت و وبلاگ هم تفاوت اساسی با هم دارد.

وردپرس پلتفرم پرطرفدار و دارای قابلیت بسیاری می باشد که با آن می توان سایت های بزرگی را برای شرکت و کسب و کارهای بزرگ طراحی کرد. حتی وردپرس قابلیت تولید سایت های شرکتی ، فروشگاهی ، خدماتی و… را دارد و هیچ گونه محدودیتی از نظر طراحی وب سایت ندارد.

راه اندازی سایت یا وبلاگ کدام بهتر است؟

اگر می خواهید یک وبسایت در زمینه مجله اینترنتی و یا روز نوشت ایجاد کنید و به انتشار مقالات و محتوای با ارزش و دلنوشته ها بپردازید، ساختن یک وبلاگ به راحتی در سرویس های وبلاگ دهی کافی است و نیازتان را برطرفمی کند. اگر هم به دنبال کسب درآمد اینترنتی محدود و کوچک هستید می توانید از همان وبلاگ برای این کار استفاده کنید و کمی هم درآمد اینترنتی داشته باشید.

منتهی باید در نظر داشته باشید که میزبانی وبلاگ هر لحظه ممکن است به پایان برسد و به دلایلی مدیر و صاحب وبلاگ آن را تعطیل کند. نمونه بارز آن، میهن بلاگ است که بعد از سالیان فعالیت ، یک دفعه فعالیت خود را تعطیل کرد و صدها هزار وبلاگ را از دسترس خارج کرد. علاوه بر اینها وبلاگ محدودیت ابزار فعالیت ، محدودیت امکانات و کسب درآمد اینترنتی ، گذاشتن تبلیغات ، قرار دادن عکس و محصولات و… را هم دارد.

اما اگر ایده و فکرهای بزرگی در سر دارید وبلاگ برایتان کارآمد نبوده و دارای محدودیت های متعددی می باشد زیرا امکان شخصی سازی در وبلاگ وجود ندارد ولی با طراحی وب سایت می توانید این محدودیت را حذف کنید و طراحی کاملا یونیک داشته باشید. شاید وب سایت نسبت به وبلاگ که رایگان است ،کمی هزینه داشته باشد ولی میزان بازخورد آن بسیار بالاست و می تواند تحول بزرگی در کسب و کار و افزایش میزان کسب درآمد ایجاد کند.

لذا در مقام مقایسه از نظر کارکرد ، بازدهی ، افزایش کسب درآمد اینترنتی ، رشد و توسعه کسب و کار و… وب سایت بسیار بالاتر و برتر از وبلاگ می باشد. از نظر برند شدن کسب و کار اینترنتی ، میزان تاثیرگذاری وب سایت بسیار بالاست و به هیچ وجه قابل قیاس با وبلاگ نمی باشد.

سخن پایانی راه اندازی سایت یا وبلاگ

اینکه برای راه اندازی سایت یا وبلاگ ، کدام بهتر است؟ در مقام مقایسه با هم تفاوت اساسی داشته و دارند. وبلاگ برای روزنوشت و یا راه اندازی کسب و کارهای کوچک و محدود به دلیل رایگان و بی خرج بودن ، مناسب می باشد ولی برای برند شدن و رشد در زمینه کسب درآمد اینترنتی ، وب سایت بهترین گزینه است و وبلاگ در میزان تاثیرگذاری اصلا قابل مقایسه با آن نیست.

بیشتر وب سایت ها برای شرکت ها، ارگان ها، سازمان ها ، برندهای تجاری و کسب و کارها طراحی می شوند اما وبلاگ ها بیشتر یک مجله آنلاین اینترنتی یا شخصی هستند. نکته مهم اینکه وب سایت ها بیشتر جهت ارائه خدمات، معرفی محصول ، بازاریابی و تبلیغات طراحی می شوند، لذا مناسب ترین گزینه ها برای شروع و راه اندازی کسب و کارها در بستر اینترنتی می باشند.

نکته پایانی اینکه ، اگر کسی به دنبال کسب درآمد اینترنتی پایدار ، مستمر و زیاد می باشد شک و دو دلی بین راه اندازی وبسایت و یا وبلاگ را باید کنار گذاشته و مستقیما به فکر ایجاد یک وب سایت مناسب و کاربردی برای کسب و کارش باشد.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.