رقابت در کسب و کار اینترنتی

اصل و فلسفه وجود رقابت در کسب و کار اینترنتی نه تنها بسیار خوب و پسندیده است که موجب رشد و توسعه کسب و کارها و در نهایت افزایش کسب درآمد از اینترنت خواهد شد. بر خلاف برخی تصورات اشتباه رایج در جامعه ، رقابت، عامل پویایی و كارآمدی است و هرچه شاخص های رقابتی بودن یك کسب و کار بالاتر باشد، آن کسب و کار ، توانمند تر و توسعه یافته تر است.

در واقع رقابت، موجب افزایش خلاقیت و نوآوری در بین صاحبان کسب و کار های اینترنتی شده و آنان را ترغیب می كند تا با افزایش بهره وری و نوآوری ضمن كسب درآمد و سود بیشتر، كالا و خدمات با كیفیت تری به مشتریان و مخاطبان خود عرضه کنند. در این مقاله سایت پول یابی ضمن پرداختن به رقابت در کسب و کار اینترنتی به چگونگی رسیدن به رقبا و پیشی گرفتن از آنها، اشاره می شود.

اهمیت رقابت در کسب و کار اینترنتی

کارشناسان و اقتصاددانان بر اهمیت رقابت در ارتقا ، بهبود کیفیت و توسعه اقتصاد اتفاق نظر دارند. در عرصه كسب و كار، رقبا همواره در تلاشند ضمن دستیابی به برتری و سبقت از دیگران، بالاترین کیفیت را ارائه دهند. وجود رقابت در بازار، به بهبود کیفیت خدمات و همچنین بالارفتن استانداردهای تولید و عرضه منجر خواهد شد.

این رقابت دو طرفه بوده و سایر شرکت ها نیز در اندیشه پیشی کردن از شما هستند ، لذا باید حرکات احتمالی آنها را پیش بینی کرده و راهکارهای مناسب را برای مواجهه با آن پیدا کنید. اگرچه نبود رقیب موجب راحت تر شدن کار می شود، با این حال فراموش نکنید که این راحتی در درازمدت موجب می شود تا دیگر انگیزه ای برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات نداشته باشید و از مسیر پیشرفت دور شوید.

بی تردید این شرایط برای هیچ کسب و کاری خوب نیست ، لذا رقابت را از الزامات کسب و کارها می دانند. با این وجود، لازم است ابزار خوبی برای رقابت داشته باشید. این ابزارها بسیار گسترده هستند و سطحی ترین موارد کسب و کار را نیز می تواند در بر گیرد. در راستای رقابت باید طوری عمل کنید که در سایرین ایجاد حس تنفر و یا انزجار نکنید. چون ممکن است در آینده تحت شرایطی قرار بگیرید که برای پیشرفت و بقا، مجبور به همکاری با رقبایتان شوید.

لذا از اقداماتی که برخلاف اصول اخلاقی در دنیای کسب و کار است حتما دوری کنید. یکی از اقدامات سودمند این است که به مطالعه سایر کسب و کارهای اینترنتی بپردازید و علل پیشرفت یا شکست آنها را تحلیل کنید. یکی از دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی این است که این امر در واقع استفاده از تجربیات آنهاست و موجب می شود تجربه تلخ مشابه آنان را تجربه نکنید و بتوانید تصمیمات کاربردی تری بگیرید.

تاثیر رقابت در کسب و کار

با رعایت اصول اخلاقی و کاری ، هر چه رقابت شدیدتر و بیشتر باشد ، تاثیر آن در رشد و ارتقای کسب و کار بیشتر خواهد بود. مهم ترین تاثیر رقابت بر کسب و کارها عبارتند از:

– رقابت، انگیزه می دهد تا مانع را بالاتر برده و استانداردهای بالاتری را تنظیم کنید.

– رقابت، شما را تشویق می کند تا بین خود و دیگران فرق هایی را قائل شوید. در نتیجه، برجسته تر و موفق تر عمل خواهید کرد.

– رقابت، خلاقیت و  نوآوری را به همراه می آورد.

– رقابت، منجر به ارائه محصولات و خدمات بهتر به بازار می شود.

– رقابت موجب می شود حوزه های کاری خود را افزایش دهید و کسب و کارتان را گسترش دهید.

رفتار رقابتی مناسب در کسب و کار

یکی از اجزای سازنده مدل کسب و کار ارزش های پیشنهادی است که بیانگر محصولات و خدماتی است که برای یک بخش مشتری خاص ، ارزش خلق می کند. ارزش پیشنهادی کمی سازی شده باید بتواند هر مشکلی را که میان محصول و اولویت نخست کاربرانتان وجود دارد حل و فصل کند، اما مقایسه محصولتان با وضعیت جاری این اطمینان را می دهد که به جای بازاری مفهومی و غیر واقعی، بازاری واقعی و معتبر دارید.

از این که وب سایتی دیگری کار مشابهی با ایده شما انجام می دهد اصلا نترسید و به جای اینکه انرژیتان را صرف کنار زدن آن شرکت کنید که باور دارید رقیب اصلی شماست ، صرف عرضه محصولات و خدمات با کیفیت کنید که مشتریان نیاز دارند.

پرداختن به بازار های بکری که در آنها « مشتری کاری انجام نمی دهد» بسیار بهتر از تمرکز بر برخی برندها و وب سایت های نو پای دارای برند جدید است.

اگر شایستگی محور خوبی داشته باشید و بتوانید افراد را به سمت استفاده از راهکاری جدید سوق دهید ، بازار به حرکت در خواهد آمد و هم شما و هم رقبای کوچک دیگر در بازار به پیروزی بزرگی دست خواهید یافت. پس از آنکه شایستگی محوری و موقعیت رقابتی خود را تبیین کردید، بیش از حد وقت گران بهای خود را صرف تمرکز بر رقبا نکنید، بلکه لازم است زمان بیشتری را صرف کار با مشتریان ، توسعه شایستگی محوری و عرضه محصولات با کیفیت نمایید.

البته محصولات رقبا، موقعیت های بازار، وضعیت مالی و نحوه درگیر کردن مشتریان رقبای خود را بشناسید و در صدد یافتن راهکارهای جدید برای ارائه کسب و کار خود باشید.

رقابت در کسب و کار اینترنتی ، چگونگی رقابت در کسب درآمد ، راز موفقیت در رقابت ، مزیت رقابت در کسب و کار ، انواع رقابت در کار

شیوه های رقابت در کسب و کار

همه افرادی که کسب و کار اینترنتی جدیدی را شروع می کنند باید بدانند که رقابت در بازار کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین باید از شیوه های معقول و اصولی برای این رقابت استفاده کنند. اگر کسب وکار اینترنتی جدیدی را راه اندازی کرده اید با استفاده از این شیوه ها می توانید با رقبای خود به رقایت بپردازید:

۱- شناسایی و پر کردن خلا بازار هدف

خدمت یا محصول کسب و کارتان ممکن است از خیلی جهات شبیه رقبا باشد ، چیزی که اهمیت دارد این است که با بررسی بازار هدف، خلاهای موجود را شناسایی کنید و سعی کنید با ایجاد نوآوری در محصول یا خدمت خود ، مشتریان را بیشتر جذب  کنید.

۲- ایجاد فرهنگ مشتری محوری

اگر می خواهید در بازاری که تعداد رقبای شما زیاد هستند موفق عمل کنید، باید به این نکته توجه کنید که کسب و کارتان ، فرهنگی داشته باشد. فرهنگ داشتن کسب و کار به این مفهوم است که در آن به علایق مشتریان اهمیت ویژه ای داده و سعی شود در ارائه محصولات و خدمات مطابق با علاقه و خواسته مشتری عمل شود.

۳- عدم رقابت سر قیمت

عده زیادی از مدیران کسب و کارهای جدید بر این باورند که با کاهش قیمت نسبت به رقبای خود می توانند ار آنها جلو بیفتند در حالیکه این روش مناسبی برای رقابت نیست . کاهش قیمت در نهایت به ضرر شماست و موجب می شود حتی نتوانید با سود آن نیازهای اولیه مربوط به کسب و کار اینترنتی خود را فراهم کنید.

۴- تعداد زیاد رقبا نشانه سوددهی بالاست

بر خلاف تصور عمومی ،زیاد بودن تعداد رقبا در کسب و کار اینترنتی به معنای قدرت و وجود سود فراوان در آن می باشد. بازار هدفی که تعداد رقبا در آن زیاد است به معنای این است که تعداد مشتریان و مخاطبان نیز در آن حوزه کسب و کار زیاد هستند. لذا باید سعی کنید جایگاه کسب و کار خود را مستحکم کنید، از این عامل به عنوان نقطه عطف و قدرتی برای پیشرفت کسب و کار خود سود ببرید و به راحتی دلسرد نشوید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اشتباهات وبلاگ ها در کسب درآمد

۵- افزایش بهره وری در کسب و کار

اگر می خواهید در کسب و کار اینترنتی و غیر اینترنتی خود موفق شوید باید خود را وقف کار  کنید و به قول معروف در آن کسب و کار غرق شوید. آنچه مهم است، کاری است که افراد انجام می‌دهند، نه آن چیزی که قصد انجام آن را دارند، بنابراین مهم است که بهره وری کار خود را نسبت به رقبا افزایش دهید. به عبارت دیگر رقابت در کسب و کار اینترنتی تاثیر مثبت داشته و موجب افزایش بهره وری می شود.

۶- توجه به روش های بازاریابی و تبلیغاتی نوین و نامتعارف

یکی از راهکارهای موفقیت در عرصه رقابت، آگاهی داشتن از علم و اصول بازاریابی اینترنتی و استفاده صحیح از آن اصول می باشد. سعی کنید از روش های جدید و غیرکلیشه ای برای معرفی محصول و یا خدمت خود بهره ببرید. اگر روش بازاریابی شما منحصر بفرد می باشد مطمئنا توجه بیشتری را در میان مشتریان به خود جلب می کنید.

توصیه های کاربردی رقابت در کسب و کار اینترنتی

۱- صبور بودن برای رسیدن به رقبا

برای رسیدن به رقبا در کسب درآمد اینترنتی حتما صبور باشید. همه ما رقبای زیادی در کسب و کار اینترنتی داریم. همه ما دوست داریم خیلی زودتر از آن ها در نتایج جستجوی گوگل و هم در جذب ترافیک و مشتری بیشتر ، موفق باشیم. ولی نکته مهم این است که برخی خیلی عجول هستند و نسنجیده در مورد رقبا نظر می دهند.

باید توجه کنید که رقبای کسب و کار اینترنتی ، ارزش و اعتبار خود را به مرور زمان کسب کرده اند و قرار نیست که یک شبه به این موفقیت های بزرگ برسیم. رسیدن به رقبا و جلو زدن از آنها نیاز به صبوری و تلاش زیاد دارد.

۲- شناخت دلیل عقب ماندگی از رقبا

اول باید بفمهید که چرا اینقدر از رقبای خود عقب هستید؟ بهتر است به رقبای خود به درستی نگاه کنید. ببینید از کی کارشان را شروع کرده اند؟ تعداد محتوایی که در سایتشان گذاشته اند چقدر است؟ صفحات ایندکس شده آن ها در گوگل چقدر است؟ در چه سایت هایی از آن ها صحبت می شود؟ محبوبیت در شبکه اجتماعی آن ها چقدر است؟ تمام این موارد را باید بررسی کنید. با بررسی تمام این موارد می توانید جواب سوالات را بگیرید. در واقع تحلیل رقبا در کسب درآمد اینترنتی ، دید مناسبی جهت رشد در کسب و کار به شما می دهد.

سایت هایی هستند که از ده سال پیش کارشان را شروع کرده اند. با کلی تلاش و زحمت و شاید هزینه فراوان، کارشان را پیش برده اند. از پشت صحنه خیلی از سایت های کسب و کار اینترنتی خبر نداریم. خیلی از سایت ها کلی نیرو استخدام کردند تا فقط برایشان محتوا تولید کنند. برای نمونه سایت های زومیت و دیجیاتو، کلی هزینه تولید و توزیع محتوا می دهند، هزینه های سنگینی را برای تبلیغات و دیگر موارد می پردازند. البته منظور بعضی از رقبا در بعضی از حوزه های کاری خاص می باشد.

با این حال باز برخی می گویند چرا ما به رقبایمان نمی رسیم یا اینکه کی قرار است به این سایت های بزرگ و پردرآمد اینترنتی برسیم. آیا اصلا می رسیم؟ شاید اصلا قرار نباشد برسیم پس چرا داریم با آنها رقابت می کنیم؟

۳- شیوه کسب اعتبار رقبا

در ادامه بررسی رقابت در کسب و کار اینترنتی این سوال مطرح می شود که رقبای کسب و کار اینترنتی ما چگونه این اعتبار را کسب کرده اند؟ عوامل زیادی در رابطه با کسب اعتبار در اینترنت هم از نظر گوگل و هم از نظر مردم وجود دارد. البته اعتباری که از آن صحبت می شود بهتر است نزد گوگل باشد. چون با کسب اعتبار نزد گوگل کار تمام است.

توجه کنید که کسب اعتبار در اینترنت به واسطه خیلی از فعالیت های ما صورت می گیرد. یکی از راه های دریافت اعتبار این است که در سایت های دیگر از ما صحبت شود، سایت هایی که از نظر گوگل معتبر هستند. منظور گرفتن بک لینک های با کیفیت و طبیعی است. هر چیزی که نیاز داریم تا نزد گوگل اعتبار کسب کنیم به قدرت سایت یا دامین آتوریتی ختم می شود. که قدرت سایت هم رابطه مستقیم با سئوی سایت دارد.

این همان چیزی است که موجب شده هر عبارتی که مربوط به حوزه کاری خودمان است را در گوگل سرچ می کنیم رقبایمان را می بینیم. خیلی از سایت ها را مشاهده می کنید که هر عبارت و کلمه ای که جستجو می کنید در صفحه اول گوگل هستند. واقعا دلیل این چیست؟ دلیل اصلی به اعتبار سایت مربوط می شود.

آیا رقبا این اعتبار را یک شبه بدست آورند؟ یک ماهه یا یک ساله؟ باید بدانید که شاید چندین سال طول بکشد تا اعتبار لازم را در بین رقبای خود بدست آورید. با افرادی که می گویند با کسب و کار اینترنتی امکان کسب درآمد از اینترنت در کوتاه ترین زمان ممکن است هیچ وقت موافق نبودم. این کار یک پروسه زمان بر و پرحوصله می باشد.

۴- ناامید نشدن از دیدن رقبا

بسیار از مدیران کسب درآمد اینترنتی با دیدن رقبایشان ناامید می شوند و انگیزه ادامه کار را از دست می دهند. درست است که رقبایتان خیلی قوی و با اعتبار هستند ولی این دلیل نمی شود که ناامید شوید و دست از کار بردارید و فکر کنید رقابت با آن ها غیر ممکن است.

توصیه می شود که در شروع کسب درآمد اینترنتی کاری به رقبای خود کاری نداشته باشید و فقط در کار خود تلاش کنید. البته به این معنی نیست که بررسی رقبای کسب و کار اینترنتی خود را متوقف کنید، بلکه همیشه حواستان باید به آن ها باشد. در بسیاری از این بررسی ها می توانید چیزهایی زیادی از آن ها یاد بگیرید و در بسیاری از مواقع رقبای شما می توانند موفقیت شما را رقم بزنند.

۵- راهکار رسیدن به رقبا

بهترین کار برای رسیدن به رقبا ، همان طور که در بالا اشاره شد، این است که صبور باشید. اما این به منزله این نیست که دست روی دست بگذارید و فقط صبر کنید. بلکه باید تلاش کنید تا اعتبار لازم را کسب کنید. گاهی خیلی از موارد مثل محبوبیت در وب و در شبکه های اجتماعی در کسب اعتبار موثر است.

برای شروع باید سایت خود را برای گوگل بهینه کنید، منظور همان سئو است. همه چیز در سئو نهفته است. تمام فاکتورها برای اینکه شما اعتبار و محبوبیت بالایی کسب کنید، به سئو ختم می شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصول طراحی سایت استارت آپ

زمانی که بک لینک های با کیفیت محتوایی خوب برای وب سایت خود بسازید، و در شبکه های اجتماعی به خوبی فعالیت کنید، زمانی که محتوای با کیفیت و ارزشمند تولید کنید، زمانی که تقویم محتوایی داشته باشید و برای انتشار محتوای خود زمان بندی داشته باشید و خیلی از موارد دیگر که به سئو ختم می شود را رعایت کنید، می توانید روز به روز قدرت سایت خود را بالا ببرید. مجموعه این اقدامات به معنای کسب اعتبار نزد گوگل می باشد.

زمانی که نزد گوگل اعتبار کسب کنید رفته رفته ترافیک هدفمند یعنی همان افرادی که دنبال کسب و کارتان هستند وارد وب سایت تان می شوند. این دقیقا همان برند سازی و اعتماد سازی برای کاربران است. در این صورت است که شما تازه وارد رقابت اصلی بین رقبا می شوید.

۶- تکلیف نرسیدن به رقبا

در موضوع رقابت در کسب و کار اینترنتی ، سوال مهمی که مطرح می شود این است که اگر به رقبای خود نرسید، تکلیف چیست؟ البته رسیدن به سایت های بزرگی مانند دیجی کالا شوخی نیست. همه می دانیم دیجی کالا بهترین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران است. اما قرار نیست حتما به سر سخت ترین رقیب خود برسید.

می توانید در حیطه کسب و کارتان کاربران و مخاطبان خود را داشته باشید و رقیب شما نیز کاربران خودش را داشته باشد. تخفیفان و نت برگ دو سایت معروف و بزرگ هستند، با این حال هر کدام کاربران خودشان را دارند. البته خیلی ها در هر دو عضو هستند ولی هر کدام آفر بهتری بدهند انتخاب می شوند. هر کس بهتر بود بیشتر انتخاب می شود. این قانون کسب و کار و تجارت است.

برای رقابت در کسب و کار اینترنتی و موفقیت در این عرصه نسبت به سایر رقبا ، باید مزیت رقابتی داشته باشید. باید نقص های رقبای خود را شناسایی کنید و آن ها را در خود تقویت کنید. مطمئن باشید با این کار کاربران بیشتری به سمت شما می آیند. خیلی به فکر پیشی گرفتن از رقبای قدرتمند خود نباشید و کار خود را انجام دهید.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

۱- تمرکز معقول بر روی رقبا

درحالی که به رقبای خود بی اعتنایی می کنید، با وسواس خاصی روی کسب و کارشان متمرکز شوید. به عبارت دیگر، محصولات رقبای خود، موقعیت های بازار، وضعیت مالی و نحوه درگیر کردن کاربران شان را بشناسید. اما به طور مداوم هم نباید به حرکات آنها واکنش نشان دهید، رفتار معقولانه از خود بروز دهید.

۲- نگاه مثبت داشتن به رقبا

همان طور که بارها تاکید شد، رقبا تأثیر فراوانی در کسب و کارهای اینترنتی داشته و وجود رقیب در کسب و کار موجب جان بخشیدن به آن کسب و کار و تأثیر و پیشرفت در کسب و کار می شود. پس اگر در کسب و کارتان با رقبای زیادی روبه رو هستید این را یک عامل مثبت و پیشرفت در نظر بگیرید.

۳- استفاده از ظرفیت های موجود

برای موفقیت در کسب و کار و پیشی گرفتن از رقبا ، کافی است از همه ظرفیت ها و توانایی های موجود به بهترین شکل استفاده کنید. لذا به حقایق کسب و کار اینترنتی توجه کنید. این به آن معنی نیست که نیاز به کمک های بیرونی دارید، بلکه به این مفهوم است که هر چه را که در اختیار دارید به بهترین شکل به کار ببندید و استفاده کنید.

۴- داشتن استراتژی

واقعیت این است که در فضای رقابتی بقا و رشد شرکت ها مستلزم داشتن مزیت رقابتی است و رویکردی که می تواند برای سازمان ها مزیت رقابتی خلق کند، داشتن استراتژی و برنامه ریزی درازمدت است.

۵- بستن قرارداد با همکاران و رقبا

امضای قرارداد همکاری با شرکت های دیگر یا حتی رقبا می تواند راه حلی برای افزایش کسب درآمد و سوددهی بیشتر باشد. فرضا می توانید قراردادی را با یک طراح وبسایت امضا کنید تا پس از طراحی سایت برای برخی موارد مثل، سئو و بهینه کردن و یا تولید محتوا و… ، شما را به مدیران آن وب سایت ها معرفی کند. این قرارداد می تواند دوطرفه باشد شما نیز می توانید مخاطبان و مشتریانی را که به دنبال طراحی وب سایت هستند، به او معرفی کنید.

توجه کنید که در نهایت امر، چنین قراردادی به افزایش سود و بهره وری طرفین و افزایش کسب درآمد اینترنتی منجر خواهد شد. به همین دلیل همواره نباید از رقبای خود دوری کرد. گاهی برای تبادلات مالی و اطلاعاتی با هم در ارتباط باشید.

۶- در نظر داشتن گزینه خرید کسب و کار رقبا

در صورتی که پس از بررسی های دقیق ، تحلیل بازار و عملکرد رقبا، به این نتیجه رسیده اید که کسب و کار کوچک طرف رقابت و مقابل شما ، ایده هایی مناسب و یا سوددهی کافی دارد، می توانید گزینه خرید را به عنوان راهکاری برای پایان دادن به رقابت در نظر داشته باشید. از خرید سایت رقیب خود که ایده های بزرگ دارد و در آینده به کسب درآمد اینترنتی بزرگ منتهی می شود، نترسید.

شاید بارزترین نمونه از این دست اقدامات در دنیای کسب و کار اینترنتی ، خرید واتس اپ و اینستاگرام توسط فیسبوک باشد. بد نیست بدانید شرکتی نظیر گوگل در طول ۱۸ سال حیات خود، چیزی بیش از ۱۷۰ شرکت کوچک از جمله یوتیوب و اسکای باکس را خریداری کرده است. این یک رویه مرسوم رقابت در کسب و کار اینترنتی محسوب می شود.

جمع بندی رقابت در کسب و کار اینترنتی

اگر کسب درآمد از اینترنت خود را تازه شروع کرده اید، با مشاهده برندهای و کسب و کارهای بزرگ اینترنتی هرگز ناامید نشوید. مطمئن باشید شما هم می توانید به رقبای خود – هر چند که قوی باشند- برسید به شرط اینکه جدیت ، پشتکار ، سعی و تلاش داشته باشید. البته در کنار این موارد مهم ترین موضوع رقابت در کسب و کار اینترنتی ، داشتن صبر می باشد.

غیر معقول است اگر تصور شود به رقبایی که چندین سال پیش کارشان را شروع کرده اند ، در زمان کوتاه و به سرعت بتوان رسید و از آنها جلو افتاد. به همین دلیل باید تلاش کنید و صبور باشید. فرایند موفقیت در کسب درآمد اینترنتی یک روند طولانی و زمان بر است و تنها افراد صبور دارای ایده جذاب می توانند به نتایج مدنظرشان برسند.

نکته آخر رقابت در کسب و کار اینترنتی  این است که، خود موضوع رقابت در بازار کسب و کار عامل پویایی محسوب می شود. در عرصه کسب و کار اینترنتی، رقبا همواره در تلاش برای دستیابی به برتری و سبقت گرفتن از یکدیگر هستند. وجود عامل رقابت، خلاقیت و نوآوری را در کسب و کار افزایش می دهد و کارآفرینان فعال و خوش فکر را وادار به افزایش  بهره وری در ارائه محصولات و خدمات خود می کند، تا ضمن افزایش کسب درآمد اینترنتی ، کالا و خدمات باکیفیت تری را به مشتریان و مخاطبان اینترنتی خود عرضه کنند.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.