کسب و کار تولید محتوا

شاید سالیان قبل وقتی صحبت از چگونگی و شیوه کسب و کار تولید محتوا در اینترنت می شد، بیشتر افراد تعجب می کردند ولی کم کم این موضوع در میان افراد جا افتاده است . البته باز هم عده ای هستند که این دیدگاه را قبول ندارند و می گویند کسب درآمد با تولید محتوا چندان زیاد نبوده و صرفه اقتصادی ندارد . واقعیت این است که این افراد کاملا اشتباه می کنند .

می توان بدون اغراق گفت که تولید محتوا یک گنج و دفینه مخفی است که در اختیار همه افراد قرار دارد منتهی تعداد معدودی شیوه استخراج این گنج را می دانند . افراد منکر کسب درآمد با تولید محتوا اگر بدانند که می توانند به صورت نامحدود و دائمی پولسازی کنند در دیدگاه خودشان تجدید نظر خواهند کرد . هیچ نوع محدودیتی برای کسب درآمد از طریق تولید محتوا در فرمت های مختلف و متنوع آن وجود ندارد .

در این مقاله سایت پول یابی به دلیل اهمیت تولید محتوا ، ضمن تعریف و کاربردهای آن ، به آموزش چگونگی و کسب و کار تولید محتوا به صورت واقعی و عملی پرداخته می شود .

جایگاه تولید محتوا برای کسب و کارها

تکیه بر دانش، اهمیت به کشف اطلاعات، بهره‌گیری از آن به صورت به روز و همچنین در اختیار داشتن دنیای ارتباطات و ویژگی‌های بی‌پایان اینترنت، این امکان را به ما داده تا رشد کنیم و کسب و کارمان را توسعه دهیم . برای این امر راه‌های بسیاری وجود دارد . اما یکی از اصلی‌ترین و در عین حال بهترین راه موفقیت، توجه به نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان است .

قطعا می‌دانید که یکی از مهمترین فاکتورها و راه‌های برقراری این ارتباط، تولید محتوای باکیفیت است . با تولید و انتشار محتوای ارزشمند است که مخاطب، صاحبان کسب و کار را بهتر شناخته و اعتماد بیشتری نسبت به آن کسب می‌کند .

در واقع، تولید محتوا، به نوعی فرآیند تولید ایده‌های موضوعی محسوب می‌شود که برای خریداران و مخاطبان جذاب است . صاحبان کسب و کارها می‌توانند محتوای نوشتاری یا تصویری پیرامون ایده‌ها و برنامه هایشان ایجاد کنند . همچنین از آن اطلاعات، محتواهایی به صورت وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک یا سایر قالب‌ها، تولید و منتشر نمایند .

اگر می‌خواهید از مسیر تولید محتوا پای در راه برقراری ارتباط با مخاطبانتان بگذارید، مطمئن باشید که در مسیر درستی قدم برداشته اید . در واقع کسب و کار تولید محتوا موجب گرایش مخاطبان و تغییر نگرش شان نسبت به کسب و کارتان خواهد شد .

از طرفی خود شغل و کسب و کار تولید محتوا هم پولساز است و واقعا هیچ نوع محدودیتی در کسب درآمد از طریق تولید محتوا وجود ندارد . خیلی از کسب و کارهای آنلاین فقط و فقط با تولید محتوا ، کسب درآمدهای میلیاردی در ماه دارند . امروزه کسب درآمد اینترنتی با تولید محتوا نقش تعیین کننده و حیاتی دارد . حتی اگر محصول یا خدماتی هم ارائه نکنید، تنها با تولید محتوا می توانید درآمد لذت بخشی از اینترنت بدست آورید .

کسب و کار تولید محتوا , درآمد تولید محتوا , انجام کار تولید محتوا , آموزش تولید محتوا

تعریف تولید محتوا

همه ما این روزها به نوعی با محتوا سروکار داریم . همین متنی که الان در سایت پول یابی در حال خواندنش هستید، یک محتوا است . به هر چیزی که در هر وبسایت، اپلیکیشن ، کانال تلگرام و پیج اینستاگرام به چشم تان می خورد، محتوا گفته می شود .

به تولید و ارائه این محتواها توسط فرد، افراد یا سازمان، تولید محتوا می گویند . هرکسی هم که این محتوا ها را تولید می کند تولیدکننده محتوا ست. اینها تعاریف خیلی ساده از محتوا و تولید محتوا می باشد .

پس هر چیزی که در دنیای دیجیتال می‌بینید، می‌شنوید یا می‌خوانید به نوعی محتوا محسوب می‌شود . حال اگر بخواهیم یک تعریف جامع برای محتوا بدون مثال زدن از انواع محتوا بنویسیم باید بگویم: » به هر چیزی که برای انسان قابل درک است و در بستر کانال‌های دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار هستند، محتوا می‌گویند .«

با این تفاسیر پس ، تولید محتوا یعنی خلق هر چیز قابل درک برای انسان‌ها . این تعریف علمی و دانشگاهی است . در تعریف تولید محتوا مرتبط با بازاریابی باید گفت: « تولید محتوا یعنی نوشتن، طراحی، ضبط یا ساخت هر چیزی که انسان‌ها می‌توانند درکش کنند و در بسترهای مختلف منتشر کنند تا به اهدافی مثل کسب درآمد، رسانه‌سازی و … برسند .»

کاربردهای تولید محتوا

برای برقراری ارتباط با دیگران باید تولید محتوا کنیم . اگر بخواهید دلِ یک دختر خانومی را به دست آورید، باید محتوا تولید کنید . همان چیزایی که توی چت می نویسید به همان مطالب، تولید محتوا می گویند .

همه کسب و کارها حتی سنتی نیاز به تولید محتوا دارند تا بتوانند محصولات خود را بفروشند . اگر یه یک بوتیک بروید مسلما فروشنده مثل چوب خشک جلوی شما نمی ایستد . از محصولش می گوید، اگر شما اطلاعات بیشتری بخواهید آن اطلاعات را ارائه می دهد .

در کسب و کارهای آنلاین این قضیه جدی تر می شود . چون صاحبان کسب و کارهای آنلاین نمی توانند به صورت حضوری با مشتریان برخورد کنند . لذا باید از طریق محتوایی که ارائه می کنند آنها را جذب کنند، اعتمادشان را جلب کنند و در نهایت محصولاتشان را بفروشند .

حالا این وسط چند مدل تولید محتوا داریم . یکی تولید محتوای آموزشی است که کاربرد اصلیش همراه کردن مخاطب است . کسب و کارها با آموزش دادن و کمک کردن به مخاطبان خود می توانند اعتماد سازی کنند . مدل دیگر تولید محتوا برای فروش محصول است. در این مدل از مزیت های محصول برای مخاطب می گوید تا مطمئن شود محصول تنها راه چاره اش است .

نکته مهم اینکه، محتوایی که تولید می شود در جاهای مختلف عین هم نیست . همیشه با یک لحن نیست . همیشه جدی یا فان نیست . مثلا محتوایی که در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام تولید می شود باید سرگرم کننده هم باشد . چون مردم برای سرگرم شدن از اینستاگرام استفاده می کنند . اما محتوایی که در شبکه اجتماعی لینکدین می بینید جدی تر است . چون آنجا افراد حرفه ای و بیزنس من ها وجود دارند و نمی توان لحن محتوا را فان کنید .

از تولید محتوا تا بازاریابی محتوا

شاید این سوال مطرح شود که چرا دو همکار شبیه هم، به یک اندازه معروف و مشهور نیستند ؟ برای نمونه چرا نصرت گوکچه (آشپز ترکیه ای)  نزدیک ۵۰ میلیون فالوور در اینستاگرام دارد اما فرضاً اکبرآقا شوهر عمه شما که کلی هم ادعای آشپزی دارد، تعداد فالوورهایش به ۲۰۰ تا نمی رسد .

نقطه تمایز اصلی بین اکبر که عکس‌های خود را در حال کباب زدن در صفحه اینستاگرام منتشر می‌کند با سرآشپز معروف نصرت گوکچه در هدف و چگونگی تولید محتوا است . تفاوت در دو چیز است :

۱- برخی افراد یا کسب‌وکارها از تولید محتوا برای اهدافی مثل کسب درآمد، بازاریابی، برندینگ و فروش استفاده می‌کنند .

۲- هر محتوایی نمی‌تواند در راه رسیدن به این اهداف کمک کند . به زبان ساده هر محتوایی محتوا نیست .

توجه کنید که ، تولید محتوا فقط یک مرحله از چرخه بازاریابی مبتنی بر محتوا است . چرخه‌ای که به ترتیب شامل مراحل زیر است:

۱- هدف‌گذاری

۲- تدوین استراتژی محتوا

۳- تولید محتوا

۴- توزیع

۵- تحلیل

۶- اصلاح و به‌روزرسانی

فقط خلق یا تولید محتوا بدون بقیه مراحل ، فایده زیادی ندارد . مثل دویدن روی تردمیل است، انرژی مصرف می کنید اما به هیچ جایی نمی‌رسید . تولید محتوایی مفید است که بتواند برای شما درآمدزایی کند یا بتوانید به واسطه آن تغییری در دنیای اطرافتان ایجاد کند . به این ترتیب نصرت می‌شود سرآشپز معروف دنیا با ده‌ها میلیون فالوور در اینستاگرام شود اما عکس‌های اکبر را فقط باجناقش لایک می‌کند، البته اگر رابطه اش با باجناقش خوب باشد .

ضرورت تولید محتوا

این سوال مطرح می شود که چرا باید محتوا تولید کنیم؟ یا تولید محتوا چه ضرورتی دارد ؟ امروزه اهمیت محتوای دیجیتال بسیار بالا رفته است . مردم برای محتوای خوب و مناسب به راحتی پول پرداخت می کنند . از طرفی دسترسی به محتوای دیجیتال خیلی ساده تر از دیگر محتواها است . مثلا به راحتی می شود با مراجعه به اینترنت و جست و جو کردن در گوگل به هر محتوایی که مورد نیاز باشد، دسترسی پیدا کرد .

بر خلاف گذشته، دیگر نیازی نیست ساعت ها دنبال یک کتاب و یا مقاله در کتابخانه ها بگردید . امروزه همه چیز به راحتی در دسترس بوده و دارای تنوع فراوان است . به خاطر دسترسی بیشتر مردم به اینترنت، تمایل بیشتری به خواندن کتابهای الکترونیکی یا ای بوک ها، گوش دادن به کتاب های صوتی یا دیدن فیلم های آموزشی وجود دارد .

از طرفی بسیاری از افراد، وقت نمی کنند در کلاس های آموزشی، حضوری شرکت کنند . وقت و زمان برای خیلی ها ارزشمند است و به راحتی نمی خواهند وقت خود را در مسیر تردد هدر دهند . به خاطر همین هم محتوای دیجیتال نسبت به قبل خیلی طرفدار پیدا کرده است . این خواهان داشتن محتوا، ضرورت تولید آن را ایجاد کرده است .

همه اذعان دارند که محتوا پادشاه است و وجودش برای بقا و توسعه هر کسب و کار و استمرار کسب درآمد حیاتی می باشد . لذا بهترین فرصت است که هم برای بر طرف کردن نیاز مخاطبان و هم رشد برند و کسب و کارتان محتوا تولید کنید . آن هم محتوایی که واقعا با کیفیت و ارزشمند بوده و به درد مخاطبان بخورد .

مزایای تولید محتوا برای کسب و کارها

در نوشتار بالا به انحای مختلف به مزایای تولید محتوا اشاره شد . اگر بخواهیم به صورت موردی و اجمالی نام ببریم مهم ترین مزایای تولید محتوا عبارتند از :

۱- دردسر کمتر

یکی از مهمترین مزیت هایی که تولید محتوا دارد این است که نسبت به دیگر کسب و کارهای اینترنتی دردسر کمتری دارد . مثلا کسی که فروشگاه اینترنتی محصولات فیزیکی دارد ممکن است دردسرهایی از قبیل برگشت خوردن محصول سفارش داده شده ، مشکلات با اداره پست و… داشته باشد . ولی وب سایتی که فقط محتوای دیجیتال تولید می کند و می فروشد هیچ وقت به این مشکلات دچار نمی شود . چون محصول فیزیکی در کار نیست، هر چیزی هست دیجیتال است و پستی در کار نیست .

۲- هزینه پایین تولید محتوا

یکی دیگر از مزیت های تولید محتوا این است که هزینه خیلی کمتری نسبت به دیگر کسب و کارهای اینترنتی دارد . وب سایتی که محتوا می فروشد خیلی مهم نیست شکل و شمایل اش چگونه باشد . ممکن است در وب سایت های محتوایی خیلی نیاز به ایجاد سیستم های پیچیده نباشد .

اهمیت و جایگاه تولید محتوا برای سایت غیر قابل انکار است . به درستی گفته اند ، وب سایتی که محتوایی ندارد، حرفی برای گفتن هم ندارد . مثلا یک فروشگاه اینترنتی باید هزینه زیادی برای طراحی و راه اندازی اش پرداخت کند .

البته فقط به اینجا ختم نمی شود. کسی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارد مسلما نیاز به سرمایه زیادی نیز دارد . ولی کسی که قصد تولید و فروش محتوای دیجیتال را دارد، فقط نیاز به سرمایه اندکی صرفا برای راه اندازی یک وب سایت اینترنتی دارد .

۳- اعتماد سازی

تولید محتوا موثرترین راه برای اعتماد سازی است . اگر می خواهید در زمینه کاری اعتماد افراد بیشتری را به دست آورید باید محتوای خوب و تخصصی تولید کنید . تولید محتوا بصورت تخصصی شما را در بین رقبایتان شاخص می کند و همچنین گوگل سایت شما را به عنوان سایت مرجع می شناسد و همین امر موجب ایجاد ترافیک بیشتر در سایت می شود . وقتی در بین مخاطبان به عنوان یک شخص متخصص در زمینه کاری شناخته شوید آنها همیشه در کنارتان خواهند بود .

اعتماد سازی حرف اول و آخر را در بازاریابی اینترنتی و حتی بازاریابی سنتی می زند . در واقع یکی از اصول موفقیت در هر کسب و کاری به ویژه کسب و کار آنلاین یا کسب و کار اینترنتی جلب اعتماد کاربران است . کسب و کارهای سنتی شانس ارتباط رو در رو با مشتریانشان را دارند اما قطعا مشتریان آنها نمی تواند به اندازه مشتریان یک سایت کسب و کار اینترنتی باشد . پس بهترین راه برای ارتباط موثر و پایدار با مشتریان و همچنین ایجاد اعتماد سازی در آنان، تولید محتوا است .

۴- محبوبیت کسب و کار

هدف اصلی هر کسب و کار از تولید محتوا این است که برای مخاطبان هدف تولید محتوا انجام دهد . در اکثر موارد اغلب محتوای تولید شده علاوه بر اینکه برای مخاطبان هدف جذاب است می تواند برای سایرین نیز جذاب باشد .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه معرفی محصول برای فروش

اگر بتوانید در تولید محتوا حرفه ای عمل کنید محتواهای شما می تواند توسط بقیه به اشتراک گذاشته یا بازنشر می شود . به نوعی محتوای شما به یک محتوای ویروسی تبدیل می شود و این یعنی تبلیغات رایگان به دست آورده اید . در این حالت کسب وکارتان شانس بیشتری برای دیده شدن دارد .

کاملا مشخص است که در این حالت هیچ هزینه ای برای تبلیغات پرداخت نمی کنید . ضمن اینکه به موثرترین شکل تبلیغات خود را با استفاده از اشتراک گذاری کاربران انجام می دهید  . از این طریق، برندتان را معروف می کنید و می توانید مخاطبان هدفمند بیشتری جذب کنید .

۵- بازاریابی موثرتر از طریق تولید محتوا

مشکل بسیار بزرگی که برای کسب و کار اینترنتی پیش می آید مسئله بازاریابی محصولات و خدمات است . برخی سایت ها اصلا فروش خوبی را تجربه نمی کنند و حتی هزینه های بسیار زیادی را برای تبلیغات صرف می کنند، اما نتیجه دلخواه را نمی گیرند .

با تولید محتوا و تکنیک های بازاریابی محتوا می توان این مشکل را حل کرد . از آنجایی که تولید محتوا و بازاریابی محتوا یک استراتژی بلند مدت است لذا ابتدا باید صبور باشید . تولید محتوا کارتان را برای مراحل بعدی بازاریابی اینترنتی راحت می کند . چون اعتماد سازی را با تولید محتوا انجام می دهید و با این کار مخاطبان بسیار زیادی شما را همراهی می کنند . ضمن اینکه با استفاده از استراتژی تولید محتوا خیلی راحت می توانید مخاطبان هدف خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنید .

همانطور که اشاره شد، یکی از اهداف هر کسب و کار اینترنتی از تولید محتوا اعتماد سازی است . اعتماد سازی با ایجاد ارتباط انجام می شود . می توانید در سایت با استفاده از دریافت ایمیل با کاربرانتان ارتباط داشته باشید . همچنین با استفاده از ایمیل مارکتینگ هر روز اعتمادشان را به سایت بیشتر کنید و در زمان مناسب پیشنهاد فروش دهید .

۶- تولید محتوا برای سئو و کسب رتبه در گوگل

تولید محتوا یکی از اصول اساسی سئو است . اصولا تولید محتوا مناسب برای سئو و ارتقای سایت است . گوگل بر روی تولید محتوا، بخصوص تولید محتوای جامع و کاربردی تاکید دارد . محتوای خوب به گوگل کمک می کند مخاطبان هدفمند بیشتری برای وبسایتتان ارسال کند .

علاوه بر این، تولید محتوا به بهبود رتبه در گوگل کمک می کند و هرچقدر بتوانید محتواهای غنی تولید کنید مطمئن باشید بازخورد بسیار خوبی از تولید محتوا می گیرید . بازخوردی که با هیچ یک از روش های تبلیغاتی امکان پذیر نیست .

همیشه سعی کنید در تولید محتوا هوشمندانه عمل کنید و روی کلماتی کار کنید که پرمخاطب هستند . با این کار سیلی از کاربران را از طریق موتورهای جستجو به ویژه گوگل وارد سایت می کنید . تولید محتوا بهترین استراتژی برای جذب ترافیک هدفمند و پایدار است .

۷- تبدیل محتوا به سایر فرمت ها

از مزایای تولید محتوا این است که می توانید فرمت محتواهای تولید شده خود را عوض کنید . این کار مزیت های خوبی برای وب سایت های کسب و کار اینترنتی دارد . چون، اولا از این طریق می توانید محتوای بیشتری تولید کنید و ثانیا برای توزیع آن در کانال های مختلف، راحت تر می توانید عمل کنید .

به عنوان مثال برای اشتراک محتوای خود در یک وبسایت اشتراک عکس باید مقاله خود را به یک اینفوگرافیک تبدیل کنید . یا برای اشتراک محتوای خود در سایت های اشتراک ویدیو یا صوت، باید مقاله خود را به حالت صوت یا ویدیو تبدیل کنید .

در بسیاری از مواقع اگر بتوانید محتوای خود را به دیگر فرمت ها تبدیل کنید می توانید بیشتر روی اشتراک گذاری آن مانور دهید . این امر موجب می شود بدون صرف زمان برای تولید محتوای جدید، بتوانید از طریق کانال های بیشتری مخاطب جذب کنید .

اهمیت تولید محتوا برای سایت

این سوال کلیدی مطرح می شود که چرا تولید محتوا در وب سایت ها مهم و تعیین کننده است؟ آنچه مسلم است، اگر محتوای خوبی نداشته باشید در واقع حرفی هم برای گفتن نخواهید داشت . این روزها کاربران اینترنتی فقط با دیدن محتوای وب سایت است که اعتماد می کنند . چون فقط از طریق محتوایی که ارائه می شود، می توان با مخاطبان ارتباط برقرار کرد . امروزه تولید و نوشتن محتوا برای سایت بسیار ضروری و حیاتی است .

البته منظور از تولید محتوا فقط محتوای متنی نیست، بلکه تمام فرمت های محتوایی را شامل می شود . با این حال محتوای مخاطب پسند امروزی محتوای ویدیویی است .

از طرفی یکی از فاکتورهای مهم برای رشد سایت، توجه به سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است . به عبارتی، آینده سئو و دیجیتال مارکتینگ به تولید محتوای وب سایت مربوط می شود . اگر می خواهید وب سایت کاربرپسند داشته باشید و در سئو هم موفق باشید باید روی تولید محتوای سایت به خوبی کار کنید . به هیچ وجه محتوای خود را از روی اجبار به کاربران تان ارائه ندهید .

مهمترین عاملی که موجب می شود مخاطبان با شما همراه باشند محتوای وب سایت تان است . اگر می خواهید فروش خدمات و محصولات تان را افزایش دهید باید کاربران همراه (وفادار) خود را روز به روز بیشتر کنید . به همین دلیل باید محتوای عالی، ارزشمند و کاربردی در اختیار آن ها قرار دهید .

شیوه تولید محتوای برای کسب درآمد

در ادامه بحث تولید محتوا حال این سوال مطرح می شود که شیوه و راههای تولید محتوا برای کسب درآمد چگونه است ؟ اگر قصد دارید با تولید محتوا کسب درآمد اینترنتی داشته باشید توصیه می شود، محتوایی تولید کنید که آموزشی باشد و نیاز مخاطب را به خوبی برطرف کند .

اصولا هدف اصلی و غایی از تولید محتوا همین است . لذا باید محتوایی تولید کنید که واقعا نیاز مخاطبان را بر طرف کند و آنها را کاملا اقناع کند . با این مقدمه می رویم سراغ اینکه برای تولید محتوا از کجا باید شروع کنید و چگونه تولید محتوا کنید تا آن را به پول تبدیل کنید . شیوه درست و صحیح تولید محتوا برای کسب درآمد اینترنتی عبارتند از :

۱- مشخص کردن موضوع

اولین اقدام و کاری که باید انجام دهید مشخص کردن موضوع کاری خودتان است. این موضوع خیلی به علاقه و تخصص مربوط می شود . مسلما زمانی که در موضوع خاصی تخصص داشته باشید می توانید در آن موضوع محتوای ارزشمند و تخصصی تولید کنید .

اما اگر تخصص و یا مهارتی نداشته باشید باید ببینید به چه موضوعاتی علاقه دارید؟ روانشناسی، بازاریابی اینترنتی، کسب درآمد اینترنتی، کسب و کار خانگی، توسعه فردی و… فرقی نمی کند . مهم این است که به آن علاقه داشته باشید . البته این هم خیلی مهم است که آیا برای موضوعی که انتخاب کرده اید طرفدار وجود دارد یا خیر .

وجود خواهان و یا مشتری در حوزه تولید محتوا بسیار مهم و کلیدی است . به راحتی با جست و جو در گوگل و یا شبکه های اجتماعی می توانید از این موضوع با خبر شوید . پس قبل از اینکه موضوع خود را انتخاب کنید حتما از پر طرفدار بودن آن اطمینان حاصل کنید . موضوع بدون طرفدار ، برایتان هیچ نوع درآمدی به همراه ندارد .

۲- بالا بردن اطلاعات و دانش خود

شاید این جمله کلیشه ای باشد، ولی تا زمانی که اطلاعات و دانش کافی از موضوع مورد نظر خود نداشته باشید نمی توانید در مورد آن تولید محتوا کنید . کسی می تواند درباره موضوعی، محتوای تخصصی تولید کند که صاحب نظر و متخصص باشد . باید به قدری در موضوع مورد نظرتان تسلط داشته و صاحب نظر باشید که به راحتی بتوانید در آن موضوع محتوا تولید کنید .

برای این کار بهتر است میزان دانش خود را با مطالعه و پژوهش بالا ببرید . مقالات موجود در سایت ها، مطالعه کتاب های حوزه کاریتان، ویدیو ها و فایل های صوتی آموزشی و… کمک زیادی می کنند تا اطلاعات خود را در حوزه کاری مدنظرتان افزایش دهید .

توصیه می شود افرادی را که در حوزه کاری شما فعال هستند، همیشه دنبال کنید و با آن ها در ارتباط باشید . مثلا در سمینار ها و کلاس های حضوری آن ها شرکت کنید . فراموش نکنید تولید محتوا، به معنای خلق محتوا نیست . در بسیاری از مواقع با جمع آوری اطلاعات هم می توان محتوای عالی تولید کرد . تولید محتوا یعنی دسته بندی اطلاعات، به نوعی که مخاطب از آن لذت ببرد و نیازش را بر طرف کند .

البته این کار را با کپی محتوا اشتباه نگیرید . زمانی که شما از یک منبع، محتوا تولید می کنید یعنی اینکه محتوای تولیدی شما کپی است . ولی زمانی که شما از چندین منبع مختلف و متنوع، محتوا جمع آوری می کنید و تولید می کنید، کپی محتوا محسوب نمی شود . برای درک بهتر این مسئله بهتر است به منابع کتاب های چاپی نگاهی بیاندازید.

۳- مشخص کردن هدف تان از تولید محتوا

هدف اصلی شما از تولید محتوا دقیقا چه هست؟ آیا مثل برخی سایت ها قصد دارید روزانه چند ده مقاله و خبر در سایت خود قرار دهید و به واسطه ترافیک بالا درآمد زایی کنید؟ یا مثل وب سایت پول یابی محتوای خود را مستقیما بفروشید؟

هدف تان را کاملا مشخص کنید که چه محتوایی را، و چگونه می خواهید بفروشید؟ فرمت های تولید محتوا را مشخص کنید . آیا فقط می خواهید مقاله بنویسید و اشتراک ویژه در سایت خود بفروشید؟ یا می خواهید دوره های آموزشی در قالب ویدیو نیز تولید کنید؟

۴- الان شروع به تولید محتوا کنید

همین الان در شرایطی هستید که می توانید محتوا تولید کنید . ساده ترین و راحت ترین راه این است که بنویسید . از تولید محتوای متنی شروع کنید . مقاله بنویسید تا مخاطبان با شما آشنا شوند . بهترین کار برای اعتماد سازی همین شیوه است .

سپس برای گسترش کار خود و ایجاد تنوع، از دیگر فرمت های محتوایی هم استفاده کنید . البته نوشتن مقاله در اولویت است ولی فایل صوتی یا ویدیو هم طرفداران زیاد دارد. در بسیاری از مواقع مجبور هستید برای فروش محتوا از دیگر فرمت ها استفاده کنید .

گوش دادن به فایل های صوتی یا دیدن ویدیوهای آموزشی، خیلی راحت تر از خواندن یک کتاب الکترونیکی یا ای بوک است . به همین خاطر باید به فکر مخاطبان خود باشید . باید بدانید بیشتر چه فرمت های محتوایی به دردشان می خورد و برایش پول پرداخت می کنند .

تولید فایل های صوتی یا ویدیوهای آموزشی کار زیاد سختی نیست . اولین کار این است که یک ویس رکوردر تهیه کنید . سپس با استفاده از نرم افزارهایی نظیر Adobe Audition صدای خود را ضبط کنید . همچنین با نرم افزارهایی مثل Snagit هم می توانید از صفحه نمایش سیستم خود فیلم بگیرید .

اجرای این کارها، واقعا کار سختی نیست . برای تولید فایل صوتی کافی است همان مقاله ای که نوشته اید را به صوت تبدیل کنید . یا برای تولید ویدیو ، همان مقاله ای را که نوشته اید را تیتروار در پاور پوینت توضیح دهید و فیلم بگیرید . البته در ویدیو های آموزشی که شیوه انجام کاری آموزش داده می شود باید تسلط کافی داشته باشید .

۵- یادگیری سئوی محتوا

همانطور که اشاره شد، بیشتر کسب و کارهایی که بر پایه تولید محتوا بنا می شوند سرمایه کمی دارند . در واقع شاید شما هم پول زیادی برای تبلیغات نداشته باشید . به همین خاطر باید به فکر سئو سایت تان باشید، البته نه خیلی حرفه ای و کاملا تخصصی و سطح بالا . بلکه چون سایت شما محتوایی است بهتر است سئوی محتوا را یاد بگیرید .

اگر محتوای تولیدی شما غنی و با کیفیت باشد سئوی آن بسیار آسان تر است و در واقع خودش سئو می شود . فقط باید اصول و قواعد آن را رعایت کنید .

کسب و کارهایی که نمی خواهند پولی برای تبلیغات بپردازند بهترین کار این است که سایت خود را سئو کنند و از طریق گوگل و دیگر موتورهای جست و جو ترافیک جذب کنند . اکثر کسب و کارهای موفق اینترنتی را اگر بررسی کنید مشاهده می کنید که بیشتر ترافیک شان را از گوگل دریافت می کنند . توجه کنید این نوع ترافیک ، بسیار هدفمند و فوق العاده ارزشمند می باشد .

۶- داشتن استراتژی تولید محتوا

فرض کنید سرمایه شما کم است و نمی توانید تبلیغات کنید . از طرفی نمی توانید مثل برخی سایت های بزرگ چندین نویسنده داشته باشید و به هیچ وجه نمی توانید روزانه آنقدر محتوا تولید کنید . البته هدف هم این نیست که روزانه ۵۰ یا ۶۰  مقاله در سایت خود بگذارید .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش کسب درآمد بدون سرمایه

به خاطر همین باید در تولید محتوا استراتژی داشته باشید . استراتژی محتوا یعنی محتوایی تولید کنید که طرفدار و خواهان در اینترنت داشته باشد . محتوایی که نیاز اصلی مخاطب باشد . محتوایی که مخاطب را به شما وابسته کند و محتوایی که در کلمات کلیدی پر طرفدار، رتبه خوب در گوگل بگیرد .

اگر بتوانید این طور محتوا تولید کنید دیگر نیازی به تولید محتوای انبوه ندارید . با محتوای کم هم می توانید کسب و کار خود را به مخاطبانتان معرفی کنید .

۷- تبدیل محتوا به پول

هدف اصلی این مقاله سایت پول یابی، آموزش کسب درآمد با تولید محتوا و یا معرفی شغل و کسب و کار تولید محتوا است . زمانی که با تولید محتوا ، ترافیک سایت تان را بالا برده ، کاربران ورودی سایت را افزایش داده و موفق به اعتماد سازی شوید، فرصت مناسبی است که محتوای خود را تبدیل به پول کنید . از این زمان است که می توانید کسب درآمد خود از طریق تولید محتوا را شروع کنید .

البته این مرحله مربوط به هدف تان از تولید محتوا هم می شود . اگر هدفتان تولید محتوای آموزشی باشد می توانید با بارگذاری دوره های آنلاین به صورت دانلودی کسب درآمد اینترنتی کنید . دقیقا مثل وب سایت پول یابی که با فروش محصولات آموزشی به صورت دانلودی کسب درآمد می کند .

اگر هدفتان فروش محتوا به صورت عضویت ویژه است ، باید در سایت خود این امکان را بوجود آورید . اگر سایت شما وردپرسی باشد کار زیاد سختی در این زمینه ندارید .

شیوه کسب درآمد با تولید محتوا , شغل تولید محتوا , کار خانگی تولید محتوا

مدل های کسب و کار تولید محتوا

حال این سوال مطرح می شود که، چگونه محتوا را به پول تبدیل کنیم؟ هدف اصلی ما هم کسب درآمد با تولید محتوا یا یافتن شغل و کسب و کار تولید محتوا بوده است ، اکنون این هدف چگونه محقق می شود . وقتی بتوانید محتوای خوب تولید کنید راه های کسب درآمد از محتوا برای شما زیاد است . کسب درآمد با تولید محتوا می تواند به دو روش زیر باشد :

الف : کسب درآمد مستقیم

شیوه کسب درآمد مستقیم یعنی مستقیما محتوایی که تولید می کنید را بفروشید . مثلا یک دوره آموزشی کسب درآمد از اینترنت بسازید و آن را به کاربران بفروشید . یا در مورد یک موضوعی وبینار برگزار کنید . این کار یعنی فروش مستقیم محتوا و کسب درآمد از این طریق ، مدنظرتان است .

ب : کسب درآمد غیر مستقیم

روش کسب درآمد غیر مستقیم برای زمانی است که شما صاحب یک رسانه پر مخاطب باشید . یعنی به واسطه محتوایی که تولید می کنید مخاطبان زیادی به رسانه شما (وبسایت ، کانال تلگرام یا اینستاگرام) مراجعه می کنند . این شیوه غیرمستقیم کسب درآمد با تولید محتوا خود به مدل هاییی تقسیم می شود که مهم ترین آنها عبارتند از :

۱- گرفتن انواع تبلیغات اینترنتی

می توانید با قبول تبلیغات برای کسب و کارهای دیگر کسب درآمد کنید . حالا این تبلیغات خودش داستان ها و شیوه هایی دارد . مثلا می توانید با نمایش تبلیغات کلیکی در سایت خود به ازای هر کلیکی که مخاطبان روی تبلیغات می کنند مبلغی را دریافت کنید . یا اینکه در ازای نمایش تبلیغات، ماهیانه پول بگیرید . البته روش های دیگری هم مثل رپورتاژ آگهی و فروش بک لینک هم وجود دارد .

یک مدل دیگر هم تبلیغات اسپانسری است . مثلا یک کانال تلگرامی یا پیج اینستاگرام خیلی خوب و پر مخاطب دارید و برای اسپانسر شدن به شما پیشنهاد همکاری می دهند . مثلا می گویند در ویدیوهایی که منتشر می کنید لوگوی ما را هم گوشه ویدیو قرار دهید و توی کپشن بگویید اسپانسر شما هستیم . به این مدل کسب درآمد از طریق تبلیغات اینترنتی ، تبلیغات اسپانسری می گویند .

۲- همکاری در فروش

مدل دیگر کسب و کار تولید محتوا ، کسب درآمد از طریق همکاری در فروش است . در این روش باید محتواهایی داشته باشید که ترجیحا توی گوگل رتبه خوبی داشته باشند . مثلا مقاله ای در مورد « روش های سریع میلیونر شدن» نوشته اید و صفحه اول گوگل است . اگر محصولی در رابطه با این موضوع وجود دارید، می توانید آن را در این مقاله معرفی کنید و در ازای هر فروش درصدی از سود آن را به عنوان پورسانت بردارید .

در مقالات متعدد سایت پول یابی درباره همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ صحبت شده است . برای پرهیز از طولانی شدن مقاله، در اینجا از پرداختن بیشتر به آن خودداری می شود . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این مقالات در وبسایت مراجعه کنید .

۳- روش های متنوع دیگر کسب درآمد

روش های دیگر کسب و کار تولید محتوا وجود دارد که وقتی رسانه پربازدید داشته باشید می توانید از آن ها برای کسب درآمد بیشتر استفاد کنید. شیوه های مثل کسب درآمد از خبرنامه ایمیلی سایت ، ایجاد فروشگاه اختصاصی ، ارائه خدمات آنلاین و… از آن جمله اند .

زمان شروع کسب درآمد از سایت

سوالی که اکثر افراد تازه کار می پرسند این است که چه زمانی شروع به کسب درآمد از سایت کنند . پاسخ این است که قبل از شروع به کسب درآمد از سایت، ابتدا اقدامات زیر را انجام دهید :

– سایت خود را ساخته و آن را با محتوای جذاب و اختصاصی پر کنید .

– مخاطبان هدف تان را پیدا کرده و اعتماد آن ها را به کسب و کارتان جلب کنید .

– سپس با استفاده از روش های مختلفی چون سئو سایت، بازدید خود را افزایش دهید .

هر زمانی که بخواهید می توانید از سایت خود درآمد کسب کنید که البته این بستگی به نحوه درآمد زایی شما هم دارد . بسیاری از وبلاگ نویسان یا کسانی که سایت دارند ترجیح می دهند از همان روز اول به دنبال کسب درآمد اینترنتی باشند و بیش از حد صبر نکنند . اما خیلی ها علاقه دارند صبر کنند تا سایت شان را با محتوای مناسب پر کرده و با افزایش بازدید، مخاطبان هدف خود را جذب کرده و سپس اقدام به کسب درآمد کنند .

افرادی که می خواهند یک درآمد اینترنتی ثابت ، زیاد ، پایدار و مستمر داشته باشند، باید به تولید محتوای ارزشمند ، تخصصی و کاربرپسند توجه ویژه کنند .

سوالات مهم قبل از شروع کسب درآمد اینترنتی

هر زمانی که بخواهید می توانید از سایت یا وبلاگ یا شبکه اجتماعی خودتان کسب درآمد کنید اما قبل از آن لازم است تا موارد و نکاتی را در نظر بگیرید . قبل از آنکه از سایت یا وبلاگ تازه تاسیس خود کسب درآمد کنید باید به این سوالات جواب واضح و شفاف دهید :

۱- آیا سایت به تعداد کافی بازدید کننده از طریق گوگل جذب می کند؟

بازدید کننده هدفمندی که از طریق موتور جستجو وارد سایت می شود یکی از با ارزش ترین و مهمترین عوامل موفقیت یک سایت و کسب و کار اینترنتی محسوب می شود . روزانه افراد بسیاری برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود در مورد هر چیزی یا راهنمایی برای خرید محصولات و خدماتی که لازم دارند از گوگل استفاده می کنند .

در واقع ، بازدید کننده ای که از طرف گوگل وارد وب سایت می شود هدفمندترین نوع بازدید کننده است . سوال اینجاست که آیا سایت شما به اندازه کافی بازدید کننده از این موتور جستجوی قدرتمند یعنی گوگل جذب می کند تا بتوانید از این تعداد بازدید کننده برای کسب درآمد از سایت خود استفاده کنید یا خیر؟

اگر جواب سوال منفی است بهتر است فکر کسب درآمد از سایت خود را فعلا کنار گذاشته و به دنبال ایجاد محتوای جذاب، اختصاصی و با ارزش برای سایت باشید . وجود محتوای اختصاصی و با ارزش به افزایش اعتماد بازدید کنندگان سایت تان کمک بسیاری خواهد کرد .

۲- چه تعداد بازدید کننده کافی است تا کسب درآمد از سایت خود را آغاز کنید؟

مسلما هر چه بازدید کننده بیشتری از گوگل وارد سایت تان شود بهتر بوده و به همان نسبت نیز درآمدتان افزایش خواهد داشت . البته این در صورتی است که محتوای مرتبط و با ارزشی ایجاد کنید .

اگر فرضا، تعداد بازدید کننده ای که به صورت روزانه از گوگل وارد سایت تان می شود تنها ۲۵ نفر باشد هنوز کار زیادی دارید تا به فکر درآمد زایی باشید . اما اگر بیش از ۱۰۰۰ بازدید در روز داشته باشید می توانید به فکر درآمدزایی از سایت خود باشید .

۳- آیا تعدا کافی مخاطب و دنبال کننده یا فالور دارید؟

اعتماد و اعتبار دو فاکتور مهم برای کسب درآمد اینترنتی از سایت یا وبلاگ و شبکه های اجتماعی است. اما کسب اعتماد از جانب مخاطبان و افزایش اعتبار نزد آن ها چیزی نیست که یک شبه به دست آید . حال اگر در امر راه اندازی و ایجاد کسب و کار اینترنتی تازه وارد هستید این کار سخت تر خواهد یود .

اگر مدتی است که در کار وبلاگ نویسی هستید و زمان زیادی از فعالیت سایت تان گذشته است آیا در این مدت توانسته اید به تعداد کافی مخاطب و فالور در شبکه های اجتماعی تان جذب کنید؟ آیا در این مدت توانسته اید اعتماد آن ها را کسب کنید یا خیر؟

اگر فکر می کنید اینطور نیست، نگران نباشید، می توانید کارهای زیر را انجام دهید ::

– از همان روز اول راه اندازی سایت خود لیست ایمیل تان را ایجاد کنید .

– با دیگر وبلاگ نویسان ارتباط برقرار کرده و برای مطالب آن ها کامنت های با ارزش و با محتوا قرار دهید .

– محتوایی تولید کنید که اولا اختصاصی باشد ، دوما مشکلات و مسائل بازدید کنندگان و مخاطبان هدفتان را حل کند .

– با ایجاد بررسی های اختصاصی و کامل از محصولاتی که به فروش می رسانید، اعتماد مخاطبان خود را هر چه بیشتر افزایش دهید .

– به سوالات بازدید کنندگان خود در اسرع وقت پاسخ دهید و تا جایی که می توانید به آن ها کمک کنید تا اعتمادشان به شما افزایش یابد .

۴- آیا بازار و مخاطبان هدف خود را به خوبی می شناسید؟

شناخت بازار هدف و مخاطبانی که در آن بازار هستند، نیازها و مشکلات شان، جنسیتی که دارند و خواسته ها و علایق شان، چیزی است که زمان بر بوده و کار یک شب نیست . به همین دلیل باید سعی کنید از همان روز اول تمامی بازدید کنندگان خود را زیر نظر گرفته و مشکلات و سوالات شان را بررسی کرده و ببینید چه نیازهایی دارند که می توانید با ارائه یک محصول یا خدمت موثر، آن نیازها را بر طرف کرده و ایجاد درآمد کنید .

با استفاده از ابزار Google Analytics می توانید به راحتی از جنسیت و علاقه بازدید کنندگان، نسبت به مطالبی که در سایت خود منتشر می کنید، اطلاعات کسب کنید .

سخن پایانی کسب و کار تولید محتوا

تولید محتوا در تمام فرمت هایش، از پر درآمد ترین ، بی دردسر ترین و در عین حال، کم هزینه ترین مشاغل اینترنتی محسوب می شود . خوبی و حسن بزرگ تولید محتوا این است که هر کسی می تواند با توجه به مهارت و تخصص خود، آن را انجام داده و از طریق آن کسب درآمد اینترنتی داشته باشد .

اگر شما مخاطبان سایت پول یابی هنوز کسب و کار اینترنتی پولساز ندارید، توصیه می شود همین حالا اطلاعات خود را در زمینه ای که به آن علاقه دارید افزایش دهید و شروع به کسب درآمد با تولید محتوا کنید . تولید محتوای در تمام زمینه ها به ویزه در موضوعات آموزشی طرفداران بالایی دارد . زمانی که کاربران و مخاطبان تان زیاد شوند، می توانید محتوای خود را به شیوه هایی که در این مقاله آموزش داده شد بفروشید و کسب درآمد از اینترنت داشته باشید .

نکته پایانی کسب و کار تولید محتوا اینکه، اگر الان وب سایت محتوایی در زمینه مورد علاقه و تخصصتان دارید، توصیه می شود در حوزه ای که فعالیت می کنید محتواهای پولی تهیه کنید و به کاربران بفروشید . مثلا اگر وب سایتی در زمینه کسب درآمد از اینترنت یا کسب و کارهای خانگی دارید می توانید ایبوک هایی در این زمینه تولید کنید و بفروشید . حتی می توانید از ترجمه کتاب های خارجی هم برای کسب درآمد استفاده کنید .

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.