گام های شروع تجارت الکترونیک

زمانی که صحبت از گام های شروع تجارت الکترونیک می شود ناخودآگاه ذهن ما به سمت تهیه وسایل و مقدمات ، برنامه ریزی ، تعیین استراتژی و… می رود که البته لازم و ضروری هم می باشد ولی اینگونه تصور می شود که فراهم کردن هر کدام نیاز به پروسه زمانی زیاد دارد و یا حداقل در کوتاه مدت امکان شروع و راه اندازی آن وجود ندارد، موضوعی که اغلب افراد جهت شروع یک کسب درآمد اینترنتی به عنوان مانع ذکر می کنند.

اگرچه فراهم کردن وسایل برای شروع یک کسب و کار اینترنتی ضروریست ولی شروع یک کسب درآمد اینترنتی لزوما یک فرایند طولانی مدت نیست. در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا گام های شروع تجارت الکترونیک در یک هفته را شرح دهم امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد.

تعریف تجارت الکترونیک

قبل از هر چیزی باید یک تعریف کوتاه و اجمالی از تجارت الکترونیک داشته باشیم. تجارت الکترونیکی Electronic commerce انجام تمام فعالیت های تجاری اعم از فرایند خرید ، فروش یا تبادل محصولات ، خدمات و اطلاعات از طریق بازاریابی رایانه ای و اینترنتی را می گویند. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت و کامپیوتر است.

بسیاری از افراد و حتی فعالان اقتصادی، کسب و کار اینترنتی E-Business را با تجارت الکترونیکی E-Commerce  اشتباه می‌گیرند در حالی که این دو مبحث با یکدیگر تفاوت اساسی دارند. کسب و کار اینترنتی یا E-Business  به مجموعه فعالیت های مربوط به کسب و کار از جمله مباحث بازاریابی ، امور مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه‌گذاران و… که از طریق شبکه اینترنت و بر بستر آن انجام می‌گیرد اطلاق می‌شود.

طبق این تعریف، کسب و کار اینترنتی شامل گستره وسیعی از فعالیت های متنوع اقتصادی و مالی در فضای مجازی را شامل می شود و یک کل و یا مجموعه بسیار متنوع را در بر می گیرد، در حالی که تجارت الکترونیکی یا E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خرید و فروش از اینترنت می‌باشد.

با این حساب تجارت الکترونیکی خود بخش و یا زیرمجموعه‌ بسیار کوچکی از کسب و کار اینترنتی یا E-Business  محسوب می شود.

گام های شروع تجارت الکترونیک

برخی تصور می کنند که مراحل شروع کسب درآمد اینترنتی یک فرایند طولانی و زمانبر است در حالی که در عرض یک هفته و حتی کمتر از آن می توانید کسب و کار اینترنتی مدنظر خود را راه اندازی کنید. این مزیت اینترنت است که موانع سر راه شما را برداشته و گام های شروع تجارت الکترونیک را به کمتر از یک هفته می رساند. هر کسی می تواند در هر زمانی اقدام به کار کند.

شروع تجارت الکترونیک ، شروع کسب درآمد اینترنتی ، گام های کسب درآمد آنلاین
برای شروع تجارت الکترونکی باید سردرگمی و ترس را کنار گذاشت و سریع اقدام کرد

به طور کلی برای راه اندازی یک کسب درآمد اینترنتی در کمتر از یک هفته باید ۸ گام یا قدم را بردارید و این گام های شروع تجارت الکترونیک عبارتند از:

۱- شناسایی یک محصول بالقوه

وقتی می‌خواهید تصمیم  بگیرید چه محصولی ارائه دهید، باید چند چیز مهم را درنظر بگیرید. اول اینکه می‌خواهید چیزی پیدا کنید که تقاضای جهانی داشته‌باشد، دوم ، بازار حاشیه‌ای خوبی داشته‌باشد و سوم اینکه، به راحتی قابلیت انبار کردن و ارسال داشته باشد.

برای شناخت محصولات می توانید از منابع و مراجعی مانند Google trernds ، eBay Top Products  وAmazon Best Sellers  برای شناسایی بهترین محصولات استفاده کنید. به‌عنوان مثال، fidgets pinners در حال حاضر پرفروش‌ترین محصولی است که هر روز وب‌سایت‌های فروش بیشتری از آن سربرمی‌آورند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

هرچه یک نگرش را زودتر شناسایی کنید، شانس بهتری برای موفقیت در کسب درآمد از اینترنت خواهید داشت. چیزی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، چرا که اگر بخواهید راه اندازی تجارت الکترونیک موفقی داشته‌باشید مجبورید زمان و انرژی زیادی صرف آن کنید. هرچه مشتاق‌تر باشید، کار راحت‌تر پیش خواهد رفت.

حتی می توانید در میان سایت ها و فروشگاههای فارسی بگردید و جهت شناسایی محصولات بالقوه ، قسمت محبوب ترین و پرفروش ترین کالاها و خدمات را تجزیه و تحلیل کنید.

۲- قائل شدن حد و مرز برای تولید کننده

ممکن است ایده‌ کسب و کار اینترنتی بسیار خوبی داشته‌باشید و حتی ترافیک وب‌سایت خوبی هم در اختیارتان باشد، ولی اگر تولید کننده محصولات و خدمات نتواند تقاضاهای‌ شما را برآورده کند، به‌زودی از گردونه کسب درآمد اینترنتی خارج خواهید شد. ارتباطات کلید موفقیت در کسب درآمد محسوب می شود، به‌ویژه اگر با سازنده‌ای خارجی قرارداد می‌بندید که از طریق مرجعی مانند Alibaba با آن آشنا شده‌اید.

می توانید برای ایده کسب و کار خود فهرستی از تولیدکنندگان بالقوه مثلا ۱۴ شرکت را انتخاب کنید و با آنها وارد مذاکره و مصاحبه شوید اگر نتوانستند به سوالات دقیق و خواسته هایتان، جواب مثبت بدهند خود به خود از فهرست حذف می شوند و باید به سراغ شرکت های دیگر بروید.

ممکن است در نهایت ۷ شرکت باقی بمانند که برای مصاحبه‌ دقیق‌تر دعوت می کنید. در این مرحله تنها بر هزینه متمرکز نشوید، بلکه ارتباطات از همه‌چیز مهمتر بود و در نهایت با شرکتی که صددرصد اعتماد دارید قرارداد خواهید بست.

۳- انتخاب نام مناسب برای برند جهت تضمین حضور آنلاین

یکی دیگر از گام های شروع تجارت الکترونیک انتخاب اسم برای برند است تا حضور آنلاین خود را در فضای مجازی تضمین کنید. نه‌تنها لازم است اسم برندتان برای مخاطبان به‌یاد ماندنی و جذاب باشد، بلکه لازم است در قالب اسم دامنه و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی نیز در دسترس باشد. پیشنهاد می‌شود همیشه به‌دنبال نسخه‌ .com یا  .irباشید، حتی اگر مجبور باشید مبلغی برای داشتنش پرداخت کنید.

۴- ایجاد وب سایت شخصی

حالا وقت شروع کسب درآمد اینترنتی است و باید یک مکان و محلی را برای این کار اختصاص دهید. می توانید طراحی سایت را سفارش دهید و این کار را به یک طراح حرفه ای واگذار کنید و یا اینکه خودتان اقدام به ایجاد وب سایت جهت شروع درآمد اینترنتی کنید.

برای ایجاد رایگان سایت می توانید از وردپرس و ووکامرس استفاده کنید که کار با آنها بسیار ساده و راه اندازیشان هم خیلی راحت و آسان است و تمام مراحل آموزشی آن در اینترنت وجود دارد. کسب درآمد اینترنتی مستمر و پایدار بدون ایجاد وب سایت معنا و مفهومی ندارد.

۵- مشخص کردن نحوه ارسال کالا

در گام پنجم باید روال کار و چگونگی ارسال محصولات و کالاها را دقیق مشخص کنید. لازم است تصمیم بگیرید آيا می‌خواهید فرآیند سفارش و ارسال را در خانه انجام دهید یا نه ؟ این تصمیم به نوع محصولی که می‌فروشید نیز بستگی دارد.

برخی موقعیت‌ها مستلزم یک مدل کسب و کاری دراپ شیپینگ است (یک روش مدیریت زنجیره‌ تأمین است که خرده فروش موجودی کالا را در انبار نگه نمی‌دارد و درعوض سفارش مشتریان و جزییات حمل و نقل محصول را به سازنده یا عمده فروش یا حتی به خرده فروش دیگری انتقال می‌دهد تا محصول به صورت مستقیم برای مشتری ارسال شود)، در این موقعیت، شما صرفا در نقش سفارش‌گیرنده  عمل می‌کنید و یک شخص ثالث (یا سازنده) کارها را برعهده می‌گیرد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  یافتن ایده های استارتاپی و کسب درآمد اینترنتی

اگر اقلام کوچک، مانند قاب موبایل و فلش می‌فروشید، نگهداری این وسایل در منزل آسان‌تر است. برای حمل و نقل کالاها و ارسال محصول‌تان باید با شرکتی قرارداد ببندید که هم برای مرسولات کدپیگیری اختصاص دهد و هم اینکه در تحویل بسته‌ها سرعت عمل داشته‌باشد.

۶- داشتن اهداف درآمدی

نمی‌توانید چشم بسته وارد کسب و کار اینترنتی شوید، باید کاملا اعداد و ارقام کارتان را بدانید. هزینه‌ محصول‌تان به ازای هر واحد بار تحویل درب منزل‌تان چقدر است؟ هزینه‌ حمل و نقل محصول و رساندن آن به دست مشتری، چقدر است؟

باید اهداف درآمدی مشخصی برای خود داشته باشید ، حتی ارقام روزانه را نیز مشخص کنید. محصولات و کالاها تاریخ انقضا دارند، پس برآوردن اهداف به این معنی است که محصولات تاریخ مصرف گذشته روی دستتان نماند و بتوانید در موقع مقرر آنها را بفروشید.

۷- نوشتن یک طرح بازاریابی

به عنوان یک نفر فعال در کسب و کار اینترنتی ، الان یک محصول و یک وب‌سایت جهت شروع کسب درآمد اینترنتی در اختیار دارید، وقت آن رسیده است که محصول‌ خود را به مشتریان مشتاق‌تان عرضه کنید. اگر می‌خواهید فروشتان را فورا شروع کنید، یک کمپین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا فیسبوک راه اندازی کنید.

البته می‌توانید از بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها هم استفاده کنید. در این روش بازاریابی به‌جای هدف‌گذاری بر یک جامعه‌ هدف بزرگ ، با استفاده از اشخاص شناخته شده و موثر، هدف را به جوامع کوچکتر محدود می‌کنند و از این روش برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل استفاده می کنند.

طرح بازاریابی اینترنتی و تبلیغاتی‌تان باید برنامه‌های بلندمدتی مانند سئو را نیز در خود جای دهد، ولی باید بر توسعه فروش و افزایش درآمدتان به‌صورت فوری نیز متمرکز شوید.

۸- راه اندازی فروشگاه اینترنتی

آخرین مرحله و گام تجارت الکترونیک ، راه اندازی فروشگاه آنلاین می باشد. همه چیز برای شروع تجارت اینترنتی آماده است و با شروع فعالیت فروشگاه ، در واقع کسب درآمد اینترنتی به شکل عینی و واقعی خودش آغاز می شود. از این زمان است که باید به فکر فروش بیشتر و جلب رضایت مشتری باشید و تمام تمرکزتان بر روی کسب درآمد اینترنتی باشد.

نتیجه گیری گام های شروع تجارت الکترونیک

مجموع گام های شروع تجارت الکترونیک که در ۸ مرحله و گام ارائه شد می تواند چراغ راه برای کسانی باشد که به دنبال راه اندازی کسب درآمد آنلاین هستند. توصیه مهم اینکه بالاخره باید از یک جایی کسب و کار آنلاین را شروع کنید و مطمئن باشید مجموع مراحل هشت گانه را می توانید در کمتر از یک هفته اجرایی کنید.

وقتی زمان را مناسب دیده اید، اصلا معطل نکنید و سایت و فروشگاه خودتان را راه اندازی کنید. بدانید که هیچ‌وقت زمان ایده‌آل فرا نمی‌رسد و خود شما هستید که همه چیز را آماده می کنید. پس اجازه ندهید ترس و بهانه‌های پوچ و بی اساس سد راهتان شوند. اگر وب‌سایت‌خود را راه‌اندازی نکنید هیچ‌وقت نخواهید فهیمد آیا کسب و کار آنلاین‌تان ماندنی‌است و یا موقتی خواهد بود.

نکته آخر اینکه ، هر کسب و کاری در عین موفقیت احتمال شکست و ناکامی هم در آن است پس اگر یک بار شکست خوردید نترسید و جا نزنید و دوباره امتحان کنید. بسیاری از کارآفرینان بزرگ و مطرح بارها و بارها شکست خورده‌اند. مهم این است که برای هدف بزرگتان که همان موفقیت و افزایش کسب درآمد اینترنتی است تلاش می کنید و دارای برنامه کاری منظم هستید.

مطلب پیشنهادی

اهمیت داشتن درگاه پرداخت آنلاین برای کسب و کارهای اینترنتی , آشنایی با درگاه پرداخت اینترنتی

اهمیت درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب و کارها

اگر کسب و کار اینترنتی دارید، باید علاوه بر آموختن مهارت‌های لازم، کسب و کارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.