اصول تغییر شغل و استخدام

ممکن است از شغلی که دارید راضی نباشید و به فکر تغییر آن باشید . دانستن اصول تغییر شغل و استخدام به شما کمک می کند تا مراحل تغییر را به درستی و با تعقل انجام دهید و شغل مناسبی که به آن علاقه دارید را پیدا کنید. البته قبول دارم که کشورمان با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی مواجه است و به دلیل تعطیل بودن تولید ، میزان بیکاری افزایش یافته است ولی باز در این اوضاع نابسامان ، می توان شغل مدنظر را پیدا کرد.

گاهی چاره ای جز تغییر شغل و کار نیست و افراد مجبورند به دلایل مختلف، به دنبال تغییر شغل و کار باشند. در سایت پول یابی به دلیل اهمیت یافتن شغل و کار و نیز ضرورت یادگیری اصول تغییر شغل و استخدام برای کم کردن میزان خسارت و افزایش آگاهی به این مقوله مهم پرداخته می شود. امیدوارم این گام ها و مراحل مورد استفاده جویندگان کار و استخدام قرار گیرد.

اصول تغییر شغل و استخدام

اگر به فکر تغییر شغل هستید باید به مراحل تغییر شغل و یافتن حرفه و شغلی جدید که منطبق و سازگار با علاقه ، توانایی و آرزوهایتان باشد ، توجه کنید. مراحل و گام هایی که در ادامه خواهد آمد برای افرادیست که به هر دلیل ، دیگر حاضر به فعالیت در آن شغل نبوده و یا تحمل و بودن در آن شرایط شغلی برایشان سخت می باشد و به جد به دنبال شغل و حرفه جدید هستند. دانستن دلایل تغییر شغل و کار به افراد در رها کردن شغل قبلی و استخدام در شغل جدید کمک خواهد کرد.

اصول تغییر شغل ، شیوع تغییر کار ، راه حل تغییر شغل
شناخت اصول و مهارت ها برای تغییر شغل از فشارهای عصبی و مالی می کاهد.

مراحل اصول تغییر شغل و استخدام عبارتند از:

۱- استعفا در زمان مناسب

اگر قرار است بروید بهترین زمان برای استعفا، وقتی است که همه چیز خوب و کاملا بر روال عادی خودش است. توجه داشته باشید که زمینه و مقدمات استعفا و خروج خود از شغل فعلی‌تان زمانی فراهم کنید که در شرایط پایدار و با ثباتی هستید. اگر بیش از اندازه صبر کنید، هر اتفاقی خوشایند و یا ناخوشایندی ممکن است رخ دهد.

هرگز نمی‌دانید که حتی ممکن است اخراج شوید یا خیر. زمانی که به لحاظ مالی در شرایط مناسبی نیستید، دیگر انعطاف لازم برای سرمایه‌گذاری بر روی خودتان را نخواهید داشت. آنگاه مجبورید هر طور شده خیلی سریع، شغلی جدید پیدا کنید که ممکن است باز هم مناسب روحیه و تخصصتان نباشد. پس زمانی کار فعلی‌ را رها کنید که هم به لحاظ مالی، هم روحی- روانی در شرایط نسبتا پایداری باشید تا بتوانید با حوصله و دقت لازم به بررسی موقعیت‌های بعدی شغلی بپردازید.

۲- ترک شغل با عملکرد و ذهنیت خوب

تغییر شغل و کار امری طبیعی محسوب می شود و چه بهتر که با ذهنیت خوب همراه باشد. حتی هنگام خروج از شغل نیز روابط خوب با همکاران را حفظ کنید و سعی کنید تا آخرین لحظه تا آنجا که امکان دارد انتظارات مدیران خود را برآورده کنید.

به فوتبالیست ها می گویند در اوج و شکوه از فوتبال خداحافظی کنید در مورد مشاغل هم اینگونه است ، شغل خود را با سربلندی و افتخار ترک کنید، یعنی درست زمانی که درک و قضاوت سایرین در موردتان در بهترین حالت خود قرار دارد ، تغییر شغل دهید.

۳- اصلاح و تکمیل رزومه کاری

حال تصور کنید که کار خودتان را ترک کرده اید و باید به دنبال شغل جدید باشید یکی از اولین کارها پس از ترک یک شغل به‌روزرسانی رزومه‌تان کاری می باشد. باید بلافاصله بعد از ترک شغل، جزئیات مهم ، موثر و تجربه دوره کاری‌تان را به رزومه خود اضافه کنید. این کار را هرچه زودتر انجام دهید دلیل عجله در این کار این است که ممکن است برخی جزئیات مهم از ذهن‌تان پاک شود. ضمن اینکه در تکمیل رزومه در روزهای اولیه ، چنانچه موضوع جدیدی به یادتان آمد بتوانید اضافه کنید.

البته برای رزومه نویسی درست و منطقی ، درست‌تر این‌ است که موارد کلیدی و مهم را در حین دوره کاری بنویسید چون در آن موقع در بطن کار هستید و همه چیز در ذهنتان وجود دارد. حتی برخی از کارشناسان می گویند ، حالت بهتر و ایده‌آل آنست که رزومه خود را بطور دائمی و در حین کار به‌روز کنید. بخصوص کارمندان و کارکنان قراردادی و پروژه ای باید بطور منظم این کار را انجام می‌دهند.

۴- ارزیابی وضعیت

کمی وقت بگذارید و سر فرصت ، خلاصه‌ای از عملکرد حرفه‌ای‌تان را بنویسید، و چارچوب و جزئیات پروفایل حرفه‌ای فعلی خود را معین کنید. شایستگی‌ها، مهارت‌ها، تخصص‌ها، ارزش‌ها، علایق، ایده‌ها، پروژه‌ها، رویاها و چشم اندازها و برنامه هایتان را لیست کنید.

در این خلاصه نویسی ، خیلی کوتاه خود را معرفی کنید، تصویری از اینکه شما در جایگاه شغلی فعلی‌تان چه کسی هستید ارائه دهید، چرا که گام بعدی بسیار مهم خواهد بود.

۵- داشتن مشاور و کار درمانگر

اگر مشاور ندارید، وقت آن رسیده است که از این به بعد از توصیه‌ها و تجارب یک شخص موفق و پیشرفت‌کرده استفاده کنید، کسی که هیچ گونه رابطه عاطفی و احساسی با شما نداشته باشد و تمام نکات لازم را منطقی و عاقلانه به شما بگوید. داشتن چنین فردی در زندگی، بی‌نهایت ارزشمند است. ممکن است بهره‌مندی از چنین خدماتی هزینه زیادی در پی داشته باشد اما بدانید که قطعا ارزش هزینه کردن خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ایده کسب درآمد و کاریابی

می‌توانید فاصله گفتگوهای‌تان با مشاور خود را بیشتر کنید تا هزینه را کاهش دهید اما حواس‌تان باشد که در اینصورت باید خود مراقبتی بیشتری داشته باشید. مشاور خود را بیشتر بر اساس تمایلات و تجربیات مشترک انتخاب کنید، نه مدارک و گواهینامه‌ها. تحقیقات خود را انجام دهید، پیشینه آکادمیک خوب عامل مهمی است اما مهمتر این است که فرد مشاور چقدر محتوا و مطالب کاربردی از خود منتشر کرده است.

اگر می‌بینید که به هردلیلی ارتباط برقرار کردن با آن شخص برایتان راحت نیست، درنگ نکنید و به دنبال گزینه بعدی بروید. نهایتا این نکته را درنظر داشته باشید که داشتن یک مشاور مجرب و متخصص می‌تواند به رشد و ترقی شما شتاب زیادی ببخشد.

۶- شناخت و دوست داشتن خویشتن

روند یادگیری شما در مورد خودتان هرگز متوقف نخواهد شد. برای اینکه شناخت بیشتری نسبت به خودتان پیدا کنید، در یک فرآیند درمانی مسائل درونی خود را کشف و حل کنید و نقاط ضعف خود را بپذیرید. اگرچه این روزها افراد زیادی در حال بیدار و آگاه شدن هستند اما هنوز تعداد اندکی از افراد بالغ شجاعت کافی برای کاوش در بخش تاریک وجود خود را دارند.

۷- زندگی کردن در لحظه

یکی از چیزهایی که ما ایرانی ها درست یاد نگرفتیم این است که در لحظه زندگی کنیم. اگر قبلاً چنین کاری نکرده‌اید، مدتی وقت بگذارید تا یاد بگیرید چگونه در لحظه زندگی کنید. لیست کارهای خود را خالی کنید. برنامه‌های شلوغ و سرسام‌آور را فراموش کنید. بدانید که با لذت بردن از چیزهای کوچک دوباره به زندگی برمی‌گردید.

رهایی از چارچوب‌های زمانبندی شده هرروزه، یک نعمت خالص است. ما متوجه نیستیم که ناخواسته چقدر می‌توانیم مضطرب و اسیر باشیم. کسی که هستید را بپذیرید و خودتان را عمیقاً دوست بدارید. این نقطه آغاز رشد انسان است.

۸- نظم در کارها

بعد از مدتی کاغذها روی هم جمع می‌شوند، لیست کارهای‌تان طولانی‌تر می‌شود، خانه‌تان پر می‌شود از وسایلی که دیگر به آنها نیازی ندارید و نیز روابط خراب می‌شوند. همه چیز را در همین لحظه متوقف کنید و به این بی‌نظمی مستمر پایان دهید. آنچه را که دیگر با درونیات شما سازگار و همخوان نیست تغییر دهید.

نظم و ترتیب مشخصی را در زندگی خود جاری سازید و آنگاه ایده‌ها و خلاقیت‌های فراموش شده‌ای را که در زیر گرد و خاک دفن شده‌اند، خواهید یافت. این اتفاق می‌تواند شعله‌های قدیمی خلاقیت و پویایی که در درون‌تان خاموش شده‌اند را روشن کند.

۹- زنده کردن رویاها

توجه کنید که زندگی خیلی کوتاه است. منتظر بازنشستگی نباشید تا تازه بعد از آن زندگی واقعی خود را شروع کنید. اکنون زندگی کنید. با ترکیب کار و اشتیاق، یا حتی رسالت زندگی‌تان با یکدیگر، از هر دو جهان بهترین استفاده را ببرید. محدودیت‌های شما باورهای محدود شماست.

شاید مدت‌ها آرزو داشته‌اید به یک سفر طولانی بروید، اما می‌ترسیدید. اگر قلب شما چیزی را می‌خواهد، بدون شک به دنبال آن بروید. اگر واقعاً بخواهید، می‌توانید انجامش دهید.

۱۰- با تغییر خود ، دنیا تغییر می کند.

تغییر و پیشرفت از بیرون آغاز نمی‌شود، بلکه همه چیز در درون هر انسان است. شما در نهایت یاد می‌گیرید دنیا را آنگونه که هست بپذیرید و دوست داشته باشید. شما یاد خواهید گرفت که نمی‌توانید دنیا را تغییر دهید. شما فقط می‌توانید خود را تغییر دهید و سپس جهان به عنوان آینه‌ی وضعیت درونی شما تغییر خواهد کرد.

اگر هیچ رنجی نباشد، چگونه می‌توانید بفهمید که سالم هستید یا نه؟ چگونه می‌توانید خود را بعنوان یکی از خوشبخت‌ترین افراد این دنیا بدانید که شانس زندگی کردن را دارد؟

۱۱- شناسایی اهداف و چشم انداز زندگی

هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند رسالت واقعی زندگی او چیست. شما در هر زمان، زندگی خود را به گونه‌ای خاص رنگ می‌کنید. گفته می‌شود اگر می‌خواهید بهترین نسخه از خودتان باشید، باید قلب خود را دنبال کنید: به شهود و احساسات درونی خود گوش دهید.

ممکن است انگیزه‌های خود را بعضاً مسخره و دیوانه‌وار بدانید اما دقیقا اینگونه است که می‌توانید تجربه‌های متنوعی کسب کنید. از منطقه امن خود فاصله بگیرید. خود را در موقعیت‌های هیجان‌انگیز بی‌شماری قرار دهید. دنیا را آزمایش کنید. بعد از این خواهید فهمید که در این زندگی به دنبال چه چیزی هستید و برای چه به دنیا آمده‌اید.

۱۲- تلاش کنید و بقیه را به تقدیر بسپارید

هنگامی که احساس کردید می‌دانید دقیقا می‌خواهید تبدیل به چه چیزی شوید، بی‌محابا مثل یک دیوانه به سراغ طرح یک جدول زمانی برای رسیدن به اهداف‌تان نروید. درعوض، بپذیرید که در لحظه کنونی زندگی کنید و تمرکزتان روی زمان حال باشد. بگذارید خیالات و انتظارات واهی پشت سر محو شوند. فقط به احساسات خود بچسبید.

هر روز اقدامی کوچک را در برنامه خود داشته باشید که در راستای رسالت زندگی شماست. به دنبال قلب خود باشید. سرانجام بعد از مدتی شما به پشت سرتان نگاه خواهید کرد و متوجه خواهید شد که در مسیر صحیح هستید و سرنوشت شما به خودی خود اتفاق می‌افتد. هیچ چیز را به اجبار نخواهید؛ فقط برای رسیدن به هدف تلاش کنید اما برای رسیدن به نتیجه حرص نزنید. بگذارید کائنات کار خود را انجام دهد.

۱۳- شبکه سازی کردن

یکی از اصول تغییر شغل و استخدام ، شبکه سازی کردن می باشد. تا حد ممکن با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. انتظار هیچگونه تماس معجزه‌آسا با شخصی بسیار مهم و برجسته را نداشته باشید. ممکن است هرگز نتوانید با فردی فوق مشهور و موفق ارتباط بگیرید لذا از هر ارتباط و هر شخصی که با او برخورد می‌کنید لذت ببرید و با افراد در حوزه‌های مختلف و در سطوح متفاوت ارتباط بگیرید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مشاغل زود بازده کم سرمایه

شاید در آن لحظه اقدام بی‌اهمیت و غیرمفیدی به نظر برسد اما شک نکنید این شبکه سازی‌ها روزی به دردتان خواهد خورد، روزی که یکی از اعضای شبکه شما با شما تماس می‌گیرد و درمورد پروژه‌ای مهم صحبت می‌کند.

۱۴- ملاقات با مشاور شغلی مناسب

در آن مرحله، وقتی به اندازه کافی آگاه هستید، می‌توانید دوباره به میدان برگردید. تحقیقات شغلی خود را با کمک یک شخص حرفه‌ای معتبر آغاز کنید و ابتدا جهت‌گیری شغلی‌تان را مشخص کنید.

اینگونه مشاورها مشخصات شخصیتی شما را ارزیابی می‌کنند و راه‌ها و نکات مفیدی را به شما پیشنهاد می‌دهند.

۱۵- شناسایی مهارت های قابل انتقال خود

از آنجا که ممکن است شما در حال گذار به یک زمینه کاری کاملاً متفاوت باشید، ضروری است که هر موفقیت، دستاورد، توانایی‌ها و مهارت‌هایی را که در طول سال‌های گذشته بدست آورده یا یاد گرفته‌ا‌ید، یادداشت و لحاظ کنید. یک کلمه کلیدی کوچک در رزومه کاری شما یا عبارتی کلیدی که ممکن است در مصاحبه‌های خود بگویید، می‌تواند افراد را جهت همکاری با شما تحریک کند.

حتماً خصوصیات اصلی خود را پیدا کنید که تنها مختص شما باشد. اینگونه افراد شما را بهتر به یاد می‌آورند. منحصر به فرد بودن خود را نشان دهید.

۱۶- نوشتن رزومه کاری جدید

ترندهای مختلف در رزومه‌نویسی با گذشت هر دهه ممکن است فرق کند. علاوه بر این، هر زمینه حرفه‌ای هنگام نوشتن محتوای رزومه کاری برای آن، قوانین خاص خود را دارد. لذا یادگیری و آموزش نوشتن رزومه برای کار و استخدام مهم است .

اما یک حداقل استانداردهایی وجود دارد که داشتن آنها ضروری است. همچنین، از آنجا که بیشتر و بیشتر بر هوش هیجانی و سایر ویژگی‌های شخصی تأکید می‌شود، برای ارائه درست آن باید بخشی از رزومه یا معرفی‌نامه خود را به این مسئله اختصاص دهید.

۱۷- تصور شغل رویایی خود

اکنون که شما یک ایده و چارچوب مشخص در مورد شغل بعدی خود دارید، سعی کنید تصور کنید که شغل ایده‌آل شما دقیقا چگونه می‌تواند باشد. خود را درحال انجام و لذت بردن از حرفه جدیدتان تصور کنید و شک نکنید که اگر تمامی گام‌ها با خود صادق بوده باشید، واقعیتی که در انتظارتان است حتی بهتر از تصور و تخیل‌تان خواهد بود.

۱۸- تحقیق با خلاقیت

از روش‌های قدیمی استفاده نکنید. بازار کار در دنیای امروز به گونه‌ای است که یک‌سوم مشاغل هنوز از طریق رزومه یافت می‌شوند، یک‌سوم هنوز از طریق شبکه روابط یافت می‌شوند، اما یک‌سوم دیگر از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین یافت می‌شوند.

شبکه روابط حضوری همیشه مهم خواهد بود، اما امروزه شبکه‌سازی در دنیای مجازی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مهارت‌های ارتباطی اکنون بیش از هر زمان دیگری شرط لازم برای موفقیت در این جهان است، چه در زندگی کاری، چه در زندگی شخصی

۱۹- ارائه خود و نه پروفایل

شما در وحله اول باید برجسته‌ترین ویژگی‌های شخصیتی خود را ارائه دهید. اگر فقط روی تجربه‌های کاری و سوابق تحصیلی خود تأکید کنید، انگار می‌خواهید خود را به گونه‌ای نشان دهید که دوست دارید کارمندی خشک در فضایی بدون پویایی و خلاقیت باشید.

خودتان خوب می‌دانید که از شغل خود بیش از اینها انتظار دارید. درباره فلسفه ذهنی‌تان درمورد کار با همه صادق باشید و فلسفه کاری افراد را جهت شروع همکاری با آنها مورد بررسی قرار دهید. کسانی را هدف بگیرید که بخاطر شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی افراد جذب آنها می‌شوند.

۲۰- انعطاف پذیری نسبت به پیشنهادات همکاری

سود، حقوق و مزایا تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید. اگر فرصتی برای ورود به سازمان مورد علاقه‌تان پیدا کردید، درنگ نکنید. شما باید بر اساس آینده و پتانسیل‌های موجود در یک جایگاه شغلی تصمیم بگیرید، نه فقط بر اساس مزایای فعلی.

هدف این است که سرانجام نسبت به کسانی که با آنها کار می‌کنید به یک سناریوی برد-برد دست پیدا کنید، جایی که دقیقا بیشتر از هر زمانی متوجه خود و انگیزه‌های درونی‌تان ‌شوید.

سخن پایانی اصول تغییر شغل و استخدام

اصول و مواردی که در بالا به عنوان اصول تغییر شغل و استخدام فهرست شد جهت تغییر شغل ، ارتقای شخصی و شخصیتی و نیل به یک شغل ایده آل و مناسب می تواند کمک رسان باشد. البته این اصول بیشتر بر جنبه آمادگی در درون برای تغییر شغل تاکید دارد و اینکه هر کس باید از نظر روحی خود را آماده کند.

برای کسی که می خواهد شغلش را عوض کند فرقی ندارد که علاقمند به کار کارمندی و گرفتن حقوق ثابت ماهیانه باشد یا اینکه بخواهد کسب و کار شخصی اعم از اینترنتی یا واقعی راه اندازی کند ، در هر حال این نکات و توصیه می تواند برایش در تغییر و انتخاب شغل جدید کمک کند.

هر کسی که به دنبال شغل و یا تغییر حرفه و کسب و کارش است نیاز شدیدی به ارتقای شخصی و شخصیتی و همچنین ارتباط داشتن با افراد زیادی خواهد داشت . نمی توان دور خود دیواری کشید و خود را منفک از جامعه دانست . همه برای پیشبرد اهدافشان نیاز به تعامل با دیگران بوده وگرنه در امور کسب و کارشان ناتوان خواهند بود.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.