جایگاه لینک خروجی سایت

وقتی بحث از جایگاه لینک خروجی سایت و تاثیر آن در سئو ، رشد سایت و کسب درآمد اینترنتی می شود بی اختیار ذهنمان به سمت لینک داخلی و بک لینک ها می رود و به نظر می رسد که از نظر وبمستران و صاحبان برندهای تجاری outbound link یا لینک خارجی چندان اهمیت و جایگاهی از نظر میزان تاثیرگذاری در رشد سایت ندارد . البته قبل از شروع بحث تاکید می شود که هنوز اجماع نظر بین کارشناسان در این موضوع اتفاق نیفتاده است.

لینک انواع و اقسامی دارد و در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا ضمن پرداختن به جایگاه لینک خروجی سایت در معرفی برند تجاری ، به تاثیر آن در سئو ، نکات کلیدی در لینک خروجی ، افزایش ترافیک و بازدید سایت و در نهایت افزایش درآمد اینترنتی بپردازم. امیدوارم مورد توجه وبمستران عزیز قرار گیرد.

تعریف لینک خروجی

لینک های خروجی سایت یاOut Bound Links  که به اختصار به آن OBL هم گفته می شود، لینک هایی است که به دامنه و یا وب سایت دیگری اشاره دارد. فرضا در داخل محتوا و یا مطالب سایت پول یابی به انحای مختلف به سایت دیگر فرضا گوگل اشاره و یا ارجاع می دهد این را لینک خروجی یا outbound link می گویند.

برای درک بهتر مفهوم باید بگویم که در سطح اینترنت، از نظر نوع « مبدا و مقصد » سه نوع لینک وجود دارد که عبارتند از:

۱- لینک داخلی : به لینک هایی که از سایت خود به صفحات داخلی خود سایت داده می شود، لینک inbound  یا intaernal link یا لینک داخلی می گویند . فرضا در سایت پول یابی در داخل مقاله ای با عنوان « کسب درآمد اینترنتی » به مقالات مشابه دیگر سایت پول یابی لینک داده می شود.

۲- بک لینک : لینک هایی که از سایت های دیگر و بیرونی به سایت و صفحات شما لینک داده می شود را بک لینک یا لینک دریافتی می گویند . فرضا از سایتی با عنوان کسب و کارخانگی به سایت پول یابی لینک داده شود این نوع لینک ها را بک لینک می گویند.

۳- لینک های خروجی : لینک های به خارج یا outbound که از سایت و صفحات شما، به سایت های دیگر داده می شود و برایشان بک لینک محسوب می شود را لینک خروجی می گویند. دقیقا بر عکس بک لینک است یعنی به جای اینکه آنها به سایت شما لینک دهند شما به سایت آنها لینک می دهید و برایشان بک لینک می شود.

جایگاه لینک خروجی سایت

سوال مهمی که مطرح می شود این است که تاثیر و جایگاه لینک خروجی سایت چه اندازه است؟ اگر فرضا در میان صحبت هایم که مربوط به حوزه کسب درآمد اینترنتی است، یکی از صحبت هایم را از زبان بیل گیتس و یا جف بزوس بیان کنم، مخاطبان متوجه می شوند که حرفهایی با پایه و اساس در حال گفته شدن از زبانم می باشد . بنابراین اعتبار بیشتری برای من قائل می شوند، با اینکه ممکن است که من یک فرد نا آَشنا در حوزه کسب درآمد از اینترنت باشم.

موضوع لینک خارجی هم اینگونه است یعنی زمانی که به یک صفحه معتبر در میان محتوا و مقاله لینک دهید، به جای اینکه فقط اعتبار سایت‌تان را به آن منتقل کنید، مقداری از اعتبار بالای آن را هم به سایت خود باز می گردانید.

فرضا در تولید محتوا و دادن آمار به منبع و سایتی ارجاع می دهید ، زمانی که منبع ارائه آمار، فقط سایت خود سایت شما و یا حتی یک سایت بزرگتر در وب فارسی باشد، بسیاری از مخاطبان آن را باور نمی کنند و یا شک می کنند، اما زمانی که منبع آمار شما سایتی مثل آلکسا ALEXA و یا گوگل GOOGLE  باشد و این دو را به عنوان منبع معرفی کنید، درصد بیشتری از مخاطبان حرفتان را قبول می کنند و این آمار و حتی کل این متن را، به عنوان یک مقاله معتبر می شناسند.

لینک خروجی ، جایگاه لینک خروجی در سئو ، اهمیت لینک و لینک سازی ، outbound link
لینک خروجی مانند چاقوی دو لبه بوده و میزان تاثیرگذاری مثبتش به رعایت قواعد و قوانین لینک سازی مرتبط است.

جایگاه لینک خروجی سایت زمانی که قاعده و قانون ارجاع منبع را درست رعایت کنید نه تنها از رتبه سایتتان کم نمی کند که موجب افزایش رتبه و اعتبار سایت و محتوایتان خواهد شد.

اهمیت لینک خروجی در سئوی سایت

در بالا درباره جایگاه لینک خروجی سایت و تاثیر آن در اعتبار بخشی گفته شد . موتور جستجوی گوگل و همچنین سایر موتور های جستجو یک دید مشابه نسبت به صفحات سایت تان دارند. یعنی اگر یک مقاله ۴ هزار کلمه ای پر محتوا و خاص نوشته باشید ولی در هیچ جای آن به منابع معتبر لینک و یا استناد نکرده نداده باشید، احتمالا از دید گوگل فقط یک مقاله ساده طولانی محسوب می شود که مجموعه ای اطلاعات را ارائه می دهد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه بک لینک گذاری

البته ممکن است گوگل آن محتوا و مطلب را در صورت مفید بودن به صفحه اول خود بیاورد ولی در هر حال هنوز اعتبار گفته های داخل مقاله تأیید نشده و گوگل منتظر یک مقاله بهتر با ارجاعات کامل تر می ماند تا آن مقاله را جایگزین کند. حال اگر در همان مقاله ، به سه چهار سایت برتر حوزه کاری در وب فارسی  ویا انگلیسی لینک یا ارجاع دهید، گوگل اینگونه تفسیر می کند که:

۱- این مقاله ، آمار و محتوای معتبر و قابل استناد به مخاطبان ارائه می دهد.

۲- سایت به کیفیت مقالات اهمیت ویژه می دهد.

۳- قانون کپی رایت یا حق التالیف را رعایت می کند.

در واقع با این کار سئوی سایت بهبود چشمگیری یافته و در نهایت اعتبار آن صفحه و کل سایت هم افزایش می یابد. البته باید توجه کنید تنها کمکی که لینک های outbound یا لینک های خروجی به سایت می کنند، فقط بحث اعتبار نیست. گوگل دوست دارد مدیران سایتها با استفاده از این نوع لینک ها، به مخاطبان کمک بیشتری کنند.

نکات کلیدی در استفاده از لینک های خروجی

همان طور که در بالا اشاره شد لینکهای خروجی علاوه بر سئو ، از دید گوگل به مخاطبان کمک می کند، اما سوال این است که چگونه این کار انجام می گیرد؟ به طور کلی استفاده صحیح از لینک خروجی موجب بهبود سئو سایت می شود و استفاده نادرست از آن می تواند احتمال پنالتی شدن یا کاهش رتبه را به همراه داشته باشد. ممکن است با یک انتخاب اشتباه گوگل را متقاعد کنید که شما یک سایت فروشنده بک لینک هستید و بعد از آن هم باید منتظر جریمه های گوگل باشید.

اگر قصد دارید که کیفیت لینک خروجی outbound افزایش پیدا کند به نکات  کلیدی زیر توجه کنید تا اثربخشی آنها بیشتر شود:

 1- دوفالو یا نوفالو بودن لینک ها

حتما در موضوع لینک و بک لینک با لینکهای dofollow و nofollow آشنایی دارید؟ می توانید با اضافه کردن خاصیت نوفالو به لینک‌ های سایت، به موتور جستجو بفهمانید که سایت مقصد، سایتی نیست که مورد تأیید شما باشد و قصد ندارید اعتباری میان‌تان رد و بدل شود. می توانید بگویید شما با نوفالو کردن یک لینک به گوگل می گویید که نباید این لینک را دنبال کند و در اصل هدف شما از لینک دادن به آن، فقط نشان دادن منبع یا تکمیل محتوا برای کاربر بوده است.

اغلب اوقات برای لینک دادن به سایت هایی که اعتبار کمتری از سایتتان دارند یا حتی رقیب و همسطح هستند، از لینک نوفالو استفاده می کنند. البته پیشنهاد می شود که تا جای ممکن به سایت های غیر معتبر لینک ندهید که مجبور شوید آن را نوفالو کنید. در صورتی که خاصیت نوفالو را به لینک اضافه نکنید، لینک به صورت پیشفرض در حالت دوفالو dofollow قرار می گیرد.

۲- توجه به اعتبار سایت مقصد

زمانی که قصد دارید لینک خروجی بدهید، باید مطمئن شوید که اعتبار سایت مقصد بالا بوده و می تواند مقداری از این اعتبار را به سایتتان منتقل کند. یکی از راهکارهای بررسی اعتبار سایت ، استفاده از ابزار سایت moz در بررسی DA (اعتبار دامنه) و PA (اعتبار صفحه) است. علاوه بر این برای اینکه مطمئن شوید سایتی که به آن لینک می دهید، برای موتور های جستجو و گوگل اعتبار بالایی دارد، به این موارد هم توجه خاص داشته باشید:

– بررسی لینک خروجی صفحه مقصد

دقت داشته باشید که صفحه مقصد لینک تان، به چند و به چه سایت هایی لینک داده است. لذا مراقب باشید به یک صفحه فروشنده بک لینک یا با لینک های اسپم و هرز ،  لینک نداده باشید. اگر این اتفاق بیفتد نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه موجب کاهش اعتبار سایت خواهد شد.

– بررسی اسپم اسکور صفحه مقصد

اسپم اسکور در واقع امتیازی است که نشان می دهد هر سایت نزد موتور جستجوی گوگل چقدر اعتبار منفی دارد. برای بررسی اسپم اسکور هم می توانید به همان ابزار moz که در بالا اشاره شد مراجعه کنید. همینطور ابزار سایت majestic.com نشان می دهد که سایت مدنظرتان چقدر از طرف گوگل مورد اعتماد است و چه میزان شاخصه های اسپم گونه دارد.

– بررسی لینک های دریافتی صفحه

اگر ابزارهای بررسی بک لینکی مثل moz و ahref را دارید، توصیه می شود بررسی کنید که لینک های دریافتی صفحه مقصد، اعتبار مناسبی دارند یا نه. در صورتی که صفحات اسپم زیادی به این سایت یا صفحه لینک داده باشند، لینک دادن شما به آن موجب کاهش اعتبارتان خواهد شد.

۳- بررسی ارتباط صفحه مقصد و مبدا

فرضا سایت پول یابی، یک سایت معتبر در زمینه کسب درآمد اینترنتی و کسب و کار خانگی محسوب می شود ، اما به نظرتان اگر در میان یک مقاله سایت فیزیک و یا ریاضی به سایت پول یابی لینک داده شود، آیا از اعتبار بالای این سایت چیزی به سایت مربوطه می رسد؟ مطمئنا جواب منفی است چون از نظر موضوعی ارتباطی با هم ندارند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  لینک و بک لینک

لینک های خارجی باید ترجیحا به محتوای سایت مرتبط باشند تا گوگل و بقیه موتورهای جستجو بتوانند اعتباری را بین این دو صفحه رد و بدل کنند . شما نمی توانید وارد مغازه  لبنیاتی شوید و درخواست خرید آچار فرانسه را بدهید این کار همخوانی ندارد.

۴- لینک دادن به صفحات تخصصی

اگر از شما بپرسند که  قصد داریم در مقاله کسب درآمد اینترنتی ، صحبتی از مبحث تاثیر سئو بر کسب و کار داشته باشیم و کاربران را به یک صفحه خارج از سایت برای مطالعه بیشتر در مورد آن ارجاع دهیم، پیشنهاد مناسب جهت این کار ، از بین دانشنامه آزاد ویکی پدیا با اعتبار دامنه ۹۹ و یا سایت moz  با اعتبار دامنه ۷۰ ، کدام مناسب تر هستند؟

شاید اکثر افراد در نگاه اول ،انتخاب بک لینک ویکی پدیا برای کسب درآمد و سئوی سایت را به دلیل اعتبار بالا گزینه مناسب تری بدانند، اما یک نکته حرفه ای برای استفاده از لینک به خارج این است که به سایت های تخصصی تر باید لینک داده شود، یعنی هر چه سایتی که شما به آن لینک می دهید، به تخصص و حوزه فعالیت شما نزدیک تر باشد، نتیجه بهتری دریافت می کنید. پس در نهایت سایت moz علیرغم اعتبار دامنه کمتر ، به دلیل تخصصی تر بودن ، انتخاب نهایی و مناسب تر می باشد.

برخی توصیه ها درباره لینک های خروجی

علاوه بر توصیه های کلیدی بالا، برخی نکات ریز و درشت زیر هم بهتر است درباره لینک های خروجی مدنظر قرار گیرد :

۱- لینک ها از هر نوعش ، در صورت رعایت اصول و قواعد ، مستقیما روی پیج رنک گوگل تاثیرگذار هستند. لذا هدف اصلی باید گرفتن بک لینک موثر باشد.

۲- لینک های خروجی بهتر است در همه صفحات سایت تکرار نشده باشند مثل لینک های sitewide نباشند.

۳- لینک های خروجی در صورتی که فالو follow باشند، در صورت عدم رعایت اصول گفته شده در بالا ، ممکن است که اعتبار آن صفحه را به لینک مقصد منتقل کنند.

۴- توجه داشته باشید زمانی که از سایت a به سایت b ، c و d لینک داده می شود، یک اعتبار به b ، یک اعتبار به c و یک اعتبار به d منتقل می شود.

۵- لینک های بی ربط، مثل لینک های نظرات، حتما نوفالو nofollow باشند.

۶- نکته مهم درباره لینک های نوفالو nofollowاین است که موارد ذکر شده مطلق نیست. ممکن است لینک هایتان به صورت فالو به بیش از صد سایت باشد و هیچ مشکلی برای سایت بوجود نیاید. لذا موارد گفته شده صرفا کلی و توصیه ای است و بهتر است که رعایت شوند.

۷- تا جایی که ممکن است توصیه می شود در هر صفحه از لینک خروجی کمتری داشته باشید و سعی کنید در لینک های خروجی سایتتان وسواس به خرج دهید اما به دنبال عددی استاندارد برای لینک های خروجی صفحاتتان نباشید.

سخن پایانی جایگاه لینک خروجی سایت

درباره جایگاه لینک خروجی سایت ، اثربخشی این لینک های خروجی و همچنین تعداد لینک خروجی، نظرهای متعددی وجود دارد ممکن در جایی بخوانید که تعداد لینک های خروجی بیشتر، بهتر و تاثیرگذارتر است و در مطلب دیگری عکس این دیدگاه و نظر را بخوانید. نکته مهم و قابل توجه این است که در سئو و افزایش رتبه سایت هیچ چیز مطلق نیست.

 گاهی ممکن است که وجود یک لینک خروجی هم زیاد باشد و گاهی اوقات ۱۰۰ لینک خروجی هم برای افزایش رتبه سایت کم باشد. فرضا یک صفحه خالی سایت را در نظر بگیرید که چند خط کوتاه مطلب و یا محتوا دارد، شاید برای این صفحه یک لینک خروجی هم زیاد باشد. همچنین ممکن است وب سایت و یا فروشگاهتان ، دارای اعتبار و محبوبیت پایینی باشد، در این شرایط بهتر است تا جای ممکن کمترین تعداد را در لینک خروجی داشته باشید.

در نقطه مقابل آن ممکن است که ، مطلب صفحه سایتتتان آنقدر جامع و کامل باشد، که در حالت طبیعی ۴ لینک خروجی در محتوای صفحه مورد نیاز باشد. همچنین ممکن است سایتتان دارای چنان جایگاه و محبوبیتی نزد گوگل باشد، که در این شرایط لینک خروجی بیشتری می توانید داشته باشید. خلاصه مجموعه این عوامل و فاکتورهاست که جایگاه لینک خروجی سایت را مشخص می کند.

مطلب پیشنهادی

سایتهای سوال و جواب ​برای لینک سازی , نحوه لینک سازی در سایت های پرسش و پاسخ , بک لینک گرفتن

فهرست سایتهای سوال و جواب ​برای لینک سازی

با وجود تغییرات اساسی در الگوریتم های گوگل بک لینک هنوز تاثیرگذار است . یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.