سرمایه گذاری چیست؟ روش های سرمایه گذاری در ایران

با توجه به اوضاع اقتصادی و تحریم همه جانبه ، شناخت انواع روش های سرمایه گذاری در ایران اهمیت زیادی دارد . چون در نظر گرفتن افق زمانی مناسب و به ویژه انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری درست ، تاثیر زیادی برای نیل به اهداف مالی دارد . به بیانی دیگر ، رویکردی که هر فرد نسبت به درآمدهای خود دارد ، می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده در وضعیت مالی و زندگی آینده او داشته باشد .

کاملا طبیعی است که برای تضمین آینده مالی ، باید ضمن داشتن یک منبع درآمدی مناسب ، برنامه‌ای هدفمند برای درآمدهای کسب‌شده خودتان هم تنظیم کنید . روش های مختلف و متنوعی برای سرمایه گذاری وجود دارد که البته هر کدام خطرات یا ریسک های مختص به خود را دارند . ضمن اینکه هر یک می تواند متاثر از اتفاقات جامعه ، بازارهای داخلی و بازارهای جهانی تغییرات مثبت یا منفی را تجربه کنند .

در کنار تمام این موارد ، با توجه به روند تورمی سالیان اخیر در ایران می توان گفت سرمایه گذاری در بعضی بازارها می تواند سودمند باشد . در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم تا ضمن تعریف و تشریح مفهوم سرمایه گذاری به معرفی انواع روش های سرمایه گذاری در ایران بپردازم . امیدوارم مورد استفاده شما قرار گیرد .

تعریف سرمایه Capital

سَرمایه در علم اقتصاد ، عبارت از حق صاحبان یک مؤسسه نسبت به باقیمانده دارایی موسسه مذکور است . در علم حقوق مالی ، عبارت از وثیقه بستانکاران شرکت و یا حق صاحبان یک موسسه نسبت به باقیمانده دارایی موسسه مذکور پس از انحلال یا تصفیه موسسه می باشد . در علم مالی عبارت است از دارایی استفاده شده جهت تولید ثروت بیشتر یا ایجاد و توسعه یک کسب و کار جدید .

از نظر حسابداری این مبلغ از کم کردن بدهی‌های مؤسسه از جمع دارایی آن به دست می‌آید . به عبارت دیگر پس از پرداخت تمام بدهی‌ها و تعهدات یک مؤسسه آنچه از دارایی باقی می‌ماند متعلق به صاحب یا صاحبان سرمایه موسسه می باشد .

روش های سرمایه گذاری در ایران ,  سرمایه گذاری چیست؟

مفهوم سرمایه یک اصطلاح گسترده است . لذا شامل هر نوع از دارایی های مالی یا ارزش دارایی های مالی نظیر وجه نقد موجود در حساب‌های بانکی ، همین‌طور کارخانه‌ها ، ماشین آلات و تجهیزاتی که برای تولید در اختیار شرکت ها است ، می‌شود .

البته سـرمایه می‌تواند معانی مختلفی داشته و مفاهیم متنوعی از آن مستفاد شود . معنی دقیق آن به مفهومی که واژه ســرمایه در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد ، بستگی دارد . عموما و در نگاه کلی ، به منابع مالی مورد استفاده سـرمایه می گویند . کاملا طبیعی است که شرکت‌ها و جوامعی که سـرمایه بیشتری دارند از سایر رقبای خود با سرمایه کمتر، عملکرد بهتری خواهند داشت .

انواع سرمایه

در حسابداری ، معمولا با سه نوع سـرمایه سروکار داریم که عبارتند :

۱- سـرمایه ثبت شده یا حساب سرمایه Equity Capital

سرمایه ثبت شده همان حساب سرمایه در بخش حقوق صاحبان سهام در ترازنامه است . حساب سرمایه برابر است با تعداد سهام عادی منتشر شده ضربدر قیمت اسمی هر سهم . مثلا در ایران قیمت اسمی هر سهم عادی ۱۰۰۰ ریال یا ۱۰۰ تومان است . به عبارتی حساب سـرمایه نشان می دهد شرکت چه میزان سرمایه از طریق انتشار سهام عادی جذب کرده است .

۲- سرمایه استقراضیDebt Capital

شرکت می تواند با وام گرفتن سرمایه مورد نیاز خود را برای کسب و کار جذب کند . این سـرمایه از نوع بدهی است و می توان آن را از طریق منابع خصوصی یا دولتی به دست آورد . برای شرکتهای ثبت شده ، معمولا به معنای استقراض از بانکها و سایر موسسات مالی یا انتشار اوراق بدهی است . برای مشاغل کوچک (غیر شرکتی) ، منابع سرمایه می تواند شامل دوستان و خانواده نیز باشد .

باید به این نکته توجه کرد که تمام بدهی های شرکت به عنوان سرمایه استقراضی محسوب نمی شوند . فقط بدهی هایی که شامل بهره می شوند مانند وام یا اوراق بدهی ، در این دسته قرار می گیرند .

۳- سرمایه در گردش Working Capital

سرمایه در گردش از شاخص‌های مالی است ، که با کسر کردن بدهی‌های جاری یک شرکت از دارایی‌های جاری محاسبه می‌شود . اغلب نقدینگی عملیاتی را در اختیار شرکت‌ها ، سازمان‌ها یا نهادهای دولتی قرار می‌دهد.

سرمايه در گردش وجه نقد مورد نیاز برای اجرای عمليات یک کسب و کار می باشد . به عبارتی ساده تر ، سرمایه در گردش ، میزان نقدشوندگی ، کارایی و سلامت مالی شرکت را نشان می دهد . خلاصه اینکه ، حاصل تفریق بدهی های جاری از دارایی جاری است .

تعریف سرمایه گذاری

در یک تعریف عمومی سرمایه‌گذاری به وارد کردن پول و سرمایه نقدی به یک بازار و خرید محصولات آن بازار برای کسب سود و افزایش سرمایه اولیه گفته می‌شود .

در علم اقتصاد ، سرمایه گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف ، به امید به دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده است . سرمایه گذاری می‌تواند به دو صورت : ۱- مستقیم و ۲-غیرمستقیم انجام شود . از انواع سرمایه گذاری می‌توان به خرید و فروش سهام شرکت‌ها ، اوراق درآمد ثابت ، مسکن ، زمین ، طلا ، خودرو ، ارزهای خارجی و … اشاره کرد .

البته باید توجه کرد ، از آنجایی که سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود بیشتر در آینده انجام می‌شود ، همیشه با سطح خاصی از ریسک همراه است . به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که با انجام یک سرمایه‌گذاری نادرست ، نه‌تنها هیچ درآمدی برای سرمایه‌گذار به دست نیاید ، بلکه ارزش سرمایه او نیز دچار کاهش شود .

خلاصه اینکه ، سرمایه‌گذاری عبارت است از تبدیل وجوه مالی به یک یا چند نوع دارایی که برای مدتی در زمان آتی نگهداری خواهد شد . بنابراین ، انجام این کار ، مستلزم مدیریت ثروت سرمایه‌گذاران است . این ثروت شامل مجموع درآمد فعلی و ارزش فعلی درآمدهای آتی است . لذا ارزش فعلی و مفهوم بهره مرکب می‌تواند نقش مهمی را در این فرایند داشته باشد .

لذا هر کسی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف دارد ، بهتر است ابتدا با قواعد و ویژگی‌های هر یک آشنا شود . در ادامه توضیحاتی در خصوص روش های سرمایه گذاری در ایران و شیوه عملکرد هر کدام ارائه می شود .

دلیل و ضرورت سرمایه گذاری

این سوال مطرح است که چرا باید سرمایه گذاری کرد؟ خوب پاسخ به نوعی در زندگی روزمره هر کدام از ما نهفته است و آن تامین زندگی در آینده و کسب رفاه بیشتر است . همه ما به طور پیوسته در حال تلاش و کوشش هستیم تا بتوانیم به اهدافی که در نظر داریم دست یافته و رفاه بیشتری برای خود و عزیزانمان فراهم کنیم .

مثلا ممکن است که قصد خرید خانه یا ماشین داشته باشیم . یا بخواهیم برای تامین آینده تحصیلی و شغلی فرزندان مان ، مبالغی را به روش‌های مختلف سرمایه گذاری کرده تا بعد دچار مشکل نشویم . یا قصد خرید لوازم خانگی بهتری را داشته باشیم و یا‌ … . مجموعه این مثال ها بیانگر این است که ما قصد حفظ سرمایه یا افزایش آن برای ساخت آینده ای بهتر با رفاه بیشتر را داریم . هدف اصلی از سرمایه گذاری هم همین موضوع است .

انسان‌ها دائما در حال تلاش برای بهبود رفاه و شرایط اقتصادی زندگی خود هستند و برای دستیابی به چنین شرایطی ، اهدافی برای خود در نظر می‌گیرند . مثلا ممکن است فردی قصد خرید مسکن یا ماشین یا لوازم منزل داشته‌باشد یا بخواهد برای مواردی چون ازدواج فرزندان خود پس‌انداز کند . در تمامی این موارد، برنامه‌ریزی و انتخاب روش مناسب سرمایه‌گذاری ، بسیار مهم است .

مثال برای درک مفهوم ضرورت سرمایه گذاری

فرض کنید سه شخص B ، A و C که درآمد ماهانه یکسانی دارند ، قصد داشته‌ دارند در هر ماه ، یک میلیون تومان از درآمد خود را برای خرید کنار بگذارند . شخص C درآمد ماهیانه خود را پس‌انداز می‌کند . فرد B درآمد خود را در یک سپرده بانکی با بازدهی سالانه ۱۸ درصد سرمایه‌گذاری می‌کند . شخص A درآمد خود را در یک صندوق سرمایه‌گذاری با متوسط بازدهی سالانه ۳۰ درصد ، سرمایه گذاری می‌کند .

با توجه به تورم و همچنین میزان سرمایه هر فرد پس از طی ۱۰ سال ، یقینا سرمایه آنها متفاوت خواهد بود . با اینکه این سه نفر درآمد ماهانه یکسانی دارند ، اما در پایان ۱۰ سال، سرمایه شخص A تقریبا ۶ برابر سرمایه شخص C و ۲ برابر سرمایه شخص B شده‌است .

سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟ , سرمایه گذاری با پول کم

این مثال به خوبی نشان می‌دهد که نحوه برخورد هر شخص با درآمد خود ، می‌تواند نقش بسیار مهمی در وضعیت مالی آینده او ایفا کند . بنابراین ، برای تضمین آینده مالی خود ، باید ضمن داشتن یک منبع درآمد مناسب ، برنامه‌ریزی هدفمندی نیز برای درآمد خودتان انجام دهید .

راههای برنامه ریزی برای درآمدها

برای همگان این سوال مطرح است که چگونه می‌توان برای درآمدهای خود برنامه‌ریزی کرد؟ به طور کلی به دو روش می‌توان برای بخش مازاد درآمدهای خود برنامه‌ریزی کرد . این دو روش : ۱- پس انداز و ۲- سرمایه‌گذاری است . در بالا درباره مفهوم و تعریف سرمایه گذاری توضیح داده شد . در ادامه برای درک بهتر به تعریف و مفهوم پس انداز پرداخته می شود .

تعریف پس انداز

به پولی که پس از کسر هزینه‌های مصرفی از درآمد هر فرد یا خانواده باقی می‌ماند ، پس انداز گفته می‌شود. توجه کنید که معمولا پس انداز به شکل وجه نقد نگهداری می‌شود . از این رو بازدهی چندانی برای شخص ایجاد نخواهد کرد .

مسلما این روش در کشور ایران که سالیان متمادی است تورم بالایی دارد ، منطقی به نظر نمی‌رسد . برای درک بهتر این جمله ، تصور کنید که در سال ۱۳۷۵، ۲۰ میلیون تومان سرمایه در اختیار داشتید . در آن زمان ، خرید یک منزل مسکونی ۶۰ متری در مرکز شهر تهران، با این مبلغ تا حدودی امکان‌پذیر بود . در حالی که ۲۰ میلیون تومان در امسال ، شاید بخشی از مبلغ اجاره یک ماه همان منزل مسکونی باشد . یادگیری چگونگی و آموزش روش های پس انداز کردن در زندگی یک فضیلت و معیار ارزشمند است .

مزایای سرمایه گذاری

در کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری به ویژه در بخش تولید را یک معیار ارزشمند و مثبت می دانند . اما روش های سرمایه گذاری در ایران بیشتر در بخش دلالی ، واسطه ای و خدمات است . با این حال سرمایه گذاری مزایا و فواید فراوانی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

۱- رسیدن به اهداف مالی از طریق سرمایه گذاری

بی شک هر یک از انسان‌ها برای خود اهدافی را مشخص کرده‌اند که معمولا بخش زیادی از آنها نیاز به سرمایه‌ای بیشتر از آنچه که در اختیارشان است ، دارد . از جمله این اهداف می‌توان به خرید خانه ، زمین ، ویلا ، وسیله نقلیه ، لوازم منزل ، تجهیزات کامپیوتری و … اشاره کرد .

سرمایه گذاری هدفمند به افراد کمک می‌کند تا با مدیریت صحیح بخش مازاد درآمدهای خود ، بتوانند به سرمایه لازم برای رسیدن به اهدافشان دست یابند .

۲- جبران خسارات تورم با سرمایه گذاری

سرمایه گذاری درست نه تنها ارزش دارایی افراد را در شرایط تورمی حفظ می‌کند، بلکه موجب افزایش آن نیز می‌شود . برای نمونه فرض کنید همان بیست میلیون تومان سال ۱۳۷۵ را که می‌شد با آن یک خانه ۶۰ متری در مرکز تهران خرید ، در یک دارایی با سود سالانه ۳۰ درصد، سرمایه‌گذاری می‌کردید . در این صورت سرمایه شما امسال بیش از ۱۲ میلیارد می‌شد . با این مقدار پول می‌توانستید یک خانه ۱۸۰ متری در مرکز شهر تهران بخرید .

۳- رفع دغدغه های دوران پیری و بازنشستگی با سرمایه گذاری درست

دوران بازنشستگی یکی از بخش‌های مهم زندگی هر انسانی محسوب می‌شود . لذا باید از سنین جوانی برای آن برنامه‌ریزی داشت . چون که در این قسمت از عمر ، توان کاری افراد تقلیل یافته و به احتمال زیاد نمی‌تواند درآمد مطلوبی را به دست آورد  .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شناخت بیت‌کوین

لذا توصیه می‌شود که از سنین جوانی ، بخشی از درآمد خود را در یک بازار مناسب سرمایه گذاری کرد . تا در دوران بازنشستگی و کهن‌سالی، دغدغه مالی نداشته و بتوانند در کنار عزیزان شان از زندگی لذت ببرند .

خلاصه اینکه ، سرمایه‌گذاری کمک می‌کند که بودجه و هزینه‌های خود را به صورت هدفمند مدیریت کنید . همچنین ، با سرمایه‌گذاری ، امکان این را خواهید داشت که کارآفرینی کنید و برای سرمایه خود نیز ارزش افزوده به بار آورید .

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران

اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید ، با توجه به گستردگی بازارهای مالی و نقدشوندگی هر یک و با در نظر گرفتن میزان ریسک‌پذیری و دید سرمایه‌گذاری خودتان ، می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی انجام دهید . مهم ترین و رایج ترین راهها و روش های سرمایه گذاری در ایران عبارتند از :

۱- پس انداز در بانک

افتتاح حساب پس‌انداز بلندمدت و دریافت سود بانکی، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری با پول کم است که از دیرباز در بین مردم محبوبیت داشته‌است . این شیوه سرمایه گذاری ، مطمئن و کم خطر است . البته اگر سرمایه شما زیاد هم باشد و فرد ریسک‌پذیری نباشید ، پس‌انداز در بانک، روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

اگر تصمیم به سرمایه گذاری در بانک گرفتید ، بهتر است که در جستجوی بانکی مطمئن باشید که بالاترین نرخ سود را به شما می‌دهد . خوبی سرمایه‌گذاری در بانک این است که هم ریسک بسیار کمی سرمایه را تهدید می‌کند و هم هر زمان که اراده کنید می‌توانید فورا پول خود را از آن خارج کنید .

۲- سرمایه گذاری بورس

سرمایه‌گذاری در بورس روش دیگری است که با ریسک زیادی همراه بوده و ورود به این بازار ، مستلزم کسب دانش و تخصص تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال است . البته بورس و سرمایه گذاری در آن در ایران مسائل و حواشی خاص خودش را دارد .

در سال های قبل با توجه به اتفاقات ناخوشایند کاهش درآمد نسبت به هزینه های کسب و کار در جامعه ، نرخ تورم ، سیاست های پولی و بانکی و موارد دیگر شاهد ترغیب افراد برای سرمایه گذاری در بورس بودیم . در نتیجه رشد خوب و سود بالای این نوع سرمایه گذاری در بورس را به عینه دیدیم . این اتفاقات موجب شد که بسیاری از کارشناسان و مردم روند رشد بورس تا ماه ها و سال های آتی را مثبت تحلیل کنند .

اما همه چیز در بورس به خوبی پیش نرفت و بورس در چند سال اخیر ریزش فراوانی را تجربه کرد . لذا باید این نکته مهم برای سرمایه گذاری در بورس را حتما لحاظ کنید . یعنی در عین حالی که سرمایه گذاری در بورس می تواند برایتان بسیار سودمند باشد ولی مخاطرات و ریسک های مربوط به خود را دارد . لذا بهتر است قبل از سرمایه گذاری در بورس دانش خود را در این حیطه افزایش دهید و یا از افراد کارشناس در این حوزه کمک بگیرید .

۳- صندوق های درآمد ثابت و سهامی

صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های ETF از دیگر روش های سرمایه گذاری در ایران هستند . صندوق سهامی یا صندوق ETF نسبت به صندوق درآمد ثابت سوددهی بیشتری دارد اما از آنجایی که متأثر از نوسانات بورس می باشند ، با ریسک بیشتری نیز همراه هستند . اما صندوق‌های درآمد ثابت سود کمتری به همراه داشته و برای افراد ریسک‌ناپذیر مناسب ترند .

۴- خرید طلا و سکه

یکی از روش های سرمایه‌گذاری خرید طلا و سکه است . به وی‍ژه زمانی که ارزش دلار دچار نوسان شده و کاهش می‌یابد . در واقع بین ارزش دلار و بهای طلا یک رابطه معکوس وجود دارد . با این حال ، حتی در نوسانات شدید دلار و بحران‌های اقتصادی نیز طلا همواره یک پناهگاه امن برای سرمایه به شمار می‌رود . روند رشد بهای طلا در بازار به خوبی این ادعا را برایتان ثابت می‌کند .

نکته مهم و کلیدی اینکه موقع خرید طلا و سکه ، دید بلندمدت داشته‌باشید تا سود قابل قبولی نصیبتان شود . همچنین برخی صندوق سرمایه‌گذاری طلا نیز جایگزین مناسبی برای خرید طلای فیزیکی است .

۵- خودرو

بر خلاف سایر کشورها در ایران ، ماشین جزو سرمایه حساب می شود . بسیاری از افراد روش خرید و فروش خودرو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند . مثلا می‌توانید خودرو را از طریق ثبت نام کردن و به صورت اقساطی بخرید و به نرخ آزاد بفروشید و از این اختلاف قیمت سود ببرید . یا خودرو بخرید و بعد از چند ماه و یا در سال بعد ، به قیمت خیلی بالاتر بفروشید .

۶- مسکن

بازار مسکن نیز از جمله بازارهایی است که علاقمندان خاص خود را دارد . به جز در برهه های زمانی خاص ، که مسکن با رکود مواجه می‌شود ، عمدتاً با سوددهی همراه است .

۷- خرید اوراق قرضه یا مشارکت

اوراق مشارکت ، اسناد خزانه اسلامی ، صکوک و اوراق بدهی از جمله انواع اوراق بهادار هستند که خرید آنها از روش های سرمایه گذاری در ایران محسوب می‌شود . با خرید اوراق قرضه یا مشارکت از دولت یا شرکت‌های خصوصی ، خود را در یک سرمایه‌گذاری کم‌خطر با سود نسبتا خوب شریک می‌کنید .

اما در این نوع سرمایه‌گذاری شما در یک دوره زمانی مشخص نمی‌توانید به سرمایه خود دسترسی داشته باشید . در عوض ، سود شما از خرید این اوراق تضمین‌شده است و در مورد اوراق قرضه نیز دولت پشتیبان آنهاست .

۸- خرید و فروش ارز

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در ایران ، نگهداری پول به صورت نقد می باشد . همانطور که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما نیز پول خود را در خانه نگهداری می‌کردند . با این حال، این خطر وجود دارد که بالا رفتن نرخ تورم ، ارزش سرمایه نقدی را کاهش دهد . اما اگر به جای واحد پولی کشور خودتان ، پولتان را در قالب ارز دیگری نگهداری کنید ، این خطر به کمترین حد ممکن کاهش می‌یابد .

اگر چنین تصمیمی گرفتید ،‌ ارز کشوری را برای سرمایه گذاری خریداری کنید که اقتصاد آن در حال رشد است . یا فکر می‌کنید از آینده اقتصادی بهتری نسبت به سایر کشورها برخوردار است .

با تمام این احوال ، بازار ارز بسیار پرریسک است و از جمله ریسک‌های آن می‌توان به افزایش درخواست خرید به هنگام مسافرت‌های زیارتی و سیاحتی اشاره کرد . همچنین، حضور دلالان نیز بر نوسانات این بازار بسیار موثر است . اما با سرمایه‌گذاری با دید بلند مدت ، ریسک بازار ارز کاهش پیدا می‌کند .

۹- راه‌اندازی کسب و کار

سرمایه‌گذاری تنها به خرید یک کالا و نگهداری آن و فروش در زمان مناسب ختم نمی‌شود . می‌توانید کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید و سرمایه‌ را در جهت تقویت و رونق آن صرف کنید . یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در ایران در زمینه کسب و کار و به ویژه تولید می باشد . توجه کنید که راه اندازی کسب و کار اینترنتی هم با کمترین سرمایه ولی سوددهی بالا امکان پذیر است .

۱۰- سبدگردانی اختصاصی

شرکت‌های سبدگردان به عنوان نماینده سرمایه‌گذاران و به نام شخص سرمایه‌گذار ، به سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازند . سبدگردانی اختصاصی یعنی سبدگردان برای هر شخص متناسب با ویژگی‌های آن شخص ، سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد . البته این کار خطرات خاص خود را دارد .

سرمایه‌ گذاری چیست؟ | بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران , راز های سرمایه گذاری با پول کم

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در جهان

راهها و روش های سرمایه گذاری در دنیا بسیار زیاد است که بهترین نوع آن سرمایه گذاری بورس است . بورس در کشورهای دارای ثبات و اقتصاد قوی ، موتور محرکه تولید و پیشران اقتصاد آنها محسوب می شود . بر خلاف روش های سرمایه گذاری در ایران ، در سایر کشورها به دلیل نداشتن تورم ، پول مازاد به چرخه تولید می رود . در اینجا چند روش سرمایه گذاری در دنیا معرفی می شود که حتی ایرانی ها هم می توانند در این زمینه ها سرمایه گذاری کنند .

۱- فارکس

اگر به قوانین معامله در بازارهای جهانی اشراف کامل داشته‌باشید، فعالیت در بازار ارزهای جهانی فارکس ، روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری است . به دلیل نامحدود بودن نوسان قیمت‌ها در فارکس ، امکان کسب سود نامحدود از این بازار برایتان وجود دارد . نکته مهم این این بازار بسیار پر ریسک است و بدون دانش وارد نشوید .

۲- ارز دیجیتال

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر در ایران خیلی فراگیر شده است . بیت کوین ، لایت کوین ، اتریوم ، ریپل و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال ، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند . با یادگیری اصول ارز دیجیتال ، علاوه بر سود دهی زیاد ، از امنیت بالایی نیز برخوردار هستند . فقط توجه داشته‌باشید که تا مهارت و دانش کافی در حوزه ارز دیجیتال کسب نکرده‌اید ، وارد این بازار بسیار پر ریسک و دارای نوسان بالا نشوید .

۳- مسکن

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری که به ویژه در سالهای اخیر شاهد آن هستیم ، خرید ملک و مسکن در کشورهای دیگر است . بسیاری از ایرانیان با خرید ملک در کشورهای مجاور به ویژه ترکیه ، علاوه بر حفظ سرمایه خود، ارزش افزوده نیز کسب می‌کنند .

توصیه کلیدی برای سرمایه گذاری

این نکته را فراموش نکنید که سرمایه گذاری در بازارهای پر ریسک علیرغم سود بالا ، را با احتیاط انجام دهید . موارد زیر برای سرمایه گذاری توصیه می شود :

– بخشی از پس انداز خود را سرمایه گذاری کنید . کل پس انداز خود را سرمایه گذاری نکنید که با اختلال در جامعه و حوزه ای که سرمایه گذاری کرده اید زندگی تان مختل شود .

– تا جایی که می توانید از سرمایه گذاری در یک حوزه پرهیز کنید . اگر قصد سرمایه گذاری دارید بهتر است در چند حوزه فعالیت کنید تا در صورتی که در یکی از بازارهای سرمایه گذاری مشکلی پیش آمد کل سرمایه شما از بین نرود یا ضرر زیادی را متحمل نشوید .

– قبل از هر کاری دانش خود را در حوزه ای که قصد سرمایه گذاری دارید ، بالا ببرید .

داشتن تنوع در سرمایه‌گذاری

اکنون که با روش های سرمایه گذاری در ایران و جهان آشنا شدید ، لازم است توجه کنید که هیچ وقت تمام سرمایه خود را در یک روش صرف نکنید . بر اساس ضرب المثل قدیمی ، همه تخم مرغ های خودتان را در یک سبد قرار ندهید . زیرا همیشه این امکان وجود دارد که هر یک از بازارهای مالی با نوسانات پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شود . بنابراین ، اگر در سرمایه‌گذاری خود تنوع ایجاد کنید ، می‌توانید ریسک خود را به حداقل برسانید .

بهترین راهکار سرمایه گذاری در بیش از دو سه روش می باشد که در صورت ضرر در یک روش ، بتوان جبران کرد .

معرفی بهترین بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری

واقعیت این است که انتخاب بهترین روش های سرمایه گذاری در ایران سخت است و نمی توان به طور قطع نظر داد . برای فهم راهکار مناسب باید روند سوددهی و ضرر هر کدام را در سالیان مختلف بررسی کرد و تا بتوان به مورد دلخواه رسید . اگر به فکر سرمایه گذاری هستید باید با نگاه بلندمدت وارد شوید چون اکثر روش ها در کوتاه مدت سود چندانی ندارند .

خرید اوراق ، طلا ، سکه ، از دیجیتال ، ملک ، ارز ، سبدگردانی اختصاصی و بسیاری روش‌های دیگر که در بالا اشاره شد ، روش‌های سرمایه‌گذاری متنوعی هستند . هر کسی می تواند با توجه به میزان ریسک و نقدشوندگی هر یک از این بازارها و همچنین ، با در نظر گرفتن میزان ریسک‌پذیری خودتان ،  بازار هدف خودتان را بین اینها انتخاب کنید .

شناخت ارکان و فاکتورهای مهم در سرمایه‌گذاری

واقعیت این است که ، سرمایه‌گذاری فارغ از مبلغ و مقدار آن ، در زندگی همه افراد امری ضروری است . اما فردی که چنین قصدی دارد ، در وهله اول باید اهداف خود را مشخص کند . شرایط خود را بسنجد و همچنین ، شرایط موضوع سرمایه‌گذاری خود را نیز ارزیابی کند تا بتواند به نتیجه مطلوب دست پیدا کند . مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر سرمایه‌گذاری عبارتند از :

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصول طراحی فروشگاه اینترنتی

۱- آگاهی از میزان ریسک‌پذیری

میزان بازدهی یک سرمایه‌گذاری با میزان ریسک‌پذیری شخص سرمایه‌گذار ارتباط‌ مستقیم دارد . به عنوان مثال ، صندوق‌های درآمد ثابت روشی کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شوند . اما سرمایه‌گذاری در بورس ، روشی پرریسک محسوب می‌شود . بنابراین ، باید با توجه به میزان تحمل ریسک خودتان اقدام به انتخاب زمینه مناسب سرمایه‌گذاری کنید .

۲- هدف از سرمایه‌گذاری

هدف افراد از سرمایه گذاری نیز فاکتور مهمی است که در انتخاب روش سرمایه‌گذاری ، اهمیت زیادی دارد . به عنوان مثال ، اگر شخصی با هدف کسب سود قصد سرمایه‌گذاری داشته‌باشد ، عملکردش متفاوت با شخصی خواهد بود که با هدف حفظ دارایی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند .

۳- میزان نرخ سود سرمایه‌گذاری

برخی از روش های سرمایه گذاری در ایران ، سوددهی بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها دارند اما در عین حال، ریسک بیشتری نیز به سرمایه‌گذار تحمیل می‌کنند . به عنوان مثال ، سپرده‌گذاری در بانک روشی کم‌ریسک است که سود حاصل از آن نیز نسبت به بورس که روشی بسیار پرریسک است ، کمتر می باشد .

۴- نقدشوندگی

نقدشوندگی به معنای این است که مبلغ سرمایه‌گذاری خود را به چه قیمت و با چه سرعتی می‌توانید به پول نقد تبدیل کنید . میزان نقدشوندگی رکن مهم و تاثیرگذار است که می‌تواند در انتخاب روش سرمایه‌گذاری اثرگذار باشد . به عنوان مثال ، سپرده بانکی نقدشوندگی بالایی دارد . اما فروش ملک و زمین فرایند زمانبری داشته و ممکن است ماه‌ها طول بکشد .

۵- شرایط پولی و مالی سرمایه‌گذار

از دیگر ارکان مهم در انتخاب روش های سرمایه گذاری در ایران ، در نظر گرفتن شرایط مالی سرمایه‌گذار است . به عنوان سرمایه‌گذار توجه کنید که هیچ گاه بر روی کل دارایی خود ریسک نکنید . با برآورد اقساط ماهیانه و مخارج روزانه و کسر این هزینه‌ها از میزان درآمد ماهیانه خود ، مبلغ باقی مانده را صرف سرمایه‌گذاری کنید . هدف این است که در تأمین هزینه‌های روزانه خود دچار مشکل نشوید . نباید برای سرمایه گذاری ، در زندگی عادی اختلالی ایجاد شود .

۶- سن سرمایه‌گذار

سن و سال افراد نیز یکی از ارکان مهم سرمایه‌گذاری است . مثلاً شخصی را در نظر بگیرید که در سن ۲۵ سالگی و در اوج ریسک‌پذیری و تجربه هیجان ، به امید کسب سود بیشتر، قصد سرمایه‌گذاری دارد . در نقطه مقابل، فردی ۶۵ ساله را در نظر بگیرید که پس از بازنشسته شدن ، با هدف حفظ سرمایه خود ، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند . همان‌طور که ملاحظه می‌کنید ، رویکرد این دو نفر با یکدیگر بسیار متفاوت خواهد بود .

۷- کسب دانش بازار و شیوه سرمایه‌گذاری

عامل مهم دیگری که پیش از سرمایه‌گذاری باید مدنظر قرار دهید ، کسب دانش کافی در خصوص هر یک از بازارها جهت فعالیت در آن بازار است . به عنوان مثال ، برای فعالیت در بورس ، ابتدا باید نحوه دریافت کد بورسی را یاد بگیرید . همچنین ، شرکت در دوره‌های آموزشی کسب درآمد از بورس یا سایر روش ها نیز می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد .

۸- مدت زمان سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ، میان‌مدت و بلندمدت هر یک استراتژی‌های خاص خود را می‌طلبد . اگر تحمل بلوکه شدن دارایی خود در مدت زمان طولانی را ندارید ، انتخاب روش‌های بلندمدت ، بزرگ‌ترین اشتباهی است که می‌توانید مرتکب شوید . همچنین، انتظار کسب سود هنگفت در کوتاه‌مدت نیز انتظار نابجایی است . بنابراین ، باید فاکتور زمان را نیز در سرمایه‌گذاری خود لحاظ کنید تا به نتیجه دلخواه خودتان برسید .

سرمایه گذاری با توجه به قدرت ریسک‌پذیری‌ و میزان بودجه

اگر ریسک‌پذیری بالایی دارید ، می‌توانید پول خود را در حوزه ارزهای دیجیتال ، خرید و فروش ارز و همچنین فعالیت در بورس و صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنید . اما اگر فرد محتاطی هستید که ریسک‌پذیری کمی دارید ، می‌توانید از صندوق‌های درآمد ثابت ، سپرده‌گذاری بانک و خرید ملک برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید .

انتخاب نوع سرمایه گذاری با توجه به بودجه

مقدار پول و بودجه در اختیار هر فرد ، می تواند مکان و نوع سرمایه گذاری را مشخص کند . توجه کنید که اکثر افراد راهها و روش های سرمایه گذاری در ایران را با توجه به میزان پول در اختیارشان انتخاب می کنند . با توجه به موارد بر اساس مقدار بودجه می توان اینگونه عمل کرد :

– با بودجه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر سرمایه شما کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است ، می‌توانید آن را در خرید طلا ، گواهی سپرده سکه ، ارز ، صندوق و اوراق سرمایه‌گذاری کنید .

– با پول بین ۱۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر مقدار سرمایه در اختیارتان بین ۱۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان است ، می‌توانید به خرید و فروش خودرو ، ارز دیجیتال و فعالیت در بورس بپردازید .

– با مقدار پول بالای ۱ میلیارد تومان کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

خرید و فروش مسکن چه در ایران و چه در کشورهای مجاور و راه‌اندازی کسب و کار از جمله فعالیت‌هایی هستند که با سرمایه بیشتر از ۱ میلیارد تومان می‌توانید انجام دهید .

ملزومات سرمایه‌گذاری موفق و پایدار

برای اینکه سرمایه‌گذاری موفق و پایداری داشته‌باشید ، باید ملزوماتی را رعایت کنید که مهمترین آنها عبارتند از :

۱- کسب علم و دانش سرمایه‌گذاری

یکی از ملزومات سرمایه‌گذاری موفق ، کسب دانش ، تخصص و مهارت کافی برای حضور در بازار مورد نظر است . بدون داشتن علم و آگاهی نباید انتظار موفقیت داشته باشید .

۲- نگاه بلندمدت یا کوتاه‌مدت

صبور بودن و برخورداری از دید سرمایه‌گذاری بلندمدت ، از دیگر ملزومات سرمایه‌گذاری موفق است . توجه کنید که استراتژی بلندمدت ، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد . مثلا یکی از روش های سرمایه گذاری در ایران ، بورس است . بورس در کوتاه مدت بازدهی لازم را ندارد و کسانی موفق هستند که با دید بلند مدت وارد آن شوند .

۳- بررسی میزان ریسک بازار

پیش از سرمایه‌گذاری در هر بازاری ، میزان ریسک آن بازار را ارزیابی کنید . برای اینکه میزان ریسک‌پذیری خود را با آن تطبیق دهید و در صورت تمایل، وارد آن بازار شوید .

۴- شناسایی بازار مناسب و سودده

نمی توانید از روی احساسات شخصی و یا هیجانات بیرونی وارد هر بازاری شوید . برای سرمایه گذاری باید تمامی بازارهای مالی را بررسی کنید . عملکرد آنها را از گذشته تا به امروز تحلیل کنید و ببینید میزان بازدهی آنها چقدر بوده‌است . سپس، به بازار مدنظر خودتان که مناسب و دارای سود خوب است ، وارد شوید .

۵- میزان نقدشوندگی بالا

نقدشوندگی خوب و بالا  یکی از مهم‌ترین ملزومات سرمایه‌گذاری محسوب می شود . به عنوان مثال، پس از فروش سهام در بورس ، حداکثر تا دو روز کاری بعد ، پول به حساب شخص واریز شده و به این ترتیب ، بورس نسبتاً از نقدشوندگی بالایی برخوردار است .

اهمیت سرمایه‌گذاری آنلاین

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از اینترنت در زندگی روزمره ، تمامی فعالیت‌ها به سمت توسعه در بستر وب و آنلاین شدن پیش می‌روند . سرمایه‌گذاری نیز از این امر مستثنی نبوده و از جمله سرمایه‌گذاری‌های آنلاین می‌توان به فعالیت در بورس ، خرید و فروش ارزهای دیجیتال و … اشاره کرد .

به نظر می رسد که در آینده میزان سرمایه گذاری در اینترنت و کسب درآمد اینترنتی همه کسب و کارها را به خود وابسته کند . البته امروزه هم این اتفاق  افتاده و کسب درآمد از اینترنت و سرمایه گذاری در بستر آن کاملا فراگیر شده است . حتی کسب درآمد اینترنتی بدون سرمایه در خانه رایج شده و افراد زیادی را به خود مشغول کرده است .

مفهوم سرمایه‌گذاری شخصی

سرمایه‌گذاری شخصی عبارت است از مطالعه استراتژی‌های معاملاتی ، بررسی ریسک هر یک از روش‌ها ، میزان سوددهی آنها و انتخاب روش متناسب با شرایط سرمایه‌گذار . به عنوان مثال ، می‌توانید با توجه به شرایط خودتان ، تصمیم بگیرید که توکن NFT بخرید یا ارز دیجیتال .

شناخت هدف از سرمایه‌گذاری

هدف سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری ، عمدتا رشد و توسعه سرمایه خود و بهره‌مندی از منافع آن در آینده است . آنها معمولا ممکن است سرمایه خود را به مدت طولانی و طی سال‌ها و دهه‌ها نگه داشته و از سوددهی آن بهره ببرند . البته سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارای تعابیر مختلفی است .

سوالات متداول درباره سرمایه گذاری

– بهترین روش های سرمایه گذاری در ایران و جهان کدامند؟

تمامی روش‌های سرمایه‌گذاری از جمله خرید و فروش ملک ، ارزهای دیجیتال ، طلا ، ارز ، سکه و … روش‌های خوب و مناسبی هستند . اما به دلیل تفاوت ویژگی شخصیتی سرمایه‌گذاران ، بودجه و میزان ریسک‌پذیری آنها ، نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه سرمایه‌گذاری تجویز کرد . هر کس با توجه به شرایط خود ، باید روش مناسب سرمایه گذاری را انتخاب کند .

– سرمایه‌گذاران موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

واقع‌بینی و پرهیز از خیال پردازی یکی از مهمترین ویژگی‌های سرمایه‌گذاران موفق است . به عنوان مثال ، زمانی که شما در بورس اقدام به خرید سهمی کرده‌اید که در دراز مدت روند نزولی دارد ، نباید منتظر معجزه باشید تا سهم به یکباره در روند صعودی شروع به رشد کند . بلکه باید به سرعت جلوی زیان خود را بگیرید و در اسرع وقت ، تعصب را کنار گذاشته و سهام خود را بفروشید .

– آیا با سرمایه‌گذاری پول می‌توان پولدار شد؟

یکی از کارکردهای سرمایه‌گذاری این است که بودجه ما به ارزش افزوده برسد . برای این منظور ، شرکت در دوره‌های آموزشی و آشنایی با روش‌های سرمایه‌گذاری مناسب ، بسیار مهم است . اگر فرصت این کار را ندارد ، منابع و کتاب های مناسب را تهیه کرده و یا مقالات اینترنتی را مقاله کنید .

سخن پایانی روش های سرمایه گذاری در ایران

در این مقاله سایت پول یابی آموزش همه جانبه سرمایه گذاری ، مزایا و اهمیت آن بررسی شد . به طور کلی مزایای سرمایه گذاری را می توان به سود دهی مناسب و برگشت بالای سرمایه دانست . با سرمایه گذاری می توانید بدون آنکه سرمایه خودتان را حبس کنید درصدی بیش از درصد تورم سودآوری داشته باشید . این مسئله خود به خود ارزش سرمایه را برایتان حفظ می کند . حداقل با توجه به تورم ، کاهش سرمایه ندارید .

خرید دلار ، ارز دیجیتال و طلا از حوزه‌های محبوب سرمایه‌گذاری سالیان اخیر در ایران است . هر سه مورد از این دارایی‌ها به صورت جهانی ارزش‌گذاری شده و وقایع اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی کشورهای جهان ، منجر به نوسانات این بازارها می‌شود .

البته آگاهی از معایب و مزایای خرید دلار ، ارز دیجیتال ، بورس ،  طلا ، خودرو و… کمک می‌کند تا هنگام تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری ، با در نظر گرفتن سه فاکتور : ۱- میزان ریسک‌پذیری ، ۲- افق سرمایه‌گذاری و ۳- مقدار سرمایه خود ، حوزه مناسب را انتخاب کنید .

نکته آخر روش های سرمایه گذاری در ایران اینکه ، اهمیت سرمایه گذاری موضوعی نیست که این روزها بر کسی پنهان باشد . از دلایل اهمیت سرمایه گذاری می‌توان به : ۱- داشتن درآمد بیشتر ، ۲- حفظ ارزش دارایی و ۳- کسب سود در آینده ، اشاره کرد . سرمایه‌گذاری روش‌های مختلفی دارد که هر کدام ، ریسک و بازده متفاوتی دارند . برای سرمایه‌گذاری خوب با ریسک کمتر و بازدهی بیشتر ، باید گزینه‌ مناسبی را از بین موارد معرفی شده در این مقاله انتخاب کنید . انتخاب این روش‌های سرمایه‌گذاری به عواملی مانند : ۱- میزان سرمایه ، ۲- ویژگی‌های شخصیتی و ۳- هدف فرد سرمایه‌گذار ، بستگی دارد .

مطلب پیشنهادی

مقایسه کسب و کار اینترنتی و سنتی , اهمیت و مزایای ایجاد فروشگاه اینترنتی

اهمیت ایجاد فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارها

اغراق نیست اگر گفته است که توسعه کسب و کارها بدون داشتن فروشگاه آنلاین امکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.