۳۰ اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ

هر کسب و کار اینترنتی برای افزایش میزان درآمد اینترنتی و توسعه برندش ، باید در حد امکان از هر نوع اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی اجتناب کند . امروزه کمتر کسی پیدا می شود که از مزایای شگفت انگیز دیجیتال مارکتینگ در روند افزایش کسب درآمد از اینترنت مطلع نباشد . با این حال اکثر صاحبان کسب و کار اینترنتی از تمام ابزارها و تکنیک های کاربردی و شناخته شده ، اطلاع ندارند و یا به درستی از آنها استفاده نمی کنند .

عدم توجه ، به درستی استفاده نکردن و گاهی عدم اطلاع از تاثیرات مهم دیجیتال مارکتینگ ، کسب و کارهای اینترنتی را با مشکلاتی مواجه کرده که در نهایت به شکستشان در تحقق اهداف کسب درآمد اینترنتی منجر می شود . حداقل تاثیر دیجیتال مارکتینگ فراهم کردن زمینه های تعامل موثر با مخاطبان است .

در این مقاله سایت پول یابی در ادامه مجموعه آموزش های بازاریابی اینترنتی با بررسی ۳۰ اشتباه رایج دیجیتال مارکتینگ که از طرف صاحبان کسب و کارهای اینترنتی رخ می دهد در خدمتتان هستم . امیدوارم با رفع این مشکلات به کسب درآمد اینترنتی پایدار برسید .

شناخت مفهوم و اصطلاح اینگیجمنت Engagement

در دنیای تکنولوژی و فناوری های نوین که دائم در حال تغییر است ، مخاطبان هر لحظه از سوی برندها در معرض پیام‌های متعدد تبلیغاتی قرار دارند . لذا لازم است تا برندهای تجاری ، به صورت مداوم با مخاطبان تعامل موثر برقرار کرده و به روش‌های مختلف آنها را انگیج Engage کنید .

اصطلاح Engagement در بازاریابی ، تبلیغات ، دیجیتال مارکتینگ ( از جمله استراتژی محتوا ، بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی ) ، مدیریت ارتباط با مشتری و گیمیفیکیشن به کار می‌رود .

در دیکشنری ها واژه‌ Engagement دارای ریشه‌ فرانسوی است . نخستین کاربردهایش ، بیشتر از جنس گرو گذاشتن و در رهن جایی قرار گرفتن بوده است . به زبانی ساده‌تر، کسی که به واسطه‌ داشته‌ ای ارزشمندی که نزد کسی می‌گذارد ، نسبت به او متعهد می‌شود و نمی‌تواند او را رها کند .

این واژه انگیج به سرعت ، گسترش معنایی مختلفی را تجربه کرد و مفاهیمی دیگر مانند نامزدی (دل در گرو یک رابطه داشتن) ، دلمشغولی ، درگیر شدن در یک فعالیت و درگیری ذهنی را در برگرفته است . ضمن اینکه اصطلاح Engagement در مدیریت و کسب و کار هم وارد شده است .

تا قبل از توسعه فناوری اطلاعات و رواج یافتن دیجیتال مارکتینگ ، اصطلاح Engagement در فضای مدیریت و کسب و کار، کمتر به‌کار می‌رفت . اگر هم گاهی در حوزه‌هایی مثل CRM از چنین اصطلاحی استفاده می‌شد، آن را با معنایی مبهم و حتی گاهی مترادف با وفاداری مشتری به کار می‌بردند .

توجه کنید که اینگیجمنت یک فرایند پایدار است و برای حفظ آن باید به محتوای خود و نیازهای کاربران به صورت مداوم توجه کرد . برقراری اینگیجمنت در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها، یک نکته بسیار اهمیت است تا بتوانید در بازار رقابتی بهترین عملکرد را داشته باشید.

اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ , رایج ترین اشتباهات دیجیتال مارکتینگ که باید از آن ها اجتناب کرد

تاثیر و اهمیت اینگیجمنت بر کسب و کارها

به طور کلی ، واژه اینگیجمنت Engagement در دنیای بازاریابی دیجیتال ، به معنای تعامل و ارتباط مداوم میان کاربر و کسب‌ و کار اینترنتی است . منظور از تعامل کاربر در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام ، لایک کردن ، کامنت گذاشتن و به اشتراک گذاری share محتوا است . اما در دنیای وب ‌، منظور از تعامل کاربر، اشتراک گذاری ، کامنت گذاشتن ، کمک به تکمیل محتوا ، اشتراک در سایت ، تماس ، شرکت در پرسش و پاسخ و… است .

در نهایت بهتر است تعامل یا همان اینگیجمنت را اینطور در ذهن تصور و تعریف کنیم : « ایجاد یک رابطه با مخاطبان در کنار تعهد آنها به ما . » این یعنی بتوانید با محتوا و دیگر فعالیت‌هایتان ، کاری کنید که کاربران در مقابل آن فعالیتی از خود نشان دهند و با شما ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنند . و نرخ تعامل یا Engagement Rate یعنی نسبت افرادی که در سایت شما فعالیتی کرده‌اند به کل تعداد بازدید کنندگان آن .

در دنیای پررقابت امروزی ، برقراری اینگیجمنت برای هر شرکتی امری بسیار حیاتی است . زیرا با کسب توجه مخاطبان ، امکان جذب مشتریان جدید و افزایش فروش برای شرکت‌ها برقرار می‌شود .

برای برقراری اینگیجمنت در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها، باید محتوای مناسب و جذابی به کاربران ارائه دهید. این محتوا می‌تواند شامل عکس ، ویدیو ، مطلب ، پست و… باشد که با استفاده از آن ، کاربران را به خود جذب کنید . همچنین، در این راه باید به نیازهای کاربران توجه کرده و با ارائه محتوای مرتبط به آنها ، بتوانید اینگیجمنت را برقرار کنید .

نگاهی اجمالی به بازاریابی اینترنتی

در بالا درباره اصطلاح اینگیجمنت Engagement در دنیای بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی اینترنتی صحبت شد . اینکه اینگیجمنت به معنای تعامل و ارتباط مداوم میان کاربر و کسب‌ و کار اینترنتی است .

باید برنامه بازاریابی آنلاین یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به نحوی تدوین و اجرا کنید که بیشترین اثربخشی را داشته باشد . البته همواره امکان پیش آمدن اشتباهات هم وجود دارد . در حقیقت کسب و کارها می‌توانند از تجربه‌های مختلف و حتی شکست‌های اجتناب ناپذیر خود درس بگیرند و نسبت به مسائل مختلف به دیدگاه تازه‌ای دست یابند . با این حال ، بسیاری از خطاهایی که این روزها در دنیای دیجیتال مارکتینگ شاهد آن می باشیم ، قابل پیشگیری هستند و می‌توان با تدوین استراتژی قوی ، از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد .

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ Digital marketing نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و عمدتاً در اینترنت ، از جمله تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام می‌شود .

بازاریابی آنلاین به دلیل ارزانی ، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ، جایگاه خاصی در تبلیغات یافته است . شبانه‌روزی و بی‌وقفه بودن و قابلیت ایجاد تغییرات به‌روز ، موجب شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکت‌ها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملاً پُر‌رنگ‌تر شود .

درواقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب‌سایت ، اپلیکیشن ، تبلیغات آنلاین (ادوردز مارکتینگ) ، شبکه‌های اجتماعی ، سئو ، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی موبایلی ، برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند‌سازی است . امروزه این نوع بازاریابی تاثیرگذاری بسیار بالایی در دیده شدن کسب و کارها دارد .

تعریف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ به هر روش بازاریابی که معرفی و فروش محصولات و خدمات را از طریق اینترنت و ابزارهای دیجیتال انجام ‌دهد ، می گویند . کسب‌وکارها در روش‌های دیجیتال مارکتینگ از کانال‌های بازاریابی دیجیتال مانند موتورهای جستجو ، شبکه‌های اجتماعی ، ایمیل ، SMS ، تبلیغات اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایلی برای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند .

برای درک بهتر مفهوم دیجیتال مارکتینگ باید مفهوم تک تک بخش‌های آن را یاد گرفت :

۱- واژه بازاریابی Marketing

به‌معنی روش‌هایی است که یک کسب و کار استفاده می‌کند تا توجه مخاطبان را به محصولات و خدمات خود جلب کند . همه اقدامات بازاریابی صرف‌نظر از نوع و کانال اجرا ، روی ایجاد ارزش برای مخاطبان از طریق ارائه اطلاعات و محتوای مفید ، معرفی محصول ، تقویت وفاداری و اعتماد آنها نسبت به کسب و کار و در نهایت افزایش فروش تمرکز می‌کنند .

۲- کلمه دیجیتال یا اینترنتی

به هر کانال ، بستر با تکنولوژی دیجیتال و مدرنی اشاره دارد که از آن برای پیاده‌سازی روش‌های بازاریابی استفاده می‌شود . مثل اینترنت و دستگاه‌های موبایل .

نیل پتل Neil Patel که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست ، درباره تعریف بازاریابی اینترنتی می گویند : « دیجیتال مارکتینگ به گونه ای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود . »

طبق این تعریف ، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست . اولین بازاریابی دیجیتالی که در دنیا صورت گرفته ، به بیش از ۱۰۰ سال پیش در دنیا مربوط می‌ شود . رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است . ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و بیشتر مردم آن را استفاده کنند . از آن جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند .

اولین تبلیغات به یک اجرای اُپرا مربوط بود که بعد از پخش ، فوراً بلیط‌ های آن اجرا فروخته شد و همان روز دیجیتال مارکتینگ متولد شد .

خلاصه اینکه ، به کارهایی که برای تبلیغ محصولات و خدمات یک کسب و کار با استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت انجام می‌شود ، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند .

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده‌تر از بازاریابی به روش‌های قدیمی است . با در نظر گرفتن افراد زیادی که از اینترنت استفاده می‌کنند ، بازاریابی دیجیتال می‌تواند کمک زیادی به رشد کسب و کارتان کند . برای این کار می‌توان از رسانه‌های مختلفی استفاده کرد . اما انجام آن به همین سادگی نبوده و نیازمند دانستن نکات و قوانین بازاریابی دیجیتال است .

نمونه هایی از دیجیتال مارکتینگ

می توان ادعا کرد که در حقیقت دیجیتال مارکتینگ با تکیه بر استراتژی‌های پایه بازاریابی سنتی ( تبلیغات چاپی، تلویزیونی و بیلبوردها) ، از قدرت اینترنت و کانال‌های آنلاین استفاده می‌کند تا تبلیغ و فروش محصولات و خدمات را به‌شکل موثرتر و هدفمندتری انجام دهد . چند نمونه از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ به صورت فهرست وار عبارتند از :

– ایجاد وب‌سایت برای ارائه اطلاعات در مورد محصولات و خدمات کسب و کار .

– تولید محتوای ارزشمند و کاربردی در قالب پست‌های وبلاگی ، اینفوگرافیک ، ویدیو و پادکست .

– فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مشتریان و تعامل مستقیم با آنها .

– اجرای تبلیغات آنلاین برای افزایش حضور برند در فضای اینترنت .

– استفاده از ابزارهای جمع‌آوری و تحلیل داده برای شناخت بیشتر مخاطبان هدف .

اهمیت و جایگاه دیجیتال مارکتینگ

آنچه مسلم است تاثیر شگرف بازاریابی اینترنتی به عنوان یک فاکتور مهم و تاثیرگذار در فروش آنلاین و افزایش کسب درآمد اینترنتی میلیونی غیر قابل انکار است . کسب و کار اینترنتی به کمک دیجیتال مارکتینگ اقدام به برندسازی و استمرار درآمد از اینترنت می کند .

به ۷ دلیل اصلی زیر صاحبان کسب و کارها باید از روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای معرفی و فروش محصولات و خدمات شان استفاده کنید :

– با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانید فقط روی مشتریان بالقوه‌ای تمرکز کنید که به خرید محصول یا خدمت کسب و کار شما علاقه دارند .

– روش‌های بازاریابی اینترنتی بسیار کم‌هزینه‌تر از تکنیک‌های قدیمی بازاریابی سنتی می باشند .

– در بازاریابی اینترنتی می‌توانید با برندهای بزرگ و صاحب نام عادلانه رقابت کنید .

– استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ بر اساس شاخص‌ها و معیارهای قابل‌اندازه‌گیری تدوین می‌شوند . لذا می‌توانید مراحل مختلف کمپین را به‌صورت داده‌محور ارزیابی نمایید .

– تغییر در استراتژی‌ها یا مراحل مختلف اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال آسان‌تر از روش‌های سنتی‌تر بازاریابی می باشد .

– صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از دیجیتال مارکتینگ نرخ تبدیل بالاتر و مخاطبان راغب (لیدهای) باکیفیت‌تری خواهند داشت .

– با استفاده از کانال‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانید مخاطبان هدف کسب و کار را در هر مرحله‌ای از قیف فروش هدف بگیرید و با آنها ارتباط برقرار کنید .

کاربرد بازاریابی دیجیتال و وظایف دیجیتال مارکتر

با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و روند رو به رشد آن ، بازاریابی هم تحت تاثیر فضای مجازی قرار می‌گیرد . بازاریابی همیشه برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است . امروز، این بدان معناست که شما باید افراد را در جایی که در حال گذراندن وقت خود در اینترنت هستند هدف بگیرید . بنابراین بازاریابی آفلاین دیگر به اندازه گذشته موثر واقع نمی‌شود و شما باید با رویکردی نو به سمت بازاریابی دیجیتالی بشتابید .

مهم ترین وظایف اصلی یک دیجیتال مارکتر در فرایند و اجرای بازاریابی اینترنتی عبارتند از :

– طراحی و اجرای استراتژی‌های تبلیغاتی آنلاین .

– افزایش دیده شدن و شناخته شدن برند یا محصول در فضای دیجیتال .

– جذب مخاطبان هدف .

– مدیریت حضور در رسانه‌های اجتماعی .

– تولید محتوا .

تحلیل داده‌ها .

–  بهبود راهبردهای تبلیغاتی .

 مقایسه و تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

بازاریابی سنتی به تبلیغاتی مانند : آگهی‌ها ، بیلبوردها ، تبلیغات تلویزیونی ، تبلیغات رادیویی ، تبلیغات چاپی ، تبلیغات روزنامه‌ها و غیره می‌پردازد . در این روش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمی‌توان جامعه خاصی را هدف قرار داد ، گاهی این هزینه‌ها هدر می‌روند . اندازه‌گیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عاید کسب و کار می‌شود بسیار سخت و دشوار است . همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف ، چندان مناسب نیست .

اما در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدمات را با روش‌هایی مانند : تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ، سئو یا بهینه وب سایت برای موتورهای جستجو ، PPC یا تبلیغات کلیکی ، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ می‌کنید . در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری ، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است . همچنین اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است .

کدام بازاریابی برای کسب و کار مناسب ترند؟

اینکه کدام استراتژی برای کسب‌و‌کار مناسب‌تر است؟ باید هدف به طور واضح از فرآیند بازاریابی مشخص باشد.

اگر دارید به گروه خاصی از افراد ، دسترسی پیدا کنید و درعین‌حال هزینه‌ها را پایین نگه‌دارید ، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه است . انجامش این امکان را می‌دهد که بلافاصله اطلاعات ارزشمندی در مورد مخاطبان خود جمع‌آوری کنید تا بتوانید کمپین‌های بازاریابی موثر‌تری ایجاد کنید .

بااین‌حال ، هنوز هم جایی برای بازاریابی سنتی وجود دارد . اگر می‌خواهید به مخاطبان مسن‌تر یا مخاطبان محلی دسترسی پیدا کنید ، روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است سازنده‌تر و بهتر از روش‌های بازاریابی دیجیتال باشند . اگرچه ممکن است این روش‌ها «قدیمی» به نظر برسند .

برای اینکه بدانید کدام استراتژی بازاریابی مناسب‌تر است ، ابتدا مخاطبان خود را ببینید که چه علایقی را دنبال می‌کنند و اطلاعات خود را برای تصمیم‌گیری از کجا کسب می‌کنند .

اینکه بخواهید از بین بازاریابی سنتی و دیجیتال ، لزوماً یکی را برتر و بهتر بدانید کار درستی نیست . زیرا هر کدام برای اهداف و مخاطبان متفاوتی می‌توانند مناسب باشند .

نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ صاحبان کسب و کارها با استفاده از کانال‌هایی که در بستر وب هستند برای شناساندن برند ، محصولات و خدمات شان به مشتریان بالقوه استفاده می‌کنند . اینترنت ، اپلیکیشن‌ها ، موتورهای جستجو ، شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزارهای دیجیتال، کانال‌هایی هستند که می‌توانند در بستر آنها به مخاطبان هدف خود برسند .

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلفی از کانال‌های بازاریابی اینترنتی وجود دارد . این کانال‌ها پلتفرم‌هایی هستند که می‌توانید از آنها برای دستیابی به مخاطبان هدفی که متناسب با برند ، محصول یا خدماتتان هستند ، استفاده کنید و به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید .

توجه کنید که هیچ کدام ذاتاً بهتر از دیگری نیست . بسته به شرایط و نیازهایتان باید بدانید که از کدام کانال بازاریابی دیجیتال استفاده کنید . سپس بهترین شیوه‌ها را برای رسیدن به اهداف تان اجرا کنید . بیشتر اهداف شما احتمالا مربوط به ایجاد سرنخ ، افزایش آگاهی از برند ، بهبود نرخ تبدیل و در نهایت ، فروش بیشتر خواهد بود . حتی می‌توانید ترکیبی از استراتژی‌ها را برای اهداف مختلف در نظر بگیرید و با هم ترکیب کنید .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تکنیک های بازاریابی اینترنتی تاثیرگذار

مهم ترین کانال ها و شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از :

– بازاریابی محتوا .

– بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) .

– جستجوی پولی .

– ایمیل مارکتینگ یا ارسال ایمیل انبوه تجاری و بازاریابی .

– تبلیغات کلیکی .

– بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی .

– اتوماسیون بازاریابی .

– محتوای حمایت شده .

– روابط عمومی آنلاین .

– بازاریابی درونگرا .

– همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ .

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ .

در سایت پول یابی درباره هر کدام از این شاخه ها و کانال های بازاریابی اینترنتی مقاله و محتوا وجود دارد . در صورت علاقه و برای افزایش دانش و آگاهی می توانید آنها را جستجو و مطالعه کنید .

۳۰ اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ

همانطور که در اول این مقاله اشاره شد ، برخی از کسب و کارها اشتباهاتی را در زمینه بازاریابی مرتکب می‌شوند . برای پیشگیری ضروری است تا این اشتباهات متداول در دیجیتال مارکتینگ را شناخته و از انجام آنها دوری کنید . مهم ترین مشکلات و اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ عبارتند از :

۱- استفاده نکردن از بازاریابی اینترنتی

اولین و بزرگ‌ترین اشتباه عدم استفاده از دیجیتال مارکتینگ است . با در نظر گرفتن این موضوع ، اگر کسب و کارتان به صورت کاملا سنتی در حال فعالیت است ، به احتمال خیلی زیادی بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد . همچنین این امکان نیز وجود دارد که مشتریان قدیمی‌تان هم به سمت کسب و کارهای موجود در اینترنت جذب شوند . به این ترتیب خیلی از مشتریان فعلی خود را نیز از دست خواهید داد .

برخی از صاحبان کسب و کارها به طور کلی عقیده دارند که استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار آنها مفید نبوده و در واقع فایده‌ای ندارد . این تصور کاملا غلط است . زیرا امروزه عده زیادی از مردم به صورت اینترنتی خرید می‌کنند و یا حداقل در اینترنت درباره فروشگاه‌های مناسب برای خرید جستجو می‌کنند .

تقریبا همه فعالان و کارشناسان عرصه کسب و کار اینترنتی بر آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به دلیل تاثیرگذاری شگرفش تاکید دارند .

۲- استفاده از همه شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی

برخی از کسب و کارها تصمیم می‌گیرند که از تمامی شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و به معرفی محصولات یا خدمات خود در آنها بپردازند . این کسب و کارها با انجام این کار مجبور به صرف هزینه و زمان زیادی خواهند شد . این در حالی است که کاملا مطمئن نیستند مشتریان آنها در تمامی این شبکه‌ها حضور دارند یا خیر .

بنابراین راه حل بهتر آن است که ابتدا مشتریان هدف را شناسایی کنید . سپس بررسی شود که این مشتریان بالقوه در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور پررنگ‌تری دارند . در نهایت می‌توان یک یا دو شبکه اجتماعی را برای فعالیت انتخاب کرد .

۳- عدم توجه به ویژگی‌های متمایز محصول

در دنیای رقابتی امروز ، هر محصول برای ماندگاری به ویژگی‌های متمایزی نیاز دارد . این ویژگی‌ها همان چیزهایی هستند که سبب می‌شوند یک مشتری محصول یا خدمات شما را به دیگران ترجیح دهد . بسیاری از کسب و کارها از چنین ویژگی‌هایی برخوردار هستند . اما در تبلیغات و در بازاریابی دیجیتال به آن اشاره واضحی نمی‌کنند .

این اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ در برناسازی محصولات کسب و کار را دچار مشکل می کند . بنابراین بهتر است همواره ویژگی متمایز محصول یا خدمات خود را در نظر داشته باشید و با توجه به آن اقدام به تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ کنید .

۴- توجه نکردن به مشتریان و مخاطبان کنونی کسب و کار

هر کسب و کاری مشتریان وفاداری دارد که یک یا چند بار اقدام به خرید کرده‌اند . بنابراین شانس خرید مجدد چنین مشتریانی خیلی بالا است ، دلیلش هم کاملا واضح است . زیرا این مشتریان یکبار از محصول شما خوششان آمده است و احتمال آنکه مجددا محصول شما را خریداری کنند بسیار زیاد است .

با وجود این بسیاری از کسب و کارها مشتریان فعلی خود را نادیده گرفته و تمام تمرکز خود را بر روی جذب مشتریان جدید معطوف می‌کنند . این در حالی است که احتمال اینکه یک مشتری جدید از شما خرید کند بسیار پایین‌تر از آن است که مشتری قدیمی مجددا چیزی را از شما بخرد .

بنابراین بهتر است برای مشتریان قدیمی خود تدبیرهایی را در نظر بگیرید . برای مثال کد تخفیفی ویژه به آنها اختصاص داده و یا به آنها خبر دهید در حال عرضه محصولات جدید هستید . در نهایت یکی از راههای ساده‌ نیز فرستادن فرم نظرسنجی برای مشتریان قدیمی است . با این کار به آنها نشان می‌دهید که نظر آنها درباره محصولات برایتان مهم است .

۴- استفاده زیاد از کلمات کلیدی

یک اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ توسط صاحبان کسب و کار ، استفاده خیلی زیاد و خارج از قاعده از کلمات کلیدی است . برخی از کاربرانی که با الگوریتم‌های جدید گوگل آشنا نیستند ، تصمیم می‌گیرند برای کسب رتبه بهتر به تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی استفاده کنند .

این در حالی است که با توجه به الگوریتم‌های جدید گوگل ، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی منجر به پایین آمدن رتبه سایت در گوگل خواهد شد و استراتژی مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ نیست . روش بهتر آن است که همواره در پی دانستن الگوریتم‌های جدید گوگل و قوانین به روز شده سئو باشید تا بتوانید محتوایی منطبق با اصول جدید سئو تولید کنید .

خلاصه اینکه ، استفاده از کلمات کلیدی با تعداد زیاد ، استراتژی مناسبی برای کسب و کار اینترنتی شما نیست . با توجه به الگوریتم های جدید گوگل ، به کار بردن تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی موجب کاهش رتبه وب سایت می شود .

۵- عجله زیاد برای دستیابی به نتیجه دلخواه

بسیاری از کسب و کارها پس از به کارگیری استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ ، انتظار دارند خیلی زود به نتیجه دلخواه دست یابند . متاسفانه این عجول بودن و کم صبری نه تنها اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ  که در بسیاری از امور از جمله رسید به کسب درآمد از اینترنت هم می باشد . توجه کنید که صبر در کسب درآمد اینترنتی و بازاریابی اینترنتی شاه کلید رسیدن به موفقیت است .

باید بدانید که مدتی طول می‌کشد تا هر کمپین و هر استراتژی به نتیجه مطلوب برسد . بنابراین نباید ناامید شده و دست از ادامه کار کشید . یکی از ارکان مهم در دیجیتال مارکتینگ صبور بودن و داشتن شکیبایی در امور است . باید از صبر کافی برخوردار باشید و پیوسته به راه خود ادامه دهید تا در نهایت موفق شوید .

همچنین لازم به ذکر است که باید در دوره‌های منظم نتیجه کار خود را بررسی کنید . ببینید که آیا در حال بکارگیری استراتژی درستی هستید یا خیر. در صورت مشاهده اشکال و ایراد ، سریع آن را رفع کنید .

۶- عدم نیاز به صرف هزینه برای بازاریابی اینترنتی

یک اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ این است که می گویند نیازی به صرف هزینه زیاد نیست . شاید تصور کنید که خیلی ساده می‌توانید با راه‌اندازی یک وب سایت و استفاده از قالب‌های آماده و سرویس‌های رایگان ، اقدام به بازاریابی دیجیتال کنید . در نتیجه هزینه چندانی برای این کار در نظر نداشته باشید . اما این تصور کاملا غلط است .

حتی اگر صاحب کسب و کاری کوچک هم باشید باز باید هزینه‌ای را برای انجام امور بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرید . شاید مبلغی که پرداخت می‌کنید ، خیلی زود به شما برنگردد . اما با سرمایه‌گذاری صحیح در این زمینه ، اطمینان خواهید داشت که با گذشت زمان به سود خوب دست پیدا می‌کنید .

30 اشتباه متداول کسب و کارها در بازاریابی اینترنتی , اهداف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

۷- انتخاب گروه بزرگی به عنوان بازار هدف

بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی ادعا می‌کنند که محصولات و یا خدمات آنها برای همه یا گروه بسیاری بزرگی از مردم مناسب است . این در حالی است که چنین ادعایی به ندرت درست بوده و در بسیاری از مواقع ناشی از نشناختن صحیح مخاطبان و بازار هدف است  . کمتر محصولی را می‌‌توان یافت که واقعا برای همه اقشار مردم مناسب باشد .

بنابراین در دیجیتال مارکتینگ و امور مربوط به آن باید توجه داشته باشید که نیاز است بازار هدف خود را به درستی بشناسید . ضروری است افرادی که به محصولات شما نیاز دارند را به طور کامل شناسایی کنید . تنها با انجام این کار است که می‌توانید سرمایه گذاری درستی در تبلیغات و امور مربوط به بازاریابی دیجیتال انجام دهید .

۸- نداشتن برنامه ریزی صحیح در بازاریابی اینترنتی

یکی از مشکلاتی که در خیلی از زمینه‌های زندگی و در دیجیتال مارکتینگ رخ می‌دهد ، نداشتن یک برنامه ریزی صحیح و کامل است . برای مثال در برنامه ریزی ، همانطور که بالا به آن اشاره شد ، لازم است بازار هدف و مخاطبان خود را بشناسید .

علاوه بر ، نیاز است اهداف بازاریابی خود را نیز مشخص کنید و با توجه به بودجه خود ، در نظر بگیرید برای هر کانال فروش چه مبلغی را در نظر داشته باشید . به طور کلی در نظر داشتن یک برنامه کامل و جامع اهمیت بالایی در روند کسب و کار اینترنتی دارد .

۹- عدم اشاره به نیاز کاربران در توصیف محصولات

بسیاری از خریداران بالقوه بیش از آنکه به ویژگی‌های یک محصول توجهی کنند ، می‌خواهند بدانند که آن محصول چه نیازی را از آنان رفع می‌کند . اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ همین است که نیاز مخاطب ، ملاک و معیار توضیح محصولات و خدمات نیست . نمی توان بدون در نظر گرفتن نیاز مخاطبان ، ادعا داشتن استراتژی افزایش فرو ش در دیجیتال مارکتینگ را داشت .

اگر در توضیح محصولات و یا خدمات خود فقط روی ویژگی‌های آنها تمرکز کرده باشید و هیچ اشاره‌ای به نیازی که این محصول رفع می‌کند نداشته باشید ، احتمالا نمی‌توانید مشتریان زیادی را برای خرید آن محصول ترغیب کنید . باید کاربران را قانع کنید که محصول تولیدی شما یک نیاز بزرگ و شاخص او را رفع خواهد کرد .

۱۰- عدم تمرکز بر روی پیشنهادات و ایده های تازه

یکی از مهم‌ترین اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ این است که گاهی اوقات پیش می‌آید که در روند بازاریابی دیجیتالی ، مجموعه‌ از فروش مناسبی برخوردار نیست . در این صورت شما به عنوان مدیر مجموعه تصمیم می‌گیرید برای بالا بردن سطح فروش فروشگاه خود ، مخاطب بیشتری جذب کنید . همین‌جا دست نگه دارید ، چون این اشتباه بزرگی خواهد بود .

در حقیقت ترافیک یا همان تعداد بازدیدکننده‌ بالا راه حل خوبی برای این مسئله نیست . در واقع پیشنهادهای جذاب شما به مخاطبان‌ موجود و بالقوه‌ فروشگاه‌تان است که می‌تواند ، آنها را تبدیل به مشتریان واقعی کند . بنابراین تمرکزتان را از روی جذب فالوور یا مشتری بیشتر برای وب‌سایت‌تان بردارید . بر روی ایده‌ها و پیشنهادهای تازه‌تری که مخاطبان‌تان را سر ذوق بیاورد و از آنها یک مشتری جدی بسازد ، کار کنید .

در این صورت به طور حتم می‌توانید علاوه بر این که مخاطبان موجود را تبدیل به مشتری نمایید ، در این روند مخاطبان تازه‌تری را نیز به بازدید از محصولات‌تان دعوت کنید .

۱۱- تبلیغ بی‌رویه و اغراق آمیز از کالاها

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد ، لابد این ضرب‌المثل را بارها شنیده‌اید . بازاریاب موفق و حرفه ای ، پیش از هرچیز باید بداند چه سخنی را در چه لحظه‌ای بیان کند . آیا برای بالا بردن میزان فروش ، همواره باید از مزایا و ویژگی‌های محصول خود تعریف کرد؟ این عمل یکی از اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ می باشد .

در واقع گاهی نیاز است که در این‌باره سخن بگویید که محصول شما دقیقا چه تاثیری در زندگی مشتریان‌تان خواهد داشت . چیزی از قانون وضعیت قبل و وضعیت بعد در بازاریابی می‌دانید؟ در حقیقت باید وضعیت مشتری بعد از خرید خدمات یا محصولات خودتان را برای او تصویرسازی کنید .

این که او پس از خرید محصول یا خدمات شما ، چه حسی خواهد داشت و چه تجربه‌ جدیدی را از سر خواهد گذراند . آیا سلامتی بیشتری خواهد داشت؟ سرگرم خواهد شد؟ آیا حال بهتری خواهد داشت؟ بازاریاب موفق باید بتواند وضعیت مطلوب بعد از خرید را برای مشتری به وضوح تصویر کند . تا آنجا که مشتری خود را در آن وضعیت تجسم نماید . این نوع توجیه کردن و تشریح ، تبلیغ درست یک محصول می باشد .

۱۲- لحاظ نکردن سطح اطلاعات مشتری

یکی دیگر از اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ این است که بازاریاب‌ها ، به ویژه در بستر اینترنت ، معمولا یادشان می‌رود، مخاطبان‌شان در اغلب موارد همان مردم عادی هستند . بنابراین هنگام تولید محتوا برای وب‌سایت و فروشگاه‌شان ، در هر پلتفرمی ، این مسئله را لحاظ نمی‌کنند . گاهی دیده می‌شود که سطح تمام محتواهای تجاری در معرفی محصولات و خدمات آن‌قدر تخصصی است که مخاطب عام بعد از خواندن یک خط آن‌را رها می‌کند .

برخی بازاریاب‌ها به اشتباه خیال می‌کنند هر چه‌قدر محتوای تخصصی‌تری تولید کنند ، مخاطب بیشتری جذب خواهند کرد . حال آنکه به عنوان یک بازاریاب دیجیتالی باید نوع زبان و دانش مخصوص مخاطبان‌تان را برای تولید محتوا در نظر بگیرید و تنوع خوبی را در این زمینه برقرار کنید .

۱۳- محصول محور بودن

بازاریابی دیجیتالی یا بازاریابی اینترنتی اگر بر اساس سازوکارهای محصول‌محوری بنا شود ، در بسیاری موارد مانع رشد و توسعه‌ کسب و کارها می شود . تجارت الکترونیک و بازارهای دیجیتالی اصولا هیچ‌گونه محدودیتی در فروش انواع محصولات و کالاهای گوناگون ندارند . پس بهتر است در امور بازاریابی به جای فعالیت بر مبنای محصولات ، تلاش کنید برندِ مورد نظر را در دیدگاه مخاطبان‌تان برجسته و ماندگار کنید .

این کار یعنی برجسته کردن برندتان ، به جهت تحولات احتمالی است که در بستر تجارت‌تان پیش خواهد آمد . از اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ یعنی محصول محور کردن فعالیت تجاری و کسب و کار می باشد . در واقع محصول محور نبودن فعالیت بازاریاب‌های دیجیتالی ، این امکان را ایجاد می‌کند که به نام برند مورد نظرتان محصولات متنوعی را به بازار عرضه کنید .

۱۴- آنالیز فروش نامناسب

از دیگر اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ می‌توان به آنالیز فروش نامناسب اشاره کرد که یک آفت جدی هم محسوب می شود . یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در رشد و توسعه‌ کسب و کارهای مختلف اینترنتی ، بهره مندی از آنالیز فروش دقیق و مناسب است .

اکنون تمام درگاه‌های پرداخت واسط ، در پنل مدیریتی‌شان امکان گزارش گیری از تراکنش‌های انجام شده را برای صاحبان کسب و کارها فراهم می‌آورند . این گزارش‌ها می‌تواند به مدیران هر مجموعه‌ای کمک کند تا بتوانند هر لحظه تراکنش‌ها را رصد کرده و از برآیند آنها به آنالیز فروش دست یایند .

اگر فردی که این مسئولیت مهم را بر عهده بگیرد ، تخصص کافی را در این زمینه نداشته باشد و نتواند از رصد نمودن تراکنش‌ها و روند فروش محصولات و خدمات شرکت ، یک آنالیز دقیق و استاندارد تهیه کند ، بدون شک نتیجه‌ عکس در بر خواهد داشت .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی

۱۵- تک‌رسانه‌ای عمل کردن

همان طور که در بالا اشاره کردم ، فعالیت در تمام رسانه های اجتماعی یک اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ است ، اما فقط در یک رسانه اجتماعی فعالیت داشتن هم اشتباه بزرگی می باشد . امروزه فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در بستر شبکه‌های اجتماعی مانند : توییتر، اینستاگرام ، تلگرام و… بسیار رایج شده است . اما این یکی دیگر از آفت‌ها و اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ است که کسب و کارها فقط بر روی یکی از رسانه‌ها و پلتفرم‌های موجود فعالیت مدون داشته باشند .

تغییر قوانین ، مشکلات نرم‌افزاری و امثالهم ، همواره محتمل است و در این صورت ممکن است ناگهان تمام زحمات چندین ساله‌ شما به باد برود . بنابراین همواره در صورت امکان ، وب سایت پشتیبان داشته باشید تا مشکلی پیش نیاید . یا دست‌کم فعالیت تجاری خودتان را در بستر چند پلتفرم به صورت موازی و همزمان پیش ببرید.

۱۶- کیفیت فدای کمیت کردن

یکی دیگر از اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ این است که برخی از مقالات راهنما که الگوریتم جذب مخاطب در این فضا را تشریح می‌کنند ، به اشتباه دائماً این نکته را یادآور می‌شوند که کمیت محتواهای تولید شده برای وب‌سایت‌ها یا هر کدام از پلتفرم‌های دیگر از هر چیزی مهمتر است .

بله ، استمرار در تولید محتوا و مدون کار کردن در این زمینه بسیار اثر گذار است . اما یادتان باشد ، محتوایی که کیفیت مناسبی نداشته باشد ، حتی اگر مدون ، مستمر و در کمیت بالا تولید و عرضه شود ، ممکن است در نهایت موجب دفع مخاطب نیز شود .

بنابراین کیفیت محتوا را در اولویت قرار دهید . به عبارت دیگر ، محتوای با کیفیت را مدون و مستمر تولید کنید ، تا موفقیت شما در فرآیند جذب مخاطب تضمین شود .

۱۷- شفاف نبودن اهداف دیجیتال مارکتینگ و عدم شناسایی پرسونای مخاطبان

یکی از گام‌های اولیه در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ ، شناسایی صحیح پرسونای مخاطب و هدف‌گذاری دقیق است . تعیین پرسونای مخاطبان بر اساس فرضیات و ترجیحات خود ، کاری بیهوده و اشتباه است .

علاوه بر این ، تعریف اهداف دقیق و قابل اندازه‌گیری به کمپین شما جهت می‌دهد و ارزیابی میزان موفقیت شما را ساده‌تر می‌کند .

۱۸- نداشتن استراتژی دیجیتال از پیش تعیین شده

پس از تعریف دقیق اهداف ، لازم است استراتژی‌های رسیدن به این اهداف و کانال‌های ارتباطی را نیز از پیش مشخص کنید . برای مثال، طبق تحقیقات انجام شده، حدود دو سوم کسب و کارهای B2B به تدوین استراتژی تولید محتوا و میزان بازدهی و جلب مخاطبان از طریق بازاریابی محتوایی توجه نمی‌کنند . حتی بسیاری از رقبای شما، بدون داشتن تقویم محتوا و همچنین اهداف خود ، به انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند و درک صحیحی از اهمیت این موضوع ندارند .

در صورتی که در زمینه تدوین استراتژی بازاریابی آنلاین دانش و تجربه کافی ندارید ، بهتر است از افراد و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید .

۱۹-  نداشتن استراتژی سئو یا بهینه سازی سایت

یک اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ که بیشتر صاحبان کسب و کارها مرتکب می شوند عدم توجه به سئو به عنوان ابزار تاثیرگذار بازاریابی اینترنتی است . همه افراد فعال در بازار اینترنتی بارها به اهمیت بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO پرداخته‌اند .

سئو تاکتیکی کلیدی برای بهتر دیده شدن وب‌سایت در نتایج جستجو است . سبب می‌شود تا مخاطبان شما را به راحتی در اینترنت بیابند . برای بهینه‌سازی وب‌سایت در موتورهای جستجو لازم است علاوه بر آگاهی از روش‌های سئو تکنیکال و سئوی محتوایی ، با الگوریتم‌های گوگل هم آشنا باشید .

خلاصه اینکه ، بهینه سازی موتور جستجو SEO ، نحوه دستیابی مشتریان به کسب و کارتان در موتورهای جستجو است . بی توجهی به استفاده درست از SEO ، یک اشتباه بزرگ و فاحش برای کسب و کارهای اینترنتی است .

همان طور که در بالا اشاره شد ، اگر  SEO را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود قرار ندهید ، کاربران وب سایت شما را در نتایج جستجو پیدا نخواهند کرد . برخی از شرکت ها برای توسعه و بهینه سازی سئو زمان کافی صرف نمی کنند . باید به این نکته دقت کنید که توسعه سئو زمان بر است ، بنابراین صبور باشید .

۲۰- تمرکز بر ویژگی‌های محصول به جای رفع نیا کاربران

همواره به یاد داشته باشید که مخاطبان شما بیش از محصول ، به اینکه آن محصول کدام نیازش را برطرف می‌کند ، توجه می‌کنند . در حقیقت این از موارد مهم و نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است . یعنی به جای تمرکز شدید بر ویژگی‌های محصول ، باید دقیقا به مخاطبان نشان دهید محصول شما چه تاثیری در زندگی آنها و رفع چالش‌هایشان دارد .

۲۱- نداشتن استراتژی مناسب برای تعامل با مشتری

ماهیت روابط انسان‌ها به گونه‌ای است که ارتباطات رفته رفته شکل می‌گیرند و تکمیل می‌شوند . سطح روابط بین افراد در هر مرحله متفاوت است . ارتباطات بازاریابی نیز از همین قاعده پیروی می‌کنند . به این مفهوم که نباید بدون برقراری تعامل اثربخش، از یک مشتری بالقوه انتظار داشته باشید که مستقیما به مشتری وفادار شما تبدیل شود .

باید با استفاده از استراتژی‌های مدیریت لید و انتخاب‌ کانال‌های صحیح بازاریابی ، این مخاطبان را به سمت قیف فروش هدایت کنید . سپس از استراتژی‌های وفاداری مشتری کمک بگیرید . تعامل با مشتری علاوه بر افزایش کسب درآمد اینترنتی ، موجب ایجاد وفاداری و اعتماد دائمی به کسب و کارتان می شود .

۲۲- ارزیابی شاخص‌های اشتباه و بودجه بندی نامناسب

هزینه جذب مشتری در هر کمپین دیجیتال مارکتینگ باید در مقایسه با میانگین ارزش مشتری برای کسب و کار شما ، منطقی به نظر برسد . در غیر این صورت کمپین سودآور نخواهد بود کار به ورشکستگی می انجامد .

علاوه بر این ، محاسبه معیار ارزش طول عمر مشتری یا CLV برای تخصیص بودجه در کمپین‌‌های دیجیتال مارکتینگ و هدف گرفتن مخاطبانی با ارزش طول عمر بالاتر بسیار مهم است . شما نمی توانید برای جذب مشتریانی که برایتان فرضا ۵ میلیون تومان سود دهی دارند ، دو برابر یعنی ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید . یک اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ همین بودجه بندی نامناسب و عدم تناسب دخل و خرج می باشد .

۲۳- هم‌راستا نبودن اهداف مارکتینگ با اهداف فروش

هماهنگ نبودن اهداف واحدهای فروش و بازاریابی و پیروی نکردن از قواعد طرح کسب و کار ، در سازمان‌ها همواره موجب بروز چالش‌های بسیاری می‌شود . برای مثال ، واحد بازاریابی تنها به فکر افزایش آگاهی از برند و تولید Lead است . اما واحد فروش تنها میزان فروش را به عنوان شاخص مد نظر قرار می‌دهد .

توجه کنی که این دو تیم باید بدانند که هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند و آن چیزی جز رضایت مشتریان نیست . در صورتی که این هدف محقق نشود ، هر دو واحد شکست خورده‌اند .

اشتباهات کلیدی در دیجیتال مارکتینگ digital marketing

۲۴- نداشتن اهداف واقع بینانه در بازاریابی دیجیتال

یقینا یکی از بزرگترین اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ ، تعیین نکردن اهداف واقع بینانه است . اگر برای کسب و کار اینترنتی تان ، اهدافی تعیین نکنید ، قطعاَ متوجه نخواهید شد در کمپین بازاریابی شما چه می گذرد . همچنین کمپین بازاریابی شما تمرکز کافی برای رسیدن به اهداف را نخواهد داشت .

در نتیجه ، نمی دانید چه زمانی به اهداف خود می رسید . در واقع ، بدون اهداف واقع بینانه ، کسب و کار خود را برای شکست تنظیم کرده اید . مهم نیست که شما چقدر استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود را اجرا و بهینه سازی می کنید ، اهداف غیرواقعی موجب شکست خواهند شد .

۲۵- هدف قرار دادن مخاطب اشتباه

دیگر اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ ، هدف قرار دادن مخاطب های اشتباه است . بسیاری از شرکت ها می خواهند به افراد بسیاری دسترسی پیدا کنند ، در نتیجه سعی دارند طیف گسترده ای از مخاطبین را هدف قرار دهند . اما در نهایت برخی افراد،  محصولاتشان را خریداری می کنند یا از خدمات شرکت استفاده می کنند .

به عنوان کسی که کسب و کار اینترنتی دارد ممکن است فکر کنید مخاطبان هدف خود را می شناسید . اما در نهایت افراد اشتباه را هدف قرار داده اید ، که این امر موجب اتلاف وقت و پول می شود . اول از همه باید مخاطب اصلی و هدف خود را بشناسید و در گام بعدی برای جذب آنها اقدام کنید .

۲۶- عدم به طراحی وب سایت

در عصر دیجیتال ، برای برخی از کسب و کارهای اینترنتی یک وب سایت کاربر پسند ضروری می باشد . یکی از ساده ترین اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ ، بی توجهی به وب سایت به عنوان پل ارتباطی کسب و کار با مشتری است . برای پیشرفت در دنیای دیجیتال ، تمام صاحبان کسب و کار ، به یک وب سایت کاربر پسند نیاز دارند که استفاده از آن آسان باشد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کاربران قرار دهد .

توجه کنید که برای برندسازی و برند شدن راه اندازی سایت به عنوان مرکز ارتباط با مشتریان ضروری است . کمتر کسب و کار شناخته شده ای پیدا می شود که دارای وب سایت نباشد . توجه کنید وب سایت یا وبلاگ ها یکی از بهترین راه ها برای ایجاد هویت و اقتدار نام تجاری است .

متاسفانه برخی از مشاغل به این موضوع توجهی نمی کنند و فاقد وبلاگ یا سایت هستند . یا پس از بارگذاری چندین پست ، تلاش خود را برای وبلاگ نویسی کنار می گذارند . زیرا احساس می کنند که نتیجه خوبی نخواهد داد . وبلاگ نویسی نقش مهمی در بازدید سایت ، ارتقاء  رنگ و رتبه سایت ، سئو سایت و همچنین معرفی کسب و کارتان دارد .

۲۷- غفلت از شبکه های اجتماعی

در بالا گفتم فعالیت در یک و یا تمام شبکه ها اجتماعی اشتباه استراتژیک محسوب می شود . توصیه شد در دو یا سه شبکه اجتماعی که مخاطبین و گروه هدف تان حضور دارند حتما فعالیت کنید . نکته عجیب و اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ این است که برخی از کسب و کارها اصلا فعالیتی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی ندارند .

اگر مخاطبان و مشتریان شما در شبکه های اجتماعی حضور دارند و شما در آن حضور ندارید ، در این صورت یک اشتباه بزرگ در بازاریابی دیجیتال مرتکب شده اید . یک کاربر به طور متوسط ۲۸ درصد از وقت اینترنت خود را در شبکه های اجتماعی می گذراند .

به واسطه شبکه های اجتماعی ، به افراد بیشتری دسترسی پیدا خواهید کرد . همچنین ، در حال ایجاد یک فرصت بزرگ برای برقراری ارتباط با مشتریان خود ، افزایش علاقه آنها به نام تجاری خود و دسترسی به مخاطبان جدید هستید . از فعالیت در شبکه های هرگز غافل نشوید و متناسب با برندتان به تعداد مناسب در این شبکه ها حضور داشته باشید .

۲۸- عدم استفاده از ویدئو

اکثر مردم با شنیدن کلمه شبکه های اجتماعی به فیس بوک و توییتر فکر می کنند . اما در مورد یوتیوب Youtube غافل می شوند و توجه کافی به آن ندارند . قطعاَ کسب و کارتان به صفحه Youtube نیاز دارد .

حتی اینستاگرام به شما این امکان را می دهد که ویدئوهای ۱ دقیقه بارگذاری کنید . تولید و انتشار ویدئوهای جذاب موجب جذب مشتری می شوند. در واقع، بازاریابی محتوای ویدئویی یک استراتژی عالی برای جلب نظر مردم در وب سایت شما است . امروزه شناخت ویدیو مارکتینگ هم در بازاریابی اینترنتی برای صاحبان کسب و کار آنلاین بسیار مهم و تاثیرگذار است .

۲۹- عدم توجه به بازاریابی مجدد

یک اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ که برخی مشاغل مرتکب می شوند ، غفلت از بازاریابی مجدد است . در واقع ، به واسطه بازاریابی مجدد می توانید تبلیغات کسب و کار خود را در معرض دید افرادی بگذارید که از سایت شما بازدید کرده اند .

ممکن است کاربران بدون خرید محصول یا سرویس از وب سایت خارج شوند . بازاریابی مجدد این امکان را به شما می دهد که از طریق ابزارهای ارتباطی برای کاربران تبلیغ بفرستید و با آنها مجدداَ ارتباط برقرار کنید . برای آنکه بتوانید بازدیدکنندگان قبلی را به وب سایت خود جذب کنید ، می  توانید از تخفیف استفاده کنید . این امر موجب می شود که کاربر مجدداَ به سایت شما مراجعه کرده و از محصولات شما خریداری کند . حتی در صورت خرید ، او را رها نکرده و در آینده با دادن پیشنهادات تازه جذب کسب و کارتان کنید .

۳۰- نادیده گرفتن بازاریابی از طریق ایمیل

ارسال ایمیل انبوه یا ایمیل مارکتینگ همچنان یکی از شیوه های تاثیرگذار دیجیتال مارکتینگ و افزایش کسب درآمد اینترنتی محسوب می شود . اگر در گذشته ایمیل ارسال کرده اید و موفقیت زیادی کسب نکرده اید ، باید روش های خود را دوباره ارزیابی کنید . عدم نتیجه گیری در گذشته به معنی کارساز و نتیجه بخش نبودن ایمیل مارکتینگ نیست .

باید ایمیل های بازاریابی هدفمند ارسال کنید تا پاسخی دریافت نمایید . در واقع، بازاریابی از طریق ایمیل هنگامی مؤثر است که به درستی و برای مخاطبان هدف انجام شود . به این نکته توجه کنید که ، بازاریابی ایمیل در مقایسه با سایر تکنیک های بازاریابی ، دارای ROl یا بازگشت سرمایه بالایی است .

سخن پایانی اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله سایت پول یابی به طور مفصل به ۳۰ اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ اشاره شد . پیاده‌سازی یک استراتژی صحیح در بازاریابی اینترنتی می‌تواند به اهرم رشد کسب و کار تبدیل شود . انجام برخی اشتباهات استراتژیک در این فرآیند ، نه تنها شما را از مسیر اصلی دور می‌کند ، بلکه ممکن است به تصویر برندتان آسیب برساند .

ممکن است بگویید بر خلاف تمام تلاش هایی که برای بازاریابی دیجیتال انجام می دهید ، نتیجه دلخواه را کسب نمی کنید . شاید در مسیر درستی قرار گرفته اید ، اما یک سری اشتباهات مرتکب می شوید که به نتیجه کارتان لطمه زده و موجب می شود به آن چیزی که باید برسید ، دست پیدا نکنید . لذا توصیه می شود که آن اشتباهات را شناسایی و رفع کنید .

با پیشرفت و توسعه دیجیتال مارکتینگ ، هر روزه ابزارها ، تاکتیک‌ها و ترفندهای تازه‌تری برای رشد و رونق این نوع فعالیت‌ها ابداع می‌شود . بنابراین فعالان این حوزه باید خودشان را به سرعت با تغییرات مداوم ، هماهنگ و همراه کنند .

نکته آخر اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ اینکه ، گاهی اوقات با وجود تلاش هایی که در بازاریابی اینترنتی انجام می دهید ، آن نتیجه دلخواه را نمی گیرید . قطعاَ با رعایت نکات مهم و انجام ندادن یک سری اشتباهات رایج در بحث دیجیتال مارکتینگ که در این مقاله به آن پرداخته شد و همچنین ، ارزیابی مداوم و توجه ویژه به نتیجه گیری ، موجب افزایش موفقیت در کسب درآمد اینترنتی خواهید شد . عدم توجه به دیجیتال مارکتینگ می‌تواند ضرر زیادی برای یک کسب و کار داشته باشد و موجب شود مشتریان زیادی را از دست بدهد .  با دانستن این نکات ، احتمالا بهتر می‌توانید کار بازاریابی دیجیتال را انجام دهید .

مطلب پیشنهادی

ایده کسب و کار خانگی , کسب درآمد در خانه , کار در خانه

۱۰۲ ایده کسب و کار خانگی پولساز

زمانی که صحبت از ایده کسب و کار خانگی می شود ، هدف راه اندازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.