آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

زمانی که از بازاریابی اینترنتی در کسب درآمد از اینترنت صحبت می شود ، نگاهها به سمت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال معطوف می شود . همواره سوال می شود که دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ مراحل دیجیتال مارکتینگ چگونه است و چرا اهمیت دارد ؟ لذا آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ضرورت داشته و فراگیری آن برای صاحبان کسب و کارها سودمند است .

در این مقاله سایت پول یابی قصد دارم ضمن تعریف دیجیتال مارکتینگ و بیان اهمیت آن ، به ابزارها و مزایایش برای کسب و کارهای آنلاین و سنتی و جایگاه آن در رشد برندهای تجاری اشاره کنم . به عبارتی تلاش می شود ضمن آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ، به همه موارد پیرامون آن هم پرداخته  و صفر تا صد بازاریابی دیجیتال بیان شود .

تعریف دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing

در تعریف کلی ، دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیت ها و اقداماتی که برای تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد ، گفته می شود . همان طور که اشاره شد ، این یک تعریف بسیار ساده و کلی از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال می باشد . در واقع دیجیتال مارکتینگ بسیار فراگیر تر و گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارها می باشد .

بر اساس نظر نیل پاتل Neil Patel ( دیجیتال مارکتر معروف هندی و متخصص سئو و بازاریابی محتوا ) دیجیتال مارکتینگ آمیخته ای از بازاریابی ، جذب و حفظ مشتری با استفاده از ابزارهای دیجیتال می باشد . طبق این تعریف ، دیجیتال مارکتینگ ابزاری قدرتمند برای بازاریابی محصولات و خدمات توسط رسانه های جدید نو ظهور در دنیای دیجیتال است .

خلاصه اینکه ، دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت‌های بازاریابی می‌شود که از طریق بستری به نام اینترنت صورت می‌گیرد . مشاغل از کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو ، شبکه‌های اجتماعی ، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی خود استفاده می‌کنند .

یک دیجیتال مارکتر ممکن است بگوید که دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درونگرا مفاهیم یکسانی دارند ، اما در اصل تفاوت‌های جزئی در این دو وجود دارد که در ادامه خواهد آمد .

تعریف یک بیزینس از دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تاکتیک ها و کانال های متعدد برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان – جایی که بیشتر زمان خود را می گذرانند – یعنی فضای آنلاین تعریف می شود . از خود وب سایت گرفته تا دارایی های آنلاین یک برند ، تبلیغات دیجیتال ، ایمیل مارکتینگ ، بروشورهای آنلاین و موارد دیگر تاکتیک های متعدد و متنوعی هستند که زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند و باید نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در مورد آنها را رعایت کرد .

دیجیتال مارکتینگ از تاکتیک ها و کانال های متعدد برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان استفاده می کند . بهترین دیجیتال مارکترها یک تصویر واضح از نحوه حمایت هر کمپین برای رسیدن به اهداف خود دارند . با توجه به اهداف استراتژی بازاریابی آن ها ، بازاریابان می توانند یک کمپین بزرگتر را از طریق کانال های رایگان یا پرداختی که در اختیار دارند ، حمایت کنند .

به عنوان مثال یک بازاریاب محتوا ، می تواند یک سری پست بلاگ برای ایجاد سرنخ از یک کتاب الکترونیکی جدید که بیزینس آن ها اخیرا ایجاد کرده ، استفاده کند . بازاریاب شبکه های اجتماعی این بیزینس می تواند در معرفی این پست های بلاگ از طریق پست های ارگانیک و پرداختی در اکانت های شبکه های اجتماعی این بیزینس کمک کند .

بازاریاب ایمیلی این بیزینس نیز شاید یک کمپین ایمیلی برای فرستادن اطلاعات بیشتر در مورد بیزینس برای کسانی که کتاب را دانلود کرده اند راه اندازی کند .

پاسخ گویی دیجیتال مارکتینگ به بیزینس ها

دیجیتال مارکتینگ می تواند برای هر بیزینس در هر صنعتی جواب دهد ، بدون توجه به چیزی که بیزینس شما می فروشد . به همین دلیل روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد و رشد و توسعه کسب و کارها دارای اهمیت است .

دیجیتال مارکتینگ همچنان شامل ایجاد پرسوناهای خریدار شما برای شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوای با ارزش آنلاین با توجه به این نیازها می شود . اگرچه این بدین معنی نیست که تمامی بیزینس ها باید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به شیوه های مشابه یکدیگر پیاده سازی کنند .

دیجیتال مارکتینگ B2B

اگر حالت بیزینس شما B2B است ، فعالیت های دیجیتال بیشتر حول محور ایجاد سرنخ آنلاین است با هدف این که کسی با مسئول فروش شما صحبت کند . به همین دلیل ، نقش استراتژی بازاریابی شما جذب و تبدیل با کیفیت ترین سرنخ های آنلاین برای تیم فروش از طریق وب سایت و کانال های دیجیتال حمایت کننده دیگر است .

علاوه بر وب سایت ، بهتر است که فعالیت های خود را روی کانال های بیزینس محور مانند شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین متمرکز کنید جایی که دموگرافیک شما بیشتر زمان خود را در آن جا سپری می کنند .

دیجیتال مارکتینگ B2C

اگر حالت بیزینس شما B2C است، با توجه به نقاط قیمتی محصولات تان ، معمولا هدف نهایی فعالیت های دیجیتال مارکتینگ شما جذب مردم به سمت وب سایت و تبدیل کردن آن ها به مشتری ، بدون نیاز به صحبت کردن با تیم فروش می باشد .

به همین دلیل ، معمولا خیلی لازم نیست که تمرکز خود را روی ایجاد سرنخ به معنای واقعی خود بگذارید و بهتر است بیشتر تمرکز روی ایجاد یک سفر خرید مناسب باشد ، از لحظه ای که کسی وارد سایت شما می شود تا لحظه ای که خرید انجام می دهد .

این معمولاً به این معنا است که قابلیت های محصولات شما در محتوا باید در نقاط بالایی قیف بازاریابی باشد چیزی که در B2B معمولاً در مراحل پایین تر است ، همچنین نیاز به ایجاد فراخوان عمل های (Call to Action) قوی تری نیز دارید .

برای کمپانی های B2C ، کانال هایی مانند اینستاگرام و پینترست معمولاً می توانند ارزش بیشتری نسبت به پلتفرم های بیزینس محور مانند لینکدین داشته باشند .

تفاوت بازاریابی کلاسیک ( آفلاین ) با بازاریابی دیجیتال

بازاریابی کلاسیک را «تسهیل‌گری» برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی می‌دانند و آن را به عنوان علمی که به بررسی نیازهای مشتری و حتی ایجاد نیاز خاصی می‌پردازد و بعد با معرفی و عرضه یک محصول ، آن نیاز را تامین می‌کند ، معرفی می‌کنند .

با این حال تفاوت بازاریابی کلاسیک و دیجیتال هم ماهوی و هم ابزاری می باشد . بازاریابی جاذبه‌ای و بازاریابی محتوا مشخصا از دل بازاریابی دیجیتال برخواسته‌اند و ابزارها و کانال‌های دیجیتال مارکتینگ ، صرفا به همین حوزه تعلق دارند .

مقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی مزایای چشمگیر و فراوانی دارد که مهمترین آنها هزینه پایین تر ، هدفمندی تبلیغات و قابلیت سنجش اثربخشی می باشد . از نگاهی دیگر نسبت « بازاریابی دیجیتال » به « بازاریابی کلاسیک » نسبت «موبایل» به «تلفن ثابت» و اثربخشی آن در زندگی است .

در ابتدا تلفن همراه وسیله ای جانبی و حتی اضافی نسبت به «تلفن ثابت» تلقی می‌شد . ولی با رشد تکنولوژی موبایل و آشکار شدن ظرفیت‌های حقیقی این ابزار ارتباطی منحصر به فرد ، موبایل نه تنها تلفن ثابت ، بلکه مدل ذهنی افراد و سبک زندگی آنها را هم تغییر داد . امروزه اوضاع بر عکس شده و به نظر می‌رسد که این تلفن ثابت است که در برابر موبایل وسیله ای جانبی و اضافه به نظر می‌رسد .

در چند سال آینده چه بسا واژه « مارکتینگ » جای واژه « دیجیتال مارکتینگ » را بگیرد . به این معنا که دیجیتال مارکتینگ آنقدر جایگاه خود را مستحکم و تحمیل کند که واژه « مارکتینگ » و بار معنایی و هویت و تعریف آن را از آن خود کند و مثلا وقتی می‌گوییم «مارکتینگ» انگار منظورمان همان «دیجیتال مارکتینگ» است . چنان‌که امروزه وقتی می‌گوییم «تلفن» منظورمان همان «موبایل» است و نه تلفن ثابت .

فضای دیجیتال مارکتینگ ، فضایی منعطف‌تر و خلاقانه‌تر بوده و به خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک با بودجه تبلیغاتی محدود فضایی برای نفس کشیدن و عرض اندام فراهم می‌کند . دو ستون اصلی دیجیتال مارکتینگ بازاریابی آنلاین و آفلاین هستند و استراتژی افزایش فروش در دیجیتال مارکتینگ سیاست مشترک همگانی می باشد .

ضرورت توجه به  بازاریابی دیجیتال

قبل از ورود به بحث اصلی آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال این سوال مطرح می شود که چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد و چه ضرورتی دارد . حتما از تعداد افرادی که از موبایل های خود برای انجام کارهای روزمره شان استفاده می کنند خبر دارید؟ البته دقیقا نه ، ولی حدودا می دانید . اگر یادتان باشد در گذشته ، در هر خانواده ای فقط پدرها تلفن همراه داشتند ، که آن هم یک تلفن همراه خیلی ساده بود .

الان قضیه کاملا با گذشته فرق کرده و تمام اعضای یک خانواده و یا بیشترشان حتما یک گوشی تلفن همراه دارند . البته دوره گوشی های ساده گذشته است و تقریبا همه گوشی هوشمند و پیشرفته دارند . حال با گسترش شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی و افزایش میزان محبوبیت آن ها در کشور از یک طرف و افزایش پوشش اینترنت پرسرعت از طرف دیگر ، استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کشور چندین برابر شده است .

خوب این اتفاق یعنی اینکه افراد زیادی با سلایق مختلف و متنوع در محیط و فضای دیجیتال جمع شده اند . هر کجا که سیل عظیمی از افراد وجود دارند مسلما بهترین جا برای تبلیغات ، راه اندازی کسب درآمد ، بازاریابی محصولات و خدمات است . دیجیتال مارکتینگ هم یعنی همین ، یعنی از تمام ابزارها و رسانه های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات استفاده کنید .

معایب ابزارهای آفلاین دیجیتال مارکتینگ

در مقام مقایسه اگر بخواهید از ابزارهای آفلاین دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید اولا هزینه بسیار بالایی دارد و ثانیا به هیچ وجه نمی تواند برایتان هدفمند باشد . منظور از ابزارهای آفلاین در دیجیتال مارکتینگ استفاد از تبلیغات تلویزیونی ، رادیویی ، تلفنی و تبلیغات گسترده محیطی است .

این نوع تبلیغات به هیچ وجه بازدهی خوبی نداشته و انتقال پیام از طریق این رسانه ها برای مخاطب هدف تقریبا غیرممکن است . به عنوان مثال اگر بخواهید تبلیغات کسب و کارتان را که خیلی هم تخصصی است و مخاطب هدف خاص خودش را دارد در تلویزیون انجام دهید تبلیغ شما برای هرکسی که پای تلویزیون نشسته ، نمایش داده می شود و این به هیچ عنوان هدفمند نیست .

هرگز نمی توانید از طریق تبلیغات تلویزیونی پیام مشخصی را برای گروهی از مخاطبان هدف خود ارسال کنید . برای نمونه ، اگر قبلا محصولاتی را به گروهی از افراد فروخته اید دوباره نمی توانید برای آن ها پیام سفارشی شده جهت فروش مجدد محصولات تان با تخفیف ویژه ارسال کنید .

نکته دیگر در استفاده از رسانه های آفلاین دیجیتال مارکتینگ سنجش بازدهی تبلیغات است . فرضا اگر همزمان بخواهید از تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد های داخل شهر استفاده کنید سنجش میزان بازخورد برایتان بسیار سخت خواهد بود .

نمی توانید بفهمید به طور میانگین چند نفر از تبلیغات تلویزیونی و چند نفر از تبلیغات بیلبوردی داخل شهر مشتری شما شده اند . این نکته منفی موجب می شود هیچ وقت ندانید چقدر از بودجه ای که برای تبلیغات صرف کرده اید برایتان سود داشته است .

مزایای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین نوع پیشرفته ای از بازاریابی و جذب مشتری است که با کمک گرفتن از ابزارهای دیجیتال پروسه جذب مشتری ، فروش و وفادار سازی مشتریان را بسیار آسان می کند . در دیجیتال مارکتینگ هر آن چیزی که از مشتریان نیاز داشته باشید در اختیارتان است . به طور کامل می توانید رفتار آن ها را آنالیز کنید و متوجه شوید که دقیقا آن ها چه می خواهند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تکنیک های بازاریابی اینترنتی تاثیرگذار

مثلا ، مرحله اول در دیجیتال مارکتینگ بررسی نیاز مشتریان هدف است . در این مرحله که با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی شروع می شود سعی می شود بفهمید مشتریان دقیقا چه می خواهند . فرضا اگر یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید باید جستجوی مشتریان در اینترنت را شناسایی کنید .

فرض کنید ، افراد زیادی به جای خرید گوشی موبایل عبارت « خرید گوشی سامسونگ گلکسی a20 سفید دو سیم کارت » را جستجو می کنند . این دقیقا همان اطلاعاتی است که باید از آن ها باخبر باشید . با استفاده از ابزارهای دیجیتال مربوط به آنالیز کلمات کلیدی می توانید این اطلاعات را بدست آورید و آن ها را دسته بندی کنید .

اگرچه انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ مهم و حیاتی است ولی به طور کلی دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب و کارها هدفمند خواهد بود . اگر به این اطلاعات ارزشمند دسترسی پیدا کنید می توانید تبلیغات خود را هدفمندتر انجام دهید . مثلا اگر بخواهید محصولی از فروشگاه اینترنتی خود را بفروشید می دانید که دقیقا مشتریان چه چیزهایی جستجو می کنند و می توانید با تمرکز روی آن ها نیاز اصلی مشتریان را شناسایی کرده و به بهترین نحو برطرف شان کنید .

اهمیت آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

همان طور که پیش بیان شد ، بازاریابی دیجیتال یعنی از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات استفاده شود . در این روش بازاریابی بیشتر وابسته به رسانه های دیجیتالی مثل شبکه های اجتماعی هستید و به عبارتی ، استفاده از شبکه های اجتماعی ( رایگان یا با پرداخت هزینه ) به نوعی به بازاریابی دیجیتالی کمک می کنند .

استفاده از هر نوع رسانه که مربوط به کسب و کارهای دیجیتال است می تواند به بازاریابی دیجیتال کمک کند . مثلا با استفاده از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می توانید از طریق موتورهای جستجو و به ویژه گوگل مشتریان زیادی را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید .

توجه کنید که دیجیتال مارکتینگ فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود . برخی تصور می کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب و کارهایی است که دارای وب سایت هستند ، در صورتی که اصلا اینگونه نیست . خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی معرفی کنند .

در آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال سعی می شود از طریق ابزارهایی مانند وب سایت ، ایمیل و شبکه های اجتماعی ، رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد . در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده تر . شاید در بازاریابی سنتی هیچ گاه نتوانید به طیف گسترده ای از مخاطبین دست یابید .

آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ، ابزار دیجیتال مارکتینگ ، انواع بازاریابی دیجیتال

شناخت ابزارهای بازاریابی دیجیتال

در ادامه آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ، شناخت و معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال ضرورت دارند . ابزارها و روش های زیادی در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند که مهم ترین آنها عبارتند از :

۱- وب سایت مارکتینگ

اولین و مهم ترین ابزار ، وب سایت مارکتینگ Website Marketing است و حتی می توان ادعا کرد که وب سایت اصلی ترین بخش در دیجیتال مارکتینگ است . داشتن یک وب سایت زیبا و در عین حال ساده و کاربردی می تواند مشتریان را به طرف کسب و کار تان جذب کند. در واقع بدون داشتن وب سایت استفاده از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بی معناست .

شاید بگویید از طریق شبکه های اجتماعی مثل  اینستاگرام قصد دارید فعالیت کنید . البته از طریق اینستاگرام هم می توانید مشتریان دلخواه خود را جذب کنید اما به هیچ وجه نمی توانید از دیگر ابزارهای دیجیتال مثل ایمیل مارکتینگ برای وفادار سازی آن ها و ارتباط مداوم با مشتریان خود استفاده کنید .

شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از ابزارهای قوی دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان است که حتما باید از آن استفاده کنید ، اما فقط به عنوان یک ابزار می توانید از آن استفاده کنید . به زمانی فکر کنید که این شبکه اجتماعی محبوب از دسترس خارج شود ، در آن صورت مشتریان خود را از دست خواهید داد .

فارغ از تمام این مسائل اگر وب سایت نداشته باشید ، مشتریان هدفمندی که قرار است از طریق گوگل کسب و کارتان را پیدا کنند ، غیر ممکن می شود . گوگل یک منبع ارزشمند برای جذب مشتریان است که بدون داشتن وب سایت از آن محروم خواهید بود .

داشتن وب سایت برای تمام کسب و کار های آنلاین دارای برنامه ریزی دقیق ، اجباری است . وب سایت به نوعی اعتبار کسب و کارهای امروزی محسوب می شود . اگر وب سایتی نداشته باشید از دید مشتریان یک برند معتبر نخواهید بود .

۲- بهینه سازی سایت

یکی از بهترین شیوه های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجود دارد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو SEO است . با بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو می توانید هدفمند ترین مخاطبان و کاربران اینترنتی را داشته باشید . کارشناسان و متخصصان می گویند از نظر تاثیرگذاری ، سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی توان مقایسه کرد .

مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد مسلما بهترین و هدفمندترین مخاطب خواهد بود ، چون با توجه به نیازش کسب و کارتان را انتخاب می کند .

در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت ، سرعت سایت ، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود ، سایت را برای موتورهای جست و جو بهینه سازی می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبان اینترنتی قرار گیرد .

۳- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا Content Marketing یکی دیگر از برترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب اکثر کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است . فرقی نمی کند کسب و کار اینترنتی کوچک باشد یا بزرگ ، و یا سرمایه ای برای تبلیغات اینترنتی دارید . در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبان می توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید . در تولید و انتشار محتوا نباید از اهمیت محتوای سبز در دیجیتال مارکتینگ به عنوان عامل مهم در درازمدت غافل شد .

حال ممکن است با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز مخاطبان را بر طرف کنید یا اینکه با تولید یک ویدئوی آموزشی و  یا پادکست این کار را انجام دهید . در واقع در این روش ، محتوای تولید شده مثل یک قلاب عمل می کند . با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبان ، می توانید آن ها را به مشتریانتان تبدیل کنید .

همان طور که می دانید ، ابتدا با تولید محتوای رایگان نیازشان بر طرف می کنید و به طرف کسب و کارتان جذب می کنید . بعداز آنکه به شما و کسب و کارتان اعتماد کردند ، در ادامه  خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی تان ارتباط دارند می شوند .

در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات استفاده کنند . بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت کسب و کارتان می آید و خواستار محصولات و خدمات شما می شود و این موضوع برای کسب و کارها بسیار ارزشمند است .

۴- شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی

در مبحث آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها ، شبکه های اجتماعی Social Media هستند . کاربران امروزی بیشتر از موبایل های هوشمند برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند . این موضوع موجب شده تا بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری کنند .

در این شرایط ، راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی می توانند بهترین بازدهی را برای کسب و کارها فراهم کند . کسب و کارهایی وجود دارند که بدون داشتن وب سایت و به صورت کاملا رایگان و از طریق شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی محبوب ، کسب درآمد اینترنتی بالایی را برای خود رقم می زنند .

تنوع کسب درآمد از اینترنت در شبکه های اجتماعی بسیار بالاست ، از خانمی که در منزل خود کیک می پزد گرفته تا فردی که در کار پرورش زالو است همه در حال درآمدزایی هستند . هر کسی می تواند به فراخور توان و مهارت خود از شبکه های اجتماعی برای درآمد زائی استفاده کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد .

با این عملکرد و تاثیرگذاری ، شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال هایی هستند که از آن می توان برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کرد . پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه ها وجود نداشته باشد . به دلیل همین اثرگذاری و پتانسیل فراوان است که در آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال توجه خاصی به شبکه های اجتماعی پرمخاطب و بهره برداری بهینه از آن می شود .

۵- بازاریابی ایمیلی

با وجود تمام اظهارنظرهای مخالف ، هنوز هم ایمیل مارکتینگ Email Marketing به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و بازاریابی مهم در ایران جواب می دهد . ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد .

بازاریابی ایمیلی ابزاری است که موفقیت هر کسب و کاری را تضمین می کند . برای درک این موضوع می توانید به ایمیل هایی که سایت های بزرگ آخر هفته ها برایتان ارسال می کنند نگاه کنید . بین ایمیل مارکتینگ و افزایش کسب درآمد اینترنتی رابطه تنگاتنگی وجود دارد .

ایمیل مارکتینگ مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با هر میزان بودجه ای است . می توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید و به دلیل مقرون به صرفه بودن ، مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی است . بازگشت بالای سرمایه هم خیال هر کسی که از این ابزار سومند استفاده می کند را راحت کرده است .

بازاریابی از طریق ایمیل بهترین ابزار برای رابطه سازی است ، یعنی فقط از طریق ایمیل می توانید پیشنهاد های ویژه به کاربران سایتتان بدهید و آن ها را مجاب کنید دوباره به سایت بیایند . ایمیل ابزاری است که هیچ شبکه اجتماعی محبوبی نمی تواند جایش را بگیرد چون شبکه های اجتماعی روزی از بین خواهند رفت .

ایمیل مارکتینگ فقط ارسال ایمیلی با پیشنهاد خرید محصولی یا ارائه کوپن تخفیف ۵۰ درصدی به کاربرانتان نیست . با ایمیل مارکتینگ می توانید فروش های بی نظیری را در همان لحظات ابتدایی که کاربر تازه با سایت شما آشنا شد، ایجاد کنید. هیچ کسب و کار اینترنتی موفقی نیست که از ایمیل مارکتینگ استفاده نکرده باشد .

۶- بازاریابی ویدئویی

بیشتر کاربران دیدن ویدئو را به خواندن مقالات ترجیح می دهند چون ویدئو ها تاثیر گذاری بیشتری روی مخاطبان نسبت به سایر فرمت های محتوایی دارند . درک این مسئله بسیار آسان است ، اگر صاحب کسب و کار ، جلوی ویدئو ظاهر شود و با شما رو در رو صحبت کند مسلما بیشتر اعتماد کرده و حس خوبی ایجاد می شود .

دقیقا انتشار و تولید ویدئو مارکتینگ Video Marketing ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد . یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ، ویدئو مارکتینگ است ، محتواهای ویدئویی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند . شاید چند سال قبل کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت ، ولی الان قضیه فرق کرده است .

امروزه هر کسی که اینترنت پر سرعت دارد ، به دلیل عوض شدن سلیقه ها و کم حوصله شدن آدم ها ، دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهد . برای درک بهتر مسئله ، سری به تلگرام بزنید ، متوجه می شوید که روزانه چقدر ویدئو منتشر می شود و چقدر ویدئو ها دست به دست می چرخند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مراحل طرح کسب و کار یا بیزنس پلن

البته این ویدئو ها شاید زیاد جنبه تبلیغاتی نداشته باشند ، ولی بیانگر اهمیت و جایگاه ویدئوها در بین مخاطبان است . در دیجیتال مارکتینگ هم اینگونه است ، زمانی که بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید .

بازاریابی چریکی ، گوریلا مارکتینگ ، بازاریابی پارتیزانی

۷- بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

در آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی چریکی Guerrilla Marketing یکی دیگر از بهترین ابزارهای بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا است . کسب و کارهای کوچک چون نمی توانند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهند ، از روش یا ایده های بازاریابی چریکی استفاده می کنند .

در بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ سعی می شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود . کسب و کارهای نوپا هیچ وقت نمی توانند در ابتدا با رقبای بزرگ مقابله کند ، به همین دلیل به جای پول خرج کردن باید ایده خوب داشته باشند .

یکی از اهدافی که در بازاریابی چریکی یا پارتیزانی دنبال می شود بها دادن بیشتر به مشتریان فعلی است تا اینکه به دنبال مشتریان جدید بود . مشتریان فعلی می توانند برایتان پولسازی کرده و از آنها برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد . در این روش باید از آن ها استفاده ابزاری شود ، مثلا با دادن هدیه به آن ها می توانید از آن ها درخواست کنید که شما را به دیگران معرفی کنند .

بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی ویروسی هم است ، اصلا یکی از اهداف در بازاریابی پارتیزانی همین است ، یعنی توسط مردم و بدون هیچ هزینه ای تبلیغات می کنید .

در بازاریابی چریکی مهم نیست مردم درباره شما چه می گویند ، مهم این است که مردم درباره شما می گویند ، یعنی اینکه اسم شما دهان به دهان پخش شود . فرضا به بیلبوردهای شیپور در داخل شهر توجه کنید ، شاید خنده دار باشد روی تبلیغ فلاکس اتیکت ۴۰ هزار تومانی زده اند . همین خنده دار بودن و سوژه شدن می تواند دلیلی برای این باشد که مردم درباره شیپور صحبت کنند .

۸- تبلیغات اینترنتی

علیرغم مزایای تبلیغات اینترنتی Internet advertisement ، این شیوه هزینه بر بوده و انواع گوناگونی دارد . نمونه ای از اثر بخش ترین تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی در موتور جستجوی گوگل است . از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می تواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخود قابل توجهی دریافت کند . این روش مناسب کسانی است که مشکلی بابت هزینه های تبلیغاتی ندارند و علاقه دارند خیلی سریع ، باز خورد خوبی بگیرند .

از نمونه های دیگر تبلیغات دیجیتال ، تبلیغات کلیکی در سایت های پر بازدید است . نمونه شرکت هایی که از گذشته مجری چنین تبلیغاتی در فضای مجازی هستند ، شرکت صباویژن است . در این روش با توجه به موضوع تبلیغ به صورت هوشمندانه مشخص می شود که چه زمانی و در چه مکان هایی تبلیغات به نمایش در آید . تبلیغات کلیکی تنها محدود به نمایش در سایت های بزرگ نمی شود ، بلکه می توانید تبلیغات را در اپلیکیشن های موبایلی نیز به نمایش در آورید .

یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است . رپورتاژ آگهی یا رپرتاژ خبری از جنبه های مختلف مفید است ، اول اینکه از طریق رپورتاژ آگهی می توانید بک لینک های با کیفیت و دائمی دریافت کنید . دوم اینکه ممکن است از طریق لینک منبع ترافیک سایت بالا برود و سوم اینکه به برند سازی کسب و کار کمک می کند . شاید مهمترین مزیت رپورتاژ آگهی کمک به سئوی وب سایت باشد .

یکی از جدیدترین روش های تبلیغات دیجیتال ارسال پیام اعلان است که بیشتر در اپلیکیشن های موبایلی می بینیم . در این روش پیام های اعلان به صورت نوتیفیکیشن در موبایل ها ظاهر می شود . یعنی زمانی که در حال استفاده از گوشی موبایل هستید تبلیغاتی به صورت پوش نوتیفیکیشن ظاهر می شود.

۹- بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ SMS Marketing ابزار فوق العاده قوی و زودبازده در بازاریابی دیجیتال است که در ایران به درستی از آن استفاده نمی شود . توجه کنید که بازاریابی پیامکی برای همه کسب و کارها جوابگو نیست و این تصور اشتباه موجب شده تا خیلی از کسب و کارها نتوانند از آن به درستی استفاده کرده و نتیجه بگیرند .

اگر اصول و قواعد بازاریابی پیامکی را به خوبی بدانید می توانید بازدهی خیلی خوبی از این ابزار قدرتمند دیجیتال مارکتینگ داشته باشید . بازاریابی پیامکی یکی از ابزارهای مهم در ارتباط با مشتریان و وفادارسازی آن می باشد که خیلی از کسب و کارهای آنلاین و حتی آفلاین از آن به خوبی بهره می برند .

توجه کنید که اس ام اس مارکتینگ صرفا به ارسال پیامک های تبلیغاتی و تخفیف های دوره ای ختم نمی شود ، بلکه ابزاری مهم برای ارتباط با مشتریان است . مثلا اگر مشتری در سایتتان عضو شود و خرید کند خوب است که از عضویت و خریدش ، تشکر کنید . یا برای او پیام های سفارشی ارسال کنید ، مثلا تولدش را تبریک بگویید و برای او هدیه ای ارسال کنید . این ارتباط دائم با مشتری است که از طریق پیامک می تواند حس خوبی به او بدهد تا همیشه همراهتان باشد .

بازاریابی پیامکی علاوه بر هدفمندی ، بسیار مقرون به صرفه است . با استفاده از پنل های پیامکی آنلاین می توانید سیستم بازاریابی پیامکی کسب و کار خود را به راحتی راه اندازی کنید و از آن استفاده کنید .

۱۰- پوش نوتیفیکیشن

در آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ، پوش نوتیفیکیشن Push Notification یکی از جدیدترین ابزارها محسوب می شود که بدون دریافت اطلاعات مشتریان می توانید برای آن ها پیام هایی به صورت اعلان ارسال کنید . با استفاده از پوش نوتیفیکیشن پیام های زیادی در روز برای کاربران اینترنت ارسال می شود که از بسترهای مختلفی انجام می شود . می توان از این ابزار تبلیغاتی برای ارتباط به مشتریان و ارسال پیام های لحظه ای استفاده کرد .

با استفاده از سرویس های متنوع پوش نوتیفیکیشن ایرانی می توانید سیستم پوش نوتیفیکیشن سایت یا اپلیکیشن خود را فعال کنید و پیام های سفارشی سازی شده خود را در هر لحظه از شبانه روز که بخواهید برای کاربران یا مشتریان ارسال کنید . همچنین می توانید آمار دقیقی از تعداد دیده شدن اعلان ها، تعداد کلیک ها و تعداد ورودی هایی که منجر به خرید شده اند را در سیستم های پوش نوتیفیکیشن داشته باشید .

بازاریابی درونگرا و برونگرا ، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

مفهوم بازاریابی درونگرا و برونگرا

به طور کلی از دو نوع روش بازاریابی اینترنتی یعنی ، بازاریابی برونگرا و درون گرا استفاده می شود .

بازاریابی برونگرا در یک کلام یعنی به سراغ مشتری برویم ، هر وقت صحبت از بازاریابی برونگرا می شود یاد مغازه های گمرک ، منیریه و بازارهای مشهد می افتم . زمانی که از این جاها رد می شوید ، خیلی از مغازه دارها به زور دست مشتری را می گیرند و به داخل مغازه می برند . در بازاریابی برونگرا دقیقا همین کار را می کنند ، مثلا موقع تماشای فیلم مورد علاقه تان از تلویزیون بین آن آگهی پخش می شود و تبلیغاتی نمایش می دهند که شاید از دیدن آن خوشتان نیاید . بازاریابی برونگرا در فضای آنلاین هم مثل انواع تبلیغات اینترنتی (رپورتاژ آگهی ، تبلیغات گوگل ادز و همسان) است .

اما بازاریابی درونگرا یعنی کاری کنید که مشتری سراغ شما بیاید ، مثل استفاده از بازاریابی محتوا . استفاده از بازاریابی محتوا یکی از بهترین روش هایی است که مشتری خودش سراغ تان می آید . در واقع در بازاریابی درونگرا که به آن بازاریابی ربایشی هم می گویند ، کاری می کنید که مشتری خودش شما را پیدا کند و به سمت کسب و کارتان جذب شود . در قدم های بعدی باید با آن ارتباط برقرار کرده ، نیاز اصلی اش را شناسایی کنید و به او پیشنهاد ویژه خود را بدهید .

به دلیل اهمیت بازاریابی درونگرا برای کسب درآمد ، این روش بهترین روش برای جذب مشتریان است ، دیگر زمانه تبلیغات اینترنتی به سر آمده است . مشتریان دیگر روی تبلیغات اینترنتی کلیک نمی کنند ، بلکه برای رفع نیازشان خودشان دست به کار می شوند تا نیازشان را با جستجو در اینترنت رفع کنند . اینجاست که به جای هزینه کردن برای تبلیغات باید روی کیفیت محتوا در وب سایت و شبکه های اجتماعی هزینه و تمرکز کنید .

اهمیت یادگیری دیجیتال مارکتینگ

شاید برایتان جای سوال باشد که اهمیت و ضرورت یادگیری و آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست . همانطور که می دانید اینترنت و ابزارهای موجود در آن بهترین روش ها برای بازاریابی و تبلیغات هستند . اگر به دنبال استمرار کسب درآمد اینترنتی و سود بیشتر در کسب و کارتان هستید بهتر است از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید . اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید باید خودتان بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید .

به عنوان مثال بازاریابی محتوا یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال محسوب می شود . اگر بتوانید از طریق تولید محتوای هدفمند و کاربردی ، مشتری جذب کنید دیگری نیازی به هزینه های دیگر تبلیغاتی نخواهید داشت . البته این فقط یک مثال بود و منظور این است ، اگر خودتان دیجیتال مارکتینگ بلد باشید در بسیاری از هزینه های تبلیغاتی خود می توانید صرفه جویی کنید .

از طرفی اگر یک کارآفرین و یا فعال کسب و کار اینترنتی باشید باید به همه چیز اشراف داشته باشید . مهم نیست در همه چیز حرفه ای و متخصص باشید ولی تا حدودی باید شیوه کار را بلد باشید . چون یک کارآفرین حرفه ای اگرچه ممکن است که همه چیز را بداند ولی در بسیاری از مواقع خودش را درگیر کار نمی کند و از سیستم سازی که قبلا انجام داده ، استفاده می کند .

سخن پایانی آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

واقعیت این است که یادگیری و آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال امروزه نیاز اصلی هر کسب و کاری است که به صورت آنلاین فعالیت می کند . به عبارت دیگر بازاریابی دیجیتال قسمت جدایی ناپذیر و ضروری برای کسب و کارهای اینترنتی است . استفاده از مجموعه ابزارهایی بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کار اینترنتی برای رقابت ، بقا و کسب درآمد اینترنتی واجب است . می توان ادعا کرد ، هیچ کسب و کار اینترنتی وجود ندارد که از این روش ها استفاده نکرده باشد و هم اکنون در کسب درآمد اینترنتی موفق باشد .

مدیران کسب و کارها و برندها تا جایی که می توانند با توجه به میزان سرمایه و نوع کسب و کارشان باید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند . هر شخصی که بخواهد از طریق اینترنت مخاطبان هدفش را جذب کند به استفاده از بازاریابی دیجیتال نیاز دارد . چه کسب و کار های کوچک یک نفره و چه شرکت های بزرگ ، باید از دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به هدف نهایی خود در بازاریابی استفاده کنند .

نکته آخر آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال اینکه ، انواع کسب‌وکارها می‌توانند از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند  ، تنها تفاوت در نحوه انجام بازاریابی دیجیتال است . در حقیقت ابزاری که دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن هر کسب‌وکاری به مخاطبان هدفش ارائه می‌دهد ، متفاوت می باشد . به همین دلیل است که باید آن را کامل بشناسید و با احاطه به جزییاتش ، مدل و ابزار مناسب با کار خود را انتخاب کنید .

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.