ایده های بازاریابی چریکی

جهان چنان در حال پیشرفت است که افراد در پی یافتن جدیدترین ایده های بازاریابی چریکی جهت رشد و بقای کسب و کارهای بزرگ و کوچک خود می باشند. بازاریابی چریکی یا پارتیزانی که به نام گوریلا مارکتینگguerrilla marketing  هم معروف است، یک برنامه درازمدت و استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که تلاش دارد با کمترین هزینه مالی، بیشترین بازخورد و یا نفع را ببرد.

در واقع بازاریابی چریکی نوعی تبلیغات است که از تکنیک‌‌های ارزان قیمت ولی مبتکرانه و خلاقانه برای تولید هیجان و جلب توجه مشتریان به محصولات ، خدمات برند و یا شرکت بهره می برد. این نوع بازاریابی به نوعی به افراد اجازه می‌دهد مشتری را شگفت‌زده کنند. احساس و تأثیر ماندگاری در آن‌ها ایجاد نمایند تا در نهایت آنها را به سمت کسب و کار بکشاند. به دلیل اهمیت ایده های بازاریابی چریکی در رشد کسب و کارهای کوچک و افزایش سطح کسب درآمد، در سایت پول یابی به طور کامل به این موضوع پرداخته می شود.

تعریف بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگGuerilla Marketing  نوعی بازاریابی است که در آن به‌جای تمرکز بر منابع مالی، بر روی خلاقیت ، ابتکار و ایده‌پردازی‌ جذاب تمرکز می‌شود. یعنی به‌جای صرف هزینه‌های هنگفت از طریق تبلیغات برای معرفی محصولات یا خدمات، از شیوه‌های کم‌هزینه اما خلاقانه و موثر استفاده می‌شود.

اساس بازاریابی چریکی، همان‌گونه که از نامش پیداست، مشابه تاکتیک جنگ های نامنظم چریکی است. همان‌گونه که می‌دانید، سربازها در جنگ‌های چریکی یا نامنظم، از حرکات غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیر کننده برای شکست دشمن استفاده می‌کنند. در بازاریابی چریکی هم از تبلیغات و ایده های جالب و غیر قابل پیش بینی استفاده می شود.

این موضوع بدین معناست که تاکتیک‌های بازاریابی در زمانی که برند‌های مطرح و بزرگ جهان چندین برابر بیشتر از سایر برندها حجم کاری دریافت می‌کنند، می‌تواند یک روش مؤثر و مفید برای جلب کاربران باشد. این نوع بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و حتی بزرگ که تمایلی به صرف هزینه ندارند، کاربرد بسیار عالی و فراوانی دارد.

درک مفهوم بازاریابی پارتیزانی

بسیاری از کارشناسان تبلیغات، ایده های بازاریابی چریکی را برای بازاریابی بدون هزینه و صرف پول به‌کار می‌برند. برای درک بازاریابی چریکی به یک مثال خلاقانه رجوع می کنیم. که در آن یک شرکت بیمه موبایل به مردم ثابت کرد که باید تلفن‌های خود را بیمه کنند.

به دنبال دزدی‌های موبایل در کشور رومانی، مردم این کشور به یک بیمه موبایل نیاز داشتند تا بتوانند خسارات ناشی از سرقت موبایل خود را کاهش دهند. برای رفع این نیاز، شرکتی ایجاد شد، اما مردم از آن استقبال چندانی نکردند. این شرکت بیمه برای درک بهتر موضوع به مردم چند جیب‌بر حرفه‌ای استخدام کرد.

جیب‌برها به میان مردم رفتند، اما به‌جای سرقت تلفن‌هایشان، به‌صورتی نامحسوس در جیب لباس یا کیف مردم تراکت‌های تبلیغاتی آن شرکت بیمه را قرار دادند که حاوی این متن بود «دزدیدن موبایل شما کار ساده‌ای است، تلفن خود را در شرکت وودافون بیمه کنید» مردم وقتی این تراکت را در جیب خود یافتند، متوجه شدند افرادی که اینها را در جیب‌شان گذاشته‌اند، به‌راحتی می‌توانستند موبایلشان را بدزدند.

با این ترفند، شرکت بیمه وودافون توانست با صرف هزینه کمی جهت چاپ تراکت و استخدام چند جیب‌بر، جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند. در واقع بازاریابی چریکی به روش‌های غیر متعارف و عجیبی اطلاق می‌شود که با ایده‌پردازی و خلاقیت به وجود می آید.

آشنایی با تاریخچه بازاریابی چریکی

تاریخچه بازاریابی چریکی به هزاران سال قبل برمی‌گردد. در واقع می‌توان گفت که بازاریابی چریکی سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. از وقتی انسان توانست اطلاعات کسب وکارها را  بر روی طومار یا پاپیروس بنویسد و در معرض دید انظار عمومی قرار دهد، بازاریابی چریکی هم مطرح شد.

اما مفهوم بازاریابی چریکی به این نام معرفی نشده بود تا اینکه در سال ۱۹۸۴، نویسنده مشهور آمریکایی جی کنراد لوینسون Jay Conrad Levinson کتابی با عنوان «بازاریابی چریکی» انتشار داد که در آن برای اولین بار این مفهوم به شکل امروزی به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک معرفی شد.

لوینسون بازاریابی چریکی را مختص کسب‌وکارهای کوچک می دانست، چون شرکت‌های بزرگ از سرمایه‌های هنگفت برخوردارند و می‌توانند از هرنوع روش بازاریابی استفاده کنند، اما کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند چنین هزینه‌ای را صرف تبلیغات و بازاریابی کنند. لذا یکی از راههای ارزان بازاریابی اینترنتی و غیر اینترنتی محسوب می شود.

با این حال کسب‌وکارهای بزرگ در سطح جهان هم از سال ۱۹۸۴ به این طرف، از ایده های بازاریابی چریکی برای گسترش بازار خود استفاده کرده‌اند و نتیجه مطلوب گرفته‌اند. همچنین کسب‌وکارهای کوچک فراوانی به کمک توصیه‌ها و اصول موجود در کتاب بازاریابی چریکی توانسته‌اند به موفقیت‌های بزرگی برسند.

البته آقای لوینسون پس از انتشار موفقیت‌آمیز اولین کتابش، ۲۰ کتاب دیگر در زمینه بازاریابی چریکی نوشت که همگی جزو کتاب‌های مرجع این نوع از بازاریابی در جهان محسوب می شوند.

دلیل کسب موفقیت های بزرگ با بازاریابی چریکی

ایده های بازاریابی چریکی بر روی خلاقیت‌ها و کارهای جذاب و منحصر به فردی استوار است که در آن می‌توان توجه افکار عمومی را به طرف کسب و کار و تبلیغات جلب کرد. گاهی حتی ایده های بازاریابی چریکی به مرحله بازی هم می‌رسد.

با توجه به اینکه ساختار ذهن انسان توسط خداوند متعال به گونه‌ای طراحی و خلق شده که عاشق بازی و سرگرمی است، ایده های بازاریابی چریکی موجبات لذت‌ بردن بخش‌های احساسی مغز انسان را هم فراهم می‌کنند. مغز احساسی انسان، عامل اصلی در تمایل به خرید کردنش می باشد. به همین دلیل است که بازاریابی چریکی در اکثر مواقع موفقیت‌های بزرگی را در پی داشته است.

بازاریابی چریکی ، گوریلا مارکتینگ ، بازاریابی پارتیزانی ، ایده بازاریابی ، مقاله بازاریابی جریکی

در داخل ایران نیز کسب‌وکارهای زیادی با استفاده از ایده های بازاریابی چریکی خلاقانه توانسته‌اند سهم خوبی از بازار را از آن خود کنند. هر کسی که در زمینه کسب و کار اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی فعال است می تواند برای توسعه شغل خود به چنین ایده‌هایی رجوع کند. با آگاهی از اصول بازاریابی چریکی و استفاده از خلاقیت فردی می توان ایده های بازاریابی چریکی موفقی را به مرحله اجرا درآورد.

عملکرد ایده های بازاریابی چریکی

این سبک بازاریابی بر استراتژی‌های بازاریابی نامتداول، انرژی و تخیل زیاد تکیه دارد. بازاریابی چریکی درباره بدست آوردن مشتری با غافلگیری، اثرگذاری ثابت و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی عمل می کند.

بازاریابی پارتیزانی در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی، تأثیر بسیار بیشتری روی مصرف کننده می‌گذارد. چون بیشتر کمپین‌های بازاریابی چریکی، می‌خواهند یک تأثیر آنی و شدید در سطحی شخصی‌تر و ماندگارتر ایجاد کنند.

بازاریابی پارتیزانی برای کسب و کارهای کوچکی که می‌خواهند به مخاطبان زیادی دست یابند، ایده‌آل می باشد. با این حال شرکت‌های بزرگ هم در شکل کمپین‌های محلی برای تکمیل کار کمپین‌های وسیع از این روش بازاریابی استفاده می‌کنند. جدا از کسب و کار‌های کوچک و بزرگ، افراد هم این سبک بازاریابی را به‌عنوان روشی برای یافتن شغل به کار می‌گیرند.

آنچه درباره بازاریابی پارتیزانی، علاقه بازاریاب‌ها را به خود جلب می‌کند، ایده های جذاب بازاریابی چریکی و ماهیت کم‌هزینه و یا بدون هزینه این روش می باشد. در واقع سرمایه‌گذاری حقیقی در این روش، یک سرمایه‌گذاری خلاق و عقلانی است. لذا اگر ایده‌ای برای استفاده از این روش دارید با هزینه کمی می‌توانید آن را اجرایی کرده و نتایج بسیار شگفت‌انگیزی کسب کنید.

مقایسه ایده های بازاریابی چریکی و سنتی

– بازاریابی سنتی در رمز و راز خلاصه شده طوری که بیشتر صاحبان مشاغل نمی‌دانند بازاریابی شامل فروش است یا داشتن وب سایت، در فروش شان تأثیر دارد، این موضوع آنها را به شدت می‌ترساند و چون از اشتباه کردن می‌ترسند، بازاریابی را کنار گذاشته‌اند. اما بازاریابی چریکی دارای رمز و راز نیست بلکه بازاریابی را آن گونه که در واقعیت هست، معرفی می‌کند.

– اصل بازاریابی چریکی، کسب و کارهای خانگی یا کوچک‌ هستند. یعنی شرکت‌هایی که آرزوهای بزرگ با بودجه‌های کم دارند. در حالی که بازاریابی‌های سنتی به کسب و کارهای بزرگ وابسته است.

– بازاریابی سنتی بر پایه قضاوت و تجربه است، روش مبتنی بر حدسیات. اما در بازاریابی چریکی نمی‌توان اشتباه حدس زد، از این رو بیشتر به قوانین رفتار انسانی یعنی روانشناسی متکی است.

– از موارد آموزشی در بازاریابی سنتی، این است که تجارت خود را به طور خطی رشد دهید، یعنی اینکه مشتریان را یکی یکی اضافه کنید که البته این روش مقرون به‌صرفه نیست.

– بازاریابی پارتیزانی می گوید کسب و کار خود را رونق دهید اما هدفتان را فراموش نکنید. زیرا هدف است که شما را به اینجا رسانده، حال بازاریابی سنتی بر این باور است که تجارت‌تان را بسط و گسترش دهید و سپس موجودی کالا و خدمات‌تان را افزایش دهید.

– بازاریابی سنتی می‌آموزد کدام یک از رقبای خود را از دور رقابت حذف کنید ولی بازاریابی چریکی رقبا و کسب و کارهای موفق را زیر نظر می‌گیرد و بررسی می‌کند که کدام یک از آن‌ها موفق ترند تا بتواند از طریق همکاری با آن‌ها، بازار کسب و کارش را گسترش دهید. به این ترتیب هزینه بازاریابی به دلیل همکاری با دیگران کاهش می‌یابد.

اصول ایده های بازاریابی پارتیزانی

از جمله اصلی ترین تفاوت‌های بازاریابی چریکی با دیگر روش‌های بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- نداشتن مشکل کمبود بودجه

برخلاف دیگر روش‌ها کمبود بودجه را در بازاریابی چریکی می‌توان با خلاقیت بیشتر، تفکر بیشتر و تلاش بیشتر حل نمود.

۲- نبود شیوه آزمون و خطا

در بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، چیزی به نام آزمون و خطا ندارید. همه چیز بایستی بر مبنای آمار و ارقام و به طور دقیق باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

۳- تمرکز بر مشتریان فعلی

در این روش، بیشتر از این که تمرکزتان بر جذب مشتری جدید باشد، بر جریان فعلی تمرکز می‌کنید.

۴- ایجادعدالت بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ

میزان اثر بخشی بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ، هیچ فرقی ندارد. هر کدام از اینها می توانند با استفاده از خلاقیت خود از این شیوه نهایت بهره را ببرند.

۵- کسب سود به جای فروش

معیار بازاریابی چریکی، میزان مثبت شدن شیب نمودار سود شرکت و یا موسسه مالی و تجاری است.

ظرافت های بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی راه جدیدی برای اندازه‌گیری و پیش‌ بینی طرز رفتار افراد، تحت تأثیر قرار دادن افراد و آزمایش و تعیین کمیت و کیفیت معرفی می‌کند. همچنان که روانشناسان در مورد رفتار انسان‌ها به ما می‌آموزند، بازاریابی را نیز باید در دنیای تجارت امروزی به‌عنوان یک علم شناخت، و از ایده‌های متفاوت آن هم نباید غافل شد.

بدون شک بازاریابی چریکی نوعی از هنر است، همانطور که نقاشی، نویسندگی، عکاسی و موسیقی را به عنوان هنر می‌شناسیم، باید مجموعه‌ای از آن‌ها که عموماً در بازاریابی چریکی به کار گرفته می‌شوند را نیز هنر بنامیم. یک هنر خاص بازاریابی که از عهده هر کسی ساخته نیست و نیاز به فکر خلاق با ایده های ناب و جذاب دارد.

با این وجود کاری به جنبه هنری نداریم و هدف نهایی تجارت و کسب منافع خواهد بود. شاید تمام این هنرها و علوم توسط یک بازاریاب چریکی و برای کسب منفعت بیشتر ایجاد شده باشد، که واقعا هم اینگونه می باشد.

برای اینکه دچار اشتباه نشوید بهتر است بدانید که اصول بازاریابی چریکی ، اصولی کتابی و خشک نیستند، بلکه این اصول صرفاً توصیه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کند عملیات بازاریابی چریکی موفقی را برنامه‌ریزی کنید.

اصول ترسیم شده لوینسون برای بازاریابی چریکی

– گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی به‌صورت ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک کاربرد دارد.

– بازاریابی چریکی به‌جای حدس، گمان و یا قضاوت‌های اشتباه، باید بر پایه علم و روانشناسی انسانی در نظر گرفته شود.

– سرمایه‌گذاری در بازاریابی چریکی به جای پول باید به وسیله تصویرسازی ذهنی، انرژی انسانی و قوه تخیل باشد.

– در بازاریابی چریکی قبل از تلاش برای جذب مشتریان تازه، باید در پی راضی کردن مشتریان فعلی و انجام معاملات بزرگتر با آن‌ها باید هدف قرار بگیرد.

– به کارگیری تکنولوژی‌های روز به عنوان ابزارهای اصلی بازایابی پارتیزانی باید مورد توجه قرار گیرد.

– به‌جای تنوع بخشیدن به محصولات در بازاریابی چریکی، روی ارائه یک استاندارد کلی (کیفیت محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید) متمرکز شوید.

– بازاریابی چریکی باید بر روی روابط ایجاد شده در ماه تمرکز کند نه مقدار سود یا فروش اولیه.

با توجه به اصول این نوع از بازاریابی، ایده های بازاریابی چریکی می‌تواند شامل سایر انواع بازاریابی مانند، بازاریابی کلامی، محیطی، حضوری، ریشه‌ای، عصبی، آنلاین و سنتی باشد. بازاریابی چریکی می‌تواند به مثابه یک حرکت خودجوش در نیروهای نظامی یک دفعه‌ای منجر به تحویل کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ شود.

شرکت‌های بزرگی همچون جنرال الکتریک، یاهو، گوگل، نایک و… همگی از این روش بازاریابی بهره برده‌اند.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟ ابزارهای بازاریابی چریکی ، اصول بازاریابی چریکی ، مقاله کامل بازاریابی چریکی

ایده های عملی بازاریابی چریکی

ایده‌ های بازاریابی چریکی به‌صورت کلی و موردی بیان می‌شوند و هر کس بسته به کسب و کار، موقعیت، هوش، خلاقیت و سلیقه اش می‌تواند این ایده‌ها را شخصی‌سازی کرده و به شیوه‌ای متفاوت اجرا کند. چیزی که در اجرا کردن ایده های بازاریابی چریکی بیشترین اهمیت را دارد، تازگی و تاثیرگذاری این ایده‌ها است.

بنابراین تا جایی که می‌توانید با تصویرسازی نسبت به اثربخشی این ایده‌ها اطمینان کسب کرده و سپس اقدام به اجرای آن‌ها کنید. برخی از ایده های بازاریابی چریکی عبارتند از:

۱- اقدامات شفاهی و کلا‌می

تاثیر کلمات روی ذهن انسان به اثبات رسیده است. اگر بتوانید جمله خلاقانه‌‌ای را به عنوان شعار کسب و کار خود قرار دهید که انسان‌ها پس از شنیدن آن تحت تاثیر قرار بگیرند، آن جمله می‌تواند نمونه مناسبی برای عملیات بازاریابی چریکی شما باشد.

۲- استفاده از نظرسنجی‌ها

نظرات مشتریان و مخاطبین همیشه بزرگترین راهنمای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. اگر بتوانید نظرسنجی‌های دوره‌ای انجام داده و همیشه نظر مخاطبین خود را در توسعه کارتان دخیل کنید، آن‌ها به شما خواهند گفت که به چه چیزهایی علاقه دارند. بیشترین میزان تاثیرگذاری اعلام شده در نظرسنجی‌ها می‌تواند اساس ایده‌ های بازاریابی چریکی باشد.

۳- تمرکز بر روی ذهن احساسی مخاطبان

همانطور که در نوشته های بالاتر اشاره شد، بخشی از مغز که برای خرید از آن تاثیر گرفته می‌شود، مغز احساسی است؛ اگر کسی بتواند با یک روش خلاقانه ذهن احساسی مخاطبان را هدف قرار دهد، ایده های بازاریابی چریکی این مدلی در جهت فروش، چندین برابر خواهد شد.

۴- اشانتیون‌های ویژه

در نظر گرفتن محصولات اشانیتونی ویژه برای مخاطبان نمونه‌ یک چریک موفق خواهد بود، چراکه بر اساس روانشناسی بازاریابی، مشتریان عاشق محصولات رایگان هستند و به دنبال آنهاست که سایر محصولات و خدماتتان را خریداری می‌کنند.

۵- ایمیل‌مارکتینگ یا نامه‌های شخصی

ایمیل‌مارکتینگ خود یک روش مستقل بازاریابی است که با دخیل کردن جملات و فایل‌های خلاقانه ارسالی می‌تواند به یکی از ایده های بازاریابی چریکی تبدیل شود. لذا شیوه نوشتن ایمیل بازاریابی و مارکتینگ  هم دارای اهمیت بالایی می باشد.

۶- تصاویر و ویدئوهای انتزاعی

تصاویر و فیلم‌های خلاقانه تخیلی می‌تواند محصول شما را به شیوه‌ای متفاوت معرفی کند. استفاده از انیمیشن هم یکی  دیگر از ایده های خلاقانه برای این مورد خواهد بود.

۷- آموزش‌های کاربردی

ارائه آموزش‌های کاربردی به شیوه‌ای که بتواند موجب حل مشکلات مخاطبان شود، نه تنها یک خدمت بزرگ است، بلکه یکی از ایده های بازاریابی چریکی موفق خواهد بود. اگر شغل شما فروش یک محصول خاص است، می‌توانید نحوه انتخاب و تشخیص اجناس اصل و مرغوب را به عنوان موضوعات آموزشی خود قرار دهید. بنابراین هرنوع کسب‌وکاری که داشته باشید، چیزی برای آموزش آن به دیگران وجود خواهد داشت.

۸- لباس و پوشش

لباس و پوشش خلاقانه خود یا کارمندانتان می‌تواند عامل اجرای ایده های بازاریابی چریکی باشد. مثلاً رنگ و طرح لباس‌هایتان می تواند نمایانگر نوع شغل یا خدمتی باشد که ارائه می‌دهید.

۹- محیط کار

دکوراسیون محیط کارتان را به شیوه‌ای انتزاعی، زیبا و عامه پسند درآورید تا ببینید چگونه مخاطبین شما مشتری‌های دیگری را به سمتتان می‌کشانند. محیط کار شیک یکی از عوامل جذب مشتری در جهان محسوب می شود.

۱۰- تخفیف‌های هیجانی

تخفیف‌ها می‌توانند همراه با مناسبت‌های خاص ارائه شوند. شما می‌توانید مقدار و زمان تخفیف خود را به عوامل متعددی وابسته کنید. مثلاً هفته‌های تخفیفی در ماه داشته باشید یا مقدار تخفیف هر مشتری را به حل کردن جدول خاصی توسط آن‌ها اختصاص دهید.

اگر به خلاصه‌ ایده های بازاریابی چریکی معرفی شده در سایت پول یابی نگاه کنید، می‌بینید عامل تعیین کننده در اجرای صحیح تمام این ایده‌ها، خلاقیت و قوه تخیل خودتان است. اگر شیوه ای که اجرا می‌کنید، بکر و تازه نباشد، نمی‌توان گفت که شما در زمینه بازاریابی چریکی خوب عمل کرده‌اید.

شناخت بازاریاب ایده های چریکی

بازاریاب چریکی تاجری است که به دنبال هدف‌های از پیش تعیین‌شده مانند سود‌آوری بوده و برای رسیدن به آن از ابزارهای غیر متعارف و یا جالب استفاده می کند.

بازاریاب‌های چریکی خود را به منابع عظیم مالی و بودجه‌های سنگین وابسته نمی‌کنند و در عوض خود را وابسته به خلاقیت و ابتکار فردی می‌دانند.

شیوه اجرای ایده های بازاریابی چریکی

۱- ایجاد روش‌های خلاقانه و جدید

یکی از مواردی که موجب موفقیت در بازاریابی چریکی می‌شود، خلاقیت و داشتن استراتژی بازاریابی است، اگر این خلاقیت را در نحوه ارائه تبلیغ هم مورد استفاده قرار دهید، می‌تواند تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

۲- معرفی به وسیله مردم و بصورت ویروسی

اگر کسب و کار بتواند در تبلیغات ، خلاقیت و ابتکاراتی بخرج بدهد که این تبلیغ در بین مردم بچرخد، توانسته یک تبلیغ موفقیت‌آمیز ارائه دهد. یکی از اقدام‌ها می‌تواند توجه به روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی باشد. دانستن و آگاهی از راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی و اجرای آن هم حائز اهمیت است.

۳- استفاده از فرصت‌های رایگان

یکی دیگر از شیوه های اجرا کردن ایده های بازاریابی چریکی استفاده از فرصت‌های رایگان است. خیلی وقت‌ها می‌توان با استفاده از یک دیوار ساده‌، کار تبلیغاتی اثرگذار انجام داد و این اقدام شاید هزینه چندانی هم نداشته باشد.

یکی دیگر از فرصت‌ها استفاده از آسانسورهاست. اگر شما در یک مجتمع هستید، می‌توانید از آسانسورها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

۴- مهیا کردن فرصت برای تبلیغات در هر جا

اگر بخواهید بهترین توصیه و ایده بازاریابی چریکی یا بازاریابی اینترنتی را در اختیار داشته باشید، این است که هرکجا فرصتی برای تبلیغات خلاقانه هست، باید از آن نهایت بهره و استفاده را ببرید.

بهترین ایده بازاریابی چریکی ، تاریخچه بازاریابی چریکی ، شرایط بازاریابی چریکی ، بازاریابی پارتیزانی در ایران

مصادیق ایده های بازاریابی چریکی

فهرست مصادیق ایده های بازاریابی چریکی در واقع حاوی ۲۰۰ اسلحه مورد استفاده برای بازاریابی پارتیزانی می باشد که به وسیله جی کنراد لوینسون ، مولف کتاب مشهور« بازاریابی چریکی‌«‌ ارائه شده است. از این اسحله های قدرتمند می توان جهت بازاریابی برای محصولات، خدمات، اقدامات، و ایده‌ها، چه به صورت آنلاین (برخط) و چه به صورت آفلاین (غیر برخط) استفاده کرد.

نکته بسیار مهم درباره مصادیق این ایده های بازاریابی چریکی این است که بیش از نیمی از این فهرست  کاملا رایگان و بدون هیچ گونه هزینه و پولی قابلیت اجرا دارد. در واقع ، توپخانه‌ بازاریابی‌ پارتیزانی، حتی بدون نیاز به مقدار زیادی سرمایه‌گذاری، می‌تواند بسیار قدرتمندتر از حال حاضر باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصول بازاریابی محتوایی

شاید اگر از یک صاحب کسب و کار سنتی بپرسید بازاریابی چیست؟ در جواب بگوید: تبلیغات. اما یک جنگجوی پارتیزانی می‌داند این حرف‌ مزخرفی و نابخردانه ای می باشد. تبلیغات فقط و فقط یکی از اسلحه‌های موثر بازاریابی محسوب می شود.

۲۰۰ تا از مصادیق ایده های بازاریابی چریکی عبارتند از:

رسانه‌های خرد

۱- برنامه‌ریزی بازاریابی

۲-  تقویم بازاریابی

۳- ایجاد هویت

۴- طراحی و پخش کارت ویزیت

۵- تبلیغات بر روی نوشت‌افزار

۶- ارسال نامه‌های شخصی

۷- بازاریابی تلفنی

۸- ارائه‌ شماره‌ تلفن بدون هزینه

۹- داشتن شماره‌ تلفن رند

۱۰- تبلیغ در مجلات زرد

۱۱- ارسال کارت پستال

۱۲- طراحی کارت پستال‌هایی برای بازی (Post Card Deck)

۱۳-  تبلیغات طبقه‌بندی شده

۱۴- تبلیغات به ازای هر سفارش / پرس و جو از طرف مشتری

۱۵- تبلیغات رایگان به وسیله‌ خریداران

۱۶- طراحی و پخش تراکت

۱۷- تبلیغ در تابلوهای اعلانات

۱۸-تبلیغات ویدئویی

۱۹- استفاده از تابلوهای خارج از دفتر یا فروشگاه

۲۰- بنرهای خیابانی

۲۱- طراحی ویترین

۲۲- استفاده از تابلوهای داخل دفتر یا فروشگاه

۲۳- طراحی و نصب پوستر

۲۴- محله پویی یا تبلیغ خانه به خانه و محله به محله (Canvassing)

۲۵- طراحی تبلیغات به شکل درب آویز

۲۶- تبلیغات شفاهی کوتاه به صورت۳۰ ثانیه الی ۲ دقیقه ای . (Elevator Pitch)

۲۷- بیان اهداف اولیه‌ کسب و کار

۲۸- برنامه‌ریزی بر روی بازگشت مشتری  (Backends)

۲۹- تبلیغ از طریق توصیه نامه‌ها

۳۰- حضور در نمایشگاه‌ها

رسانه‌های کلان

۳۱- تبلیغات سراسری

۳۲- ارسال مستقیم نامه

۳۳- تبلیغات در روزنامه

۳۴- تبلیغات در رادیو

۳۵- تبلیغات در مجلات

۳۶- تبلیغات در بیلبوردها

۳۷- تبلیغات تلویزیونی

رسانه‌های الکترونیکی

۳۸- استفاده از رایانه

۳۹- استفاده از دستگاه‌های چاپگر / فکس

۴۰- حضور در چت‌ روم‌ها یا اتاق‌های گفتگوی مجازی

۴۱- حضور در انجمن‌های اینترنتی

۴۲- تابلوهای اعلانات اینترنتی (بولتن‌های خبری اینترنتی)

۴۳- تهیه‌ پایگاه داده‌ای از مشتریان و علاقه‌مندان

۴۴- ارسال رایانامه‌های (ایمیل) شخصی

۴۵-  بازاریابی از طریق امضای رایانامه‌ای (ایمیل)

۴۶- ارسال پاسخ‌های رایانامه‌ای از پیش طراحی شده (Canned Email)

۴۷- ارسال رایانامه‌های (ایمیل) انبوه

۴۸- ارسال کارت پستال‌های صوتی / ویدئویی

۴۹- استفاده از دامنه‌ اینترنتی در بازاریابی

۵۰- طراحی و به‌روزرسانی وب‌سایت

۵۱- استفاده از صفحه‌ فرود یا صفحه‌ی لندینگ

۵۲- ایجاد حساب تجاری برای سهولت در پرداخت (Merchant Account)

۵۳- استفاده از نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی

۵۴- نصب نرم‌افزار ارسال پاسخ‌های رایانامه‌ای خودکار

۵۵- رتبه‌بندی موتور جستجو (الکسا)

۵۶- ارسال بروشورهای الکترونیکی

۵۷- استفاده از خدمات آر اس اس(RSS)

۵۸- تهیه‌ وبلاگ

۵۹- استفاده از خدمات پادکست

۶۰- انتشار مجله‌ الکترونیکی اختصاصی (E-zine)

۶۱- تبلیغ در سایر مجله‌های الکترونیکی

۶۲- تالیف کتاب‌های الکترونیکی

۶۳- تهیه‌ محتوا از وب‌سایت‌های دیگر

۶۴- برگزاری وبینار

۶۵- تشکیل مشارکت انتفاعی

۶۶- استفاده از ظرفیت‌های تبلیغات دیجیتال

۶۷- بازاریابی ویروس‌وار (وایرال)

۶۸- استفاده از سایت‌های حراجی مثل، ای بی (ebay)

۶۹- بهره‌مندی از تحلیل‌کننده‌های سایت‌های کلیکی

۷۰- استفاده از تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (تبلیغات کلیکی )

۷۱- بررسی کلیدواژه‌های موتور جستجو

۷۲- استفاده از گوگل ادوردز (Google AdWords)

۷۳- استفاده از لینک‌های (پیوندهای) اسپانسر شده

۷۴- تبادل لینک (پیوند) متقابل

۷۵- تبادل بنرهای تحت وب

۷۶- استفاده از نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار (Conversion Rate)

رسانه‌های اطلاعاتی

۷۷- افزایش آگاهی از بازار

۷۸- انجام مطالعات پژوهشی

۷۹- استفاده از داده‌های مشتریان خاص

۸۰- انجام مطالعات موردی (Case Studies)

۸۱- به اشتراک گذاری اطلاعات

۸۲- تهیه‌ و پخش بروشورها

۸۳- تهیه و پخش کاتالوگ‌ها

۸۴- استفاده از کارکردهای فهرست راهنمای کسب و کار (Business Directory)

۸۵-  استفاده از اعلان خدمات عمومی

۸۶- خبرنامه  (Newsletter)

۸۷- سخنرانی

۸۸- مشاوره‌های رایگان

۸۹- برگزاری نمایشگاه‌های رایگان

۹۰- برگزاری سمینارهای رایگان

۹۱- انتشارات مقالات

۹۲- انتشار مطلب در ستون روزنامه‌ها و مجلات

۹۳- تالیف یک کتاب

۹۴- انتشار بنابر تقاضای مشتری

۹۵- سخنرانی در باشگاه‌ها

۹۶- برگزاری کنفرانس‌های مجازی یا تله‌سمینار

۹۷- تهیه‌ اینفومرشیال یا تله‌شاپینگ (تبلیغات تلویزیونی با ارائه‌ کامل اطلاعات)

۹۸- آموزش و یادگیری دائمی

رسانه‌های انسانی

۹۹- کسب بینش بازاریابی

۱۰۰- به کارگیری تمام ظرفیت‌های شخصی خودتان

۱۰۱- و هم‌چنین، کارمندان و نمایندگی‌های‌تان

۱۰۲- به کارگیری بازاریابی چریکی

۱۰۳- استفاده از لباس و پوشش کارمندان

۱۰۴- رفتارهای اجتماعی

۱۰۵- استفاده از ظرفیت‌های مخاطبین هدف

۱۰۶- استفاده از گستره‌ نفوذ شخصی‌تان

۱۰۷- اختصاص زمانی برای تماس با مشتریان

۱۰۸- دقت به نحوه‌ سلام دادن و خداحافظی کردن‌تان

۱۰۹- ارتقای توانایی آموزش

۱۱۰- بیان تاریخچه و داستان‌هایی درباره‌ برندتان

۱۱۱- پرورش توانایی‌های فروش

۱۱۲- استفاده از زمان بیکاری

۱۱۳- استفاده از بازاریابی شبکه‌ای

۱۱۴- ایجاد و استفاده از عنوان حرفه‌ای

۱۱۵- استفاده از بازاریابی رابطه‌ای  (Affiliate Marketing)

۱۱۶- حفظ مخاطبین رسانه‌ای

۱۱۷- حفظ و استفاده از مشتریان موجود در فهرست رایانامه (ایمیل)

۱۱۸- بیان فلسفه‌ وجودی شرکت‌‌تان – حل نیازهای مشتریان

۱۱۹- ایجاد حسی از ضرورت و فوریت در ذهن مشتری

۱۲۰- ارائه‌ اقلام / زمان محدود برای مشتری

۱۲۱- فراخوان مشتری برای تصمیم‌گیری سریع  (Call to Action)

۱۲۲- جلب رضایت مشتری

بدون استفاده از رسانه

۱۲۳- ارائه‌ فهرست فواید خدمات یا محصول

۱۲۴- ایجاد مزیت رقابتی

۱۲۵- ارائه‌ هدیه

۱۲۶- ارائه‌ خدمات

۱۲۷- ایجاد روابط عمومی

۱۲۸- بازاریابی ترکیبی  (Fusion Marketing)

۱۲۹- انجام داد و ستد پایاپای  (Barter)

۱۳۰- تبلیغ شفاهی (دهان به دهان)

۱۳۱- بازاریابی همهمه‌ای (Buzz Marketing)

۱۳۲- مشارکت اجتماعی

۱۳۳- عضویت در باشگاه‌ها و انجمن‌ها

۱۳۴- استفاده از فهرست‌های راهنمای رایگان

۱۳۵- اجاره‌ غرفه در نمایشگاه‌های تجاری

۱۳۶- حضور در رویدادهای خاص

۱۳۷- درج نام بر روی لباس‌های کارمندان حاضر در رویدادها

۱۳۸- حضور در جایگاه ویژه‌ در رویدادها

۱۳۹- اهدای گواهینامه

۱۴۰- ارائه‌ کمک‌های صوتی و تصویری

۱۴۱- استفاده از فلیپچارت (تخته‌های سه پایه) برای ارائه‌ اطلاعات

۱۴۲- انجام چاپ مجدد مطالب منتشر شده و تهیه‌ تصاویر بسیار بزرگ

۱۴۳- ارائه‌ کوپن به مشتریان

۱۴۴- ارائه‌ پیشنهادهای آزمایشی رایگان

۱۴۵- ارائه‌ گارانتی

۱۴۶- حضور در مسابقات و شرط بندی‌ها

۱۴۷- ارتقای توانایی ساخت و توسعه

۱۴۸-  نهایت استفاده از درخواست خرید از سوی افراد راغب  (Lead Buying)

۱۴۹- پیگیری مشتریان

۱۵۰- تهیه‌ برنامه‌ پیگیری

۱۵۱- تبلیغات حین انتظار برای برقراری تماس تلفنی  (Marketing-on-Hold)

۱۵۲- ساخت برنامه‌های سرگرمی با برند شرکت

۱۵۳- قرار دادن محصولات و خدمات در فیلم‌ها و سریال‌ها (Product Placement)

۱۵۴- حضور به عنوان مهمان در برنامه‌های گفتگوی رادیویی  (Talk Show)

۱۵۵- حضور به عنوان مهمان در برنامه‌های گفتگوی تلویزیونی

۱۵۶- استفاده از بازاریابی نیمه خودآگاه (Subliminal Marketing)

ویژگی‌های درونی شرکت

۱۵۷- دیدگاه مناسب درباره‌ بازاریابی

۱۵۸- آگاهی از نام برند

۱۵۹- تثبیت موقعیت

۱۶۰- انتخاب نام‌های مناسب

۱۶۱- دقت به کنش‌های فرهنگی که در طول زمان ذهن به ذهن گسترده می‌شوند (Meme)

۱۶۲- ساخت شعاری که تم (درون‌مایه) اصلی کسب و کار‌تان را بیان کند  (Theme Line)

۱۶۳- بهبود توانایی‌ نگارش

۱۶۵- بهبود توانایی تبلیغ نویسی  (Copywriting)

۱۶۵- ایجاد عنوان تبلیغ مناسب

۱۶۶- انتخاب موقعیت مکانی مناسب

۱۶۷- تعداد ساعات کاری

۱۶۸- تعداد روزهای کاری

۱۶۹- کارت‌های اعتباری مورد پذیرش

۱۷۰- میزان تامین مالی موجود

۱۷۱- ایجاد و حفظ اعتبار

۱۷۲- ایجاد و حفظ شهرت

۱۷۳- ایجاد و حفظ کارایی

۱۷۴- ایجاد و حفظ کیفیت

۱۷۵- ارائه‌ بهترین خدمات

۱۷۶- دقت در انتخاب

۱۷۷- تعیین قیمت مناسب

۱۷۸- استفاده از فرصت‌ها برای ارتقاء

۱۷۹- استفاده از بازاریابی ارجاعی (Referral Program)

۱۸۰ خبرگیری از رقبا (Spying)

۱۸۱- استفاده از توصیه نامه‌ و نقل قول‌های افراد مشهور (Testimonials)

۱۸۲- ایجاد ارزش اضافی

۱۸۳- اتخاذ موازین اخلاقی

روش و رفتار شرکت

۱۸۴- برقراری امکان معامله‌ آسان با شرکت‌تان

۱۸۵- داشتن علاقه‌ صادقانه به آدم‌ها

۱۸۶- داشتن رفتار بسیار مناسب پشت تلفن

۱۸۷- داشتن شور و هیجان

۱۸۸- حساسیت به حسن انجام امور

۱۸۹- داشتن صبر

۱۹۰- انعطاف‌پذیر بودن

۱۹۱- سخاوتمند بودن

۱۹۲- داشتن اعتماد به نفس

۱۹۳- حفظ آراستگی

۱۹۴- داشتن اشتیاق شدید به مبارزه و سلطه‌جویی بر رقبا

۱۹۵- داشتن حس رقابت‌پذیری

۱۹۶- پر انرژی بودن

۱۹۷- ایجاد و حفظ سرعت

۱۹۸- حفظ تمرکز

۱۹۹- توجه به جزییات

۲۰۰- اقدام به عمل آوردن

سخن پایانی ایده های بازاریابی چریکی

بازاریابی هنر تفییر عقاید مردم یا حفظ عقاید آنها می باشد، اگر تمایل به همکاری با کسب و کارتان را داشته باشند. برای موفقیت در بازاریابی به طور عام و یا حتی بازاریابی چریکی به طور خاص، باید کاری کنید که مردم نوع محصول و کالای مصرفی خود را تغییر دهند و یا به نوعی محصولات و خدمات جدید را بپذیرند که قبلا وجود نداشته است. البته این کار در یک لحظه ، یک ماه و یا یک سال امکان پذیر نیست، لذا بازاریابی یک رویداد نیست بلکه یک فرآیند است.

نکته مهم این است که بازاریابی چریکی در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان شما می باشد. لذا بازاریاب چریکی تاجری است که به دنبال هدف های از پیش تعیین شده و کاملا مشخص مانند سود آوری بوده و برای رسیدن به آن از ابزارهای غیرمتعارف بهره می برد. بازاریاب های چریکی خود را به منابع عظیم مالی و بودجه های سنگین وابسته نمی کنند و در عوض خود را وابسته به خلاقیت و ابتکار فردی می دانند.

کلام آخر اینکه ایده های بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یا گوریلا مارکتینگ  guerrilla marketing  به راحتی قابل پیاده‌سازی بوده و هزینه مالی آن خیلی پایین است. با این حال، می‌تواند تاثیر قابل توجه در مخاطبان به جا بگذارد و برند تجاری را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی کند. به دلیل اهمیت ویژگی های ایده های بازاریابی چریکی است که این روش بازاریابی، تا به امروز، توانسته موفقیت‌های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک در جای جای جهان به همراه داشته باشد و زندگی افراد زیادی را تغییر اساسی دهد.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.