رعایت اصول و استراتژی بازاریابی محتوا آنقدر دارای اهمیت می باشد که کمتر فردی فعال در اینترنت و کسب درآمد اینترنتی یافت می شود که نام آن را نشنیده باشد. البته ممکن است که نوع نگاه و نیز شیوه عملکرد افراد در جذب مخاطب و استفاده از آن برای افزایش کسب درآمد از اینترنت و یا توسعه کسب و کارشان تفاوت داشته باشد اما همه به اهمیت استراتژی بازاریابی محتوا اذعان دارند.
در این مقاله سایت پول یابی ضمن پرداختن به انواع بازاریابی محتوا و مزایای بازاریابی محتوا ، بیشتر به چگونگی اصول بازاریابی محتوا، انواع استراتژی تولید محتوا و چگونگی تدوین استراتژی محتوا پرداخته می شود و اینکه اجرای استراتژی بازاریابی محتوا چگونه محقق خواهد شد.
استراتژی بازاریابی محتوا
علیرغم اهمیت و شهرت استراتژی بازاریابی محتوا، درباره آن سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که این مسائل علاوه بر اینکه بیانگر شناخت کم کاربران و مدیران کسب و کار از بازاریابی محتوا می باشد ، می تواند دلیل بر گستردگی موضوع هم باشد. این استراتژی محتوا در اینترنت می تواند از بازاریابی ، کسب درآمد اینترنتی ، توسعه کسب و کار و حتی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی، فروشگاه و وب سایت و… را شامل شود.
به دلیل گستردگی موضوع و اهمیت آن ،هنوز آن طور که شایسته و بایسته آن است درباره اش تحقیق و تولید محتوا نشده و ابهامات فراوانی وجود دارد. قاعده و قانون اول این است که محتوای مفید ، ارزشمند و کاملا کاربردی باید در هسته اصلی استراتژی بازاریابی محتوا قرار گیرد و بدون آن نمی توان استراتژی بازاریابی محتوا را شرح و تفسیر داد.
البته تاثیر بازاریابی سنتی در هر لحظه در حال کم شدن و یا کم رنگ شدن است بنابراین بازاریابی که تفکر رو به جلو دارد، می داند که روش بهتری وجود دارد. این نوع بازاریابی یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر خلق محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار تمرکز دارد تا مخاطب را جذب و حفظ کند و در نهایت، ختم به مشتری سودآور و افزایش کسب درآمد اینترنتی شود. لذا به جای اینکه بر روی محصولات و سرویس های خود متمرکز شوید، تولید محتوای مرتبط و مفید را برای مشتریان خود انجام دهید.
اهمیت بازاریابی محتوا
استراتژی محتوا مزایای بسیاری دارد که میتواند صاحبان کسب و کار را کمک کرده و رشد پایداری به ارمغان آورد. از مهمترین مزایای آن میتوان به گسترش کسب و کارهای جدید اشاره کرد. استراتژی بازاریابی محتوا موجب میشود محتوایی ارزشمند که ارتباط کاملی با موضوع کسب و کار دارد، به وجود بیاید. چنانچه بازاریابی محتوا قدرتمند باشد، مخاطبان جدیدی جذب موضوع و کسب و کار موردنظر شده و مخاطبان قبلی نیز به قوه خود باقی میمانند.
محتوای ارزشمند و باکیفیت میتواند مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند. مزایای استراتژی بازاریابی محتوای موفق، داشتن برنامهریزی دقیق و منظم بوده و باید به این نکته توجه داشت که محتوا مختص چه کسانی تولید میشود و مخاطب از محتوای ایجاد شده چه سودی خواهد برد و یا قرار است کدام یک از مشکلات خود را با کمک محتوای تولید شده برطرف کند.
افرادی که در امر این نوع بازاریابی فعالیت دارند، باید مراحلی را مدنظر قرار دهند که بتوانند به وسیله آنها بهترین عملکرد را داشته باشند لذا رعایت اصول بازاریابی محتوایی اینترنتی ضروریست. بازاریابی محتوا طی سالهای گذشته در راه اندازی کسب وکارهای جدید بسیار موردتوجه قرار داشته و عمده استفاده از آن در فضای مجازی بوده است. درواقع بازاریابی محتوا در راه اندازی کسب وکارهای اینترنتی و افزایش کسب درآمد از اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد و تاثیر بسزایی در پیشرفت آن خواهد داشت.
البته باید این نکته را عنوان کرد محتوای دیجیتالی یکی از اشکال تولید محتوا است که در عرصه تکنولوژی می تواند کارایی خود را به بهترین شکل نشان دهد.
کارایی بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا در عرصه های مختلف می تواند کارایی داشته و موجب رشد و گسترش کسب وکار موردنظر شود. برای نمونه، یک نویسنده و یا مدیر شرکت نیز در امر تولید محتوا می توانند از بازاریابی محتوایی استفاده کرده و کار خود را به شکل هوشمندانه ای گسترش دهد.
درحال حاضر مشاغلی وجود دارد که به صورت مستقیم به تولید محتوا می پردازند و بازاریابی محتوا یکی از اصلی ترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. مشاغل دیگر نیز تولید محتوا را به عنوان یک کار جانبی در نظر گرفته و بازاریابی محتوا را اصلی اساسی در کسب و کار خود درنظر می گیرند.
اصلی ترین موردی که در استراتژی بازاریابی محتوا باید به آن توجه داشت برنامه ریزی دقیق است. توجه به اینکه محتوا برای چه فردی تولید می شود و چه مشکلی به وسیله محتوای تولید شده برطرف خواهد شد و فرمت مورد استفاده برای تولید محتوا با کیفیت چیست از جمله نکاتی هستند که باید درنظر گرفته شوند.
این نوع بازاریابی تفاوت عمده ای با تبلیغات دارد و محتوای تولیدشده در رسانه های مختص کسب و کارهای به وجود آمده پخش خواهد شد. برخلاف محتوا در زمینه تبلیغات تمام محتواهای تولید شده امکان پخش در رسانه های دیگر را نیز پیدا خواهند کرد. استراتژی تعیین شده از سوی بازاریابی محتوا جذب کاربران است، درحالی که تبلیغات از استراتژی تهاجمی استفاده میکند. یکی دیگر از تفاوتهای موجود بین تبلیغات و بازاریابی محتوا درخصوص هزینه آن است که هیچ هزینه ای را در بر نداشته اما برای تبلیغات باید هزینه زیادی صرف شود.
ضرورت بازاریابی محتوا
شاید این سوال مطرح شود که یادگیری استراتژی بازاریابی محتوا و یا شناخت بازاریابی محتوا چه ضرورتی دارد؟ دلایلی بسیاری جهت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا درخصوص کسب و کارهای مختلف وجود دارد که اصلی ترین آنها ارتقای ترافیک سایت و تولید لید است که از منابع معتبر و به صرفه استفاده می نمایند. مهمترین استراتژی بازاریابی محتوا به وجود آوردن اعتماد در اشخاص بازدیدکننده است.
هراندازه اطلاعات ارائه شده بتواند اعتماد کاربران اینترنتی را جلب کنند به همان میزان نیز احتمال خرید محصولات توسط آنها را افزایش خواهد داد که در نهایت هم کسب درآمد از اینترنت افزایش می بابد.
از دیگر دلایلی که موجب می شود بازاریابی محتوا به عنوان امری ضروری احساس شود ارتقاء سطح آگاهی از برند است. دراصل هدف اصلی بازاریابی محتوا دیده شدن محتوای تولید شده توسط مخاطبان و عکس العملی است که نسبت به آن نشان خواهند داد. این مسئله می تواند میزان تخصصی شرکتهای فعال را نشان دهد.
عوامل دیگری نیز وجود دارد که وجود بازاریابی محتوایی را در خصوص تولید محتوا الزامی میداند که در این میان می توان به بهبود سئو اشاره کرد. زمانی که تولید محتوا باکیفیت بالایی انجام شود کاربران بیشتری به سمت سایت معرفی شده جذب خواهند شد و این مسئله موجب افزایش ترافیک سایت می گردد.
سایتهایی که راه اندازی شده اند تا زمانی که از محتواهای سودمند و آموزنده به همراه کلید واژه های صحیح و مناسب استفاده نمایند و در زمینه تولید محتوا براساس اصول بروز عمل کنند می توانند رتبه و جایگاه بهتری را در موتورهای جستجو کسب کنند.
اهداف بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوایی موجب تولید لید بیشتر نیز خواهد شد که در پیشرفت کسب وکارهای جدید به عنوان یک گزینه مناسب شناخته شده و به نوعی هدف اکثر کسب وکارهای امروزی است. این مسئله موجب می شود تا افرادی که آشنایی قبلی با سایت و کسب و کار شما ندارند از طریق اطلاعات مفید و محتوای تولید شده با کسب و کار شما آشنا شده و به سمت آن جذب شوند.
ترافیکی که در وبسایت ها وجود دارد باید به لید تبدیل شده و در نهایت نیز لیدهای موجود به خریدارانی تبدیل خواهند شد که در توسعه و گسترش کسبوکار نقش بسزایی دارند. این موضوع به عنوان مهمترین هدفی است که بازاریابی محتوایی مدنظر قرارداده است.
از دیگر مواردی که وجود بازاریابی محتوا را الزامی نشان می دهد جذب مخاطبین ایده آل است. لیدهایی که وجود دارند چنانچه از کیفیت بالایی برخوردار نباشند هیچ تاثیری در روند کاری سایت نخواهند داشت بنابراین یکی از اصلی ترین وظایف بازاریابی محتوایی جذب خریدارن واقعی است. در زمینه بازاریابی محتوایی میتوان نکات مثبت بسیاری را احساس کرد که مهمترین آنها دنبال کردن محتوای کسب و کار ایجاد شده توسط افراد علاقه مند است.
به این ترتیب تمام اشخاصی که به دنبال کسب وکار شما هستند وارد موتورهای جستجو شده و درصورت مشاهده محتوای ارائه شده از سوی وبسایت شما می توانند در فرم تعیین شده ثبت نام نمایند. درواقع این افراد اشخاصی هستند که در هر کسب و کاری تیم های فروش باید آن را مورد توجه قرارداده و عمده سرمایه گذاری سایت برروی این افراد باشد.
به طور کلی آینده بازاریابی محتوا می تواند کاربران و مشتریان بسیاری را به سمت سایت موردنظر جذب کرده و اعتبار سایت و کسب درآمد اینترنتی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
نمونه های بازاریابی محتوا
از استراتژی بازاریابی محتوا در برندهای پیشرو و بسیار بزرگ بین المللی خیلی استفاده می شود. به طور کلی تحقیقات علمی و همچنین نتایج آماری نشان می دهد که اکثریت وسیع بازاریاب ها از استراتژی بازاریابی محتوا استفاده می کنند.
در حقیقت، بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا، شامل P&G، Microsoft، Cisco Systems و John Deere، از بازارایابی محتوایی استفاده می کنند. بازاریابی از طریق تولید محتوا در سراسر جهان نیز توسط کسب و کارهای کوچک و مغازه هایی که توسط یک شخص اداره می شود در حال توسعه و اجرا است.
استراتژی بازاریابی محتوا برای جذب مشتری عالی است. به طور خاص، سه دلیل کلیدی و مفید برای شرکت هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند وجود دارد:
۱- افزایش فروش اینترنتی
۲- صرفه جویی در هزینه های اینترنتی
۳- جذب مشتریانی که وفاداری بیشتری نسبت به برند دارند.
جایگاه محتوا در بازاریابی اینترنتی
اغراق نیست اگر گفته شود که محتوا، حال و آینده بازاریابی است به عقب برگردید و تعریف بازاریابی محتوا را یک بار دیگر مرور کنید، اما این بار واژه های «مرتبط» و «ارزشمند» را حذف کنید. این تفاوت بین بازاریابی محتوا و دیگر اطلاعاتی که شما دریافت می کنید از شرکت هایی که سعی در فروش چیزهایی دارند وجود دارد.
شرکت ها در همه زمان ها اطلاعاتی را به ما ارسال می کنند، در بیشتر اوقات این بسیار ارزشمند یا مرتبط نیست (آیا می توانید بگویید اسپم است؟). این چیزی است که این استراتژی به وجود آورده است تا در دنیای امروز هزاران پیام بازاریابی هر روز هر شخصی می فریبد.
اصولا بازاریابی بدون محتوا عالی امکان پذیر نیست. صرف نظر از نوع تاکتیک های بازاریابی که استفاده می کنید، بازاریابی محتوایی بخشی از مرحله کاری شماست، نه غیر چیزی جدا از آن.
تولید محتوای با کیفیت بخشی از انواع شکل های بازاریابی است:
۱- بازاریابی شبکه های اجتماعی : استراتژی بازاریابی محتوا قبل از استراتژی رسانه های اجتماعی به میان می آید.
۲- سئو : موتورهای جستجوگر به کسب و کارهایی که محتوای با کیفیت و مرتبط منتشر می کنند، پاداش می دهند.
۳- PR : استراتژی های موفق PR مسائل مربوط به خوانندگان را پوشش می دهد، نه کسب و کار آنها را.
۴- PPC : (پرداخت به ازای هر کلیک): برای کار با PPC، شما نیاز به محتوای فوق العاده در پس زمینه آن دارید.
۵- بازاریابی درون زا : محتوا کلید محرک ترافیک درون زا و هدایتگر آن است.
۶- استراتژی محتوا: استراتزی محتوا بخشی گسترده ای از استراتژی های بازاریابی محتوایی است.
تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات
شاید یکی از مهمترین سوالاتی که اغلب افراد در ذهن خود دارند این باشد که بازاریابی محتوا چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟ در جواب باید گفت، این دو مقوله بسیار با یکدیگر متفاوت بوده و عملکرد متفاوتی دارند.
در واقع استراتژی بازاریابی محتوای کسب و کارهای مختلف، رسانههایی را زیر نظر دارد که محتوای مختص به آن را تولید میکنند و تنها در خصوص محتوای تولید شده انجام میشود اما زمانی که از رسانههای در خصوص ارائه محتوای تولید شده استفاده شود، میتوان گفت امر تبلیغات انجام شده است و این وجه تمایز خود را نشان می دهد.
علاوه براین استراتژی که بازاریابی محتوا درنظر دارد، در برابر تبلیغات بسیار متفاوت بوده و میتواند مشتریان بسیاری را به سمت کسب و کار معرفی شده جذب نماید. انجام تبلیغات هزینه بسیار زیادی را در بر داشته و این در حالی است که هزینه لازم برای بازاریابی محتوا بسیار ناچیز است و سود بسیار بالاتری در مقایسه با تبلیغات دریافت خواهد کرد.
نکته پایانی اینکه، اتخاذ استراتژی بازاریابی محتوا اگرچه در آغاز کمی سخت به نظر می رسد ولی بازدهی درازمدت در افزایش کسب درآمد اینترنتی دارد . در حالی که تبلیغات ، تاثیر آنی و کوتاه مدت داشته و با حذف تبلیغات دیگر عملا کسب درآمد نخواهد داشت و اثرش کم و یا از بین می رود.
مزایای استراتژی بازاریابی محتوا
یکی از مهمترین مزایای استراتژی بازاریابی محتوا، همان طور که در بالا اشاره شد، بالا بردن ترافیک وب سایت و ساخت لید جدید با استفاده از منابع مورد اعتماد و کم هزینه است. این موارد از جمله مزایای استراتژی بازاریابی محتوا است و به مدیران وب سایتها و کسب و کارهای اینترنتی کمک میکند تا بتوانند موفقیت بیشتری را در زمینه کاری خود دریافت کنند. لذا بازاریابان حرفه ای و کارشناسان عرصه اینترنت می گویند که در اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی و افزایش فروش نباید به هیچ وجه شک و تردید داشت.
علاوه بر افزایش ترافیک سایت و ساخت لید جدید ، برخی از مهم ترین مزایای استراتژی بازاریابی محتوا عبارتند :
۱- اعتمادسازی در بازدیدکنندگان و مخاطبان
بازاریابی محتوا موجب میشود تا کاربرانی که از وب سایت موردنظر بازدید میکنند نسبت به اطلاعات ارائه شده اعتماد بیشتری به دست آورند. این امر موجب میگردد میزان خرید از محصولات ارائه شده افزایش یافته و کاربران دیدگاههای خود را نیز در خصوص محصولات و محتوای ارائه شده مطرح نمایند.
۲- آگاهی از برند و کسب و کارها
بازاریابی محتوا با اهداف بسیاری شکل میگیرد که یکی از مهمترین آنها افزایش اطلاعات کاربران از برند است. بازاریابی محتوا به کاربران کمک میکند تا نسبت به محتوای تولید شده آگاهی داشته و با توجه به آن اقدامات جدی انجام دهند. این مسئله میزان تخصص یک کمپانی را نیز نشان خواهد داد و مدیران کسب و کارهای اینترنتی میتوانند از طریق ارائه ویدئو و اینفوگرافیک و راه حلهای مختلف اقدام به تولید محتوای ارزشمند نمایند.
۳- افزایش و بهبود سئو سایت
از دیگر عواملی که نیاز به بازاریابی محتوا دارد، بهبود سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو است و این کار تنها با تولید محتوایی میسر خواهد شد که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بتواند ترافیک بیشتری را به سمت وب سایت مورد نظر جذب کند.
الگوریتمهایی که توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرند بسیار متفاوت بوده و هر لحظه تغییر پیدا میکنند. چنانچه محتوایی مرتبط با موضوع کسب و کار ارائه شده و از کلید واژههای صحیح در آن استفاده شود، وب سایت مورد نظر جایگاه بالاتری را در موتورهای جستجو خواهد داشت. بهبود سئو نیز در این حالت میسر شده و موجب میشود تا وب سایت معرفی شده بیشتر از قبل دیده شود.
۴- تولید لید
تولید لید یکی دیگر از اهداف مهم در بازاریابی محتوا می باشد. بسیاری از کاربران ناشناخته از طریق بازاریابی محتوا میتوانند با وب سایت معرفی شده آشنا شوند و این امر در گسترش کسب و کارهای جدید نیز تاثیرگذار خواهد بود. تولید محتوای ارزشمند موجب میشود ترافیک بالاتری به سمت وب سایت شما سرازیر شده و تبدیل به لید شوند. بازاریابی محتوا کمک میکند تا لیدهای ایجاد شده پرورش یافته و به عنوان یک خریدار از وب سایت شناخته شوند.
بازاریابی محتوا مزایای دیگری نیز دارد که جذب مخاطبان ایده آل، تبدیل بازدیدکنندگان به لید، پرورش لیدهای جدید، به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده از طریق بازدیدکنندگان، جذب افراد رفته به سمت وب سایت معرفی شده و افزایش میزان سرمایه به سمت وب سایت از جمله مزایای آن به شمار میروند. این موارد به وب سایتها کمک می کنند تا با موفقیت بیشتری مواجه شده و بتوانند محتوای ارزشمندی را تولید نمایند.
افرادی که وارد بازاریابی محتوا می شوند در این راستا باید چندین هدف را برای خود در نظر بگیرند. تعیین اهداف برنامه ریزی موجب می شود که بهترین عملکرد را داشته و از الگوهای مختلفی استفاده نمایند.
۵- شناسایی مخاطبان هماهنگ با هدف
یکی دیگر از مزایای استراتژی بازاریابی محتوا شناخت مخاطبانی است که با هدف محتوای تولید شده هماهنگی کامل دارند. مسئولان وبسایتی که تمایل دارند برنامه ای موفق به وجود بیاورند باید مخاطبین خاص خود را شناخته و آن ها را به صورت واضح درنظر داشته باشند. آن دسته از اشخاصی که به تازگی اقدام به ایجاد وب سایت و فروشگاه اینترنتی کرده اند برای اینکه بتوانند محتوای خوبی را تولید کرده و ارتباط مناسبی با مشتریان خود برقرار کنند باید به این موضوع به صورت ویژه توجه داشته باشند.
۶- تعیین سیستم مدیریتی محتوا
تعیین سیستم مدیریتی محتوا موجب می شود تا محتوای مناسبی تولید شده و در وب سایت نیز به درستی انتشار یابد. استفاده از نرم افزارهای مختلفی همچون هات اسپات و وردپرس به عنوان سیستم های مدیریت محتوای مطلوبی شناخته می شوند که می توان از آن ها استفاده کرده و بهترین نتیجه را دریافت نمود.
۷- استخدام و به کارگیری کپی رایترها
یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در بازاریابی محتوا به افراد متخصصی تعلق دارد که می توانند ایده های مطلوبی را در بازاریابی محتوای موفق ارائه داده و محتوایی مناسب با اهداف مسئولان و وب سایت موردنظر را تولید نمایند. وبلاگ نویسان و کارشناسان سئو و طراحان وب سایت ازجمله افراد متخصصی هستند که در بازاریابی محتوا می توانند نقش کلیدی داشته و موفقیت بیشتری را به ارمغان بیاورند.
۸- ایده پردازی
از دیگر استراتژی های بازاریابی محتوا ایده پردازی است که موجب می شود محتوای مطلوبی به وجود بیاید. در این رابطه می توان از ابزارهایی همچون HubSpot’s Website Grader ، Blog idea generator، Feedly، BuzzSumo و برنامه های دیگر استفاده کرد که به فرد کمک می کنند بهترین ایده را در امر بازاریابی محتوا داشته باشد.
۹- تعیین نوع محتوای مدنظر
در امر تولید محتوا می توان از گزینه های بسیاری استفاده کرد اما باید درنظر داشت که تولید محتوا به سه دسته : ۱- بصری،۲- نوشتاری و۳- صوتی تقسیم می شود. زمانی که هرکدام از این سه نوع محتوا با یکدیگر ترکیب شوند موجب به وجود آمدن فرمت جدیدی خواهند شد. پست های وبلاگی، اینفوگرافیک و فایل های صوتی و بسیاری از محتواهای دیگر در بین افراد از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و در بازاریابی محتوا نیز تاثیر مستقیمی خواهند داشت.
۱۰- انتشار محتوا
زمانی که محتوایی با توجه به موارد عنوان شده تولید شود می توان آن را در موتورهای جستجو و فضای مجازی و ایمیل و حتی تبلیغات اینترنتی انتشار داد. بازاریابی محتوا نیازمند داشتن نظم بوده و مدیریت محتوا کمک می کند تا محتوای ایجاد شده در زمان مشخصی انتشار پیدا کند.
۱۱- معرفی محصولات و خدمات
یکی از مهمترین مزایای بازاریابی محتوا برای فروشگاههای اینترنتی آن است که کمک میکند ویژگی های محصولات، مقایسه کالاها در برندهای گوناگون، معایت اجناس و… به صورت دقیق در اختیار کاربران قرار بگیرد و آنها بتوانند به راحتی از میان انبوه محصولات موجود در بازار، بهترین و مناسبترین محصول را با توجه به نیاز و شرایط خود تهیه کنند.
تاثیر بازاریابی محتوا در وبلاگ نویسی
بازاریابی محتوا نه تنها بر روی استراتژی سایتهای بزرگ تاثیر دارد بلکه میتواند وبلاگهای نسبتا ساده تر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر وبلاگ نویسی به صورت دقیق و با برنامه پیش برود، میتواند به تنهایی به یک راه موثر برای رسیدن به کسب درآمد اینترنتی تبدیل شود.
برای تاثیرگذاری بازاریابی محتوا در وبلاگ نویسی ، میتوان با کمک یک تقویم شروع به کار کرد. یعنی وبلاگ نویس در فواصل زمانی مشخص، در تاریخهای از پیش تعیین شده و مناسبتهای معین شروع به تولید محتوایی ویژه کرده و وبلاگ خود را به روز کند. همین امر، در کنار استفاده از یک محتوای باکیفیت و مفید، لحنی ثابت و یکپارچه و مواردی از این دست موجب میشود وبلاگ بهتر از گذشته برای مخاطب به نمایش درآید و وبلاگ نویس بتواند با استفاده از آن برای معرفی محصولات و کسب و کار خود قدم بردارد.
همچنین وبلاگ نویس باید تلاش کند در مسیر پاسخ به سوالات کاربران قدم بردارد آن وقت است که مخاطبان بیشتری جذب کرده و دایره ارتباطات خود را گسترش میدهد. در واقع اینکه مشخص شود کاربران با چه سوالاتی مواجه هستند، چه چیزهایی برایشان مبهم است، چه مواردی را با اهمیت میدانند و… موجب شده که محتوا به درستی تهیه و بر روی وبلاگ گذاشته شود.
وبلاگ نویس باید تلاش کند از جملاتی استفاده کند که همچون سوالات کاربران است به طور مثال واژه هایی چون چرا؟ چگونه؟ چطور؟ و…همگی کلمات سوالی هستند که پیش از سوالات کاربران مورد استفاده قرار میگیرند از همین رو استفاده از آنها کاربران را مستقیم به سمت وبلاگ مورد نظر آورده و موجب می شود آنها سایر محتواهای سایت یا محصولات موجود را نیز مورد بررسی قرار دهند.
رابطه سئو و بازاریابی محتوا
در دنیای بازاریابی محتوا، به دلایل بسیار ارزشمندی بحث های زیادی درباره سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می شود. با رعایت اصول سئو در بازاریابی محتوا می توانید نتایج شگفت انگیزی از محتواهای تولید شده خود بگیرید.
فکر کردن به سئو به این روش است: اگر برنامه بازاریابی با تمرکز بر مشتری ساندویچ باشد، پس سئو سس مایونز آن است. این تقریبا هر چیزی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد و طعم ساندویچ را بهتر کند، ولی ساندویچ بدون سس خیلی اشتها آور نیست.
اصل سئو در بازاریابی محتوا ، خلق کردن برای خوانندگان همیشه در اولویت است. بازاریابی محتوا و سئو در ارتباط تنگاتنگ و در واقع تکمیل کننده یکدیگرند. مانعی وجود ندارد که محتوایتان را برای سئو بهینه سازی کنید، اما در زمان تولید محتوا نباید اولویت شما باشد.
با توجه به اینکه مشتریانتان احتمالا در محتوا به دنبال انتخاب محصولی هستند، توجهی به تغییرات الگوریتم های گوگل که هدفشان حفظ محتوای آنلاین مرتبط و با کیفیت بالا است نکنید. اگر از این قانون طلایی پیروی کنید اشتباه نخواهید کرد: نوشتن محتوای جذاب درباره چیزهایی که مورد نظر مخاطبانتان است موجب علاقمندی و جذب آنها می شود.
سایر پازل های بازاریابی محتوا
توجه کنید که سئو در بازاریابی محتوا تنها تکه ای از پازل است و موارد دیگر هم وجود دارد. در حالی که بیشترین ترافیک سایت را از جستجو به دست می آورید، دیگر منابع ترافیک، همچون ایمیل و رسانه های اجتماعی نیز باید جزو برنامه تان برای بهینه سازی در نظر گرفته شود.
اگر می خواهید از میزان ترافیک سایت و فروشگاه که از طریق موتورهای جستجو به ویژه گوگل بدست می آید شگفت زده شوید (و در نتیجه، آن میزان از تلاشهای بهینه سازی محتوا باید بر سئو تمرکز داشته باشد)، گوگل آنالیتیکس را باز کنید(Google Analytics>Acquisition > Overview) . در اینجا میزان ترافیکی که از هر کدام از هفت منبع اصلی دریافت می کنید را نشان می دهد.
۱- جستجوی ارگانیک و طبیعی سایت
۲- ایمیل
۳- مستقیم (افرادی که از طریق تایپ مستقیم آدرس وارد سایت شما می شوند)
۴- شبکه های اجتماعی
۵- دیگر منابع (مانند ترافیکی که نمی توان به هیچ یک از موارد فوق نسبت داد)
تاکید بسیار زیاد می شود که هرکسی باید روش های متنوعی را برای رسیدن به مخاطبان خود اتخاذ کند. بنابراین اگر تنها به گوگل متکی هستید، امکان ندارد در مقایسه با رویکردهای مختلفی که می توانید از طریق آن افراد را به وب سایت خود هدایت کنید قوی تر باشد.
اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو
از زمان به روز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، شبکه های اجتماعی تاثیر بیشتری را در نتیجه جستجو از گذشته دارند. در نتیجه، برای بازرایابان محتوا داشتن یک استراتژی قوی در شبکه های اجتماعی در جایی که ملاحظات گوگل را در نظر گرفته است اهمیت پیدا می کند.
رعایت اصول سئو در بازاریابی محتوا یک استراتژی پیوسته طولانی است. زمانی که با بازاریابی محتوا شروع می کنید، واقع بینانه نیست که توقع داشته باشید که ترافیکی که از جستجو می گیرید به سرعت رشد کند (که دیگر دلیل خوب برای ترکیب کردن شبکه های اجتماعی در استراتژی تان است). با وجود این، هنگامی که شروع به دیدن رشد ترافیک در سایت تان می کنید، می تواند در دراز مدت مزیت هایی داشته باشد.
اهمیت مقالات قدیمی و کلمات کلیدی
نمی توان گفت که تا چه اندازه مقاله های قدیمی تر در CMI می تواند مورد توجه قرار گیرد. در واقع، بسیاری از افراد می گویند که از پست هایی که در سال های قبل منتشر کرده اند، درخواست هایی را دریافت می کنند.
کلمات کلیدی هنوز در اصول سئو در بازاریابی محتوا اهمیت دارند. با این حال، تاکید بیش از حد به کلمات کلیدی، استراتژی توصیه شده برای بازارایابی محتوایی موفق نیست، مطمئن باشید که با رعایت چنین شرطی تلاش شما برای برندسازی و جذب مشتری نتیجه بخش خواهد بود.
بنابراین، مفید است که با کمی تحقیق بر روی کلمات کلیدی و تهیه یک لیست از آن ها، برای تولید محتوا هدف گذاری کنید.
توجه به اصول فنی سئو
بهینه سازی سئو شامل برخی اجزاء فنی است، مانند اطمینان از اینکه صفحات محتوای شما به درستی توسط موتورهای جستجو ایندکس شود و اطمینان پیدا کنید که صفحات ریدایرکت ۳۰۱، به طور حتم بازدیدکنندگان را در صفحات محتوای شما مورد هدف قرار می دهند. برای انجام این کار، شما نیاز دارید بدانید که چه محتوایی دارید و در چه جایی قرار داده می شود،که می توانید با حسابگری محتوای خود را تعیین کنید.
در اصول سئو در بازاریابی محتوا CMI، جستجو فقط یکی از منابع ترافیک است که ما ارزیابی و بهینه سازی می کنیم. چگونه تصمیم می گیریم که چه چیزی را برای جستجو باید بهینه سازی کنیم؟ در مقابل چه چیزی را برای شبکه های اجتماعی باید بهینه سازی کنیم؟
جستجو یک روش فوق العاده برای پشتیبانی محتوای پیوسته طولانی مدت و سبز است، اما برای اینکه موضوعات بیشتر دیده شوند، معمولا بهتر است با تکنیک های رسانه های اجتماعی ساپورت شود.
دیگر تفاوت بین بهینه سازی جستجو و بهینه سازی شبکه های اجتماعی، برحسب رویکردی است که مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که درباره جستجو فکر می شود، ما شرایطی را که افراد برای جستجو دارند را در نظر می گیریم و بهترین پتانسیل را برای گرفتن رنک بالا داریم.
اگرچه توقع نداریم هر مطلبی برای سئو ایده آل باشد، ولی باید توجه کنیم که با توجه به شرایط زیر که بر طبق اصول سئو در بازاریابی محتوا است مطالب را انتشار دهیم (بهتر است از افزونه یواست وردپرس استفاده کنید.
شیوه سئوی محتوا
این سوال مطرح می شود که با توجه به اهمیت استراتژی بازاریابی محتوا، شیوه درست سئوی محتوا چگونه است . برای سئوی محتوا موارد زیر توصیه می شود؟
۱- عنوان مطلب یا سرتیتر: در عنوان مطلب باید از کلمات کلیدی حتما استفاده شود.
۲- متا توضیحات: توضیح کوتاهی برای هر مطلب که شامل کلمات کلیدی مورد نظر شماست بنویسید. متا توضیحات در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) نشان داده می شود که توضیح می دهد که چرا مطلب به جستجوی خواننده ارتباط پیدا می کند.
۳- تگ های عنوان: برای هر تکه ای از محتوایی که انتشار می دهیم یک تگ عنوان در نظر می گیریم. تگ عنوان چیزی است که موتورهای جستجو برای تعیین موضوع محتوا از آن استفاده می کنند، که شامل عکس، ویدیو، اینفوگرافی، و دیگر تکه هایی از محتوا است که به طور سنتی عنوان ندارد.
۴- دسته: در حالی که اجزای محتوا مختص سئو نیست، ما هر مطلب را دسته بندی می کنیم، به دلیل اینکه به ما کمک کند که محتوای مان را حول موضوع کلیدی ساماندهی کنیم.
مهمترین اصول بازاریابی محتوا
استراتژی بازاریابی محتوا نیز مانند هر اقدامی در دنیای اینترنت، دارای قوانین خودش است که اگر آنها را به درستی مورد توجه قرار دهند، میتوانند موفقیت بسیاری برای صاحبان وب سایتهای گوناگون به همراه داشته باشند. برخی از مهم ترین قوانین و بایدها و نبایدهای استراتژی بازاریابی محتوا عبارتند از:
۱- زمان طولانی
یکی از نکاتی کلیدی این است که بازاریابی محتوا به زمان نیاز دارد و به هیچ عنوان زود بازده نیست. از همین رو نمیتوان انتظار داشت تنها با تعداد محدودی محتوا و در زمانی کوتاه به نتایج چشمگیری دست یافته شود.
در واقع بازاریابی با کمک محتوا نیاز به زمان دارد و امکان دارد در مراحل اولیه و محتواهای ابتدایی هیچ تاثیری ایجاد نکند اما میتوان گفت این روش به دلیل ماهیتی که دارد، میتواند به شرط مستمر بودن در نهایت به نتایج خوبی منتهی گردد و سبب شود یک سایت، خود را به خوبی به کاربران معرفی نماید. پس یکی از قوانین در استراتژی بازاریابی محتوا صبر و شکیبایی است.
۲- جذب مخاطب واقعی
ربات و کاربران ساختگی هیچ ارزشی ندارند و صاحبان کسب و کارها نمیتوانند امید داشته باشند کاربران غیر واقعی و رباتها به آنها برای رسیدن به اهدافشان و کسب درآمد اینترنتی کمکی برسانند. در واقع بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از ربات میتواند یک استراتژی بازاریابی محتوای مناسب باشد اما باید بگوییم این امر نه تنها به آنها یاری نمیرساند بلکه برایشان مشکلات متعددی نیز ایجاد میکند.
در واقع باید گفت استفاده از محتوای خلاقانه، با کیفیت و درست سبب میشود کاربران به سوی سایتها جذب شوند و سایتها به اهداف بازاریابی محتوایی خود دست یابند. پس هیچ نیازی نیست از رباتهایی استفاده کنیم که در بسیاری از موارد سبب جریمه از سوی گوگل نیز میشوند.
۳- داشتن تعامل سازنده
یکی از مهمترین اصول بازاریابی محتوایی آن است که تعامل مناسبی با کاربران برقرار شود به این شکل که اگر آنها سوال یا پیامی را در میان گذاشتند، سوالات به درستی بررسی شده و پاسخ داده شوند زیرا این امر میتوانند سبب ایجاد حس اعتماد میان کاربران شده و حضور مجدد آنها در سایت را تضمین کند. همچنین اگر تعدادی از کاربران دارای یک دغدغه مشترک هستند و آن را مدام مطرح میکنند، میبایست در یک محتوای مخصوص آن دغدغه مطرح و پاسخ داده شود. به این نحو به کاربر گفته میشود که خواستهایش دارای اهمیت بوده و ارزشمند است.
۴- پژوهش
یکی از مهمترین مسائلی که همواره باید به آن توجه کنید، پژوهش و تحقیق است زیرا بدون آن تولید محتوا و بازاریابی محتوا ارزشی نخواهد داشت.
این که یک صاحب سایت بداند چه راههایی اشتباه است، گوگل چه نوع استراتژیهایی را فاقد اعتبار می داند، کدام مسیر برای جذب مخاطب موثر است و… همگی راههایی هستند که میتواند برای پیشبرد اهداف یک کسب و کار موثر عمل کند و سبب شود محتواهای تولیدی باکیفیت پیش برود و استراتژی بازاریابی محتوا به بهترین شکل نتیجه دهد.
۵- اشتراک گذاری
یکی از مهمترین قوانینی که در بازاریابی محتوا باید به آن توجه شود، اشتراک گذاری مطالب با کیفیت از سایتهای دیگر است به این معنا که اگر سایتها محتواهای دیگر سایتها را برای مخاطبان خود به نمایش بگذارند و از معرفی آنها نترسند، هم از نظر سئو ارزش پیدا میکنند و هم دیگر سایتها را به سوی اشتراک گذاری مطالب مفید سایت خود ترغیب میکنند.
اصول کلیدی در بازاریابی محتوا
همان گونه که محتوای فوقالعاده ، ارزشمند و کاربردی را برای مخاطبان و مشتریان خود تولید و برای استفاده به بازار عرضه میکنید، این شیوه ها و اصول کلیدی استراتژی بازاریابی محتوا را هم مدنظرتان دهید:
۱- تولید محتوای سهل و ساده
تولید محتوای ساده وقابل فهم، یک گفته و یک اصل مشهور در صنعت بازاریابی است، گفتهای که هرگز اعتبارش را از دست نمیدهد. اگر جملههایتان را کوتاه نگهدارید، سخنتان ساده باشند و پیام را مستقیما برسانید، بیشتر در مشتری نفوذ خواهدکرد.
مثلا، فورا مزایای و فواید کاربردی خدمات و محصول را به نمایش بگذارید. مشتری پیش از این به فکر خرید افتادهاست، فقط به یک فشار متقاعدکننده برای انجام خرید نیاز دارد.
۲- سارق باشید
«هنرمندان بزرگ کپی میکنند. هنرمندان فوقالعاده سرقت میکنند»، پابلو پیکاسو. آنچه پابلو در اینجا میگوید به این معنی نیست که یک نفر همیشه باید کار فرد دیگری را، هر حرکت قلم، هر واژه را کپی کند. آدمها باید ایدهها، مفاهیم، و راهبردها را بدزدند تا از حد و مرزهای هنر خودشان فراتر بروند.
این ایده در مورد نوشتن محتوای تجارت الکترونیک و کسب درآمد اینترنتی هم صدق میکند. در عصر اینترنت، خیلی آسان است که یک مقاله را تکه تکه به هم وصل کنید و ایدهها را از جاهای مختلف بقاپید.
چیزی که سختتر است(و چالشی برای آیندهی صنعت تجارت الکترونیک خواهدبود) نوشتن محتوای منحصر بهفرد است. بسیاری از کسانی به بازاریابی محتوا میپردازند، روی کمیت تولید تمرکز دارند. در حالی که همه باید تمرکزشان را روی کیفیت تولید بگذارند. به خاطر مصرفکننده، به خاطر انسانیت، به خاطر خدا، محتوای بیهوده را بازیافت نکنید.
۳- نوشتن برای آدم ها و موتورهای جستجو
درباره نوشتن پیامهای تبلیغاتی تجارت الکترونیک، باید آنقدر فراست داشتهباشید که گروههای مختلف خوانندگان محتوای وبگاهتان را در نظر داشتهباشید.
نوشتن برای مصرفکنندهتان باید اولویت شماره یک کسب و کارتان باشد، اما به یاد داشتهباشید اغلب، در درجه اول موتورهای جستوجو هستند که مصرفکننده مذکور را به صفحهتان هدایت میکنند. کلیدواژهها و برچسبهای هدر(header tag) در جلب توجه گوگل نقش عظیمی دارند.
باز تاکید می شود که سئو(بهینهسازی برای موتورهای جستجو) را فراموش نکنید. از یکی از ابزار زیر استفاده کنید تا راهبرد سئوتان را با محتوایتان همسو کنید:
Raven SEO
Google Analytics
Google Webmaster Tools
۴- یادگیری بهترین شیوههای سئو
درمورد بازاریابی محتوا، هنگام تدوین راهبردتان، باید بهترین شیوههای سئو را که وجود دارند، در نظر داشتهباشید برخی از این اصول سئو در تولید محتوا عبارتند از:
الف : انتخاب عنوان صفحه
عنوانهای صفحه عنصر اصلی یک صفحه در وبگاه وردپرس است، و فورا خزنده موتور جستجو را آگاه میکند که آن صفحه درباره چیست. عنوانها باید:
– بیشتر از ۶۵ کاراکتر نباشند
– نباید شامل محتوای تکراری باشند
– شامل یک کلیدواژه مرتبط باشند
– سازگار با یوآراِل باشند
ب : توصیف
توصیفها خلاصه مختصری هستند که در فهرستبندی موتور جستجو ظاهر میشوند. آنها توصیف کوتاهی از صفحه هستند و باید:
– جستجوکننده را ترغیب کنند روی لینک کلیک کند
– کمتر از ۱۶۰ کاراکتر باشند
– منحصر بهفرد و خاص باشند
– پر از کلیدواژه نباشند
ج: محتوا
نمایه کلی صفحاتتان را ببینید تا اطمینان بیابید محتوای تولید شده شما شامل موارد زیر می باشد:
– مرتبط، جالب، و قابل خواندن است
– از نظر دستوری و رعایت اصول نگارشی صحیح است.
– بیش از ۳۰۰ کلمه است ( هر چه تعداد کلمات بیشتر باشد بهتر است)
– روی کلیدواژههایی که با صفحهای دیگر همپوشانی دارد متمرکز نیست.
د: برچسبهای جایگزینی(ALT Tags)
برچسبهای جایگزینی اختراع شدند تا نابینایان بتوانند با استفاده از نمایشگرخوان با اینترنت کار کنند. این برچسبهای جایگزینی یک تصویر را توصیف میکنند، بنابراین وقتی ماوستان را روی قسمتی خاص قرار میدهید، متن تصویر را توصیف میکند. این فرصت فوقالعادهای فراهم میکند تا کلیدواژههای بیشتری در محتوا قرار دهید، اما از آن هرگز سواستفاده نکنید.در برچسبهای جایگزینی بایدموارد زیر را لحاظ کنید:
– روی هر تصویر باشند
– توصیفی باشند
– مرتبط باشند
– بلند باشند،کوتاه نباشند
ه: لینکهای درونی را کنترل کنید
وقتی سعی دارید موتور جستجو صحفههای شما را به عبارت جستجو شده ربط بدهد، لینکهای درونی بهترین دوستتان هستند. هر چه لینکهای بیشتری به صفحات داشتهباشید، و هرچه از صفحاتتان لینکهای بیشتری بدهید، نشان میدهد شما تاثیرگذار هستید و گوگل به شما پاداش خواهدداد. لذا در لینک سازی صفحات داخلی این موارد را رعایت کنید:
– هر صفحه دربردارنده حداقل ۲ لینک باشد
– به صفحات مهم دیگر در وب سایت و وب سایت های دیگر لینک داشتهباشد
– متن لنگری(anchor text) مرتبط برای لینکها داشتهباشد(دربرداشتن کلیدواژه یک امتیاز است)
۵- دقت درعنوان صفحات و متاتوصیفها
عناصر عنوان، معرف عنوان صحفه وب هستند. برچسبهای عنوان اغلب در صفحات نتایج جستجو استفاده میشوند تا خلاصههای پیشنمایش را برای صفحه مذکور نمایش دهند.
بلندی عنوان یک صفحه بهینه بین ۵۰ تا ۷۰ کاراکتر است و دربردارنده یک یا دو کلیدواژه مرتبط، همچنین نام برند است. مثلا:عنوان مطلب یا صفحه(با کلیدواژه)| کلیدواژه ۲(اختیاری)| نام برند.
عنوان صفحات باید بهطور مداوم در تمام وبسایت به کار بروند. در تمام بخشهای وبسایت از تعداد زیاد عنوانهای تکراری در صفحات خودداری کنید.
تعدادی قالب متفاوت برای عناوین وبگاهها استفاده شدهاند. در عنوانهای مختلف از خط(|)، خط تیره(-)، ویرگول، یا جداکنندهها استفاده میشود. استفاده مداوم از یک قالب، موجب میشود نتایج جستوجوی شما ظاهری یکنواخت داشتهباشد، و نیز دسترسی به بخشهای مختلف وبگاه را بهبود میبخشد.
متا توصیفها نشانهای Html هستند که توضیح مختصری از محتوای صفحه وب ارائه میکنند. متا توصیفها معمولا در صفحه نتایج موتور جستوجو استفاده میشوند تا خلاصه پیشنمایش را برای صفحهی مذکور نمایش دهند.
یک متا توصیف بهینه توصیفی جذاب(بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر) از محتوای صفحه وب است که یک یا بیشتر از یک کلیدواژه مرتبط را در برمیگیرد.
۶- تحقیق درباره کلیدواژه و یافتن تیتر
با تغییر الگوریتم گوگل و چیزهای دیگر، هنر انباشتن کلیدواژهها دیگر فایدهای ندارد. و هرچند، درست است که شما باید محتوایتان را برای انسانها بنویسید، اما نباید اجازه بدهید پژوهش کلیدواژه از صحنه محو شود.
با کمک یک طراح کلیدواژه، میتوانید ایدههای کلیدواژه را بر اساس رقابت، حجم جستوجو و چیزهای دیگر مرتبسازی یا فیلتر کنید. کلیدواژههایی را که میخواهید رتبهبندی کنید در نوار جستجوی برنامه جستوجو کنید.
برای یافتن کلیدواژههایی با رقابتپذیری کم تا متوسط که تعداد جستوجوی ماهانهی بالایی دارند، کلیدواژهها مرتبسازی یا فیلتر کنید. کلیدواژههای مرتبط با مقاله شما بهترین گزینه برای برچسبهای هدر(headr tag) هستند.
۷- شناخت برچسبهای هدر(header tags)
اگر کمی درباره سئوی تجارت الکترونیک میدانید، باید بدانید یک هدر اولیه چیست. برچسبهای هدر، یا برچسبهای<h1>، به بیان ساده، متنهایی هستند که روی صفحه تاکید دارند. برچسبهای<h1> یعنی صحبت درباره «عنوان صفحه» به زبان اچ تی ام ال HTML .
گوگل برای اینکه نتایجی مرتبط برای جستوجوکنندگان ارائه کند، با خزیدن درون متن موضوع صفحه را تعیین میکند. خزندههای گوگل میتوانند این برچسبها را بررسی کنند تا موضوع اصلی را در سطح بالاتر درک کنند. هرچه درک این برچسبها برای خزندههای جستوجو راحتتر باشد، بیشتر احتمال دارد سایت شما در نتایج بالا بیاید.
H1 شما از همه مهمتر است. این عنوان صفحهتان است. از یک کلیدواژه قوی استفاده کنید تا موتورهای جستوجو را به درون آن برچسب هدایت کنید. همچنین، H2، H3، H4، و غیره نیز وجود دارد. اینها برچسبهایی هستند که هدرهای فرعی یا سابهدر صفحهتان خواهندبود. این هدرهای فرعی را با توجه به اهمیت محتوای صفحه به کار بگیرید.
باز هم، استفاده از کلیدواژهها در این برچسبها کمکتان میکند در الگوریتمهای جستوجو بیشتر جلب توجه کنید. هدف از این کار این است که موضوعات/هدرها را براساس میزان ربطشان به اطلاعات ارائه شده مرتبسازی کنند.
۸- صدا و لحن برند
چقدر مهم است که در استراتژی بازاریابی محتوا ، صدا و لحن خاص خودتان را انتخاب کنید و بر اساس آن اقدام به کار و تولید محتوا داشته باشید.
صدای برند را در وبگاهتان بگنجانید، مطمئن شوید با مخاطب مطلوبتان ارتباط برقرار میکند و هرگز آن را سرسری و سهل نگیرید. از میان مواد خام متفاوت بازاریابی، از نسخههای مختلف صدایتان، « لحنتان » استفاده کنید.
مثلا، اطلاعیههای شرکتتان در وبگاه میتواند لحنی شاد داشتهباشد؛ مکاتبه با مشتریان میتواند لحنی حرفهای داشتهباشد، انتخاب لحن مناسب بستگی زیاد به نوع کسب وکارتان و همچنین استراتژی بازاریابی محتوا برای برندتان دارد.
۹- استفاده ساختار معلوم و نه ساختار مجهول
برای درک بهتر موضوع، بیایید بازگشتی به کلاس دستورزبان پایه دهم داشته باشیم. اینجا مثالی از ساختار معلوم و مجهول وجود دارد:
– نویسندگان پیامهای تبلیغاتی ماز(Moz) را دوست دارند – معلوم
– ماز(Moz) توسط نویسندگان پیامهای تبلیغاتی دوست داشته میشود- مجهول
با ساختار معلوم، فاعل عمل را درون جمله انجام میدهد. با ساختاری مجهول، فاعل دریافتکننده عمل است. سبک نگارش مجهول پر از کلمات مبهم است و درک آن سختتر بوده، و با نوشتن پیامهای تبلیغاتی موجز تناقض دارد.
در واقع هیچکس اینطور صحبت نمیکند. همانطور که صحبت میکنید، بنویسید. نترسید از اینکه جملات را با حروف اضافه تمام کنید. بیشتر خوانندگان اینترنت، زبانشناسهای حرفهای نیستند.
یک نکته مرتبط دیگر: از زبان نامطمئن استفاده نکنید. در اینجا مثالی از زبان مطمئن و زبان نامطمئن آمدهاست.
– نویسندگان تجارت الکترونیک میتوانند با کمک یک ابزار جستجو مانند ماز(Moz) دادهها را بیابند.
– نویسندگان تجارت الکترونیک با ابزار جستوجوی ماز(Moz) دادهها را خواهندیافت.
میبینید؟ نویسندگان تجارت الکترونیک دادهها را مییابند، یا خواهندیافت؟ وقتی تایید میکنید که مصرفکننده میتواند به شما اعتماد کند و محصولتان را بخرد، مطمئن میشود. حتی اگر مستقیما درباره تفاوت میتوانند بیابند و خواهندیافت فکر نکنند، بیشتر احتمال دارد شرکتی را انتخاب کنند که اعتماد بهنفس نشان میدهد، و یقینا این روشی برای نشان دادن اعتماد بهنفس است.
۱۰- واقعیت است آنچه مشاهده می کنید
وقتی صحبت از بازاریابی است، چیزی که شما منتقل میکنید، برای خوانندهای که آن را مشاهده میکند تبدیل به واقعیت میشود. چیزها همیشه آنطور نیستند که بهنظر میرسند، یک بازاریاب فوقالعاده مصرفکنندگان را وادار میکند چیزها آنطور ببینند که او میخواهد.
بیایید فرض کنیم مشتری شما ۶ رقیب دارد. شاید از نظر شما، که روزانه با کسبوکارهایی با رقبای پرشمار کار کردهاید، این تعداد رقیب خیلی زیاد نباشد، اما یک فرد عادی برای تشخیص این تفاوت تجربه ندارد.
مثلا، اگر در حال نوشتن یک مطالعه موردی هستید، از نوشتن چنین عددی به نفع خودتان استفاده کنید. به جای اینکه به رقبا جلوه بیشتری بدهید، چون آمار را ضعیف مییابید، این را به یک نکته تبدیل کنید که به مشتری کمک کردهاید تعداد زیادی از رقبا را شکست دهد.
راهبرد شکستخورده رقیب مدنظر را با راهبرد پیروز خودتان مقایسه کنید، اینگونه ادراکی ساختهاید که خواننده به عنوان واقعیت آن را میفهمد.
سخن پایانی استراتژی بازاریابی محتوا
ضروریست که در استراتژی بازاریابی محتوا باید به دو نکته : ۱- حفظ مخاطبان قدیمی و ۲- جذب مخاطبان جدید ، توجه خاص و ویژه داشت. در واقع استراتژی بازاریابی محتوا اگر بتواند به صورت اصولی پیش برود، موجب میشود کاربرانی که قبلا به سایت سر زدهاند مجددا با علاقه به سایت برگشته و مطالب جدید را بررسی کنند و همچنان جزو مشتریان و مخاطبان باشند.
از طرف دیگر یک سایت و فروشگاه اینترنتی برای افزایش درآمد اینترنتی ، باید با محتواهایی به سمت استراتژی بازاریابی اصولی پیش برود که هر روز کاربران جدید را به سوی خود جذب کرده و سبب شود آنها نیز سایت را به دیگران معرفی کنند. برای رسیدن به این مرحله کافی است مدیر کسب و کار و یا صاحب سایت اصول گفته شده در این مقاله سایت پول یابی را دقیقا رعایت کند.
مدیران سایت ها برای تحقق بازاریابی محتوا، ارتباط با مخاطب را مهم شمرده و اشتراک گذاری را فراموش نکنند، صبور باشند و برای رسیدن به خواستهایش به هر راهی دست نزنند، آن وقت است که میتوانند به مرور اهداف خود را دنبال کرده و به نتیجه دلخواه دست یابند.
نکته پایانی استراتژی بازاریابی محتوا ، اینکه آن را دست کم نگیرید چون تاثیر شگرفی در کسب و کار اینترنتی می گذارد. بازاریابی محتوا دیگر یک شعار مرسوم نیست و به دلیل، جلب علاقه مصرفکننده ، به بخش ضروری یک طرح بازاریابی تبدیل شده، مشارکت را برمیانگیزد و چشماندازها را به سمت انتهای قیف حرکت میدهد.
خلاصه اینکه، به کار گرفتن شیوههای بازاریابی محتوا مانند استخدام یک کارمند ابرباهوش جدید است که شبانهروز کار میکند تا توجه لازم و شایسته را به محصولات و خدماتتان جلب کند.