یکی از موضوعات مهم در لینک سازی خارجی برای وبمستران و سئوکاران آگاهی از مزایا و معایب انواع بک لینکها می باشد . نمی توان اقدام به گرفتن بک لینک کرد و از انواع لینک سازی خارجی و به ویژه معایب و مزایای آن مطلع نبود .
بک لینک به زبان ساده ، لینکی است که از سایتی به سایت دیگر ساخته می شود . گوگل و سایر موتورهای جستجو ، بلک لینک را بهعنوان « رای مثبت یا تاییدیه » برای یک صفحه خاص در نظر میگیرند . تجربه ثابت کرده ، صفحههایی با بک لینک بیشتر ، بهطور طبیعی آمار جستجو و رتبه بالاتری را کسب می کنند . پس برای کسب درآمد اینترنتی بالا و توسعه کسب و کار آنلاین باید به فکر لینک سازی خارجی موثر باشید .
خود شیوه لینک و لینک سازی در نگاه کلی به دو نوع : لینک داخلی و خارجی تقسیم میشود . اما لینک خارجی یا بک لینک را می توان به دو نوع دسته بندی کرد:
۱- بک لینک های فالو (follow) یا دو فالو (Do follow)
۲- بک لینک های نوفالو(nofollow)
لینک های فالو و لینک نوفالو اغلب در مباحث لینک های خارجی معنا پیدا می کنند . هر لینکی به صورت ذاتی فالو follow است . یعنی موتور های جست و جو یا ربات ها این لینک را بررسی کرده و اعتبار صفحه از طریق این لینک متنقل می شود . اما وقتی لینکی این ویژگی را تبدیل به نوفالو nofollow میکند در واقع به ربات ها اعلام می کند که اعتباری از صفحه شما به سایت هدف منتقل نشود .
در این مقاله سایت پول یابی مزایا و معایب انواع بک لینکها بررسی می شود . امیدوارم این مقاله کاربردی به ارتقای کسب و کارتان کمک کند .
نگاهی به مزایا و معایب انواع بک لینکها
همانطور که میدانید بک لینکها با توجه به شیوه اخذ و کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند . اطلاع از هر کدام از مزایا و معایب انواع بک لینکها می تواند کمک رسان شما در مسیر لینک سازی موثر و ارزشمند باشد . در اینجا به بررسی چند نوع رایج و پرکاربرد از بک لینکها پرداخته می شود :
۱- بک لینکهای طبیعی (Natural Backlinks)
بک لینک طبیعی یا ارگانیک به لینکهایی گفته میشود که بدون تلاش مستقیم شما و به صورت خودجوش از وبسایتهای دیگر به سایت شما داده میشوند . این نوع لینکها زمانی ایجاد میشوند که وبسایتها یا کاربران دیگر ، محتوای شما را مفید و ارزشمند تشخیص داده و به آن لینک میدهند . برای ایجاد بک لینک خوب و ارگانیک تولید محتوا را مورد توجه خاص قرار دهید .
مزایای بک لینک ارگانیک
– اعتماد بیشتر موتورهای جستجو : بک لینکهای طبیعی توسط موتورهای جستجو بیشتر ارزشگذاری میشوند . چون بهطور خودکار و بدون دخالت دستی ایجاد شدهاند .
– بدون خطر جریمه : چون بهصورت طبیعی ایجاد میشوند ، ریسک جریمه شدن توسط موتورهای جستجو کمتر است . از نظر گوگل این لینک سازی بهترین و ارزشمندترین نوع می باشد .
معایب بک لینک سازی طبیعی
– زمانبر: ساخت بک لینکهای طبیعی به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد . باید از نظر تولید محتوا شاخص و برجسته باشید تا دیگران را ترغیب کنید به شما لینک دهند .
– کنترل کمتر: شما نمیتوانید بهصورت مستقیم کنترل کنید که چه کسی به شما لینک میدهد . شاید هم خبر نداشته باشید که کسی می خواهد به شما لینک دهد و بعدها متوجه شوید .
نکته کلیدی اینکه در بررسی مزایا و معایب انواع بک لینکها ، لینک سازی ارگانیک بهترین و عالی ترین نوع از نظر موتور جستجوی گوگل می باشد . هر کسب و کار اینترنتی برای رشد و ارتقای خود باید به این نوع لینک سازی توجه کند .
۲- بک لینکهای دستی (Manual Backlinks)
بک لینک دستی به صورت هدفمند و از طریق تلاش و فعالیتهای مارکتینگ ایجاد میشوند که میتوانند در شبکههای اجتماعی یا وبسایتهای مختلف دریافت شوند .
مزایای بک لینک دستی
– کنترل بیشتر : هر کسی می تواند مستقیماً وبسایتهایی را انتخاب کند که به وب سایت وی لینک دهند . در واقع بک لینک توسط خود شخص انجام می شود .
– سریعتر: فرآیند ساخت بک لینکهای دستی معمولاً سریعتر از بک لینکهای طبیعی است . شخص هر لحظه ای اراده کند می تواند اقدام به لینک سازی خارجی کند .
معایب بک لینک دستی
– افزایش ریسک جریمه: اگر موتور جستجوی گوگل تشخیص دهد که بک لینکهای شما بهصورت دستی و مصنوعی ایجاد شدهاند ، ممکن است شما را جریمه کند .
– هزینهبر بودن: این نوع بک لینکها ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند، بهویژه اگر از سرویسهای حرفهای استفاده کنید .
در نگاه کلی مزایا و معایب انواع بک لینکها ، لینک سازی خارجی دستی باید با احتیاط و رعایت تمام جوانب انجام شود تا از طرف گوگل جریمه نشوید .
۳- بک لینکهای پولی (Paid Backlinks)
بک لینک های پولی یا خریداری شده به عنوان خدمات ارائه شده توسط وبسایت های مختلف یا افرادی که در حوزه سئو کار می کنند ، تعریف می شوند . در این حالت شما فرایند خرید بک لینک را از سایت هایی که پکیج های بک لینک را برای فروش ارائه می دهند انجام می دهید .
به بیانی دیگر ، بک لینکهای دارای اسپانسر از سری لینکهای پولی هستند که شما به ازای آنها به یک سایت اصلی یا واسط مبلغی پرداخت میکنید . معمولا از بکلینکهای اسپانسر شده برای تبلیغ یک سایت یا محصولات آن استفاده میشود .
مزایای بک لینک های پولی
– سریع و راحت : هر کسی میتواند بهسرعت بک لینکهای مورد نیاز خود را تهیه کند . سهولت و سرعت در گرفتن بک لینک از مشخصه های بارز آن است .
– کنترل کامل : شما دقیقاً میدانید که از کجا و چگونه بک لینکها به دست میآیند . در واقع می توانید به انتخاب خودتان سایت یا منبع لینک دهنده را با پرداخت پول انتخاب کنید .
معایب لینک سازی خارجی پولی
– احتمال ریسک بالا : خرید بک لینک به شدت توسط گوگل منع شده و غیرقانونی می باشد . لذا میتواند منجر به جریمههای سنگین شود .
– هزینهبر : بک لینکهای خریداری شده میتوانند هزینههای بالایی داشته باشند . سایت های لینک دهنده به تناسب رتبه و اهمیت شان ، درخواست مبالغ بالای را دارند .
– وابستگی به خدمات خارجی : با استفاده از بک لینک های پولی ، شما وابسته به خدمات خارجی می شوید . در صورت قطع ارتباط با آنها ممکن است بک لینک های شما از بین بروند . در این صورت ، قدرتی که توسط این بک لینک ها به سایت شما منتقل شده است نیز از بین خواهد رفت .
۴- بک لینکهای پست مهمان (Guest Post Backlinks)
بک لینک های پست مهمان یا وبلاگ نویسی یک راه عالی برای رسیدن به مخاطبان جدید و ایجاد بک لینک های ارزشمند در استراتژی سئو است. در این روش شما با یک وبسایت که با موضوع وبسایت تان مرتبط است وارد مذاکره می شوید و یک پست برای وبسایت آنها آماده می کنید که در آن به سایت خودتان نیز لینک می دهید . در بررسی مزایا و معایب انواع بک لینکها این شیوه هم محاسن و معایب خاص خودش را دارد .
مزایای بک لینک های وبلاگ نویسی
– ارزش بالا : این بک لینکها معمولاً از محتوای با کیفیت و مرتبط به دست میآیند ، بنابراین ارزش بالایی دارند . اگر تمام موارد لینک سازی خارجی رعایت شود ، این نوع بک لینک ها طبیعی و ارگانیک جلوه می کند .
– ارتباط سازی : از این طریق میتوانید با وبلاگ نویسان و وبسایتهای معتبر ارتباط برقرار کرده و تعامل نمایید .
معایب بک لینک های پست مهمان
– طولانی و زمانبر بودن : کاملا طبیعی است که نوشتن و ارسال پستهای مهمان زمانبر است . وبمستران باید برای نوشتن مطلب مناسب زمان کافی اختصاص دهند .
– نیاز به کیفیت بالا : باید محتوای با کیفیت و مرتبط ارائه دهید تا پذیرش شود . هر مطلب و محتوایی را نمی توان برای لینک سازی منتشر است . باید تخصصی ، کاربردی و ارزشمند باشد تا کاربران را ترغیب به کلیک کردن روی لینک کند . ضمن اینکه محتوا به اندازه ای جذاب باشد تا مدیر سایت های معتبر را راضی به انتشار نماید .
۵- بک لینکهای شبکههای اجتماعی (Social Media Backlinks)
حضور فعال در شبکههای اجتماعی یکی از روش های موثر برای ایجاد بک لینک است . اشتراکگذاری محتوای جذاب و متنوع ، افزایش شناخت برند و ایجاد لینکهای اجتماعی از طریق پستها و به اشتراک گذاریها از جمله راهکارهای این روش میباشد . مجموعه این اقدامات موجب تعامل با کاربران و ایجاد ارتباط می شود .
از نظر تاثیرگذاری ، بک لینک های شبکههای اجتماعی بیشترین امتیاز را نسبت به دیگر استراتژیها دارند . لذا اطمینان حاصل کنید که پروفایلتان شامل یک لینک به سایت شما میشود . همچنین مطالب را به طور مرتب به روز رسانی کنید . شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه می توانند برای سئو سایت شما مفید باشند . علاوه بر اینها ، در زمینه برندسازی و معرفی برند تان به مخاطبین هدف نیز کمک بسیار زیادی می کنند . منتهی توجه کنید که نباید از مزایا و معایب انواع بک لینکها در شبکه اجتماعی نباید غافل شوید . ضمن اینکه داشتن فهرست شبکه های اجتماعی برای لینک سازی مهم و تاثیرگذار است
مزایای لینک سازی در شبکه های اجتماعی
– افزایش ترافیک : شبکههای اجتماعی میتوانند ترافیک زیادی به وبسایت شما هدایت کنند . کاربران و مخاطبان شبکه های اجتماعی با کلیک روی لینک ها ، به سایت تان وارد می شوند .
– ساخت اعتبار : لینکهای اجتماعی میتوانند به ساخت اعتبار برند شما کمک کنند .
معایب بک لینک از شبکه های اجتماعی
– ارزش کمتر برای سئو : بک لینکهای شبکههای اجتماعی از نظر سئو ارزش کمتری دارند . چون اغلب بهصورت نوفالو nofollow هستند .
– نیاز به مدیریت و به روز رسانی مستمر : مدیریت و بهروزرسانی مداوم پروفایلهای شبکههای اجتماعی نیاز به زمان و تلاش دارد . برای افزایش بازدید باید همواره صفحات اجتماعی خودتان را با محتوای جدید به روز کنید .
۶- بک لینکهای نظرات وبلاگ (Comment Backlinks)
بک لینک کامنتی یعنی شما با اظهار نظر و ارسال دیدگاه در قسمت کامنت سایت یا وبلاگ دیگران موجب می شوید تا لینکی از سایت شما در آن جا قرار گیرد . به این ترتیب و با این ترفند ساده ، برای وب سایت خودتان ورودی می گیرید . در هنگامی که شما در سایتی می خواهید نظری بدهید یک سری اطلاعات از جمله آدرس سایت شما را می پرسد . با قرار دادن لینک سایت خودتان ، به نوعی اقدام به بک لینک سازی در قسمت نظرات کرده اید .
مزایای بک لینک کامنتی
– سریع و آسان : میتوانید بهسرعت بک لینکهای خود را از طریق نظرات وبلاگها ایجاد کنید . با سر زدن به وبلاگ ها و سایت های مختلف و در قسمت ارسال نظر می توانید اقدام به بک لینک گرفتن کنید .
– بدون هزینه : معمولاً رایگان بوده و هزینه ای به همراه ندارد .
معایب لینک سازی در نظرات وبلاگ ها
– ارزش و اعتبار پایین : موتورهای جستجو به ویژه گوگل اغلب این نوع بک لینکها را کمارزشتر از دیگر انواع بک لینکها میدانند .
– ریسک اسپم : اگر بهطور مکرر از این روش استفاده کنید ، ممکن است بهعنوان اسپم شناخته شوید . سعی کنید به تعداد محدود و در وبلاگ های همکار و مرتبط انجام شود .
۷- بک لینکهای پروفایلی (Profile Backlinks)
بک لینک پروفایلی لینکهایی هستند که بیشتر رایگان بوده و در صفحههای پروفایل کاربری ایجاد میشوند . از طریق این مدل از انواع بک لینک و ایجاد پروفایل میتوان تعامل بیشتری با کاربران داشت و به مطلب یا وب سایت اصلی ، لینک سازی کرد . به طور کلی میتوان بک لینکها را بر روی پروفایلهای اجتماعی ، وبسایتها ، فرومها یا دایرکتوریهای آنلاین ایجاد کرد .
هدف این است که در نتایج موتورهای جستجو وضعیت وب سایت مرجع بهبود پیدا کند .با این حال باید از مزایا و معایب انواع بک لینکها در این نوع لینک سازی خارجی مطلع باشید .
مزایای بک لینک پروفایلی
– ارتقای رتبه کلمات کلیدی وب سایت در موتورهای جستجو که منجر به بهبود رتبه کلی وب سایت خواهد شد .
– ایندکس شدن سریعتر مطالب : این موضوع باعث میشود تا رباتهای موتورهای جستجو، سریعتر لینکهای سایت را پیدا کنند .
– ترافیک از طریق بک لینکها بیشتر میشود و نرخ خروجی کمتری را تجربه خواهید کرد .
– تقویت ارتباطات و شبکهسازی از طریق وب سایتها ، وبلاگ نویسها و شبکههای اجتماعی ایجاد میشود .
– ساده بودن : ایجاد پروفایل در سایتهای مختلف و افزودن لینک به آنها نسبتاً ساده است .
– بدون هزینه : اغلب رایگان هستند .
معایب لینک سازی پروفایلی
– ارزش و اعتبار پایین : این بک لینکها معمولاً ارزش کمتری نسبت به بک لینکهای محتوایی دارند . با توجه به اهمیت بک لینک برای سئو و پیشرفت کسب و کار ، باید به ارزش لینک سازی هم توجه ویژه داشت .
– نیاز به زمان : ایجاد و مدیریت پروفایلهای متعدد نیاز به صرف زمان دارد .
برخی اصطلاحات رایج مرتبط با بک لینک ها
در بالا ۷ مورد از انواع بک لینک و همچنین مزایا و معایب انواع بک لینکها معرفی شد . در ادامه چند اصطلاح رایج در رابطه با بک لینک بیان می شود :
– Link juice :
وقتی یک صفحه وب به صفحات داخلی یا صفحه اصلی وب سایت شما لینک میدهد این بک لینک Link juice نامیده می شود . Link juice در اعتبار دامنه و رنک سایت تاثیرگذار است .
– Do follow Link :
به طور طبیعی تمام لینک هایی که تگ nofollow ندارند لینک فالو محسوب شده و به عنوان لینک juice در نظر گرفته می شوند .
– No follow Links :
وقتی لینک یک صفحه از وب دارای تگ nofollow است در صفحه دیگری قرار گرفته و به عنوان juice در نظر گرفته نمی شود . لینک های نوفالو تاثیری در بهبود رنک ندارند و صرفا جهت ارجاع کاربرد دارند .
– Low quality Links :
لینک های کم کیفیتی هستند که از سایت های اسپم و سایت هایی که لینک خروجی زیادی دارند به سایت شما داده می شوند . تاثیر منفی این بک لینک ها از تاثیرات مثبت آنها بیشتر است .
– Link Root Domain :
تعداد بک لینک هایی است که از یک دامنه واحد به سایت شما ارجاع داده است . اگر یک سایت حتی ده بار به سایت شما لینک دهد همگی آنها از دید juice به عنوان یک بک لینک در نظر گرفته می شوند .
– Internal Links :
لینک هایی که از یک صفحه سایت به دیگر صفحه در همان سایت پیوند داده شود ، لینک های داخلی نامیده می شوند . تاثیر این نوع لینک ها در وب سایت بیشتر از لینک های خارجی است و اگر درست استفاده شوند میتوانند در بهبود سئو موثر باشند .
سخن پایانی مزایا و معایب انواع بک لینکها
در این مقاله سایت پول یابی به مهم ترین انواع بک لینک ها و محاسن و معایب هر کدام اشاره شد . توجه کنید کسب بک لینک و استراتژی درست برای لینک سازی داخلی می تواند رتبه شما را در نتایج گوگل بهبود و رشد بخشد . به شرطی که تکنیک های مناسب و استاندارد های گوگل را به خوبی بشناسید . چون اشتباه در این کار میتواند نتایج معکوسی در پی داشته و موجب شود که سایت شما توسط گوگل جریمه یا پنالتی شود .
به خوبی می دانید که بکلینک یک ابزار قدرتمند برای بهبود سئو و افزایش رتبه در موتورهای جستجو است . با دریافت بکلینکهای باکیفیت از سایتهای معتبر میتوانید ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید . با این کار مخاطبان بیشتری را به مشتری تبدیل کرده و در نهایت فروش اینترنتی خود را افزایش می دهید . اما شرط موفقیت در کسب درآمد اینترنتی و استمرار آن ، افزایش آگاهی و اطلاع از چگونگی درست لینک سازی است .
حرف آخر مزایا و معایب انواع بک لینکها اینکه ، لینک سازی خارج انواع مختلفی دارد . ضمن اینکه هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند . انتخاب نوع مناسب بک لینکها بستگی به استراتژی سئوی شما ، منابع موجود و میزان ریسکپذیری شما دارد . تجربه ثابت کرده ، تمرکز بر ساخت بک لینکهای با کیفیت ، محتوا محور و مرتبط همیشه بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت .