آموزش بازاریابی محتوایی

یادگیری مرحله به مرحله آموزش بازاریابی محتوایی نه تنها برای افزایش کسب درآمد اینترنتی که از گذشته های بسیار دور ، مفهوم محتوا ، نوشتن و تولید متن دارای ارزش و اعتبار بالا بوده است. انسان اولیه غارنشین با کشیدن خطوط و اشکال مختلف ، سعی در انتقال معنا و مفهوم به دیگران بود و انسان امروزی غرق در فناوری هم بر محتوا به عنوان یک ارزش برای ارتقای کسب و کارش تاکید دارد.

ممکن است هر چیزی در گذر زمان دچار تغییر و یا از ارزش آن کاسته شود ولی ظاهرا از ارزش و اعتبار محتوا در گذر زمان چیزی کاسته نمی شود، چون «محتوا پادشاه است.» تمام بشر از محتوا برای رساندن مفهوم و آنچه که در ذهن و یا هدفش بوده، استفاده کرده و این موضوع حتی به دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجتالی هم کشیده شده است. به دلیل اهمیت تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی در این مقاله سایت پول یابی به آموزش بازاریابی محتوایی به صورت گام به گام و مزایای آن پرداخته می شود.

تعریف بازاریابی محتوایی Content marketing

نخستین نمونه شناخته شده از بازاریابی محتوایی و تاثیر آن در کسب و کار، به تاسیس مجله « فارو » توسط جان دیر John Deere در سال ۱۸۹۵ بر می گردد. ابرشرکت جان دیر مربوط به صنایع سنگین آمریکایی ، مستقر در مولین، ایلینوی است، که در سال ۱۸۳۷ توسط جان دیر تأسیس شد و امروزه بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی در جهان می‌باشد. مجله این شرکت  که حاوی اطلاعات جالب کشاورزی بود، دنبال کنندگان زیادی را از سراسر جهان برای این برند به ارمغان آورد که حتی تا امروز بعد از گذشت سال‌ها، ادامه دارد.

مشاهده می شود که بیشتر افراد اشتباها از عبارت « بازاریابی محتوا » به جای بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند. بازاریابی محتوا، یعنی برای محتوایی که نوشته شده بازاریابی کنیم تا افراد بیشتری از آن بازدید و استفاده کنند. اما آموزش بازاریابی محتوایی که موضوع بحث این مقاله سایت پول یابی می باشد، مفهوم دیگری دارد.

در واقع بازاریابی محتوایی، به معنای تولید و انتشار هر چیز جالبی اعم از متن، تصویر، ویدیو ، اینفوگرافیک و… که موجب جلب توجه و اعتماد درمورد یک کسب و کار می‌شود. در این نوع بازاریابی، محتوای عالی چیزی است که نظر مخاطبان را جلب کرده و آن‌ها را به استفاده و اشتراک گذاری آن تشویق می‌کند. در واقع انجام اقدامات سودآور از سمت مشتری، نتیجه یک بازاریابی محتوایی موفق محسوب می شود. از این رو شناخت بازاریابی محتوا برای کسب و کارها ضروریست.

آموزش بازاریابی محتوایی

اگرچه تولید محتوا، تا حدودی نگرانی صاحبان کسب‌وکار را برای ارائه محصولات و خدمات رفع کرده، اما این ابزار موثر تنها برای تبلیغ محصولات نیست. اتفاقا در دنیای کانتنت، محتوایی ارزشمند تلقی می‌شود که به جای تبلیغات مستقیم، عمیق‌ترین خواسته‌های مخاطبان را درک کند و چیزی را ارائه دهد که متمایز از تبلیغات تکراری دیگر باشد. زمانه کاملا عوض شده  است و دیگر بمباران افراد با سیل عظیمی از تبلیغات، اثربخش نیست و حتی بر آن‌ها تاثیر منفی دارد.

چیزی که همواره در تمام تکنیک‌های بازاریابی به ویژه در بازاریابی اینترنتی بر آن تاکید می‌شود، شناخت نیاز ، خواسته و سلیقه مخاطبان و حرکت در مسیری است که باب طبع آن‌ها باشد چون هدف جلب رضایت مخاطبان می باشد.

بازاریابی از طریق محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست و رعایت برخی اصول مهم و کلیدی را می‌طلبد که رسیدن به هدف اصلی را تضمین کند. اولین قاعده ، در نظر گرفتن مهم‌ترین فاکتورها در تعریف بازاریابی محتوایی یعنی : ۱- توجه و ۲- اعتماد است. اما چگونه می‌توان با این نوع بازاریابی، توجه و اعتماد جامعه خاصی از افراد را جلب کرد؟ در این مقاله آموزش بازاریابی محتوایی سایت پول یابی سعی خواهد شد تا به این سوال کلیدی پاسخ داده شود.

آموزش بازاریابی محتوایی ، آموزش بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا ، انواع بازاریابی محتوا ، جامع ترین آموزش بازاریابی محتوا به زبان ساده

اهمیت بازاریابی محتوایی

این سوال مطرح می شود که چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنیم و اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی چیست؟ در جواب باید گفت، مخاطبان امروزی با حجم زیادی از تبلیغات اینترنتی و غیر اینترنتی  اشباع شده‌ اند و چنان اوضاع خراب است که جلب توجه آن‌ها به محصولات از طریق تبلیغات سنتی تقریبا ناممکن شده است و باید به فکر راههای تازه و نوین برای جلب نظرشان بود.

در سال‌های اخیر تولید محتوای خلاقانه و مبتکرانه ، توانسته جایگزین مناسبی برای روش‌های قدیمی و سنتی بازاریابی باشد. تا حدی که مطالعات علمی، نشان می‌دهد که وقتی شرکتی محتوای منحصربه‌فردی برای مخاطبان خاص خود ارائه می‌کند، احتمالا ۶۱ درصد از افراد، محصول شرکت را می‌خرند.

همچنین کانون بازاریابی «کانتنت پلاس» با تایید این آمار، اعلام کرده است که ۷۰ درصد از مصرف کننده‌ها ترجیح می‌دهند به جای تبلیغات، از طریق محتوای اصولی و جذاب با شرکت، محصولات و خدمات آن آشنا شوند. این تغییر ذائقه کاربران و مخاطبان را باید در نظر داشت.

در واقع این تاثیر فوق العاده و شگرف محتوا بر مخاطبان و ترغیب آن‌ها به خرید محصولات و خدمات ، موجب شده تا تقریبا نیمی از شرکت‌هایی که از کانتنت مارکتینگ بهره‌ می‌برند، اقدام به انتشار روزانه مطالب کنند. هرچه آمار روزانه محتوا بیشتر باشد تاثیرگذاری آن بیشتر بوده و افزایش فروش و کسب درآمد اینترنتی به همراه خواهد داشت.

مزایای بازاریابی محتوایی

حال این سوال مطرح می شود که مزایای بازاریابی محتوایی نسبت به بازاریابی سنتی و قدیمی چیست؟ بر اساس قرائن و شواهد موجود، بازاریابی از طریق تولید محتوا، مزایای چشمگیری برای صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف دارد. برخی از مهم ترین مزایای بازاریابی محتوایی نسبت به بازاریابی سنتی عبارتند از:

۱- کاربر به دنبال محتوا است

اولین مزیت این است که، محتوا نتیجه جستجوی مخاطب است، و هرگز مزاحم او نیست. تفاوت اصلی بازاریابی محتوایی با سنتی این است که بازاریابی محتوایی یک روش مارکتینگ با اجازه خود مخاطب است، در حالی که روش سنتی در اغلب موارد مزاحمی برای مخاطبان محسوب می‌شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ

بازاریابی سنتی در مواقعی مخاطب را مورد هدف قرار می‌دهد که معمولا مشغول کار دیگری می باشد. مثلا موقع تماشای تلویزیون، رانندگی، گوش دادن به موسیقی و هر کاری که در خلال آن فرصتی برای تبلیغ محصول باشد. این مزاحمت، تنها به بازاریابی سنتی محدود نشده و حتی در بازاریابی دیجیتال دیده می‌شود. تبلیغات پاپ آپ pop-ups یا بالاپر ، تبلیغات پری رول ویدیوها و شبکه‌های اجتماعی ، که از این موارد هستند.

اما در مورد بازاریابی محتوایی قضیه کاملا فرق می‌کند. این نوع مارکتینگ، نتیجه جستجوی خود مشتریان و کاربران است و هر موقع بخواهند از آن استفاده می‌کنند، بدون اینکه مزاحمتی برایشان داشته باشد. در واقع به نوعی برای نمایش محتوا به مخاطب، از او اجازه گرفته می‌شود. رعایت این اصل موجب جلب رضایت کاربران و تاثیرگذاری بیشتر می شود.

۲- دائمی بودن محتوا

قاعده کلی این است که ، محتوا برای کسب و کارها مخاطبان دائمی فراهم می‌کند. یکی از نکات کلیدی در تولید محتوا اینکه باید به صورتی باشد که ارزشی به مخاطب و کاربران خود ارائه دهد. وقتی مشتریان به تصمیم و اراده خودشان محتوای شما را انتخاب می‌کنند، به احتمال زیاد در گام‌های بعدی بازاریابی نیز همراه شما خواهند بود. این اتفاق به این معنا است که مخاطبان همیشگی و دائمی برای خود دست و پا کرده اید.

در مقابل در استراتژی‌های بازاریابی سنتی تنها می‌توان مخاطبان موقت و به عبارتی اجاره‌ای را مورد هدف قرار داد. بازاریابان سنتی به پلتفرم‌هایی که از قبل مجموعه‌ای از مخاطبان دلخواهشان را دارند، مبلغی می‌پردازند تا پیام خود را به پرسونای مدنظرشان برسانند. بیلبوردهای تبلیغاتی، وله‌های بین برنامه‌های رادیویی و تبلیغات PPC نمونه‌های خوبی از این نوع بازاریابی سنتی هستند.

در واقع یکی از اشکالات بازاریابی با روش‌های سنتی این است که بعد از اتمام مهلت کمپین تبلیغاتی، حتی اگر در آن نتوانید پیام خود را به گوش مخاطبان برسانید، دیگر مجموعه‌ای از مصرف کنندگان بالقوه را در اختیار نخواهید داشت، درست برخلاف مشتریان وفاداری که بازاریابی محتوایی می‌تواند برایتان به ارمغان بیاورد.

۳- ایجاد گفتگوی و ارتباط دو طرفه

نتیجه و حاصل محتوا ایجاد گفتگو و ارتباط دوطرفه است و نه یک طرفه. در برخی از استراتژی‌های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات، نمی‌توان از مخاطب انتظار پاسخ سریع داشت. در این نوع بازاریابی به امید اینکه مخاطبان انگیزه‌ای برای خرید پیدا کنند، اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود.

در مقابل، بازاریابی محتوایی به معنای شروع گفتگو با مخاطب است. به این معنی که در این نوع بازاریابی باید مخاظب را با برندتان درگیر کنید تا بتواند به آن اعتماد کند و در نهایت تصمیم به خرید آن بگیرد. از جمله تلاش‌های محتوا محور که امکان مکالمه و ارتباط دو طرفه با مشتریان بالقوه را فراهم می‌کند، عبارتند از: وبینار، سمینارها و رویدادهای حضوری و پرسش و پاسخ در بخش نظرات پست‌هایی که در وب‌سایتتان منتشر می‌کنید.

۴- امکان بررسی و تغییر در بازاریابی محتوایی

یکی از تفاوت‌های مهم این دو، این است که بازاریابی محتوایی به بازاریاب‌ها این فرصت را می‌دهد که بهینه‌تر محصول یا خدمات را تبلیغ کنند. به این معنی که دقیقا در زمان درست، برای استراتژی‌هایی هزینه کنند که واقعا برای آن‌ها کار می‌کند. برنامه‌های آنالیز دیتا (مانند گوگل آنالیتیکس) به بازاریابان این امکان را می‌دهد که استراتژی‌های خود را به منظور بازدهی بیشتر تغییر دهند.

در برابر آن، تلاش‌های بازاریابی سنتی ، استاتیک‌ است. کمپین‌های تبلیغاتی به روش سنتی با هزینه‌های گزاف در معرض عموم به نمایش گذاشته شده و تنها یک بار بعد از اتمام کمپین می‌توان نتایج آن را آنالیز کرد. واضح است که در بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات با تراکت‌ها و بروشورها، نمی‌توان از نتایج آنالیز برای تغییر تاکتیک استفاده کرد، چون هزینه زیادی برای کل دوره کمپین، از ابتدا پرداخت شده است.

۵- هزینه پایین بازاریابی محتوایی هزینه

در هر استراتژی بازاریابی، پول و هزینه دغدغه و نگرانی اصلی می باشد. تحقیقات مقایسه‌ای بین بازاریابی سنتی و محتوایی نشان داده که بازاریابی محتوایی مقرون به صرفه‌تر است. براساس گزارشی از Demand Metric، هزینه بازاریابی محتوایی ۶۲ درصد کمتر از نوع سنتی آن است، در حالی که این نوع مارکتینگ ۳ برابر بیشتر لید ایجاد می‌کند.

۶- ارائه اطلاعات با ارزش به مخاطب

محتوا تنها اطلاعات خاص محصول را نمی دهد بلکه  اطلاعات باارزشی را به مخاطب می‌رساند. در بازاریابی محتوایی، محتوایی که به مخاطب عرضه می‌شود حاوی مطالب ارزشمندی غیر از تبلیغ خود محصول است. برای مثال می‌تواند دستورالعملی از چگونگی استفاده و نحوه خرید آن یا حتی یک مطلب جالب سرگرم کننده باشد. در مقابل، تبلیغات سنتی عموما فقط شامل اطلاعاتی در مورد محصولی است که قصد فروش آن را دارند.

۷- استقبال مخاطبان از محتوا

بازاریابی محتوایی نه تنها آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از بازاریابی سنتی است، بلکه از طرف مخاطبان بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. چون بر اساس مطالعات علمی :

۷۰ درصد از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند از طریق مقالات با یک شرکت آشنا شوند، نه تبلیغات.

۸۵ درصد از خریداران B2B، معتقدند که شرکت‌ها باید اطلاعات مفیدی را از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

۹۰ درصد از مردم می‌گویند که فیلم‌های آموزشی در فرایند خرید بسیار کمک می‌کند.

۳۳ درصد از مردم تبلیغات اینترنتی را « کاملا غیرقابل تحمل » می‌دانند.

۵۴ درصد از مردم روی بنر تبلیغات کلیک نمی‌کنند، زیرا به آن‌ها اعتماد ندارند.

مدل‌های بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا فقط شامل متن نیست، همان طور که در بالا اشاره شد، تصاویر و فیلم نیز نوعی محتوا محسوب می شوند. در ادامه بیان آموزش بازاریابی محتوایی، انواع محتوایی که می‌توانید تولید کنید ، فهرست می شوند. فقط باید ایده‌های خاص و جالب برای تولید محتوا داشته اشید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد خانگی

توجه کنید که در ابتدا انتخاب موضوع برای تولید محتوا آسان است، اما پس از مدتی باید به دنبال ایده تولید محتوا باشید. مهم ترین مدل های بازاریابی محتوا عبارتند از:

۱- محتوای متنی

مقالاتی که در وبلاگ و سایتتان منتشر می‌کنید، کتاب‌ها و فایل‌های متنی که برای دانلود قرار می‌دهید، کپشنی که برای شبکه‌های اجتماعی می‌نویسید، همگی محتوای متنی به حساب می‌آیند. مدل متنی یا نوشتاری ، قدیمی ترین و مرسوم ترین مدل بازاریابی محتوا محسوب می شود.

۲- پادکست

پادکست، محتوای صوتی است که در آن گوینده یا گویندگان موضوعی را بازگو می‌کنند. پادکست‌ها امروزه طرفداران بسیار دارند. سبک زندگی امروزی موجب شده، انسان‌ها زمان کمی برای یادگیری داشته باشند، ولی فرد می‌تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد و در عین حال پادکست هم گوش کند. ساخت پادکست زیاد سخت نیست ولی میزان جذابیت آن موجب شده اثرگذاری بالایی داشته باشد.

۳- تصاویر و اینفوگرافیک

اصولا عکس و تصویر همراه با محتوای متنی به کار می‌رود. زیرا به جذاب شدن متن کمک کرده و از خستگی ذهن انسان جلوگیری می‌کند.

اینفوگرافیک تلفیقی از محتوای متنی و گرافیکی و از موثرترین انواع محتواها محسوب می شود. زیرا از لحاظ بصری بسیار جذاب بوده و خواننده می‌داند محتوای متنی در اینفوگرافیک کوتاه و مختصر ولی کاملا کاربردی است. اما تولید اینفوگرافیک آسان نیست و باید آن را به متخصصان و گرافیست‌های حرفه ای و کاربلد بسپارید.

۴- فیلم و ویدیو

فیلم و ویدئو نیز برای کاربران بسیار جذاب است و همگان بر ضرورت ساخت ویدیو برای بازاریابی تاکید می کنند. ساخت ویدیوهای ساده نیز به لطف گوشی‌های هوشمند چندان سخت نیست. افراد نیز در بسترهایی مثل یوتیوب و اینستاگرام به شدت به ویدئو علاقه‌مند هستند. توصیه می شود که ویدئو تولید کنید تا از طریق آپارات، یوتیوب و استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام مخاطبان بیشتری جذب کنید. به علاوه با انتشار ویدیوها در سایت خود موجب بهبود سئو سایت نیز می‌شوید.

شیوه چینش استراتژی محتوا

در ادامه آموزش بازاریابی محتوایی و در مرحله شروع به کار ، چگونگی چیدن استراتژی محتوا که مرحله ای سخت می باشد ، دارای اهمیت است. برای چیدن استراتژی محتوا باید مراحل و گام های هفت گانه زیر را طی کنید که عبارتند از:

۱- مشخص کردن هدف

در ابتدا به این سوال پاسخ دهید که هدفتان از بازاریابی محتوا چیست؟ می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ پاسخ به این سوالات نقشه راه را واضح‌تر می‌کند و می‌توانید استراتژی بهتر و برنامه ریزی دقیق تری بچینید.

۲- مشخص کردن مخاطبان

باید مخاطبان خود را بشناسید. مشتریان شما از چه دسته‌ای هستند؟ چه رده سنی دارند؟ چه تحصیلاتی دارند؟ علایق و سلایق شان چیست و… در این صورت می‌توانید محتوای بهتر و مناسبتر برای مخاطبان خود تهیه کنید.

۳- داشتن یک سیستم مدیریت محتوا

باید یک سیستم برای تولید، انتشار، مدیریت و آنالیز محتوا داشته باشید. سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی وجود دارد. وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتواست.

۴- استخدام نیروی تولید محتوا

اگر می‌خواهید حرفه‌ای کار خود را پیش ببرید به حرفه‌ای‌ها احتیاج خواهید داشت. برای بازاریابی محتوا به یک متخصص سئو، یک متخصص تولید محتوا، یک سوشال مارکتر (مدیر شبکه‌های اجتماعی) و یک گرافیست نیاز خواهید داشت.

۵- ایده پردازی با توجه به نیازهای مخاطب

با توجه به ابزارهای در اختیار، می‌توانید ایده پردازی را شروع کنید. البته همیشه باید نیازهای مخاطبان به خصوص نیازهای روز آنها را مورد توجه قرار دهید و بهترین ایده تولید محتوا در اینستاگرام، سایت و… را داشته باشید. دنبال همه جور ایده حتی ایده های ساده پولساز هم باشید و آن را در نظر داشته باشید.

۶- تعیین نوع محتوا

تعیین کنید چه نوع محتوایی (متنی، صوتی، بصری) می‌خواهید تولید کنید. بهترین حالت این است که استفاده از تمامی این قالب‌ها را در برنامه خود قرار دهید. برای مثال محتوای متنی خود را با عکس، اینفوگرافیک یا ویدیو کامل تر کنید.

۷- شروع به تولید و انتشار محتوا

در مرحله و گام آخر ، حالا شروع به تولید محتوا کنید. محتوای تولیدی شما می‌تواند در سایت، شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ ، ایمیل و… منتشر شود و به دست مخاطبانتان برسد. تنها نکته مهم در انتشار محتوا، توجه به زمان مناسب برای انتشار است تا بهترین بازدهی را داشته باشید.

ضمن اینکه ضرورت کسب درآمد اینترنتی و رشد و توسعه کسب و کارتان را هم در انتشار محتوا در نظر داشته باشید. هر چه باشد بقای کسب و کار اینترنتی به این شیوه بازاریابی اینترنتی وابسته است و در صورت نداشتن درآمد اینترنتی ، محکوم به تعطیلی و شکست می باشد.

سخن پایانی آموزش بازاریابی محتوایی

برای کسب درآمد اینترنتی از طریق بازاریابی محتوایی، هر کسب‌وکاری باید صبورانه تحقیق کند و نیاز مخاطبان را تشخیص دهد، اما با این حال از همان ابتدا با روش‌های مختلف می‌توان درآمد کسب کرد. وقتی کسب‌وکارتان را به راه انداختید، جریان‌های درآمدی مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام برای شما ثمربخش‌تر است.

یکی از انواع روش‌ها درآمدزایی ، تبلیغات می باشد. داشتن رویکرد بازاریابی پورسانتی، نوع دیگری از مدل کسب درآمدی از محتواست. در این روش مخاطبان از طریق لینک‌هایی به وب‌سایت‌های مرتبط دیگر هدایت می‌شوند. صاحبان این وب‌سایت‌ها بابت ترافیکی که از طریق لینک‌های سایت شما دریافت کردند، باید هزینه بپردازند.

نکته آخر آموزش بازاریابی محتوایی این است که، همیشه به دنبال راه‌های بیشتر برای کسب درآمد اینترنتی از طریق محتوا باشید و مانند کارآفرینان موفق عمل کنید که مجموعه‌ای از مدل‌های درآمدی دارند. برای شناسایی مدل‌های مختلف درآمدی مناسب کسب‌وکارتان و استفاده از آن‌ها، همیشه به مخاطبان خود گوش دهید. تحلیل بازخورد مشتری در این زمینه بسیار ثمربخش خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.