شیوه آمادگی برای امتحان کنکور

شیوه آمادگی برای امتحان کنکور

شاید برخی از کنکوریها در ادامه راه  مرتب به خود بگویند از آزمون عقب هستند امکان ندارد به برنامه آزمون کنکور برسند. این حس عقب بودن و بیان آن به زبان، معمولا توسط بسیاری از کنکوریها گفته می شود . اگرچه گفتن این سخنان به نظر می رسد که ناامیدانه و منشا اصلی آن نداشتن برنامه و شیوه آمادگی برای امتحان کنکور می باشد ولی گاهی استرس هم نیاز است ولی زیاد از حد آن مخرب و نشانه عدم اعتماد می باشد. ما اصل را بر داشتن برنامه برای آزمون قرار می دهیم و بر اساس آن تحلیل می کنیم. ( نکات کلیدی برنامه ریزی برای کنکور سراسری)

معمولا دانش آموزانی که به مدرسه می روند و وقت کمتری برای مطالعه دارند و یا افرادی که به کلاس های تقویتی کنکور موسسات مختلف می روند و همیشه در حال رفت و آمد هستند این مشکل را دارند و معتقدند از برنامه آزمون عقب هستند . البته حالتهای دیگری هم وجود دارد مثلا فارغ التحصیل هستید و در حال مطالعه برای کنکور هستید و با روزی ده الی دوازده ساعت مطالعه هم باز می گوید از برنامه عقب هستید. پس این سوال می تواند برای همه مطرح شود که البته دلیل اصلی آن شیوه آمادگی برای امتحان کنکور می باشد در اینجا قصد داریم تا این دلایل را بررسی کنیم.

بررسی شیوه آمادگی برای امتحان کنکور

خوب این شرایط برای همه پیش می اید انگار روزها مثل برق و باد می ایند و می روند و علیرغم تلاش زیاد باز مشاهده می کنید بسیاری از کتابهای نخوانده دارید که هر روز روی هم انبار می شوند . یک کتاب را کامل نخوانده رها می کنید و دنبال کتاب دیگر می روید دچار سر درگی و پریشانی شده و این اوضاع را بدتر می کند. به طور کلی انباشت کارهای نیمه تمام، تصور زمان کم داشتن، و بدتر از همه اظهار عجز کردن در مطالعه کتابهای کنکور این حالت را موجب شده و در نهایت کلافه شدن و حتی رها کردن مطالعه را به دلیل گیجی مزمن و نابسامانی فلج کننده به همراه دارد . این مشکل ممکن است برای هر کسی چه در زندگی عادی و چه در مطالعه کنکور اتفاق بیفتد راه جل چیست؟ داوطلب چگونه شیوه آمادگی برای امتحان کنکور خود را افزایش دهد؟

مراحل و شیوه آمادگی برای امتحان کنکور

۱- استفاده درست از زمان های مرده

یک شیوه آمادگی برای امتحان کنکور بهرمندی از استفاده بهینه از زمان های مرده است. همه‌ ما اگر به ساعاتی که در طول شبانه روز سپری میکنیم کمی فکر کنیم، می توانیم اوقاتی را پیدا کنیم که به سادگی از کنارش میگذریم و هیچ استفاده مفیدی از آن نداریم. شما هم از این قاعده مستثنی نیستند! مثلا زمانی که در مسیر رفت و آمد به مدرسه هستید، زنگ‌های تفریح، انتظار در مطلب پزشک و یا وقت آمدن مهمان و… زمان زیادی را از دست میدهید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت ماههای پایانی کنکور

ابزارهای یادگیری در زمان‌های مرده میتوانند برگه های کوچک یادگیری باشند: وقت خلاصه‌نویسی برگه‌های کوچک یادگیری تهیه کنید که در مواقع ضروری به جای کتاب به کمک شما میان.

از فلش‌‌کارت کمک بگیرید: می‌تونید از فلش‌‌کارت‌های آماده برای مرور سریع در مواقع ضروری استفاده کنید. با این روش میتوانید از زمان هایی که هیچ کاربردی ندارند استفاده مفیدی داشته باشید. چرا که مطالب جمع‌بندی و مرور می‌شوند و بی‌حوصلگی ناشی از انتظار هم جای خودش را به نشاط و شادی میدهد.

شیوه های زنده کردن زمان های مرده

دروس عمومی را مورد توجه قرار دهید چرا که مطالب حفظی را همه جا می‌شود خواند. با این کار زمان خود را برای دروس اختصاصی ذخیره میکنید. مانند تاریخ ادبیات و لغات انتهای کتاب های درسی ادبیات، لغات زبان انگلیسی و عربی ، آیات دین و زندگی، نکات قواعد ترجمه عربی

و برای دروس اختصاصی، گریزی به جدول تناوبی برنید، خلاصه فیزیک و فرمول هایش و خلاصه‌هایی برای زیست که شامل نکات مفهومی و ترکیبی را بخوانید یا اینکه مطالب حفظی درس شیمی (اکتشافات و نام دانشمندان و…) را مطالعه کنید.

۲- چشم پوشی از بعضی مباحث آزمون

اگر زمان کمی در اختیار دارید که با مباحث آزمون تناسب ندارد، به احتمال زیاد چاره‌ای جز حذف برخی از مباحث وجود ندارد.

اگر می‌بینید به سرفصل های تعیین شده برای آزمون نمی‌رسید، ایرادی ندارد «کمیت را فدای کیفیت نکنید» هفتاد درصد حجم مطالعاتی را در نظر بگیرید و خیلی خوب همان مقدار را مطالعه کنید. چرا که شما فرصت مناسبی را در ایستگاه‌های جبرانی مانند آزمون‌های جمع بندی در اختیار دارید، پس سعی کنید در این زمان از سال فقط به کیفیت مطالعه‌تان اهمیت بدید.

این را هم اضافه کنم که در آزمون های آزمایشی خیلی احتمال آن وجود دارد که وقت کم بیاورید، پس طوری مطالعه کنید که همان مقداری را که میزنید، درست باشد.

۳- پرهیز از منابع متعدد و پر حجم درسی کنکور

یکی از شیوه آمادگی برای امتحان کنکور کم کردن منابع غیر ضروری و پرحجم دروس کنکور سراسری می باشد. تعدد منابع جز دلسردی شما نتیجه‌ای ندارد! بهتر است خودتان را درگیر منابع متعدد و پرحجم نکنید. مطمئن باشید نه تنها شما بلکه قوی ترین دانش آموزان کنکوری هم نمی‌رسند تمام منابع کمک آموزشی خودشان را تا روز کنکور مطالعه کنند. منابعی که کمتر از آن‌ها استفاده میکنید یا منابعی که بسیار پرحجم هستند را کنار بذارید و تنها بر روی یک یا دو منبع عالی تمرکز کنید.

۴- اجتناب از وسواس مطالعاتی و کندخوانی

من تا این صفحه رو کاملا یاد نگیرم رد نمیشم این شیوه خواندن راه درستی برای موفقیت در کنکور نیست.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مشاغل پولساز و جذاب برای زنان

شاید شما هم جزو دانش آموزانی باشید که یک پاراگراف را ۴ الی ۵ بار میخوانید و كاملا ١٠٠٪ مطمئن میشوید كه یاد گرفتید و بعد سراغ بخش های دیگر میروید.

راه جل وسواس مطالعاتی کنکور:

در ابتدای شروع مطالعه‌ی هر مبحث، مدت‌زمان آن را هم مشخص کنید؛ یعنی به طور مثال با خودتان قرار بذارید که ۱۱ صفحه از کتاب شیمی دوم را در یک ساعت بخوانید. اگر با گذشت نیم‌ساعت ۶ صفحه پیش رفته بودید بدانید که باید در نیم‌ساعت باقی‌مانده ۱۰ صفحه‌ی بعدی را حتماً مطالعه کنید.

اگر این فرض ذهنی را دارید که برای همان دور اول که یک مبحث را میخونید باید تمام مطالب آن قسمت را دقیق حفظ شده باشید باید به شما بگویم که این فرض ذهنی شما کمی اشتباه است؛ زیرا وقتی می‌خواهید با یک دور (همان دور اول) تمام مطالب را یاد بگیرید، هم وسواس پیدا می‌کنید و هم یک مبحث کم‌حجم از شما مدت‌زمان زیادی را خواهد گرفت. پس تصمیم بگیرید که یک مبحث را در طی یک هفته یا دو هفته حداقل یک یا دو بار مرور کنید. برای مثال این روش در مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی بسیار کارآمد است.

بعد از پایان هر دور مطالعه‌ی یک مبحث ۱۰ الی ۲۰ تست منتخب از آن مبحث بزنید. ( ویژگی برنامه ریزی خوب روزانه برای کنکور)

۵- تاثیر بد دی وی دی‌های آموزشی کنکور

ممکن هست شما هم دی وی دی های آموزشی زیادی تهیه کرده باشید و در فاصله دو آزمون آن‌ها را تماشا میکنید. مشکل اساسی دی وی دی ها آموزشی وقت گیر بودن آن‌هاست و روند کند یادگیری شما را از برنامه آزمون عقب می‌اندازد.

بهترین راهکار این هست که وقتی دی وی دی نگاه میکنید، سعی نداشته باشید که ویدئو را عقب بزنید و دوباره تماشا کنید. تصور کنید کلاس درس هست و مباحث فقط باید یکبار توضیح داده خواهد شد و با تمام تمرکز صحبت‌های استاد را گوش دهید. البته پیشنهاد من این هست که کار را خودتان با استفاده از جزوه و کتاب‌های کمک آموزشی جلو ببرید و اگر در مبحثی مشکل داشتید و از روی کتاب‌های کمک آموزشی متوجه نشدید به دی وی دی مراجعه کنید.

سخن پایانی شیوه آمادگی برای امتحان کنکور

مجموعه راهکارها و شیوه آمادگی برای امتحان کنکور برای سرعت بخشی به مطالعه دروس کنکور و اینکه برنامه شما را تسریع کند پیشنهاد شده است . در نهایت خود شما هستید که با اعتماد به نفس بالا و تلاش بیشتر و طبق الگوهای ارائه شده در بالا، موفقیت خود را تضمین می کنید . توصیه می شود همواره طبق برنامه ریزی دروس کنکور سراسری حرکت کنید و زمان بندی آن را رعایت کنید تا موفقیت در کنکور خود را تضمین کنید.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.