راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی

وجود انواع و اقسام راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی وب و موبایل ، دیجیتال مارکتینگ و کسب درآمد اینترنتی را با چالش های جدی مواجه کرده است . جایی که امکان کسب پول و ثروت زیاد فراهم باشد عده ای سعی می کنند از راههای غیر قانونی کلاهبرداری کنند . تبلیغات اینترنتی یکی از پولسازترین راههای کسب درآمد از اینترنت محسوب می شود و طبیعی است که تقلب در آن هم زیاد باشد .

همان گونه که اشاره شد در جایی که پول و کسب درآمد باشد احتمال تقلب و کلاهبرداری زیاد است و افرادی تلاش می کنند راههای قانونی را دور بزنند . حال این نوع از تقلب ها ، در تبلیغات کلیکی و کسب درامد در ازای کلیک بیشتر به چشم می خورد . در این مقاله سایت پول یابی ضمن پرداختن به راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی به شیوه مبارزه با این تقلب ها هم پرداخته می شود.

شناخت تقلب در تبلیغات (فراد)

تقلب در تبلیغات یا فراد Fraud ، یکی از چالش‌های مهم در مسیر موفقیت تبلیغات اینترنتی محسوب می شود . کاملا طبیعی است که هرچه بازار تبلیغات اینترنتی رونق بیشتری یابد، احتمال تقلب و سوء استفاده افراد نیز بیشتر و روش‌های تقلب نیز پیچیده‌تر می‌شود .

روش‌های فراد در تبلیغات آنلاین بسیار متفاوت بوده و گستره بزرگی از انواع تبلیغات از جمله تبلیغات درون اپلیکیشن ، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی ، وب و تبلیغات کلیکی را در بر می‌گیرد .

فراد به معنی تقلب و جعل واقعیت است . در تبلیغات اینترنتی ، تقلب در بستر وب و با هدفی مخرب مثل کسب درآمد و پول غیر قانونی ، ایجاد هزینه مالی یا اعتباری برای رقیب انجام می‌شود . فرضا در تبلیغات کلیکی ، معمولا هزینه به ازای کلیک از تبلیغ دهنده دریافت می‌شود و به ناشر پرداخت می‌شود .

معمولا تقلب به شکلی انجام می‌شود که تعداد کلیک‌ها یا نمایش یک کمپین با ناشر به شکل غیرواقعی تحت تاثیر قرار گیرد . تقلب تبلیغاتی موجب به هدر دادن بودجه بازاریابی تبلیغ دهنده می‌شود و داده‌های جمع‌آوری شده را دستخوش تغییر می‌کند و بدین ترتیب بر تحلیل‌های بازاریابان و تبلیغ‌دهندگان تاثیر مخرب می‌گذارند .

اهمیت شناسایی فراد یا تقلب

یکی از چالش‌های اصلی که تبلیغ‌دهندگان هنگام اجرای برنامه‌های تبلیغاتی ممکن است با آن مواجه شوند ، فراد یا تقلب است . تقلب یا فراد یکی از مهم ترین موانع کسب درآمد اینترنتی می باشد . در صورتیکه فراد و تقلب تبلیغات اینترنتی ، مخصوصا از نظر کلیک های غیرواقعی رخ ‌دهند ، مشکلات زیر بوجود می‌آیند:

۱- با روی دادن تقلب تبلیغات اینترنتی ، بودجه بازاریابی تبلیغ‌دهندگان بدون حصول نتیجه واقعی هدر می‌رود . لذ با این اتفاق ، پیش‌بینی‌ها و اهداف target کمپین ناکام باقی می‌مانند .

۲- داده‌های کمپین تبلیغاتی آلوده می‌شوند . بدین ترتیب ، پارامترهایی مثل هزینه جذب مشتری CAC ، هزینه به ازای لید CPL و هزینه به ازای اکشن CPA که با استفاده از آن‌ها کمپین‌های آتی طراحی می‌شوند به اشتباه تخمین زده می‌شوند .

شناسایی تقلب یا فراد علاوه بر کمک به تبلیغ‌دهندگان برای جلوگیری از هدر رفتن بودجه و پیش‌بینی دقیق‌تر نتایج بازاریابی اینترنتی، به شبکه‌های تبلیغاتی که پل ارتباطی میان تبلیغ‌دهندگان و ناشران هستند کمک می‌کند تا ناشران بی‌کیفیت را شناسایی کنند و با جریمه و حذف آن‌ها از لیست نمایش‌دهندگان تبلیغات ، کیفیت ترافیک ارسالی برای تبلیغ‌دهندگان را افزایش دهند .

شناخت افراد متقلب در تبلیغات

این سوال مطرح می شود که چه کسانی ممکن است مرتکب تقلب در تبلیغات آنلاین وب و موبایل شوند؟ به طور کلی ، سه دسته از افراد در زنجیره‌ تامین تبلیغات اینترنتی ممکن است تقلب کنند . این افراد عبارتند از :

۱- ناشران : کسانی که صاحب فضاهای تبلیغاتی هستند .

۲- تبلیغ‌دهنده : ممکن است تبلیغ‌کننده ، داشبوردهای غیرواقعی در اختیار ناشران قرار دهد .

۳- واسطه‌ها و صاحبان شبکه‌های تبلیغاتی .

راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی ، روش های تقلب در تبلیغات وب و موبایل ، جلوگیری از تقلب در تبلیغات اینترنتی

راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی وب

در موضوع تاثیر و مزایای تبلیغات اینترنتی برای رشد کسب و کارها و افزایش کسب درآمد اینترنتی هیچ شک و تردیدی وجود ندارد . منتهی، همان طور که در بالا اشاره شد ، کلیک های تقلبی مشکلی بزرگ و پرهزینه در صنعت تبلیغات آنلاین هستند که سه گروه ناشران ، تبلیغ دهندگان و مخاطبان از آن متضرر می‌شوند . با وجود تلاش‌های زیاد برای جلوگیری از تقلب در زمان استفاده از دیجیتال مارکتینگ ، کسانی که مرتکب این تقلب‌ها می‌شوند ، بسیار باهوش و به طور مرتب در حال پیدا کردن راه‌های بیشتر و جدید برای به دست آوردن پول از این راه هستند .

اولین گام برای مبارزه با متقلبین در تبلیغات اینترنتی این است که باید انواع این تقلب ها را بشناسید . رایج‌ترین انواع تقلب در تبلیغات آنلاین وب‌سایت‌ها و به عبارتی راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی وب عبارتند از :

۱- ربات‌ها Bots

ربات‌ها برنامه‌های کامپیوتری هستند که سعی در تقلید رفتار انسان دارند . برخی از این ربات‌ها به آسانی قابل شناسایی و ردیابی هستند زیرا IP و شناسه کوکی مشخصی دارند و نرخ ترافیک بسیار بالایی ایجاد می‌کنند که غیر طبیعی است .

اما برخی از ربات ها به آسانی شناسایی نمی‌شوند . این ربات‌ها از پروکسی‌های تصادفی استفاده می‌کنند تا IP مشخصی نداشته باشند . ضمن اینکه نرخ ترافیکی مشابه نرخ ترافیک انسانی به وجود می‌آورند . مشکل این است که این ربات ها هر روز پیشرفته‌تر می‌شوند تا جایی که این روزها فرم ثبت نام پر می‌کنند و حتی اقلام را در سبد خرید فروشگاههای اینترنتی قرار می‌دهند .

۲- کلیک تقلبی Click Fraud

یکی از بیشترین و شناخته شده ترین راههای تقلب در تبلیغات آنلاین از طریق تبلیغات کلیکی روی می دهد که همه گیر هم می باشد . به طور کلی ، سه نوع عمده کلاهبرداری در تبلیغات کلیکی داریم :

الف : جمع سپاری Crowdsourcing

این روش یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی است . در این روش، ناشر سایت با صراحت از بازدیدکنندگان می‌خواهد که بر روی تبلیغات کلیک کنند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه های تقلب در تبلیغات کلیکی

معمولا این کار را به دو روش انجام می‌دهند . یکی اینکه از بازدید کننده می‌خواهند برای حمایت از سایت ، بر روی تبلیغات کلیک کند و یا صفحه‌ای را طراحی می‌کنند که در آن نوشته شده است « همه برنده‌اند » و با کلیکی که کاربر بر روی آن انجام می‌دهد به صفحه تبلیغات هدایت می‌شود که برخی بلافاصله تبلیغ را می‌بندند و برخی به آن علاقه مند می‌شوند .

توجه کنید که بروز این رفتار از نظر گوگل ممنوع است . زیرا کلیک‌های بدین شکل ارزش پایینی برای تبلیغ دهنده دارند و هزینه تبلیغات بابت کلیک‌های بی کیفیت به هدر می‌رود .

ب: مزارع کلیک Click Farms

مزارع کلیک از افراد کم درآمد تشکیل شده است که وظیفه آن‌ها کلیک بر روی تبلیغات است . این کار موجب افزایش هزینه نرخ کلیک CTR می‌شود اما این هزینه اضافه سودی برای تبلیغ کنندگان ندارد و به جیب کلاهبرداران می‌رود .

این روش کلیک تقلبی که انسان کاملا در آن دخیل است ، ردیابی و مبارزه را سخت می‌کند اما با دقت در نتایج ، می‌توان متوجه آن‌ها شد .

ج : شبکه‌های رباتی Bot Networks

بات نت‌ها Botnets یکی دیگر از اشکال رایج در کلیک تقلبی و در اصل مزارع کلیک خودکار هستند . در این روش، متقلبان تعداد زیادی کامپیوتر را به وسیله بدافزار آلوده می‌کنند.

صاحبان این کامپیوترها از وجود بدافزارها بی اطلاع هستند و نمی‌دانند که کامپیوترهای آن‌ها از سایت‌های خاصی بازدید و بر روی تبلیغات مشخصی کلیک می‌کنند .

۳- انباشتگی تبلیغات Ad stacking

انباشتگی تبلیغات راهی رایج برای ناشران اینترنتی متقلب است که برای تبلیغی که در پشت تبلیغی دیگر پنهان شده است و دیده نمی‌شود اعتبار می‌گیرند . نمونه های زیادی از این نوع تبلیغات در سایت های اینترنتی مشاهده می شود .

با این ترفند ناشر می‌تواند بازدید impression متعددی را برای یک صفحه ایجاد کند حتی اگر فقط بالاترین تبلیغ در انبوه تبلیغات انباشته شده قابل دیدن باشد . در این صورت تبلیغ دهنده بدون آنکه تبلیغش دیده شود ، به ازای بازدید ، هزینه پرداخت می‌کند .

۴- تزریق تبلیغات Ad Injection

قرار دادن تبلیغ اینترنتی در وب‌سابت ناشران ، بدون اطلاع و اجازه آنان ، یکی از دیگر راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی است.

این تبلیغات عموما به صورت قرارگیری در زیر تبلیغات موجود یا جایگزینی با آن‌ها توسط یک بدافزار صورت می‌گیرد . این حمله بدافزار با نصب نرم افزارهایی از سایت‌های غیر معتبر بر روی سیستم‌ انجام می‌گیرد .

۵- دامنه‌های تقلبی Domain Spoofing

در این روش کلاهبرداران با تغییر URL سایت خود ، آن را به عنوان سایتی معتبر معرفی می‌کنند . همچنین ممکن است از دامنه یک شرکت یا فردی خاص استفاده کنند و با جعل آن برای خود هویت بسازند . حتی سعی می کنند تا با جعل هویت سایت‌های مالی به اطلاعات حساب کاربران دسترسی پیدا کنند .

۶- هجوم کوکی‌ها Cookie Stuffing

کوکی‌ها کدهایی هستند که توسط وب‌سایت‌ها و با اجازه کاربر بر روی مرورگر او نصب می‌شوند و اطلاعاتی مانند IP بازدید کننده ، جزئیات ورود به سیستم کاربر و دیگر موارد را جمع آوری می‌کنند .

اما زمانی که کوکی‌ بدون اجازه کاربر بر روی مرورگر او قرار می‌گیرد ، هجوم کوکی هاCookie Stuffing نامیده می‌شود . وب‌سایت‌هایی که به وسیله کوکی‌ها به مرورگر شما حمله می‌‎کنند، معمولا همزمان چندین صفحه و پاپ آپ باز می‌کنند و یا سعی در نصب نرم افزار ناشناخته‌ای بر روی سیستم شما دارند .

روش های تقلب در تبلیغات اینترنتی موبایل

بعد از معرفی راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی وب که در بالا بیان شد ، در ادامه و در این بخش ، روش های رایج تقلب در تبلیغات آنلاین موبایل که بسیار فراوان است آورده می شود . رایج ترین راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی موبایلی عبارتند از :

۱- کلیک اسپم Click Spam

در این روش کلاهبرداران از قدرت اپلیکیشن‌ها برای پوشش خود استفاده می‌کنند . به این صورت که کاربر برنامه‌ای را از اپ استور دانلود می‌کند که به نظر عادی می‌رسد اما در واقع برای تولید کلیک‌های جعلی در تبلیغات آنلاین ساخته شده است .

این برنامه در پس زمینه‌ای که کاربر هرگز نمی‌بیند ، بر روی تبلیغات کلیک می‌کند . بدین شکل کلیک آن قانونی ثبت می‌شود در صورتی که کاربر هیچ تبلیغی ندیده است . با اینگونه کلیک‌ها ، هزینه موبایل مارکتینگ شرکت‌ها به شدت افزایش می‌یابد و داده‌ها و تحلیل‌های صحیحی نیز به دست نمی‌آید .

۲- تزریق کلیک Click Injection

تزریق کلیک نوع کاملا پیچیده کلیک اسپم است . با انتشار اپلیکیشن‌های اندروید که از سیستم پخش نصب install broadcasts پیروی می‌کند ، این امکان را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهد تا زمانی که اپلیکیشن‌های دیگر بر روی موبایل نصب می‌شوند ، قبل از اتمام نصب ، کلیک انجام دهند و اعتبار نصب آن اپلیکیشن‌ها را به دست آورند .

۳- SDK های تقلبی SDK Spoofing

SDK های تقلبی به عنوان ترافیک تقلبی traffic spoofing نیز معروف و مطرح می باشند . در این روش ، کلاهبرداران نشانه‌های نصب اپلیکیشن را با کمک داده‌های دستگاههای واقعی، برای تبلیغ کنندگان ارسال می‌کنند . در صورتی که در واقعیت نصبی صورت نگرفته است .

راهکار آگاهی و پی بردن به تقلب در تبلیغات

این سوال مطرح می شود که چگونه به تقلب در تبلیغات خود پی ببرید؟ برای این کار می توانید ، از گزارش داخلی internal reporting اکانت خود استفاده کنید .

گزارش گوگل به شما می‌گوید که چند کلیک شما به لید منجر شده است اما گزارش داخلی می‌تواند تعداد لیدهایی که به فروش منجر شده‌اند را نیز بگوید . دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا برای کمپین‌های بعدی خود هدف بهتری قرار دهید .

به منظور ردیابی کلاهبرداری با گزارش‌های داخلی خود ، بررسی چند مورد به شما کمک می کند :

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصطلاحات سایتهای کسب درآمد خارجی

– نشانی آی پی IP address

– نشانگر زمانی کلیک click timestamp

– نشانگر زمانی عمل action timestamp

– عامل کاربر user agent

نشان گر زمانی کلیک و عمل باید با هم استفاده شوند تا شما IP هایی که از طریق تبلیغ به شما رسیده‌اند اما تبدیل به لید نشده‌اند را ببینید . نشانگر زمانی کلیک ، زمانی که کاربر از طریق کلیک بر روی تبلیغ به سایتتان رسیده را نشان می‌دهد . نشان گر زمانی عمل، زمانی را که آن کاربر عمل مشخصی را بر روی سایت شما انجام داده ، نشان می‌دهد.

اگر IPهایی را ببینید که نشانگر زمانی کلیک برای آن‌ها ثبت شده است اما نشانگر زمانی عمل ثبت نشده است، احتمالا تقلب در تبلیغ رخ داده است . برای بررسی بیشتر، عامل کاربر می‌تواند نشان دهد که IP متعلق به شخص حقیقی است یا خیر .

عامل کاربر ویژگی‌هایی همچون نوع دستگاه ، مرورگر ، نرم افزار و غیره مربوط به دستگاه مورد استفاده برای دسترسی به سایت شما را در اختیارتان قرار می‌دهد .

روش های مبارزه با تقلب در تبلیغات اینترنتی

درست است که راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی اعم از وب و موبایل فراوان می باشد ولی راههای مبارزه و پیشگیری از آنها هم کم نیستند . در این مقاله سایت پول یابی ۴ روش مبارزه با تبلیغات آنلاین عبارتند از:

۱- توجه به تبلیغ و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

نکته جالب درباره پلت فرم‌هایی همچون اینستاگرام ، تلگرام ، توییتر، فیسبوک و… این است که تبلیغات شما فقط در این پلت فرم‌ها نمایش داده می‌شوند . به این معناست که نفر سومی غیر از شما و ناشرتان نمی‌تواند در آن دخالتی کند .

به این صورت جلوی بسیاری از روش‌های تقلب تبلیغاتی گرفته می‌شود . همچنین نگران کلیک تقلبی رقبایتان که برای ضربه زدن و بالا بردن هزینه‌های تبلیغاتی شما انجام می‌دهند، نیستید . این نوع تقلب نیز در شبکه‌های اجتماعی کمتر اتفاق می‌افتد . زیرا تبلیغ شما بر اساس کلمه کلیدی قرار می‌گیرد و پیدا کردن آن برای رقبایتان بسیار سخت خواهد بود .

۲- مسدود کردن IP های مشکوک در گوگل ادز

اگر در قسمت قبلی توانستید IPهای متقلب را شناسایی کنید ، می‌توانید در تبلیغات بعدی خود آن‌ها را مسدود کنید . برای این کار در قسمت تنظیمات Setting گوگل اد، به تنظیمات مسدود کردن آی پی IP Exclusions setting رفته و IP های متخلف را ببندید .

۳- اجرای کمپین‌های بازخورد گوگل ادز

اگر نگران این هستید که ناشر شما برای دریافت هزینه بیشتر اقدام به کلیک تقلبی کرده باشد و دیتاهای صحیحی در دست نداشته باشید، با کمک کمپین‌های بازخورد Remarketing Campaigns گوگل ادز می‌توانید دیتاهای خود را تصحیح کنید .

در این کمپین ، تبلیغات فقط به افرادی که از سایت شما بازدید کرده و به آن علاقمند شده‌اند نشان داده می‌شود و دیگر به ناشر نشان داده نمی‌شود .

۴- بهینه کردن اهداف تبلیغات خود

اگر مشکوک به تقلب از مناطق خاصی هستید ، ممکن است حذف این مکان‌ها برای شما مفید باشد . معمولا مزارع کلیک در مناطق کم درآمد و فقیر نشین ایجاد می‌شوند . حتی چنانچه مشکوک به تفلب رقیب خود هستید ، می‌توانید شهر، کدپستی و غیره او را حذف کنید .

اما حواستان به حذف نکردن ترافیک خوب باشد . فقط اگر مطمئن هستید که اکثر کلیک‌های انجام شده در منطقه خاصی، غیر واقعی و تقلبی هستند ، آن را حذف کنید .

دلیل تقلب در تبلیغات اینترنتی

همان طور در ابتدای این مقاله سایت پول یابی اشاره شد ، تبلیغات اینترنتی وب و موبایلی صنعت بسیار پرسودی است و هر چه‌ ضریب نفوذ اینترنت در جوامع افزایش پیدا کند، مشتریان بودجه‌ بیشتری را در این حوزه صرف می‌کنند . عموما کسانی که به دنبال درآمد اینترنتی بالا ولی ناپایدار هستند از این روش ها استفاده می کنند .

زمانی که حجم زیادی از پول در بخشی از صنعت هزینه شود، افراد تمایل دارند سهم بیشتری از این پول به‌دست آورند . در نتیجه عده‌ای از افراد برای افزایش سهم درآمد خود ، اطلاعات تبلیغات اینترنتی را دستکاری می‌کنند . از طرف دیگر روش‌های تنبیهی مناسبی برای جلوگیری از این تقلب‌ها وجود ندارد . مجموعه این عوامل ، تقلب در تبلیغات اینترنتی را بیشتر می کند .

به طور کلی تقلب در تبلیغات موبایلی ، چالشی اساسی برای فعالان بازاریابی اینترنتی شده است . تقلب یکی از موضوعاتی است که به تازگی در میان فعالان حوزه‌ تبلیغات اینترنتی پررنگ شده است.

مسائلی نظیر هدر رفت بودجه‌ تبلیغاتی ، از بین رفتن کیفیت اطلاعات و از دست دادن فرصت‌ها، مشکلاتی هستند که تقلب در تبلیغات برای تیم‌های بازاریابی ایجاد می‌کنند . مسائلی از این دست سبب می‌شوند که آگاهی از انواع تقلب در تبلیغات موبایلی برای فعالان این حوزه ضروری باشد .

سخن پایانی راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی

امروزه تقلب در تبلیغات اینترنتی وب و موبایل موضوع مهمی ا‌ست که متخصصان بازاریابی و دیجیتال مارکترها لازم است درباره‌ آن اطلاعات کافی داشته باشند ، تا هنگام سفارش و اجرای کمپین‌های تبلیغات دیجیتال بودجه‌ خود را هدر ندهند.

همزمان با پیشرفت تکنولوژی تبلیغات وب و موبایلی، راهکارهای تقلب در این نوع تبلیغات هم روزبه‌روز پیشرفته‌تر شده‌اند . به همین دلیل همه دست اندرکاران در عرضه بازاریابی اینترنتی باید ضمن آشنایی با انواع راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی وب سایت و موبایل ، به راههای مبارزه با آن هم آشنا باشند .

نکته پایانی راههای تقلب در تبلیغات اینترنتی اینکه ، اگرچه ریشه کن کردن تقلب و کلاهبرداری در تبلیغات آنلاین دشوار است اما راهکارهای مبارزه با آن‌ها نیز هر روز پیشرفته‌تر و کارآمدتر می‌شوند . پس بهتر است تبلیغ دهندگان و ناشران در کنار اجرای اقدامات رایج برای جلوگیری از کلاهبرداری ، با روش های نوین و تخصصی در زمینه پیشگیری از تقلب در تبلیغات آنلاین آشنا شوند تا کمتر مورد سوء استفاده قرار گیرند .

مطلب پیشنهادی

اهمیت داشتن درگاه پرداخت آنلاین برای کسب و کارهای اینترنتی , آشنایی با درگاه پرداخت اینترنتی

اهمیت درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب و کارها

اگر کسب و کار اینترنتی دارید، باید علاوه بر آموختن مهارت‌های لازم، کسب و کارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.