کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی

در حالت عادی شاید کمال گرایی یک صفت پسندیده و قابل تحسین باشد و در همه زمینه ها حتی کسب درآمد از اینترنت هم قابل توجیه باشد، اما همه چیز همین ظاهر زیبایش نیست. گاهی وجود همین کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی یکی از بزرگترین موانع و مخرب ترین ابزار در ذهن و درون آدم ها محسوب می شود، که موجب شکست در انجام امور و چه بسا نابودی کامل یک کسب و کار می شود.

همه ما به نوعی در زندگی عادی ، رفتار با دیگران ، رشد شخصیتی ، کسب و کار واقعی و اینترنتی ، با درجاتی از کمال گرایی مواجه هستیم که تبعات مثبت و منفی برایمان به همراه دارد. در این مقاله سایت پول یابی ضمن پرداختن به کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی به حدت و شدت آن و تاثیرش در روند راه اندازی و ادامه کسب درآمد از اینترنت پرداخته می شود.

تعریف کمال گرایی Perfectionism

معنای لغوی این کلمه یعنی، برای رسیدن به بهترین خود در محدوده عقلانی و واقعیت ، تلاش می کنید. طبق این تعریف شما با آگاهی و اطلاعات درست و بیشتر در مسیر حرکت می کنید. اگر هم شکست خوردید، دوباره تلاش می کنید تا اوضاع را در جهت بهبود پیش ببرید.

کمال‌گرایی Perfectionism در روانشناسی، ویژگی‌ شخصیتی است که خصوصیات آن، با تلاش فرد برای بی‌عیب‌و‌نقص بودن و تنظیم استانداردهایی برای بالاترین سطح عملکرد توصیف می‌شود و با خود ارزیابی انتقادی و نگرانی در مورد ارزیابی دیگران نیز همراه است. کمال گرایی به شکل بیمارگونه آن یعنی داشتن معیارها و خواسته‌های بسیار سطح بالا که غیر واقع گرایانه هستند و عملاً نمی توانند انجام شوند. بنابراین فرد کمال گرا در مواجهه با شرایط احساس گناه و شرم کرده و شروع به سرزنش خود می کند.

در این مقاله هر جا در مورد کمال گرایی صحبت می شود، منظور کمال گرایی غیرواقع گرایانه است. در صورتی که، اگر کمال گرایی به عنوان یک خصیصه مثبت برای کسب انگیزه بیشتر استفاده شود، می‌تواند سبب رشد و توسعه شخصیت فرد شود. اما کمال گرایی غیر واقع گرایانه می‌تواند زندگی را به ورطه نابودی بکشاند. چون:

لذت را از زندگی می گیرد.

اعتماد به نفس را از بین می‌برد.

انرژی و توانایی انجام کار را می گیرد.

اشتیاق برای تجربه های جدید را می گیرد.

توانایی رشد و پیشرفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی ، کمال گرایی در کسب درآمد اینترنتی ، موفقیت در کار ، معایب کمال گرایی ، ایده آلی بودن

کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی

آنچه مسلم است کمال گرایی در کسب و کارهای اینترنتی و یا در هر کاری در وجود همه افراد قرار دارد. خیلی از افراد در تماس با سایت پول یابی دنبال بهترین طراح و برنامه نویس برای راه اندازی سایت خود هستند. یا اینکه خیلی وسواس در این قضیه دارند که حتما از همان ابتدا باید در بین رقبا جزو بهترین ها باشند.

نکته جالب اینکه ، با این همه وسواس و کمال گرایی آخرش هم به جایی نمی رسند. حتی افرادی را دیده ام بعد از گذشت چندین ماه نتوانستند سایتی که کمتر از یک ساعت می شود با وردپرس بالا آورد را راه اندازی کنند و هنوز هم به دنبال طراح سایت می گردند که بهترین سایت را برایشان بسازد. این به دنبال بهترین بودن همان کمال گرایی بیمارگونه است که مانع بزرگی برای شروع کسب درآمد اینترنتی می باشد.

خلاصه اینکه، کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی موجب می شود این افراد هیچ وقت به هدفی که در ذهن شان وجود دارد نرسند، و هر روزی که بگذرد در جا بزنید. وسواس بیش از حد و دقت در جزیی ترین نکات شروع یک کار ، بزرگترین مانع برای اقدام کردن مفید و اصولی است. افراد زیادی در همان گام اول توقف کامل می کنند و دیگر هیچ حرکتی انجام نمی دهند. باید حقایق کسب و کار اینترنتی را بپذیرید و بر اساس واقعیات ملموس حرکت کنید.

دلیلی برای این همه حساس بودن و وسواس داشتن وجود ندارد. مهم نیست سایت تان زیبا است یا نه، چون اصلا در نظر مشتریان و مخاطبان این موضوع زیاد اهمیتی ندارد. کسی در شروع کسب درآمد اینترنتی نه شما و نه سایت شما می شناسد. مهم محصولات، خدمات ، محتوا و آموزش هایی که از شما مشاهده می کنند.

راههای غلبه بر کمال گرایی

قبل از پرداختن به درمان کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی ، لازم است تا به طور کلی به راههای غلبه بر کمال گرایی غیر واقع بینانه در تمام مراحل زندگی پرداخته شود و بعد از آن به طور اختصاصی به چگونگی درمان کمال گرایی در کسب درآمد اینترنتی اشاره شود. البته این آموزش غلبه بر کمال گرایی عمومی ، به نوعی برای درمان کمال گرایی کسب و کار هم تاثیر دارد.

برای غلبه بر کمال گرایی موارد زیر توصیه می شود:

۱- تشخیص کمال گرایی در خود

بزرگترین مشکل بسیاری از افراد این است که نمی دانند کمال گرا هستند. زیرا تصور می‌کنند که دلیل خواسته‌های درونی آن‌ها برای این است که « استانداردهای بالاتری برای زندگی دارند و برای رسیدن به آن‌ها تمام تلاش خود را انجام می دهند»

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصول فکری ثروتمندان واقعی

برای تشخیص کمال گرایی خود به سوالات زیر پاسخ دهید:

آیا برای رسیدن به استانداردهای ذهنی خود با مشکل مواجه می‌شوید؟

آیا نرسیدن به استانداردهای ذهنی خود ، احساس ناکامی، افسردگی، اضطراب یا خشم دارید؟

آیا بیشتر استانداردهای تعیین شده توسط شما، از نظر دیگران بسیار سطح بالا هستند؟

آیا انجام دادن یک کار مشخص در یک بازه زمانی مشخص، برای شما دشوار است؟

آیا انجام کارهای خود را مدام به عقب می اندازید؟

آیا تصمیم گیری برای شما مشکل است؟

آیا از شکست خوردن واهمه دارید؟

در صورتی که پاسخ به سوالات بالا مثبت است، یک فرد کمال گرا هستید و باید آن را جدی بگیرید.

۲- رها کردن بایدها

برای این کار، در طی روز جمله های  « باید داری » که به ذهنتان می آید را بنویسید. پس از آن می‌توانید بررسی کنید که در طی یک روز، چند تا « باید » برای رفتار و تصمیم های خود استفاده می کنید؟ به عنوان مثال برخی از این بایدها عبارتند از : باید درس بخوانم، باید کار خوب پیدا کنم، باید اول شوم، باید خیلی ورزش کنم و… .

وقتی بایدهای زیادی برای خودتان تعیین می کنید در واقع موجب ایجاد ترس، مقاومت و بی حرکتی در خود می شوید. بنابراین هرگاه جمله « باید داری » به ذهنتان رسید، سریع به جای آن از خود بپرسید: «من چه احتیاج و خواسته واقعی دارم؟ » بنابراین می توانید به خود بگویید «من نیاز دارم که کسب درآمد اینترنتی بهتری پیدا کنم« یا «خواسته و آرزوی من پیدا کردن یک کسب و کار اینترنتی بهتر و مناسب تر است.»

این روش فکر کردن موجب می شود که راحت تر بتوانید به دنبال شغل و کسب درآمد اینترنتی بهتر بگردید. تایید این جمله بیشتر بر نیازها و احتیاجات شما است تا ترس ها و نگرانی ها، به همین دلیل به شما انگیزه بیشتری برای حرکت رو به جلو می‌دهد.

۳- آموختن تفاوت بین تلاش زیاد و کمال گرایی

تلاش سالم، تلاشی است که افراد را برای رسیدن به بهترین‌ها سوق می‌دهد. زیرا موجب می‌شود از خودشان راضی باشند و مطمئن شوند که همیشه می‌توانند به سمت بهتر شدن حرکت کنند.

اما کمال گرایی، یک احساس ذهنی است که به افراد القا می کند و می گوید نه شما و نه هیچ چیز دیگر به اندازه کافی خوب نیست. به عبارت دیگر افراد فکر می کنند حتما باید به استاندارد بسیار بالایی که تعیین کرده اند، برسند تا حس خوبی داشته باشند. بنابراین از انگیزه و امید افراد می‌کاهد.

۴- انتخاب اهداف خود بر اساس واقعیت

دستیابی به اهدافی که افراد کمال گرا تعیین می‌کنند، ممکن نیست. به همین دلیل موجب می‌شود که این افراد به مرور زمان عصبانی و درمانده شوند، زیرا تلاش برای رسیدن به اهداف تعیین شده بی‌نتیجه به نظر می‌رسد.

راه حل کمال گرایی این است که، باید اهداف واقعی انتخاب کنید که قابل دستیابی باشند. پس از رسیدن به یک هدف، هدف واقعی بعدی را کمی سخت تر انتخاب کنید. به این ترتیب شما رشد و پیشرفت خواهید کرد.

۵- لذت بردن از مسیر

اگر کمال گرا هستید، تنها مقصد برایتان اهمیت دارد و تمام تمرکزتان روی مقصد است. بنابراین از مسیر لذت نمی‌برید. اگر کمال گرا هستید :

اگر شغل خود را دوست ندارید و راضی نیستید، نمی‌توانید از درآمد و کارهایی که به واسطه شغلتان انجام می دهید لذت ببرید.

اگر هنوز نمی توانید مانند موسیقی‌دان های مشهور قطعات را بنوازید. بنابراین نمی‌توانید از نواختن قطعاتی که به خوبی یاد گرفته اید، لذت ببرید.

اگر امروز نتوانستید ورزش کنید، از پیاده روی حتی کوتاه مدت هم نمی‌توانید لذت ببرید.

بنابراین نباید در هیچ شرایطی اجازه دهید که کمال‌گرایی زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و خراب کند.

راه رهایی از کمال گرایی در کسب درآمد

با مجموعه مطالبی که درباره کمال گرایی در زندگی گفته شد، این سوال مطرح می شود که برای رهایی از کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟ تنها راه برای اینکه از کمال گرایی رهایی یابید این است که از همین الان شروع به کار کنید. اگر واقعا قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی و یا سایت کسب درآمد اینترنتی دارید همین حالا ساده ترین سایت را با وردپرس بالا بیاورید.

هیچ اشکالی ندارد که مردم به وب سایت تان بخندند. واقعا فکر می کنید سایت های بزرگ مثل آمازون که الان می بینید از ابتدا همین طوری بودند؟ سایت های ساده زیادی در ایران وجود دارند که جزو موفق ترین و پولساز ترین سایت های ایرانی هستند. کسب و کارهایی هستند که اگر اراده کنند بهترین ها را می توانند برای خود فراهم کنند، اما این کار را نمی کنند.

اگر قصد تولید محتوا دارید هیچ اشکالی ندارد که در ابتدا نتوانید خوب بنویسید ولی حتما بنویسید. به مقالات اولیه سایت پول یابی نگاهی بیندازید ببینید چقدر پر از ایراد و اشکال است و الان در حال تکمیل آنها و رفع ایرادات هستم. بهترین تولید کنندگان محتوا هم از ابتدا حرفه ای نبودند. با مطالعه زیاد و بیشتر نوشتن به این مرحله رسیده اند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اقدام برای شروع کسب درآمد

خوب شدن در گذر زمان

فرایند کامل شدن و یا کم کردن نواقص ، به مرور زمان و با تمرین و ممارست به دست می آید . هیچ کار بشری بدون عیب و ایراد نیست و بالاخره در یک جای کار ایراد وجود دارد. انسان ها به مروز زمان رشد می کنند. کسب و کار اینترنتی هم اینگونه است و با گذشت زمان شاهد رشد و کمال خواهد شد. برای همین در راه اندازی ، انتخاب محصول ، تولید محتوا ، طراحی و… زیاد سخت گیر نباشید.

فرضا اگر قصد دارید محصولات آموزشی ویدیویی تولید کنید به دنبال بهترین کیفیت صدا و تصویر نباشید. کسانی که آموزش های شما را دنبال می کنند فقط و فقط به خاطر محتوایی است که شما ارائه می کنید نه چیز دیگری. کیفیت صدا و تصویر خیلی مهم نیست. سعی نکنید هزینه های سنگینی برای خرید لوازم صوتی و تصویری بپردازید.

قبول کنید و باور داشته باشید که بیشتر افراد به دنبال محتوای خوب هستند نه صدای خوب. البته ارائه خدمات با کیفیت خوب مهم است ولی نه اینکه درگیر وسواس شوید و هیچ وقت کاری که قرار است انجام دهید را شروع نکنید. بالاخره باید از یک جایی شروع کنید و به مروز زمان ، کیفیت کار خود را ارتقا دهید. تاکید زیاد بر کمال گرا بودن ، عامل خیلی از شکست ها و متوقف شدن کسب و کار های آنلاین شده است.

سنجش کمال گرایی در کسب و کار آنلاین

این سوال کلیدی مطرح می شود که آیا کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی خوب است و باید آن را همیشه رعایت کرد؟ تجربه ثابت کرده که به هیچ عنوان نمی توان گفت ، کمال گرایی چیز خوبی است. با توجه به مطالبی که در این مقاله به آنها اشاره شد، باید متوجه شده باشید که کمال گرایی چقدر می تواند افراد را از کسب و کارشان عقب بیاندازد.

افراد زیادی هستند که از تخصص و مهارت خودشان در قسمت نظرات سایت پول یابی می گویند و راهنمایی لازم را دریافت می کنند، ولی ماههاست که دست به هیچ کار خاصی نزده اند . وقتی علت را جویا می شوم ، می گویند در حال طراحی قالب ، رنگ سایت و چیدمان دسته بندی هستیم و هنوز تمام نشده است.

زمانی که از شیوه بازاریابی ، چگونگی جذب مخاطب ، سئو و بهینه سازی سایت ، راه اندازی فروشگاه و… سوال می شود ، فقط تمرکز روی بی نقص بودن طراحی سایت و انتخاب قالب دارند و می گویند تا اینها تمام نشوند دست به هیچ کار دیگری نمی زنند. ضمن اینکه مدعی هستند سایت خوب با طراحی خاص ، مشتریان را به سمت خود می آورد.

با شنیدن این استدلال ها هر انسانی دچار بهت و حیرت می شود . این افراد کمال گرا هستند که در همان قدم اول گیر کرده اند و هیچ اقدامی نمی توانند انجام دهند. زیبایی سایت یا طرز چیدمان قسمت های مختلف در سایت اصلا مهم نیست ، مهم تولید محتوا ، روش بازاریابی و فروش محصولاتتان است.

سخن پایانی کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی

در این مقاله سایت پول یابی تلاش شد تا مفهوم کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی و همچنین تاثیر مخرب افراط در کمال گرایی بیان شود. اگر واقعا قصد راه اندازی کسب درآمد اینترنتی دارید سعی کنید ، زیاد معطل نکنید و هر چه زودتر با هر نوع امکانات و سرمایه ای که در اختیار دارید کسب و کارتان را شروع کنید. اصلا مهم نیست در ابتدا در چه حد و اندازه ای و با چه امکانات و شرایطی قصد شروع کار را دارید. مهم این است که اولین گام را برای آغاز درآمد اینترنتی بردارید.

اگر قصد راه اندازی وب سایت تخصصی برای شروع کسب درآمد دارید اصلا مهم نیست که سایت پنل عضویت داشته باشد و یا اینکه منو های بالای سایت چه شکلی باشند. هیچ کاربری به خاطر این موارد ساده سایت شما را انتخاب نمی کند. مهم درست کار کردن بر اساس قواعد مرسوم، با هدف جذب کاربران و جلب رضایتشان می باشد و این کار با تولید محتوا میسر است.

نکته آخر کمال گرایی در کسب و کار اینترنتی این است که زیاد خود را درگیر مسائل حاشیه ای و غیر ضروری کسب درآمد اینترنتی نکنید. کافیست کار را شروع کنید، در ادامه مسیر با فراهم شدن شرایط و یا افزایش میزان آگاهی به مرور زمان دست به تکمیل وب سایت و رفع ایرادات احتمالی در کسب درآمد اینترنتی خواهید زد. توجه کنید که در گذر زمان کسب و کارها به دوام و پایداری می رسند.

مطلب پیشنهادی

ویژگی افراد پولدار موفق ، عادت افراد ثروتمند ، رمز موفقیت ، راه ثروتمند شدن

ویژگی افراد پولدار موفق

به قول رابرت کیوساکی اگر نتوانید قاطعانه تصمیم بگیرید، آن‌وقت هرگز پول درآوردن را یاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.