مهم ترین اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ

فراوانی و کاربرد زیاد تعداد کلمات و اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ ، به دلیل گستردگی و وسعت و تاثیر شگرف آن در کسب درآمد اینترنتی است . کمتر کسب و کار اینترنتی پیدا می شود که مستقیم و یا غیر مستقیم تحت تاثیر بازاریابی اینترنتی نباشد . اصولا افزایش کسب درآمد از اینترنت و توسعه کسب و کار آنلاین را نمی توان ، بدون بازاریابی اینترنتی تصور کرد .

با گسترش فضای مجازی ، صنعت تبلیغاتی و مالی آن نظیر بازاریابی اینترنتی به دلیل اقبال کاربران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی ، تنوع و رشد بالایی یافته است . دیجیتال مارکتینگ خود دارای زیرمجموعه های فراوانی شده و چنانچه وارد زیرمجموعه هایش شوید انگار وارد دنیای دیگر ، با کلی وسعت و تنوع شده اید .

برای درک و آشنایی بهتر بازاریابی اینترنتی تصمیم گرفتم تا در حد امکان ۱۰۱ تا از مجموعه اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ را همراه با توضیح آنها در این مقاله سایت پول یابی فهرست کنم . این کلمات و واژه ها می تواند برای کسانی که به دنبال کسب درآمد اینترنتی پایدار هستند ، مفید باشد .

تعریف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ Digital marketing  نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و عمدتا در اینترنت ، از جمله تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و یا هر رسانه دیجیتال دیگری انجام می‌شود . این نوع از بازاریابی ، تبلیغاتی است که به دلیل ارزانی ، تاثیرگذاری ، ماندگاری زیاد و فراگیر بودنش هم‌زمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی ، جایگاه خاصی را در بین تبلیغاتچی ها باز کرده است .

شبانه‌روزی ، بی‌وقفه بودن و قابلیت ایجاد تغییرات به صورت به‌روز ، موجب شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکت‌ها از لحاظ منابع مالی با مشکلاتی مواجه هستند کاملاً پُر‌رنگ‌تر ‌شود .

به نوعی ، دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب‌سایت ، اپلیکیشن ، تبلیغات آنلاین (ادوردز مارکتینگ) ، شبکه‌های اجتماعی ، سئو ، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی موبایلی ، برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند‌سازی می‌باشد . لذا هدف غایی و نهایی استفاده از بازاریابی اینترنتی ، افزایش کسب درآمد آنلاین با بازاریابی اینترنتی و سوددهی بالا می باشد .

اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی , Digital marketing

خلاصه اینکه ، دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing مجموعه فرآیندها و فعالیت ها برای انجام تبلیغات ، خدمات و آنالیز مشتریان و مخاطبان فضای مجازی است که برای انجام چنین کار مهمی نیاز به اینترنت می باشد . خود تحقق این فرایند و فعالیت ها وابسته به تعداد زیادی ابزارها و راهکارها است که از آنها به عنوان کلمات و اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ در این مقاله یاد می شود .

اهمیت و ضرورت بازاریابی اینترنتی

اینکه چرا دیجیتال مارکتینگ مهم و ضروری است؟ به دلیل اثرگذاریش در افزایش کسب درآمد اینترنتی ، خود را به وضوح نشان می دهد . در گذشته نه چندان دور اغلب مسافران با وسایل نقلیه در هنگام سفر، نگاهشان به بیلبوردها بود . حتی مشاهده می شد که برندهای بزرگ مانند بی ام و و آئودی به رقابت های بیلبوردی در آن سوی مرزها با هم داشتند .

در گذشته بسیاری از برندها و کسب و کارها مبالغ زیادی را صرف اجاره این بیلبوردها می کردند . هر چند که هنوز هم در ایران عده ای پول خود را در این راه صرف می کنند . طبق گزارشات ۹ درصد رانندگان روزانه مشغول کار با موبایل هایشان هستند . با توجه به این آمار نمی توان به آینده بیلبوردها خوشبین بود . اگر قرار باشد حتی رانندگانی که چشمشان به جاده است دیگر توجهی به این بیلبوردها نکنند ، پس چه کسی به این بیلبوردها نگاه خواهد کرد .

با فراگیر شدن ماشین های خودران ، دیگر هیچ آینده ای برای بیلبوردها وجود نخواهد داشت .  این مسئله یعنی وقت زیادی برای کسب و کارها باقی نمانده است . تا قبل از اینکه با کسب و کار سنتی خود خداحافظی نکرده اید ، باید به دیجیتال مارکتینگ روی آورید .

آمار و ارقام نشان می دهد آمریکایی ها روزانه بیش از ۱۱ ساعت از وقت خود را با لوازم الکترونیک سپری می کنند . با این آمار بالا ، آمریکایی ها تقریبا تمام زمان خود را در دنیای دیجیتال سپری می کنند . متاسفانه آمار صحیحی در کشور ایران وجود ندارد . اما با توجه به علاقه شدید کاربران ایرانی به ابزارهای دیجیتال می توان حدس زد که این وضعیت تا درصد زیادی در ایران نیز وجود دارد .

بررسی تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی اینترنتی

با توجه به توضیحات بالا ، بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارها و روش های بازاریابی به صورت دیجیتال است . لذا از تمام کانال های موجود در رسانه های دیجیتال برای دریافت اطلاعات به مشتریان استفاده می کند و تنها به اینترنت و فضای مجازی محدود نمی شود . با استفاده از ابزارهای دیجیتال می توان بازاریابی را به صورت نوین انجام داد . لذا در آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به این نکته توحه شود .

بسیاری از افراد این تصور را دارند که بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ به یک معنا هستند و حتی در این مقاله هم در کنار هم استفاده می شود . در حالی که اینطور نیست و این دو با هم تفاوت دارند و استفاده هر دو به یک معنا یک غلط مصطلح محسوب می شود .

مثلا کانال های رسانه ای در دیجیتال مارکتینگ شامل وب سایت ، ppc یا پرداخت به ازای هر کلیک یا تبلیغات کلیکی ، بازاریابی پیامکی ، پادکست های صوتی ، سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ) و برنامه های تلفن همراه می باشد . برخی از کانال های دیجیتال مارکتینگ مانند اپلیکیشن های موبایل می توانند بدون نیاز به اتصال همیشگی به اینترنت به کار خود ادامه دهند . این قبیل کانال ها در حیطه بازاریابی اینترنتی به شمار می روند .

بازاریابی اینترنتی که زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ است به بازاریابی با استفاده از کانال ها یا رسانه هایی گفته می شود که به صورت همیشگی به اینترنت متصل هستند . در کل می توان گفت دیجیتال مارکتینگ شامل تمام رسانه های دیجیتال می شود . اما بازاریابی اینترنتی بر روی بازاریابی در بستر اینترنت فعالیت دارد . بناربراین بازاریابی اینترنتی بکی از روش های بازاریابی است که به عنوان زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد .

مزایای دیجیتال مارکتینگ

این سوال مطرح می شود که ، چرا باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟ دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی مزایای غیرقابل انکاری دارد که استفاده از آن را به یک امر ضروری تبدیل کرده است . برخی از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از :

۱- دسترسی سریع و آسان به مخاطب هدف

شناخت مخاطب و نیازهای او یکی از مهمترین مراحل بازاریابی است . اما این تازه آغاز کار است شما باید پیام متناسب با خواست و نیاز مخاطب را تهیه کنید . اگر تمام این مراحل را به درستی انجام دهید وارد سخت ترین مرحله کار یعنی رساندن پیام به مخاطب (که در اینجا بازار هدف و مشتریانتان هستند) می‌شوید .

۲- دسترسی ساده به مخاطب

دیجیتال مارکتینگ با ابزارهایی که در اختیارتان می‌گذارد کمک می‌کند ساده تر به مخاطب دسترسی پیدا کنید . لذا می توانید پیام‎ها را به بهترین شکل ممکن در اختیارش قرار دهید .

۳- در اختیار قرار دادن ابزارهای سنجش و اندازه گیری

پس از اجرای کمپین های مختلف بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای دقیق می‌توان میزان موفقیت کمپین را سنجید . پیش از این اندازه گیری دقیق کار دشواری بود و بعضا نیاز به هزینه های هنگفت داشت .

۴- قیمت مناسب دیجیتال مارکتینگ

در مقایسه با شیوه های سنتی ، هزینه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار پایین تر است و بازگشت سرمایه بیشتری را هم در پی دارد .

۵- امکانات متنوع تبلیغاتی

تنوع امکانات تبلیغاتی ابزارهای بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد است . لذا می توان برای هر دسته از مخاطبان پیام را به شیوه اثرگذار ارائه کرد .

۶- قابلیت بهبود سیستم در سریع ترین زمان ممکن

بهبود و ارتقای ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار ساده است . به همین دلیل به محض تغییر استراتژی می‌توان آن را بهبود و ارتقا داد .

۷- کسب درآمد اینترنتی پایدار

اگر تمام فرایند دیجیتال مارکتینگ مخصوصا تاثیرگذاری روی مخاطب هدف و جذب آن به خوبی صورت پذیرید ، موجب افزایش کسب درآمد از اینترنت پایدار و دائمی خواهد شد .

موارد بالا تنها بخشی از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای آنلاین هستند . افراد می توانند با توجه به موارد بالا این نوع تبلیغات و بازاریابی را انتخاب کرده و کسب و کار اینترنتی خودشان را توسعه و برندسازی کنند .

تصور اشتباه درباره دیجیتال مارکتینگ

یک تصور اشتباه در مورد انواع روش های بازاریابی دیجیتال وجود دارد و آن هم تاکید بر ارزان بودن آن است . برخی این مورد را مهمترین مزیت دیجیتال مارکتینگ می دانند . واقعیت این است که بازاریابی دیجیتال اگرچه این امکان را دارد که با روش های ارزان قیمت شروع شود ، اما اگر بخواهید به صورت اصولی و حساب شده به طراحی کمپین های بازاریابی دیجیتال اقدام کنید و برنامه ریزی استراتژیک مناسب داشته باشید ، با بودجه کم و محدود نمی توان این کار را انجام داد .

استفاده بهینه از تمام ابزارها در دنیای دیجیتال ، می تواند سینرژی مناسبی را جهت گسترش یک کسب و کار در اینترنت ایجاد نماید . سینرژی Synergy که در فارسی به آن هم افزایی نیز می‌گویند ، مفهومی است که اذعان دارد ارزش ترکیبی و عملکرد دو شرکت بیشتر از مجموع آنها بطور مجزا خواهد بود . سینرژی اصطلاحی است که بیشتر در زمینه‌ ادغام و مالکیت Mergers and Acquisitions استفاده می‌شود .

به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ به استفاده مناسب از ابزارهای دیجیتالی جهت ایجاد معماری و ساختار حرفه ای در بستر اینترنت و گسترش آنها از طریق هدف گذاری و تعیین استراتژی مناسب در این زمینه اطلاق می شود .

تاثیر اینترنت بر بازاریابی کسب و کارها

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی سنتی نیست . بلکه در دنیای مدرن با استفاده از ابزارهای دیجیتال و تولید رسانه های اجتماعی و … رشد کرده و بستری که راه این نوع بازاریابی را هموارتر کرده است ، اینترنت می باشد .

در واقع در اینترنت دست صاحبان کسب و کارها بازتر است . می توانند با استفاده از ابزارهای مختلف مانند موبایل ، تبلت ، ایمیل ، وب سایت ، شبکه های اجتماعی و … رفتار مشتریان را بررسی کرده و به نیازهای آنها بهتر پاسخ دهند . نکته مهم اینکه اینترنت در سالیان اخیر رشد سریعی داشته و بازاریان و شرکت ها را به این نوع از بازاریابی کشانده است .

امروزه تمامی افراد از گروههای سنی و جنسیتی مختلف ، ساعت ها وقت خود را با اینترنت می گذرانند . چه در خانه به وسیله مودم و چه در بیرون و محل کار با استفاده از وای فای گوشی . طبق تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که هر روز تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند بیشتر هم می شود . بر طبق آمار گرفته شده از سایت های معتبر پایش اینترنت ، استفاده از اینترنت در سه سال گذشته رشد ۷ درصدی داشته است . همین عامل کافیست که از بازاریابی سنتی خارج شده و به بازاریابی دیجیتال کشانده شوید .

مهم ترین اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ

می توانیم دیجیتال مارکتینگ را مانند یک مدرسه در نظر بگیریم که کلاس های آن فرآیندهای بازاریابی هستند . در واقع دیجیتال مارکتینگ انواع بازاریابی با قابلیت ها و مقاصد مختلف را شامل می شوند . بازاریابی دیجیتال دنیای بسیار گسترده و وسیعی دارد که سراغ هر کدام از زیرمجموعه‌های آن بروید، وارد دنیای دیگری می‌شوید که برای خودش وسعت زیادی دارد .

اما برای اینکه بتوانید در این حوزه کار کنید یا درک درستی از مفاهیم آن داشته باشید باید با اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید . از آنجایی که در کاربرد روزانه ، معمولا اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به صورت انگلیسی به کار می‌روند ، اگر با معنای آنها آشنا نباشید دچار مشکل خواهید شد .

مهم ترین اصطلاحات متداول دیجیتال مارکتینگ , معادل فارسی دیجیتال مارکتینگ , اصطلاحات مارکتینگ

در این مقاله سایت پول یابی می‌خواهم به صورت کامل و جامع به بررسی معنا و مفهوم مهمترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ بپردازم . با ما همراه باشید :

۱- بازاریابی دیجیتال Digital Marketing

بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی آنلاین ، بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing اصطلاحاتی هستند که در واقع برای همان دیجیتال مارکتینگ به کار می‌روند . تا امروز تعاریف مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ ارائه شده است ، ولی کاربردترین و ساده‌ترین آنها استفاده از ابزارهای آنلاین و دیجیتال در راستای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است .

بازاریابی دیجیتال می‌تواند شامل روش‌های مختلفی چون بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو ، ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی محتوایی ، تبلیغات کلیکی و… شود .

۲- بازاریابی درون‌گرا Inbound Marketing

بازاریابی داخلی ، بازاریابی ربایشی ، بازاریابی درونگرا از اصطلاحات رایجی است که به عنوان معنای اینباند مارکتینگ به کار برده می‌شود . زمانی که مشتری از راههای مختلف سمت کسب و کارتان می‌آید قیف بازاریابی (قیف فروش) یا مسیری تحت عنوان سفر مشتری را پشت سر می‌گذارد .

اگر در این مسیر با روش‌هایی غیر از تبلیغات مستقیم و با ارائه محتوای ارزشمند و کاربردی تلاش کنید تا مخاطب به مشتری تبدیل شود ، این فرایند را بازاریابی ربایشی یا درونگرا می‌گویند

برخلاف بازاریابی برون گرا ، بازاریابی درون گرا به نوعی از بازاریابی گفته می شود که بدون اینکه بخواهید به سراغ مشتری بروید با ایجاد یک تجربه ارزشمند برای مشتری آن را تحت تاثیر قرار دهید . همان طور که در بالا اشاره شد ، در واقع با ایجاد محتوای ارزشمند کاربر خود را جذب می کنید .

این نوع جذب ، رضایت مشتری را هم به همراه دارد و در آن هدف صرفا فروش نیست . این نوع بازاریابی منجر به ایجاد روابط بلند مدت با مشتری می شود. SEO (بهینه سازی موتورهای جست و جو) و بازاریابی رسانه های اجتماعی مثال هایی از بازاریابی درونگرا می باشند . امروزه جایگاه و اهمیت بازاریابی درونگرا برای کسب درآمد اینترنتی و کسب و کار آنلاین غیر قابل انکار است .

۳- بازاریابی برون‌گرا دOutbound Marketing

یکی از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ که  پر کاربرد است ، بازاریابی برون گرا است که یک برنامه بازاریابی و در واقع همان بازاریابی سنتی است که در آن برای فروش محصولات به دنبال مشتری می روید . تماس تلفنی با مشتریان، کمپین های ایمیل هدفمند ، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی ، بازاریابی مستقیم مثال های از بازاریابی برونگرا هستند .

به عبارتی دیگر ، بازاریابی بیرونی ، بازاریابی خروجی ، بازاریابی برونگرا یا آوت‌باند مارکتینگ در واقع همان فرایند تبلیغات و بازاریابی پیوسته به روش مستقیم برای افزایش فروش محصولات است که از سالیان دور آن را می‌شناسیم . در بازاریابی درونگرا مشتری یا کاربر است که سراغ شما می‌آید ، ولی در بازاریابی برونگرا این شما هستید که سراغ مشتری می‌روید .

۴- همکاری در فروش Affiliate Marketing

سیستم همکاری در فروش یا بازاریابی پورسانتی ، واسطه ایی ، وابسته که به نام افیلیت مارکتینگ هم شناخته می‌شود ، در واقع روشی مرسوم از بازاریابی در دنیای آفلاین و آنلاین است که می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد . در این سیستم شما به عنوان یک ناشر ، تبلیغات محصولاتی که برای خودتان نیست را روی سایت یا دیگر صفحات خود منتشر می‌کنید .

در ازای تحقق اهداف مشخص پورسانت یا درصدی از فروش را می‌گیرید . البته گاهی این درصد می‌تواند عدد ثابتی باشد . همکاری در فروش را ساده ترین و راحت ترین شیوه کسب درآمد از اینترنت و بدون نیاز به سرمایه اولیه می دانند .

خلاصه آنکه ، همکاری در فروش یک سیستم کسب درآمد و از فعالیت های بازاریابی وابسته است . افیلیت مارکتینگ به این صورت عمل می کند که شما محصول یا خدماتی را در وب سایت یا شبکه های اجتماعی خودتان معرفی می کنید و این معرفی  منجر به خرید محصول می شود . در صورتی که فروش محقق شود شما درصد (پورسانت) از فروش را دریافت می کنید .

۵- بازاریابی محتوایی Content Marketing

اگر بخواهم ساده و کاربردی بازاریابی محتوایی را تعریف کنم، می‌توانم بگویم کانتنت مارکتینگ استفاده از محتوای کاربردی و جذاب برای تحقق برنامه‌های بازاریابی و فروش است . در این روش با استفاده از انواع فرمت‌های محتوا سراغ مخاطب خود می‌روید تا ابتدا بتوانید آن را درگیر و وفادار کنید تا سپس به مشتری تبدیل شود .

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که ابتدا باید به خوبی مفاهیم بازاریابی را بدانید تا بتوانید با محتوای خود و قدرت کپی رایتینگ مشتریان را جذب کنید تا در نهایت فروش مورد نظر محقق شود .

خلاصه اینکه ، یک فرایند بازاریابی است که هدف آن تولید محتوای جذاب و ارائه آن برای جذب و درگیر شدن Engage یک گروه مشخص از مخاطبان است تا اقداماتی را برای سودآوری شما مانند خرید انجام دهند . در بازاریابی محتوایی با تولید محتوا موجب فروش محصولات می شود .

۶- بازاریابی ایمیلی Email Marketing

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ به معنای استفاده از ابزار ایمیل برای انتقال پیام به مخاطبان هدف به منظور جذب مشتریان جدید ، حفظ رابطه با مشتریان قبلی ، تبلیغات اینترنتی ، ارائه محتوای کاربردی، ارسال پیشنهادات ویژه ، تخفیف و… است . از مهمترین مزیت‌های بازاریابی ایمیلی یا ارسال ایمیل انبوه می‌توان به هزینه مقرون‌به‌صرفه بودن و نرخ کلیک بالا اشاره کرد که برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد .

توجه کنید که یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که با تبلیغات ایمیلی متفاوت است . در تبلیغات ایمیلی یک پیام تبلیغاتی مشخصی را به تعداد انبوهی از کاربران تان ارسال می کنید که ممکن است چندان هم اخلاقی نباشد . اما ایمیل مارکتینگ هدفمند تر است و هدف از آن ایجاد یک رابطه عمیق با مشتری است و برای ارسال ایمیل از مشتری اجازه گرفته میشود .

با طراحی قالب ایمیل می توانید این ارتباط را بهبود و تعامل مشتری را افزایش دهید . ایمیل مارکتینگ یکی از راه های افزایش فروش آنلاین و کسب درآمد اینترنتی بالا است .

۷- بازاریابی پیامکی SMS Marketing

SMS Marketing هم مشابه با بازاریابی ایمیلی است . این شیوه به یک کسب و کار کمک می کند با استفاده از پیامک های انبوه پیام های بازاریابی از طریق پنل اس ام اس ارسال کنند .

خیلی‌ها از افراد و فعالان کسب و کار تصور می‌کنند دیگر پیامک اثرگذاری سابق را ندارد ، اما اشتباه می‌کنند . بازاریابی پیامکی هنوز هم در موارد مختلفی مانند زمانی که دنبال بازخورد سریع هستید یا مخاطبان شما خیلی اهل فضای آنلاین نیستند ، جواب می‌دهد .

در واقع بازاریابی پیامکی به معنای استفاده از پیامک برای تحقق اهداف بازاریابی و فروش و در نهایت افزایش نرخ تبدیل است .

۸- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی Social Media Marketing

SMM یکی دیگر از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ است که به کارگیری پلتفرم های شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است . اگر از شبکه‌های اجتماعی مختلف برای بازاریابی محتوایی ، انتشار محتوا ، بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده کنید ، روش مورد نظرتان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ نامیده می‌شود .

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که تا می‌توانید از بازاریابی و فروش مستقیم دوری کنید . یعنی به دنبال این باشید که با انتشار محتوای جذاب و تعامل بیشتر با مخاطبان ، از آنها خریداران وفادار بسازید .

۹- نرخ تبدیل Conversion Rate

شما با انواع روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود در فضای آنلاین و با استفاده از ابزارهای دیجیتال دنبال یک هدف مهم هستید ، اینکه در نهایت کاربران اقدام مورد نظر شما را انجام دهند . مهمترین اقدامی که انتظار دارید خرید محصولات و افزایش کسب درآمد اینترنتی است . ولی گاهی می‌تواند شامل ثبت نام ، پرکردن فرم ، شرکت در یک رویداد ، دانلود یک فایل یا نصب اپلیکیشن مورد نظرتان باشد .

به طور کلی نرخ تبدیل یعنی تعداد افرادی که از بین کل کاربران وارد شده به سایت ، اقدام مورد نظرتان را انجام داده‌اند . درصد نرخ تبدیل به صورت زیر محاسبه می‌شود :

۱۰۰×(تعداد کل بازدیدکنندگان/ تعداد بازدید کنندگانی که اقدام مورد نظر را انجام داده‌اند) = نرخ تبدیل

خلاصه اینکه ، نرخ تبدیل به درصدی از مشتریان گفته می شود که یک اقدام خاص را انجام می دهند که این اقدام می تواند ثبت نام ، بررسی ایمیل یا خرید باشد . دیجیتال مارکتینگ تلاش می کند مشتری را به اقدام بعدی در قیف فروش ترغیب کند که برای بازاریابی بسیار اهمیت دارد .

۱۰- بهینه سازی نرخ تبدیل Conversion Rate Optimization

همان طور که در بالا اشاره شد ، نرخ تبدیل اهمیت زیادی دارد . چون نشان می‌دهد تا چه اندازه در ازای هزینه پرداخت شده برای تبلیغات ، عملکرد موفقی داشته‌اید و نرخ تبدیل شما چقدر بوده است . از این رو بهینه‌سازی نرخ تبدیل نیز اهمیت زیادی دارد .

بهینه سازی نرخ تبدیل یعنی مجموعه اقدامات و فرآیندهای مختلفی که در بخش‌های متفاوت انجام می‌دهید تا نرخ تبدیل شما به بیشترین میزان خود برسد .

۱۱- پرداخت به ازای کلیک Pay Per Click – PPC

پرداخت به ازای کلیک یکی از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی است . تبلیغات کلیکی PPC یا پرداخت به ازای کلیک به معنای تبلیغاتی است که هزینه آن تنها در ازای کلیک مخاطبان روی لینک مورد نظر پرداخت می‌شود . شما حساب‌تان را شارژ می‌کنید و هر زمان روی لینک مورد نظر کلیک شود ، هزینه آن از حسابتان کسر می شود .

تبلیغات بر اساس کلیک PPC نمونه ای از تبلیغات اینترنتی هستند که هزینه به ازای کلیک روی تبلیغات ، پرداخت می شود . پرداخت در ازای کلیک یک مدل تبلیغاتی است که موجب افزایش ترافیک سایت ها می شود . شما به عنوان آگهی دهنده به گروهی که تبلیغات شما را قرار داده اند به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می کنید . البته این گروه می تواند گوگل یا یک وب سایت ایرانی یا خارجی باشد .

۱۲- تبلیغات گوگل Google ADWORDS

یکی از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ که بسیار پرطرفدار هم است تبلیغات گوگل می باشد . گوگل ادوردز یا تبلیغات گوگل در واقع سرویس تبلیغات کلیکی یا PPC است . افراد با پرداخت هزینه مورد نظر، روی برخی از کلمات کلیدی تبلیغ خود را انجام می‌دهید و لینک‌های موردنظر در گوگل ، یوتیوب یا دیگر سرویس‌های گوگل در رتبه‌های بالا نشان داده می‌شود .

این سیستم به تیلیغ کنندگان کمک میکند تبلیغات خود را در نتایج مرتبط در گوگل نمایش داده شوند . بر اساس کلمه کلیدی هدف خود به گوگل هزینه پرداخت می کنند .

۱۳- بازاریابی مجدد Remarketing

گاهی روش‌های مختلف بازاریابی در همان مرحله اول به نتیجه نمی‌رسد و نمی‌توانید نرخ تبدیل خوبی داشته باشید . در این موقعیت باید سراغ بازاریابی مجدد Remarketing بروید . در بازاریابی مجدد با روش‌های مختلف بازاریابی مخاطبان‌تان را هدف قرار داده و پرزنت می‌کنید . وقتی احساس می‌کنید محصول شما دیگر فروش مورد نظر را ندارد ، می‌توانید سراغ بازاریابی مجدد بروید .

گاهی به بازاریابی مجدد Remarketing ریتارگتینگ Retargeting یا هدف‌گیری مجدد مخاطبان نیز گفته می‌شود . چون بعد از بررسی‌ها مشخص می‌شود این افراد بدون اقدام خاصی از سایت شما خارج شده‌اند .

۱۴- تست ای / بی A/B Testing

تست A/B یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها در بازاریابی دیجیتال و از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ و پرکاربرد است . در این روش بعد از مدتی که از اجرای یکی از کمپین‌ها گذشت ، تست A/B را به کار می‌گیرید تا بتوانید به نتیجه دلخواه‌تان برسید . در واقع هر زمان بخواهید بین دو گزینه A و B آزمایش کنید تا براساس بازخورد به دست آمده به گزینه مناسب برسید ، تست A/B  انجام داده‌اید .

۱۵- نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش یا بانس ریت Bounce Rate با اینکه همیشه معیاری قطعی برای سنجش نیست ، ولی یکی از بدترین شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI است که می‌تواند برای یک سایت رخ دهد . اگر بخواهم نرخ پرش را خیلی ساده تعریف کنم، یعنی اینکه از بین تعداد کل ورودی‌های سایت شما ، چه تعداد از کاربران بدون سر زدن به صفحه بعدی یا اقدامی خاص خیلی زود سایت را ترک کرده یا به صفحه قبلی برگشته‌اند . به عبارتی دیگر ، توقف زیاد و یا بازدید از دیگر صفحات سایت نداشته اند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد در طول سال

۱۶- نرخ کلیک Click Through Rate – CTR

نرخ کلیک CTR یکی از مهمترین سنجه‌های دیجیتال مارکتینگ است که اهمیت بسیاری زیادی دارد . در واقع نرخ کلیک به این معنا است که چه تعداد از کل کاربرانی که لینک شما را در نتایج جستجوی گوگل ، تبلیغات کلیکی ، از طریق ایمیل یا هر پیام دیگری دیده‌اند ، روی آن کلیک کرده‌اند . هر لینک ، کلمه کلیدی یا صفحه از سایت ، می‌تواند نرخ کلیک متفاوتی داشته باشد .

برای تبلیغاتی که برای پرداخت به ازای کلیک می دهید دستیابی به نرخ کلیک بالا یکی از عوامل موفقیت شما است .

۱۷- ترافیک طبیعی Organic Traffic

ترافیک طبیعی یا ترافیک ارگانیک شامل ترافیکی می‌شود که از طریق موتورهای جستجو وارد هر وب سایتی می‌شوند . فرض کنید کاربری عبارت مزایا و معایب همکاری در فروش را در گوگل جستجو کرده و از طریق لینک نشان داده شده در نتایج جستجو وارد سایت پول یابی شود ، به این ترافیک ورودی ارگانیک یا طبیعی می گویند .

۱۸- ترافیک پولی Paid Traffic

در مقابل ترافیک ارگانیک یا طبیعی ، تصور کنید که برای دریافت ترافیک ورودی بیشتر از روش‌های مختلف پولی چون انواع تبلیغات کلیکی استفاده کنید . به این روش ترافیک پولی Paid Traffic می گویند . در واقع در این روش صاحبان کسب و کار اینترنتی با پرداخت هزینه برای نمایش تبلیغات اینترنتی ، ترافیک ورودی دریافت می‌کنند .

۱۹- صفحه فرود Landing Page

صفحه فرود یا لندینگ پیج در واقع صفحه‌ای از وب سایت با طراحی خاص برای هدف یا کمپینی مشخص است که کاربران بعد از کلیک روی لینک مورد نظر وارد این سایت می‌شوند و با دریافت اطلاعات لازم به مشتری تبدیل خواهند شد . به این دلیل به صفحه لندینگ صفحه فرود گفته می‌شود که بازدیدکنندگان اولین جایی که بعد از کلیک روی لینک‌های خارجی می‌بینند این صفحه است و در واقع روی آن فرود می‌آیند .

صفحه فرود در کسب و کار اینترنتی و مخصوصا برای فروش آنلاین و کسب درآمد اینترنتی تعیین کننده است . لذا باید طراحی جذاب داشته باشد و با استفاده از اطلاعات کافی و یک فراخوانی یا کال تو اکشن Call To Action خوب بیشترین نرخ تبدیل را برایتان به ارمغان بیاورد .

۲۰- واکنش گرا Responsive

واکنشگرا یا ریسپانسیو بودن وب سایت به این معناست که تمام صفحات و محتوای سایت در هر نمایشگری ( کامپیوتر ، موبایل ، تبلت ، لپ تاپ ) متناسب با اندازه صفحه نمایش مورد نظر به درستی نمایش داده شود . در واقع به این دلیل واکنش گرا بودن سایت در سئو seo مهم است که نشان می‌دهد تا چه اندازه برای مخاطب خود اهمیت قائل هستید و چقدر تلاش می‌کنید تجربه‌ای ساده و لذت‌بخش داشته باشد .

۲۱- رابط کاربری User Interface – UI

یکی از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ رابط کاربری یا User Interface است . محیط نرم‌افزاری و طراحی ظاهری هر سیستمی است که با کاربر هدف تعامل دارد . رابط کاربری علاوه بر زیبای ظاهری و جذاب باید کاملا بهینه طراحی شود تا مخاطب بتواند به سادگی از آن استفاده کند .

۲۲- تجربه کاربری User Experience – UX

تجربه کاربری در واقع مکمل رابط کاربری است . هر چقدر بتوانید طراحی و رابط کاربری زیبا و شیکی طراحی کنید ، ولی نتوانید تجربه خوبی برای کاربر خود رقم بزنید ، هیچ فایده‌ای ندارد . تصور کنید بهترین رابط کاربری را طراحی کرده‌اید ، ولی کاربر شما به راحتی نمی‌تواند دکمه خرید را پید کند . در نتیجه تجربه خوبی برایش رقم نمی‌خورد و سایت شما را ترک خواهد کرد .

در واقع تجربه کاربری نحوه تعامل و دسترسی آسان کاربر به قسمت‌های مختلف رابط کاربری است . برای اینکه بتواند خیلی سریع و راحت به آن چیزی که می‌خواهد برسد .

۲۳- فراخوان به عمل Call To Action – CTA

فراخوانی ، فراخوان به عمل ، درخواست اقدام ، درخواست بازخورد یا کال تو اکشن ، همه یک معنی دارند . یعنی اینکه بتوانید خیلی کوتاه و سریع در پایان پیام خود از مخاطب‌تان بخواهید که اقدام مورد نظر شما را انجام دهد . این اقدام می‌تواند به اشتراک گذاری محتوا ، بیان تجربه مشابه ، نظر دادن ، اقدام به خرید ، پرکردن فرم ، ثبت نام ، بیان بازخورد و… باشد .

۲۴- سئو Search Engine Optimization – SEO

SEO یکی از اصطلاحات رایج بازاریابی است که کارشناسان سئو و دیجیتال مارکترها با آن سروکار دارند.

سئو SEO یا بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو به معنای مجموعه اقداماتی است که در طراحی وب سایت ، تولید محتوا ، استراتژِی محتوایی ، بهبود رابط و تجربه کاربری و… انجام می‌دهید تا بتوانید در نتایج جستجوی گوگل بهترین رتبه را داشته باشید . چون براساس تجربه کاربران در نتایج به دست آمده روی یکی از سه لینک اول کلیک می‌کنند .

البته این روزها ساختار SEO کمی تغییر کرده و آن را با Search Experience Optimization می‌شناسند . این عبارت به معنای این است که باید هنگام جستجو بهترین تجربه کاربری را برای کاربر رقم بزنید .

خلاصه اینکه ، سئو به اقداماتی گفته می شود که با انجام آنها می توانید از نتایج جستجوی گوگل بدون پرداخت هزینه برای وب سایت خود ترافیک بگیرید . با بهبود رتبه وب سایت تان در موتورهای جستجو ، بهتر دیده شده و ورودی بیشتری خواهید گرفت . نتیجه نهایی سئو ، بهبود کسب و کار و افزایش درآمد اینترنتی می باشد .

۲۵- لینک سازی Link building

لینک سازی یا لینک بیلدینگ به معنای برقرار ارتباط میان دو صفحه وب است که موجب می‌شود کاربر مسیر مشخصی را برای دستیابی به محتوا یا محصول مورد نظر خود دنبال کند . برای این کار باید بین صفحات یک وب‌سایت یا صفحات مختلف وب ارتباط معنادار و منطقی بسازید .

بک لینک یا لینک سازی خارجی به فرایند ایجاد لینک از وب سایت های خارجی مرتبط با موضوع سایت شما است . آموزش لینک بیلدینگ برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی ضروری است چون  لینک سازی موجب بهبود رتبه شما شده و تعداد لینک های با کیفیت به سایت شما را افزایش می دهد .

۲۶- نرخ بازگشت سرمایه Return On Investment – ROI

بازگشت سرمایه یا ROI یکی از مهمترین شاخص‌های کلیدی عملکرد است که حتی خیلی‌ها معتقدند استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید براساس آن چیده شود . چون فروش و سودآوری بیشتر هدف نهایی هر تبلیغاتی است . از این رو باید همیشه حواستان به نرخ بازگشت سرمایه باشد .

شاید بهترین تعریف برای نرخ بازگشت سرمایه ، نسبت سود حاصله به میزان هزینه و سرمایه پرداخت شده باشد . هدف اصلی از تبلیغات اینترنتی همان طور که در بالا اشاره شد کسب درآمد اینترنتی بالا است که ضمن برگشت هزینه های جاری ، سود دهی هم داشته باشد .

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی یا میزان سودآوری یک سرمایه گذاری را نشان می دهد . در واقع میزان بازدهی یک سرمایه گذاری خاص را نسبت به هزینه انجام شده اندازه گیری می کند . این مقدار از تقسیم سود بر هزینه سرمایه گذاری به دست می آید.

۲۷- نمایش یا ایمپرشن Impression

به هر تعداد منحصر به فردی که از محتوای شما بازدید می‌شود ریچ Reach گفته می‌شود . اما فارغ از اینکه محتوایتان توسط کاربران تکراری دیده شود یا روی آن کلیک شود یا خیر، به تعداد دفعاتی که محتوا یا تبلیغ شما در یک صفحه از نتایج گوگل نمایش داده می شود ایمپرشن Impression یا نمایش گفته می‌شود .

همان طور که در بالا اشاره شد ، اینکه هر بار کاربر صفحه را باز می کند و تبلیغ را مشاهده می کند نیز ایمپرشن نامیده می شود و الزاما کلیک روی آن اتفاق نمی افتد .

۲۸- بازاریابی در موتور جستجو Search Engine Marketing – SEM)

از آنجایی که می‌دانید بسیاری از کاربران با جستجوی کردن کلمات یا عبارات مورد نظرشان به آن چیزی که می‌خواهند می‌رسند ، بنابراین باید تلاش کنید با روش‌های مختلف در بهترین نتایج جستجو دیده شوید . بازاریابی موتورهای جستجو در واقع به معنای روشی از بازاریابی اینترنتی به وسیله تبلیغات پولی است که براساس آن کاری می‌کنید تا رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو بهبود یابد .

۲۹- اعتبار دامنه Domain Authority

اعتبار دامنه  یا دامین اتوریتی در واقع امتیازی است که توسط وب‌سایت مشهور MOZ از ۰ تا ۱۰۰ به دامنه یک وب سایت داده می‌شود تا براساس عوامل مختلف ، اعتبار آن سنجیده شود . عوامل مختلفی چون تعداد و کیفیت بک لینک‌ها ، تعداد دفعات جستجوی نام برند در گوگل ، عمر دامنه و سیگنال‌های شبکه اجتماعی تاثیر زیادی در اعتبار دامنه یا DA دارند .

۳۰- شاخص کلیدی عملکرد KPI

برای اینکه بسنجید که چقدر توانسته‌اید در عملکردهای مشخص شده در استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق باشید و نحوه عملکرد تیم‌های مختلف چگونه بود ، باید ابتدای کار ، شاخص‌های مهم و کلیدی برای کسب و کارتان را مشخص ‌کنید . در نهایت بسنجید تا چه اندازه توانسته‌اید با عملکرد خود به این شاخص‌ها نزدیک شوید . KPI در واقع متغیرهای متنوع و قابل اندازه‌گیری است که براساس آنها می‌توانید میزان موفقیت در رسیدن به اهداف تعریف شده را ارزیابی کنید .

۳۱- بهینه سازی شبکه های اجتماعی Social Media Optimization – SMO

همان طور که اشاره شد سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر زیادی روی سئو و اعتبار دامنه سایت دارد . بنابراین باید از بهینه سازی شبکه های اجتماعی بیشترین استفاده را ببرید. بهینه سازی شبکه‌های اجتماعی SMO در واقع مجموعه اقداماتی است که برای افزایش اطلاع‌رسانی ، آگاهی از برند و به کارگیری روش‌های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی مختلف به کار می‌گیرید .

۳۲-  جذب مشتری Customer acquisition

هدف اصلی و نهایی دیجیتال مارکتینگ جذب و حفظ مشتری است . لذا این اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به همه فعالیت های فروش و بازاریابی برای جذب مشتری اشاره می کند .

۳۳-هزینه جذب مشتری Customer acquisition cost

اصطلاح CAC یا هزینه جذب مشتری به میانگین هزینه جذب مشتری اشاره دارد و مقدار آن با فرمول زیر محاسبه می شود . این مقدار همراه با CLV که در ادامه می آید ، اطلاعات خوب و ارزشمندی درباره سودآوری بالقوه کسب و کارها می دهند .

CAC = هزینه های فروش و بازاریابی / تعداد مشتریان

۳۴- ارزش طول عمر مشتری (Customer lifetime value)

CLV به میزان درآمدی گفته می شود که مشتری برایتان به همراه دارد . این مقدار گاهی ارزش مادام العمر مشتری (LVC) هم گفته می شود و با فرمول زیر محاسبه می شود :

CLV = میانگین مقدار خرید * دفعات خرید * طول عمر مشتری

۳۵- بازاریابی موتورهای جستجو Search Engine Marketing

بازاریابی موتور جستجو SEM افزایش میزان و کیفیت ترافیک با استفاده از سئو و تبلیغات پولی است که یکی از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ می باشد .

برای خیلی از افرادی که در اینترنت فعال هستند دو مفهوم SEO و SEM  هنوز ناشناخته و مبهم مانده‌اند و یا SEM  و SEO را یک چیز می‌پندارند . ولی واقعیت این است که SEM  یا بازاریابی موتورهای جستجو Search Engine Marketing و سئو SEO تفاوت زیادی با هم دارند .

SEM مفهومی بسیار گسترده‌ای است . در واقع تمام فعالیت‌هایی که در راستای استفاده از تکنولوژی موتورهای جستجو جهت افزایش بازدید یک وب سایت ، جذابیت و درآمد اینترنتی انجام می‌گیرد ، بخشی از SEM هستند . بنابراین SEO را نیز شامل می‌شود

خلاصه اینکه ، اجرای استراتژی‌های SEM می‌تواند موجب افزایش درآمد اینترنتی پایدار ، کمک به فرایند تبدیل Conversion ، آگاهی از برند و ایجاد ترافیک پایدارتر شود . همچنین ، نتایج فوری بیشتری را نسبت به سایر شیوه‌های بلند‌مدت بازاریابی رقم می‌زند .

۳۶- بازاریابی ویروسی Viral Marketing

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی برای زمانی است که تصمیم می گیرید کاربران خود را ترغیب به انتقال پیام بازاریابی کنید . دقیقا کلمه ویروسی نیز به همین دلیل به کار می رود ، به این معنی که این پیام به صورت ویروس به اطراف منتقل می شود . از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ و در عین بسیار تاثیرگذار آن است .

در واقع یک محتوا ممکن است میلیون ها بار تکثیر شود . یکی از روش های آن انتقال دهان به دهان است اما با توجه به تکنولوژی های امروزه از همه شبکه های ارتباطی وایرال انجام می شود . هدف شما افرادی است که دایره ارتباطات گسترده ای را دارند .

۳۷- سفر مشتری Customer Journey

سفر مشتری از آشنایی مشتری با کسب و کارتان شروع می شود و تا زمانی که مشتری از شما یک محصول را می خرد ، ادامه می یابد . سفر مشتری مراحل مختلفی از حضور مشتری در فروشگاه شما و مجموعه حرکات و فعالیت هایش را در بر می گیرد. با استفاده از سفر مشتری شما می توانید رفتار او را شناسایی و ارزیابی کنید .

۳۸- بید Bid

بید یکی از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ و کمتر شناخته شده توسط کاربران می باشد . بید در واقع ، میزان هزینه تبلیغاتی است که آگهی دهنده برای اقدام مشتری مانند کلیک و بازدید به سایت تبلیغ کننده می پردازد .

۳۹- برندینگ Branding

برندسازی یا برندینگ به تمام اقداماتی گفته می شود که برای شناسایی برند به کاربر و مخاطب صورت می گیرد . این اقدامات شامل تبلیغات ، بازاریابی مستقیم ، ارتباط موثر با مشتری ، بسته بندی و خدمات و غیره می شوند .

۴۰- بازاریابی مستقیم Direct Marketing

بازاریابی مستقیم نوعی از بازاریابی است که به جای بازاریابی انبوه برای مشتریان بالقوه و بالفعل که شناخته شده هستند به صورت ارتباط مستقیم انجام می شود . برای مثال فروش تلفنی یا ایمیل مارکتینگ یک شیوه یا بازاریابی مستقیم است .

۴۱- نرخ تعامل Engagement Rate

معیاری است که در بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می شود . نسبت تعداد مخاطبی که با محتوا  تعامل داشته به کل مخاطبان (دنبال کننده) است . نرخ تعامل ، عملکرد محتوای شما را اندازه گیری می کند و به شما می گوید که آن محتوا چقدر موفق عمل کرده است . برای مثال نرخ تعامل در اینستاگرام براساس تعداد لایک ، کامنت و سیو سنجیده می شود . البته در سایر شبکه های اجتماعی دیگر متفاوت است .

۴۲- قیف بازاریابی دیجیتال Digital Marketing Funnel

یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که کمک می کند در دنیای فروش آنلاین چطور یک مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنید . در واقع یک نقشه راه برای هدایت مشتریان بالقوه از اولین تعامل آنها با برند و تبدیل شدن به خریدار است .

۴۳- هزینه به ازای هزار بار نمایش Cost per Mille

اصطلاح رایج دیجیتال مارکتینگ CPM که به آن CPI یا Cost Per Impression هم می گویند . هزینه ای است که باید برای هزار بار نمایش صفحه وب سایت خود به پلتفرم تبلیغ دهنده بپردازید . این مساله میزان آگاهی از برندتان را افزایش می دهد .

۴۴- بخش بندی مشتریان Customer segmentation

فرایند تقسیم بندی مشتریان بر اساس معیارهای متفاوت است . سگمنت segmentation مشتریان به شما کمک می کند تا کاربران را بر اساس ویژگی های شخصیتی ، مکان جغرافیایی ، نیازها ، علایق ، بودجه و ارزشی که خواهند داشت ، برای کسب و کار خودتان گروه بندی کنید . با تقسیم بندی مشتریان می توانید اطلاعات هدفمندتر و مفید تری را ارسال کنید که نرخ تبدیل شما را افزایش دهند .

۴۵- سرنخ Lead

لید یا سرنخ یکی دیگر از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ  است که به کاربرانی گفته می شود که به هر طریق با شما آشنا شده اند و برای دریافت اطلاعات و یا خرید مراجعه می کنند . لید یک مشتری بالقوه است که ممکن است به خریدار تبدیل شود . در واقع زمانی یک کاربر را می توان لید نامید که از او اطلاعات تماس در دسترس باشد .

۴۶- هزینه به ازای هر مشتری Cost Per Acquisition

CPA یا هزینه به ازای هر مشتری معیاری برای تعیین هزینه جذب هر مشتری است . برای به دست آوردن این هزینه می توانید هزینه کمپین را بر تعداد تبدیل ها تقسیم کنید . در واقع متوجه می شوید که برای هر تبدیل مشتری چقدر هزینه کرده اید .

۴۷- تبلیغات نمایشی Display Ads

تبلیغات نمایشی شکلی از تبلیغات آنلاین است که با ترکیب متن ، تصویر و لینک‌های وب‌سایت ، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات کسب و کار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد . این تبلیغات می‌توانند به شکل ثابت باشند و تنها از یک تصویر تشکیل شوند یا به شکل پویا (متحرک) منتشر شوند و چندین تصویر ، ویدیو یا متن‌های تغییر دهنده در آنها به نمایش درآید .

بعضی از تبلیغات نمایشی اطلاعاتی درباره محصولات یا خدمات کسب و کار را به مخاطبان ارائه می‌کنند . بعضی دیگر ، برای سرگرم کردن مخاطبان و تشویق آنها به برقراری ارتباط از طریق شرکت در بازی‌های ساده طراحی شده‌اند . تبلیغات بنری از رایج‌ترین شکل‌های تبلیغات نمایشی است .

۴۸- بازاریابی یکپارچه Integrated Marketing

بازاریابی یکپارچه به همسو کردن تمام فعالیت‌ها و استراتژی‌های بازاریابی و استفاده از پیام‌های اصلی یکسان برای ایجاد تجربه کاربری یکپارچه با برند گفته می‌شود . در بازاریابی یکپارچه ، تمام تاکتیک‌های ارتباطی مانند تبلیغات نمایشی ، صفحه‌های فرود ، بازاریابی ایمیلی و کاتالوگ‌های محصولات یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند .

از نمونه‌ تکنیک‌های بازاریابی یکپارچه می‌توان به استفاده از فراخوانی به اقدام CTA مشترک در تمام استراتژی‌های آنلاین و آفلاین در یک کمپین تبلیغاتی اشاره کرد .

۴۹- بازاریابی چند کاناله Omni Channel marketing

بازاریابی چند کاناله یکی دیگر از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ می باشد که تجربه خریدی یکپارچه را در تمام نقطه‌های فروش کسب و کار ایجاد می‌کند . در این نوع بازاریابی از داده‌ها و اطلاعات قبلی برای ایجاد ظاهری یکپارچه برای برند استفاده می‌شود .

برای مثال ، اگر کسب و کار فروش لباس دارید و استراتژی بازاریابی چند کاناله را اجرا می‌کنید ، مشتریان شما باید بتوانند مدل‌های لباس مورد علاقه خود را از شبکه‌های اجتماعی شما بیابند . در فروشگاه آنلاین شما مدل‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند و با کد تخفیفی که از وب‌سایت دریافت می‌کنند ، محصولات مدنظر خود را از فروشگاه‌های فیزیکی شما خریداری کنند .

۵۰- برند Brand

برند تجربه‌ای است که کاربران هنگام بهره‌گیری از خدمات یا محصولات یک کسب و کار کسب می‌کنند . این تجربه چیزی است که خدمات و محصولات یک کسب و کار را از سایرین متمایز می‌کند . برند تنها یک نام نیست ، بلکه نقطه‌ای است که ویژگی‌ها ، مزایا و انتظارات مشتریان در آن با هم تلاقی می‌کنند .

برندهای موفق ، هویت و تصویری منحصربه‌فرد دارند و با مشتریان رابطه احساسی برقرار می‌کنند . به همین دلیل ، افراد در زندگی روزمره خود برندهای خاصی را به دیگر برندها ترجیح می‌دهند .

۵۱- هویت برند Brand Identity

هویت برند به تجربه بصری مشتریان با محصولات یا خدمات یک کسب و کار گفته می‌شود . هویت برند شامل عناصری مانند نام برند ، لوگو ، پالت رنگ‌ها و شکل حروف و فونت‌های مرتبط با برند گفته می‌شود که برند را از نظر بصری از دیگران متمایز می‌کند . عناصری مانند کلمات ، تصاویر ، صداها و لحن‌ها نیز در تشکیل هویت منحصربه‌فرد برند نقش دارند .

۵۲- تصویر برند Brand Image

تصویر برند از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ است . تصویر برند در واقع تصور مشتریان از محصولات ، خدمات و کسب و کارتان می باشد . کسب و کار هیچ کنترلی روی تصویر برند ندارد و نمی‌تواند در آن تغییر چندانی ایجاد کند ، اما با در نظر داشتن اهدافی مانند افزایش آگاهی از برند ، بیشتر شناخته‌شدن ، کسب مطلوبیت بیشتر میان مشتریان و برقراری ارتباط نزدیک با آنها می‌تواند تصویر برند را بهبود ببخشد و سهم بازار برند را افزایش دهد .

هویت برند منحصربه‌فرد و مدیریت مناسب برند ، رمزهای موفقیت در ایجاد تصویر برند بهتر به شمار می‌روند .

۵۳- بودجه تبلیغات Advertising Budget

بودجه تبلیغات در واقع بودجه‌ای است که شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات خود به مخاطبان هدف در نظر می‌گیرند . بودجه تبلیغات معمولاً هزینه مواردی مانند تبلیغ در رسانه‌ها ، عکاسی ، چاپ ، ارسال و پشتیبانی از متخصصان تبلیغات و بازاریابی را می‌پردازد . معیارهایی مانند نرخ بازگشت سرمایه ROI در تعیین بودجه تبلیغات نقش دارند .

۵۴- کانال توزیع Distribution Channel

مسیری که محصولات یا خدمات از زمان طراحی شدن تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کنندگان طی می‌کنند کانال توزیع نامیده می‌شود . کانال‌های توزیع در بازاریابی معمولاً به دسته‌های : ۱- کسب‌وکار به کسب‌وکار» Business-to-Business | B2B و ۲- کسب و کار به مصرف‌کننده Business-to-Consumer | B2C تقسیم می‌شوند .

دسته B2B با تعامل میان شرکت‌ها برای تولید محصولات ارتباط دارد . دسته B2C بر رسیدن محصولات به دست مصرف‌کنندگان واقعی تمرکز می‌کند . برای مثال ، بعضی کسب و کارها محصولات خود را به شکل مستقیم به مصرف‌کنندگان می‌فروشند و بعضی دیگر، محصولات خود را به خرده‌فروش‌های دیگر ارائه می‌کنند .

۵۵- تجارت الکترونیکی E-commerce

به فرآیند خرید و فروش محصولات و خدمات با استفاده از اینترنت ، تجارت الکترونیکی گفه می‌شود . این فرآیند با کسب اطلاعات مشتری درباره محصولات و خدمات آغاز می‌شود و سپس به شکل خرید ، استفاده و در حالت ایده‌آل ، خرید مجدد و وفاداری مشتری ادامه پیدا می‌کند .

۵۶- فروشگاه آنلاین E-commerce Website

به وب‌سایت‌هایی که امکان خرید یا فروش محصولات و خدمات از طریق اینترنت را برای افراد فراهم می‌کنند ، فروشگاه آنلاین یا وب‌سایت تجارت الکترونیکی گفته می‌شود . کسب و کارها با استفاده از فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند سفارش‌های مشتریان را پردازش کنند . مبالغ پرداختی را دریافت کنند ، فرایند ارسال و لجیستیک را مدیریت کنند و خدمات پشتیبانی را به مشتریان خود ارائه دهند .

۵۷- متن تبلیغ Ad Copy

متن یا کپی تبلیغ به متن و کلماتی گفته می‌شود که در پیام‌های تبلیغاتی برای کاربران ارسال می‌شود . متن تبلیغ معمولا شامل عنوان تبلیغ در تبلیغات نمایشی ، خط موضوع تبلیغ در ایمیل‌های بازاریابی ، دکمه فراخوانی به اقدام CTA در تبلیغات آنلاین و سناریو یا اسکریپت تبلیغات ویدیویی و تلویزیونی می‌شود .

توجه کنید که متن تبلیغ با عناصر تبلیغ مانند تصویرسازی‌ها و عکس‌ها متفاوت است . اما در کنار آنها قرار می‌گیرد و با آنها هدف مشترکی را دنبال می‌کند .

۵۸- رپورتاژ آگهی Advertorial

رپورتاژ آگهی روشی در تبلیغات همسان است . این روش تبلیغاتی مشابه تبلیغات قدیمی در روزنامه‌ها و مجله‌ها در میان محتوای اصلی است . در این روش تبلیغاتی ، محتوایی مفید برای ارائه اطلاعات درباره حوزه تخصصی کسب و کار یا محصولات تولید می‌شود و این محتوا در وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های منتشرکننده رپورتاژ آگهی برای مخاطبان منتشر می‌شود .

ظاهر رپورتاژ آگهی شبیه به محتوای اصلی پلتفرم است و با برچسب تبلیغ یا محتوای حمایت‌شده از سایر مطالب متمایز می‌شود .

۵۹- مخاطبان هدف Target Audience

مخاطب هدف نیز از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ است . افرادی که می‌خواهید با فعالیت‌های بازاریابی خود به آنها دسترسی پیدا کنید ، مخاطبان هدف شما هستند . این افراد معمولاً مصرف‌کنندگانی هستند که به محصولات یا خدمات برند شما علاقه دارند و احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری کسب و کار زیاد است .

مخاطبان هدف را می‌توان بر اساس ویژگی‌های شخصی مانند سن و جنسیت و موقعیت مکانی ، ویژگی‌های روان‌شناختی مانند دغدغه‌ها و ارزش‌ها و ویژگی‌های رفتاری مشترک آنها دسته‌بندی کرد و از این دسته‌ها در شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی بهره گرفت .

۶۰- پرسونای مشتری Buyer Persona

پرسونای مشتری یا پرسونای خریدار به شخصیت‌های فرضی گفته می‌شود که مارکترها از آنها برای نمایش ویژگی‌های خریداران مختلف و سناریوهای مختلف فروش استفاده می‌کنند .

این شخصیت‌ها بر اساس تحقیق بازار و داده‌های موجود از مشتریان و مخاطبان راغب ساخته می‌شوند و نشان می‌دهند که چه افرادی ممکن است از وب‌سایت کسب و کار بازدید کنند، محصولات یا خدمات آن را خریداری کنند یا از این محصولات و خدمات استفاده کنند .

گاهی اوقات از پرسونای منفی برای نمایش مشتریان و مصرف‌کنندگانی که کسب و کار باید از آنها دوری کند نیز استفاده می‌شود .

 ۶۱- کاربر نهایی End User

به شخصی که از محصولات و خدمات کسب و کار استفاده می‌کند ، کاربر نهایی می گویند . برای مثال اگر شما لباس تولید می‌کنید ، فردی که در نهایت لباس‌های برندتان را می‌پوشد کاربر نهایی است . اگر وب‌سایت می‌سازید ، شخصی که شما را برای ساخت وب‌سایت استخدام می‌کند مشتری شماست و شخصی که در نهایت از وب‌سایت استفاده می‌کند ، کاربر نهایی است .

۶۲- فرم تماس Contact Form

فرم تماس صفحه‌ای از وب‌سایت است که در آن پرسشنامه‌ای کوتاه قرار داده شده و از کاربران می‌خواهد که اطلاعات مختصری درباره خود و علاقه‌مندی‌هایشان را در اختیار کسب و کار قرار دهند . یا تمایل خود به دریافت اطلاعات بیشتر درباره محصولات و خدمات برند را اعلام کنند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد

در این فرم معمولاً نام و نام خانوادگی ، آدرس ایمیل و علاقه‌مندی‌های کاربران از آنها پرسیده می‌شود . لینک صفحه قوانین استفاده از خدمات و سیاست حریم خصوصی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و اجازه آنها برای تماس‌های بیشتر کسب می‌شود .

۶۳- اهداف بازاریابی

کمپین‌های بازاریابی می‌توانند اهداف مختلفی را دنبال کنند . از اهداف رایج در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان به جذب مشتری ، افزایش تعداد سفارش‌ها ، افزایش نرخ تعامل و افزایش درآمد اشاره کرد . اهداف بازاریابی اغلب در چارچوب SMART تعیین می‌شوند . این چارچوب از ما می‌خواهد که اهداف خود را طوری تعیین کنیم که ویژگی‌های زیر را داشته باشد :

– مشخص Specific .

– قابل ارزیابی Measurable .

– قابل دستیابی Achievable .

– مرتبط Relevant .

– دارای زمان‌بندی مشخص Time-bound .

برای مثال ، هدف یک کمپین ایمیل مارکتینگ می‌تواند : دریافت ۵ هزار مشتری جدید در فصل جاری از طریق کمپین کد تخفیف Friends and Family باشد .

۶۴- سهم بازار Market Share

سهم بازار از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ است و به درصدی از بازار گفته می‌شود که محصولات یا خدمات شما آن را تحت تسلط خود درمی‌آورند . برای محاسبه سهم بازار ، میزان فروش کسب و کار بر میزان فروش در حوزه تخصصی در یک بازه زمانی مشخص تقسیم می‌شود .

شرکت‌ها برای بهبود سهم بازار روی بهینه‌سازی وفاداری مشتریان و تولید محصولات و ارائه خدمات نوآورانه و جدید تمرکز می‌کنند . حتی گاهی اوقات ، شرکت‌های رقیبان اصلی خود را می‌خرند .

۶۵- اتوماسیون بازاریابی Marketing automation

یکی دیگر از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ که پرکاربرد هم می باشد اتوماسیون بازاریابی است . اتوماسیون بازاریابی یا مارکتینگ اتومیشن فرآیندی است که امکان انجام خودکار فعالیت‌های همیشگی و تکرارشونده در بازاریابی را فراهم می‌کند . در زمان متخصصان و اعضای تیم بازاریابی صرفه‌جویی می‌کند و بهره‌وری آنها را افزایش می‌دهد . برای مثال ، با استفاده از اتوماسیون بازاریابی می‌توان ایمیل‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی را با زمان‌بندی قبلی ارسال کرد .

۶۶- بلاگ Blog

کلمه بلاگ مخفف وبلاگ Weblog است . بلاگ یا مجله اینترنتی در واقع مجموعه‌ای از مقاله‌هاست که درباره یک موضوع خاص نوشته شده و در وب‌سایتی منتشر شده‌اند . در بلاگ‌ها همواره مقاله‌های جدید منتشر می‌شود و کاربران به تعامل با وب‌سایت و انتشار دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره این مقاله‌ها تشویق می‌شوند .

هر شخصی مي‌تواند یک وبلاگ داشته باشد . بلاگرهای موفق ، کسانی هستند که تبلیغ‌کنندگان را جذب می‌کنند و با آنها از طریق افیلیت مارکتینگ همکاری می‌کنند . زیرا نوشته‌ها و گفته‌های آنها از نظر گروهی از دنبال‌کنندگان ، معتبر است .

۶۷- کوئری Search Query

عبارت جستجو شده یا کوئری به کلمات یا عبارت‌هایی گفته می‌شود که کاربران در موتورهای جستجو وارد می‌کنند تا پاسخ پرسش‌های خود را بیابند . ارزیابی کوئری‌های کاربران هنگام ورود به وب‌سایت از گام‌های مهم در تحقیق کلمات کلیدی برای سئو محسوب می‌شود .

۶۸- الگوریتم گوگل

الگوریتم‌ها فهرستی از محاسبه‌های ریاضی و گزاره‌های If/Then هستند که مشخص می‌کنند کامپیوترها در مواقع مشخص باید چه اقداماتی را انجام دهند . الگوریتم گوگل در واقع سیستم قوانینی است که گوگل از آن برای مرتب کردن میلیاردها صفحه وب و نمایش آنها برای کوئری‌های مرتبط کاربران استفاده می‌کند .

نتایج جستجوها در SERP بر اساس میزان مرتبط بودن و مفید بودن برای کاربران ، رتبه‌بندی می‌شوند . این الگوریتم از ویژگی‌های شخصی کاربران مانند موقعیت مکانی و تاریخچه جستجوها نیز برای نمایش نتایج مرتبط بهره می‌گیرد .

۶۹- متن جایگزین Alt Text

متن جایگزین متنی است که موضوع تصاویر و پاپ‌آپ‌ها را شرح می‌دهد . این متن درون کدهای HTML وب‌سایت نوشته می‌شود . در صورتی که تصاویر به شکل کامل بارگذاری نشوند ، می‌توان آن را مشاهده کرد .

از متن جایگزین برای رسیدن به اهداف مختلفی استفاده می‌شود . برای مثال ، بعضی کاربران برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب ، از گزینه‌های بارگذاری نکردن تصاویر استفاده می‌کنند . کاربرانی کم‌بینا یا نابینا نیز با استفاده از دستگاه‌های مخصوص خواندن صفحات ، متن جایگزین را می‌خوانند و موضوع تصاویر را درک می‌کنند . این متن همچنین امکان درک تصاویر را برای ربات‌های موتورهای جستجو فراهم می‌کند .

فهرست اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به انگلیسی  , معادل فارسی دیجیتال مارکتینگ

۷۰- انکر تکست Anchor Text

انکر تکست متنی است که به جای لینک‌های وب‌سایت درون متن‌های دیجیتال و ایمیل‌‌ها نمایش داده می‌شود . انکر تکست در بهبود تجربه کاربری نقش مهمی ایفا می‌کند . این متن ، به کاربران اعلام می‌کند که در صورت کلیک روی لینک با چه محتوایی مواجه خواهند شد . موتورهای جستجو نیز هنگام رتبه‌بندی صفحه‌های وب‌سایت به مرتبط بودن انکر تکست و موضوع صفحه توجه می‌کنند .

۷۱- بک‌لینک Backlink

بک‌لینک به لینک‌های وب‌سایت شما در وب‌سایت‌های دیگر گفته می‌شود . این لینک‌ها ، نماینده ترافیکی هستند که از سمت وب‌سایت‌های دیگر به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌شود . تعداد و کیفیت بک لینک ها می‌تواند در بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو نقش داشته باشد . به همین دلیل ، بک لینک Backlink به عنوان معیاری مهم برای تعیین رتبه وب‌سایت و میزان شهرت آن میان کاربران شناخته می‌شود .

۷۲- تگ H1

از این تگ HTML برای مشخص کردن مهمترین اطلاعات در صفحه استفاده می‌شود . در واقع ، عنوان‌های صفحه معمولا با استفاده از تگ H1 مشخص می‌شوند و به عنوان مهمترین بخش صفحه شناخته می‌شوند .

با استفاده از CSS صفحه می‌توان تگ‌های H1 را طوری تنظیم کرد که با فونت ، رنگ و اندازه مشخص مدنظرتان در صفحه نمایش داده شوند . تگ‌های H1 در سئو نقش مهمی را ایفا می‌کنند و ایندکس شدن محتوا را ساده‌تر می‌کنند .

۷۳- تگ‌های متا

تگ‌های متا بخشی از کد HTML صفحه هستند که به موتورهای جستجو در درک ، ارزیابی و رتبه‌بندی صفحات کمک می‌کنند . تگ‌های متا شامل توضیحات متا ، کلمات کلیدی متا و URLهای کانونی می‌شوند .

۷۴- توضیحات متا Meta Description

توضیحات کوتاهی که درباره محتوای صفحه در کدهای HTML صفحه قرار می‌گیرد ، توضیحات متا نام دارد . موتورهای جستجو هنگام رتبه‌بندی صفحه‌ها ، صفحه‌هایی با توضیحات متای مرتبط به جستجوی کاربران را در اولویت قرار می‌دهند . همچنین، تعداد کاراکترهای توضیحات متا در موتورهای جستجو محدود و در حدود ۱۶۰ کاراکتر است .

۷۵- کلمه کلیدی Keyword

کلمه کلیدی ، کلمه یا عبارتی درون محتوای صفحه‌های وب است که کاربران آنها را در موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات مدنظر خود وارد می‌کنند . در واقع ، کسب و کارها برای جذب کاربران از طریق موتورهای جستجو ، باید از کلمات و عبارت‌هایی در محتوای خود استفاده کنند که به کلمات و عبارت‌های جستجو شده توسط کاربران هماهنگ باشد .

زمانی که کسب و کار و کاربران از کلمات کلیدی مشترک استفاده کنند ، صفحه‌های وب‌سایت کسب و کار در جایگاه‌های بالاتر در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود .

۷۶- تراکم کلمه کلیدی Keyword Density

به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در صفحه وب تکرار شده ، تراکم کلمه کلیدی گفته می‌شود . برای محاسبه نرخ تراکم کلمه کلیدی ، تعداد دفعات تکرار کلمه بر تعداد کل کلمات محتوا تقسیم شده و حاصل در ۱۰۰ ضرب می‌شود .

برای مثال ، اگر یک کلمه کلیدی در متنی ۳۰۰ کلمه‌ای ۱۰ بار تکرار شده باشد ، تراکم کلمه کلیدی ۳ درصد است . هرچه تراکم کلمه کلیدی بیشتر باشد ، صفحه در موتورهای جستجو رتبه بهتری پیدا می‌کند . البته به کسب و کارها توصیه می‌شود که از استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing پرهیز کنند .

۷۷- کد اسکیما Schema Markup

کد اسکیما یا اسکیما مارک‌آپ کدی است که به صفحه‌های وب اضافه می‌شود و به موتورهای جستجو در درک محتوای صفحه کمک می‌کند . درک بهتر محتوای صفحه توسط موتورهای جستجو ، امکان انتشار محتوا به شکل‌های مختلف در صفحه نتایج موتور جستجو را فراهم می‌کند .

مثلا با استفاده از کد اسکیما می‌توان تصاویر مرتبط با یک دستور تهیه غذا را در کنار توضیحات آن نمایش داد . به بیان دیگر ، کد اسکیما ، نتایج و اسنیپت‌های ویژه در صفحه نتایج گوگل را ایجاد می‌کند .

۷۸- بریده یا Featured Snippet

بریده‌ها یا اسنیپت به بخشی از صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل گفته می‌شود که تلاش می‌کند تا پرسش‌های کاربران را بدون کلیک کردن روی لینک صفحه‌ها پاسخ دهد . این بخش مانند بریده مطبوعات است و نام snippet هم بر همین موضوع تکیه دارد .

این اسنیپت‌ها شامل بهترین حدس گوگل برای پاسخ دادن به سؤال ، عنوان صفحه‌ای که پاسخ را ارائه می‌دهد ، URL صفحه و تصویری از صفحه می‌شود . اسنیپت‌های ویژه برای صرفه‌جویی در زمان کاربران هنگام جستجو طراحی شده‌اند . اما بسیاری از آنها توسط ربات‌ها ایجاد می‌شوند و صحت اطلاعات آنها همیشه مورد تأیید نیست .

۷۹- URL کانونی

نسخه عالی و نهایی صفحه‌ای از وب‌سایت که می‌خواهید موتورهای جستجو هنگام خزش یا کراول کردن  Crawling بیابند ، URL کانونی یا URL کانونیکال Canonical URL نامیده می‌شود . زمانی که کمپین‌های بازاریابی را راه‌اندازی می‌کنید و فرآیند ردیابی کاربران را آغاز می‌کنید ، اطلاعاتی به انتهای URL منحصربه‌فرد اضافه می‌شود .

در این زمان از نظر خزنده‌ها ، شما چند نسخه مشابه از یک صفحه دارید و مشخص نیست که کدام نسخه ، صفحه واقعی را نشان می‌دهد . زمانی که URL کانونی را در کد HTML صفحه مشخص می‌کنید ، در واقع به موتورهای جستجو اعلام می‌کنید که می‌خواهید کاربران کدام صفحه را مشاهده کنند .

۸۰- خطای ۴۰۴

حتماً تاکنون در فضای اینترنت با خطای ۴۰۴: فایل پیدا نشد.  Error 404: File not found  مواجه شده‌اید . از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ استکه کاربران اینترنتی با آن زیاد مواجه می شوند . ممکن است که این خطا بر اثر اشتباه کاربر ، برای مثال هنگام تایپ URL اشتباه ، ایجاد شود یا منشأ آن از طرف وب‌سایت باشد . این خطا در وب‌سایت هنگامی ظاهر می‌شود که صفحه‌ای حذف شده باشد یا دیگر وجود نداشته باشد یا زمانی که لینک خراب شده باشد .

برای رفع این خطا و اصلاح لینک‌های خراب Broken Links می‌توان کاربر را به صفحه‌ای دیگر در وب‌سایت ریدایرکت کرد . همچنین ، ایجاد یک صفحه خطای ۴۰۴ استاندارد برای دامنه و ارائه باکس جستجو یا لینک مطالب مشابه در این صفحه ، می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد .

۸۱- بردکرامب Breadcrumb

بردکرامب یا منوی خرده‌نانی دیجیتال ، منویی در وب‌سایت است که به کاربران نشان می‌دهد در چه بخشی از وب‌سایت شما قرار دارند . این منو به کاربران کمک می‌کند ردپای خود را در وب‌سایت به راحتی شناسایی کنند و به صفحات بازدیدشده قبلی بازگردند یا صفحه‌های مدنظر خود را بیابند . نام این منو از داستان مشهور هانسل و گرتل گرفته شده است .

۸۲- خزنده Crawler

خزنده یا کراولر رباتی اینترنتی است که وب‌سایت‌ها را اسکن می‌کند و از آن برای ایندکس کردن یا نمایه‌گذاری سایت‌ها استفاده می‌شود . این ربات‌ها ، محتوای جدید وب‌سایت‌ها را می‌یابند ، آنها را می‌خوانند و کیفیت آنها را برای رتبه‌بندی در صفحه نتایج جستجوها ارزیابی می‌کنند .

۸۳- سئو کلاه سیاه Black Hat SEO

سئو کلاه سیاه رویکردی در سئو است که بر فریب دادن سیستم موتورهای جستجو برای دریافت رتبه‌های بهتر تمرکز می‌کند و تجربه کاربری را نادیده می‌گیرد . روش‌های سئو کلاه سیاه از قوانین موتورهای جستجو پیروی نمی‌کنند و استفاده از آنها به کسب و کارها توصیه نمی‌شود . چون موتورهای جستجو همواره وب‌سایت‌های فریب‌کار را از فهرست نمایه‌گذاری (ایندکس) خود حذف می‌کنند .

کلمه کلاه سیاه برگرفته از فیلم‌های وسترن قدیمی است که در آنها ، شخصیت‌های منفی کلاه‌های سیاه می‌پوشیدند تا مخاطبان بتوانند آنها را از قهرمانان فیلم با کلاه سفید تشخیص دهند .

۸۴- سئو کلاه سفید White-Hat SEO

به تکنیک‌های سئوی مفید برای وب‌سایت‌ها و کاربران آنها سئو کلاه سفید گفته می‌شود . سئو کلاه سفید طرفدار کاربران است و برای بهینه‌سازی تجربه آنها در وب‌سایت تلاش می‌کند . این تکنیک‌ها قابلیت دسترسی به محتوا را بهبود می‌بخشند . کیفیت محتوای وب‌سایت را افزایش می‌دهند و رتبه صفحه‌های وب‌سایت در موتورهای جستجو را افزایش می‌دهند .

برای مثال ، ارزیابی کوئری‌های جستجو برای یافتن کلمات کلیدی جدید و تولید محتوای منحصربه‌فرد و باکیفیت برای این کلمات کلیدی از تکنیک‌های سئو کلاه سفید است .

۸۵- گوگل مای بیزینس Google My Business

گوگل مای بیزینس از خدمات رایگان گوگل است . این پلتفرم ، جزئیات بیشتری از کسب و کارها را در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد . در گوگل مای بیزینس می‌توان علاوه بر لینک و شرح خدمات وب‌سایت ، تصویر و ویدئو ، شماره تلفن ، ساعت‌های کاری ، محدوده ارسال و لینک رزرو خدمات ، محل کسب و کار در نقشه گوگلGoogle Maps و… را قرار داد .

۸۶- اتوماسیون ایمیلی Email Automation

اتوماسیون ایمیلی به ابزارهایی گفته می‌شود که بر اساس قوانینِ از پیش تعیین شده ، ایمیل‌های بازاریابی مرتبط را برای کاربران ارسال می‌کنند . ایمیل‌های خوشامدگویی پس از ثبت نام کاربران و ایمیل‌های یادآوری سبدهای خرید رهاشده از جمله پیام‌های رایج در اتوماسیون ایمیلی به شمار می‌روند . اتوماسیون ایمیلی با انجام فرآیندهای تکرار شونده در ایمیل مارکتینگ به شکل خودکار ، در زمان مارکترها صرفه‌جویی می‌کند .

۸۷- فهرست ایمیل Email List

فهرست ایمیل لیستی از آدرس ایمیل‌هایی است که کسب و کار می‌تواند برای آنها ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کند . کسب و کارها معمولاً فهرست‌های ایمیل را بخش‌بندی می‌کنند و آنها را به گروه‌های کوچک مخاطبان با ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های مشترک تبدیل می‌کنند تا فرآیند شخصی‌سازی ایمیل‌ها برای مخاطبان را ساده‌تر کنند .

برای ایجاد فهرست ایمیل می‌توانید ایمیل کاربران را هنگام خرید از وب‌سایت ، از طریق فرم‌های پاپ‌آپ و روش‌های دیگر از آنها دریافت کنید .

۸۸- کمپین قطره‌ای Drip Campaign

کمپین قطره‌ای نیز از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی ایمیلی است . کمپین قطره‌ای به مجموعه‌ای از ایمیل‌های خودکار گفته می‌شود که برای کاربران پس از انجام دادن اقداماتی خاص ، ارسال می‌شوند . با استفاده از ابزارهای ایمیل مارکتینگ می‌توانید مشخص کنید که برای هر اقدام خاص ، چه تعداد ایمیل در چه زمان‌هایی برای کاربران ارسال شوند .

این ایمیل‌ها را می‌توان با استفاده از داده‌هایی مانند نام کاربران و اقدامات انجام شده شخصی‌سازی کرد . برای مثال ، می‌توانید برای کاربرانی که در دوره آموزشی آنلاین شما ثبت نام کرده‌اند یا یکی از محصولات شما را در سبد خرید خود قرار داده‌اند ، ایملی‌های کمپین قطره‌ای ارسال کنید .

۸۹- ایمیل تراکنشی Transactional Email

از دیگر اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ ایمیل تراکنشی است . ایمیل‌های خودکاری که برای مطلع کردن مشتریان از وضعیت سفارش‌ها برای آنها ارسال می‌شود ، ایمیل تراکنشی نامیده می‌شوند .

۹۰- سبد خرید رها شده  Abandoned Cart

سبد خرید رها شده به زمانی گفته می‌شود که کاربر ، محصولاتی را به سبد خرید آنلاین خود در فروشگاه‌های اینترنتی اضافه می‌کند اما فرآیند ثبت سفارش را طی نمی‌کند و خرید خود را نیمه‌کاره رها می‌کند .

کاربران به دلایل مختلفی سبدهای خرید آنلاین خود را رها می‌کنند . برای مثال ، ممکن است کاربر برای خرید یک محصول آمادگی نداشته باشد و از سبد خرید خود به عنوان : فهرست علاقه‌مندی‌ها یا جایی برای مقایسه قیمت‌های محصولات در فروشگاه‌های مختلف استفاده کند .

به طور معمول ، کسب و کارها برای رفع این مشکل با استفاده از اتوماسیون بازاریابی ، پیام‌هایی شخصي‌سازی شده برای یادآوری خریدهای ناتمام را برای کاربران ارسال می‌کنند تا آنها را به بررسی مجدد سبد خرید خود تشویق کنند .

۹۱- اسپم Spam

اسپم یا هرزنامه شکل دیجیتال نامه‌های تبلیغاتی مزاحم است . اسپم می‌تواند به شکل ایمیل ، پیامک ، پیام‌های دایرکت در شبکه‌های اجتماعی یا هر شکل دیگر ارتباط ناخواسته و مزاحم در فضای آنلاین برای کاربران ارسال شود . دیجیتال مارکترها برای جلوگیری از ارسال اسپم و ایجاد مزاحمت برای مخاطبان خود ، پیش از ارسال ایمیل‌ها و پیام‌های تبلیغاتی از آنها درخواست اجازه می‌کنند و گزینه لغو اشتراک را در پیام‌های خود می‌گنجانند .

۹۲- بازاریابی شفاهی WOM Marketing

بازاریابی شفاهی Word-of-Mouth Marketing | WOM Marketing  به تبلیغ و معرفی برند از طریق راه یافتن به مکالمه‌های میان کاربران درباره محصولات و خدمات برند گفته می‌شود . بازاریابی شفاهی می‌تواند به شکل طبیعی اتفاق بیفتد و همچنین کسب و کارها می‌توانند آن را برنامه‌ریزی و هدایت کنند .

مثلا ، بهره‌گیری از اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذارInfluencer Marketing از شکل‌های رایج بازاریابی شفاهی است . در این شکل بازاریابی ، شخص مشهور در شبکه‌های اجتماعی بابت تبلیغ محصولات و خدمات برند پول دریافت می‌کند و آنها را به مخاطبان وفادار خودش معرفی می‌کند .

۹۳- هشتگ Hashtag

هشتگ از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی است و از آن برای متصل کردن پست‌ها و محتوای مرتبط با یک موضوع خاص استفاده می‌شود . زمانی که کلمه‌ای پس از علامت هش # قرار می‌گیرد ، یافتن محتوای مدنظر از طریق جستجوی آن کلمه در شبکه‌های اجتماعی ساده‌تر می‌شود .

برای مثال ، اگر در یکی از شبکه‌های اجتماعی عبارت «#پول یابی» را جستجو کنید ، فهرستی از توییت‌های شامل این هشتگ به شما نمایش داده می‌شود . در هشتگ‌ها می‌توان از چندین کلمه در کنار هم نیز استفاده کرد .

۹۴- افزونه تبلیغ Ad Extensions

افزونه‌های تبلیغ به ویژگی‌هایی گفته می‌شود که پلتفرم گوگل ادز آنها را برای ارائه اطلاعات بیشتر و بهبود عملکرد تبلیغات موتور جستجوی گوگل در اختیار کاربران می‌گذارد . این افزونه‌ها می‌توانند گزینه‌های متعددی از جمله مکان فروشگاه ، دکمه تماس مستقیم ، قیمت محصولات ، امتیاز فروشنده ، دانلود اپلیکیشن و لینک‌های وب‌سایت را به تبلیغات اضافه کنند .

استفاده از این افزونه‌ها در گوگل هزینه‌ای ندارد . اما به طور کلی هر باری که کاربران روی یکی از این ویژگی‌ها کلیک کنند ، درست مانند کلیک روی خود تبلیغ ، هزینه‌های کلیکی تبلیغ PPC به گوگل پرداخت می‌شود .

۹۵- شبکه تبلیغاتی

شبکه یا پلتفرم تبلیغاتی به ارائه‌کنندگان خدماتی گفته می‌شود که فضای آنلاین را برای تبلیغات به کسب و کارها می‌فروشند . وب‌سایت‌های بسیار زیادی فضای خاصی از صفحه‌های خود را در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار می‌دهند . بعضی از این فضاها بسته به جایگاه در صفحه و اعتبار وب‌سایت از فضاهای دیگر ارزشمندتر تلقی می‌شوند و هزینه انتشار تبلیغات در آنها بیشتر است .

هزینه تبلیغات در این پلتفرم‌ها بر اساس روش‌های قیمت‌گذاری مختلف مانند : هزینه به‌ازای هزار نمایش CPM ، هزینه به‌ازای کلیک CPC یا هزینه به‌ازای اقدام CPA تعیین می‌شود .

۹۶- امتیاز کیفی Quality Score

امتیاز کیفی از معیارهای گوگل ادز است . این معیار نشان می‌دهد که تبلیغات کلیکی شما چقدر با صفحه‌های فرود و کلمات کلیدی انتخاب شده ارتباط دارند . گوگل فرمول محاسبه دقیق امتیاز کیفی را افشا نکرده است ، اما می‌توان این امتیاز را بر اساس ارتباط تبلیغ و کلمات کلیدی ، نرخ کلیک مورد انتظار و تجربه کاربری صفحه‌های فرود حدس زد .

بهینه‌سازی تبلیغات و صفحه‌های فرود و ارزیابی مداوم کلمات کلیدی از روش‌های بهبود امتیاز کیفی به شمار می‌روند .

۹۷- صفحه نتایج موتور جستجو SERP

صفحه نتایج موتور جستجوSearch Engine Results Page | SERP صفحه‌ای است که کاربران پس از وارد کردن یک کوئری در موتورهای جستجو مشاهده می‌کنند . صفحه نتایج موتورهای جستجو معمولاً شامل نتایج طبیعی و نتایج پولی یا تبلیغات کلیکی می‌شود .

دریافت رتبه‌های برتر با استفاده از سئو میان کسب و کارها رقابت شدیدی به وجود آورده است ، زیرا احتمال کلیک کاربران روی لینک‌های بالای صفحه بیشتر است .

۹۸- بازدیدکننده یکتا Unique Visitor

به تعداد افرادی که در یک بازه زمانی مشخص از وب‌سایت بازدید کرده‌اند ، بازدیدکننده یکتا گفته می‌شود . این معیار معمولا با تعداد بازدیدها Visits در یک بازه زمانی مقایسه می‌شود . برای مثال ، اگر ۲ کاربر در یک روز ۱۰ بار از وب‌سایت شما بازدید کنند ، وب‌سایت شما ۲ بازدیدکننده یکتا و ۱۰ بازدید داشته است .

تکرار بازدید و ارزیابی آن برای کسب و کارها مهم است . زیرا می‌تواند نشانه‌ای از وفاداری کاربر به برند یا پاسخ کاربران به پیام‌های یادآوری سبد خرید رها شده باشد .

۹۹- هزینه جذب مشتری CAC

هزینه جذب مشتری Customer Acquisition Cost | CAC مبلغی است که کسب و کار برای جذب مشتریان جدید می‌پردازد . از این معیار برای ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه ROI در استراتژی‌های بازاریابی استفاده می‌شود .

CAC از طریق جمع هزینه‌های پرداخت شده برای تبدیل مشتریان احتمالی به مشتری می‌شود و هزینه‌های بازاریابی ، تبلیغات ، حقوق کارکنان بخش فروش و… و تقسیم حاصل به دست آمده بر تعداد مشتریان جذب شده محاسبه می‌شود .

۱۰۰- گوگل آنالیتیکس Google Analytics

گوگل آنالیتیکس پلتفرمی برای ارزیابی و گزارش‌گیری از ترافیک وب‌سایت است . این پلتفرم ، اطلاعات مفیدی درباره افرادی که از وب‌سایت بازدید کرده‌اند را ارائه می‌دهد . این اطلاعات شامل محتوای پربازدید وب‌سایت ، زمان سپری شده در هر صفحه و دستگاه‌های مورد استفاده کاربران هنگام بازدید از وب‌سایت می‌شود .

همچنین ، می‌توان با وصل کردن گوگل آنالیتیکس به پلتفرم گوگل ادز ، اطلاعاتی درباره کمپین‌های موفق در هدایت بیشترین تعداد کاربر به وب‌سایت و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری به دست آورد . علاوه بر اینها ، با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توان اطلاعات مفیدی درباره کاربران هدف ، موقعیت مکانی کاربران و کلمات جستجو شده کسب کرد .

۱۰۱- گوگل سرچ کنسول Google Search Console

گوگل سرچ کنسول از ابزارهای گوگل است که به بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت و بهبود عملکرد وب‌سایت در سئو کمک می‌کند . می‌توانید با وارد کردن URLها و سایت‌مپ وب‌سایت به گوگل سرچ کنسول ، مطمئن شوید که صفحه‌های مهم وب‌سایت در موتور جستجوی گوگل ایندکس یا نمایه‌گذاری Index می‌شوند .

همچنین ، این پلتفرم اطلاعاتی درباره تولید محتوا برای ظاهر شدن در نتایج ویژه Rich Results را ارائه می‌دهد . برای مثال ، این پلتفرم می‌گوید که چطور می‌توانید صفحه‌های آموزش تهیه غذای خود را با استفاده از یک تصویر ، در نتایج ویژه دستورهای غذایی نمایش دهید .</p>

سوالاتی درباره اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ

در این بخش در ادامه بیان اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ ، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ پاسخ می شود :

– دیجیتال مارکتینگ چند استراتژی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ روش‌ها و استراتژی‌های زیادی دارد و همواره رو به گسترش است . از روش‌های دیجیتال مارکتینگ رایج می‌توان به سئو ، تبلیغات کلیکی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، ایمیل مارکتینگ ، افیلیت مارکتینگ و… اشاره کرد .

– تفاوت SEO و SEM چیست؟

سئو بر بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای افزایش ترافیک طبیعی تمرکز می‌کند . اما در SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو ، از تبلیغات کلیکی پولی برای جذب مخاطبان استفاده می‌شود .</p>

سخن پایانی اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله سایت پول یابی تقریبا به طور مفصل و جامع به ۱۰۱ تا از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ پرداخته شد . بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ یکی از زیر شاخه های تجارت الکترونیکی است که دارای مفاهیم گسترده ، واژگان و اصطلاحات متنوعی است . بسیاری از این واژه ها در فرایند رشد کسب و کار اینترنتی و به ویژه بقا و استمرار کسب درآمد اینترنتی تاثیرگذارند . لذا یادگیری و آشنایی با آنها ضروری می باشد .

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای بازگشت سرمایه و کسب درآمد اینترنتی بهتر کمک می کنند . در دنیای بزرگ و گسترده بازاریابی اینترنتی ، مارکترها از اصطلاحات تخصصی و کلمات کوتاه شده و مخفف‌های زیادی استفاده می‌کنند . ممکن است مواجهه با این اصطلاحات برای افراد تازه‌کار یا افراد خارج از دایره مارکترها کمی ناآشنا و ناملموس باشد . این زبان پر از اصطلاحات ، مخفف‌ها و کلمات کوتاه شده است و افرادی که با آنها آشنایی ندارند را سردرگم می کند .

یکی از اصول بازاریابی دیجیتال این است که هر کدام از این اصطلاحات را یاد بگیرید . در این صورت که می توانید در این حوزه فعالیت کنید . برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ لازم است معنای مفاهیم را بدانید چون اکثر این اصطلاحات به زبان انگلیسی هستند .</p>

نکته آخر اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ  اینکه ، تلاش شد هر آنچه که درباره مفاهیم و اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ لازم بود را برایتان شرح داده شود . می توانید با فراگیری این اصطلاحات یک گام بزرگ به سمت موفقیت بردارید . دانستن این اصطلاحات کمک می کند تا موفق شوید و به یک شناخت جامع تری نسبت به این علم برسید . این نکته را فراموش نکنید که برای شروع هر کاری نیاز به علم و دانش کافی  دارید .

مطلب پیشنهادی

ایده کسب و کار خانگی , کسب درآمد در خانه , کار در خانه

۱۰۲ ایده کسب و کار خانگی پولساز

زمانی که صحبت از ایده کسب و کار خانگی می شود ، هدف راه اندازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.