اهمیت بازاریابی موبایلی

با گسترش تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها ، اهمیت بازاریابی موبایلی خود را بیش از پیش در کسب درآمد اینترنتی نشان داده است. همه مدیران کسب و کارهای اینترنتی باید به استراتژی نوین بازاریابی موبایلی به عنوان یک ضرورت نگاه کنند. موبایل مارکتینگ به دلیل گسترش نفوذ اینترنتی ، برای کسب و کارها جهت موفقیت یک موضوع ضروریست.

اولین قدم برای موفقیت در بازاریابی موبایلی ، طراحی سایت بهینه شده و واکنشگرا می باشد با این حال لوازم و ابزارهای دیگری هم برای تحقق موبایل مارکتینگ نیاز است تا از این طریق برند تجاری ارتقا یابد . به دلیل اهمیت بازاریابی موبایلی و داشتن استراتژی و نیز آشنایی با استراتژی های نوین ، در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا راهنمای جامع موبایل مارکتینگ را شرح دهم.

اهمیت بازاریابی موبایلی

برای اینکه بتوانید پایه های برند تجاری و کسب و کار خود را ارتقا دهید و با مخاطبان و مشتریان خود در تلفن های همراه و تبلت ها ارتباط برقرار کنید ، باید دارای استراتژی بازاریابی مطابق با موبایل مارکتینگ باشید. نزدیک نصف و یا بیشتر کاربران اینترنتی امروزه با گوشی های هوشمند وارد فضای مجازی می شوند و این ضرورت توجه به موبایل مارکتینگ را بسیار زیاد می کند.

برای تحقق بازاریابی موبایلی ابتدا باید مهارت های بازاریابی اینترنتی را آموخت و آنها را برای ارتقای موبایل مارکتینگ استفاده کرده و ارتقا داد. لذا ابتدا باید چگونه فراهم کردن ابزار لازم برای استراتژی بازاریابی تلفن همراه را فرا گرفت تا در زمان و جای مناسب به مخاطبان و مشتریان مورد نظر رسید.

تعریف موبایل مارکتینگ

از موبایل مارکتینگ تعاریف زیاد و گاهی پیچیده می شود . اگر بخواهیم تعریف ساده و کاربردی ارائه دهم به معنی معرفی برند یا سازمان به طریقی که ، در بستر گوشی‌های هوشمند به راحتی در دسترس باشد.  یعنی از طریق طراحی اپلیکیشن موبایل ، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها بر روی این گوشی‌ها قابل دیدن باشد.

به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی، بازاریابی از طریق تلفن همراه به یک کسب ‌وکار اجازه می‌دهد که به تعداد مخاطبان و کاربران زیادی دست پیدا کند. حتی خیلی بیشتر از زمانی که صرفاً با فرآیندهای بازاریابی دیجیتال بر روی دسکتاپ کامپیوتر شخصی کار می‌کرد. بر اساس آمارهای ارائه‌شده در یک سایت خارجی، امروزه نزدیک به ۷۰ درصد از فرآیندهای خرید به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود.

مردم به‌طور متوسط روزانه بیش از ۵ الی ۶ ساعت با گوشی‌های تلفن همراه خود کار می‌کنند. پس اینکه خرید دیجیتالی برای همه گوشی‌ها با هر پلتفرمی قابل دسترس باشد امری اجتناب‌ناپذیر است، چون‌که موبایل هرروز بیشتر و بیشتر در بین کاربران نفود می کند و معمولاً تیم‌های بازاریابی از این فرصت استفاده می‌کنند.

دلیل اهمیت بازاریابی موبایلی

این نکته که مخاطبان و مشتریان ، خریدهای دیجیتالی خود را از کامپیوتر و لپ تاپ به گوشی تلفن همراه انتقال داده‌اند، از دید بازاریابی و بررسی رفتار مشتریان ،بسیار مهم است. در سال‌های اخیر، استفاده از گوشی موبایل بر استفاده از لپ تاپ و کامپیوترسبقت گرفته و در حال افزایش است ، طوری که میزان استفاده اینترنت در تلفن های همراه به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

مارکتینگ هایی که با بهینه‌سازی بازاریابی گوشی موبایل همراه و هماهنگ باشند برای استفاده در سطح جهانی مناسب تر می باشند. مهم نیست که شرکت و یا سازمان تجاری شما چقدر بزرگ است، ضروریست استراتژی موبایل مارکتینگ خود را تقویت کنید و یا از کسانی در این زمینه مشاوره  بگیرید که توانایی‌های بالایی دارند و یا اینکه ، خودتان با افزایش علم و دانش در این زمینه مهارت بگیرید. با این تفاسیر اهمیت و جایگاه رفیع بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ در کسب و کارها بر کسی پوشیده نیست.

نمونه بازاریابی‌های تلفن همراه

۱- در طول سال‌های اخیر برندها و شرکت‌های بسیاری روی استراتژی‌های باکیفیت بازاریابی موبایل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این هدف که از بودجه‌ای که اختصاص می‌دهند، بهترین نتیجه را بگیرند. در یک حرکت خلاقانه، کانال تلویزیونی نشنال جئوگرافیک ، کمپین بازاریابی گوشی موبایل ایجاد کرد که تنها برای کاربران تبلت و اینترنت خانگی قابل استفاده بود. این کمپین یک پخش اینترنتی هم‌زمان ایجاد می‌کرد که مرتبط با برنامه‌ای بود که از تلویزیون پخش می‎شد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  قانون مشتری یابی

۲- در پی ساخت خودروهای مناسب تعقیب و گریز، شرکت فورد یک استراتژی موبایل مارکتینگ خلاقانه طراحی کرد که از توانایی فرستادن پیام متنی در گوشی همراه استفاده می‌کرد. اگر هرکدام از این خودروها اطلاعات بیشتری در مورد یک خودروی دیگر لازم داشت، کافی بود که یک پیام یک کلمه‌ای به یک شماره‌ کوتاه بفرستد.

بازاریابی موبایلی ، موبایل مارکتینگ ، اهمیت بازاریابی موبایل
با نفوذ اینترنت و افزایش تعداد گوشی های هوشمند ، اهمیت بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ برجسته شده است.

ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ اختصاصی

ممکن است شما یک تازه وارد به دنیای بازاریابی موبایل باشید. لذا لازم است تا یک استراتژی موبایل مارکتینگ خوب و موفق برای خودتان بسازید. موبایل مارکتینگ باید مثل همه‌ قسمت‌های دیگر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، مشتری- محور باشد. روش‌های بازاریابی قدیمی مانند تبلیغات زیاد محصول یا تأسیس شعبه‌های زیاد از بین رفته‌اند. به‌جای آن‌ها، مشتریان به دنبال سرمایه‌گذاری در برندهایی هستند که مطمئن هستند برای بخشی از مشکلات زندگی آن‌ها پاسخ مشخصی ارائه می‌دهد.

یکی از پیش‌نیازهای مهم برای موبایل مارکتینگ این است که بدانیم چگونه خرید را برای مشتریان موبایل- محور آسان و راحت تر کنیم. مثلا برای شروع لازم است که استراتژی‌ای را در نظر بگیرید که مشتری را قانع کند و به او بگوید که سرمایه‌گذاری برای برندتان بهترین راه‌حل است. محتوایی که به مشتریان ارائه می‌دهید دید آن‌ها را نسبت  به برندتان می‌سازند. اگر این محتواها درست ارائه شوند، مشتریان را وارد مسیر خرید از محصولات و خدماتتان می‌کنند.

لزوم بهینه‌سازی صفحات وب برای سیستم‌عامل‌های موبایلی

در اولین قدم برای ساختن استراتژی موبایل مارکتینگ موفق، باید مطمئن شوید محتوایی که برای مخاطبان آماده کرده‌اید به درستی روی گوشی های موبایل ظاهر می‌شود. برای مثال، صفحات وب باید برای دستگاه‌هایی مانند تبلت و گوشی که سایز صفحه‌ کوچک تری دارند طراحی درستی داشته باشند. نتیجه این می‌شود که مخاطب مدنظر محتوای صفحات وب را همان‌طور که قبلا روی کامپیوتر شخصی خود می‌دید، حالا روی صفحه‌ گوشی خود مشاهده می کند.

محتوایی که این‌گونه طراحی‌شده باشد می‌تواند پیام شما را به سرعت و در محیط های مختلف به مخاطب برساند. متأسفانه بعضی گوشی‌ها صفحات سایتی که عکس‌های زیادی دارند ، کندتر دانلود می‌کنند، بنابراین سعی کنید صفحات خود را طوری طراحی کنید که با این موضوع دچار مشکل نشوید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد به ازای هر ثانیه تأخیر در بارگذاری شدن صفحه این اتفاقات روی می دهد:

– رضایت مشتری ۱۶ درصد کم می شود.

– احتمال خرید ۷ درصد کم می شود.

– بازدید از صفحه ۱۱ درصد کاهش می یابد.

لذا توصیه می شود صفحات وب را تا حد ممکن متناسب با موبایل طراحی کنید یعنی واکنشگرا باشند، مطمئن شوید که همه‌ عکس‌ها و ویدیوهایی که برای طراحی صفحه در حالت موبایل قرار داده‌اید پیام مهمی را منتقل کنند و واقعاً ضروری باشند. این عکس‎ها همچنین باید در راستای رسیدن به اهداف موبایل مارکتینگ شما عمل کنند.

یافتن مخاطبان هدف

مؤثرترین روش های موبایل مارکتینگ آن‌هایی هستند که سعی می‌کنند با مخاطبان مشخصی ارتباط برقرار کنند. احتمالا برندتان تا به حال لیست مخاطبان ایده آل (ICP) خود را تهیه کرده است. این لیست می‌تواند برای پیش بردن استراتژی‎های آماده به کار کمک کند و بگوید که مشتریان هدف شما از چه پلتفرم‌های موبایلی استفاده می‌کنند. برای مثال، اگر بدانید که مشتریان هدف شما اکثر وقت خود را در چه کانال‌های شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، می‌توانید برای این کانال‌ها محتوای تخصصی و سبز بهینه شده تولید کنید.

بعضی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، طوری طراحی شده‌اند که روی گوشی‌های موبایل بهترین نمایش را داشته باشند. بنابراین باید تحقیق کنید که چه محتوایی در این‌گونه شبکه‌ها بیشترین مخاطب را جذب خواهد کرد.

استفاده از دکمه‌ کال تو اکشن برای مشتریان موبایلی

دکمه‌ کال تو اکشن یکی از بخش‌های پیچیده‌ هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. این دکمه یک انفجار کوچک از اطلاعات است که بازدیدکننده را به برداشتن قدم بعدی تشویق می‌کند و او را وارد تونل خرید اینترنتی می‌کند.

لازم است که بازاریابان دیجیتال بر روی گوشی‌های موبایل نیز این دکمه را قرار دهند طوری‌که کامل شدن آن توسط مشتری خیلی پیچیده نباشد. برای مثال، مطمئن شوید که هر لینکی برای برقراری ارتباط با برند بر روی موبایل قابلیت کلیک شدن دارد. مثلاً یک صفحه برای ایمیل زدن باز کند و یا یک تماس تلفنی را آغاز کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل

بهره گیری از ویژگی‌های خوب موبایل به نفع خود

در مثال‌های بالا که برای بهترین استراتژی‌های موبایل مارکتینگ نام بردم، گفتم که شرکت فورد از قابلیت ارسال پیام متنی در گوشی‌های موبایل استفاده کرد تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند و نرخ خرید آن‌ها را بیشتر کند. می‌دانیم که گوشی یک نفر تقریباً همیشه همراه اوست. بنابراین ایجاد امکان عضو شدن آن‌ها در یک سامانه‌ ارسال پیامکی کمک می‎کند که تبلیغات محصولات و خدمات خود را به‌سرعت با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

برای مثال، کاربران می‌توانند مخاطبان خود را با برندتان به اشتراک بگذارند و یا وقتی‌که حراج با مدت زمانی محدود دارید از برند شما در گوشی خود نوتیفیکیشن دریافت کنند. این کار موجب می‌شود کاربر سریع‌تر اقدام کند. میانگین نرخ کلیک در بازاریابی پیامکی حدودا ۴۰ درصد است.

به‌علاوه، برندها می‌توانند برای دسترسی راحت ‌تر مشتریان موبایلی خود کوپن‌ها و یا کدهای تخفیفی مخصوص آن‌ها بسازند. خیلی از برندهای بزرگ از این ایده استفاده می‌کنند. مثلا بارکدهای موبایلی ایجاد می‌کنند که می‌تواند هنگام خرید اسکن شود و تخفیف در قیمت ایجاد کند.

بهینه‌سازی ایمیل مارکتینگ برای موبایل

به همان شکل که لینک‌ها و کال تو اکشن‌های موجود در صفحه باید کلیک پذیر باشند، لینک‌های مخصوص بازاریابی ایمیل نیز باید کلیک پذیر و قابل تعامل باشند. چه قرار باشد تماس تلفنی برقرار کنند، چه به مشاوره رایگان منتهی شوند و چه صفحه‌ای دیگر را باز کنند.

حتماً باید لینک‌ها برای باز شدن در موبایل نیز طراحی درستی داشته باشند. در استراتژی‎های موبایل مارکتینگ، بهینه‌سازی ایمیل مارکتینگ باید در اولویت باشد.

شناخت توانایی بازاریابی موبایلی

با استفاده از تاکتیک‌های بالا یک استراتژی موبایل مارکتینگ بهینه‌سازی شده ساخته‌اید که به برند شما این قابلیت را می‎دهد که با حجم بیشتری از مخاطبان و مشتریان در ارتباط باشید. با توجه به آمار شاخص‌های جهانی وب، پیش‌بینی می‌شود که به زودی استفاده از موبایل جایگزین استفاده از سایردستگاه‌های دیگر شود و همه‌ آن‌ها را باهم ترکیب کند، آینده مارکتینگ ها از آن موبایل است.

برند تجاری شما باید استراتژی‌هایی برای بازاریابی از طریق تلفن همراه داشته باشد تا از این شرایط به بهترین نحو ممکن استفاده کند و موفق شود. باید افرادی را استخدام کنید که گوشی‌های هوشمند (در انواع مختلف) خود را ۱۰۰ تا ۱۵۰ بار در طول روز بررسی کنند و به شما اطلاع بدهند که آیا فرایند خرید از برند شما مراحل تعیین‌شده را به‌درستی طی می‌کند یا نه. این افراد به شما اطلاع می‌دهند که آیا روند بازاریابی شما در گوشی‌های موبایل به بهترین شکل طی می‌شود یا خیر.

سخن پایانی اهمیت بازاریابی موبایلی

در اینکه کسب و کارهای اینترنتی باید به بازاریابی موبایلی اهمیت دهند هیچ شکی وجود ندارد. برای همه برندهای تجاری اینترنتی و فروشگاههای آنلاین ضروریست تا مطمئن شوند نتیجه‎ تلاش‌های بازاریابی موبایل آن‎ها ، به گوشی‌های موبایل مشتریان و مخاطبان هدف رسیده‌ است. البته توجه کنید که مانند همه‌ فرایندها و مراحل مختلف بازاریابی ، همیشه باید در حال ارزیابی و بررسی شرایط باشید.

 این بررسی و ارزیابی به برندهای تجاری امکان می دهد تا در صورت لزوم، استراتژی‎های موبایلی خود را اصلاح کرده و یا دوباره طراحی کنند و تونل فروش خود را بهینه‌سازی نمایند . با تقویت نوآوری‌ها در استراتژی موبایل مارکتینگ ، برند کسب و کارها می‌تواند lead ها ( مشتریان راغب ) و همچنین مشتریان احتمالی جدیدی را برای خود بسازند ، ضمن اینکه قابل اعتماد شدن موبایل مارکتینگ در روند کسب و کار ضمن افزایش فروش اینترنتی، کسب درآمد بالایی را نصیب صاحبان برند های تجاری خواهد کرد.

کلام آخر درباره اهمیت بازاریابی موبایلی این است که ، چه بخواهید و چه نخواهید در آینده نزدیک ، تمام عرصه های اینترنت تحت تاثیر آن خواهد بود و کسانی که نتوانند خود را با آن هماهنگ کنند به زودی از عرصه رقابت بیرون رفته و یا دچار ضررهای جبران ناپذیری خواهند شد.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.