راههای بهبود طراحی سایت

با مشاهده عنوان راههای بهبود طراحی سایت شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که بین طراحی وب سایت و کسب درآمد از اینترنت چه رابطه ای وجود دارد؟ طراحی و راه اندازی وب سایت مربوط به حوزه فنی و برنامه نویسی بوده و کسب درآمد اینترنتی مربوط به حوزه کسب و کار اینترنتی و اقتصاد می باشد. علیرغم تفاوت این دو حوزه کاری با هم ، ارتباط تنگاتنگی بین طراحی سایت و کسب درآمد اینترنتی وجود دارد.

وب سایت مغازه مجازی یک کسب و کار در فضای اینترنت می باشد و همان طور که مغازه در فضای واقعی دارای ویترین و تشکیلات است، وب سایت هم باید دارای تشکیلات منسجم برای معرفی یک کسب و کار اینترنتی باشد. در این مقاله سایت پول یابی به روش ها و راههای بهبود طراحی سایت جهت افزایش کسب درآمد اینترنتی و رشد و توسعه کسب و کار پرداخته می شود.

راههای بهبود طراحی سایت

طراحی سایت به دلیل تاثیرگذاری غیرقابل انکار بر روی میزان کسب درآمد اینترنتی ، حساس و در عین حال سخت و حرفه ای می باشد. از زمانی که کاربران اینترنتی روی لینک وب سایت کلیک می‌کنند تنها چند ثانیه فرصت دارید تا کاربر را مجاب کرده و در سایت نگه‌دارید. باور کنید یا نکنید، بسیاری از کاربران سایت حتی قبل از آنکه چیزی از صفحه را ببینند سایت را می‌بندند و برای همیشه می روند.

معمولا تعداد بازدیدکنندگان و مخاطبان در طی فرایند دیدن سایت همیشه در حال ریزش می باشد. ممکن است تعداد زیادی از افراد سایت شما را در نتایج جستجو ببینند، ولی تنها بخشی از آنها روی لینک سایت کلیک ‌کنند، از این تعداد فقط بخشی از آنها سایت را می‌بینند و از این تعداد فقط بخشی از آنها ممکن است یک صفحه‌ دیگر از وب سایت را باز کنند و تعداد بسیار محدودتری ممکن است مشتری شما شده یا در سایت شما عضو شوند.

با خواندن این مطالب اگر ناامید شده اید باید بگویم این مسئله در مورد همه‌ کسب و کارهای اینترنتی و وبسایت ها وجود دارد. در دنیای واقعی هم اینگونه است مثلا یک مغازه و یا یک شرکت تجاری را در نظر بگیرید و همین فرایند را در مورد آنها بررسی کنید.

راههای بهبود طراحی سایت ، کسب درآمد با طراحی سایت ، روش بهبود رتبه سایت ، بهبود رتبه طراحی سایت ،

حال این سوال مطرح می شود که چاره کار چیست؟ چه کارهایی انجام دهیم تا سهم بیشتری از بازدیدکننده‌ها وارد سایت شوند و نرخ ریزش کمتری در این فرایند داشته باشیم؟ یکی از این راهها ، فراگیری راههای ساده بهینه سازی سایت و یا راههای بهبود طراحی سایت است که در مقاله سایت پول یابی به شیوه بهبود طراحی وبسایت پرداخته می شود.

راههای بهبود طراحی سایت برای افزایش کارایی و در نهایت افزایش کسب درآمد از اینترنت عبارتند از:

۱- واکنشگرا بودن سایت

توصیه می شود، حتما سایت خود را واکنش‌گرا کنید. تعداد بازدیدکنندگانی که از طریق ابزارهایی با صفحه‌نمایش کوچک نظیر موبایل و تبلت برای دیدن وب سایت می آیند هر روز درحال افزایش است و حتی در برخی کشورها در حال پیشی‌گرفتن از بازدیدکنندگان کامپیوتر و لپ‌تاپ است. گوگل از سال ۲۰۱۵ شروع به تنبیه سایت‌هایی کرد که خود را برای نمایش در موبایل و تبلت بهینه نکرده‌اند و آنها را از نتایج جستجو در موبایل و تبلت‌ها کنار گذاشت. لذا یکی از عوامل افزایش رتبه سایت در گوگل رعایت ریسپانسیو بودن یا واکنشگرا بودن است.

طراحی سایت دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. در دوره‌ای اندازه صفحه‌ها ثابت در نظر گرفته می‌شد( چون بیشتر صفحه‌ نمایش‌ها معمولا یک اندازه بودند) بعدها اندازه صفحه نمایش‌ها تنوع بیشتری پیدا کرد و  طراحان سایت، اندازه‌ صفحه را طوری انتخاب کردند که با عرض‌های بیشتر هم، وب سایت نمایش خوبی داشته باشد.

مشکل دقیقا از زمانی شروع شد که اندازه صفحه‌ها کوچک شد( موبایل و تبلت) در این صفحه‌ها دیگر عناصر سایت مثل منوها، اسلایدر و… جایی برای نمایش نداشتند. در این زمان مفهوم responsive یا واکنش‌گرایی به وجود آمد و به طراحان اجازه داد که یک صفحه را برای اندازه‌های مختلف طراحی کنند و سایت در هر صفحه با شکلی متفاوت نمایش داده شود.

شیوه واکنشگرا کردن سایت

در سال ۲۰۱۷ حدود ۸۰ درصد از پربازدیدترین سایت‌های جهان واکنش‌گرا بودند. اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس یا جوملا استفاده می‌کنید، حتما از قالبی استفاده کنید که واکنش‌گرا باشد. اگر سایت خود را به صورت اختصاصی طراحی کرده‌اید، حتما از تیم طراحی بخواهید آن را واکنش‌گرا کنند.

در این‌جا راه‌حل دیگری هم مطرح می‌شود که می‌گوید به جای ریسپانسیو کردن سایت، یک اپ موبایل بسازید و از خیر جستجوی گوگل در موبایل بگذرید. چنین ایده‌ای معمولا به شکست می‌انجامد، دلیلش این است که معمولا تعداد کاربران سایت بسیار بالاتر از تعداد استفاده‌کنندگان اپلیکیشن همان سایت است. از طرفی هم اگر اپلیکیشن دارید چه مشکلی به وجود می‌آید که سایت شما هم واکنش‌گرا باشد؟ پس حتما سایت خود را واکنش‌گرا کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راههای کسب درآمد از سایت و وبلاگ

۲- ساده کردن منوی سایت

یکی از راههای بهبود طراحی سایت این است که منوی وب سایت را تا حد امکان ساده کنید. منوها برای دسترسی سریع و راحت تر به بخش‌های مختلف سایت ایجاد شده اند، اما منویی که تعداد زیادی گزینه داشته باشد فقط سردرگمی کاربران را بیشتر می‌کند. عدد کلیدی برای لینک‌های منو هفت است. بهتر است منوی شما کمتر از هفت لینک داشته باشد، هرچه کمتر بهتر، فقط به لینک‌های لازم و اصلی اکتفا کنید و مطمئن شوید بهترین منوی ممکن را ساخته‌اید.

برای نمونه اگر به وب سایت علی بابا نگاهی بیندازید، منوی سایت علی‌بابا، با وجود سادگی تمام آنچه را که کاربر می‌خواهد به او می‌دهد.

۳- لود سریع سایت

حتما باید سایت با سرعت موشک بارگذاری یا لود شود. امروزه کاربران اینترنتی کم حوصله و عجول هستند لذا هر ثانیه‌ای که لود سایت شما بیشتر طول بکشد، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان شما از دست می‌روند و حتی قبل از دیدن سایت شما صفحه را می‌بندند.

برای سیستم‌های مدیریت محتوا( وردپرس و …) پلاگین‌های متنوعی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد. بخش‌هایی که فایل‌های js و css زیادی لود می‌کنند سرعت را کاهش می‌دهند. مخصوصا بخش‌هایی نظیر اسلایدر و ویدئو پلیرها. اگر لزومی نمی‌بینید که چنین بخشی در صفحه باشد بهتر است آنها را حذف کنید.

توصیه می شود برای افزایش سرعت سایت ، تا جای ممکن از نصب پلاگین‌های اضافی خودداری کنید. در طراحی وب سایت خود به سبکی و سرعت لود سایت توجه کنید. مخصوصا در زمان نوشتن کدهای css . و در آخر توصیه می شود سعی کنید در سایت خود فقط از یک فونت مناسب استفاده کنید.

۴- بهینه کردن دکمه‌های CTA

دکمه‌های CTA یا کال تو اکشن ( همان دکمه‌های بزرگی که در سایت‌ها به کاربر پیشنهاد ورود ایمیل، ثبت‌نام و… را می‌دهد، گفته می شود) بخش مهمی از وب سایت است. با چند ترفند ساده نرخ کلیک روی دکمه‌ کال تو اکشن CALL TO ACTION را افزایش دهید:

– رنگ دکمه تاثیر فراوانی در نرخ کلیک دارد، رنگ‌های قرمز، سبز و نارنجی بهترین رنگ‌ها و رنگ‌های سفید، مشکلی و قهوه‌ای بدترین رنگ‌ها برای استفاده در دکمه CTA است.

– هرچقدر متن شما ساده‌تر و شفاف‌تر باشد، نرخ کلیک بیشتر خواهد بود.

– بهتر است از جملات امری مناسب و دقیق استفاده کنید، مثلا جمله « برای دانلود کتاب کسب درآمد از اینترنت ، ایمیل خود را وارد کنید » خیلی بهتر و تاثیرگذارتر از جمله « با وارد کردن ایمیل، کتاب کسب درآمد از اینترنت برای شما ارسال خواهد شد » است.

۵- استفاده از دکمه اشتراک در شبکه های اجتماعی

شاید واقعیت وجود شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی موضوع دردناکی باشد اما بخش مهمی از ارتباطات ما با دوستان و آشنایانمان از طریق شبکه‌های اجتماعی است. در این فضای جدید، علاقه داریم چیزهایی را که دوست داریم با هم به اشتراک بگذاریم. اگر از دکمه‌ اشتراک در شبکه‌های اجتماعی در زیر مطالب سایت خود استفاده کنید، شانس این‌که کاربرانی که مطالب سایت شما را دوست دارند، آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند، خیلی بالا می‌رود.

این اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی ضمن معرفی بیشتر و بهتر کسب و کارتان  و برند شدن ، موجب افزایش کلیک خوری سایت و ارتقای رتبه در موتور جستجوی گوگل شده که در نهایت افزایش کسب درآمد از اینترنت را به همراه دارد.

۶- برجسته کردن عناصر سایت با استفاده از فضای خالی

می توانید با استفاده از فضای خالی، عناصر سایت خود را برجسته کنید. فضای خالی یا فضای سفید، بخش‌هایی از سایت هستند که هیچ محتوایی ندارند، استفاده از این فضا در سمت راست و چپ متن و بین پاراگراف‌ها تا حدود ۲۰ درصد خوانایی نوشته را افزایش می‌دهد.

استفاده از فضای خالی، توجه کاربر را به سمت مطالب، لینک‌ها و عناصر دیگری که ما در صفحه قرارداده‌ایم بر می‌گرداند. سعی کنید در زمان طراحی در حد معقول از فضای خالی استفاده کنید.

۷- استفاده از تصاویر با کیفیت

حتما این جمله را شنیده‌اید که یک تصویر به اندازه‌ هزار کلمه حرف زده و معنا و مفهوم را می رساند. حال تصور کنید کاربران سایت با دیدن تصاویر بی کیفیت و نامرتبط در سایت چه حرف‌هایی از این عکس می‌شنوند. امکان ندارد به سایتی که تصاویر بی کیفیت دارد، اعتماد کنند. برای انتخاب تصاویر خوب و متناسب با صفحه باید وقت بگذارید، اما سوال اینجاست که از کجا می‌توانیم تصاویر با کیفیت پیدا کنیم؟

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راههای ساده کسب پول و ثروت

عکاسی برای سایت، یک کار حرفه‌ای است و سایت‌های بزرگی هم در زمینه‌ فروش عکس برای مجلات آنلاین و وبسایت‌ها فعالیت می‌کنند. اما سایت‌هایی هم هستند که تصاویر با کیفیت ولی رایگان را به کاربران ارائه می‌دهند، مثل:

Pexels

Little Visuals

Pixabay

می‌توانید از تصاویر این سایت‌ها استفاده کنید یا از طریق جستجو در گوگل به تصاویر بیشتر و مناسب تری برسید. البته در زمان جستجو در گوگل به اولین نتایج اکتفا نکنید و کمی بیشتر وقت بگذارید تا بتوانید تصاویر با کیفیت را از میان انبوه تصاویر غیرحرفه‌ای پیدا کنید.

۸- استفاده از رنگ های هماهنگ و متناسب

انتخاب و استفاده درست از رنگ‌ها، بخش مهمی از طراحی سایت است. انتخاب خانواده رنگ مناسب و هماهنگ، یکی از آن چیزهایی است که شاید کاربران عادی در نگاه اول متوجه آن نشوند فقط در ذهنشان بگویند « این سایت چقدر خوب است» ولی دقیقا نمی‌دانند چرا اینگونه است.

انتخاب رنگ اشتباه برای وب سایت یک فاجعه است. کاربران در یک لحظه تصمیم می‌گیرند که در سایت بمانند یا نه. و رنگ‌ها اینجا عنصری تعیین کننده و تاثیرگذار می باشند.

برای انتخاب رنگ‌های حرفه‌ای و مناسب روش‌های زیادی وجود دارد، اما به تجربه می‌توان گفت، هرچه دامنه‌ انتخاب‌ها کمتر باشد شانس شما برای انتخاب رنگ مناسب بیشتر است. برای همین می‌توانید از ست‌های رنگی که قبلا انتخاب شده‌اند استفاده کنید.

color.adobe.com مجموعه‌ای از پیشنهادهای رنگی مناسب برای وب است.

paletton.com معروف‌ترین سایت برای انتخاب حرفه‌ای رنگ است.

flatuicolorpicker مجموعه متنوعی از رنگ‌های فلت را شامل می‌شود که چند سالی است در طراحی‌ها استفاده دارند.

۹- استفاده از تصاویر و آیکون‌های اختصاصی

هر چقدر به جای عناصر آماده و در دسترس، از عکس ها و آیکون‌های اختصاصی استفاده کنید، کاربران بیشتر حس می‌کنند شما و کسب و کارتان حرفه‌ای می باشد.‌ پس اگر در شرکت و یا کسب و کارتان خود تیم طراحی دارید، حتما از گرافیست وب سایت بخواهید که برای شما آیکون‌ها و تصاویر اختصاصی بسازد. استفاده از این تصاویر مخصوصا در صفحه‌ اول تاثیر مثبتی بر روی کاربران سایت دارد.

البته اگر خودتان بتوانید تصاویر وبسایت را عکاسی کنید ( برای مثال به جای استفاده از عکس آماده‌ یک شرکت دیگر، تصویر محیط شرکت خود را نمایش دهید) اعتماد به سایت شما افزایش چشمگیری خواهد داشت. توجه کنید که استفاده از آیکون اختصاصی چندان مهم نیست، ولی اگر برای تصاویر هزینه کنید، ارزشش را دارد.

۱۰- استفاده از افکت‌های مناسب در سایت

استفاده از افکت‌های زیبا و هماهنگ در بخش‌های مختلف سایت مخصوصا روی دکمه‌های CTA، لینک عضویت و… می‌تواند نرخ کلیک روی این بخش‌های سایت را افزایش دهد. البته سعی کنید تا وب سایت ، طراحی ساده‌ای داشته باشد اما در بخش‌هایی از وب سایت مثلا با حرکت موس روی لینک‌ها افکت‌هایی برای افزایش زیبایی سایت اگر اضافه کنید خالی از لطف نخواهد بود.

معمولا قالب‌های حرفه‌ای برخی از این افکت‌ها را در خودشان دارند و طراحی آن‌ها نیز برای طراحان سایت کار سختی نیست . اما اگر در خودشان ندارند می توانید از افکت‌های ساده و زیبا در طراحی وبسایت استفاده کنید.

سخن پایانی راههای بهبود طراحی سایت

مجموع ده شیوه و راههای بهبود طراحی سایت که در این مقاله سایت پول یابی به آنها پرداخته شد، می تواند در ایجاد جذابیت های بصری در وب سایت جهت کشاندن و یا حفظ کاربران تاثیر گذار باشد. هر چه کاربران را بیشتر در سایت نگه دارید به نفع تان است، چون این باقی ماندن کاربران موجب افزایش کلیک خوری سایت و در نهایت، موجب افزایش کسب درآمد اینترنتی و ارتقای وب سایت در موتورهای جستجو به ویژه گوگل خواهد شد.

توجه کنید راههای ده گانه بهبود طراحی سایت غیر از اصول اصلی طراحی یک وب سایت مثل زبان برنامه نویسی ، انتخاب قالب ، طراحی داینامیک یا استاتیک، انتخاب سیستم مدیریت محتوا و… می باشد. موارد گفته شده می تواند موجب بهبود روند فعالیت و رشد بهتر سایت شود. البته سعی کنید سایت ها را ساده ، جذاب و کاربرپسند طراحی کنید و از شلوغ کاری و منوهای زیاد و استفاده بیش از حد از جلوه ها و افکت ها خودداری کنید. زیبایی در سادگی نهفته است.

نکته آخر راههای بهبود طراحی سایت این است که کاربران برای استفاده و رفع نیازشان به سایت می آیند پس باید محتوا و آنچه که ارائه می دهید خاص و ویژه باشد تا جذب کسب و کارتان شوند، البته اگر به دنبال افزایش کسب درآمد اینترنتی هستید. پیاده‌سازی بیشتر این راهها بسیار ساده بوده ولی تاثیر فراوانی در افزایش نرخ بازدید و حرفه‌ای شدن سایت دارد. از این نکات ساده ولی کلیدی استفاده کنید و سایت خود را چندین پله بالاتر ببرید.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.