شناخت بازاریابی محتوا

شیوه تبلیغات و بازاریابی با رشد و توسعه فناوری تغییر کرده، لذا شناخت بازاریابی محتوا به عنوان یکی از روش های بازاریابی نوین مدنظر می باشد. در دنیای امروز اگر کسب و کارها می خواهند دوام بیاورند باید اعتماد مشتریان را جلب کنند بدون اعتمادبخشی و ایجاد اطمینان، کسب و کارها هر چند خلاقانه و جدید هم باشند، موفق نخواهد شد.

امروزه حتی ابزار تبلیغات هم دچار تغییرات اساسی شده و با شیوه قدیمی و سنتی خود فاصله گرفته است. کسب و کارها اگر به دنبال اعتمادسازی مشتریان هستند باید در استراتژی بازاریابی سنتی و کانال های ارتباطی خود بازنگری کنند اینجاست که بازاریابی محتوا نقش کلیدی خود را بازی می کند. در سایت پول یابی به دلیل اهمیت شناخت بازاریابی محتوا تصمیم گرفتم تا به این مقوله و شیوه های اجرای آن بپردازم.

شناخت بازاریابی محتوا

ممکن است زمانی که بازاریابی دیجیتال را مطالعه می کردید به یکی از زیرمجموعه های آن به نام بازاریابی محتوا هم برخورد کرده باشید. شاید از خودتان پرسیده باشید که، بازاریابی محتوا چیست و چه کارکردی دارد؟ اصل بازاریابی محتوا چیست؟

تعریف بازاریابی محتوا : به فرایند ایجاد و توزیع محتوا برای مخاطبان و سعی در جذب آنان و در نهایت تشویق شان به انجام عمل مورد نظر ( ثبت نام ، خرید محصول و خدمات ، همراهی کردن و… ) ، بازاریابی محتوا می گویند.

طبق این تعربف بازاریابی محتوا که در بالا آمد ، بازاریابی محتوا غالبا می تواند به اشکال مختلف مثل : انتشار مطالب در سایت و وبلاگ ، خبرهای تحلیلی ، مقالات آموزشی ، ارسال پست در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی ، انتشار فیلم و ویدئو ، توضیح مجموعه محصولات و خدمات در قالب اینفوگرافیک ، ملاقات حضوری با مشتریان یا ارسال پروپوزال ، روابط عمومی ، سئوی سایت ، بیان دیدگاه و نظریات و… ظهور و بروز پیدا کند.

بازاریابی محتوا ، شناخت بازاریابی محتوا ، اهمیت بازاریابی محتوا ، بازاریابی محتوا چیست  ؟
ایجاد برنامه و تقویم محتوایی ، تولید محتوا ، ترویج و تبلیغ محتوا و آنالیز و تحلیل محتوا ، مراحل بازاریابی محتوایی می باشند.

با این تفاسیر می توان ادعا کرد که بازاریابی محتوا ، یک رکن مخفی در تمامی انواع بازاریابی دیجیتال محسوب شده شعار معروف محتوا پادشاه است Content is the King را تاکید می کند ، ضمن اینکه اهمیت بازاریابی محتوا در کسب درآمد اینترنتی بر هیچ کسی پوشیده نیست و همه کارشناسان به این موضوع اذعان دارند.

برنامه ریزی (استراتژی ) در تولید محتوا

قبل از آنکه برای کسب و کار خود یک استراتژی برای بازاریابی محتوا ایجاد کنید ، باید اهداف خود را ترسیم کنید و اینکه از تولید محتوا چه می خواهید ؟ آیا هدف جذب بازدیدکننده برای وبلاگ و وبسایت است؟ فعالیت شما در شبکه های اجتماعی چگونه است؟ مجموعه این سوالات، استراتژی و نیز چگونگی برنامه ریزی شما برای تولید محتوا را مشخص می کند.

برای برنامه ریزی و استراتژی تولید محتوا ، عناصر مهم و کلیدی وجود دارند که فارغ از اهداف هر کسب و کاری ، برای همه یکسان می باشد این عناصر کلیدی عبارتند از :

–  درک و شناخت درست از مشتریان کسب و کار .

– ساخت و تولید پیام درباره برند یا نام تجاری .

– تعریف نوع محتوایی که قصد ایجاد و انتشار برای همگان دارید .

– اندازه گیزی میزان موفقیت از بازاریابی محتوایی که انجام داده اید.

درک و شناخت مشتریان

۱- فهرست کردن مشتریان اولیه

برای شناخت مشتریان ، ابتدا باید مجموعه مشتریان را فهرست بندی کرد .برای این کار باید با دقت و وسواس فراوان لیست مشتریان اصلی و هویت آنها را در نظر بگیرید . وقتی مشتریان خود را نشناسید طبیعی است که از نیاز و خواسته آنها هم مطلع نمی شوید.

۲- جمع آوری و کسب اطلاعات درباره مشتریان و مخاطبان

هر مدیر کسب و کاری می تواند اطلاعات در مورد مخاطبان و مشتریان خود را از سه راه مختلف : ۱- ایجاد نظرسنجی در سایت و دریافت دیدگاه مشتریان ، ۲- سوال از مشتریان به صورت حضوری و یا تلفنی ، ۳- از طریق ایمیل و یا انعکاس نظر در صفحه تماس با ما در وبسایت ، به دست آورد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  موفقیت در کسب درآمد اینترنتی خانگی

۳- شناسایی خصوصیات مشتریان اولیه

منظور از شناسایی خصوصیات و ویژگی های مشتریان اصلی به معنای دریافت اطلاعاتی درباره تجربیات مشتریان می باشد. این اطلاعات گردآوری شده از این نظر ارزشمند هستند که به مدیر کسب و کار کمک می کند تا محتواهایی را که نیاز و خواسته مشتریان را بر طرف می کند تولید و منتشر کند. دقیقا تولید محتوا طبق خواسته و نیاز کاربران منتشر می شود.

۴- ایجاد پرسونا

ایجاد پرسونا persona یکی از بهترین ابزارها و روش ها برای تجسم و درک نیاز مخاطبان و مشتریان می باشد. البته برای تحقق این کار فکر خیال پردازانه و خلاق هم نیاز می باشد. زمانی که مخاطبان و مشتریان را مطالعه می کنیم به مجموعه ای از ویژگی ها و الگوهای فکری و ذهنی می رسیم که منجر به تعریف یک مخاطب فرضی و خیالی می شود که به آن پرسونا می گویند. این موضوع یعنی پرسونای مخاطب باید به صورت دقیق و مفصل شرح داده شود.

اهمیت ایجاد محتوا

بیشتر کارشناسان و متخصصان بازاریابی دیجیتال معتقدند که شرکت و کسب و کاری موفق است که توانایی ایجاد محتوای بهتری را داشته باشد و نه شرکتی که بزرگ تر می باشد. این موضوع اهمیت و ضرورت تولید محتوا و نقش زیاد آن را در بازاریابی اینترنتی مشخص می کند.

 اما سوال این است که چگونه می توان بهترین محتوا را تولید کرد تا متمایز بقیه بود ؟ راه تولید محتوا چگونه است ؟ مثلا یک پوستر تبلیغاتی با فهرستی از ویژگی های محصولات و خدمات تهیه کرده و در بیلبوردهای ورودی شهر نصب می کنید؟ این هم یک شیوه تولید محتوا می باشد. شیوه دیگر اینکه مثلا ، یک متن و محتوایی شگفت انگیز تهیه کرد و به عنوان آگهی از تلویزیون پخش کرد. شیوه های تولید محتوای دیگری هم وجود دارد اما کدامیک از اینها مناسب ترند؟

درست است که یک محتوای خوب و صادقانه به عوامل زیادی بستگی دارد ولی یک مدیر کسب و کار نیاز دارد که به سه سوال : چه کسی ؟ چه چیزی؟ و چرا ؟ پاسخ دهد. یعنی اینکه:

– چرا محتوا ایجاد می کند.

– چرا تصمیم گرفته و یا می خواهد یک نوع خاصی از محتوا را تولید کند؟

– هدفش چیست و یا می خواهید به چه چیزی برسد؟

– آیا استراتژی و برنامه ریزی محتوایی با اهداف کلی کسب و کار منطبق می باشد؟

شناخت مشتریان

اصل مهم و اساسی برای هر کسب و کار این است که بشناسد مشتریان و مخاطبانش چه کسانی هستند . بی تردید می توان ادعا کرد که شناسایی مشتریان مهم ترین گام برای بازاریابی محتوا می باشد. زمانی که لیست مشکلات ، خواسته ها ، نیازها و ترجیحات مشتریان و مخاطبان خود را داشته باشید به خوبی متوجه خواهید شد که کدام نوع از مطالب و محتواها را می خوانند.

حال که می دانید محتوا و مطلب مورد نیاز مشتریان چیست ، این سوال مطرح می شود که شما به عنوان مدیر و صاحب کسب و کار ، چه چیز خاص ، برجسته و یا منحصر به فردی را می خواهید به مشتریان خود ارائه دهید؟ جواب به این سوال راهگشای تولید محتوا خواهد بود. در ادامه باید از خودتان بپرسید که این محتوای تولید شده ، چه کمکی به مشتریان خواهد کرد ؟ باید به طور دقیق درک کنید که چگونه محتوای تولید شده بر زندگی مشتریان و مخاطبان تاثیر گذار خواهد گذاشت.

بازاریابی محتوا متناسب با کانال های رسانه ای

منظور از کانال های رسانه ای ، پلتفرمی است که مدیر کسب و کار برای محتوای خود از آن استفاده می کند. انتخاب یک کانال رسانه ای مناسب یک گام مهم در استراتژی محتوایی محسوب می شود چون کانال تعیین می کند که چه محتوایی تولید و منتشر شود.

برای نمونه اگر کانال رسانه ای وبسایت و یا وبلاگ باشد  محتوایی که می توانید تولید و منتشر کنید ، اطلاعیه های محصولات و خدمات ، گزارش ها، شیوه استفاده از محصولات و… است. و یا اگر فرضا یکی از شبکه های اجتماعی مثل فسیبوک باشد ، این محتوا می تواند شامل تصاویر ، پیام های مناسبتی ، لینک های مرتبط و… باشد و یا اگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام باشد، محتوا می تواند به صورت تصاویری از محیط کار و یا فعالیت دوستانه باشد. هر رسانه تولید محتوای خاص خود را می طلبد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تکنیک های بازاریابی اینترنتی تاثیرگذار

چالش های مهم در بازاریابی محتوا

حال فرض کنید تمام عوامل ، برنامه ریزی ها و استراتژی های خود را شناسایی کرده اید باز کار تمام نمی شود. و سه چالش مهم در بازاریابی محتوایی باقی می ماند که عبارتند از:

۱- تولید محتوای جذاب

اولین قانون و قاعده موفقیت ، تولید محتوای جذاب و مناسب برای مشتریان و مخاطبان کسب و کار است که این کار تنها از طریق پژوهش و تحقیق میسر است. برای انجام تحقیق باید ضمن مطالعه منابع مرتبط ، رقبا و آنچه را که آنها انجام می دهند را رصد کنید. جمع آوری و بازخورد نظر مخاطبان و مشتریان ، توجه به داده ها گردآوری شده و در نهایت تجزیه و تحلیل ترافیک سایت می تواند در این مسیر کمک کند.

۲- تولید محتوای کافی

اگرچه گاهی کمیت خوب و موجب افزایش حس اعتماد به نفس می شود ولی در مقام مقایسه ، کیفیت بر کمیت اولویت دارد. به هیچ وجه نباید مخاطب را با تعداد پست و ارسال های زیاد ، مقالات طولانی و اطاله کلام خسته کرد. توصیه می شود برای تولید محتوای باکیفیت ، وقت و زمان مناسب صرف کنید چون هر محتوایی که تولید و منتشر می کنید بازتاب روشن و واضحی از نام تجاری و برندتان است.

۳- مشخص کردن هزینه برای تولید محتوا

چالش آخر بازاریابی محتوا ، تعیین بودجه و سرمایه برای ایجاد محتوا می باشد. وقتی متوجه می شوید که چه نوع محتوایی را باید تولید و منتشر کنید در همان زمان خواهید فهیمد که چه مقدار از محتواها را فقط برای یک بار می توان تولید کرد مثل یک صفحه وبسایت ، و چه مقدار از آن محتواها ، ادامه دار و مرتب باید تولید شوند مثل مقالات سایت و یا اخبار .

دانستن این موضوع این ایده را می دهد که چگونه برای تولید محتوا باید هزینه کنید. لذا می توانید تصمیم بگیرید که یک تیم محتوای داخلی داشته باشید و یا نه. بودجه در این موضوع تعیین کننده است.

سخن پایانی شناخت بازاریابی محتوا

هر کسب و کاری برای موفقیت و افزایش کسب درآمد اینترنتی و یا غیر اینترنتی باید به دنبال جلب اعتماد مشتریان و مخاطبان خود باشد یکی از مهم ترین راههای برای تحقق این موضوع تولید محتوا است ، لذا شناخت بازاریابی محتوا در اینجا ضرورت پیدا می کند. تا زمانی که نیاز و خواسته مشتری را ندانید نمی توانید بر اساس آن برنامه ریزی کرده و استراتژی بازاریابی خود را مشخص کنید.

هر استراتژی بازاریابی برای موفقیت در کسب و کار باید به این سه سوال و پرسش کلیدی  جواب دهد :۱- آیا فروش را به کسب و کار هدایت می کند؟ ۲- آیا هزینه های شرکت را ذخیره می کند ؟ ۳- آیا در آسان تر شدن زندگی مشتریان تاثیرگذار است؟ جوابی که به این سوالات داده می شود یک مشتری معمولی را به مشتری وفادار تبدیل خواهد کرد.

در بازاریابی محتوا مدیر کسب و کاری موفق است که محتوای منحصر به فرد و خاص را  بر اساس نیاز مخاطب ، و در کانال رسانه ای مناسب منتشر کند یقینا رعایت این اصول به رشد و توسعه کسب و کار ، افزایش فروش و برند شدن تجارت کمک شایانی خواهد کرد. برای سئو : شناخت بازاریابی محتوا موجب اعتماد بخشی و ایجاد اطمینان بین مشتریان نسبت به کسب و کار شده و فرایند تولید محتوا ضمن افزایش کسب درآمد ، ایجاد وفاداری می کند

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.