شیوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مهیا کردن لوازم و دانستن شیوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی به دلیل رشد کسب و کار آنلاین حائز اهمیت است . امروزه تجارت الکترونیکی که نمونه بارز و آشکار آن کسب درآمد اینترنتی می باشد در تمام شئون زندگی ما نفوذ کرده و انگار زندگی و مبادلات مالی و بانکی بدون آن میسر نیست، چالش بزرگی که کسب و کارهای سنتی هم برای ادامه حیات با آن مواجه هستند.

با ورود اینترنت به همه بخش های زندگی و راه اندازی کسب درآمد از طریق آن ، فروشگاههای متعدد اینترنتی دارای اهمیت شدند . شاید برایتان سوال باشد برای ایجاد و راه اندازی یک فروشگاه مناسب به چه چیزهایی نیاز است؟ چگونه می توان فروشگاه آنلاین خوب و مشتری پسند ایجاد کرد؟ لذا آگاهی از اصول طراحی فروشگاه اینترنتی ضروری است

در سایت پول یابی قصد دارم تا لوازم و شیوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی را توضیح دهم امیدوارم برای کسانی که قصد شروع کسب درآمد از اینترنت را دارند مفید باشد.

شیوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی زائیده و نتیجه گسترش فضای مجازی و استفاده از فناوری و تکنولوژی های نوین در کسب و کارهای نوپا می باشد. این فروشگاه با استفاده از فناوری برخط ، خرید را برای همگان ساده و راحت کرده است. ضمن اینکه همیشه و ۲۴ ساعته در دسترس بوده و مشتریان و خریداران را از دردسرهای ترافیک ، شلوغی بازار، معطلی و وقت تلف کردن در صف های خرید رها کرده است.

فروشگاه های اینترنتی با شکل و شمایل جدید همان کارکرد فروشگاههای سنتی و واقعی را در فضای مجازی انجام می دهند . برای همین قبل از راه اندازی فروشگاه باید پارامترهایی را در نظر داشته باشید و براساس آنها اقدام کرد:

– قصد ارائه چه نوع کالا ، خدمات و محصولی را دارید؟

– تست محصول و کالا قبل از عرضه برای فروش

– فراهم کردن زمینه و بسترهای لازم برای ارائه خدمات و محصولات.

پس از اینکه محصول و خدمات را مشخص کرده اید باید به فکر راه اندازی فروشگاه آنلاین باشید و دانستن چگونگی و شیوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی اصلی ترین قدم در این زمینه می باشد.

راههای ساخت فروشگاه اینترنتی

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی شما باید وبسایت آن را بسازید تا در بستر این وبسایت فروشگاه مدنظر خود را ایجاد و راه اندازی کنید . برای ساخت فروشگاه به سه شیوه عمده می توانید عمل کنید که عبارتند از:

۱- راه اندازی فروشگاه از طریق فروشگاه سازهای رایگان

سایت ها و فروشگاه سازهای رایگان زیادی هستند که پنل مدیریتی در اختیارتان قرار می دهند و شما می توانید بر بستر آنها فروشگاه اینترنتی مدنظر خود را با چند کلیک ساده راه اندازی کنید . بیشتر این فروشگاه سازها ، تقریبا تمام امکانات ساخت یک فروشگاه مثل : قالب ، دسته بندی ، شیوه پرداخت و… را در خود دارند فقط باید محصولات را برای فروش در قسمت مدیریت وارد کنید. البته این نوع فروشگاههای کاملا رایگان محدودیت های خاص خود را هم دارند.

۲- استفاده از سیستم مدیریت محتوا

راه دوم راه اندازی فروشگاه اینترنتی ، استفاده از CMS ها یا همان سیستم های مدیریت محتوا می باشد که معروف ترین آن وردپرس می باشد . در این سیستم یک وبسایت ساخته و بعد با امکاناتی که وردپرس در اختیارتان قرار می دهد می توانید آن را تبدیل به فروشگاه کنید. البته سیستم های دیگری مثل پرستاشاپ و اپن کارت هم می توانند در راه اندازی فروشگاه اینترنتی مورد استفاده قرار گیرند.

۳- برنامه نویسی برای راه اندازی فروشگاه

شیوه سوم راه اندازی فروشگاه استفاده از زبان های مختلف برنامه نویسی است و اینکه صفر تا صد کار را به صورت اختصاصی و متمایز انجام دهید. این شیوه سوم نسبت به موارد قبلی ، هزینه بر بوده و راه اندازی فروشگاه زمان بیشتری را می طلبد. ولی یک فروشگاه اختصاصی با امکاناتی که مدنظرتان است را راه اندازی کرده اید. شرکتها و پایگاه های اینترنتی طراحی سایت زیاد هستند که با توجه به هزینه پرداختی فروشگاه مدنظر را می سازند.

شیوه راه اندازی فروشگاه ، ایجاد فروشگاه آنلاین ، مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی
راهها ی ساخت فروشگاه اینترنتی

کسب مجوز برای فروشگاه اینترنتی

بهتر است کارتان را قانونی شروع کنید .البته فروشگاههای زیادی هستند که بدون مجوز کاری و صنفی فعال هستند و به نظر می رسد که علاقه ای به گرفتن مجوز هم ندارند البته کارشان قانونی است و محصولات مجاز می فروشند ولی توصیه می شود برای کسب درآمد بیشتر و جلب اعتماد و اطمینان کاربران اینترنتی مجوزهای اولیه و ضروری را اخذ کنید. به جز ثبت سایت در ساماندهی ارشاد، برای فروشگاه باید مجوز وزارت صنعت ، معدن و تجارت یا وزارت صمت را بگیرید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی

برای دریافت مجوز به سایت اینماد به نشانی  enamad.irرفته و نماد الکترونیکی یا ای نماد (E-Namad) را بگیرید. ای نماد از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ارائه شده و مجوز کسب و کار اینترنتی محسوب می شود. بعد از این مرحله ، می توانید برای گرفتن مجوز فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای اقدام کنید که به شرکتهایی داده می شود که در زمینه تجارت الکترونکی فعالیت دارند.

اگر محصولات شما سلامت محور و یا به نوعی خاص محسوب می شوند مثل داروها ، باید مجوزهای مربوطه را داشته باشید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

راه اندازی درگاه پرداخت اینترنتی

با راه اندازی فروشگاه اینترنتی لازم است تا کاربران به طریقی پول کالاها و محصولات را پرداخت کنند. برای همین درگاه پرداخت اینترنتی لازم است. داشتن یک درگاه امن ، بدون مشکل و مورد اعتماد ، اهمیت زیادی دارد. برای نصب درگاه پرداخت اینترنتی به چند شیوه می توان عمل کرد:

۱- اخذ درگاه پرداخت مستقیم

اولین شیوه برای گرفتن درگاه پرداخت ، به شکل مستقیم و از بانک های عامل می باشد. این شیوه دارای امنیت بالا بوده و روند پرداخت هم درست انجام می شود منتهی ایراد کار این است که گرفتن مجوز ، دارای سختی ها و مشکلاتی بوده و معمولا بانکها به افراد حقیقی و یا کسب و کارهای کوچک و نوپا با شرایط خاصی این امکانات را می دهند و بیشتر با شرکت ها و حقوقی ها کار می کنند.

۲- استفاده از درگاه های پرداخت واسط

برخی از شرکت های مالی هستند که به عنوان واسطه عمل می کنند و درگاه پرداخت را ارائه می دهند . این شرکت های واسط به راحتی به اشخاص حقیقی و حقوقی امکان ساخت درگاه را داده و از نظر همکاری مشکلی هم ندارند. پس از هر تراکنش یا فروشی ، پول به حساب شرکت واریز می شود و شرکت پس از کسر کارمزد یا حق الزحمه خود ، بقیه درآمد را به حساب فرد حقیقی یا حقوقی واریز می کند.

قبل از گرفتن درگاه واسط ، قوانین مربوط به آن را دقیق مطالعه کنید و درگاه واسطی را انتخاب کنید که در عین امنیت بالا، کارمزد پایین ، خوشنامی ، پرداخت منظم و پشتیبانی قوی داشته باشد. برای نمونه یکی از درگاه ها زرین پال می باشد که خدمات متنوعی دارد.

افزایش بازدید و ترافیک برای فروشگاه اینترنتی

راه اندازی فروشگاه و نصب درگاه پرداخت ، ضرورتا موجب کسب درآمد اینترنتی نخواهد شد و باید مجموعه عملیاتی برای معرفی و جذب جامعه هدف انجام دهید. فروشگاه آنلاینی دارای ارزش و اعتبار است که رتبه خوبی در بین موتورهای جستجو به ویژه گوگل داشته و در فضای اینترنت و در جستجوی کاربران قرار گیرد و گرنه فروشگاه بدون بازدید، بود و نبودش فرقی نداشته و درآمدی ندارد.

برای افزایش بازدید باید حداقل سه کار مهم : ۱- بهبود سئوی سایت یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو ۲- تولید محتوای تخصصی ، مناسب و کاربر پسند و ۳- استفاده از شیوه های متنوع بازاریابی دیجیتالی ( در صورت تخصیص بودجه و یا به صورت رایگان در شبکه های اجتماعی و…) ، را انجام داد تا سایت و فروشگاه دارای بازدید یا ترافیک مناسب شود .

انجام تبلیغات اینترنتی برای فروشگاه

بعد از راه اندازی فروشگاه تا جذب ترافیک و ورود کاربران مدت زمان نسبتا زیادی (بیش از سه یا چهار ماه) طول می کشد تا بازدید فروشگاه زیاد شود ضمن اینکه ممکن است در این ایام درگیر گرفتن مجوزهای فروشگاه ، رفع ایرادت فنی و یا وارد کردن محصولات جدید باشید ، پس باید کاری انجام دهید تا کمی زودتر و یا حتی خیلی سریع تر به درآمدهای لازم برسید.

برای گرفتن ترافیک و بازدید باید دست به تبلیغات اینترنتی بزنید نکته مهم اینکه قبل از تکمیل و راه اندازی کامل فروشگاه و رفع ایرادات ، اقدام به تبلیغ نکنید چون به کسب و کارتان لطمه وارد می شود. ضمن اینکه مشتری به فروشگاه خالی ، بدون مجوز  و یا بدون درگاه پرداخت وارد شود به اعتبار کسب و کارتان آسیب جدی وارد می شود،  پس همه چیز را کامل کنید بعد برای تبلیغات اینترنتی اقدام کنید.

پس از تکمیل فروشگاه و رفع نواقص ، می توانید به دو شیوه تبلیغات رایگان و یا پولی اقدام کنید. می توانید با پرداخت پول به آژانس های تبلیغاتی و یا سفارش تبلیغ در سایتهای مرتبط با کسب و کارتان شروع کنید و یا خودتان به صورت رایگان با فعالیت در شبکه های اجتماعی ، فروم ها ، نظر دادن در وبلاگها و کانال ها و گروههای تلگرامی اقدام به جذب ترافیک و مشتری کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راههای ساده بهینه سازی سایت

نکات مهم درباره شیوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

رعایت برخی نکات ساده ولی کلیدی در راه اندازی و فعالیت فروشگاه اینترنتی می تواند موجب افزایش کسب درآمد اینترنتی شود که مهم ترین آنها عبارتند از:

– تبلیغ در شبکه اجتماعی

همه افرادی که در اینترنت فعال هشتند و به قول معروف دستی بر آتش دارند به خوبی می دادند که شبکه های اجتماعی هم از نظر کاربران و هم از نظر موتورهای جستجو دارای اهمیت است . کاربران اینترنتی زمان زیادی را در این شبکه ها به سر می برند لذا بهترین مکان برای تبلیغ و جذب کاربران و یا فروش محصولات و خدمات اینترنتی می باشد .

– استفاده از نظر مشتریان

کسانی در کسب و کار اعم از سنتی و اینترنتی موفق هستند که برای نظر مشتریان و خریداران خود ارزش قائل شده و همواره از دیدگاه آنان در کسب و کار استفاده کنند. فروشگاههای اینترنتی که بر طبق نظر و خواسته مشتریان و در جهت جلب رضایت آنها قدم بر می دارند بیش از سایرین موفق هستند . لذا همواره و به انحای مختلف باید از نظر و دیدگاه مشتریان مطلع شد.

تمهیداتی اندیشیده شود تا در فروشگاه امکان نظر دادن مشتریان در حین خرید و یا پایان خرید فراهم باشد تا بتوانند دیدگاه ارزنده خود را برای فعالیت بهتر فروشگاه بیان کنند. حتما درگاهی را برای پرسیدن سوالات مشتریان و رفع ابهامات ( ایمیلی ، تلگرامی ، واتساپی ، چت و.. ) قرار دهید این کار موجب ایجاد اعتماد و افزایش فروشتان خواهد شد.

–  توضیح درست و کامل محصول و خدمات

هر محصول ، کالا و خدماتی که در فروشگاه قرار می گیرد باید در بخش توضیحات به شکل کامل ، مفید و و در عین حال مختصر شرح داده شود . طوری شرح دهید که انگار خودتان به عنوان مشتری به این اطلاعات نیاز دارید . این کار چند خوبی دارد اول اینکه به مشتری آگاهی لازم داده و با علم کامل خریداری می کند و شک و تردیدش برطرف می شود. دوم اینکه اگر قصد داشت کالا را مرجوع کند و مدعی شود مشخصات مورد نظرش را ندارد شما مدرک لازم برای اثبات گفته های خود دارید.

علاوه بر اینها ، شرح و توضیح کالا و خدمات به طور کامل و درست ، موجب بهبود سئوی سایت و افزایش ترافیک می شود و این کار درآمد شما را بیشتر خواهد کرد.

– بیان هزینه های جانبی در زمان خرید

مردم به دو دلیل : عدم ارائه توضیحات کامل در فروشگاه و بیان نکردن هزینه های جانبی مثل پیک و پست ، اقدام به خرید نمی کنند. لذا باید در زمان خرید همه چیز شفاف باشد. در زمان شروع خرید، بهتر است هزینه پیک یا پست را رایگان کرده و یا فرضا ده تا بیست درصد بر روی قیمت محصولات بکشید منتهی حتما این موضوع را به مشتری بگویید تا اعتمادش به شما جلب شود و هرگز این موضوع را مخفی نکنید.

سخن پایانی شیوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راه اندازی فروشگاه به شیوه های مختلف بستگی به برنامه کاری ، میزان هزینه تعیین شده و استراتژی کسب و کارتان دارد . پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، سعی کنید محصولات و خدمات شاخص و متمایز از دیگران ارائه دهید و همواره مشتری مداری را مدنظرتان داشته باشید. صداقت در کار شرط اصلی برای استمرار کسب و کار اینترنتی محسوب می شود که موجب اعتماد کاربران و تداوم کسب درآمد اینترنتی می شود.

فروشگاه را بر طبق خواسته مشتریان و نیاز آنها مدیریت کنید و مطمئن باشید مشتری راضی ، مشتریان دیگری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. ممکن است در ماههای اول راه اندازی فروشگاه، درآمد و فروشی نداشته باشید زیاد عجله نکنید و صبور باشید همه فروشگاهها در آغاز اینگونه هستند و کم کم با جذب ترافیک و افزایش ، فروش اینترنتی آغاز می شود.

نکته آخر اینکه تبلیغ در شبکه های اجتماعی ، تولید محتوای کاربرپسند و گرفتن نظرات کاربران و رفع ابهامات در خرید را فراموش نکنید که بقای فروشگاه به رعایت این اصول بستگی دارد

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.