قواعد مصاحبه شغلی

رعایت اصول و قواعد مصاحبه شغلی و استخدامی تا حدود زیادی تضمین کننده موفقیت در آزمون و مصاحبه کاری می باشد. همواره سوالات زیادی برای کارجویان  وجود دارذد اینکه : سوالات پرتکرار مصاحبه چیست ؟ نمونه مصاحبه شغلی کجا وجود دارد؟ بهترین سوالات برای مصاحبه کدامند؟ چک لیست مصاحبه استخدامی چیست ؟ در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؟ و…

بیشتر این سوالات و پرسش های مصاحبه استخدامی دارای جواب های واضح و روشنی هستند که کارجویان باید آنها را که مرتبط با شغل و کار درخواستی خودشان می باشد، بدانند. به طور کلی برای موفقیت باید قواعد مصاحبه شغلی و کاری را بدانید تا بتوانید از عهده جلسه مصاحبه برآیید. به دلیل اهمیت فراگیری قوانین و اصول مصاحبه استخدامی ، در سایت پول یابی به این موضوع پرداخته می شود.

قواعد مصاحبه شغلی

انجام درست هر کار و فعالیتی ، تابع قوانین و مقررات خاص خود است و مصاحبه کاری و استخدامی هم از این قاعده و قانون خارج نیست و دارای شرایط و اصولی است که هر فردی باید آن را یاد بگیرد و جهت موفقیت در مصاحبه و طی روند استخدامی به کار گیرد. وجود کمی استرس مدیریت شده و تحت کنترل ، در زمان مصاحبه شفاهی امری عادی و قابل قبول است.

استرس زیاد از حد در زمان مصاحبه ، چه بسا ، کارفرما را از استخدام کارجو منصرف کند. وجود استرس شدید می تواند به دلایلی زیادی از جمله ، نداشتن معلومات کافی و مهارت بالا در زمینه شغلی، عدم تمرکز ، وجود ذهنی پرمشغله و درگیر باشد. لذا باید قبل از مصاحبه ، با تحقیق و پژوهش، اطلاعات مهارتی و دانش خود را بالا برده و تلاش کرد تا با روحیه ای شاداب و مشتاق به کار، در جلسه مصاحبه شغلی حاضر شد.

روانشناسان همواره تاکید می کنند که در امور کاری مثبت اندیش باشید و این قاعده ساده و مهم را در تمام مراحل زندگی هم مدنظر داشته باشید. مدیران شرکت ها و کارفرمایان ، تمایلی به شنیدن عذر و بهانه ها و یا احساسات بد در مورد یك تجربه منفی را ندارند، لذا از بیان آنها خودداری کنید.

قواعد مصاحبه شغلی ، مراحل مصاحبه استخدامی ، شیوه مصاحبه شغلی ، آمادگی برای مصاحبه کاری و استخدامی

یادگیری قواعد مصاحبه شغلی به جویندگان كار كمك زیادی خواهد كرد تا استعدادهای پنهان خود را در فرصت‌های استخدامی بروز داده و احتمال موفقیت و یافتن شغل مورد علاقه خود را افزایش دهند. برخی از مهم ترین قواعد مصاحبه شغلی عبارتند از:

۱- بیان مشتاقانه تجربیات کاری

در جلسه مصاحبه شغلی و استخدامی ، در مورد تجارب و مهارت‌هایتان به وضوح و با علاقه فراوان صحبت كنید. در بیان و شرح تجربه ، زبان حرفه ای و جذاب داشته باشید. از اینكه شخصیت تان ممکن است در جلسه مصاحبه بطور كامل برملا و روشن شود، هیچ ترسی نداشته باشید.

در زمان طرح سوالات و پاسخ دادن ، به نشانه بی میلی وقفه‌های كوتاه و مكث مداوم نكنید. شما برای هر پاسخ نیاز به چند ثانیه زمان دارید، لذا با مکثی کوتاه و معقول ، به سوالات ، مشتاقانه جواب دهید و آنچه را دارید و هستید، بیان کنید.

۲- مثبت اندیش بودن

به طور طبیعی انسان از همنشینی و هم کلامی با افراد مثبت اندیش لذت برده و روحیه می گیرد لذا همیشه و در همه حال مثبت اندیش باشید. افراد استخدام كننده یا كارفرما، تمایلی به شنیدن عذر و بهانه ها و یا احساسات بد در مورد یك تجربه منفی و ناگوار کاری را ندارند. اگر در مصاحبه استخدامی باب صحبت در این قضایا باز نشد خودتان هرگز این مباحث را مطرح نکنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آمادگی برای مصاحبه استخدامی

اگر کارفرما در مورد رتبه یا نمره پایین، تغییر ناگهانی شغل یا نقص سابقه‌تان جویا شد و سوالی از دلایل این اتفاق پرسید، حالت دفاعی و یا تهاجمی به خود نگیرید. در عوض توجه‌تان را به حقایق و واقعیات و آنچه شما از تجربه‌تان یاد گرفته اید، متمركز كنید و خلاصه ای از آن را بیان کنید.

۳- آمادگی ارائه تجربه و مهارت ها

در جلسه مصاحبه استخدامی باید آمادگی ارائه مهارت‌ها و تجاربتان را داشته باشید تا وقتی شرح حالی از شغل‌تان را خواستند، بتوانید کامل و بدون وقفه ارائه دهید. موقعیت‌تان را در ذهن كارفرما به‌عنوان فردی با یكسری از مهارت‌ها و صفات ویژه، تثبیت كنید.

معمولا مدیران و كارفرمایان مسایل و مشکلات کاری دارند كه نیاز به حل آنها توسط كارمندان با مهارت‌های ویژه و خاص می باشد. لذا در توصیف مناسب صفاتتان مؤثر عمل كنید تا کارفرما را مجاب کنید که شما توانایی حل برخی امور اساسی و کلیدی را دارید.

۴- کسب اطلاعات از شرکت قبل از مصاحبه استخدامی

توصیه و تاکید می شود که قبل از مصاحبه استخدامی اطلاعاتی در مورد نام شركت ، سوابق کاری، شیوه استخدام ، چارت و كار آینده‌تان به دست آورید. در کنار این موارد، همچنین اطلاعات مهمی درباره فعالیت‌هایی كه توسط كارفرما اجرا شده است، ثبات مالی كارفرما چگونه است؟ و چه نوع شغل‌هایی در ارتباط با كارفرما است ؟ را تحقیق و بررسی كنید.

در کنار تحقیق از شرکت ، از نوع کمک و تخصص خود که می توانید برای شرکت مفید باشید هم پرس و جو کنید ، مثلا اینکه، چگونه می توانید به كارفرما در جریان جستجوی شغلی در مورد آن سازمان و توانایی و پتانسیل شما در آن سازمان كمك كنید؟ چگونه می توانید به شركت كمك كنید؟ و حتی می توانید سؤالهایی را آماده كنید كه از مصاحبه گر در مورد شركت سؤال كنید.

۵- زودتر در محل مصاحبه حاضر شدن

بهتر است که برای مصاحبه، کمی زودتر از زمان مقرر در مکان جلسه حاضر شوید. طوری برنامه ریزی كنید كه بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از زمان مقرر، در محل مصاحبه حاضر شوید. توجه کنید که زودتر از زمان مقرر در محل حاضر شدن ، ضمن اینکه شما را فردی وقت شناس و مقرراتی جلوه می دهد و اینکه استخدام شدن و گرفتن آن کار برایتان مهم است، از فشار و استرس مصاحبه کم می کند.

به اعتقاد برخی ، رسیدن خیلی زود، شاید كارفرما را کمی دست و پاچه كند و شرایط نامطلوب و ناشیانه ای ایجاد کند تا نتواند با تمرکز بیشتری از شما بپرسد و کفه ترازو را به سمت شما سنگین تر کند. در کل حضور در زمان مناسب ، تصور خوب و خوشایندی نسبت به شما ایجاد خواهد کرد.

۶- همراه داشتن وسایل یادداشت برداری

گاهی برای یادداشت برداری بهتر است که یك كلاسر (كیف كاغذ) یا دفترچه یادداشت و یا لااقل یك دسته كاغذ مرتب و تا خورده كه نام كارفرما روی آن نوشته شده باشد، همراه داشته باشید. شاید در حین جلسه مصاحبه استخدامی بر حسب ضرورت و نیاز، لازم باشد تا چیزی را یادداشت کنید. این کار جلوه خوبی داشته و نشان از اهمیت دادن شما به کار و شغل می باشد.

۷- همراه داشتن خلاصه اطلاعات و سوالات

بستگی به نوع مصاحبه شغلی ، شاید لازم باشد تا خلاصه اطلاعات و لیستی از سؤالاتی كه برای پرسش نیاز دارید را همراه داشته باشید. اگر سوال و یا ابهاماتی در ذهنتان درباره شرکت و شیوه کارشان وجود دارد، می توانید لیستی از سؤالاتتان را ارائه دهید كه مطمئن شوند شما اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری را جمع آوری كرده اید. نباید به خاطر بردن یادداشتها در طی مصاحبه پریشان شوید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه یافتن شغل مناسب

البته باید طرح سوالات طوری باشد که بیانگر علاقه شما به فعالیت در شرکت و تلاشتان برای رفع ابهامات تصور شود نه اینکه بخواهید روند فعالیت شرکت را زیر سوال ببرید و کار و عملکردشان را منفی جلوه دهید.

۸- رعایت آداب معاشرت

یکی از قواعد مصاحبه استخدامی و کاری و همچنین موفقیت در مصاحبه شغلی ، رعایت ادب در گفتار و رفتار است. لذا آداب معاشرت را کامل رعایت كنید و در گفتگو و محاوره در طی مصاحبه سهمی داشته باشید. خیلی اوقات چگونگی مهارتهای اجتماعی جزء تصمیم گیری آنهاست. نباید سوءظن ندانستن آداب معاشرت و عدم رعایت اصول اخلاقی در ذهن کارفرما ایجاد شود.

۹- یاداشت نام مصاحبه کننده پس از پایان کار

کارشناسان حرفه ای و روانشناسان می گویند بعد از مصاحبه، بهتر است که نام و لقب (عنوان) همه مصاحبه كنندگان، سؤال های پرسیده شده و اطلاعاتی كه كسب كرده اید را بنویسید. شاید این سوال مطرح شود که این کار چه اهمیتی دارد؟ باید احتمال هر چیزی را داد و ممکن است که در این مصاحبه قبول نشوید ، پس به عنوان یک تجربه کاری ثبتش کنید.

اگر برای استخدام و یافتن شغل ، مرتبا در حال مصاحبه هستید، این فرایند به شما كمك می كند تا مدام به كارفرمایان توجه كنید و بوضوح بتوانید در مصاحبه های بعدی ، آنچه را که نیاز است به راحتی و بهتر بیان کنید.

۱۰- سپاسگزاری در پایان مصاحبه استخدامی

در آخر و پس از پایان مصاحبه استخدامی ، مکان جلسه را با گفتن جملاتی مثل : « لطف سركار زیاد» «مرحمت سركار زیاد »«سپاسگزارم » و یا جملاتی شبیه این موارد به پایان ببرید. كارفرمایان به حركات و اشارات شما در موقع حرف زدن توجه می كنند كه گواه و مدرکی برای توجه تان به جزئیات و علاقه تان به این شغل است.

بیان این جملات به ظاهر ساده سپاسگزاری ، نشان از ادب و متانت و مقید بودن به اصول اخلاقی و کاری می باشد و تاثیر مثبتی بر روی نظر کارفرما خواهد گذاشت.

نتیجه گیری قواعد مصاحبه شغلی

مجموعه ۱۰ قاعده مصاحبه شغلی در عین سادگی ، در افزایش میزان موفقیت در روند مصاحبه شغلی تاثیر بسیار زیادی دارد. در تمام مراحل مصاحبه و حتی در زمان انتظار در سالن ، مواظب حرکات و رفتار خود باشید چه بسا که رفتارتان توسط کارفرما زیر نظر باشد و یا از طریق دوربین های مدار بسته کنترل شوید.

در بیان آنچه از مهارت و تخصص دارید صداقت کامل داشته باشید و از اغراق و زیاده روی در توصیف خود پرهیز کنید. تواضع و متانت را مدنظرتان داشته و از کبر ، خود بزرگ بینی و تمجید زیاد خودداری کنید. آنچه را که از خودتان می گوید باید منطبق با رزومه کاری ارائه شده باشد.

نکته آخر درباره قواعد مصاحبه شغلی و کاری ، این است که انجام مصاحبه یک مرحله عادی و معمولی از طی فرایند طبیعی استخدام محسوب می شود که اگر قواعد و اصول آن را درست رعایت کنید و با دانش و افزایش اطلاعات لازم وارد شوید ، بهترین محل برای ابراز شایستگی ها و نشان دادن میزان مهارت و تخصص تان محسوب می شود. برخی از افراد کاردان و ماهر ، جلسه مصاحبه را بهترین مکان برای ابراز مهارت های بالایشان می دانند.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

5 دیدگاه

  1. استرس در زمان مصاحبه خیلی کار رو بد میکنه باعث میشه آدم نتونه راحت صحبت کنه

    • سایت پول یابی

      سلام و درود
      یکی از دلایل اصلی استرس ، احتمال رد شدن در مصاحبه و نتیجه آن است . یعنی قبل از آنکه دیگران درباره ما نظر بدهند و یا قبول و رد کنند ما خودمان را رد می کنیم . . تکنیک و راههای زیادی برای کاهش استرس مصاحبه وجود دارد از جمله : حفظ خونسردی ، نفس عمیق کشیدن و القای مثبت به خود ، حفظ و تقویت آرامش ، تمرکز بر روی وضعیت موجود ، مرور خلاصه نوشته ها و محتواهای مرتبط با مصاحبه ، فکر کردن به چیزهای خوب توصیه می شود .
      ایجاد آمادگی ذهنی بسیار موثر است . داشتن کمی استرس برای موفقیت و افزایش دقت ، طبیعی است و بیشتر از ان مخرب است و باید مدیریت شود .
      در پناه حق

  2. من دست خودم نیست ولی دستم میلرزه وقتی یکی داره با من مصاحبه میکنه مجبور میشم دستمو مخفی کنم

  3. یکی از مواردی که باعث مشکلات قلبی میشود استرس است ممنون از مقاله خوبتون

  4. بنظرم ادب خیلی مهمه موقع ورود و مصاحبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.