نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

اگر به دنبال کسب درآمد اینترنتی پایدار و مستمر هستید رعایت اصول و نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ضروری می باشد. نمی توان امید موفقیت در کسب و کار اینترنتی داشت ولی به ابزار مهم کسب و کار یعنی بازاریابی بی توجه بود و آن را نادیده گرفت. در سالیان اخیر دنیا جهش بزرگی به طرف فضای دیجیتال داشته است و اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیشتر از گذشته شده است.

اقشار مختلف جامعه با هر سطح طبقاتی ، زمان زیادی از عمر خود را در اینترنتی می گذرانند. لذا کم کم و به مروز زمان، خرید و فروش و تجارت کمتر به شکل سنتی و حضوری انجام می شود و همه چیز به طرف تجارت آنلاین می شود. به دلیل همین تغییرات بزرگ در دنیای تجارت، اهمیت دیجیتال مارکتینگ digital marketing یا بازاریابی دیجیتال، هر روز در حال افزایش است.

به دلیل همین اهمیت و توجه همگانی ، در این مقاله سایت پول یابی به نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال پرداخته می شود.

نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

اهمیت دیجیتال مارکتینگ نه تنها برای شرکت‌ها است، بلکه برای کاربران و خریداران نیز هست. چون که روز به روز تعداد افراد آنلاین بیشتر می‌شود و مردم به خرید اینترنتی مشتاق‌تر می‌شوند. اهمیت دیجیتال مارکتینگ در تجارت امروزه فوق العاده بالاست. اهمیت دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن بر رشد تجارت‌‌های کوچک دیجیتال مارکتینگ هر روز در دنیای پهناور اینترنت رشد می‌کند.

اندازه و سرمایه تجارت اهمیتی ندارد. می‌توانید با راه اندازی یک وب سایت و حتی یک صفحه در اینستاگرام کسب و کار خود را شروع کنید. کافیست به دانش تولید محتوا آگاه باشید و از کلمات کلیدی صحیح استفاده کنید. بنابراین حتی اگر سرمایه‌ای ندارید، نیازی به تبلیغات با قیمت‌های بالای نیست. جذابیت محتوای تجارت، کیفیت تولیدات و زمان و انرژی که صرف کارتان می‌کنید، کمک بسزایی در کسب موفقیت می‌کند.

موفقیت در دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری است بازاریابی دیجیتال اهمیت دیجیتال مارکتینگ شما در چه صورتی متوجه موفقیت در بازاریابی خود می‌شوید؟ تنها در صورتی که بتوانید میزان موفقیت خود را اندازه بگیرید.

میزان سنجش موفقیت دیجیتال مارکتینگ

یکی از نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال اندازه گیری میزان موفقیت است. میزان سنجش موفقیت در مارکتینگ یا بازاریابی به روش سنتی، همچون تبلیغات رادیو و ارسال بروشور بسیار دشوار است. برای مثال اگر به عنوان بازاریاب بروشوری از تولیدات شرکت‌تان تهیه کنید و برای دیگران ارسال کنید، هرگز متوجه نمی‌شوید که بروشور شما خوانده شده یا در سطل زباله قرار دارد.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در این است که مسیر موفقیت را برای شما هموار ساخته است. بنابراین شما می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان سایت، نظرات، میزان بازخورد تبلیغات و حتی ضعف‌های کسب و کار خود را بشناسید ضمن اینکه روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد اینترنتی تاثیرگذار است.

دیجیتال مارکتینگ مسیر مستقیم مشتری به کسب و کار شماست آیا در یک شهرستان کوچک مثل شهرستان جویبار کار می‌کنید یا در کلان شهری مانند تهران؟ در محلی خلوت کار می‌کنید یا در فروشگاهی شلوغ؟ صبح‌ها کار می‌کنید یا شب‌ها؟ ترافیک در محل کارتان زیاد است و هیچ وقت جای پارک مناسب پیدا نمی‌شود؟

دیگر در دنیای دیجیتال امروزی این مسائل اهمیتی ندارد. در هر شهر و محلی می‌توانید پشت کامپیوتر خود بنشینید و با تولید محتوای جذاب، خواننده را مشتاق محصول و تولیدات خود کنید. کانال‌های رسانه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و وب سایت این بستر را برای شما فراهم کرده تا در هر مکان و زمانی با مشتری خود در ارتباط باشید. چرا که اکثر افراد بیشترین زمان روزانه خود را در اینترنت سپری می‌کنند. در بستر دیجیتال مارکتینگ نه تنها می‌توانید محتوای خود را معرفی کنید و توسعه بخشید، بلکه می‌توانید به اهدف فروش خود نزدیک‌تر شوید.

بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در نرخ بازگشت سرمایه در یک تجارت، هیچ چیز مهم‌تر از بازگشت سرمایه نیست. بازارایابی دیجیتال به شما کمک می‌کند حتی سرمایه گذاری اندک شما باز گردد. همچنین نرخ بازگشت سرمایه ROI را افزایش می‌دهد.

در بازاریابی‌های سنتی علاوه بر اجاره یا خرید ملک برای شروع کار، باید به منظور معرفی کسب و کارتان مبلغ قابل توجهی برای تبلیغات صرف می‌کردید. برای مثال شما باید مبلغ بالایی به منظور تبلیغات بیلبورد، رادیو، روزنامه و تلویزیون پرداخت می‌کردید تا تنها دیده شوید.

اما فروش و بازگشت سرمایه صد در صد نبود. در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید مبلغی به منظور تبلیغات پرداخت کنید. با این حال می‌توانید بدون صرف هیچ هزینه‌ای و تنها با تولید محتوا در بستر رسانه‌های اجتماعی به اهداف مالی خود برسید.

رشد برندها با بازاریابی دیجیتالی

دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا برند و تولیدات خود را بسازید و مشهور شوید. یک وب سایت سازمان یافته، پست‌های منظم در وبلاگ، تولید محتوا و آپلود تصاویر جذاب از محصولات در شبکه‌های مجازی این امکان را می‌دهند تا برند خود را معرفی کنید. بنابراین شما در این دنیای پهناور دیجیتال هیچ محدودیتی برای جذب مشتری و فروش ندارید.

با به کارگیری و رعایت نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در واقع دنیای دیجیتال و بازاریابی اینترنتی در اختیار شماست. کافیست هنر تولید محتوای خود را به نمایش بگذارید. مشتری اشتیاق بیشتری در فضای دیجیتال مارکتینگ دارد شما در بازاریابی سنتی می‌توانید در عین واحد تنها یک مشتری را درگیر و مشتاق یک محصول کنید. اما با پیشرفت فضای مجازی، تعداد مخاطبان، کاربران و تولیدات بیشتر شده است. نکته مثبت توسعه فضای مجازی این است که شما مجبور نیستید به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط باشید.

با این حال اهمیت دیجیتال مارکتینگ در این است که شما می‌توانید یک یا چند محصول را به چندین مشتری در یک زمان معرفی کنید و بفروشید. بنابراین تعداد مشتریان افزایش می‌یابد. مشتری بر اساس نیاز خود وارد صفحه جستجوگر گوگل می‌شود و کلمه‌ای را تایپ می‌کند. بنابراین هرچه قدرت کلمات کلیدی و جذابیت محتوا بیشتر باشد، امکان حضور وب‌سایت‌تان در صفحه نخست جستجوی گوگل بیشتر خواهد بود.

تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر کسب و کار

حضور و ارتباط با مخاطب تنها با متن، تصویر و ویدیو صورت می‌گیرد. بنابراین محتوای وب سایت باید به گونه‌‌ای هدف دار طراحی شود که بتواند بازدیدکننده را درگیر و مشتاق به شناخت بیشتر تولیدات و خرید کند. دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا تنها با تولید محتوای با کیفیت چندین مخاطب را به هدف خود نزدیک کنید.

فضای دیجیتال مارکتینگ صمیمانه‌تر است یک بازاریاب موفقیت پرسونای (Persona- بررسی خصوصیات فردی، کاراکتر و نیازهای مخاطب) مخاطبان را به درستی بررسی می‌کند. بنابراین نیاز اکثر افراد جامعه اهمیت بسیاری در تولید و راه اندازی یک کسب و کار موفق دارد. بازاریاب موفق با توجه به نیاز و شخصیت مخاطبان، فضایی صمیمانه در بستر رسانه‌های اجتماعی فراهم می‌کند.

بنابراین مخاطب، محتوای تولیدی را بدون هیچ اجبار یا نگرانی از قضاوت فروشنده یا قیمت بررسی می‌کند. بازاریابی دیجیتال فضایی صمیمانه‌ است که نه تنها نیاز مخاطبان را فراهم می‌سازد، بلکه دسترسی مشتریان به تولیدات را آسان‌تر و سریع‌تر ساخته است. لذا توصیه می شود که نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال را کامل رعایت کنید البته اگر به دنبال رشد و توسعه کسب و کار و افزایش کسب درآمد اینترنتی هستید.

تعریف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

به زبان خیلی ساده دیجیتال مارکتینگ شامل کلیه تلاش‌هایی است که برای بازاریابی صورت می‌گیرد و در آن از یک وسیله الکترونیکی یا اینترنت استفاده می‌شود. در واقع این حوزه تمام فعالیت‌ها را در بستر اینترنت، به منظور تبلیغ محصولات، خدمات، برندها، ارزیابی بازخورد مشتری و… در بر می‌گیرد.

ممکن است برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، ورود به دیجیتال مارکتینگ مانند شیرجه زدن در یک دریای ناشناخته باشد؛ اما این روش بازاریابی بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. هر بخشی از بازاریابی دیجیتال، فرصت فوق العاده‌ای برای یادگیری است. متخصص شدن در این زمینه نیز تنها مستلزم یک شروع کوچک، آزمایش، کسب تجربه و رشد و پیشرفت با گذر زمان است.

مقایسه دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

شاید در نگاه اول به نظر برسد که دیجیتال مارکتینگ همان تجارت الکترونیک است. اما این دوعبارت کاملا با یکدیگر متفاوتند. تجارت الکترونیک به معنای تجارت به وسیله ابزار الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن، اینترنت و کامپیوتر است و دیجیتال مارکتینگ با ابزارهایی که دارد، نیروی کمکی آن محسوب می‌شود. در واقع دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند یک تجارت الکترونیک به بیشترین بهره‌وری ممکن برسد و سهمی از بازار را از آن خود کند.

در زمینه دیجیتال مارکتینگ می‌توان بدون هیچ هزینه‌ای در ابتدا، کارهای زیادی انجام داد. با این حال، آن قدر ضرورت استفاده از بازاریابی دیجیتال بر بازاریابان موفق سراسر دنیا، واضح و روشن شده است که بخش بیشتری از بودجه تبلیغاتی خود را به این فضا اختصاص می‌دهند.

ویژگی های دیجیتال مارکتینگ

همزمان با گسترش شبکه‌های اجتماعی در ایران، میزان استفاده از تلفن‌های هوشمند بسیار رواج یافته است. بر اساس آمار internetworldstats، در سال ۲۰۰۰ تنها ۹/۳ درصد جمعیت ایران از اینترنت استفاده می‌کردند، اما این آمار تا سال ۲۰۱۸ به ۶۹ درصد رسیده است،یعنی حدود ۵۷ میلیون ایرانی از تلفن های هوشمند استفاده می کنند.

به نظر می رسد که درصد کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۰ با حضور شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. مسلما هرجا که تعداد افراد زیادی وجود داشته باشند، بهترین جا برای تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است. در عصر حاضر، افراد با سیل عظیمی از مشغله‌های گوناگون مواجه هستند و به اندازه گذشته فرصتی برای خرید حضوری ندارند. از این رو نباید ترجیح افراد بر خرید آنلاین را نادیده گرفت.

از ویژگی‌های مهم دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش سنتی، امکان بررسی اثربخشی و بازده تبلیغات است. در واقع اینترنت، بستر مناسب و البته بسیار ارزانی را فراهم می‌کند تا حتی افراد بی تجربه با آزمون و خطا، به بهترین روش تبلیغ خدمات یا محصول خود دست یابند.

از دیگر خصوصیات جذاب دیجیتال مارکتینگ که آن را بسیار محبوب ساخته، این است که تنها به کسب و کارهای آنلاین محدود نمی‌شود. بسیاری از مشاغل سنتی نیز می‌توانند از مزایای تبلیغات آنلاین بهره مند شوند. همچنین این روش بازاریابی با انواع مقیاس‌های کسب‌وکار، از کوچک تا بزرگ سازگار است. در واقع این فضا چه برای رشد و افزایش فروش محصولات یک مغازه کوچک و چه برای کمپانی‌های بزرگی مانند اپل و سامسونگ به اندازه کافی ظرفیت دارد.

نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ، دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ، انواع دیجیتال مارکتینگ ،

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

برای آن که یک دیجیتال مارکتر موفق باشید، لازم است بر مفاهیم و استفاده از ابزارهای آن تسلط کافی داشته باشید و برخی از قواعد و نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال که کلیدی می باشد را رعایت کنید. در واقع دیجیتال مارکتینگ مانند جعبه ابزاری است که بازاریابی به شکل دیجیتال و اینترنتی را میسر می‌سازد. ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس، ادوردز، تبلیغات بنری و کلیکی دیجیتال، ویدیو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و سوشال مارکتینگ، سئو و… که هر روز گسترده‌تر می‌شوند، تنها مشتی از این خروار هستند.

بازاریابی محتوایی

یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ است. در واقع بازاریابی محتوایی، یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که با هدف جذب و حفظ مشتری، محتوای مرتبط و ارزشمند تولید و منتشر می‌شود؛ که در نهایت، این محتوا منجر به اقدامات سودآوری از سوی مشتری خواهد شد.

در این روش، محتوای تولیدی مانند یک قلاب عمل می‌کند به شرطی که اصول بازاریابی محتوایی رعایت شود. برای مثال با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبان، ابتدا نیاز آن‌ها رفع شده و سپس به شما اعتماد می‌کنند. محصول این اعتماد، افزایش فروش خدمات و محصولات مرتبط با آن محتوا خواهد بود.

مزایای بازاریابی محتوایی

مزایای بازاریابی محتوایی از طریق بستر آنلاین، بر نوع سنتی آن بسیار است. برخلاف بازاریابی سنتی که شرکت‌ها و کمپانی‌ها به دنبال مشتری می‌گردند، در این روش مشتریان آن‌ها را سرچ می‌کنند. به علاوه در بازاریابی سنتی شر‌کت‌ها ناچارند که به یک محتوای متنی و تصویر اکتفا کنند، در حالی که دست افراد برای تولید محتوای اینترنتی و دیجیتال، بازتر است و می‌توانند از ویدیو و صوت استفاده کنند. علاوه بر این در تولید محتوای اینترنتی هیچ محدودیتی از لحاظ کمی وجود ندارد.

تحقیقات نشان می‌دهد ۷۲ درصد از دیجیتال مارکترها، تولید محتوا را به عنوان بهترین تاکتیک SEO خود توصیف می‌کنند. برای درک اهمیت این موضوع همین بس که سازمان‌های برجسته جهانی مانند P&G، مایکروسافت، Cisco Systems و John Deere، بازاریابی محتوایی را در صدر لیست استراتژی‌های خود قرار داده‌اند. همچنین در ایران وب‌سایت‌هایی همچون دیجی کالا، علی بابا، اسنپ فود و… از این ابزار به خوبی بهره می‌برند.

بار دیگر به عقب بازگردید و تعریف بازاریابی محتوا را بخوانید، این بار کلمات مرتبط و ارزشمند را حذف کنید. این تفاوت بین بازاریابی محتوا و زباله‌های اطلاعاتی دیگر است که موجب می‌شود کانتنت مارکتینگ در بین هزاران پیام بازرگانی برای افراد جذاب به نظر برسد. تولید محتوایی با چنین خصوصیات، مستلزم دانستن و رعایت اصولی مانند استفاده از کلمات کلیدی است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی SMM به معنای استفاده از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی به منظور ارتباط با مخاطبان برای ساخت برند، افزایش فروش و ترافیک بازدید از سایت شماست. این نوع بازاریابی شامل انتشار محتوا و مطالب دست اول، درگیرکردن مخاطبان، آنالیز نتایج و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، فیسبوک، توتیتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و… از جمله شبکه‌های اجتماعی معروف و محبوب در ایران هستند که فعالیت در آن‌ها بخشی از زندگی روزمره افراد شده است. از این رو استفاده از آن‌ها عامل موثری در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که SMM در دیجیتال مارکتینگ صرفا وسیله‌ای برای افزایش فروش بوده و روش مستقیم فروش نیست. با این حال این ابزار، فضایی را برای کسب درآمدهای بالا فراهم کرده‌ است. برای موفقیت در این نوع بازاریابی باید تفاوت‌ بین شبکه‌های اجتماعی مختلف و کارکرد هر کدام از آن‌ها در زمان‌ها و حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی از نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال استفاده از بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ می باشد. اگر کمی سابقه حضور در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام را داشته باشید، قطعا اینفلوئنسر مارکتینگ، مفهوم ناآشنایی نخواهد بود. این ابزار جایگزین بازاریابی محتوایی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیست، چرا که بدون آن‌ها نمی‌‌تواند وجود داشته باشد. امروزه کمتر کسی منکر جایگاه و اهمیت افراد تاثیرگذار در بازاریابی اینترنتی می باشد.

در واقع اینفلوئنسر مارکتینگ، ترکیبی از ابزارهای بازاریابی قدیمی و جدید است که از ایده تایید افراد مشهور استفاده می‌کند و آن را در یک کمپین مدرن بازاریابی محتوا محور قرار می‌دهد. چیزی که باعث تمایز این ابزار می‌شود، در حقیقت ارتباط بین برندها و اینفلوئنسرهاست.

جایگاه اینفلوئنسرها

آنچه افراد را به اشخاص تاثیرگذاری تبدیل می‌کند، پیگیری‌های گسترده و فعالیت مداوم آن‌ها در وب و شبکه‌های اجتماعی است. یک اینفلوئنسر می‌تواند یک عکاس مشهور مد در اینستاگرام باشد، یا یک وبلاگ نویس خوب در توئیتر و یا مدیر بازاریابی موفقی در لینکدین. به هر حال در هر صنعتی افراد تاثیرگذار وجود دارند و فقط باید آن‌ها را پیدا کنید.

این افراد توسط هزاران و میلیون‌ها نفر دنبال می‌شوند؛ کسانی که اینفلوئنسر را فرد قابل اعتمادی می‌دانند و از قضا بازار هدف شما در بازاریابی هستند. با پرداخت هزینه یا ارائه رایگان محصولات و خدمات خود به این افراد، از آن‌ها بخواهید در شبکه‌های اجتماعی در مورد مزایای محصولاتتان مطلب منتشر کنند.

اشتباهی که بسیاری از شرکت‌ها و برندها در استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ مرتکب می‌شوند، این است که صرفا بزرگی یک کمپین را عامل موفقیت آن می‌دانند. در حالی که بسیاری از افراد تاثیرگذار با تعداد فالوئرهای کمتر در فضای مجازی وجود دارند که بهتر از افرادی با فالوئرهای بیشتر، می‌توانند نتیجه مطلوب را برای شما رقم بزنند. از این رو مشورت گرفتن از یک متخصص بازاریابی دیجیتال در این زمینه، بسیار می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و اثربخشی کمپین موثر باشد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ نوعی بازاریابی مستقیم است که از ایمیل به عنوان وسیله‌ای برای ارسال پیام‌های تجاری یا جمع آوری اطلاعات از مخاطبان استفاده می‌شود. با وجود گستردگی زیاد شبکه‌های اجتماعی، همچنان ایمیل مارکتینگ ابزاری است که موفقیت در بسیاری از کسب و کارهای آنلاین را تضمین می‌کند. بین ایمیل مارکتینگ و افزایش کسب درآمد اینترنتی و توسعه کسب و کار آنلاین رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  استراتژی افزایش فروش در دیجیتال مارکتینگ

بسیاری فکر می‌کنند این روش در ایران منسوخ شده است، در حالی که به تجربه ثابت شده ایمیل مارکتینگ اصولی و هدفمند، می‌تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادار تبدیل کند.

تحقیقات نشان داده است که ۹۵ درصد شرکت‌ها، از مزایای ایمیل مارکتینگ بهره می‌برند. همچنین ۴۹ درصد از مصرف کنندگان مایل اند به صورت هفتگی ایمیل‌های تبلیغاتی را از برندهای مورد علاقه خود دریافت کنند. این درصد بالا از تمایل مشتریان، ثابت می‌کند که همچنان چک کردن ایمیل یکی از کارهای روزمره افراد است. چنانچه در تحقیقی به این دیتا دست یافتند که ۵۸ درصد از افراد ابتدای روز، قبل از هرکار دیگری در فضای مجازی ایمیل خود را چک می‌کنند. لذا یکی از مباحث و نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال استفاده بهینه از بازاریابی ایمیلی است.

راههای افزایش تاثیر ایمیل مارکتینگ

در استفاده از ایمیل مارکتینگ، مراقب حریم شخصی افراد باشید. وقتی افراد در سایت شما ثبت نام می‌کنند برای عضویت آن‌ها در خبرنامه خود از آن‌ها اجازه بگیرید.همچنین قابلیت انصراف از خبرنامه را در انتهای ایمیل‌های خود قرار دهید. طراحی هدفمند و جذاب ایمیل‌ها، مخاطبان را به سایت شما هدایت خواهد کرد اما از سوی دیگر ارسال سیل انبوهی از ایمیل‌ها -هرچند با محتوای غنی- چیزی جز بازخورد منفی در پی نخواهد داشت.

علاوه بر رعایت تعدد ایمیل‌ها، به زمان ارسال آن‌ها نیز توجه داشته باشید. برای اینکه زمان بهینه ارسال ایمیل‌ها را تشخیص دهید، از A/B تست استفاده کنید. چند موقعیتی که در آن می‌توانید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید عبارتند از:

وقتی کاربر جدیدی عضو سایت شما می‌شود، یک ایمیل خوشامدگویی برای او بفرستید و مختصرا توضیح دهید در وب‌سایت شما باید انتظار چه مطالبی را داشته باشد. با ایمیل مخاطبان را از پیشنهادات ویژه و تخفیف‌ها باخبر کنید و در ضمن آن، لینک سایت را قرار دهید

تحقیقات نشان داده بیشترین ایمیل‌هایی که باز می‌شود open rate، مربوط به ا‌یمیل‌های سرگرمی با نرخ ورود ۲۷ درصد است. هر از چندگاهی برای لیست هدف خود، ایمیل‌هایی با محتوای سرگرم کننده بفرستید تا همچنان مشتریان پروپاقرص این نوع ابزار مارکتینگ شما بمانند.

پلتفرم‌های مختلفی در داخل و خارج از ایران وجود دارند که خدمات ایمیل مارکتینگ ارائه می‌دهند. از جمله این پلتفرم‌های خارجی mailchimp ،mailerlite و Sendinblue است. همچنین پاکت، اینباکس و میل چی نمونه‌ای از پلتفرم‌های داخلی ایمیل مارکتینگ هستند.

موبایل مارکتینگ

یکی دیگر از نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال توجه به بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ است. موبایل مارکتینگ، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال و چندکاناله است که دستیابی به مخاطب هدف در تلفن‌های هوشمند، تبلت و سایر دستگاه‌های تلفن همراه از طریق وب‌سایت‌ها، ایمیل، پیام کوتاه، MMS، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها انجام ‌می‌شود.

به طور میانگین ۷۰ درصد از زمان افراد در رسانه‌های دیجیتال و صفحات وب، به استفاده از تلفن همراه اختصاص دارد، در حالی که مصرف نسخه دسکتاپ این رسانه‌ها، کمتر از نصف می‌باشد. از این رو بهینه سازی صفحات وب، تصاویر شبکه‌های اجتماعی و آگهی‌ها برای تلفن همراه امری اجتناب ناپذیر است.

ویدیو مارکتینگ ، بازاریابی ویدیویی ، ابزار دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی اینترنتی ، مقاله دیجیتال مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ به معنای استفاده از ویدیوها به منظور تبلیغ و بازاریابی محصول و خدمات، افزایش مدت زمانی که مخاطبان در کانال‌های دیجیتال شما می‌گذرانند و آموزش به مصرف کنندگان و مشتریان است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، فرمت ویدئویی تولید محتوا، محبوبیت ویژه‌ای در بین کاربران کسب کرد. همچنین از ۲۰۱۷ تاکنون، ویدیو صدرنشین لیست تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال است؛ تا جایی که مطالعات نشان داده تا به امروز استفاده از محتوای ویدیویی تا ۸۶ درصد نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد. زیرا تنها ۲۰ درصد از مخاطبان محتوای متنی را می‌خوانند اما ۸۰ درصد آن‌ها ویدیو را تماشا می‌کنند.

بدون شک ویدیو مارکتینگ یکی از جدیدترین موارد اضافه شده به جعبه ابزار تبلیغاتی شماست. ممکن است هنوز دودل باشید که آیا تولید ویدیو به ارتقا شغلی شما کمکی می‌کند؟ آیا منابع کافی برای تولید ویدیو در اختیار دارید؟ پاسخ ساده است: بله؛ تولید ویدیو، حتی در ساده‌ترین حالت، یکی از سودآورترین ابزار بازاریابی دیجیتال است.

به دلایل زیر ضرورت ساخت ویدیو برای بازاریابی یا ویدیو مارکتینگ مهم می باشد:

۱- افزایش نرخ تبدیل و فروش با ویدیو

افزودن ویدیو به صفحه فرود (landing page) تا ۸۰ درصد نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد. همچنین ویدیو مستقیما می‌تواند موجب فروش شود. مطالعات نشان داده که ۷۴ درصد از کاربرانی که ویدیوی توضیح یک محصول را مشاهده کرده‌ اند، متعاقبا آن را می‌خرند. بنابراین در اولین فرصت ویدیوهای جالب از محصولات خود تهیه کنید.

اثربخشی ویدیو زیاد هم تعجب آور نیست. بینایی غالب‌ترین احساس ماست. بیشتر اطلاعات منتقل شده به مغز ما بصری است. بنابراین اگر تصاویر می‌توانند مخاطب را تا حد زیادی درگیر کنند، تصور کنید تصاویر متحرک چه انقلابی در تجارت شما پدید خواهد آورد.

۲-  نشان دادن نرخ بازگشت سرمایه ROI با ویدیو

با اینکه تولید ویدیو کار آسان و ارزانی نیست، با این حال ۸۳% از صاحبان کسب‌وکار می‌گویند سرمایه‌ای که هزینه تبلیغات ویدیویی می‌کنند، در اکثر مواقع برمی‌گردد. ابزارهای ویرایش آنلاین فیلم نیز روز به روز در حال بهبود و مقرون به صرفه شدن هستند. حتی با تلفن‌های هوشمند می‌توان ویدیوهای باکیفیتی تولید کرد.

خبر خوب دیگر اینکه لازم نیست ویدیوهای شما کامل باشند و صرفا محتوای آن مهم است. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران به احتمال زیاد ویدیویی را که محصول یا خدمات را شفاف توضیح نمی‌دهد، تا آخر نمی‌بینند. تقریبا می‌توان گفت کیفیت پایین و طراحی ضعیف، به اندازه محتوا اهمیتی ندارند.

۳- جذب اعتماد مخاطب

اعتماد، پایه و اساس نرخ تبدیل و فروش است. اما اعتمادسازی به خودی خود باید یک هدف باشد. کل مفهوم بازاریابی محتوا مبتنی بر اعتماد و ایجاد روابط طولانی مدت است. ویدیو این اعتمادسازی را به خوبی انجام می‌دهد و احساسات را برمی‌انگیزد، به نحوی که امروزه کسانی که در یوتیوب فعالیت دارند، به قدرتمندترین چهره‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ برند تبدیل شده اند.

اگر در دیجیتال مارکتینگ جدی هستید، دست کم گرفتن ویدیو مارکتینگ منجر به شکست شما خواهد شد. حتی ویدیوهای تبلیغاتی نیز می‌توانند موجب تقویت اعتماد در مخاطب شوند. برخی از مصرف کنندگان هنوز هم به دلیل ترس از تقلبی بودن محصولات و خدمات، در خرید اینترنتی تردید دارند، اما فیلم‌های بازاریابی شما تا حد زیادی می‌تواند این اعتماد را در آن‌ها ایجاد کند.

۴- علاقه گوگل به ویدیو

ویدیوها زمانی را که بازدیدکنندگان در سایت شما می‌گذرانند، افزایش می‌دهد. این افزایش زمان بازدید سایت، به موتورهای جستجو، این سیگنال را می‌دهد که سایت شما از محتوای خوبی برخوردار است. در این زمینه Moovly به آمار و ارقام جالبی اشاره می‌کند:«اگر از ویدیو در تولید محتوای سایت خود استفاده کنید، ۵۳ بار بیشتر در صفحات اول گوگل ظاهر می‌شوید.»

در واقع از آنجا که اکنون گوگل صاحب یوتیوب است، آپلود ویدیو در سایتتان تاثیر قابل توجهی بر افزایش رتبه موتورهای جستجو دارد. علاوه بر تولید و انتشار محتوای ویدیویی، مطمئن شوید که آن‌ها را در یوتیوب برای سئو بهینه می‌کنید. عناوین و توضیحات جالبی برای آن‌ها بنویسید، به ویدیو لینک سایت، صفحه محصول یا خدمات خود را اضافه کنید و مشتریان را به مرحله بعد هدایت کنید. یکی از نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال استفاده درست و بهینه از ویدیو به عنوان ابزار کاربردی تاثیرگذار است.

۵- ویدیو محبوب کاربران موبایلی

۹۰ درصد کاربران از طریق تلفن همراه ویدیوها را مشاهده می‌کنند. از ابتدای جولای تا اواخر سپتامبر سال ۲۰۱۳، نرخ تماشای ویدیوها بیش از ۲۳۳ درصد رشد داشته است. گزارش‌های یوتیوب نشان می‌دهد که هرساله استقبال از ویدیوها، با ۱۰۰درصد رشد همراه است.

از آنجایی که مردم دوست دارند ویدیوها را در مسیر رفت و آمد خود مشاهده کنند و از طرفی تعداد کاربران تلفن همراه روز به روز در حال افزایش است، مخاطبان ویدیویی شما بیشتر و بیشتر می‌شود.

گوگل گزارش کرده که کاربران تلفن‌های هوشمند دو برابر بیشتر از بینندگان تلویزیون و ۱/۴ برابر بیشتر از کاربران دسکتاپ نسبت به برندهایی که ویدیوی آن‌ها را می‌بینند، احساس نزدیکی و ارتباط شخصی می‌کنند.

۶- توضیح همه چیز با ویدیو مارکتینگ

اگر قصد ارائه محصول جدیدی به بازار دارید، از نحوه کارکرد آن ویدیو بسازید. ۹۸ درصد از کاربران قبل از خرید، یک ویدیوی توضیح دهنده را مشاهده ‌می‌کنند تا درباره آن محصول بیشتر بدانند. همچنین ۸۳ درصد از کسب‌وکارها گفته اند که ویدیو توضیح دهنده موثرتری نسبت به دیگر محتوای تولیدی در سایتشان است.

اگر سعی دارید مفاهیم سختی را به مخاطبان منتقل کنید، انیمیشن بسازید. انیمیشن‌ها می‌توانند مفاهیمی را به افراد منتقل کنند که هیچ متن یا فیلم زنده‌ای قادر به انجام آن نیست.

۷- درگیر شدن تنبل ترین کاربران با ویدیو

ویدیو ابزاری عالی برای یادگیری است و طرز استفاده راحتی دارد. در دنیای امروز آنقدر مشغله افراد زیاد است که وقت کافی برای خواندن مطالب طولانی ندارند و از طرفی مشتری مایل است محصول را در عمل مشاهده کند.

نمایش و تولید ویدیو مارکتینگ حتی تنبل‌ترین افراد را جذب می‌کند. با ویدیو می‌توانید مطمئن شوید هم گوش و هم چشم مشتری را مورد هدف قرار دادید؛ چیزی که باعث دو برابر شدن مزیت رقابتی شما می‌شود. اگر به نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال توجه دارید این موضوع موضوع که در افزایش کسب درآمد اینترنتی تاثیرگذار است را لحاظ کند.

گیمیفیکیشن یا بازی سازی

گیمیفیکیشن یا بازی سازی به این معناست که با کمک بازی و روش‎هایی که برای افراد جذابیت ذهنی دارد، تلاش کنید در آن‌ها انگیزه رفتاری طبق میل خودتان ایجاد کنید. گیمیفیکیشن، باید ساده و ابتدایی به نظر برسد و آنقدر خسته کننده و پیچیده نباشد که مخاطب تمایلی به درگیر شدن در آن نداشته باشد.

در واقع گیمیفیکیشن بازی نیست، بلکه با سیستم پاداش و جایزه فرد را به انجام فعالیتی در زندگی روزمره ترغیب می‌کند. در گیمیفیکیشن هدف تجاری در پشت پرده سرگرمی مخاطب مستتر است، اما در ضمن این هدف، باید دستاوردهایی را برای مشتری در نظر گرفت تا احساس رضایت کند.

اهمیت گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال

به دلایل زیر گیمیفیکیشن، آینده دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود:

۱- درگیر کردن نسل جدید

افرادی که در ایران از دهه ۱۳۸۰ شمسی به بعد به دنیا آمدند، تحت عنوان «نسل دیجیتال» شناخته می‌شوند. سرمایه گذاری بر این نسل و مورد هدف قرار دادن آن‌ها در اهداف بازاریابی، بسیار اهمیت دارد. استفاده از رسانه دیجیتال برای این نسل متفاوت از نسل‌های قبلی خواهد بود، چرا که برای آن‌ها تنها درگیرشدن در شبکه‌های اجتماعی کافی نیست.

بنابراین برای موفقیت در استفاده از فضای دیجیتال به عنوان یک ابزار مارکتینگ، باید با این نسل و خواسته‌هایشان سازگار شویم. بازی سازی یا گیمیفیکیشن، راهی برای سازگاری است. محتوای بازی سازی شده برای این نسل غالبا ارتباطاتی را فراهم می‌کنند که مورد تقاضا و نیاز آ‌‌ن‌هاست.

۲- فراهم کردن امکان ارتباط مداوم

یکی از سخت‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال، انتشار مداوم محتواست که از این طریق ارتباط همیشگی با مخاطب حفظ شود. گیمیفیکیشن امکان ارتباط دائم را بدون انتشار پی در پی محتوا فراهم می‌کند. برای فهم بیشتر این موضوع، نگاهی به کمپین NikeFuel در کمپانی نایک بیندازید.

در ۲۲ فوریه ۲۰۱۲، نایک محصول جدیدی تحت عنوان FuelBand به بازار عرضه کرد. این محصول دستبندی است که فعالیت کاربران را با اتصال به تلفن همراهشان دنبال می‌کند. با اینکه محصولات نایک به خودی خود بسیار پرطرفدار بود، اما این گیمیفیکیشن انقلابی در نایک به وجود آورد.

کاربران براساس فعالیت‌هایشان به دستاوردهایی می‌رسیدند، پیشرفت خود را به اشتراک گذاشته و با دوستانشان رقابت می‌کردند. چنین چیزی منجر به تعامل مستمر با محصول و برند شد و آمار فروش نایک را به طرز قابل توجهی افزایش داد.

۳- پیشنهاد فرصت‌های منحصر به فرد تبلیغاتی

گیمیفیکیشن، بی‌شمار فرصت تبلیغاتی در اختیارتان قرار می‌دهد، از تبلیغ محصولات جدید و قدیمی گرفته تا ترغیب مخاطب به خرید در تخفیف‌ها. در واقع بازی سازی شهرت برند شما را افزایش می‌دهد. نایک تنها یک مثال از این دنیای بی‌پایان است.میلیون‌ها روش دیگر وجود دارد که می‌توانید برای تبلیغ محصولات و خدمات خود از گیمیفیکیشن استفاده کنید.

یک مثال ساده از آن، استفاده از ترفند به دام اندازی با پاداش است. این استراتژی بسیار ساده است. به این صورت که باید به ازای هر کالایی که مشتریان خریداری می‌کنند، به آن‌ها امتیاز دهید. وقتی مشتریان به مقدار مشخصی امتیاز رسیدند، به آن‌ها پاداش اعتباری دهید تا با آن بتوانند محصولات دیگرتان را بخرند.

استفاده پیچیده‌تر از این استراتژی، در گیمیفیکیشن استخدام ارتش آمریکا مشاهده می‌شود. در سال ۲۰۰۲، ارتش آمریکا نخستین بازی خود را برای جذب افراد جدید، به کار گرفت. در این بازی، به کاربران اجازه داده می‌شود که مطابق با توقعات خودشان به عنوان یک سرباز، به دیگران تمرین نظامی بدهند. این بازی، میلیون‌ها عضو جدید جذب کرد و همچنان ابزار شماره یک ارتش برای استخدام است.

۴- ابزار جدید بازاریابی دیجیتال

جدید بودن چیزی است که موجب می‌شود گیمیفیکیشن به آینده بازاریابی دیجیتال تبدیل شود. هر چیز روزی تکراری و خسته کننده خواهد شد. به زودی همه شرکت‌ها از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند می‌شوند و چیزی باید موجبتمایز شما شود.

گیمیفیکیشن در ۵ سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند. اگرچه هنوز این روش در مقیاس بزرگ به روش متداولی تبدیل نشده، اما در آینده شاهد استفاده روز افزون برندها از این ابزار خواهیم بود.

بازاریابی موتورهای جستجو ، دیجیتال مارکتینگ ، تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی ، اجزای دیجیتال مارکتینگ ، ابزار بازاریابی دیجیتال

بازاریابی توسط موتورهای جستجو SEM

واژه بازاریابی توسط موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing اولین بار توسط دنی سالیوان کارشناس بزرگ سئو در سال ۲۰۰۱ مطرح شد. SEM به روش‌هایی می‌گویند که موجب قرار گرفتن لینک وب‌سایت در صفحات اول جستجو می‌شود تا از این طریق مخاطبانی هدفمند به وب‌سایت هدایت شوند.

در واقع هدف از SEM، افزایش بازدید سایت از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو و بینگ است که منجر به افزایش ترافیک سایت می‌شود.

در دنیای امروز انتظار می‌رود هر کسب‌وکاری یک وب‌سایت داشته باشد. بازاریابی موتورهای جستجو و هدایت افراد به سایت شما، می‌تواند موجب جذب مشتریان جدید شده و درآمد شما را افزایش دهد. این نوع بازاریابی در دنیای بی حد و مرز فضای دیجیتال، بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است و گاهی اوقات نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد.

به طور کلی بازاریابی توسط موتورهای جستجو به مجموع فعالیت‌های SEO و تبلیغات آنلاین می‌گویند که در ادامه به شرح ساده هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

۱- بهینه سازی موتورهای جستجو SEO

به نظرتان روزانه چه تعداد پست در سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می‌شود؟ کاربران وردپرس به تنهایی روزانه بیش از ۲ میلیون پست منتشر می‌کنند، یعنی در هر ثانیه ۲۴ پست فقط از طرف کسانی که با وردپرس کار می‌کنند. اگر بخواهیم تمام پست‌های تمام انواع سایت‌ها را بشماریم، مطمئنا بسیار بیشتر از این تعداد می‌شود.

این مسئله موجب می‌شود دیده شدن سایت شما و به تبع آن، موفقیت در بازاریابی دیجیتال دشوار شود. بنابراین تعجب آور نیست ۱۰ دقیقه‌ای که صرف بهینه سازی پست می‌شود، بسیار مهم‌تر از چند ساعتی باشد که برای نوشتن و تولید آن پست گذاشته شده است. لذا اهمیت سئو برای کسب و کارها غیر قابل انکار می باشد.

کاربران اینترنت در هر روز ۲/۲ میلیون سرچ در گوگل انجام ‌می‌دهند (صرف نظر از موتورهای جستجوگر دیگر). ۷۵ درصد از کسانی که دنبال چیزی می‌گردند، سرچ خود را با گوگل شروع می‌کنند. همچنین طبق آمارهای گزارش شده، ۶۷ درصد از کلیه کلیک‌ها، به ۵ نتیجه اول گوگل اختصاص دارد. بنابراین نمایش در صفحات اول نتایج سرچ در گوگل و به عبارتی سئو، می‌تواند عامل مهمی در موفقیت دیجیتال مارکتینگ باشد.

مفهوم سئو seo

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است. در واقع سئو، فرایند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست، به نحوی که موتورهای جستجو آن را به عنوان یک نتیجه برتر برای جستجوی یک کلمه کلیدی خاص نشان دهند.

برای مثال اگر مقاله‌ای در مورد « آموزش کسب درآمد اینترنتی آسان » نوشته‌اید، سئو یک ابزار جادویی برای بیشتر دیده شدن آن خواهد بود. به این طریق که امکان قرار گرفتن مقاله شما در لیست اولین نتایج سرچ با این عبارت را فراهم می‌کند.

انواع سئو

به طور کلی دو نوع سئو وجود دارد: سئوی داخلی و سئوی خارجی.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش بازاریابی محتوایی

سئوی داخلی مربوط به تمام فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است که مستقیما با در نظرگرفتن مواردی مانند عناوین، محتوا و ساختار صفحه تعیین می‌شود. سئوی خارجی به کلیه متغیرهایی اطلاق می‌شود که گوگل به آن‌ها نگاه می‌کند و منحصرا در دست شما نیستند. این سئو، به منابع دیگری مانند شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های دیگر مرتبط با شما و سابقه شخصی کاربران گوگل بستگی دارد.

تفاوت سئوی داخلی و خارجی

برای فهم موضوع مثالی زده می شود.  فرضا خانه‌ای دارید که جلوی حیاط آن باغی وجود دارد و مسیر ورود به خانه شما از این باغ می‌گذرد. دو سناریو زیر را تصور کنید:

سناریو ۱: داخل خانه شما بسیار تمیز است اما باغ، وضع کثیف و نابسامانی دارد. در این سناریو چه اتفاقی می‌افتد؟ واضح است که حتی اگر تمیزترین خانه را داشته باشید، در وهله اول با مشاهده اوضاع نه چندان مناسب مسیر ورودی کسی وارد خانه شما نمی‌شود. این مثالی از حالتی است که بر سئوی خارجی سایت خود کار نکرده باشید. در این حالت با وجود تولید و انتشار محتوای عالی در سایت، به احتمال زیاد هیچکس برای آن اعتباری قائل نخواهد بود.

سناریو۲: چمن باغ را مرتب کرده‌اید، اما قسمت داخلی خانه به هم ریخته است. یک فضای ورودی زیبا افراد زیادی را به دیدن خانه شما جذب می‌کند، اما اگر اتاق نشیمن شما یادآور مناطق جنگی باشند، آن‌ها به محض ورود خانه شما را ترک خواهند کرد. مشابه این حالت در مواقعی که بر سئوی داخلی سایت کار نکرده‌اید، اتفاق می‌افتد.

در نظر داشته باشید که هر چقدر افرادی که به سایت شما سر می‌زنند، سریع‌تر سایت را ترک کنند، صفحه شما در گوگل رتبه بدتری خواهد داشت و این موضوع روی کسب درامد اینترنتی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

شناخت سئوی داخلی یا on-page SEO

در سئوی داخلی به سه مورد زیر باید توجه داشته باشید:

۱- محتوا

بیل گیتس در سال ۱۹۹۶ پیش‌بینی کرده بود که «محتوا، پادشاه است.» امروزه تاثیر محتوای باکیفیت در جذب مخاطب مثل روز روشن است. اگر به دنبال برندسازی و افزایش کسب درآمد اینترنتی مستمر هستید به تولید محتوا توجه خاص و ویژه داشته باشید. از نظر گوگل فاکتورهایی که یک محتوای عالی دارد، عبارتند از:

کیفیت بالا و ارگانیک بودن

برای تولید محتوای اختصاصی برای سایت و یا محتوای ارگانیک، لازم نیست حتما در ابتدای کار حرفه‌ای باشید. این کار را با خواندن مطالب دیگران و طولانی و عمیق‌تر کردن آن‌ها شروع کنید. اگر ایده‌ای از قبل دارید، حتما تجربه شخصی خود را به محتوا اضافه کنید.

یک تیتر قانع کننده تاثیر زیادی بر کیفیت محتوای شما می‌گذارد. برای متخصص شدن در این حوزه، نوشتن را به یکی از عادات روزانه خود تبدیل کنید.

یافتن کلمات کلیدی

قبل از شروع به نوشتن، کلمه کلیدی خود را انتخاب کنید، چون باید آن را در عنوان مقاله و به تعداد زیاد در کل متن مقاله بگنجانید. برای این کار با توجه به موضوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید، باید لیستی از کلمه‌های کلیدی که کاربران سرچ می‌کنند، داشته باشید. از بین تمام فاکتورهای سئوی داخلی، این موردی است که باید بیشترین زمان را برای یادگیری آن صرف کنید.

استفاده از کلمات کلیدی

موتور جستجوی گوگل در طی این سال‌ها باهوش‌تر شده است. با اینکه باید از کلمات کلیدی در کل متن محتوای خود استفاده کنید، اما از طرفی استفاده زیاد و نامنظم از آن‌ها تاثیر منفی بر رتبه سایت شما در گوگل دارد. وقتی مطمئن شدید که کلمه کلیدی مورد نظر شما، در قسمت‌های مهم (مانند عناوین، URL یا آدرس اینترنتی و توضیحات متا) وجود دارد، دیگر نیازی به تکرار صد باره آن در متن ندارید.

پاسخ مستقیم

گاهی اوقات گوگل پاسخ‌های مستقیمی را در صفحه نتایج جستجو نشان می‌دهد. اگر محتوای کاملا روشن و واضحی نوشته باشید که گوگل آن را به عنوان پاسخ یک سوال خاص تشخیص دهد، مستقیما در زیر نوار جستجو، متن محتوای شما نشان داده می‌شود.

۲- اچ تی ام ال HTML

بعد از تولید محتوای باکیفیت، دومین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، نکات مربوط به سئو در HTML است. برای این کار لازم نیست حتما یک کدنویس حرفه‌ای باشید و یا به هر طریق مدرک برنامه نویسی بگیرید. اما راه اندازی یک کسب و کار آنلاین بدون دانستن اصول اولیه HTML مانند رانندگی بدون دانستن معانی رنگ‌های چراغ‌ راهنمایی است.

مهم‌ترین قسمت‌های HTML که باید برای هرکدام از محتوای تولید شده بهینه کنید،عبارتند از:

برچسب‌های عنوان title tags

برچسب‌های عنوان، معادل آنلاین عناوین روزنامه‌ها هستند. آن‌ها همان چیزی هستند که هنگام باز کردن صفحه جدید، در تب مرورگر نشان داده می‌شوند. هر صفحه، باید یک H1 (که مخفف عنوان مرتبه اول است) داشته باشد. وب‌سایت First Page Sage چند مورد را ذکر کرده که برای عنوان بندی درست باید رعایت کنید.

زیر عنوان‌ها subheads

استفاده از زیرعنوان‌ها نه تنها به قالب بندی و نظم مطالب شما کمک می‌کند، بلکه بر سئو نیز تاثیر می‌گذارد. در مقایسه با تگ‌های H1، زیرعنوان‌های دیگر شامل H4، H3، H2 و … قدرت سئوی کمتری دارند، اما با این حال نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

توضیحات متا meta description

توضیحات متا، همان چیزی است که گوگل در صفحه نتایج، زیر آدرس سایت شما، نشان می‌دهد. تشخیص اینکه هر کس چقدر در سئوی این قسمت کار کرده، کار راحتی است. اگر توضیحات متا بهینه شده باشند، گوگل هرگز آن را قطع نمی‌کند و یا با «…» به پایان نمی‌رسد. همان طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، در این قسمت کلمه کلیدی نیز باید گنجانده شده باشد. روشی که برای بهبود این قسمت توصیه می شود، استفاده از افزونه Yoast SEO WordPress می‌باشد.

۳- ساختار سایت

سومین و آخرین بخش در سئوی داخلی، ساختار سایت است. یک ساختار و معماری خوب در سایت، تجربه خوبی برای کاربر می‌سازد و بر مواردی مانند سرعت لود شدن صفحه، اتصال ایمن و طراحی مناسب برای موبایل اشاره دارد. در حالت ایده آل قبل از خرید دامنه موردنظر، باید نقشه‌ای برای طراحی معماری سایت خود داشته باشید.

شناخت سئوی خارجی یا off-page SEO

در بالا گفته شد ، همان قدر که فضای داخلی خانه در جذب افراد نقش مهمی دارد، فضای خارجی آن نیز حائز اهمیت است. گرفتن بک لینک، بررسی فاکتورهای محلی در سرچ گوگل و استفاده از تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی تنها مشتی از خروار تکنیک‌هایی است که برای بهبود سئوی خارجی می‌توان انجام داد. در ادامه به شرح چند مورد از این تکنیک‌ها می‌پردازیم.

اعتبار سنجی گوگل و گرفتن بک لینک

PageRank، فرمول مشهوری که بنیانگذاران گوگل اختراع کرده‌اند، البته تنها اقدامی که برای رتبه بندی سایت‌ها صورت می‌گیرد، نیست. اعتبار یک سایت، در قرارگیری آن در رتبه‌های اول گوگل بسیار اهمیت دارد، لذا در آپدیت‌های گوگل، بسیاری از سایت‌ها در لیست اسپم قرار می‌گیرند.

TrustRank راهی برای گوگل است که ببیند آیا سایت شما قانونی است یا نه. برای مثال اگر شبیه یک برند بزرگ باشید، احتمالا گوگل به شما اعتماد خواهد کرد. بک لینک‌های باکیفیت از سایت‌های معتبر (مانند دامین‌های edu. و gov.) نیز کمک می‌کند.

گوگل اعتبار کلی سایت شما را با ترکیب دو مورد تعیین ‌می‌کند: ۱- اعتبار دامنه: مربوط به همه گیر بودن و نام آشنا بودن دامنه شماست. برای مثال coca-cola.com بسیار معتبر است، زیرا همه آن را شنیده‌اند، ۲- اعتبار صفحه: مربوط به معتبر بودن محتوای پست‌های شماست.

از این لینک می‌توانید می‌توانید اعتبار دامنه و صفحات مختلف سایت‌ها را در مقیاس ۱۰۰-۱ بررسی کنید. نمره‌ای که به MOZ برای اعتبار سایت درنظر می‌گیرد، یک مقیاس وزنی است. به این معنی که افزایش رتبه از ۰ تا ۲۰ نسبتا آسان است. اگر این عدد بین ۵۰ تا ۶۰ باشد، از اعتبار قابل قبولی برخوردار بوده و ۹۰-۸۰ اغلب مربوط به معتبرترین، در آن صنعت به خصوص است.

راههای افزایش اعتبار سایت

یکی از راههای افزایش اعتبار در نظر گوگل، ترغیب سایت‌های معتبر است که از لینک سایت شما در محتوایشان استفاده کنند. اگرچه ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما ارزشش را دارد. برای این کار به سراغ سایت‌هایی بروید که قدمت بیشتری دارند. روش‌های زیادی برای گرفتن بک لینک ارزان وجود دارند.

علاوه بر این، داشتن یک برند یا هویت شخصی آنلاین یک سیگنال قابل اعتماد بزرگ برای موتورهای جستجو است که باید زمان طولانی برای ساخت آن صرف کنید. وقتی شما گوگل سایت خود باشید در نگاه گوگل یک برند شده اید. باید تلاش کنید تا در بین کاربران اینترنتی به عنوان یک معیار و شاخص مطرح شوید در آن صورت گوگل برایتان ارزش و اعتبار بالایی قائل می شود.

برندسازی یک فرایند زمانبر و طولانی است که باید اعتماد مشتریان و مخاطبان را جلب کنید. با رعایت نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال می توانید در این مسیر قدم بردارید . مطمئن باشید اگر بتوانید اعتبار سایت خود را افزایش دهید به همان نسبت افزایش کسب درآمد از اینترنت را تجربه خواهید کرد.

فاکتورهای محلی در جستجوی گوگل

دسته دیگر در سئوی خارجی که باید بررسی کرد، فاکتورهای محلی است. با اینکه اکثر این موارد خارج از کنترل شما هستند، با این حال ترفندهایی وجود دارد که می‌توانید با رعایت آن‌ها شانس جذب مخاطب خاص خود را افزایش دهید.

– کشور

همه کاربران موتورهای جستجو، نتایج مربوط به کشوری را که در آن حضور دارند مشاهده می‌کنند. زمان باز بودن فروشگاه‌ها و رستوران‌های پیشنهادی با توجه به منطقه زمانی شما ظاهر می‌شود. بنابراین یک سایت چند زبانه، نه تنها اطلاعات شما را در اختیار افراد بیشتری به زبان مادری خودشان قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند به رتبه بندی شما در نتایج سرچ‌ کشورهای دیگر نیز کمک کند.

برای چند زبانه ساختن سایت خود، از افراد با زبان‌های اصلی متفاوت استفاده کنید. ممکن است این کار کمی برای شما هزینه بتراشد، اما در عوض دقت و کیفیتی را به ارمغان می‌آورد که بسیار بر بهبود سئوی خارجی موثر است.

– شهر

نتایج جستجوی گوگل از سطح کشوری هم دقیق‌تر شده و بعضا محدود به شهر کاربر می‌شود. استفاده از نام شهرها در کلمات کلیدی، به جذب مخاطبان از شهرهای دیگر کمک می‌کند.

– تاریخچه جستجوی کاربر

اگر کاربری قبلا سایت شما را بازدید کرده باشد، به احتمال زیاد سایتتان در نتایج جستجوی‌ او نشان داده می‌شود، زیرا گوگل فکر می‌کند که نتایج مناسبی برای او دارید.

تبلیغات آنلاین گوگل Google Adwords

گوگل ادوردز یا گوگل ادز یک سیستم تبلیغاتی گوگل است که در آن بازاریابان اینترنتی، از طریق سایت‌ها و ابزارهای مختلف گوگل، تبلیغات خود را در معرض دید مشتریان قرار می‌دهند. معروف‌ترین شکل این تبلیغات، تبلیغات در موتور جستجوی گوگل است.

در این روش فرد کلمات کلیدی مدنظر خود را در گوگل ادوردز وارد می‌کند تا سایت و به تبع آن تبلیغاتش، برای کسانی که این کلمات را جستجو می‌کنند، نشان داده شود.

ساخت اکانت در این ابزار، رایگان است و لازم نیست برای نمایش تبلیغات در گوگل هیچ هزینه‌ای پرداخت شود تنها به ازای کلیک بر روی تبلیغات هزینه پرداخت می‌شود. یک روش تبلیغات پرداخت هزینه به ازای کلیک یا PPC است که در این سیستم تبلیغاتی گوگل، هزینه هر کلیک برای کسب‌وکارهای مختلف، متفاوت است.

گوگل هر ماه میلیون‌ها مزایده برای کلمات پیشنهادی به راه می‌اندازد. طی این مزایده‌ها، هر کس که بالاترین قیمت را به ازای هر کلیک پیشنهاد داد، در رتبه بالاتری در صفحه نتایج گوگل قرار می‌گیرد. بدیهی است که هرچقدر سود حاصل از کلیک بیشتر باشد، رقیبان شما قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دهند.

تاثیر تبلیغات گوگل

درباره اعتبار و اهمیت تبلیغات در گوگل گفته شده که به ازای هر ۱ دلاری که کسب‌وکارهای اینترنتی در گوگل ادز هزینه می‌کنند، به طور میانگین ۲ دلار درآمد کسب می‌کنند. اما با این وجود استفاده از این روش معایبی نیز دارد و هیچوقت نمی‌تواند به پای مزایای فوق العاده سئو و کسب رتبه ارگانیک در گوگل برسد.

وقتی کاربران از این سیستم برای نمایش سایت خود در صفحات اول گوگل استفاده می‌کنند، کنار لینک سایت یک علامت Ad نشان داده می‌شود. با توجه به آگاهی روزافزون افراد از دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن، بعید به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور افراد تمایلی به کلیک بر این لینک‌ها داشته باشند.

ابزارهای تحلیلی دیجیتال مارکتینگ

در ادامه بیان نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نگاهی به ابزارهای تحلیلی آن می اندازیم . مهم ترین ابزارهای تحلیلی بازاریابی دیجتال عبارتند از:

۱- گوگل آنالیتیکس Google Analytics

گوگل آنالیتیکس (GA) یک سرویس رایگان گوگل است که آمار جالبی از وب‌سایت‌های مختلف ارائه می‌دهد. GA به شما دیدی می‌دهد که تا چه اندازه در دیجیتال مارکتینگ موفق بوده اید. این ابزار می‌گوید که چه کساتی به وب‌سایت شما می‌آیند، کدام صفحه‌ها را مشاهده می‌کنند، چه مدت زمانی در یک صفحه می‌مانند، روی کدام لینک‌ها کلیک می‌کنند و … .

لذا می‌توان بررسی کرد که کدام یک از کانال‌های بازاریابی مورد استفاده موثرتر عمل کرده اند. فرضا اگر بر سئوی سایت خود تمرکز کرده اید، با استفاده از GA می‌توانید بررسی کنید آیا استفاده از محتوای ارگانیک و کلمات کلیدی موجب ترافیک وب‌سایت شده است یا خیر. اگر از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای رونق کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید، GA به شما نشان می‌دهد چه ترافیکی برای سایتتان از طریق کانال تلگرام، اینستاگرام و توئیتر کسب کرده اید.

با این ابزار تصمیم گیری آگاهانه در مورد نحوه اختصاص بودجه بازاریابی میسر می شودو اینکه در کدام مرحله از دیجیتال مارکتینگ نیاز به پیشرفت دارید. کدام صفحات بیشترین تعداد بازدیدکننده را دارند و مدت ماندگاری در آن‌ها بیشتر است. این اطلاعات به شناخت سلیقه مخاطبانتان کمک بسیاری می‌کند و باعث می‌شود محتوای پربازده‌تری تولید کنید.

علاوه بر آمار بازدید پست‌ها، با گوگل آنالیتیکس ، جنسیت، گروه‌های سنی و موقعیت‌های جغرافیایی بازدیدکنندگان سایت برای هدف گذاری تجاری و برنامه ریزی تبلیغات مشخص می شود. مثلا اگر بدانید بازدیدکنندگان سایت بیشتر از یک منطقه جغرافیایی خاص هستند، می‌توانید بازار هدف تبلیغات گسترده‌تر خود را، افراد آن منطقه قرار دهید.

۲- گوگل سرچ کنسول Google’s Search Console

گوگل سرچ کنسول، که قبلا تحت عنوان Google Webmaster Tools شناخته می‌شد، یک ابزار رایگان دیگر از گوگل برای مدیران وب‌سایت‌هاست که امکان بررسی و آنالیز سایت با جزئیات را می‌دهد. در واقع گوگل سرچ کنسول مجموعه‌ای از ابزارها و منابع برای کمک به صاحبان سایت، بازاریابان، طراحان، کارشناسان سئو، برنامه نویسان و… است که با استفاده از آن می‌توان وضعیت وب‌سایت در موتورهای جستجو و مشاهده آماری در این خصوص را بررسی کرد.

این ابزار آماری مانند بازدیدهای سایت از گوگل، کلمه‌های کلیدی جستجو شده، لینک‌ها و بک‌لینک‌ها، صفحات ایندکس شده در گوگل، وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به وب‌سایت شما، خطاهای احتمالی در دسترسی، خطاهای امنیتی و … را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در واقع تفاوت اصلی این ابزار با گوگل آنالیتیکس این است که بیشتر آمار ارائه شده در آن برخلاف GA، به صورت کیفی است.

سخن پایانی نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

چه بخواهیم و چه نخواهیم اینترنت یا فضای مجازی و سایت ها و شبکه های اجتماعی با تار و پود زندگی امروزی ما گره خورده است و انگار زندگی بدون اینترنت خیلی سخت می شود.  با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال، کمتر کسی می‌تواند ادعا کند حداقل بخش کوچکی از زندگی‌ روزمره‌اش به این فضای نامحدود وابسته نیست.

وقتی از خریدهای ساده اینترنتی تا کسب آخرین اطلاعات و اخبار روز دنیا همه و همه در گروی استفاده از اینترنت می باشد، ضروریست تا با یادگیری جدیدترین روش های بازاریابی اینترنتی، که ابزارهای دیجیتال در صدر آن قرار دارند، موجب رونق هر چه بیشتر کسب‌وکارهای خود شوید مواردی که در شرح نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به آنها اشاره شده است.

سخن پایانی نکات دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال این است که اگر به دنبال ۱- بقای در رقابت با برندهای همکار خود هستید ، ۲- به فکر افزایش کسب درآمد اینترنتی پایدار و مستمر می باشید و ۳- قصد توسعه و رشد کسب و کار اینترنتی را دارید ، باید به دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن توجه خاص ویژه داشته باشید، مواردی که در این مقاله سایت پول یابی به انها اشاره شد ف می تواند کمک رسان شما در این زمینه باشد.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.